GuuZ schreef op donderdag 28 april 2005 @ 13:59:
ok, ik ben me ook al een tijdje aan het verdiepen in PhCh-koeling. De meeste projecten hier op GoT heb ik allemaal wel gevolgd, daarnaast heb ik ook veel rondgeneust op XS... Opzich is de basis van het PhCh helder. Maar er zijn een aantal dingetjes nog wazig, misschien dat 1 van jullie mij hier wat meer wij is kan maken.
Het gaat me vooral om drukken en vullen van gas. Wat moet je discharge/pers/high-side druk nou ongeveer zijn? En de zuig/low-side druk? Vanzelfsprekend antwoord hierop is dat het van de gebruikte compressor en het gebruikte gas afhangt.
Discharge hangt af van het gebruikte gas en je omgevings temperatuur. Suction van je compressor en load. Gas is iets minder belangrijk. Suction is ongeveer 0 bar (atmosferische druk). Idle iets lager en met load vaak iets hoger.
Ik krijg binnenkort een oude koelkast van iemand waarvan ik de oude compressor wil gaan gebruiken. Het betreft denk ik een R22 compressor, omdat hij al redelijk oud is, en anders R134a compressor. Ik denk dat het een 1/2 of 1/3 HP compressor is aangezien de koelkast + vrieskist meer dan 2 meter hoog zijn en dus behoorlijk wat inhoud hebben.
R12 compressor waarschijnlijk. 1/3hp kan goed, maar vaak is het zo dat die systemen 2 losse compressors hebben ipv 1 grote.
En het gebruikte gas? Ik zat zelf te denken aan propaan, dit omdat het makkelijk verkrijgbaar en goedkoop is (en de compressor olie dan niet vervangen hoeft te worden). Maar misschien dat iemand een betere suggestie heeft..
Goeie keuze. Scheelt je veel problemen

Wat het vullen betreft, tot welke druk moet ik vullen? En moet ik gas of vloeibaar vullen? Of is dat ook weer afhankelijk van het gebruikte gas?
Je kan niet hoger vullen dan de druk die hoort bij kamertemperatuur. Dat zegt echter niets over de hoeveelheid gas die erin zit.
Vloeibaar vullen heeft de voorkeur. Maar alleen als eerste keer. Daarna zet je je systeem aan en laat je er gas in met pufjes (loaded) totdat de temperatuur niet meer zakt. Wacht elke keer 10minuten totdat het systeem gestabiliseerd is.
Het gaat me dus vooral hoe het zit omtrends die drukken (en indien iemand dit kan ook de berekeningen eromheen), als iemand mij op wil helderen.... graag!!
Verder ook nog een klein vraagje over de cap tube... Ik neem aan dat de load op het blok niet maar dan 200W zal bedragen, maar hoe berekenen ik dan de lengte van mijn cap tube als de diameter gegeven is.
Op
www.phasechange.com staat een mooie richtlijn door gary R lloyd opgesteld.
Voor 150W en 0.028" captube neem je 3 meter
Voor elke 15w meer haal je er 30cm van af
voor elke 15w minder doe je er 30cm bij
voor propaan haal je er een extra 30cm af
0.031" --> * 1.5
0.026" --> * 0.7
Bij voorbaat bedankt jongens, ik hoop snel een reactie te krijgen!
Snel genoeg