Dat is al veel meer dan de bedoeling was inderdaad, net als dat het olie verversen niet op de planning stondSH4D3H schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 18:35:
Jup, maar als ik zie wat jij de laatste tijd zoal gekocht hebt, kan dat jou toch niet boeien
Ik ben nog altijd op zoek naar een condensator
Al enkele (lees 2) bedrijven in de buurt (lees Rotterdam) gemailed en bij zo'n witgoed figuur langsgeweest, maar nog altijd niets
Er staat zelfs 'n oproep in V&B
Overigens moet je het voor mooie kleine condensertjes zoeken in de professionele koelsetups. Op consumentenmeuk zitten altijd van die enorme grote platte krengen. Ik zal morgen gelijk eens vragen of ze bij die diepvries-vrachtwagen-zaak kleine condensertjes hebben. Ik vrees alleen dat ze daar alleen écht grote joekels hebben
wat voor een condensator heb je nodig?SH4D3H schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 18:35:
Jup, maar als ik zie wat jij de laatste tijd zoal gekocht hebt, kan dat jou toch niet boeien
Ik ben nog altijd op zoek naar een condensator
Al enkele (lees 2) bedrijven in de buurt (lees Rotterdam) gemailed en bij zo'n witgoed figuur langsgeweest, maar nog altijd niets
Er staat zelfs 'n oproep in V&B
Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!
Verwijderd
@AMD64: je kan goed lezen zeg (200ml)
edit: even voor de hilariteit, ik ben weer dom bezig geweest en vergeten het dopje+ventiel van een schrader te halen tijdens het lassen
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 22:13 ]
Ja, daar heb ik er ook nog wat van.
En jah Epsilon, je plaatje verteld het hele verhaal
Haeg schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 22:46:
Ja, daar heb ik er ook nog wat van.
joep probeert je te bereiken etc over de cascade maar er komt geen reactie terug. Er moeten nog wat dingen doorgesproken worden etc mbt onderdelen
ik had het ff nagevraagd aan mn paVerwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 22:09:
noem dat aub een condensor anders krijgen we verwarring met elektronische componenten genaamd condensators die toevalliger wijs ook in een compressor zitten.
@AMD64: je kan goed lezen zeg (200ml)
edit: even voor de hilariteit, ik ben weer dom bezig geweest en vergeten het dopje+ventiel van een schrader te halen tijdens het lassenrubber bleef nog een minuut branden.
@ unknown_road , wat voor woede aanvallen heb jij
[ Voor 6% gewijzigd door AMD 64 op 19-01-2005 12:12 ]
In dit geval heeft hij wel gelijk. Als condensers condensators genoemt gaan worden zou dat in ons geval problemen op kunnen leveren.AMD 64 schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 12:09:
ik had het ff nagevraagd aan mn pa
@ unknown_road , wat voor woede aanvallen heb jij
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, ik bedoelde dat stukje met de hoeveelheid olie in een compressor moetEpsilon schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 12:47:
[...]
In dit geval heeft hij wel gelijk. Als condensers condensators genoemt gaan worden zou dat in ons geval problemen op kunnen leveren.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat jij z'n cascade zou gaan bouwen .Epsilon schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 08:01:
[...]
offtopic:
joep probeert je te bereiken etc over de cascade maar er komt geen reactie terug. Er moeten nog wat dingen doorgesproken worden etc mbt onderdelen
Volgens mij kun je dat best wel ondertussen
Staat op de planning uiteraardHaeg schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 22:38:
[...]
Ik ging er eigenlijk vanuit dat jij z'n cascade zou gaan bouwen .
Feedback is altijd gewenst, maar dat zullen we wel zien over een tijdje als het ook daadwerkelijk gaat gebeuren
Edit:
Ik ben nog op zoek naar Ethaan voor in cascades (in plaats van ethyleen). Zou je me daar aan kunnen helpen?
[ Voor 14% gewijzigd door Epsilon op 20-01-2005 08:24 ]
Verwijderd
Ik ook nietVerwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 12:42:
ethyleen van haeg en dabit kwam gewoon bij airliquide vandaan toch? Die hebben uiteraard ook ethaan (dabit wilde in eerste instantie dacht ik ook ethaan). Ik dacht alleen dat je naar een andere leverancier op zoek was? (weet ook niet echt meer hoe ik daarbij kom)
Ik ga het eerst hier bij bedrijven hier in de buurt proberen. Ik hou je natuurlijk op de hoogte.
Het is ideaal om ethaan te hebben. Als toevoeging voor de 1st stage / single stage systemen op r290, en als 2nd stage gas.
Ik zal ook maar meteen de Temperatuur / Druk grafieken hier neer zetten
Ethyleen (R1150)
Ethane
Laten we zeggen dat 15bar een "veilige" condenserdruk is.
Dan heb je voor Ethylene 228k = -45c nodig. Dat valt niet mee met een 400w heatload. Uiteraard kan de persdruk nog wel hoger, maar dit is slechts een voorbeeld.
Bij Ethane heb je 250k = -23c nodig (afgelezen van het diagram, dus niet geheel nauwkeurig). Dat is zelfs met een 1/4hp compressor nog haalbaar met propaan en een 400w heatload als het systeem goed inelkaar zit.
Daarnaast heeft ethylene een verdampings -109c en ethaan van 184 = -89c
Ethaan is dus perfect bruikbaar in low-power cascades, voor -80c loaded bijvoorbeeld. Eventueel kan dit systeem uitgebreid worden met een 3rd stage met ethylene.
Dus meer in deze configuratie:
1st stage: 1/2hp en r290 + een beetje ethaan
2nd stage: 1/4hp en ethaan
3rd stage: 1/4hp en ethyleen
zou goed moeten zijn voor -110 loaded. Op een iets subtielere manier dan 2x 1.5Hp compressors zoals Haeg gedaan heeft
[ Voor 53% gewijzigd door Epsilon op 20-01-2005 13:37 ]
Als 2e stage is het inderdaad wel leuk. Minder hoge drukken, lagere condensatie-temperaturen.Epsilon schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 13:10:
Het is ideaal om ethaan te hebben. Als toevoeging voor de 1st stage / single stage systemen op r290, en als 2nd stage gas.
Als toevoeging lijkt het ook heel leuk, maar kan het toch minder geschikt zijn. Het schijnt dat er defragmentatie kan voorkomen. (Je probeert dan uiteindelijk alleen ethaan te condenseren bij kamertemperatuur, en dat levert nogal hoge drukken op).
Care50 is propaan met ethaan (6%, jurgen kan jij dat bevestigen?) en heeft een verdampingstemp van -50cTwynn schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 13:29:
[...]
Als 2e stage is het inderdaad wel leuk. Minder hoge drukken, lagere condensatie-temperaturen.
Als toevoeging lijkt het ook heel leuk, maar kan het toch minder geschikt zijn. Het schijnt dat er defragmentatie kan voorkomen. (Je probeert dan uiteindelijk alleen ethaan te condenseren bij kamertemperatuur, en dat levert nogal hoge drukken op).
Te veel zou inderdaad problemen op kunnen levern. Maar volgens mij mixed het dusdanig goed dat het wel goed zit
edit:
Staan er fouten in / zijn gestelde feiten niet goed. Meteen zeggen aub, dan komen er geen misverstanden. Het gaat hier om ontvlambare spullen en hoge drukken dus voorzichtigheid is geboden
[ Voor 15% gewijzigd door Epsilon op 20-01-2005 14:04 ]
En juist bij de geringe vulling bij onze systemen zou dat problemen kunnen geven.
[edit]
Ik heb het nog even opgezocht. Probleem is in ieder geval dat het een zeotroop mengsel is. Bij een te lage oververhitting (bij onze cpu-koelers dus) kun je problemen krijgen dat niet alle vloeistof verdampt. De niet verdampte component kan achterblijven in een lus, of een accumulator o.i.d.
Daarna probeer je dus alleen de andere component boven de kritische temperatuur te condenseren. Gevolg is een druk die sky-high gaat. Exploderende systemen of een kapotte compressor kunnen dus het gevolg zijn.
[ Voor 66% gewijzigd door Twynn op 20-01-2005 14:17 ]
In principe maakt 't mij niet uit wie het precies gaat doen. Van jullie beide het ik er vertrouwen in dat het goed komt.Haeg schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 22:38:
[...]
Ik ging er eigenlijk vanuit dat jij z'n cascade zou gaan bouwen .
Aangezien ik er in eerste instantie contact met jouw over hebt gezocht was ik er eigenlijk nog steeds van uitgegaan dat jij 'm voor me ging maken, al is daar na het eerste contact over wat vertraging door gekomen in verband met m'n verhuizing toen...
Wie 't nu gaat doen, maakt mij niet veel uit, ligt er een beetje aan wanneer jullie er tijd voor hebben en ook de kosten spelen nog wel een beetje mee, aangezien ik nog steeds student ben
[ Voor 10% gewijzigd door YoupY op 20-01-2005 14:45 ]
Topic op XR:Twynn schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 14:07:
Ik meen me te herinneren dat het ongeveer 50/50 was.
En juist bij de geringe vulling bij onze systemen zou dat problemen kunnen geven.
[edit]
Ik heb het nog even opgezocht. Probleem is in ieder geval dat het een zeotroop mengsel is. Bij een te lage oververhitting (bij onze cpu-koelers dus) kun je problemen krijgen dat niet alle vloeistof verdampt. De niet verdampte component kan achterblijven in een lus, of een accumulator o.i.d.
Daarna probeer je dus alleen de andere component boven de kritische temperatuur te condenseren. Gevolg is een druk die sky-high gaat. Exploderende systemen of een kapotte compressor kunnen dus het gevolg zijn.
http://www.xtremeresources.com/forums/showthread.php?t=33274
Care XX :
http://www.refrigerants.co.kr/html/prodtechinfo.htm
HC22/502:
http://www.xtremeresource...php?p=429551&postcount=18
rotten cabbage smell
initial boiling point -50c-0C
auto ignition point 550c
vapour pressure at 20c:950kPag
flash point -104c to 60c
lower flammibility limit 1.9% in air
upper flamibility limit 9.5% in air.
vapour density 1.5 to 2.0 air=1
its 95% c3H8 propane
and 5% c2h6 ethane
[ Voor 20% gewijzigd door Epsilon op 20-01-2005 14:39 ]
Verwijderd
meer info: http://www.care-refrigera...Technical_Information.pdf
@twynn, direct die koelers bevatten over het algemeen geen accumulators omdat er maar weinig koudemiddel in de systemen zit. Verder zitten er meestal ook weinig lussen in de zuigleiding.
Verder is het zo dat ethaan en propaan behoorlijk goed mengen in een gesloten systeem. Het zijn namelijk allebei alkanen en hebben dus chemisch gezien veel eigenschappen gemeen. Als je 5% CO2 door het propaan gooit voorspel ik veel hogere drukken dan met 5% ethaan.
Dat van die accumulator klopt (zolang je geen rotary's gebruiktVerwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 15:40:
@twynn, direct die koelers bevatten over het algemeen geen accumulators omdat er maar weinig koudemiddel in de systemen zit. Verder zitten er meestal ook weinig lussen in de zuigleiding.
Maar het punt is juist dat er weinig koelmiddel in zit. Bij de verhoudingen zoals beschreven kan het inderdaad niet zoveel kwaad. Als het was geweest zoals ik het me herinnerde, dan was het iets anders geweest
't probleem is juist dat ze kunnen scheiden. Als het vloeibare propaan dan achter blijft in het systeem, dan probeer je bij kamertemperatuur het ethaan te condenseren. Je kunt je dan wel indenken wat dat met de drukken doetVerder is het zo dat ethaan en propaan behoorlijk goed mengen in een gesloten systeem. Het zijn namelijk allebei alkanen en hebben dus chemisch gezien veel eigenschappen gemeen. Als je 5% CO2 door het propaan gooit voorspel ik veel hogere drukken dan met 5% ethaan.
Verwijderd
edit: Ik heb trouwens me verdamper bijna af, alleen nog dicht solderen en klaar is moi
mijn ontwerp schets:

het resultaat:

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2005 16:21 ]
Nice!Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 16:04:edit: Ik heb trouwens me verdamper bijna af, alleen nog dicht solderen en klaar is moiIk open wel een keer een topic om alles uit te leggen
mijn ontwerp schets:
[afbeelding]
het resultaat:
[afbeelding]
Errug mooi
En hoe lang ben je daar mee bezig geweest ?Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 16:04:
je had inderdaad gelijk als het om 50% ginggelukkig maar dat dat niet het geval is. In een accumulator blijft trouwens nooit vloeibare koudemiddel achter aangezien je een accumulator niet mag isoleren, ze zijn bedoeld om de vloeibare resten te laten verdampen.
edit: Ik heb trouwens me verdamper bijna af, alleen nog dicht solderen en klaar is moiIk open wel een keer een topic om alles uit te leggen
mijn ontwerp schets:
[afbeelding]
het resultaat:
[afbeelding]
Verwijderd
viel eigenlijk best mee, dat middelste stuk koste me nog geen half uur, de rest weet ik niet aangezien dat in verschillende keren is gedaan, ik denk iets minder dan 2 uur.
Ik ben benieuwd wat dat ding van CO2 vind. Hij is eigenlijk ontworpen voor vloeibaar koudemiddel en niet voor sublimerend CO2. Ik heb wel wat aanpassingen gemaakt in de deksel maar toch. Ik hoop CO2 later te vervangen voor ethaan. Maar omdat het een autocascade is kan ik dan geen propaan meer gebruiken waarschijnlijk.
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2005 19:35 ]
Verwijderd
foto:

de suction line heb ik dichtgesoldeerd omdat ik vacumeer via de service port.
ik eet ff mn worstebroodjes op en dan zal ik ff een pic + schema posten van mijn compressor.Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 15:09:
Ik heb net even mijn vacuumpomp-compressor getest maar dat ging niet vlekkeloos. elke keer als ik de stekker even in het stopcontact doe dan doet die het voor een paar seconden en daarna stopt die ermee. Nou heb ik deze compressor uit een oude koelkast gesloopt en daar zat toen een termostaat in. Die heb ik zonder erg doorgeknipt, maar nu heb ik het idee dat zonder thermostaat er iets ontbreekt in het elektrische kastje waardoor die stopt (net als in een koelkast de gewenste temperatuur is bereikt). Iemand een idee hoe ik dit oplos?
foto:
[afbeelding]
de suction line heb ik dichtgesoldeerd omdat ik vacumeer via de service port.
De thermostaat heb ik er ook tussenuit gehaald omdat ik die niet nodig had.
Edit:
De thermostaat haal je er gewoon tussenuit en je verbind die draden door zoals ik het nu zie.
Er zit bij mij nog een ding tussen een van de lijnen en de compressor. (klein rond gevalletje). Wat dat precies is weet ik niet, misschien kan iemand daar uitsluitsel over geven.
Een schema is niet nodig opzich lijkt me.
[ Voor 15% gewijzigd door Epsilon op 22-01-2005 16:39 . Reden: Klaar met eten :x ]
Verwijderd
ik ga hem ff verder slopen en dan zien we wel wat er gebeurt
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 17:11 ]
Dat ronde dingetje is een clixon er zit een bimetaaltje in die de comp beschermt tegen oververhitting en te hoge stroomopname dus misschien dat daar het probleem zit.Epsilon schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 15:13:
[...]
ik eet ff mn worstebroodjes op en dan zal ik ff een pic + schema posten van mijn compressor.
De thermostaat heb ik er ook tussenuit gehaald omdat ik die niet nodig had.
Edit:
De thermostaat haal je er gewoon tussenuit en je verbind die draden door zoals ik het nu zie.
Er zit bij mij nog een ding tussen een van de lijnen en de compressor. (klein rond gevalletje). Wat dat precies is weet ik niet, misschien kan iemand daar uitsluitsel over geven.
Een schema is niet nodig opzich lijkt me.
Verwijderd
Amperage meten zal lastig zijn aangezien de opstart stroom altijd stuk hoger is dan het wattage van de compressor verder is dit ding zo oud dat ik geen datasheets ervan heb. Ik zal die echter wel is gaan meten of die niet heeel erg buiten proporties ligt.
@AMD64: wikkelingen checken is enigsinds lastig alleen... Het is mogelijk dat de olie vervangen moet worden maar ik heb geen compressor olie (zit nu minerale olie in).
edit: heb net het amperage gemeten maar dat gaat heel snel omhoog tot bijna 11 amp en dan valt die uit . Het ligt dus inderdaad aan het amperage. Ik hoor ook iets tikken wat waarschijnlijk dus die clixon is. Iemand een idee wat er mis is? Ik wil het als vacuum compressor gebruiken en niet voor veelvuldig gebruik dus een tijdelijke oplossing is ook goed. Aangezien die zo'n absurt hoog amperage denk ik niet dat het slim is om de clixon eruit te slopen aangezien de fout ergens anders ligt.
edit2: in de korte tijd dat die het doet zuigt en blaast die wel, dus de cilinder zit volgens mij niet vast.
edit3
netjes vacuum dacht ik zo :

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 14:24 ]
Edit: hm, hij zat dus way too vol, dus ik zal hem straks even leeg laten lopen.
[ Voor 9% gewijzigd door Exigence op 23-01-2005 18:19 ]
Verwijderd
Vorstgrens is een leuke indicator als je zeker weet dat je cappilair goed is gedimensioneerd.
waarom de compressor niet wilde opstarten is waarschijnlijk omdat de druk nog niet gelijk was aan beide zijde. Dan heeft de compressor eventjes niet genoeg kracht.
wat voor maat cap tube heb je?
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 19:20 ]
Ik heb zo'n 2,2-2,3 meter 0,7mm captube erin zitten. Mja, de eerste keer was alles wel ok, het ging eigenlijk te goed. Maar ik heb hem leeg laten lopen en ben nu weer langzaam aan het bijvullen todat hij weer begint te bevriezen. Ik heb wel gemerkt dat het behoorlijk precies komt, er zit gauw te veel bij.Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 19:14:
de vorstgrens is niet je enige aanduiding bij het vullen, een stabiele discharge druk(mits de temperatuur niet teveel verandert) is bij een cappilair systeem ook al een hele goede indicator.
Vorstgrens is een leuke indicator als je zeker weet dat je cappilair goed is gedimensioneerd.
waarom de compressor niet wilde opstarten is waarschijnlijk omdat de druk nog niet gelijk was aan beide zijde. Dan heeft de compressor eventjes niet genoeg kracht.
wat voor maat cap tube heb je?
Het lijkt net alsof de captube niet goed doorstroomt, of er iets verstop zit.
Een paar pics van toen hij het wel deed:

[ Voor 36% gewijzigd door Exigence op 23-01-2005 21:37 ]

ik heb het voor de gein eens opgezocht.
Wat je moet doen is de volgende dingen hier posten,
Deze gegevens zijn nodig voor het troubleshooten:
- Zuigdruk
- Temperatuur van suction line net na je blok (let op, suction line, niet je blok!)
- Persdruk
- Luchtemp condenser in
- Luchtemp condenser uit
met deze gegevens is het goed mogelijk het probleem te vinden.
Post deze gegevens ELKE keer als je iets veranderd hebt aan je systeem.
Btw, ik heb ook geen goede thermometer bij de hand, dus temperaturen kan ik je niet geven. En als hij het goed deed zag je echt duidelijk de evap snel bevriezen, en ineens was dat over en was hij weer op kamertemp (iets koeler). Terwijl de condensor erg heet was.
Blokkeert de droger trouwens, als hij vol is? Anders zou ik die morgen eens kunnen vervangen. Anyway, ik ga morgen mooi verder. Lekker prutsen
[ Voor 14% gewijzigd door Exigence op 23-01-2005 22:09 ]
Trek het systeem anders nog een keer vacuum en verwarm de droger met een verfföhn voor een paar minuten als hij bijna klaar is met vacuumtrekken/Exigence schreef op zondag 23 januari 2005 @ 22:07:
Het probleem is dat hij alle kanten op slingert. Het ene moment (nagenoeg exact dezelfde drukken etc) doet hij het goed, en een minuut later doet hij niets. Ik ben de hele avond bezig geweest, en hij heeft het 3 keer gedaan.
Btw, ik heb ook geen goede thermometer bij de hand, dus temperaturen kan ik je niet geven. En als hij het goed deed zag je echt duidelijk de evap snel bevriezen, en ineens was dat over en was hij weer op kamertemp (iets koeler). Terwijl de condensor erg heet was.
Blokkeert de droger trouwens, als hij vol is? Anders zou ik die morgen eens kunnen vervangen. Anyway, ik ga morgen mooi verder. Lekker prutsen
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 22:19 ]
Ik geloof toch echt mijn eigen ogen en de meter welVerwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 22:18:
ehm het is onmogelijk dat je de druk hebt opgevoerd tot 20 bar tenzij je een heel fout gas mengsel gebruikt. pomp is het hele systeem leeg, opnieuw vacumeren en vul het vloeibaar. Dus fles op zijn kop houden.
Morgen meer iig, dan zal ik even wat verschillende dingen uitproberen. En als alles niet werkt vervang ik gewoon de droger en de captube. Mja, morgen is er weer een dag
Verwijderd
Wat ik hiermee dus wil zeggen is dat jij geen zuiver propaan hebt geladen maar een propaan ethaan en methaan mengsel.
Wanneer je vloeibaar vult heb je dit vele malen minder.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 22:49 ]
Ik moet wel zeggen dat de condensor gloeiend heet (en dan bedoel ik ook echt heet) was, en de compressor ookVerwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 22:47:
20 bar propaan komt overeen met een temperatuur van 60 graden. dit lijkt mij stug.
Wat ik hiermee dus wil zeggen is dat jij geen zuiver propaan hebt geladen maar een propaan ethaan en methaan mengsel.

Het kan dus wel hoor
[ Voor 9% gewijzigd door Exigence op 23-01-2005 22:52 ]
Verwijderd
tuurlijk zit daar hoofdzakelijk propaan in maar niet alleen. er zitten een heleboel alkanen in. Tenzij je propaan 2.5 hebt
Puntje voor morgen: fan aansluitenVerwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 22:55:
wordt je condensor wel goed gekoeld??
tuurlijk zit daar hoofdzakelijk propaan in maar niet alleen. er zitten een heleboel alkanen in. Tenzij je propaan 2.5 hebt
Dat plaatje zal ik bewaren voor als je weer eens een keer een ventiel smelt in je shrader valve
* Exigence besluit om toch maar weer keihard weg te lopen
Verwijderd
haha zo te horen krijg ik dat plaatje nog vaak te zienEpsilon schreef op zondag 23 januari 2005 @ 23:42:
[...]
Dat plaatje zal ik bewaren voor als je weer eens een keer een ventiel smelt in je shrader valve
@Exigence: draait de fan ondertussen al?
Nee, de kroonsteentjes waren opVerwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 19:49:
[...]
haha zo te horen krijg ik dat plaatje nog vaak te zien![]()
@Exigence: draait de fan ondertussen al?
Ach 't komt wel eens goed. Besides, hij heeft het wel even gedaan, dus ik zit op de goed weg.
Verwijderd
edit: het klooien eraan is wel enorm leuk altijd inderdaad
trouwens als je een serieuse diagnose van je systeem wilt maken moet je inderdaad even dat lijstje afgaan wat epsilon(de nederlandse gary
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 23:43 ]
Nee, nee, dat was toen maar heel even, in een behoorlijk verwarmde ruimte, en zonder fan. Nu bleef de druk zo rond de 5-6 bar (het was inderdaad niet warm). Zuigdruk was -0,75 bar (beetje laag of niet?). Temperatuur van de verdamper was net boven 0 (de eerste 5 centimeter), en van de zuigleiding gewoon omgevingstemperatuur.Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 23:38:
dat kan best maar jij mag echt geen discharge drukken hebben van 20-25 bar. Dat moet stukken lager kunnen.Ookal zit je systeem ergens verstopt, dan zouden die drukken helemaal niet zo hoog moeten zijn. want dan heeft het koudemiddel alle tijd om af te koelen. Wanneer een gas begint te condenseren en de temperatuur gelijkt blijft stijgt de druk niet meer als je gas toevoegt. Als je deze drukken blijft houden terwijl je wel goed koelt is er serieus iets mis met het gebruikte gas. Zomaar delen vervangen is niet echt de ideale manier om dit op te lossen.
[ Voor 5% gewijzigd door Exigence op 25-01-2005 10:20 ]
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
een mach1 gaat nog wel mee, zeker als je hem hervult misschien nog een andere verdamper en condensator er op.Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 16:24:
Kan een mach1, hervult met r507, nog lekker met de huidige cpu's of kan je beter voor een mach2 gaan omdat een mach2 veel harder koelt? En wat mag zo'n ding 2e hands kosten?
temps zijn wel wat lager van een mach2. mijn mach2st kosten 360euro tweede hands
ikman schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 18:36:
[...]
een mach1 gaat nog wel mee, zeker als je hem hervult misschien nog een andere verdamper en condensatorCondenser er op.
temps zijn wel wat lager van een mach2. mijn mach2st kosten 360euro tweede hands
Als onder 0 goed genoeg is, waarom dan niet gewoon 40c ?Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 18:12:
Wat ik me afvroeg, waarom moet die processor temp ZO ver onder 0 komen. Het belangrijkste is toch dat ie niet ver boven 0 komt. Maar wat is nou het voordeel van een proc van -100 graden t.o.v. een proc op 10 graden?
Koeler = harder (tot een zeker moment, maar dat ligt nog onder de -100c).
"nut" is er niet, fun en hobby wel.
Veel harder? mooie marketing van nventiv als je dat denkt...Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 16:24:
Kan een mach1, hervult met r507, nog lekker met de huidige cpu's of kan je beter voor een mach2 gaan omdat een mach2 veel harder koelt? En wat mag zo'n ding 2e hands kosten?
De componenten zijn exact het zelfde, slechts wat meer gas erin door een langer suction line. Nee, dat verschil is dusdanig klein dat je het niet merkt.
een mach2 GT wel overigens, door de R507
[ Voor 69% gewijzigd door Epsilon op 01-02-2005 18:50 ]
Een Mach I met r507 schijnt beter te koelen als een Mach II met r507 dus voor prestaties hoef je het niet te doen.Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 16:24:
Alleen moet je opletten dat het erg moeilijk is om een M1 op een MSI K8N Neo2 of ieder ander bord met ongeveer dezelfde socketplaatsing te monteren.
Over de prijs van zo'n ding valt niet erg veel te zeggen imo.
Soms heb je geluk en kun je ze zo goed als voor niks ophalen (de mijne waren iig niet duur
En weer iemand anders durft nog 500e voor een 2ehandse M1 te vragen.
Ik denk dat je voor 300/400e wel een leuke 2ehandse M1 of M2 kunt vinden.
enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]
Lijkt me sterk... heb je misschien een link of een screenshot? Vind het nogal vreemd iigSyngrow schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 18:49:
[...]
Een Mach I met r507 schijnt beter te koelen als een Mach II met r507 dus voor prestaties hoef je het niet te doen.

Het is wel zo dat een refill bij de m1 meer scheelt dan bij de m2. Maar of de m1 ook beter is
De usb aansluiting en firmware hebben daar in ieder geval weinig invloed op en veel meer verschil zit er niet tussen een m1 en 2
Daar zal dat verschil dus ook vandaan komen
Overigens scheelt het allemaal niet zoveel.
En die thermometers zijn inderdaad niet echt te vertrouwen. Ook de mach-1 versie niet.
Verwijderd
Dat hij niet op een neo2 kan, dat komt gewoon omdat de socket gedraaid zit? Dat maakt niet zoveel uit als je het mobo plat legt, dan draai jee de prom ook gewoon of kan dat niet?
Nog een laatste vraagje, ik lees hier en daar dat r507 zwaar is voor de prom en dat het aangeraden word om hem niet 24/7 te gebruiken? Op andere plaatsten word weer beweerd dat dat niet zo is.
Of je het ding fatsoenlijk op een neo2 krijgt is een beetje afhankelijk van de rust positie van de verdamper. Als deze al redelijk goed gedraaid is dan valt deze er best wel op te krijgen. Dit was bij m'n m2 het geval en ik heb zelfs het idee dat de slang nu minder onder druk staat dan wanneer je 'm op een ander socket nog half in een bocht moest gooien wou de verdamper goed uitgelijnd boven het kitje zitten.
Ga natuurlijk niets lopen forceren. De m1 is geloof ik wat minder bestend tegen draaien enzo dan de m2...
Verwijderd
En inderdaad wanneer je goed je condensor en compressor koelt is er geen enkel probleem.
Ja, dat maakt wel degelijk uit.AMD 64 schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 00:20:
Ik vraag me nog een ding af, bij een chiller. maakt het uit of er 6 liter aan vloestof in de wisselaar zit of maar een halve liter?
Reken maar eens een keer uit hoeveel energie het kost om een halve liter water te verwarmen of af te koelen. Reken dan hetzelfde eens uit voor 6 liter water.
Uiteindelijk zal het systeem ongeveer dezelfde temperaturen halen, maar de tijd die daarvoor nodig is scheelt behoorlijk veel. Bovendien gaan je verliezen behoorlijk meespelen, dus bij een grotere setup -> meer verliezen -> hogere eindtemp.
Bij een grotere waterinhoud is het wel zo dat als je met een thermostaat werkt, het ding langer aan maar ook langer uit zal blijven. Meer water is ook een grotere buffer.
[ Voor 12% gewijzigd door Twynn op 02-02-2005 07:49 ]
Verwijderd
Klopt helemaal. Als je dan gebruikt maakt van een HBP compressor met een vrij kort capilair, kun je er al helemaal voor zorgen dat het lang stil blijft in je kamer.Twynn schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 07:47:
[...]
Ja, dat maakt wel degelijk uit.
Reken maar eens een keer uit hoeveel energie het kost om een halve liter water te verwarmen of af te koelen. Reken dan hetzelfde eens uit voor 6 liter water.
Uiteindelijk zal het systeem ongeveer dezelfde temperaturen halen, maar de tijd die daarvoor nodig is scheelt behoorlijk veel. Bovendien gaan je verliezen behoorlijk meespelen, dus bij een grotere setup -> meer verliezen -> hogere eindtemp.
Bij een grotere waterinhoud is het wel zo dat als je met een thermostaat werkt, het ding langer aan maar ook langer uit zal blijven. Meer water is ook een grotere buffer.
Overigens kan je ook makkelijk regelen met wat simpele electronica als je het lang stil wilt hebben. Je kan dan bijvoorbeeld een schakeling maken met een hysterese die je in kan stellen (2 opamps wat weerstanden en een potmeter).
Hou rekening met de cycle tijd bij kleine reservoirs en thermostaten. Als je een klein reservoir en een thermostaat gebruikt, heb je korte cylce tijden. Buiten dat het heel irritant is (dit is als je voor een stil systeem gaat) is het ook niet goed voor je compressor. Het kan zelfs zo zijn dat de compressor helemaal niet start door de hoge zuigdrukken.
Verwijderd
(dat heb ik niet, maar bereken ik zelf dan wel door.) tis een vapochill.
Je kan kWh meters er tussen hangen om het te meten.Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 14:40:
vraagje: wat kost zo'n ding nou eigenlijk aan stroom per maand, gewoon als je hem 24/7 aan hebt.
(dat heb ik niet, maar bereken ik zelf dan wel door.) tis een vapochill.
Als hij standaard is kun je het overigens ook achterop de unit zien. Het is niet echt veel, onder de 100w als ik me niet vergis.
wat bedoel je met een Hysterese?. wat ook een leuke mogelijkheid is om een systeem stil te houden is door er een frequentie regelaar ertussen te doen, alleen zijn deze fu*king duur.Epsilon schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 14:30:
[...]
Overigens kan je ook makkelijk regelen met wat simpele electronica als je het lang stil wilt hebben. Je kan dan bijvoorbeeld een schakeling maken met een hysterese die je in kan stellen (2 opamps wat weerstanden en een potmeter).
mischien wel iets om zelf te maken?
Als je ECHT stil wilt, kun je net zo goed een DC compressor kopen en die op een lager voltage laten draaien.AMD 64 schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 19:14:
[...]
wat bedoel je met een Hysterese?. wat ook een leuke mogelijkheid is om een systeem stil te houden is door er een frequentie regelaar ertussen te doen, alleen zijn deze fu*king duur.
mischien wel iets om zelf te maken?
Hysterese is het volgende.
Stel, je stelt je koeling in op -5c. Dan koelt je systeem bijvoorbeeld terug naar -10c. Daarna gaat het systeem uit. Als deze bijvoorbeeld 0c bereikt heeft, gaat je compressor weer aan. DAT is hysterese (in dit geval 5c). Dit doe je om te zorgen dat je compressor niet aan en uit gaat als een gek (oscillatie).
Verwijderd
frequentie regelaars zijn inderdaad enorm duur en hebben vaak 3 fase krachtstroom als input. Zelf maken is erg moeilijk. (als het makkelijk was draaide ook wel veel meer mensen in europa hun compressors op 60hz aangezien de meeste dat gewoon aankunnen en dan een stuk harder gaan
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2005 22:37 ]
Er staat hier in de schuur ook een split unit(airco) met een mooie opstaande compressor, daarbij zit ook een frequentie regelaar, maar die mag ik niet gebruiken

[ Voor 24% gewijzigd door AMD 64 op 03-02-2005 00:08 ]
Voordat je dit soort dingen gaat zeggen kun je beter verdiepen in de werking van wisselspanning synchroon motoren.AMD 64 schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 00:06:
Ow bedoel je datik heb zelf ook nog een berg thermostaten liggen waarmee dat wel zou kunnen, dat is dus geen probleem. Ik neem aan als je een 230v compressor op 150v (ik noem maar iets) laat draaien dat hij wel stiller zal zijn, maar ook veel minder krachtig toch?
Dat geld overigens met veel meer dingen waar je mee bezig bent.
Synchroon motoren lopen op frequentie, niet op spanning.
Ik heb zelf ook electro gehad, dus ik weet er al veel over.Epsilon schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 09:53:
[...]
Voordat je dit soort dingen gaat zeggen kun je beter verdiepen in de werking van wisselspanning synchroon motoren.
Dat geld overigens met veel meer dingen waar je mee bezig bent.
Synchroon motoren lopen op frequentie, niet op spanning.
heb dit alleen nog niet bij compressors toegepast en me in verdiept.
Maar ik geloof ook wel dat met wat isoleren de compressor ook stil te krijgen is
Al vind ik het wel intressant om erachter te komen hoe een compressor motor precies werkt.
Verwijderd
natuurlijk wel een lucht in en uitgang behoudenVerwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 13:42:
compressor isoleren?? de meeste compressors hebben actieve koeling nodig anders krijg je beetje last van overhitting, isoleren lijkt me dan geen goed plan.
Verwijderd
offtopic: ik heb een tamelijk goedkope bron voor co2 flessen + drukregelaars gevonden in Duitsland. Er waren nogal wat mensen met interesse naar beschermgassen dus mail(zie profiel) me even(uiterlijk morgen) als je interesse hebt. @mods: dit bedoel ik niet als IA maar gassen zijn een ramp om te krijgen dus misschien kan ik zo wat mensen uit de brand helpen, volledig buiten GOT om verder.
Verwijderd
Euhm, ik heb een Mach2 GT en die is R404Epsilon schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 18:46:
[...]
blaaaaaaaaaat
een mach2 GT wel overigens, door de R507
Koelt hard zat, geloof me
Vooruit, R404a danVerwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 21:04:
[...]
Euhm, ik heb een Mach2 GT en die is R404
Koelt hard zat, geloof me
dat verschil is vrij klein (3%).
Buiten dat hoef je me niet te overtuigen, ik draai al tijden op een mach1 @ r507
Verwijderd

edit: ohw en wat doet een terugslag ventiel precies? dat ding rechts op de foto. Is dat gewoon iets wat bij een bepaalde druk open springt?
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2005 14:29 ]
over het algemeen zorgt een terugslag ventiel ervoor dat er iets maar 1 richting er door heen kan stromen. ik weet alleen niet of dat in dit geval ook op gaatVerwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 13:50:
ohw en wat doet een terugslag ventiel precies?
Verwijderd
Je sloopt een koelkast.
Dan houd je dit over:

Je zaagt de verdamper van de buis af; bij de pijl.
(Dan verdwijnt het gas. Dahmagnie!!)
Je soldeert een blokje aan de buis vast.
Je vult het systeem opnieuw met gas.
Vraag: hoe presteert zo'n systeem?
Ik heb nog nergens zo'n type doe-het-zelf/huisvlijt-systeem gezien. Wel waterchillers, gebouwd met onderdelen van een oude koelkast, en die koelen opvallend goed. -20°C continu o.i.d.. (Omdat er meer warmte onttrokken kan worden, dan het vermogen van de compressor suggereert). Maar wat doet zo'n koelkast-met-blokje-eraan-vast-gesoldeerd-systeem? Waarom heeft nog niemand van de die-hardkoelers hier dit geprobeerd? Dat is toch in 10 minuten gepiept (als je de juiste spullen hebt)?
Geen idee waarom anderen het niet gedaan hebben, maar ik niet omdat je voor zo'n ingreep al een aardig arsenaal aan tools moet hebben. Als ik dan toch al die tools en materialen aangeschaft heb, doe ik wel wat meer moeitje en klus er ook een (veel) kleinere condenser op. Kun je het nog in je kamer kwijt ookVerwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 00:20:
Okee: laat ik het hier maar eens vragen.
Je sloopt een koelkast.
Dan houd je dit over:
[afbeelding]
Je zaagt de verdamper van de buis af; bij de pijl.
(Dan verdwijnt het gas. Dahmagnie!!)
Je soldeert een blokje aan de buis vast.
Je vult het systeem opnieuw met gas.
Vraag: hoe presteert zo'n systeem?
Ik heb nog nergens zo'n type doe-het-zelf/huisvlijt-systeem gezien. Wel waterchillers, gebouwd met onderdelen van een oude koelkast, en die koelen opvallend goed. -20°C continu o.i.d.. (Omdat er meer warmte onttrokken kan worden, dan het vermogen van de compressor suggereert). Maar wat doet zo'n koelkast-met-blokje-eraan-vast-gesoldeerd-systeem? Waarom heeft nog niemand van de die-hardkoelers hier dit geprobeerd? Dat is toch in 10 minuten gepiept (als je de juiste spullen hebt)?
Je zit nog steeds met zo'n loeigrote condenser te kijken.
Bovendien zijn de leidingen die in de koelkast zitten vaak niet van koper. Ik weet niet precies wat er wel in zit, maar het lijkt bijna alluminium ofzo. Niet echt fijn om te solderen in ieder geval.
En qua prestaties? Och, 't zal ergens tussen een vapochill en een prom inzitten, afhankelijk welk gas je er in doet, en wat voor compressor er in de kast zat.
Laatst stond er ergens in de buurt al een tijdje een apparaat aan de kant van de weg. Ik zag dat er een grote radiator in zat, dus ik belde aan bij die mensen. Het bleek een hele oude (50 jaar ofzo
Ik had geen idee wat ik binnenin dat ding zou aantreffen. Er bleken een compressor, twee rads en een huge radiaalfan in te zitten. Ik neem aan dat de ene als verdamper en de ander als condenser gefunctioneerd heeft. De ene heeft ook duidelijk aansluitingen voor een vloeistof (veel dunner) en de ander voor gas (dikker).
Ik zou deze graag voor mn nog te bouwen waterkoeling willen gebruiken. Als ik 1 hele gebruik moet ie sowieso passief zn werk kunnen doen (60x30x10cm
Nu neem ik aan dat er nog gewoon gas in het systeem zit. Er liep wel iets uit toen alles op zn kant stond, maar dat zal regenwater zijn geweest. Ik heb het hele systeem voor de zekerheid in 1 deel meegenomen, met alle buizen nog vast.
Mijn vraag is dus, kan ik de buizen zomaar doorzagen? De airco is al erg oud dus er zal wel flink giftig gas in zitten. Het lijkt me beter dat niet zomaar in de lucht te laten gaan, dus misschien zal ik het door een specialist moeten laten doen. Zou een koelkast- of aircocenter me kunnen helpen?
Casemod: Cubeleon
Verwijderd
Brander
Hardsoldeer
Vulslangen
Vacuümpomp
...
Ik heb begrepen dan aircocenters en koeltechnici geen zin hebben in knutselende particulieren - als er al geen wettelijk verbod op staat. Ik denk niet dat ze bereid zijn om je airco of koelkast te ontgassen, en later weer te vullen...
Voor experimenten maakt het niet uit dat de condensor zo groot is.
Als je een meer permanent systeem wilt bouwen zou je de condensor ook tegen de rechterzijkant van de PC kunnen laten hangen, met de compressor in een aparte kast eronder..
Ik heb al zitten denken of je de condensor niet kunt samenvouwen. De buizen zijn i.i.g. zo zacht dat het met de hand kan, maar het mag niet openscheuren of knikken.

Eerst doorknippen op de rode lijn, en dan vouwen op de rode en paarse lijnen: zo wordt de condensor 6 keer zo compact. Ventilator erop.
Verdamper erafzagen kan iedereen (pas op voor ontwijkend gas - en het is verboden). Blokje erop solderen kan ik ook (mits ik een brander aanschaf). Maar hervullen lukt niet.
Verwijderd
t is stukken kleiner, makkelijker en volgens mij nog beter ook.
t lijkt me zelf ook wel leuk om een keer zo'n projectje te doen alleen dan moet ik eerst een brander en alle andere zut zien te krijgen
Overigens, ik dacht laatst eindelijk iemand gevonden te hebben die mij aan minerale olie kon helpen, maar die hadden op 'de zaak' geen minerale olie staan. Maakt het werkelijk niet uit welke olie je gebruikt als je propaan als koelmiddel gebruikt? Ook niet als de compressor altijd met R12 (en dus mineraal toch?) gedraaid heeft?
Veel vragen, als altijd
Verwijderd
Propaan kan overweg met zowel minerale olie, als poe.
Prijstechnisch gezien heeft minerale olie trouwens de voorkeur. Dat spul is een stuk goedkoper. Alleen als je nog ooit het systeem wilt vullen met R134a/R404a/R507 o.i.d. dan zul je toch poe moeten vinden. Dan moet je echter de compressor ook retrofitten
En op de vraag van brinkdinges: Ik denk dat een stek gelicenceerd airco/koelingsbedrijf wel degelijk je oude airco kan ontgassen. Vullen van zelfbouw-systemen is misschien een ander verhaal
Casemod: Cubeleon
Verwijderd
en een systeem met minerale olie kan je langer open laten staan dan een systeem met poeTwynn schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 09:45:
Inderdaad, wat unknown_road zegt
Propaan kan overweg met zowel minerale olie, als poe.
Prijstechnisch gezien heeft minerale olie trouwens de voorkeur. Dat spul is een stuk goedkoper. Alleen als je nog ooit het systeem wilt vullen met R134a/R404a/R507 o.i.d. dan zul je toch poe moeten vinden. Dan moet je echter de compressor ook retrofitten
En op de vraag van brinkdinges: Ik denk dat een stek gelicenceerd airco/koelingsbedrijf wel degelijk je oude airco kan ontgassen. Vullen van zelfbouw-systemen is misschien een ander verhaal
sorry dat ik andere vragen heb overgeslagen, had ze niet gezien
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2005 13:40 ]
Dit topic is gesloten.