ExCibular schreef op donderdag 02 december 2004 @ 12:30:
[...]
Ik ben het met je eens dat de productie tweaks ervoor kunnen zorgen dat de yield van de x800 sterk verbeterd is. Maar de vraag is natuurlijk of het genoeg is, temeer omdat het productie process op 0,11 micron ook een andere functie heeft. Het zal hier waarschijnlijk opnieuw de bedoeling zijn om ervaring op te doen (wat ze ook deden met de 9600) in het produceren op 0,11 micron zodat acceptabele yields straks voor de r500 makkelijker haalbaar zijn.
De ervaring met 0,11u heeft ATi al opgedaan met de low-end RV370 (X300) en midrange RV410 (X700). Daarvoor hebben ze de R430 niet nodig. ATi deed tot nu toe eerst ervaring op met de low-end en midrange. Net zoals ATi eerst ervaring heeft opgedaan met 0,13u met de RV350 en later met 0,13 + low-k met RV360, zoals je zelf al aangaf. En R430 is een high-end mainstream chip. De enige andere functie die 0,11u in dit geval bij de R430 voor ATi heeft is om meer winst te maken op de X800 serie doordat er meer dies op een wafer passen.
R500 (X-Box2) en R520 worden op 0,09u gebakken en niet op 0,11u. Het 0,11u is alleen maar een dieshrink om de productiekosten te drukken zonder dat TSMC veel aanpassingen hoeft te maken aan haar productielijn. Om echt alle nieuwe functies te ondersteunen heeft ATi het 0.09u proces gewoon nodig. R520 is de eerste chip waarbij ATi niet experimenteert met een low-end of midrange variant, dus het zal spannend worden om te zien of het ze dit gaat lukken... Maar R520 heeft z'n tapeout al een tijdje terug bereikt, dus ze kunnen nu nog flink tweaken zodat-ie over een maand of 6 gelanceerd kan worden.
Het is nog maar de vraag of er een nieuw pcb moet worden ontworpen en zo ja hoe ingrijpend de veranderingen hiervoor zijn. Ik neem aan dat ATI een groot gedeelte van zijn productie dusdanig heeft gestandaardiseerd dat evt aanpassingen makkelijk te maken zijn. Dus een 256 bit memory bus betekend dan alleen een onderdeel voor een andere vervangen ipv een nieuw PCB design. (ik heb hier geen bewijzen voor maar het standaardiseren van het productie process levert ATI waarschijnlijk een aanzienelijke kosten besparing op samen met een "indien nodig" flexibeler proces)
Het opnieuw ontwerpen van een PCB is altijd een vrij kostbare zaak gebleken, vooral wanneer men van 128-bit naar 256-bit gaat. Zo moeten bv alle traces van core richting het geheugen aangepast worden, wat bv zorgt voor een verdikking van het PCB, wat automatisch betekent dat de kosten een stuk hoger liggen. Het is dus niet echt een kwestie van "eventjes dit onderdeel vervangen door een ander". Daarom is er nooit echt een mainstream kaart uitgebracht die gebruik maakte van een 256-bit memory interface. De totale ontwikkelkosten lagen daarvoor gewoon te hoog.
Standaardiseren klinkt gemakkelijker dan het is. Maar elke core is weer anders, dus zal elke nieuwe VPU een eigen specifiek PCB vereisen. Wat voor een core werkt hoeft niet voor een andere core te werken. Misschien een duidelijker voorbeeld om aan te geven dat het herontwerpen van het PCB een kostbare zaak is: waarom denk je dat thirdparty fabrikanten zelden een eigen PCB ontwerpen? De kosten zijn nu gewoon zeer hoog, zeker als het om complex PCB met een 256-bit memory interface. De meesten nemen daarom maar het reference design over.
Verder ik weet niet of er iemand benches heeft maar volgens mij is de x700XT bijna net zo snel als een X800SE.
De X800SE is trager dan de X700XT in de meeste benchmarks/games, behalve wanneer het aankomt op hoge resoluties met AA en AF. Daar komt het nut van de 256-bit memory interface weer om de hoek kijken. Er zijn een aantal sites die benches hebben (weet ze zo niet uit m'n hoofd), maar daarin blijkt steevast dat de X700XT over het algemeen sneller is dan de X800SE.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.