[PC] Algemeen Phasechange discussie topic

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 10.307 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 14:13

HeepH

Dope Rapper

Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 19:21:
flexhose voor waterchiller? is niet nodig hoor. dryer kost geen bal, cap tube kost geen bal. warmtewisselaar ligt aan wat voor ontwerp. :D
Misschien wel handiger? ik wil wel een compact design, de rest kost geen drol zeg je ? dus , voor 125 + manuren ben ik dan klaar? :) en dan zit ik rond de 0 ? of liever eigenlijk nog wat meer load en dan rond de 10 graden :)

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou, gereedschappen zijn enorm duur en een warmtewisselaar kan tamelijk wat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Heephstan schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 19:37:
[...]

Misschien wel handiger? ik wil wel een compact design, de rest kost geen drol zeg je ? dus , voor 125 + manuren ben ik dan klaar? :) en dan zit ik rond de 0 ? of liever eigenlijk nog wat meer load en dan rond de 10 graden :)
elke compressor redt de 10 graden wel, zelfs een 2.5cc compressortje of vapoSE compressortje :)
Met zulke compressor trek je de temp ook nog wel richting de 0 C verwacht ik (maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen uiteraard :+ )
Ik heb relatief goedkoop een zuurstof/propaan brander op marktplaats gevonden voor 120,-
Verder heb je nog een meterset nodig, die is ook duur en een DT 150 of DT 200 thermometer is duur.
Kijk maar eens op bijv. www.bes.co.uk voor prijzen.
Warmtewisselaar kan je ook maken van 2 in elkaar geschoven koperen buizen, das wel een prima el cheapo oplossing om mee te beginnen.
Koper pijp is niet zo duur, en filter/driers en cappilair en schraeder ventielen enzo kost je maar een paar euro...

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-09 21:00
Na mijn PC stofvrij gemaakt te hebben kwam ik erachter dat er een klein laagje smeltend ijs op mijn Prometeia Mach I slang zat. De slang van de koeler naar de CPU. Blijkt dus dat er een miniscuul gaatje zit.

Wat kan ik hier het beste aan doen? Sealing kit gebruiken? Of kan die niet tegen de kou/isoleert hij het gatje niet?

Bedankt

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
killingdjef schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 21:50:
Na mijn PC stofvrij gemaakt te hebben kwam ik erachter dat er een klein laagje smeltend ijs op mijn Prometeia Mach I slang zat. De slang van de koeler naar de CPU. Blijkt dus dat er een miniscuul gaatje zit.

Wat kan ik hier het beste aan doen? Sealing kit gebruiken? Of kan die niet tegen de kou/isoleert hij het gatje niet?

Bedankt
Is het echt een lek (hoor je gas stromen als je prom runt?), of is het gewoon een gaatje in de isolatie?

doe anders een pic ervan!

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

als er een gaatje in zit en het lekt gas dan moet dat dicht gelast worden dat kan niet met kneedbare materialen. En je zal een refill nodig hebben.

Verwijderd

Als die lek is gelijk ander koudemiddel erin en een desup erop. Koelt hij ook nog is veel beter

• El Snorro
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 14:17:
Als die lek is gelijk ander koudemiddel erin en een desup erop. Koelt hij ook nog is veel beter
Dat is vanzelfsprekend ;)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• killingdjef
Het is waarschijnlijk he isolatie materiaal want hij koelt nog steeds goed en maakt geen sissend geluid.

Op de plaatjes is het rode waar het minuscule gatje zit (niet groter dan een punt ". ")

en het blauwe is waar er allemaal ijs zat (condensatie i guess)

http://img151.imageshack.us/my.php?image=leakprommie13cx.jpg
http://img151.imageshack.us/my.php?image=leakprommie22wi.jpg

• killingdjef
Overigens, voor mijn gevoel zit die slang een beetje "te" gedraait. Hij doet het wel maar dat isolatie materiaal hoort niet stuk te gaan. Is er een manier waardoor ik hem beter kan plaatsen?

Verwijderd

eeuh ja gewoon doorgaan zoals je bezig bent. gaatje dichten met sealstring of tape en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:17

nFo

Kan je de evap ook lappen ?
Want bij mijn Vapo LS is de kop wat licht beschadigd.
Lichte deukjes enz.
Ik weet niet precies hoe dik het ongeveer is.
En welke grids kun je het beste nemen ?
400, 800, 1200, 2000 & 2500 ?

Op: frozencpu.com verkopen ze een Heatsink Lapping Kit, kan in de pricewatch niks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:52

sapphire

Die-hard pruts0r

niet moeilijk doen emt zo'n kit.
Licht aan de beschadiging (diepte enzo) met welke kit je moet beginnen, maar k denk dat je bij 800 wel kunt beginnen en dan 1000, 1200, 1500, 2000, 2500 ofzo en dan polijsten (pasta en dremel ofzo) en dan krijg je een spiegeltje :D
Of na die 2500 zilverpoets ofzo nemen en inwrijven emt een doek, iets minder effectief als polijsten maar het is een stuk makkelijker (voor de luie dagen :P)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar heeft die koperpoets dan ook echt nut voor beter contact??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 21:31:
Maar heeft die koperpoets dan ook echt nut voor beter contact??
Nee, het laat het alleen meer blinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meer blinken is toch beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Nee, vlakker is beter.
En als je het met 2000 grit doet is het gewoon vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Die ik heb is gewoon een lichte vorm van polijst.
Principe is hetzelfde als polijsten alleen dan minder intensief

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom kijken ze bij reviews van koelers of de base wel mooi glimt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 10:33:
Waarom kijken ze bij reviews van koelers of de base wel mooi glimt?
Omdat dat vaak een misvatting is, Vlak hoeft niet perse te glimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt er ook beetje aan of glimmen bereikt is met schuren of met chemische pasta's. chemische pasta's halen puur de oxide eraf waardoor het materiaal gaat glimmen, het hoeft dan niet per se heel glad te zijn. Ik heb met me draaibank koper ook glimmend gekregen en dan is het wel echt super glad.

aangezien koper oxide slechter geleidt dan puur koper. geleidt een gepolijst oppervlak theoretisch wel iets beter als je het polijstpasta er volledig af kan krijgen.

iedereen maakt wel heel simpel aannames hier...

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2006 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

ik ben de laatste dagen bezig geweest met mijn eige PhCh setupje in elkaar brazeren. (Pics en info volgt nog) Ik heb hiervoor een standaard brandertje gebruikt van de bouwmarkt op butaan en opzich werkt dat in de meeste gevallen prima. Alleen voor sommige bindingen, vooral die dicht bij de compressor komt hij net wat vermogen tekort. Daarom vraag ik me af wat voor branders jullie gebruiken en vooral waar je ze kunt kopen (en laten hervullen). Ik heb bij de bouwmarkt ook beschiking over kleine propaan/butaan vullingen, maar wat geeft nou een warmere vlam? Butaan of een mix?

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
GuuZ schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 15:30:
ik ben de laatste dagen bezig geweest met mijn eige PhCh setupje in elkaar brazeren. (Pics en info volgt nog) Ik heb hiervoor een standaard brandertje gebruikt van de bouwmarkt op butaan en opzich werkt dat in de meeste gevallen prima. Alleen voor sommige bindingen, vooral die dicht bij de compressor komt hij net wat vermogen tekort. Daarom vraag ik me af wat voor branders jullie gebruiken en vooral waar je ze kunt kopen (en laten hervullen). Ik heb bij de bouwmarkt ook beschiking over kleine propaan/butaan vullingen, maar wat geeft nou een warmere vlam? Butaan of een mix?
Pics en info mag je best in een appart topic doen ;)

Wat voor brander? Ik heb zelf gewerkt met een mapp-brander. (kun je bij de betere ijzerwarenhandel of een las-handel krijgen) en met een zuurstof/gas brander (simpel setje van de hornbach). Deze twee geven beiden een hetere vlam dan een butaan/propaan brander wat voor hardsolderen wel gewenst is. Met grotere dingen zoals een verdamper is het wel aan te raden om deze voor te verwarmen met bijv. een butaanbrander o.i.d. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

ok nice..

ander vraagje... ik ben nu voor het eerst aan het vullen (spannend!!!) ik heb als zuigdruk steeds ongeveer rond de -0,5 op de meter en persdruk tegen de 15 aan. maar ik zie nog niets van condensvorming op mn blok, hij word al wel koud maar meer ook niet.... advies anyone?

edit: na het uitzetten van de compressor zie ik de pers en zuig druk niet direct naar elkaar toetrekken (wat wel zou moeten door capillair) hoe lang mag dit duren, want ik wordt ineens heel bang dat er iets mis is met mn capillair)

edit 2: ff opnieuw geprobeerd te vullen... alleen statisch nu: zuigdruk naar -0,6 op de meter. persdruk op 6,5. De temp schiet eerst omlaag richting de -7 graden maar daarna boekt ie weer langzaam omhoog.. is dit normaal???

edit 3: na een nacht flink nadenken schoot me het volgende te binnen: kan het niet zijn dat er vocht in mn systeem zit en dat daardoor het eind van mn capillair dicht vriest? hoe krijg ik dit er fatsoenlijk uit??

[ Voor 66% gewijzigd door GuuZ op 23-02-2006 08:48 ]

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro

• nFo

nFo

Oké bedankt voor zo ver.
Hoe dik is de evap ongeveer van de LS ?

Ik ben ook nog even op: http://forum.vapochill.com geweest.
Daar rade iemand aan om een hele fijne grid te gebruiken om zo alleen de beschadiging weg te poetsen.
http://forum.vapochill.co...?t=7475&highlight=lapping
Dus ga wel even kijken bij een autozaak voor fijnschuurpapier. :)

• El Snorro
nFo schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 19:02:
Oké bedankt voor zo ver.
Hoe dik is de evap ongeveer van de LS ?

Ik ben ook nog even op: http://forum.vapochill.com geweest.
Daar rade iemand aan om een hele fijne grid te gebruiken om zo alleen de beschadiging weg te poetsen.
http://forum.vapochill.co...?t=7475&highlight=lapping
Dus ga wel even kijken bij een autozaak voor fijnschuurpapier. :)
Gooi die intel ES daar maar eens onder!

Kijken wat voor zieke clocks daaruit komen >:) :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

GuuZ schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 18:17:
ok nice..

ander vraagje... ik ben nu voor het eerst aan het vullen (spannend!!!) ik heb als zuigdruk steeds ongeveer rond de -0,5 op de meter en persdruk tegen de 15 aan. maar ik zie nog niets van condensvorming op mn blok, hij word al wel koud maar meer ook niet.... advies anyone?

edit: na het uitzetten van de compressor zie ik de pers en zuig druk niet direct naar elkaar toetrekken (wat wel zou moeten door capillair) hoe lang mag dit duren, want ik wordt ineens heel bang dat er iets mis is met mn capillair)

edit 2: ff opnieuw geprobeerd te vullen... alleen statisch nu: zuigdruk naar -0,6 op de meter. persdruk op 6,5. De temp schiet eerst omlaag richting de -7 graden maar daarna boekt ie weer langzaam omhoog.. is dit normaal???

edit 3: na een nacht flink nadenken schoot me het volgende te binnen: kan het niet zijn dat er vocht in mn systeem zit en dat daardoor het eind van mn capillair dicht vriest? hoe krijg ik dit er fatsoenlijk uit??
anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@nFo volgens mij zo'n 3mm.

@guuz: heb je goed gevacumeerd? Vocht klinkt inderdaad als een logische verklaring. Je zuigdruk is wel erg laag overigens. Wat voor compressor heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

heb volgens mij goed gevacumeerd... heb het nu nog een keer geprobeerd... 12 uur gevacumeerd, daarna gevuld met gas tot 0,2 op de meter en daarna nog een keer 12 uur gevacumeerd... dit keer ging het apparaat tot -13 maar begon daarna weer te stijgen... hoe krijg ik dit vocht er in godsnaam uit? :s

edit: ik denk dat die zuigdruk zo laag wordt omdat er geen gastoevoer is via de zuigleiding omdat het end van de capillair dichtgevroren zit.... het is overigens een Aspera 1/4e PK

[ Voor 24% gewijzigd door GuuZ op 24-02-2006 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

El Snorro schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 20:44:
[...]

Gooi die intel ES daar maar eens onder!

Kijken wat voor zieke clocks daaruit komen >:) :9~
De cpu komt: maandag of dinsdag, nog even gegeduld. :P
Is er al, :D
Resultaten op lucht kun je op xs zien, intel subforum.
Deze is nog niet getest, maar ik denk dat het even hard gaat.
De Asus P5WD2-E Premium is al wel binnen. :9
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 12:21:
@nFo volgens mij zo'n 3mm.

@guuz: heb je goed gevacumeerd? Vocht klinkt inderdaad als een logische verklaring. Je zuigdruk is wel erg laag overigens. Wat voor compressor heb je?
Oké dan weet ik dat, bedankt. :)

[ Voor 32% gewijzigd door nFo op 25-02-2006 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GuuZ schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 13:25:
heb volgens mij goed gevacumeerd... heb het nu nog een keer geprobeerd... 12 uur gevacumeerd, daarna gevuld met gas tot 0,2 op de meter en daarna nog een keer 12 uur gevacumeerd... dit keer ging het apparaat tot -13 maar begon daarna weer te stijgen... hoe krijg ik dit vocht er in godsnaam uit? :s

edit: ik denk dat die zuigdruk zo laag wordt omdat er geen gastoevoer is via de zuigleiding omdat het end van de capillair dichtgevroren zit.... het is overigens een Aspera 1/4e PK
wat is je koudemiddel precies? bbq-propaan/brander propaan?

tijdens vacumeren de droger een beetje verhitten met een verfafbrander of licht met een brander. 50-100 graden oid.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2006 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 16:51:
[...]

wat is je koudemiddel precies? bbq-propaan/brander propaan?

tijdens vacumeren de droger een beetje verhitten met een verfafbrander of licht met een brander. 50-100 graden oid.
hehe 50 tot 100 graden licht verhitten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

ik heb propaan laten vullen bij het benzinestation... ze zeiden dat het zo zuier mogelijk was... het is iig geen propaan/butaan mix. Maar ik zal tijdens het vacumeren die droger eeens verhitten met de verfbrander... maar moet ik dat aan het begin van het vacumeren doen (als de druk relatief hoog is) of als hij als zo goed als vacuum is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in vacuum.

@el snorro: don't get it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op je meter komt -1 staan maar dit wilt niets zeggen,
vacuum kan je pas echt bereiken als alle vocht uit het systeem is.

je mag gerust de filter verwarmen tijdens het vacumeren, maakt niet echt uit wanneer.

wat is de lengte en diameter van je capillair?

dit is het resultaat van een dirty filter:)
Afbeeldingslocatie: http://www.belgium-coolingsolutions.be/Pics/phase-change/Vapochill_ls_timtitanium/vapo_capillair%20frosted.JPG

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2006 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 00:26:
op je meter komt -1 staan maar dit wilt niets zeggen,
vacuum kan je pas echt bereiken als alle vocht uit het systeem is.

je mag gerust de filter verwarmen tijdens het vacumeren, maakt niet echt uit wanneer.

wat is de lengte en diameter van je capillair?

dit is het resultaat van een dirty filter:)
[afbeelding]
nuttigste is om de droger te verwarmen als je al in vacuum zit natuurlijk, dan kookt het water veel makkelijker af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

bedankt voor de reacties jongens..

@Jort: capillair is 3m 0.031"

ik heb de hele avond/nacht gevacumeerd, ik zal zo de verfbrander eens pakken en die op zn laagste standje maar eens loslaten op die droger...

gisterochtend/middag zette ik het apparaat nog eens aan, de teller ging tot -21 graden, maar na een aantal minuten toen de temp al aan het stijgen was, was het ook heel duidelijk zichtbaar dat het stukje capillair net voor hij het blok in gaat ook bevroren was. daarom denk ik dat hij dicht vriest.... of klinkt dat toch niet logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begin te twijfelen of de olie nog wel goed is. Heeft de compressor lang open gestaan?

De cappilair vlak voor de droger is meestal bevroren via geleiding vanaf de evap en subcooling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

heb er net 3 minuten met de verfbrander op gezeten... ga het zo maar weer eens proberen..

de compressor heeft denk ik een maand open gestaan... maar het is minerale olie..

edit: heb de filter/droger tot 3 keer aan toe "licht verwarmd" daarna gevuld, zelfde resultaat :'(
als het aan de olie zou liggen, wat zou dan een oplossing kunnen zijn zonder mn hele opstelling weer uit elkaar te moeten halen??

[ Voor 41% gewijzigd door GuuZ op 25-02-2006 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 12:27:
Ik begin te twijfelen of de olie nog wel goed is. Heeft de compressor lang open gestaan?

De cappilair vlak voor de droger is meestal bevroren via geleiding vanaf de evap en subcooling.
nou voor de evap is normaal maar als je cap bevriest tot "aan" de filter is er iets mis hoor.

ik heb nog nooit meegemaakt dat deze bevriest tot juist aan de filter:)

ja olie kan het ook zijn, vocht in olie krijg je er zeer moeilijk uit, change it zoals U_R zegt;)
GuuZ schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 13:05:

de compressor heeft denk ik een maand open gestaan... maar het is minerale olie..
LOL 8)7 verander die olie maar >:)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2006 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

ok.. dat moet dan maar... volgende vraag is dan: waar koop ik die meuk?? wat voor merk/potje/flesje ??

kan dit alles via de service leiding btw? dat zou een hoop moeite schelen

[ Voor 28% gewijzigd door GuuZ op 25-02-2006 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GuuZ schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 14:45:
ok.. dat moet dan maar... volgende vraag is dan: waar koop ik die meuk?? wat voor merk/potje/flesje ??

kan dit alles via de service leiding btw? dat zou een hoop moeite schelen
yep dit kan via de serviceleiding, je moet wel je schraeder eruit draaien.

beste is via de zuigleiding en dan schraeder openzetten, gaat de olie veel vlotter eruit;)

euhm minerale olie, local hvac company maybe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

ik heb me laten vertellen dat babyolie ook pure minerale olie is... ik weet niet zeker of dit waar is... maar de fietsenmaker heeft 20 verschillende soorten olie staan. Hiervan zou er vast wel eentje goed moeten zijn, maar hoe weet ik nou welke ik moet hebben??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GuuZ schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 16:13:
ik heb me laten vertellen dat babyolie ook pure minerale olie is... ik weet niet zeker of dit waar is... maar de fietsenmaker heeft 20 verschillende soorten olie staan. Hiervan zou er vast wel eentje goed moeten zijn, maar hoe weet ik nou welke ik moet hebben??
lol, je hebt speciale olie nodig voor koeltechniek. Het moet een goede viscositeit hebben, laag stollingspunt, etc etc. Je kan niet zomaar willekeurige olie erin gooien. Denk dat die shop waar syngrow laatst pics van heeft gepost wel minerale olie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 16:47:
[...]

lol, je hebt speciale olie nodig voor koeltechniek. Het moet een goede viscositeit hebben, laag stollingspunt, etc etc. Je kan niet zomaar willekeurige olie erin gooien. Denk dat die shop waar syngrow laatst pics van heeft gepost wel minerale olie heeft.
De lokale aircoboer ook vast wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lokale airco boeren geven je vaak helemaal niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 20:52:
lokale airco boeren geven je vaak helemaal niks...
En als je bij de lokale airco boer werkt :+ (zoals mij :P )

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of je moet stage doen bij een koeltechnisch bedrijf _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

goed.. ik zal dus wel op zoek gaan naar nieuwe olie..

maar wat veroorzaakt die "slechte" olie nu dan? hoe kan dat mijn lage zuigdruk veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

slechte olie kan vast vriezen/ophopen ed. in de cappilair

ookal reageert de olie niet met vocht, er kan wel vocht/stof/zooi in ophopen

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

en omdat de boel dichtvriest is er aan de suction kant geen sprake meer van dampdruk want alles wordt gewoon weggezogen (gevacumeerd bijna)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja geen koudemiddel toevoer meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

najah ik ga opzoek naar goede olie... als iemand me er toevallig snel aan kan helpen.. graag :Y)

ik zat gister en vanochtend flink op XS te bladeren en ze hebben daar altijd wel wat mooie systeempjes om bij weg te kwijlen. Maar een aantal dingen zijn me onduidelijk geworden:

Het schijnt soms in bepaalde gevallen (niet alleen bij cascades, maar ook bij sommige SS') handig te zijn om een desuperheater in te bouwen. Nu schijnt dit bij propaan wat ik gebruik vrij zinloos te zijn maar ik vroeg me af wanneer je dit nou precies gebruikt en hoe het dingetje werkt. Ook kwam ik bij de cascades de term accumulator tegen, wat is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

desuperheaters bij single stages zijn eigenlijk onzin. Waarom de meeste mensen dit gebruiken is omdat de condensors van proms erg klein zijn en de druk dus wat hoog wordt met bijvoorbeeld r402a. De rede waarom iedereen het ook op zelf gebouwde systemen zet met grotere condensors is heel simpel: "kopieergedrag". De meeste mensen op XS denken niet zelf na maar doen andere na, meeste snappen nauwelijks hoe koeltechniek werkt daar.

desuperheater is bij cascades handig aangezien het koudemiddel behoorlijk heet uit de compressor komt 60+ graden. Als je dit eerst afkoelt tot kamertemperatuur dan hoeft de HX die warmte niet meer af te voeren. Scheelt weer 10-20watt oid.

accumulator is een opvangbak die er voor zorgt dat er geen vloeibaar koudemiddel in de compressor komt via de zuigleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

aha dat klinkt logisch... maar waarmee koelt een desuperheater dan? gewoon lucht? want ik meen me te herinneren dat ik een aantal schematische tekeningen voorbij heb zien komen waarmee die gekoeld werden met een stuk zuigleiding... of is dat onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een desuperheater is altijd met lucht, als je het met de zuigleiding doet is het een zuigleiding/vloeistofleiding warmtewisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

ok dat is duidelijk.... nog even terug naar mijn verhaal.... als ik het goed begrijp, zou de druk van mijn zuigleiding, zolang ik nog niet onder 0 graden zit behoorlijk hoog moeten zijn... en als die druk al onder de luchtdruk komt terwijl de temperatuur nog niet eens 0 graden is dan betekent dat dus dat er geen toevoer van koudemiddel is... dus in het begin (als je de boel net aan zet) moet die druk nog hoog zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou de zuigdruk is tamelijk snel al laag, het afkoelen daarna duurt eventjes. Komt door de restrictie van de cappilair.

Als de evap relatief aan de druk warm blijft dan zit je cappilair verstopt of te weinig gas in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Oplossing van Jort voor mijn prom:

Afbeeldingslocatie: http://www.belgium-coolingsolutions.be/Pics/phase-change/El_snorro%20Mach2/f.JPG

hehehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

El Snorro schreef op zondag 26 februari 2006 @ 15:00:
[...]

Oplossing van Jort voor mijn prom:

[afbeelding]

hehehe
2 Condensers >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat idee heeft berkut idd ooit bedacht, ik vind het bagger. (als ze in serie zitten tenminste)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 15:34:
dat idee heeft berkut idd ooit bedacht, ik vind het bagger. (als ze in serie zitten tenminste)
Waarom dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 15:34:
tjah bagger, alle beetjes helpen. ik heb toen bij dat bedrijf een prijs laten opmaken en ze vroegen veel te veel geld zoals je weet. de kast is klein en die condensors die jij daar voor een goed prijsje kon krijgen waren te groot.

meestal benchen mensen met push/pull setup maar als je een prom hebt en een dualcore enz.. dat geeft al goed wat warmte af.

custum made kan je daar allemaal rekening met houden natuurlijk maarja dit is eenmaal niet het geval.

iig de ventilator draait veel trager dan met 1 condensor en daarom ook stiller.

je kan over alles discutieren of het wel zin heeft, heeft een phase-change zin? tjah is voor iedereen een anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 14:25:
nou de zuigdruk is tamelijk snel al laag, het afkoelen daarna duurt eventjes. Komt door de restrictie van de cappilair.

Als de evap relatief aan de druk warm blijft dan zit je cappilair verstopt of te weinig gas in het systeem.
hmmz maar als het geval zou zijn dat er te weinig gas in zit dan zou de temperatuur niet eerst dalen en vervolgens weer stijgen toch? ik heb eerst gevuld tot de statische druk van mijn fles propaan en daarna een paar pufjes erbij gedaan om te kijken of het enig verschil zou maken... of zou ik echt zo stom zijn en heb ik er veel te weinig gas in gedaan?? lijkt me niet, want ik heb een keer flink doorgevuld om te kijken of het iets uit zou maken, maar het maakte niets uit.

vreemd vind ik trouwens wel: als ik mn propaanfles op een manometer van mn manifold aansluit en de kraan open draait schiet de meter richting de 4 of 5. Maar als ik met de boel ga vullen dan loopt de boel eerst vul en blijven de meters staan bij een bar of 3. Als ik dan even met het boeltje gedraait heb en er daarna een tijd niet meer aan kom dan staan de meters op 1 a 2. Vanaf dat moment zakken de meters niet dus de boel is niet lek. Hoe kan dit?

[ Voor 35% gewijzigd door GuuZ op 27-02-2006 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee dat de temp weer stijgt is bijna altijd het gevolg van dichtgevroren cappilair. statische druk is vaak meer dan genoeg vulling.

Die meting kan ik even niet verklaren. olie absorbeert wel gas maar zoveel nou ook weer niet.

@condensors in serie, koudemiddel moet vanaf de eerste condensor naar de 2e omhoog geduwt worden, aangezien je geen hele vloeistof kolom na de 1e condensor hebt zal het de efficientie niet heel veel verbeteren imo.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2006 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier is mijn heatloadtester. moet nog een weerstandje bijbestellen volgende week :D

Afbeeldingslocatie: http://www.belgium-coolingsolutions.be/Pics/phase-change/Heatloadtester/b.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.belgium-coolingsolutions.be/Pics/phase-change/Heatloadtester/a.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.belgium-coolingsolutions.be/Pics/phase-change/Heatloadtester/c.JPG

eventjes spanning opgezet en de warmte is voelbaar :Y)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik weet toevallig dat je 230volt gebruikt, isoleer alsjeblieft die soldeerpunten aan de zijkant!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 22:18:
ik weet toevallig dat je 230volt gebruikt, isoleer alsjeblieft die soldeerpunten aan de zijkant!!!!!
was ik van plan hoor jurgen :D

maar moet ik naar de kelder gaan om het warme lijm pistool te halen.:D

zal het seffes doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

tijdens mijn zoektocht naar nieuwe olie ben ik voorzien van het volgende idee:

zou het een mogelijkheid zijn om de olie uit de compressor te laten lopen en in een pannetje te mikken. De olie te koken (tot een graad of 180) zodat al het water eruit verdampt, en vervolgens weer terug te gieten? Of zit ik er weer eens goed naast?

ik hoor graag jullie mening..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
GuuZ schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 15:24:
tijdens mijn zoektocht naar nieuwe olie ben ik voorzien van het volgende idee:

zou het een mogelijkheid zijn om de olie uit de compressor te laten lopen en in een pannetje te mikken. De olie te koken (tot een graad of 180) zodat al het water eruit verdampt, en vervolgens weer terug te gieten? Of zit ik er weer eens goed naast?

ik hoor graag jullie mening..
Volgens mij is de enige oplossing gewoon nieuwe olie erin..
Veel phch gasten hier op het forum kunnen eraan komen, stuur hun gewoon een mailtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kan wel olie bestellen voor je anders mail me maar ff. je olie is gewoon vuil, niks meer aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

ik lees op XS veel dat je om te bepalen hoeveel vulling je in je systeem moet mikken je de superheat moet berekenen. Leuk dat iedereen dat daar roept, maar hoe doe je dat? En wat is daar een acceptabele waarde voor? Heeft het ook nog iets te maken met de desuperheater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je probleem heeft niks te maken met superheat.

superheat heeft niks te maken met een desuperheater.

superheat oftewel oververhitting meet je door de temperatuur van de zuigleiding een aantal centimeter vanaf de compressor te meten, van deze temperatuur haal je de temperatuur die correspondeert met de zuigdruk af. (dus je kijkt met welke temperatuur de zuigdruk overeen komt volgens een pt-chart) Het temperatuursverschil tussen deze 2 waardes is de superheat. Een mooie waarde daarvoor is 5-10 graden. Als het lager is dan loopt er koudemiddel terug naar de compressor. Als het veel hoger is dan heb je te weinig gas in het systeem.

misschien leuk stukje voor in de FAQ?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2006 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 19:30:
je probleem heeft niks te maken met superheat.
dat had ik begrepen ;) (mailtje verstuurd btw)
superheat heeft niks te maken met een desuperheater.

superheat oftewel oververhitting meet je door de temperatuur van de zuigleiding een aantal centimeter vanaf de compressor te meten, van deze temperatuur haal je de temperatuur die correspondeert met de zuigdruk af. (dus je kijkt met welke temperatuur de zuigdruk overeen komt volgens een pt-chart) Het temperatuursverschil tussen deze 2 waardes is de superheat. Een mooie waarde daarvoor is 5-10 graden. Als het lager is dan loopt er koudemiddel terug naar de compressor. Als het veel hoger is dan heb je te weinig gas in het systeem.

misschien leuk stukje voor in de FAQ?
dat is zeker handige info.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou dit helpen tegen condensvorming?
anti-condensspray
Of werkt het alleen op glas? Of is het complete onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anti-condensspray is troep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Plastic spray 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

plastic spray werkt wel natuurlijk, maar die anti-condens zooi is voorkomt condens niet eens op ramen en het isoleert al helemaal niet electrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus kiddo's: Geen anti condensspray gebruiken! Het is zooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niet volledig phase-change gerelateerd maar ik ben een thermometer aan het maken die tot de -100*C op de graad nauwkeurig moet meten en ik probeer tot de -200 op de 2 graden nauwkeurig. Hij is praktisch klaar alleen de sensors zijn een probleem. Ik wil hiervoor platina PT1000 sensors voor gaan gebruiken zoals deze probleem is dat ik ze nergens kan vinden. Sensoren in dat temperatuurbereik zijn blijkbaar erg schaars. Iemand een idee?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zoiets? De sensors dan los bestellen, het apparaatje niet, maar die sensors zullen ze ook wel hebben.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee van die kleine sensortjes zoals in pdf file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 12:56:
niet volledig phase-change gerelateerd maar ik ben een thermometer aan het maken die tot de -100*C op de graad nauwkeurig moet meten en ik probeer tot de -200 op de 2 graden nauwkeurig. Hij is praktisch klaar alleen de sensors zijn een probleem. Ik wil hiervoor platina PT1000 sensors voor gaan gebruiken zoals deze probleem is dat ik ze nergens kan vinden. Sensoren in dat temperatuurbereik zijn blijkbaar erg schaars. Iemand een idee?
Jurgen, als je ze klaar hebt heb ik grote interesse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Heel het PC 'gebeuren' vind ik wel erg interessant om te zien ( heb er gewoon niet de 'move' toe om dit allemaal zelf te gaan doen ;) ) maar wat ik me nou afvraag is kan je een PC systeem nou 24/7 gebruiken? Buiten het navullen om? En hoeveel herrie maakt dit ding nou? Is het alleen maar het geluid van de condenser (die kleine metalen fan)? En is het aanvaardbaar qua stroom verbruik/kosten?

[ Voor 11% gewijzigd door webfreakz.nl op 14-03-2006 20:52 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bijvullen? het is een gesloten circuit en als er geen lekken in zitten moet je deze niet bijvullen hoor.
fan is een 120mm toerental fan en je kan kiezen hoe snel je deze laat draaien.(zolang de condensor maar koel genoeg is.

en een stock prom2gt gebruikt ong 200W full load met een fx55 op x.x ghz :p
(als ik peter zijn article nog goed herinner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

En wat zijn een beetje normale temperaturen? Ik zie hier -80~0 graden C en op sommige sites zie ik wel is <-200 graden C? En je was me vraag over of je PC 24/7 kan gebruiken vergeten ;)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

webfreakz.nl schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 21:33:
En wat zijn een beetje normale temperaturen? Ik zie hier -80~0 graden C en op sommige sites zie ik wel is <-200 graden C? En je was me vraag over of je PC 24/7 kan gebruiken vergeten ;)
-200 is met ln2 (-196)
Lagere temps met een phase change system moet met meerdere stages gedaan worden, dus meerdere compressors. (cascades)
De gewoon prom's, mach2gt/vapochill ls of een zelf gemaakte unit, zijn 24/7 te gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

compressor maakt ook geluid. wisselt per compressor hoeveel. een normaal systeem(prom GT) doet ongeveer -35 @ 200watt.

-90 tot -100 is haalbaar met cascades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is 200 euro voor een vapochill XE een goede koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ligt eraan wat je wilt ;) het is niet echt duur maar de koeling is ook niet super. Bij een flink opgefokte processor mag je al blij zijn als die onder 0 blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 16:14:
ligt eraan wat je wilt ;) het is niet echt duur maar de koeling is ook niet super. Bij een flink opgefokte processor mag je al blij zijn als die onder 0 blijft.
Dus niet geweldig :(.
En met wat aanpassingen? Ander gas/ kompressor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja de compressor is de grote beperkende factor, maar ook de evap is bagger. als je beide vervangt kan je net zo goed gelijk een nieuw systeem kopen/bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Als je de XE gaat aanpassen, ben je duurder uit.
Voor iets meer geld heb je een veel betere single stage bij Unknown_road :)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vapochill XE evap power (8> (ter illustratie is deze eve groot als 20 eurocent)

Afbeeldingslocatie: http://www.belgium-coolingsolutions.be/Pics/phase-change/VapoXE/look_inside.JPG

idd brakke evap

koop jezelf een custum phase-change ofwel een mach1 ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 16:33
IK zeg kopen en op je videokaart zetten :)
of ff bij de heren langs gaan die weten wat ze bouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je dit op je videokaart hebt zitten denk je ook na een tijdje, "had ik nu maar wat meer geld neer gelegd want dan had ik -50*C op de vgpu ipv -10" Tenminste dat zou ik hebben. Maar het is allemaal afhankelijk van wat je wilt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Ik zou ook 10x liever voor een costum-built koeler gaan. Deze gaan lager en zijn imo niet duur voor wat je krijgt (meer prestatie) alleen de looks zijn minder, en er zit geen display op met de temp, maar daar zijn we tweakers voor :+

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik eindelijk is goede PT1000/PT500 sensoren vind dan heb ik zo thermometers in elkaar geflanst. De microcontroller software is al geschreven en gesimuleerd inclusief berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jack schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 19:27:
Als je de XE gaat aanpassen, ben je duurder uit.
Voor iets meer geld heb je een veel betere single stage bij Unknown_road :)
Als hij nu eens zou antwoorden op zijn emails .... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je naar overcooling gemaild? als dat zo is dan moet ik maar is veranderen van hosting :( heb nou al een paar keer gehoord dat mailtjes niet aankomen. Mail me ff op hotmail adres (zie profiel)
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.