[PC] Algemeen Phasechange discussie topic

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 10.309 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
nFo schreef op maandag 04 juli 2005 @ 18:23:
[...]

www.ebay.de was het.

En heeft ECT/nventiv nog een website ?
Kan niks vinden met google. :X

Wilde even weten of er nou veel verschil zit in de: Vapochiil Light Speed vs: ECT Mach 2 GT
En welke kun je het beste nemen ?
Ziehier: http://www.xtremeresource...dex&req=showcontent&id=23

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

nFo

Bedankt. :)
Dus dat wordt dan een: ECT Mach 2 GT

Website gevonden: http://www.extremecoolingtechnologies.com/

Edit: Ik heb een deal, voor een leuke Vapochill Light Speed met kast en een voeding: OCZ 600 watt :)
En wanneer was revisie 2 uitgekomen van de: Vapo LS ?

[ Voor 36% gewijzigd door nFo op 10-07-2005 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-08 19:53

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Weet iemand van jullie hoe ik Haeg het beste kan bereiken? Ik heb een paar dagen geleden een mail gestuurd, maar waarschijnlijk checkt hij die niet veel.
(Ik heb namelijk een condenser en een rol cappilair nodig :) )

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

geen idee, ik heb Haeg een tijdje terug ook al eens een mailtje gestuurd en nooit wat van gehoord.
en voor zover ik weet, wacht unknown_road ook nog steeds op een reactie van Haeg...

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja haeg heeft het beetje druk denk ik ofzo. Hij kwam tijdje geleden nog wel op dit forum dus misschien kunnen we hem er even op wijzen, als die hier weer is is, dat zijn mailbox vol zit met fanmail :D

wat voor iets moois ga je maken coppercat?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2005 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 21:18:
Ja haeg heeft het beetje druk denk ik ofzo. Hij kwam tijdje geleden nog wel op dit forum dus misschien kunnen we hem er even op wijzen, als die hier weer is is, dat zijn mailbox vol zit met fanmail :D

wat voor iets moois ga je maken coppercat?
Wel, mijn doel is een heel simpel DD systeem in elkaar te zetten. Het is nog niet echt bedoeld om een CPU ofzo mee te koelen, ik wil eerst gewoon wat bijleren :)
In de lokale doe-het-zelf verkopen ze van die Oxyturbo-setjes, daar ga ik nu eerst eens mee proberen brazeren :P

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klinkt leuk, hou ons op de hoogte! Ga je zilversoldeer of silphos gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe warm mag een compressor ongeveer worden? Als ik mn waterchiller namelijk n half uurtje aanzet dan wordt mn compressor zo heet dat ik mn hand er niet langer als 10 seconden op kan houden wil ik mn hand niet verbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is geen probleem voor de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 14:29:
klinkt leuk, hou ons op de hoogte! Ga je zilversoldeer of silphos gebruiken?
Ik heb van allebei wat gekocht, maar ik dacht dat zilversoldeer hanteerbaarder was. Het kost dan ook een stuk meer... :/
Verder zijn die wegwerp-flesjes met gas en zuurstof echt wel duur (€18). Ik denk dat maar afwacht tot ik een condenser e.d. heb voor ik die lasset eens uitprobeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zilversoldeer wordt erg vloeibaar, en het smeltpunt ligt wat lager hierdoor vloeit het vaak goed door de kier. silphos blijft wat dikker waardoor het wat minder vloeit maar daarmee kan je dus wel beter kiertjes opvullen. en silphos kan je enkel op koper-koper gebruiken. Koper-messing is zelfs niet aan te raden want dat worden geen mooie lassen. Ik gebruik het allebei.

die wegwerp flesjes zijn idd duur. Als je echt verder wilt met phase-change kan je hervulbare flessen overwegen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2005 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 12:29

Syzzer

Prutser

CopperCAT schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 16:39:
[...]

Ik heb van allebei wat gekocht, maar ik dacht dat zilversoldeer hanteerbaarder was. Het kost dan ook een stuk meer... :/
Verder zijn die wegwerp-flesjes met gas en zuurstof echt wel duur (€18). Ik denk dat maar afwacht tot ik een condenser e.d. heb voor ik die lasset eens uitprobeer.
Ik heb hetzelfde setje als jij gekocht. Destijds met 2 van die wegwerpflesjes, maar die wegwerpflesjes zijn echt in no-time leeg. Ik zelf heb er een tweedehands zuustofcilindertje bijgekocht voor ~175 euro (incl regulator). Jah, ik weet dat dat bijna dubbel zo veel is als het lassetje kostte, maar deze kun je dus gewoon bijvullen voor 15 euro ofzo. Met mijn volle 4L cilinder kan ik meerdere uren lassen, terwijl zijn 20 euro wegwerpflesje al na ~10 minuten leeg is.

Edit:
Zal ook maar gelijk even een kleine update geven van hoe ik er op dit moment voor sta. Nadat het eerst systeem dat ik had werkte, maar waarschijnlijk wat te veel vocht in het systeem had en de compressor te veel herrie maakte heb ik er een andere, stillere compressor ingezet. Ik kwam echter vorige week, toen dat eindelijk gelukt was :p , achter waarom hij zo stil was. Hij deed het eenvoudigweg niet. Oftewel: ik kan toch weer op zoek naar olie voor mijn andere stille compressor.

[ Voor 22% gewijzigd door Syzzer op 09-07-2005 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

175 euro voor een tweede hands o2 cilinder vind ik best veel. Ik heb voor 150 een nieuwe 10L eigendomscilinder gekocht, dat is wel exclusief regulator maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 12:29

Syzzer

Prutser

Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2005 @ 11:56:
175 euro voor een tweede hands o2 cilinder vind ik best veel. Ik heb voor 150 een nieuwe 10L eigendomscilinder gekocht, dat is wel exclusief regulator maar toch.
Waar heb jij die dan vandaan? Ik had eerst wat geïnformeerd bij grotere bedrijven, maar die wilden er nog veel meer voor hebben :/ . Uiteindelijk komt dit van een kleiner autogeen-las-bedrijfje hier in Rotterdam. De fles was overigens wel net gekeurd en gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

www.gascilinders.nl en dat is geen grap :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kom niet meer bij van het lachen. Ik heb net een 12000 en een 9000btu split airco bezorgd gekregen! Wat een monsters. die fan die ervoor staat is een 12cm(linkerfoto) ;) Hier ga ik echt iets moois van maken :9~

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/62212/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/62213/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

reusachtige condensor fan _/-\o_

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij CME was tijdje terug een topic over wat je kan doen met fans ed. waren ze hovercraft's aan het maken met casefans. Can I play? >:)

zal trouwens even toelichten wat ik ermee ga doen. :D Het plan is om hiervan een cascade te maken. Die enorme fan gaat er dan waarschijnlijk uit (overkill) en dan zet ik daar de HX en de 9000btu compressor neer. wieltjes eronder, flexibele slang+verdamper eraan en klaar is Unknown_road.

@coppercat: ik heb opzich wel condensors voor je maar ze hebben beetje rare formaten.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 12:01:
[...]

bij CME was tijdje terug een topic over wat je kan doen met fans ed. waren ze hovercraft's aan het maken met casefans. Can I play? >:)

zal trouwens even toelichten wat ik ermee ga doen. :D Het plan is om hiervan een cascade te maken. Die enorme fan gaat er dan waarschijnlijk uit (overkill) en dan zet ik daar de HX en de 9000btu compressor neer. wieltjes eronder, flexibele slang+verdamper eraan en klaar is Unknown_road.

@coppercat: ik heb opzich wel condensors voor je maar ze hebben beetje rare formaten.
Wow :9~ ,daar heb je wel wat leuks op de kop getikt!

offtopic:
Als die condenser geen extreme afmeting heeft, heb ik wel interesse :) Heb je eventueel ook een droger en wat cappillair dat je wilt doorverkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 11:43:
ik kom niet meer bij van het lachen. Ik heb net een 12000 en een 9000btu split airco bezorgd gekregen! Wat een monsters. die fan die ervoor staat is een 12cm(linkerfoto) ;) Hier ga ik echt iets moois van maken :9~

[afbeelding] [afbeelding]
Dat soort dingen heb ik op mn werk weggegooid zien worden... Waren wel wat ouder maar werden vervangen door nieuwe :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ondertussen de binnenunit ook gesloopt (met een hamer). Daar zit zo'n centrifugaal? fan in. Je krijgt echt zoveel goodies als je een airco (k/sl)oopt. fans, motortjes, buizen met flares :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/62226/thumb.jpg

@coppercat: mail me ff of voeg me toe op msn ik zal is kijken.

@dawan: deze zijn spikslinter nieuw :) echt wel zonde om weg te gooien ookal zijn ze wat verouderd.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 14:00:
Daar zit zo'n centrifugaal? fan in.
Tangentieel. Maar inderdaad, erg lekker spul. Alleen zijn airco's nieuw nog redelijk duur (ondanks aanbiedingen van de Gamma, met 239 euro), en verbruiken ze erg veel stroom. Maar voor een proc valt dat vast wel in te perken, aangezien je dan niet voor een zo groot mogelijk koelvolume gaat maar gewoon voor temps :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

als ik unknown_road mag geloven, dan gaat het geen zuinig apparaat worden...
cascade >:)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hm af en toe moet ik even mijn milieubewuste idealen overboord gooien, helaas. Maar ja dat ding gaat tamelijk wat stroom trekken. ik hoop dat de opstrart stroom beetje meevalt anders heb je misschien 2 groepen nodig om hem op te starten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 18:57:
hm af en toe moet ik even mijn milieubewuste idealen overboord gooien, helaas. Maar ja dat ding gaat tamelijk wat stroom trekken. ik hoop dat de opstrart stroom beetje meevalt anders heb je misschien 2 groepen nodig om hem op te starten :D
lol net zoals de cascade van Dabit?
:P
Dat was toch een probleem met de UFO dat die dingen teveel stroom trokken :P

maareuh, wat voor temps gaat dat ding doen? -100?

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mjah moeilijk te zeggen maar het zijn dusdanig krachtige compressors dat ik -100 @ load hoop. -110/-120 zonder load

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Hebben jullie dan niet 3 fasen naar de hobbykamer met een perilex doos? Valt me tegen hoor ;).

Btw, als je zoveel vermogen trekt dat je een groep overbelast (10A zekering? 16?), is het efficienter om een paar flinke peltiers op je CPU te zetten en dat met een flink bassin water/glycol op te vangen. Dan heb je aan 1 groep wel voldoende :).

[ Voor 57% gewijzigd door TGEN op 12-07-2005 01:21 ]

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3 fasen compressoren zijn enorm duur en enorme ondingen (voor ons gebruik dan). Perilex zegt me niks .

een compressor trekt tijdens het opstarten een stuk meer stroom dan tijdens normaal werkdraaien. Nou is het voordeel van een cascade dat de compressors 1 voor 1 aangaan dus ik verwacht geen problemen.

peltiers zijn nou niet echt efficienter en je krijgt er never -100 mee :D een simpele -40*C phase-change koeler trekt maar 100-200watt (afhankelijk van een aantal variabelen).

ps. Ik baal flink, ik wilde een co2 regulator gebruiken op me ethaan fles maar ik kan nog steeds nergens verloopjes vinden. Hoekloos doet niet aan verloopjes zeggen ze :|

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil iemand de weerstand van de sensor van een mach I bij kamertemp voor mij meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 22:02:
Wil iemand de weerstand van de sensor van een mach I bij kamertemp voor mij meten?
niemand??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Syngrow, Epsilon en Gamer hebben, voor zover ik weet, een Mach 1.
Misschien dat je hen een keer kan mailen?

Interstice heeft er trouwens ook één...

[ Voor 33% gewijzigd door Jack op 16-07-2005 00:47 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 16:33
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/62814/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/62815/thumb.jpg

Ziet er erg gelikt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow
  • Laatst online: 07-07 14:11

Syngrow

Framerate is life

Als jij me verteld waar ik moet meten, dan meet ik vanavond die weerstand wel even ;)
Zit nu nog @ werk, dus ff wachten tot ik daar mee klaar ben

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

epsilon heeft me geholpen met die sensor en ik denk dat ik een 10k ntc nodig heb. zal er binnekort een paar bestellen. Maar bedankt voor het aanbod :)

@peter, ik vind die condensor er niet echt efficient uitzien, beetje maf ding. En hij moet nog isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
  • Laatst online: 08-05 16:33
LOL hij hoef enkel me bier goed koud te houden hoor :)
kon het niet laten de achterkant gelijk te verwijderen

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/62813/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

With a samsung it's not that hard to imagne :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-08 00:17

reapher

Z POWER

Aangezien jullie met allemaal gassen bezig zijn. Enige idee waar ik 10 bar stikstof kan krijgen om mijn gasveer te vullen?

Click hier niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reapher schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 22:15:
Aangezien jullie met allemaal gassen bezig zijn. Enige idee waar ik 10 bar stikstof kan krijgen om mijn gasveer te vullen?
www.goudengids.nl
www.telefoongids.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reapher schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 22:15:
waar je 10 bar stikstof kan krijgen? :D stikstof koop je niet per bar. Zelf stikstof fles kopen met goede regelaar gaat al snel 400-500 euro kosten. misschien een lasbedrijf die je wilt helpen vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:00

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/62700/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/62699/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/62702/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/62701/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/62703/thumb.jpg

nou zou ik hier iets mee kunnen? om zo een phasechange te maken? :)

ik heb trouwens ook een watercooler op de kopgetikt welke tot -12 gaat :)
leuk als waterchiller :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/62696/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/62694/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/62697/thumb.jpg

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
mydogisgone schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 03:03:
nou zou ik hier iets mee kunnen? om zo een phasechange te maken? :)
Lijkt me wel :)
14cc electrolux compressortje.. Gevuld met propaan zou je vergelijkbare of zelfs betere resultaten kunnen neerzetten dan met een prom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daar kan je idd veel meer uit halen als -12 als je dat wilt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:53

Epsilon

Twynn schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 09:43:
[...]

Lijkt me wel :)
14cc electrolux compressortje.. Gevuld met propaan zou je vergelijkbare of zelfs betere resultaten kunnen neerzetten dan met een prom :)
Yep, gaat zeker lukken :)

Prom kun je makkelijk pakken, loaded had ik een winst van 10c op de mach2 GT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Epsilon schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 18:03:
[...]

Yep, gaat zeker lukken :)

Prom kun je makkelijk pakken, loaded had ik een winst van 10c op de mach2 GT :)
het is wel een r134a compressor dus of die even efficient is met propaan als een r404a compressor is maar even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 18:55:
[...]

het is wel een r134a compressor dus of die even efficient is met propaan als een r404a compressor is maar even afwachten.
ik wil alleen wel dat alle troep die er nu tussen is geplaats er tussen uit hebben.
maar ik heb alleen zelf niet zoveel ervaring met dit spul dus ik hoop dat iemand mij hiermee een dagje zou willen helpen..
Zou zeker wel tof zijn..
als je dat doet krijgt diegene een waterchiller ;) maar dan wil ik wel dat het ding helemaal gevult is en dus ook werk en helemaal dicht zit :P
hehehe :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil je best helpen hoor, waar woon je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 20:30:
ik wil je best helpen hoor, waar woon je?
drenthe :) maar ik ben wel bereid naar je toe te komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rynji
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-08 19:19
---foutje----

[ Voor 98% gewijzigd door Rynji op 04-08-2005 15:41 ]

5800X3D - RTX3080 - 1440p 240Hz OLED Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb hier een RH207VACT compressor staan. Merk: SCI. Is die bruikbaar ?

Koen14 heeft wat gevonden: http://www.mitsubishielectric.com.tw/ha/compressor/rh.htm

[ Voor 38% gewijzigd door DaWaN op 04-08-2005 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ziet er leuk uit toch? kan je een mooie single stage van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
ja, en nu alleen nog de rest van het materiaal en gereedschap zien te regelen ;)

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Hmm. Rotary, 1Pk, R22.. Ziet eruit als een zeer leuke compressor. Dat ding gaat goed werken met een flinke lading propaan erin. Flinke capaciteiten in ieder geval.
Nadeel is wel dat zo'n ding ook flink wat energie verbruikt.

* Twynn zou zo'n ding liever gebruiken om z'n huis te koelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Twynn schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 09:48:
Hmm. Rotary, 1Pk, R22.. Ziet eruit als een zeer leuke compressor. Dat ding gaat goed werken met een flinke lading propaan erin. Flinke capaciteiten in ieder geval.
Nadeel is wel dat zo'n ding ook flink wat energie verbruikt.

* Twynn zou zo'n ding liever gebruiken om z'n huis te koelen :P
Hoeveel dan precies? 4,190W ? Als ie ooit nog eens als PC koeler gebruikt gaat worden word het swieso geen 24/7 koeler als een prom.

[ Voor 4% gewijzigd door DaWaN op 05-08-2005 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Laatst online: 08:24

Gamer

mobile

vandaag heeft mijn oude prom de geest gegeven, lekje ergens :(

had hem verkocht, maar gelukkig toch maar even getest voor ik hem meegaf.
tijd voor een refill (again :) ).

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
't precieze gebruik van een compressor is niet zo te zeggen. Vaak zijn er wel grafieken van. Het verbruik is namelijk nogal afhankelijk van de belasting van de motor. Maargoed, hoe groter de standaardmotor (en in dit geval is die behoorlijk groot), hoe hoger het standaard verbruik al.
Verder is zo'n airco-compressor gemaakt voor mbp/hbp (medium of high back pressure). Die druk zorgt ervoor dat de motor dus ook weer harder moet werken. In onze toepassingen gebruiken we low backpressure (immers, hoe lager de druk van het koelmiddel, hoe lager de temperatuur). De motor zal dus lang niet op vol vermogen moeten lopen, maar zal toch wel behoorlijk wat meer gebruiken dan een prom. 't zou me niet verbazen als dat ding rond de 400-500W zou gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Gamer schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 11:07:
vandaag heeft mijn oude prom de geest gegeven, lekje ergens :(

had hem verkocht, maar gelukkig toch maar even getest voor ik hem meegaf.
tijd voor een refill (again :) ).
Even opletten of je het lekje zo kunt vinden. In dat geval in ieder geval even proberen af te plakken met wat goede tape ofzo. Dat is in ieder geval beter dan een lek open laten.
In dat laatste geval kan er namelijk gewoon lucht in het systeem komen met het bijbehorende vocht. Compressor-olie die in de prom zit is gevoelig voor water. Zodra er water bij komt zal de olie verzuren en de wikkelingen in je compressor aantasten. En die olie trekt zelf ook weer water aan (hydroscopisch?)

Anyway, dit is ook allemaal redelijk theoretisch. De prom die ik zelf thuis heb staan heeft ook een behoorlijk lek gehad, en heeft ook een behoorlijke tijd open gestaan zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
offtopic:
Moderator die dubbelpost maakt :+

offtopic:
Hey... Je eigen post editten is voor mietjes :D

[ Voor 40% gewijzigd door Twynn op 05-08-2005 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer

Gamer

mobile

tja, unit koelt niet meer, dus alle gas is er blijkbaar al uit (na 5 minuten testen).
blijkbaar na de laatste mount moet er iets verkeerd gelopen zijn.
ding is al 3 jaar oud en werkte heerlijk (-50°).
spijtig...

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Zolang de compressor nog goed draait is het ding natuurlijk te repareren :)
Vaak ging het met de oude proms trouwens fout bij de flexibele leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer

Gamer

mobile

lek is aan de evap.
zit wel een pak oxidatie op blijkbaar, misschien is dit de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Oxidatie op de evap? Toch ooit last van condens gehad?

Anyway, moet dus wel gewoon te repareren zijn. Ik denk dat epsilon, unknown_road of haeg je wel verder kunnen helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Twynn schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 12:00:
Oxidatie op de evap? Toch ooit last van condens gehad?

Anyway, moet dus wel gewoon te repareren zijn. Ik denk dat epsilon, unknown_road of haeg je wel verder kunnen helpen :)
Of Twynn :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evap lek verbaast me best eigenlijk. Het is een flink blok koper en goed gelast.

lekje afplakken idd en als die dicht gelast is goed vacumeren is hopelijk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Nu online

nFo

Ik heb mijn Vapochill Light Speed is zonder cpu getest.
Staat er al een tijdje, maar ik zit te nog te wachten op isolatie spul.
Zo te zien werkt het prima, display geeft: - 60 aan.
Mijn Intel Pentium 4 - 506 doet / 2660 MHz @ 5000 MHz bij een graadje van: - 32 :)

En waarom laten ze die ventilator bij het radiator de lucht wegzuigen i.p.v. er door heen blazen ? :X

[ Voor 103% gewijzigd door nFo op 28-09-2005 17:55 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-08 16:16

Sir_G-nius

- - -

Zo als hierboven bij Mydogisgone z'n waterchiller heb ik er ook een.
(Thanks to Mydogisgone! :7 )

Alleen nu wil ik daar een andere radiator op gaan zetten. Nu zag ik dat ze er bij Haegkoeling.nl die dingen verkopen. Als ik een mailtje stuur krijg ik niets terug. Kan iemand mij vertellen waar Haegkoeling zit, zodat ik er eventueel langs kan gaan. (Dit ook dat ze hem dan weer opnieuw kunnen vullen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
radiator :?

Ik neem aan dat je de condenser bedoelt? En waarom zou je die vervangen? Dat is niet iets wat je zomaar even doet net als bij een waterkoeling :)

En haegkoeling zit in de buurt van den Haag. (was het rijswijk? of leidschendam ofzoiets?) Anyway.. 't is in ieder geval geen winkeltje waar je zomaar even langs kunt gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_G-nius

Sir_G-nius

- - -

Twynn schreef op maandag 26 september 2005 @ 11:51:
radiator :?

Ik neem aan dat je de condenser bedoelt? En waarom zou je die vervangen? Dat is niet iets wat je zomaar even doet net als bij een waterkoeling :)

En haegkoeling zit in de buurt van den Haag. (was het rijswijk? of leidschendam ofzoiets?) Anyway.. 't is in ieder geval geen winkeltje waar je zomaar even langs kunt gaan :)
Ja ik bedoel idd de condenser. :X
Ik zal vanavond wel even foto's posten van hoe de condenser er nu uitziet.
Het is als het ware net als bij een koelkast zo'n groot zwart dingen wat net als bij een koelkast er acher op zit (alleen dan wat smaller en kleiner).
Is het dan mogelijk omdat de condenser als het ware op te vouwen en er dan 1 of 2 120mm fan's voor te zetten?
Want ik wil dat ding in gaan bouwen in m'n case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

condensor opvouwen zal niet echt gaan lukken verwacht ik zo en om een nieuwe condensor erop te zetten heb je wel wat ervaring nodig (en een refill) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_G-nius

Sir_G-nius

- - -

Hierbij mijn toekomstige waterchiller. (zoals hir boven beloofd bij deze de foto's).
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v680/sir_g-nius/Case-mod%20Chieftec%202005/Waterchiller/DSC00238.jpgVoorkant.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v680/sir_g-nius/Case-mod%20Chieftec%202005/Waterchiller/DSC00239.jpgAchterkant.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v680/sir_g-nius/Case-mod%20Chieftec%202005/Waterchiller/DSC00242.jpgSpecss op de achterkant, dit zijn de spec's mét de verwarmer die er in zit.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v680/sir_g-nius/Case-mod%20Chieftec%202005/Waterchiller/DSC00253.jpgSpec's op compressor.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v680/sir_g-nius/Case-mod%20Chieftec%202005/Waterchiller/DSC00252.jpgUitelkaar en uitgestalt.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v680/sir_g-nius/Case-mod%20Chieftec%202005/Waterchiller/DSC00258.jpgEn nog werkend ook. ;) (Dit is zonder isolatie).

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v680/sir_g-nius/Case-mod%20Chieftec%202005/Waterchiller/DSC00260.jpgBest koud.

Allen nu is mijn vraag of ik de condenser kan "opvouwen" op een of andere manier?
Naar mijn mening kan dit een leuke waterchiller worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Is dit neophreen?

Afbeeldingslocatie: http://img48.imageshack.us/img48/5267/dsc012006ds.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img358.imageshack.us/img358/7178/dsc012024wq.jpg

Moet het ff weten want heb hier eigenlijk stukkie nodig maar geen zin om weer helemaal te gaan bestellen, vond dit in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:53

Epsilon

Sir_G-nius schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 10:34:
Hierbij mijn toekomstige waterchiller. ...
De compressors die hier in zitten zijn uitstekend geschikt voor waterchillers tot -20c. Veel lager zal je er niet mee halen (loaded) maar eer dat je bij -20c zit heb je al problemen genoeg :).

Dat isolatie materiaal is waarschijnlijk armaflex. Materiaal is neopreen rubber :).

[ Voor 11% gewijzigd door Epsilon op 27-09-2005 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

El Snorro schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 17:10:
Is dit neophreen?

[afbeelding]

[afbeelding]

Moet het ff weten want heb hier eigenlijk stukkie nodig maar geen zin om weer helemaal te gaan bestellen, vond dit in de kast.
Volgens mij is neophreen veel harder dat spul duw je zo in tot een paar milimeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_G-nius

Sir_G-nius

- - -

Epsilon schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 17:34:
[...]

De compressors die hier in zitten zijn uitstekend geschikt voor waterchillers tot -20c. Veel lager zal je er niet mee halen (loaded) maar eer dat je bij -20c zit heb je al problemen genoeg :).
Wat bedoel je met, eer ik bij de -20 zit al genoeg problemen heb?

En iemand ooit een condenser "opgevouwen" en/of gebogen? Want ik wil dat ding zo gaan vouwen dat het in m'n case past als een soort van radiator en dan met 1 of 2 120mm fan's erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Sir_G-nius schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 18:24:
[...]

Wat bedoel je met, eer ik bij de -20 zit al genoeg problemen heb?

En iemand ooit een condenser "opgevouwen" en/of gebogen? Want ik wil dat ding zo gaan vouwen dat het in m'n case past als een soort van radiator en dan met 1 of 2 120mm fan's erachter.
Waarschijnlijk: 1: dat je problemen krijgt met je koelvloeistof rond te pompen en 2: condensatie/isolatie problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@dawan, armaflex en neopreen is heel zacht spul hoor.

@Sir_G-nius: Als de condensor al niet knikt bij het vouwen heb je nog het probleem dat de vloeistof niet goed van boven naar beneden kan stromen maar steeds op en neer moet wat niet echt goed werkt dus. Als er een nieuwe condensor/verdamper opgezet moet worden kan ik of 1 van de andere phase-change regulars(zie dit topic of search) je vast wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_G-nius

Sir_G-nius

- - -

Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 19:40:
@Sir_G-nius: Als de condensor al niet knikt bij het vouwen heb je nog het probleem dat de vloeistof niet goed van boven naar beneden kan stromen maar steeds op en neer moet wat niet echt goed werkt dus. Als er een nieuwe condensor/verdamper opgezet moet worden kan ik of 1 van de andere phase-change regulars(zie dit topic of search) je vast wel helpen.
Dat zou helemaal mooi zijn. :)
Want het lieft zou ik er idd een andere condensor op hebben. Dus als ik het goed begrijp heb jij de spullen op hem te (her)vullen?
Er zit nu geen aansluiting op om hem te vullen, er zit wel een pijpje op dat is dichtgeknepen.
Ik weet niet waar je woon... Maar ik woon tussen Breda en Roosendaal in.
Alvast bedankt voor je hulp. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja geen probleem, woonplaats/email staat in profiel.

Kan iemand hier mij trouwens vertellen wat makkelijker is TIG lassen of gewoon vlamboog lassen (met die bekleden elektrodes) Bij dat vlamboog lassen heb ik nogal last van die "slakken" waardoor het verdomt lastig is om het gasdicht te krijgen, aangezien TIG een beschermgas gebruikt zal dat lijkt mij makkelijker gaan. Zijn er hier mensen met ervaring die mij dit kunnen vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:21

Exigence

dnkroz

Ik heb niet veel verstand van lassen, maar slakvorming hoort alleen aan de buitenkant te gebeuren, dus als je het object last hoort het niet tussen de lassen of in de las zelf te zitten.
Misschien kleine stukjes lassen? Vastlassen op een paar punten, goed schoonmaken en dan doorlassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou het lastige van die slakken vind ik juist dat je niet goed ziet waar de daadwerkelijke las zit. Als die slak erover heen zit ziet de las er perfect uit, haal ik de slak weg dan ziet opeens de las er minder mooi bij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Die slak dan lekker laten zitten :P. Ik spreek niet uit ervaring maar ik meen dan TIG toch wel iets fijner lassen is.

Verwijderd

ik stel slak liever niet bloot aan hoge drukken...

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 00:05:
ik stel slak liever niet bloot aan hoge drukken...
Dan gaat slakkie dood??.. ;)

Is er ook iemand op dit forum die mijn prommie ff kan herfillen.....met wat beter spul?
de fx schreeuwd om koeling...... :*)

.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

haha ja dan implodeert slakje en dan krijg ik dierenbescherming op me dak. Als je "beter" spul wilt hebben is het misschien handing om te vertellen wat je er nu in hebt zitten ;)

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 09:07:
haha ja dan implodeert slakje en dan krijg ik dierenbescherming op me dak. Als je "beter" spul wilt hebben is het misschien handing om te vertellen wat je er nu in hebt zitten ;)
Ik heb geen id unknown_road, het is gewoon een standaard mach II dus iets van 134a denk ik.

.

• Sir_G-nius

Sir_G-nius

- - -

Rol-Co schreef op woensdag 28 september 2005 @ 09:25:
[...]

Ik heb geen id unknown_road, het is gewoon een standaard mach II dus iets van 132a denk ik.

.
Dat staat toch op de compressor wat er voor gas inzit?
Het zou dan R134a kunnen zijn, denk ik...

• Syngrow

Syngrow

Framerate is life

Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 21:56:
Kan iemand hier mij trouwens vertellen wat makkelijker is TIG lassen of gewoon vlamboog lassen (met die bekleden elektrodes) Bij dat vlamboog lassen heb ik nogal last van die "slakken" waardoor het verdomt lastig is om het gasdicht te krijgen, aangezien TIG een beschermgas gebruikt zal dat lijkt mij makkelijker gaan. Zijn er hier mensen met ervaring die mij dit kunnen vertellen?
TIG lassen is makkelijker volgens de mensen die voor m'n vader werken.

We hebben hier thuis allebei de apparaten staan en ze gebruiken het liefst de TIG lasser aangezien daar veel makkelijker mooie lassen mee te leggen zijn. Ook is de leercurve een stuk lager, iemand die nog nooit gelast heeft zal sneller met een TIG machine kunnen werken als met een gewoon exemplaar met electrodes.

Het enige nadeel van de TIG lasser is dat hij niet in de buitenlucht te gebruiken is aangezien het gas dan wegwaait.

[ Voor 39% gewijzigd door Syngrow op 28-09-2005 10:03 ]

[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Sir_G-nius schreef op woensdag 28 september 2005 @ 09:54:
[...]

Dat staat toch op de compressor wat er voor gas inzit?
Het zou dan R134a kunnen zijn, denk ik...
ja klopt dat staat er op, maar sommige mensen beweren dat er dan toch 404 in zit, heeft ook te maken of ie van prometeia is of van chipcon enz enz
kortom niemand weet het geloof ik, ik ga van 134a uit iedergeval, wil iets van 507 of zo wat onder load wat beter presteerd.

Verwijderd

wat voor temps heb je? Kan je het gelijk aan zien.

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 13:10:
wat voor temps heb je? Kan je het gelijk aan zien.
prom display -50 tot -56
cpu -20 -24

.er staat 134a op......en heb van eerste eigenaar, nooit gevuld....

.

• Syngrow

Syngrow

Framerate is life

Klinkt als een 134a machine. Alle proms op de GT na zijn met r134a uitgevoerd vanuit de fabriek. Iets anders hebben ze er zover ik weet nooit in gedaan.

Overigens deed mijn Mach II met r507 erin -67 op het display idle en dat was overcharged. Die van YoupY gaat nog kouder dus het is denk ik vrij duidelijk dat er nog r134a in zit.

Verwijderd

Ja zal wel r134a zijn inderdaad. Syngrow, bedankt voor je input over lassen btw :)

• Rol-Co

Rol-Co

Syngrow schreef op woensdag 28 september 2005 @ 14:59:
Klinkt als een 134a machine. Alle proms op de GT na zijn met r134a uitgevoerd vanuit de fabriek. Iets anders hebben ze er zover ik weet nooit in gedaan.

Overigens deed mijn Mach II met r507 erin -67 op het display idle en dat was overcharged. Die van YoupY gaat nog kouder dus het is denk ik vrij duidelijk dat er nog r134a in zit.
ok.....thanks voor de info, maar kan iemand een refill realiseren??

vandaag gaat ie los, dus zou ideaal zijn als ik wat weet, heeft niet echt haast, heb nog een litespeed machine......
mail dan ff op prommie ed Rol-Co. nederland

.

• Jack

Jack

MHz Matters

Als je R507 erin wilt, dan zul je bij een koeltechnicus met STEK-licensie moet wezen...
Haeg bijvoorbeeld.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_G-nius

Sir_G-nius

- - -

Ik zit samen met nog iemand te fantaseren hoe je het beste het water koud kan maken voor een waterchiller. We kwamen al op het idee het als een reservoir te gebruiken. Maar we hebben liever iets waar het water door heen stroomt en zo koud gemaakt wordt.

Heeft er iemand misschien een voorbeeld van hoe we dit het beste kunnen maken? _/-\o_

Edit: Het moet niet te groot zijn, want het moet in een case passen...

[ Voor 10% gewijzigd door Sir_G-nius op 03-10-2005 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan zoiets doen als de HX van de cascade die ik nu aan het maken ben of gewoon 2 dikke buizen in elkaar zoals haeg doet werkt ook goed voor waterchillers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_G-nius

Sir_G-nius

- - -

Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 21:52:
je kan zoiets doen als de HX van de cascade die ik nu aan het maken ben of gewoon 2 dikke buizen in elkaar zoals haeg doet werkt ook goed voor waterchillers...
Op wat voor manier doet Haeg het dan?
Die 2 buiten in elkaar hadden we idd ook al aan zitten denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Sir_G-nius schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 21:55:
[...]

Op wat voor manier doet Haeg het dan?
Die 2 buiten in elkaar hadden we idd ook al aan zitten denken.
Je moet gewoon 2 koperen buizen met zoveel mogelijk oppervlakte langs elkaar maken (1 evap 1 waar water doorgaat) Misschien kun je ook een heatsink achtig idee maken als HX maar 2 buizen is denk wel beter (wel groter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_G-nius

Sir_G-nius

- - -

DaWaN schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 22:12:
[...]

Je moet gewoon 2 koperen buizen met zoveel mogelijk oppervlakte langs elkaar maken (1 evap 1 waar water doorgaat) Misschien kun je ook een heatsink achtig idee maken als HX maar 2 buizen is denk wel beter (wel groter)
Ik ben vandaag menige winkels en loodgieters langs geweest, maar ik kan nergens een grotere koperen buis vinden dan 54mm diameter. Heeft iemand een idee waar ik een kopere buis van rond de 80mm (8cm) diameter kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Sir_G-nius schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 18:19:
[...]

Ik ben vandaag menige winkels en loodgieters langs geweest, maar ik kan nergens een grotere koperen buis vinden dan 54mm diameter. Heeft iemand een idee waar ik een kopere buis van rond de 80mm (8cm) diameter kan halen?
8cm ?? 8)7 Ga eens bij aircoboeren vragen naar 1/4" buizen die dan in een veer vorm inelkaar doen en dan aan elkaar solderen zodat de warmte overdracht goed is

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.