[ Algemeen] ATi Nieuws & Discussie Topic - Deel 13 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 4.896 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
Nieuws: Valve en ATi bieden HL2 demo aan

In samenwerking met ATi biedt Valve nu de Half-Life 2 demo aan. Voor degenen die HL2 nog niet hebben of zitten te twijfelen over de aankoop, ga nu naar http://www.ati.com en download daar de 700MB grote demo.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

CJ schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 00:45:
Nieuws: Valve en ATi bieden HL2 demo aan

In samenwerking met ATi biedt Valve nu de Half-Life 2 demo aan. Voor degenen die HL2 nog niet hebben of zitten te twijfelen over de aankoop, ga nu naar http://www.ati.com en download daar de 700MB grote demo.
offtopic:
700MB :o Damn dat is nog ns ff een demo. Gelukkig heb ik HL2 al. Ben echter nu HL1 obv source aan het spelen omdat ik HL1 nooit heb uitgespeeld :X

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53218

wil mn systeempje upgraden met een x850xt en amdfx55 proc + 939mobo maar t schiet niet echt op zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:37
Thund3r schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 21:08:
[...]

Dan hebben we het hier wel over oude chipsets, we gaan het er hier ook niet over hebben hoe traag die GeForce FX serie wel niet was >:)
Gaap. En wat gebeurde er toen de Echte dx9 titels als hl2 en FarCry en D3(ogl maar wel vergelijkbare technische implementaties) kwamen....? Juist ja, de zichzelf op de borst slaande Ati bezitters wisten niet hoesnel ze hun 9x00 eigenlijk wilden inruilen voor een x800/6800. De 9x00 heeft het werelds gedaan in de Dx8 tijd met hier en daar een Dx9-feature erin met alles lekker hoog, maar daar sloeg de Fx ook geen modderfiguur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 18:03
Sjah schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 19:34:
[...]

Gaap. En wat gebeurde er toen de Echte dx9 titels als hl2 en FarCry en D3(ogl maar wel vergelijkbare technische implementaties) kwamen....? Juist ja, de zichzelf op de borst slaande Ati bezitters wisten niet hoesnel ze hun 9x00 eigenlijk wilden inruilen voor een x800/6800. De 9x00 heeft het werelds gedaan in de Dx8 tijd met hier en daar een Dx9-feature erin met alles lekker hoog, maar daar sloeg de Fx ook geen modderfiguur.
Ik heb n'm R9700Pro nog steeds (gekocht september 2002), bovendien ben ik ervan overtuigd dat dx9 support sneller op gang was gekomen als nv3x niet zo slecht was. In alle eerlijkheid versta ik de mensen niet die hun R3xx inruilen voor een GF6800U of x800 u pro pe xt ... misschien heeft mijn studentenbudget daar iets mee te maken.
Mijn volgende kaart wordt duidelijk een dillema, ofwel een R520 ofwel iets van de wgf2.0 generatie... in ieder geval gaat ie minstens 2 jaar moeten meegaan...

btw de grafische kaarten freaks zijn een sterke minderheid in de markt, ik denk dat de normale cyclus van een grafische kaart voor een gewone gamer rond de 2-3 jaar ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Nieuwsflash: ATi boekt record opbrengst fiscaal Q1 2005
ATI Technologies Inc. today announced record financial results for the first quarter of fiscal 2005.

Quarterly revenues(1) grew 30.7% to $613.9 million from $469.7 million in the first quarter of fiscal 2004 as a result of sales increases in both the personal computer and digital consumer product lines. Gross margin percentage was 34.2%. In accordance with Canadian generally accepted accounting principles, beginning with the first quarter of fiscal 2005, ATI is expensing compensation costs associated with stock options granted to employees after September 1, 2002. Net income and net income per share including compensation costs associated with stock options were $63.7 million and $0.25 respectively, up from $47.4 million and $0.19 for last year's first quarter. Compensation costs associated with stock options in the first quarter of fiscal 2005 were $8.0 million. Net income and net income per share excluding compensation costs associated with stock options were $71.4 million and $0.28 respectively. ATI's cash position increased $71.7 million during the quarter to $620.6 million at November 30, 2004.
Klik hier voor een gedetailleerd rapport: http://www.ati.com/companyinfo/ir/2005/atiq105.pdf
Q4 van 2004 werd ook al afgesloten met een recordomzet, en zelfs nu halen ze een recordomzet ondanks dat ze goede concurrentie hadden van nVidia's GF6-serie.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Nieuwsgerucht: ATi komt begin 2005 met RS482 en RX482 inclusief AMR

The Inq meldt dat ATi begin 2005 met de RX482 en RS482 mobo chipsets komt. In deze chipset zouden de USB 2.0 vertraging, gebrek aan LAN en Azalia audio verholpen zijn. Verder is The Inq er vrij zeker van dat deze twee chipsets AMR ondersteunen.
Bron: http://www.theinq.net/?article=20343

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-05 11:49

Pubbert

random gestoord

Review van de X850XT PE op de FP.

reviews: ATi Radeon X850 XT PE videokaart nader bekeken

Gematigd positief, kaart is idd sneller met dezelfde verhouding als het aantal mhz zijn verhoogd, maar hij maakt ook iets meer lawaai, maar voor betere leverbaarheid hebben de mensen dat nog wel over opzich.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

ATi heeft aan mij een klant verloren. Waarom? Drivers.

Totale verwaarlozing als klant. Probeer maar eens support van ATi zelf te krijgen als je Linux gebruikt. De policy is heel simpel: no reply. Mijn antwoord is even simpel: no money.

Ik steek ongeveer een vijftal PC's (waarvan gemiddeld een game systeem en een power user systeem, rest zijn video editing machines) per maand persoonlijk ineen (in totaal, winkel waar ik knutsel meegerekend dus). Dat zijn zo'n 4 goedkope kaarten (50 euro ongeveer), en een duurdere (200 a 300 euro) per maand, en da's toch wel weer mooi 400 a 500 euro per maand die ATi niet krijgt, wat ze puur aan zichzelf hebben te danken.

Ik ben heus niet de enige. Dit grapje kost ATi veel meer dan het hun bespaart door geen support/driver devs te hoeven betalen, denk ik.

In het nVidia topic heb ik een hele post met onderbouwing en bronvermeldingen gegeven, ga dus niet replyen voor je die gelezen hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Tja, Linux, voor ATi zo'n 3 tot 5% van de gebruikers, en dan steken ze ook 3 tot 5% van hun tijd in het maken van drivers voor Linux. Het is logisch in mijn ogen dat ze voor 95% van de doelgroep de drivers fatsoenlijk op orde willen hebben (en dat zijn de Catalyst voor windows zeker, zie de awards maar die ze al enkele malen gekregen hebben)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

CJ schreef op zondag 28 november 2004 @ 18:14:
Interessant nieuws voor de Linux gebruikers:

ATi gaat meer manpower inzetten voor Linuxsupport. De afgelopen zes maanden is het aantal Linux software developers al met 300% toegenomen. Ze gaan hun testmethodes aanpassen en willen elke twee maanden nieuwe Linux drivers releasen en dus volwaardig onderdeel worden van de Catalyst suite.
Do I need to say more?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh

lvh

Thund3r schreef op woensdag 22 december 2004 @ 11:59:
Tja, Linux, voor ATi zo'n 3 tot 5% van de gebruikers, en dan steken ze ook 3 tot 5% van hun tijd in het maken van drivers voor Linux. Het is logisch in mijn ogen dat ze voor 95% van de doelgroep de drivers fatsoenlijk op orde willen hebben (en dat zijn de Catalyst voor windows zeker, zie de awards maar die ze al enkele malen gekregen hebben)
Juist, maar, twee dingen:
1. Dan schep je een vicieuze cirkel (drivers voor Linux zijn waardeloos, dus Linux wordt afgeschilderd als een waardeloos gameplatform, dus er worden geen games voor gemaakt, dus het is niet interessant om de drivers verder te ontwikkelen, dus de drivers blijven waardeloos).
2. De mensen die met Linux werken zijn meestal iets meer computerbegaafd dan het gemiddelde Nederlandse/Belgische gezin. Die gezinnen gaan meestal wel naar iemand die ze kennen "die wat van computers weet". En als die persoon zegt dat ATi slecht is, dan mag ATi op z'n kop gaan staan, in the mind of that family, is ATi slecht en komt er een nVidia kaart in.
3. Ik heb die kaart gekocht onder de belofte dat (ja, toen OOK al deden ze beloften die ze niet konden houden) er meer development zou komen. Of dat voor ATi interessant is intereseert me geen bal. Ze hadden betere drivers beloofd, en ze hebben het dev team bijna volledig ontslagen en verder brakke drivers neergezet.
Heb je m'n post in het nVidia topic gelezen? Ik haal daar de changelogs aan van drivers die max 1 a 2 maand oud zijn... Dus zoveel gebeurt er echt niet. Trouwens, bijna een jaar geleden heb ik mijn huidige videokaart gekocht, en toen werden er ook al beloftes gedaan, dit was 2 maand voor dat 80% van het dev team ontslagen werd. Maw: eerst zien, dan pas geloven. Goedgelovig wezen doe ik niet meer aan mee. (Been there, done that, got whipped)

--------
nVidia topic post:
racoontje schreef op maandag 20 december 2004 @ 21:29:
Wat zitten de ATi fanboys eigenlijk in het nVidia topic aan te vangen? Veel geroep en getier over een merk waar het topic eigenlijk over gaat, terwijl andere vragen (bv waar vind ik een 6800 op PCIe) onbeantwoord blijven.

Wil je onderbouwing? Mooi.
Ik gebruik Linux. Ik heb nu een ATi. Ik heb mijn (toen nog peperdure) 9800 Pro gekocht met het idee er games te kunnen mee spelen (niet voor de software die erbij zat, waar zelfs geen CD-key bijzat :z).

Ik moet dus noodgedwongen met de fglrx driver omgaan. Een paar feiten:
Heb je een Athlon 64 en wil je ook effectief gebruik maken van je %rax register? (voor de niet-ASM'ers onder ons: de extra 32 bitjes die de processor levert) Spijtig, maar niet met ATi. Feit is dat er geen 64 bit ATi drivers bestaan.
ATi houdt je achter met nieuwe technologieen. Dankzij ongelofelijk veel community support (niks van ATi zelf) kan je de XFree86 drivers ook op Xorg6.7 draaien (out of the box werkt het alleen op XFree's), maar Xorg6.8 kan je vergeten. Hier zitten echter een hoop leuke features in (bijvoorbeeld composite rendering).
De performance is pure bagger. Een GF4Mx is in games consequent sneller dan een 9800Pro. Met dezelfde settings wordt er ongeveer 1.5x meer fps gehaald door de nVidia-kaart dan door die van ATi. Wie het niet geloofd, mag best van me komen kijken (A'pen).
De support is bagger. Als je een mail stuurt over de fglrxdriver is de policy simpel: no reply.
Drivers worden nauwelijks onderhouden. Er worden veel nieuwe releases gegeven, maar deze zijn zo goed als allemaal bugfix, of het supporten van een nieuwe kaart (die meestal al 2 maand oud is en al 1.5 maand dankzij community patches wel werkt), of het implementeren van community patches (in het binary gedeelte, wat overigens wel in strijd is met de GPL waaronder deze patches gelicensed zijn, maar goed). Voornamelijk zijn het bugfixes, maar toch zie jij bij elke changelog een "Known Issues" deel. Oeps! Onze driver werkt niet voor iedereen die PCIe heeft. Nou, toch maar shippen dan! Het feit dat de mensen met AGP artifacts hebben en nog baggerdere snelheden dan met de vorige versie doet er niet toe, X server start, fglrxgears start, DUS de driver werkt! SHIP IT!

Allemaal makkelijk bewijsbare feiten, trouwens. Als je bewijs moet hebben dirigeer ik u vriendelijk naar supportfora over de hele wereld waar de vinger bijzonder pijnlijk op de wonde wordt gelegd.

EDIT
Nog wat feitelijke onderbouwing, laatste vier versies van de ATi drivers opgezocht via meuktracker:
1. TV-out is al sinds 4 versies geleden kapot als je van reso switcht (als je van console naar X gaat switch je ook reso met vesafb_tng)
2. "3D Linux Applications Corrupt or Hang" als je multisampling aanzet
3. # 3D Applications Produce "Open of Shared Memory Object Failed" Error Message
In laatste versie *toegevoegd* OEPS 80% van alle opengl apps sterven

Gefixt deze release:
1. The System no longer fails to respond when moving the mouse around on the screen on some systems <-- how teh fook graakt dit ooit in je driver

Toegevoegd in begin September (6) dit jaar:
* RADEON 9550
* RADEON 9100 IGP
* RADEON 9100 PRO IGP
:-/

[ Voor 48% gewijzigd door lvh op 22-12-2004 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
racoontje schreef op woensdag 22 december 2004 @ 11:44:
ATi heeft aan mij een klant verloren. Waarom? Drivers.

Totale verwaarlozing als klant. Probeer maar eens support van ATi zelf te krijgen als je Linux gebruikt. De policy is heel simpel: no reply. Mijn antwoord is even simpel: no money.
Ik vind het heel vervelend voor je dat je problemen hebt met ATi, maar ik denk dat ATi daar niet om maalt dat ze je als klant verliezen. Wat is nou 400 a 500 euro per maand als ze meer dan 600 miljoen dollar omzet hebben in een kwartaal. De goedkopere kaarten gaan in grote getallen via de OEM-markt in veel pc's, en 1x een X800 verkopen en ze hebben het al weer opgeheven.

Ik vind het jammer dat je de driversupport van de verschillende platformen over een kam scheert. Het zijn namelijk verschillende teams en tot afgelopen maand was Linux niet eens officieel onderdeel van de Catalyst-suite. Dus dat er weinig support is van de kant van Linux kan je de Windows afdeling niet kwalijk nemen. Dat er helemaal geen support is, is natuurlijk dikke onzin. ATi is het enige bedrijf waarvan de medewerkers op diverse forums posten en actief de problemen probeert op te lossen. Zijn ze dit verplicht om te doen? Nee. Waarom doen ze het dan toch? Omdat ze wel degelijk om de userbase geven. Maar door dit soort uitspraken denken 'computer-n00bs' dat er helemaal geen support is.

Heb je de Linux chat van een maand geleden op Rage3D gevolgd en bijgewoond? Je had daar al je vragen kunnen stellen en de meeste vragen werden ook netjes beantwoord (o.a. AMD64, support, policy van eerst stability (door bugfixen) daarna performance). Lees de chatlogs hier: http://www.rage3d.com/ind...erviews%2FATIChats%2F&p=4

ATi had vroeger beroerde Windows drivers. Daar hebben ze een jaar of 2 (of zelfs meer) over gedaan om helemaal uit het dal te komen. Je verwacht toch niet dat Linux ineenkeer top-priority wordt of dat een minderheidsgroepering opeens 50% van de resources krijgt? Ik mag hopen van niet, want ik zie de kwaliteit van de win-drivers alweer achteruit gaan. Nee laat ze het maar lekker doen zoals ze het nu doen. Windows op een goed niveau houden en dan langzaam uitbreiden naar andere doelgroepen zonder dat de rest er onder te lijden heeft.

Ze hebben nog geen maand geleden het volgende aangekondigd:
Afbeeldingslocatie: http://www.clubic.com/photo/00109556.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.clubic.com/photo/00109557.jpg

Voor jou komt het misschien te laat, maar voor ATi denk ik niet... Als het echt zo gaat zoals ze verwachten, zal ze dit later alleen maar vruchten op leveren.

De support-afdeling van ATi Linux kijkt elke week op het Linux forum van Rage3d. Dus heb je problemen. Post het daar en dan heb je de meeste kans op response of een oplossing:
If people really want to help us solve our problems. Work with each other to create a test case. If you can make the test case return 0 for return 1 for fail, then we can track it down easier. Post it through rage3d Linux/Drivers for the moment... Watch this space for more information in the coming months.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 10:32
Anoniem: 53218 schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 19:33:
wil mn systeempje upgraden met een x850xt en amdfx55 proc + 939mobo maar t schiet niet echt op zo.
Haha
Welcome to the club.
Ik wil precies dezelfde config halen binnenkort.
Duurt alleen zo verrekte lang voordat ze in de winkels liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspje

Aspje

Blaat

racoontje schreef op woensdag 22 december 2004 @ 13:32:

Heb je m'n post in het nVidia topic gelezen? Ik haal daar de changelogs aan van drivers die max 1 a 2 maand oud zijn... Dus zoveel gebeurt er echt niet. Trouwens, bijna een jaar geleden heb ik mijn huidige videokaart gekocht, en toen werden er ook al beloftes gedaan, dit was 2 maand voor dat 80% van het dev team ontslagen werd. Maw: eerst zien, dan pas geloven. Goedgelovig wezen doe ik niet meer aan mee. (Been there, done that, got whipped)
Goedgelovigheid is natuurlijk wel ergens op gebaseerd:
- In het "begin" waren de windows drivers van ATi ook een ramp, maar nu is het het omgekeerde daarvan

- Berichten van ATi zelf (dus geen geruchten) dat ze meer aandacht (gaan) schenken aan Linux
(zie sheets etc)

- Je komt veel verder met een positieve insteek, als je overal maar negatief over doet heb je er uiteindelijk alleen jezelf maar mee ;)

Verder is het ook zo, niets is perfect. Jij verkiest Nvidia boven ATi vanwege de linux drivers, ik ben overgestapt van Nvidia naar ATi vanwege het verschil in performance en beeldkwaliteit toentertijd (R300/FX) Ook heb ik met de windows drivers van Nvidia veel vaker gezeur gehad dan met die van ATi.

Dan nog een ander vraagje, weet iemand hier misschien wat er aan de hand is bij teamradeon?
Heel die site is dood, dus het lijkt me dat ze ook niets meer doen aan project Reveille ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
racoontje schreef op woensdag 22 december 2004 @ 13:32:
[...]

2. De mensen die met Linux werken zijn meestal iets meer computerbegaafd dan het gemiddelde Nederlandse/Belgische gezin. Die gezinnen gaan meestal wel naar iemand die ze kennen "die wat van computers weet". En als die persoon zegt dat ATi slecht is, dan mag ATi op z'n kop gaan staan, in the mind of that family, is ATi slecht en komt er een nVidia kaart in.
Waarom is ATi slecht voor een gemiddeld Nederlands/Belgisch gezin dat standaard met Windows werkt?
Dus omdat ATi's linux-driver support "slecht" is raad je ATi af bij mensen die alleen maar in Windows werken? Ookal is de windows-driver support van ATi wel goed.

Tis gewoon te dom voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspje

Aspje

Blaat

Hij bedoelt er denk ik mee, als hij ATi slecht vindt en iemand advies geeft over de aanschaf van een computer, dat hij dan ATi zal afraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh

lvh

CJ schreef op woensdag 22 december 2004 @ 14:37:
[...]

Ik vind het heel vervelend voor je dat je problemen hebt met ATi, maar ik denk dat ATi daar niet om maalt dat ze je als klant verliezen. Wat is nou 400 a 500 euro per maand als ze meer dan 600 miljoen dollar omzet hebben in een kwartaal. De goedkopere kaarten gaan in grote getallen via de OEM-markt in veel pc's, en 1x een X800 verkopen en ze hebben het al weer opgeheven.
Ik ben heus niet alleen :)
Ik vind het jammer dat je de driversupport van de verschillende platformen over een kam scheert. Het zijn namelijk verschillende teams en tot afgelopen maand was Linux niet eens officieel onderdeel van de Catalyst-suite. Dus dat er weinig support is van de kant van Linux kan je de Windows afdeling niet kwalijk nemen. Dat er helemaal geen support is, is natuurlijk dikke onzin.
Support niet verkeerd begrijpen. Ik heb het over tech support, maw brandjes blussen als het weer eens foutgaat. Als je met support "het werkt" bedoelt, heb je gelijk.
ATi is het enige bedrijf waarvan de medewerkers op diverse forums posten en actief de problemen probeert op te lossen. Zijn ze dit verplicht om te doen? Nee. Waarom doen ze het dan toch? Omdat ze wel degelijk om de userbase geven. Maar door dit soort uitspraken denken 'computer-n00bs' dat er helemaal geen support is.

Heb je de Linux chat van een maand geleden op Rage3D gevolgd en bijgewoond?
Alles wat ik te zeggen had is door anderen gevraagd. AMD64, Xorg6.8, is er nog hoop dat er drivers zonder critical bugs gereleased worden.... Trouwens, in die chatlog werd er bijvoorbeeld gezegd: [quoted]
Q: AMD64 users are generally forced to use cards from a competitor to have decent 3D
support on 64-bit Linux systems. Are there any (at least) beta drivers for AMD64 Linux,
and if so, are there plans on making them public as the Windows beta drivers?

A: We are planning our first release of AMD64 with the next release.
Hoeveel releases hebben we ondertussen al gehad? Stuk of vijf?
Je had daar al je vragen kunnen stellen en de meeste vragen werden ook netjes beantwoord (o.a. AMD64, support, policy van eerst stability (door bugfixen) daarna performance). Lees de chatlogs hier: http://www.rage3d.com/ind...erviews%2FATIChats%2F&p=4

ATi had vroeger beroerde Windows drivers. Daar hebben ze een jaar of 2 (of zelfs meer) over gedaan om helemaal uit het dal te komen. Je verwacht toch niet dat Linux ineenkeer top-priority wordt of dat een minderheidsgroepering opeens 50% van de resources krijgt? Ik mag hopen van niet, want ik zie de kwaliteit van de win-drivers alweer achteruit gaan. Nee laat ze het maar lekker doen zoals ze het nu doen. Windows op een goed niveau houden en dan langzaam uitbreiden naar andere doelgroepen zonder dat de rest er onder te lijden heeft.

Ze hebben nog geen maand geleden het volgende aangekondigd:
[afbeelding]

[afbeelding]

Voor jou komt het misschien te laat, maar voor ATi denk ik niet... Als het echt zo gaat zoals ze verwachten, zal ze dit later alleen maar vruchten op leveren.

De support-afdeling van ATi Linux kijkt elke week op het Linux forum van Rage3d. Dus heb je problemen. Post het daar en dan heb je de meeste kans op response of een oplossing:
In al de argumenten die je geeft waarom ATi Linux geen support kan geven die op even hoog niveau als Windows staat, kan je "ATi" ook gewoon vervangen door "nVidia". Toch doen zij het wel (Xorg6.8, AMD64, nieuwe kaarten, geen critical bugs,....) en ATi niet.
[...]
Aspje schreef op woensdag 22 december 2004 @ 14:42:
[...]

Goedgelovigheid is natuurlijk wel ergens op gebaseerd:
- In het "begin" waren de windows drivers van ATi ook een ramp, maar nu is het het omgekeerde daarvan
Precies.
- Berichten van ATi zelf (dus geen geruchten) dat ze meer aandacht (gaan) schenken aan Linux
(zie sheets etc)
Jup, dit zijn dus die dingen waar ik het in het andere topic over had ivm gebroken beloften.
- Je komt veel verder met een positieve insteek, als je overal maar negatief over doet heb je er uiteindelijk alleen jezelf maar mee ;)
Geloof me, ik probeer. Ik heb zelf een ATi kaart (goh, echt? :+), dus moet wel proberen naar de goeie kantjes gezien. Als je er een paar vindt, maak m'n dag goed en stuur ze door :D
Verder is het ook zo, niets is perfect. Jij verkiest Nvidia boven ATi vanwege de linux drivers, ik ben overgestapt van Nvidia naar ATi vanwege het verschil in performance en beeldkwaliteit toentertijd (R300/FX) Ook heb ik met de windows drivers van Nvidia veel vaker gezeur gehad dan met die van ATi.
Da's eigen ervaring, ik heb persoonlijk weinig problemen gehad met beide.
Dan nog een ander vraagje, weet iemand hier misschien wat er aan de hand is bij teamradeon?
Heel die site is dood, dus het lijkt me dat ze ook niets meer doen aan project Reveille ;(
Wow, na een aanval op ATi nog serieus reageren en kalm blijven _/-\o_ Respect, dat doen naast CJ (een beetje) veel mensen je niet na ;)
Legion schreef op woensdag 22 december 2004 @ 14:50:
[...]

Waarom is ATi slecht voor een gemiddeld Nederlands/Belgisch gezin dat standaard met Windows werkt?
Dus omdat ATi's linux-driver support "slecht"
Waarom slecht tussen haakjes? Heb ik nog niet genoeg onderbouwing gegeven waarom de ATi-Linux drivers niet aan een standaard (die net als bij andere dingen door de concurrentie bepaald wordt) voldoen?
is raad je ATi af bij mensen die alleen maar in Windows werken? Ookal is de windows-driver support van ATi wel goed.

Tis gewoon te dom voor woorden.
Natuurlijk zijn de stellingen van iedereen die het ongelofelijke ATi durft aanvallen "te dom voor woorden". Zo dom blijkbaar, dat de moeite doen om het een beetje deftig te lezen teveel blijkt.

Om mezelf te quoten:
Ik zeg nergens dat ATi technisch minderwaardig is in Windows. [indien ik dit, zoals volgens jouw post, wel doe, feel free to mark parts of my quote]. Die personen kan het echt geen bal schelen.wie er nu technisch "beter" is. Het zou me ook sterk verbazen als dat uberhaupt wat uitmaakt op een budgetsysteem.

Ik zeg dat ik die mensen dan zeg dat ik ATi slecht vind (maw afraad) en nVidia wel aanraad. De technische onderbouwing? Niks. Zoals ik al zei is die helemaal niet belangrijk in alles wat geen gamesysteem is. Jij vindt dat oneerlijk ten opzichte van ATi? Ik ook. De Linux community eerst driverupdates beloven zodanig dat je veel geld in het laatje krijgt en dan niet kunnen afleveren evenzeer.
Aspje schreef op woensdag 22 december 2004 @ 15:30:
Hij bedoelt er denk ik mee, als hij ATi slecht vindt en iemand advies geeft over de aanschaf van een computer, dat hij dan ATi zal afraden
Kijk, jij snapt het :)

[ Voor 9% gewijzigd door lvh op 22-12-2004 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Aspje schreef op woensdag 22 december 2004 @ 15:30:
En waarom raadt hij het af?

Vanwege de slechte support voor de linux-drivers?
Daar heeft het gemiddelde gezin geen boodschap aan. Die weten vaak niet eens wat linux is.

Het is dus gewoon dom om het dan af te raden. En dit geldt niet alleen voor ATi, maar ook voor elk ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh

lvh

Legion schreef op woensdag 22 december 2004 @ 20:15:
[...]

Daar heeft het gemiddelde gezin geen boodschap aan. Die weten vaak niet eens wat linux is.

Het is dus gewoon dom om het dan af te raden. En dit geldt niet alleen voor ATi, maar ook voor elk ander merk.
Zie laatste post voor een duidelijkere uitleg voor je me dom gaat noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
racoontje schreef op woensdag 22 december 2004 @ 19:44:
[...]
Waarom slecht tussen haakjes? Heb ik nog niet genoeg onderbouwing gegeven waarom de ATi-Linux drivers niet aan een standaard (die net als bij andere dingen door de concurrentie bepaald wordt) voldoen?
Omdat ikzelf geen ervaring met Linux icm Ati videokaarten heb. Maar het is inderdaad bekend dat driversupport onder linux bar slecht is bij ontzettend veel fabrikanten. Nvidia zorgt op dat gebied gelukkig voor verandering.
[...]

Natuurlijk zijn de stellingen van iedereen die het ongelofelijke ATi durft aanvallen "te dom voor woorden". Zo dom blijkbaar, dat de moeite doen om het een beetje deftig te lezen teveel blijkt.

Om mezelf te quoten:
Laat me niet lachen zeg. Ik heb alleen kritiek op de manier waarop je advies geeft aan mensen. Niet omdat je toevallig ATi aanvalt. Boeit me vrij weinig overigens.
[...]

Ik zeg nergens dat ATi technisch minderwaardig is in Windows. [indien ik dit, zoals volgens jouw post, wel doe, feel free to mark parts of my quote]. Die personen kan het echt geen bal schelen.wie er nu technisch "beter" is. Het zou me ook sterk verbazen als dat uberhaupt wat uitmaakt op een budgetsysteem.

Ik zeg dat ik die mensen dan zeg dat ik ATi slecht vind (maw afraad) en nVidia wel aanraad. De technische onderbouwing? Niks. Zoals ik al zei is die helemaal niet belangrijk in alles wat geen gamesysteem is. Jij vindt dat oneerlijk ten opzichte van ATi? Ik ook. De Linux community eerst driverupdates beloven zodanig dat je veel geld in het laatje krijgt en dan niet kunnen afleveren evenzeer.
En ik heb nergens gezegd dat jij dat gezegd hebt. Maar die mensen aan wie jij ATi afraadt denken dat daarna wel, want iemand die "verstand heeft van computers" (zo worden we genoemd) heeft het afgeraden, "dan moet het wel slecht zijn" denken ze dan. En in een budgetsysteem maakt de technische kwaliteit ivm de prijs juist ontzettend veel uit.

Het enige waar ik dus kritiek op heb is dat jij een product afraadt op grond van zaken waar die mensen helemaal geen fluit mee te maken hebben. Je geeft ze geen goed advies.
Misschien heb ik deze kritiek wel omdat ikzelf aan het studeren ben voor IDM'er waaronder een deel ICT-adviseur valt. Je moet een advies geven dat strookt met de wensen van de klant. Als een klant alleen Windows XP draait dan moet je zorgen dat ie een kwalitatief goed product krijgt voor z'n systeem. En dan heeft ie geen boodschap eraan dat merk X niet goed draait op Linux.

Misschien snap je nu wel dat je reden voor het afraden van ATI bij gewone gezinnen kompleet onterecht is. Als je een advies geeft, geef dan een goed onderbouwd advies.

Want wat zeg je tegen die mensen als ze vragen waarom ATI zo slecht is?
Dat wil ik wel graag weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
racoontje schreef op woensdag 22 december 2004 @ 20:27:
[...]

Zie laatste post voor een duidelijkere uitleg voor je me dom gaat noemen...
Ik noem jou niet dom, ik noem je reden voor het afraden en je manier van advies geven dom. Zie m'n vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-05 18:04
Legion schreef op woensdag 22 december 2004 @ 20:15:
[...]

nee hij raad het af omdat hij (de specialist voor hun) er slechte ervaringen mee heeft (de slechte linux support)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
M1lamb3r schreef op woensdag 22 december 2004 @ 20:39:
[...]

nee hij raad het af omdat hij (de specialist voor hun) er slechte ervaringen mee heeft (de slechte linux support)
En nogmaals... wat boeit het die mensen nou dat de linux driversupport van ATi slecht is? Die mensen heb nog nooit van Linux gehoord. Laat staan dat ze al weten wat een driver is.

Als je advies geeft vanuit windows oogpunt, dan moet je geen producten gaan afraden vanuit linux oogpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh

lvh

Legion schreef op woensdag 22 december 2004 @ 20:44:
[...]

En nogmaals... wat boeit het die mensen nou dat de linux driversupport van ATi slecht is? Die mensen heb nog nooit van Linux gehoord. Laat staan dat ze al weten wat een driver is.

Als je advies geeft vanuit windows oogpunt, dan moet je geen producten gaan afraden vanuit linux oogpunt.
Het maakt voor die mensen echt niet meer dan die euro uit of ze nu een 9200 of een FX5200 krijgen. (1 euro verschil: pricewatch). Ik zeg eigenlijk ook nooit dat ATi slecht is (politiek correct ;)) maar ik zeg wel dat ik een nVidia aanraad. Het praktisch effect is hetzelfde: ik steek nog altijd de PC in elkaar, en er komt nog altijd een nVidia in. Sterker nog: ik heb mensen die ik vroeger een ATi heb verkocht gratis (op mijn kosten dus) een upgrade gegeven naar een kaart die evenveel kost als hetgene zij die kaart vroeger betaald hebben.
Ik weet dat dit compleet onlogisch klinkt, en ik dacht ook dat ik vanwege een stukje software niet zo'n ongelofelijke hekel aan een heel bedrijf kon krijgen.

Veel mensen hebben het blijkbaar wel door...
Lees dat nog eens lijkt me ;) Ik raad het af omdat hij er slechte ervaringen mee heeft... Die mensen boeit het geen hol wat die slechte ervaringen invloed op hun hebben. De techneut zegt njet, so njet it is.

[ Voor 15% gewijzigd door lvh op 22-12-2004 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
racoontje schreef op woensdag 22 december 2004 @ 20:54:
[...]

Het maakt voor die mensen echt niet meer dan die euro uit of ze nu een 9200 of een FX5200 krijgen. (1 euro verschil: pricewatch). Ik zeg eigenlijk ook nooit dat ATi slecht is (politiek correct ;)) maar ik zeg wel dat ik een nVidia aanraad. Het praktisch effect is hetzelfde: ik steek nog altijd de PC in elkaar, en er komt nog altijd een nVidia in. Sterker nog: ik heb mensen die ik vroeger een ATi heb verkocht gratis (op mijn kosten dus) een upgrade gegeven naar een kaart die evenveel kost als hetgene zij die kaart vroeger betaald hebben.
Ik weet dat dit compleet onlogisch klinkt, en ik dacht ook dat ik vanwege een stukje software niet zo'n ongelofelijke hekel aan een heel bedrijf kon krijgen.

Veel mensen hebben het blijkbaar wel door...
Lees dat nog eens lijkt me ;) Ik raad het af omdat hij er slechte ervaringen mee heeft... Die mensen boeit het geen hol wat die slechte ervaringen invloed op hun hebben. De techneut zegt njet, so njet it is.
En de techneut zegt njet om de verkeerde redenen.
Maar dit zie ik zo vooral vanwege m'n opleiding.
Ik moet onpartijdig advies kunnen geven ongeacht m'n slechte persoonlijke ervaringen. Ze tellen wel mee, maar ze moeten we terecht zijn.
Een bedrijf dat advies vraagt voor een 100tal WinXP machines heeft er geen boodschap aan dat een onderdeel slecht loopt op linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en zo komen we aan het einde van een geweldige discussie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh

lvh

Legion schreef op woensdag 22 december 2004 @ 21:04:
[...]

En de techneut zegt njet om de verkeerde redenen.
Maar dit zie ik zo vooral vanwege m'n opleiding.
Ik moet onpartijdig advies kunnen geven ongeacht m'n slechte persoonlijke ervaringen. Ze tellen wel mee, maar ze moeten we terecht zijn.
Dat laatste is wel belangrijk. Als jij drie Epoxmobo's (willekeurig merk, niks tegen Epox overigens) thuis hebt liggen die allemaal na een maand opblazen, ga je het geen Epoxen aanraden. Alle voorbeelden hier gingen over priveomgeving, wat niet te vergelijken is met jouw bedrijfsomgeving. In bedrijfsomgeving is het voor mij even makkelijk. Ik werk niet graag met ATi om redenen die in jouw situatie niet toepasselijk zijn. Gelukkig ken ik de mensen voor wiens bedrijf ik de PC's hoor te bouwen vrij goed en betrouwen ze m'n mening. Jij kan dat vals vertrouwen noemen en misschien zelfs beweren dat ik die mensen in de maling neem... En dan zeg ik weer dat het zowel qua kostprijs als kwaliteit niks uitmaakt, dat de uiteindelijke keuze wel veroorzaakt wordt door mijn persoonlijke mening. Dan begin ik namelijk gewoon de argumenten voor en tegen op te tellen, en dan staat ATi een pak achter.
Een bedrijf dat advies vraagt voor een 100tal WinXP machines heeft er geen boodschap aan dat een onderdeel slecht loopt op linux.
Da's een mening als een ander. Een techneut komt erg vaak voor een beslissing te staan waar de concurrenten van elkaar onderling zo dicht bij elkaar staan qua prijs en kwaliteit dat het voor het bedrijf/persoon(en) bijna niets uitmaakt welke van de twee ze hebben. Ofwel lijken de producten teveel op elkaar, ofwel hebben ze beide aparte voor- en nadelen die elkaar ongeveer opheffen.
Ik geef alleen een neutraal oordeel wanneer mijn advies ook effectief iets uitmaakt. In een budgetdoos is het effect van mijn advies praktisch gezien nul. Het enige verschil is wie de videokaart mag maken.
Ik begrijp waarom jij het niet snapt, en ik zou het ook niet gesnapt hebben als ik nooit persoonlijk die driver had moeten gebruiken.
Anoniem: 53218 schreef op woensdag 22 december 2004 @ 21:06:
en zo komen we aan het einde van een geweldige discussie?
En nu mag jij eens raden waar ik al een paar dagen om pleit. Denk ATi, en denk GeForce topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceEyz
  • Laatst online: 07:51
Er werd gezegd dat de gemiddelde consument geen idee heeft van wat Linux is.

Dat valt nog best mee, ik verbaas me er soms over dat mensen zelfs het woord Linux kennen, dan weten dat het iets anders dan Windows is en er vanuit gaan dat het moeilijker is met meer commandline gedoe. Sommigen denken ook dat het veiliger, sneller en soms zelfs beter is. Linux kán wel eens een toekomst hebben en dan is het toch wel belangrijk om goede driversupport te hebben. Blijkbaar heeft Ati dat nog wat te weinig.

Overigens vind ik de slogan "Linux Software developers increased by 300%" wel geinig. Drie keer één a twee personen blijft weinig personen :+
Ook de 50% stijging van voorgeïnstalleerde Linux-pc's in vier jaar is niet echt veel: 5% * 150% = 7,5%

Als over vier jaar de verdeling bij Ati-Drivers nog steeds zó in het nadeel van Linux is (7,5%), dan klapperen ze erg hard onderuit bij de Linux-gebruikers, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Tis nogal een groot verschil.
Moederborden die opblazen en videokaarten die het niet/slecht doen onder linux.

Ik snap precies wat je bedoelt, je geeft gewoon geen volledige adviesen.

Diezelfde ATI kaart die je afwijst werkt perfect onder windows, laat dat nou net de omgeving zijn waarin je vriend of klant of wat dan ook werkt, waarom dan die kaarten afraden?

Als je nou echte geldige redenen had buiten de slechte linux-support dan zou ik je nog geloven, maar die zijn er simpelweg niet.
Nvidia en ATI zijn nog nooit zo aan elkaar gewaagd geweest als nu. Maar doordat jij ATI als het ware afwijst zal die klant er nooit meer naar omkijken.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:20
racoontje schreef op woensdag 22 december 2004 @ 21:46:
Ik geef alleen een neutraal oordeel wanneer mijn advies ook effectief iets uitmaakt. In een budgetdoos is het effect van mijn advies praktisch gezien nul. Het enige verschil is wie de videokaart mag maken.
Dus hoor jij geen negatief advies voor leken tov ati te geven obv linux support, omdat het(linux support) voor hen niet van toepassing is. laat staan dat je ati-kaarten gaat over/omkopen das helemaal een vreemde boodschap, terwijl het niet eens op hen van toepassing is :?
Ik begrijp waarom jij het niet snapt, en ik zou het ook niet gesnapt hebben als ik nooit persoonlijk die driver had moeten gebruiken.
maar als mensen jou als "professioneel" zien moet je je toch ook professioneel gedragen?
dus als zij XP gebruiken, hoef/hoor je dan niet negatief te oordelen over ati obv linux drivers.

klant: ik gebruik winxp, wat is beter Nv of ati?
jij: Nv want de ati linux support zuigt...
:?
> antwoord klopt niet bij vraag!!!

[ Voor 7% gewijzigd door Puppetmaster op 23-12-2004 00:09 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Refragmental
Puppetmaster schreef op donderdag 23 december 2004 @ 00:06:
[...]

Dus hoor jij geen negatief advies voor leken tov ati te geven obv linux support, omdat het(linux support) voor hen niet van toepassing is. laat staan dat je ati-kaarten gaat over/omkopen das helemaal een vreemde boodschap, terwijl het niet eens op hen van toepassing is :?

[...]

maar als mensen jou als "professioneel" zien moet je je toch ook professioneel gedragen?
dus als zij XP gebruiken, hoef/hoor je dan niet negatief te oordelen over ati obv linux drivers.

Eindelijk!! Dacht al bijna dat ik de enige was.

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Ik vind het ook niet kloppen dat iemand WinXP gebruikers afgeraden wordt om ATi te gebruiken vanwege zijn/haar slechte ervaringen met Linux.

Als er een kans in zit dat de XP gebruikers binnen korte termijn over zouden stappen op Linux, okay... dan kan ik me er iets bij voor stellen. De praktijk wijst echter uit dat dit niet zo snel gebeurt bij de gemiddelde thuisgebruiker die op het internet surft, e-mailt, even met Word werkt en af en toe een spelletje speelt. Ze hebben vast wel eens gehoord van Linux, maar hoe veel stapt er nou echt over?

ATi presteert heeft goede Windows drivers, daar kan je niet onderuit. Zelfs zou ik dan meer kijken naar IQ en DX9 prestaties als je in het budget segment kaarten moet aanraden. De keuze tussen een FX5500 en een Radeon9550 zou dan bij mij zo gemaakt zijn.

Ik heb er overigens wel vertrouwen in dat Linux support bij ATi richting hetzelfde niveau gaat als de Windows-support. Er wordt namelijk steeds meer Linux gebruikt in bv handheld en DTV producten van ATi, en ik vermoed dat dit een van de redenen is waarom ATi steeds meer prioriteit geeft aan Linux. Zo zijn er op 21 december meer dan 10 vacatures vrijgekomen bij ATi waarvoor veel ervaring met Linux/Unix een vereiste is, daaronder de functies Software Development Engineers. En de laatste tijd zie je steeds meer van dit soort vacatures verschijnen.

• lvh

lvh

Puppetmaster schreef op donderdag 23 december 2004 @ 00:06:
[...]

Nederlandse bouw zin probeer jij eens opnieuw ;-)
Omdat het voor hun niks uitmaak komt het neer op m'n persoonlijke ervaring en maakt het dus geen hol uit dus ik raad nVidia aan. De kans dat die PC ooit Linux gaat draaien is trouwens niet zo irreeel als men hier lijkt te denken. Ik heb al een tiental mensen die toch wel geinteresseerd waren die ondertussen Gentoo draaien, als ik hen ATi had gegeven hadden ze nu met hun videokaart geen bal kunnen doen qua games (en het lijkt me niet echt logisch om als niet-gamer een kaart van 300 euro aan te schaffen), met nVidia nu wel. Dus, mijn advies is IMHO wel goed: nu maakt het nog niet uit, maar stel dat ze ooit Linux gebruiken, dan zijn ze beter af met een nVidiakaart. Stel dat ze dat niet doen, so what? Je kan moeilijk stellen dat nVidia minderwaardige kaarten op de markt stelt, zeker voor budgetdozen.
[...]

Nee, het komt er op neer dat als ze mij als professioneel zien dat als ik het verknal, ik hang. Ik heb nog nooit gezien waar de nVidia kaart het minder zou doen in de toepassingen waarvoor ze me gevraagd hebben dat het ding moet dienen. Zoals ik al zei is het verschil zo gering dat het dan uitkomt op mijn persoonlijke mening.
De meeste van deze kaarten zijn trouwens servers. De kans dat er Linux op komt te staan in het komende jaar is zeer realistisch, aangezien Activefax (het enige programma wat er op draait waar geen evenwaardige of superieure linuxport van bestaat) belooft dit jaar nog uit te komen met Activefax server for Linux (de client is er al, de server niet, go figure)
Doe je quotes eens open, daar hebben de react devs een mooi knopje voor gebouwd, en het maakt de discussie een stuk moeilijker. Trouwens, jouw stelling is wel heel erg versimpeld. Het gaat iets meer zo:
klant: Ik wil een PC'tje voor thuis, wil jij dat bouwen?
ik: Sure. Moet het speciale dingetjes doen of ben je met een beetje surfen en mail al tevreden?
klant: Beetje surfen en mail is al voldoende.
ik: Mooi, volgt u even dan kan ik u een raming laten zien (meestal kom ik dan af met een el-cheapo systeem van ongeveer 500 a 600 euro waar de fans uitgegooid worden en stille Papst'jes ingezet).

De kans dat op dit moment de klant ook nog doorvraagt naar de videokaart lijkt mij bijzonder klein. Zelfs als de klant al weet dat er zoiets bestaat als een videokaart, maar geen idee heeft of het in zijn PC wat uitmaakt:
klant: Trouwens, wat zit er dan qua videokaart in?
ik: Voor jouw toepassing, aangezien ik er sowieso al 512 MB RAM ingooi, zal de onboard videokaart wel voldoen. Voor 50 euro meer heb je een aparte videokaart [insert uitleg verschil shared memory <-> dedicated memory].
klant: 50 euro kan er nog wel af. Wat merk gooi je erin?
ik: nVidia. Vanwege persoonlijke ervaring. Die dingen zijn voor jouw toepassing net zo goed als de concurrentie, zowel qua prijs als kwaliteit.
klant: Oh. OK.

Ik zou graag willen dat jullie niet meer insinueren dat ik m'n klanten naai (of niet capabel ben om professioneel advies te geven) voor jullie met een gefundeerd argument komen waarom de nVidia minder goed is dan de ATi. Naaien doe je alleen wanneer je wetens en willens zorgt dat iemand nadeel ondervindt door jouw daden. Ik heb nog geen problemen met die PC's gezien die magisch zouden opgelost zijn moesten er ATi-kaarten hebben ingezeten (tenzij nVidia's in staat zijn IDE controllers, floppy's, CD-ROM's, en netwerkkaarten af te breken).
IceEyz schreef op woensdag 22 december 2004 @ 23:01:
Er werd gezegd dat de gemiddelde consument geen idee heeft van wat Linux is.

Dat valt nog best mee, ik verbaas me er soms over dat mensen zelfs het woord Linux kennen, dan weten dat het iets anders dan Windows is en er vanuit gaan dat het moeilijker is met meer commandline gedoe.
Yup. Deze mythe wordt gelukkig snel opgelost eens het wonder van "de distro" is uitgelegd. Tuurlijk, in Gentoo is de install een beetje pikant voor de gewone thuisgebruiker, maar Fedora/Mandrake krijgt iedereen erop. Die installs zijn zelfs nog makkelijker dan WinXP (vergeet niet dat WinXP ook begint met scary tekst)
Sommigen denken ook dat het veiliger, sneller en soms zelfs beter is. Linux kán wel eens een toekomst hebben en dan is het toch wel belangrijk om goede driversupport te hebben. Blijkbaar heeft Ati dat nog wat te weinig.
Couldn't agree more. Zoals ik een of twee posts geleden al gezegd heb, da's een vicieuze cirkel. Door het feit dat de drivers waardeloos zijn, wordt het platform als gameplatform als waardeloos afgestempeld, waardoor het niet interessant is voor te developpen, waardoor er geen incentief is tot het verder developen van de drivers.
Overigens vind ik de slogan "Linux Software developers increased by 300%" wel geinig. Drie keer één a twee personen blijft weinig personen :+
Volgens semi-officiele bronnen (die voor het timen van release dates ed altijd al 100% juist waren ) werken ze nu met zes mensen. Twee origineel dus. Ik had in plaats van zinloze grafiekjes graag een grafiek van werknemers gezien, dan wisten we hoeveel mensen zes maand geleden hieraan werkten....
Ook de 50% stijging van voorgeïnstalleerde Linux-pc's in vier jaar is niet echt veel: 5% * 150% = 7,5%
Zoals ik hier beneden al zei geloof ik geen bal van een perfect lineaire grafiek... Zelfs niet vaag lineair. Er moeten pieken in zitten (release van Longhorn, bijvoorbeeld), en ik denk dat het in ieder geval steiler moet zijn. Er wordt bv niet gekeken naar hoe het in het verleden geevolueerd is.
Als over vier jaar de verdeling bij Ati-Drivers nog steeds zó in het nadeel van Linux is (7,5%), dan klapperen ze erg hard onderuit bij de Linux-gebruikers, denk ik.
Die grafiek betekent ook alleen maar wat omdat ze in een presentatie staat, denk ik. Het aantal users stijgt perfect lineair? Kom nou. Kijk voor de grap eens naar downloadcijfers van alle distro's, deel door drie of vier, (neem aan dat elke persoon wel 3 a 4 keer een distro gedownload heeft, plus dit heeft geen effect op de vorm van de curve) en dan ga je echt niks lineairs zien. Eerder exponentieel, met pieken op punten waar MS nog eens een grote bug bekend maakt. (zelfde princiepe als downloads van firefox die stijgen als IE nog eens een critical bugfix krijgt)
CJ schreef op donderdag 23 december 2004 @ 01:37:
Ik vind het ook niet kloppen dat iemand WinXP gebruikers afgeraden wordt om ATi te gebruiken vanwege zijn/haar slechte ervaringen met Linux.
Zie deze post, eerste deel (ivm klanten naaien en alles daarboven)
Als er een kans in zit dat de XP gebruikers binnen korte termijn over zouden stappen op Linux, okay... dan kan ik me er iets bij voor stellen. De praktijk wijst echter uit dat dit niet zo snel gebeurt bij de gemiddelde thuisgebruiker die op het internet surft, e-mailt, even met Word werkt en af en toe een spelletje speelt. Ze hebben vast wel eens gehoord van Linux, maar hoe veel stapt er nou echt over?
Omdat ik in diezelfde winkel ook "Linux" heb draaien (ze zien Xorg6.8, Openbox... maar men denkt "Linux") en zien dat ik daar alles evengoed mee kan en dat ze een hoop geld kunnen uitsparen door het niet hoeven te kopen van Office, WinXP..., willen relatief veel mensen (ook thuisgebruikers!) wel eens proberen. Daar installeer ik graag een dual boot :). Ze krijgen dan ook gratis van mij support (ik kan inloggen dmv ssh), waardoor al hun software up to date blijft en er niks echt mis gaat (niks softwarematigs tenminste). Na enkele maanden zie ik dat veel mensen nooit meer in WinXP gaan tenzij ze een online bank oid moeten bezoeken. Als je elke keer dat je op de bank gaat, bereid bent te rebooten, gewoon zodat je normaliter in je Linuxomgeving kan blijven, dan lijkt het experiment toch op z'n minst geslaagd, niet? Ik ken zelfs een persoon die net als ik van bank is verwisseld (Bank v. Breda -> Dexia) omdat Bank v. Breda niet werkt op non-IE browsers en Dexia gewoon support levert voor Linux users, en zelfs een howto heeft :)
Al deze mensen zijn uiterst tevreden met Openbox, Pypanel, Xorg6.8 (eye candy!), GAIM (enige probleem is de camera support atm), een mail client (Evolution is vanwege Outlook-layout en look (no pun intended) het meest populair), Firefox, en koffice/OOo/abiword.
Dat puntje voor de bank is trouwens nog een goed voorbeeld. Als bedrijf Linux niet ondersteunen, staat gelijk aan een hoop geld mislopen, en dat gaat er niet beter op worden. Money talks.
ATi presteert heeft goede Windows drivers, daar kan je niet onderuit.
Tuurlijk niet. Ik heb ook nooit beweerd dat de Windows drivers ook niet goed zijn.
Zelfs zou ik dan meer kijken naar IQ en DX9 prestaties als je in het budget segment kaarten moet aanraden. De keuze tussen een FX5500 en een Radeon9550 zou dan bij mij zo gemaakt zijn.
Omdat het hier over niet-game PC's gaat (vaak mensen waar de kinderen een aparte PC hebben) maakt DX9 support ook niks uit.
Ik heb er overigens wel vertrouwen in dat Linux support bij ATi richting hetzelfde niveau gaat als de Windows-support.
Dat dacht ik over een jaar ook, in de ijdele hoop dat het beter zou worden. nVidia doet het nu al, ATi belooft maar heeft nog nooit kunnen waarmaken....
Er wordt namelijk steeds meer Linux gebruikt in bv handheld en DTV producten van ATi, en ik vermoed dat dit een van de redenen is waarom ATi steeds meer prioriteit geeft aan Linux.
En in diezelfde categorie wordt er nu serieus werk gedaan aan de open source drivers voor AIW kaarten ed van ATi, omdat ATi's eigen oplossing gewoon niet aan de eisen voldoet, waardoor het niet interessant blijft om een Linuxhandheld te maken icm ATi...
Zo zijn er op 21 december meer dan 10 vacatures vrijgekomen bij ATi waarvoor veel ervaring met Linux/Unix een vereiste is, daaronder de functies Software Development Engineers. En de laatste tijd zie je steeds meer van dit soort vacatures verschijnen.
Het kan best zijn dat het nog goed komt. Vanwege prior experience ga ik toch op zeker spelen en eerst zien, dan pas geloven ;)

• CJ
  • Niet online
(overleden)
racoontje schreef op donderdag 23 december 2004 @ 09:19:
[...]
Het kan best zijn dat het nog goed komt. Vanwege prior experience ga ik toch op zeker spelen en eerst zien, dan pas geloven ;)
Haha, dat kan. Klinkt me bekend in de oren trouwens. Zelf had ik ook slechte ervaringen met ATi en de driversupport. Maar ik heb zelf de stap uiteindelijk durven wagen met de Radeon8500. In het begin wel flink balen omdat de drivers de boel flink wisten te verkloten en heb toen vaak zitten denken om toch maar een GF3 te halen. Maar de belofte op betere drivers werd toen wonder boven wonder echt ingelost alhoewel niemand het verwacht had aangezien dit nooit echt een sterk punt was. Maar binnen een jaar kwam de performance op een goed peil. Hopen voor jou dat het ooit wel eens goed komt met Linux support. :)

ATi is sinds de overname van ArtX (en daarmee Dave Orton de leiding over nam) heel erg veranderd. Eerst namen ze de producten flink op de schop, daarna de drivers voor Windows, en (call me positive) nu is het de beurt aan de 'achtergestelde' groepen.

Dan even iets anders. Ik was aan het bladeren in de vacaturebank van ATi en kwam dit tegen: ATi zoekt iemand die D3D drivers kan maken. Dit zijn de vereisten:
  • Design and develope Direct3D driver software for R3XX, R520, R600 XP and Longhorn drivers
  • Develop new code for R520 HWL and hybrid vertex textures.
  • Develop new code for the R600 HWL
  • Develop new code for the Longhorn Independent layer
  • Develop new code for the WGF driver
  • Fix EPR and work on performance issues
http://sh.webhire.com/ser...jd?ai=405&ji=1464555&sn=I

Op Beyond3D had ik gevraagd wat er precies met hybrid vertex textures bedoeld werd (en dit werd zelfs in een apart topic gegooid). SM3.0 ondersteunt vertex texture fetches wat betekent dat de vertex shader data kan lezen van textures net zoals pixelshaders dat kunnen doen (komt van pas bij bv displacement mapping). Nu vraag ik me dus af wat er bedoeld wordt met een hybride vorm...

Aangezien de vacature vooral over R520 en R600 gaat, was mijn aanname dat het een hybride vorm moest zijn tussen deze twee. R600 heeft unified shaders, R520 meer conventionele shaders a la R3x0/R4x0. Het zou dus kunnen zijn dat R520 de vertex shaders heeft geleend van R600, waardoor deze misschien ook wel pixelshaderbewerkingen kan doen. Stel dat ATi dan bij 16 pixelshaders blijft, maar er inderdaad (zoals de laatste berichten zeggen) 8 vertexshaders in gooit... maar deze vertexshaders ook pixelshaderbewerkingen kunnen uitvoeren... dan zou deze kaart dus in sommige gevallen 24 pixelshaders hebben. Als nVidia met NV48 gaat voor 24 pure pixelshaders + 8 pure vertexshaders dan heeft ATi volgens mij een achterstand tenzij intern er iets verbeterd wordt.

• lvh

lvh

CJ schreef op donderdag 23 december 2004 @ 09:38:
[...]

Haha, dat kan. Klinkt me bekend in de oren trouwens. Zelf had ik ook slechte ervaringen met ATi en de driversupport. Maar ik heb zelf de stap uiteindelijk durven wagen met de Radeon8500. In het begin wel flink balen omdat de drivers de boel flink wisten te verkloten en heb toen vaak zitten denken om toch maar een GF3 te halen. Maar de belofte op betere drivers werd toen wonder boven wonder echt ingelost alhoewel niemand het verwacht had aangezien dit nooit echt een sterk punt was. Maar binnen een jaar kwam de performance op een goed peil. Hopen voor jou dat het ooit wel eens goed komt met Linux support. :)
ATi is sinds de overname van ArtX (en daarmee Dave Orton de leiding over nam) heel erg veranderd. Eerst namen ze de producten flink op de schop, daarna de drivers voor Windows, en (call me positive) nu is het de beurt aan de 'achtergestelde' groepen.
[knipperdeknip]
Bedankt, ik hoop mee ;)

ATi heeft het trouwens nog niet helemaal verknald. Het is niet dat omdat ik ooit een pik op ATi heb gehad vanwege drivers dat dat niet kan veranderen ;) Als ATi z'n drivers oppoetst zal ik graag weer ATi's aanraden in m'n PC's :)

Anoniem: 78739

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1103574941.jpg

Volgens mij maakt die koeler echt niet veel verschil:

Het is beter dat de heatsink vlak boven de core rechtstreeks actief gekoeld wordt, zo kan ik met de stock-koeler van mijn R9800 Pro verder overklokken dan met de Zalman ZM80C-HP omdat bij laatstgenoemde 2 cm heatsink boven de core zit, bij de stock-koeler heb je slechts 2 mm aluminium en daarboven het fannetje (die zalman is trouwens alleen geschikt voor een stil en niet voor een overklokt systeem), daarbij komt nog dat de fan lager ligt dan de heatsink en de warme lucht dus eerst moet dalen vooraleer hij kan ontsnappen.

Volgens mij heeft deze koeloplossing slechts één voordeel: De heatsink is uit koper vervaardigd.

Deze zou veel efficiënter zijn: http://www.zalman.co.kr/upload/product/vf700_cu_c_p.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 23-12-2004 16:38 ]

• Aspje

Aspje

Blaat

Je vergeet een ding bij zo'n koeler, hij blaast de warme lucht de kast uit, dus daalt je casetemp aanzienlijk

Aspje schreef op donderdag 23 december 2004 @ 16:40:
Je vergeet een ding bij zo'n koeler, hij blaast de warme lucht de kast uit, dus daalt je casetemp aanzienlijk
Ik weet het, maar in een high-end systeem waar deze kaart voor bedoeld is zitten meestal reeds 3 of 4 casefans, dan denk ik dat deze niet zo veel meer uitmaakt. Om het te weten zou iemand moeten testen met de standaard koeler en met bvb. zo een:

Afbeeldingslocatie: http://www.hothardware.com/articleimages/item517/big_cardstyle.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 23-12-2004 16:52 ]

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:49

Bjk

Ik heb verschillende webshops gecontact over de levering van een x800xt (agp) kaartje. De meeste zeggen dat de achterstand op de kaarten in januari opgelost gaat worden. Klopt dit?
Dit zou best goed uitkomen aangezien ik midden (15 januari u zijt allen uitgenodigd mits u bijdraagt aan het uiteindelijk aanschaffen van deze kaart) in januari jarig ben.
Iemand hier iets info over?

Review VF700-Cu: reviews: Zalman VF700-Cu en VF700-AlCu VGA-koelers onder de loep

Met de VF700-Cu kan je de X800 Pro overklokken tot 555/580 terwijl de X850 XT PE een standaard kloksnelheid heeft van 560/590! (reviews: ATi Radeon X850 XT PE videokaart nader bekeken)

X800 Pro: pricewatch: Sapphire Radeon X800 Pro 256MB DDR3 (AGP) (379€)
+ Zalman VF700-Cu (25€) @ 555/580 = 404 €
X800 XT PE: pricewatch: Asus Radeon X800 XT PE 256MB DDR3 (PCI-E, 2x DVI), EAX800XT PE/2DHTV (575€)
(X850 XT PE zal misschien nog iets duurder zijn)

Voor 175 € minder bijna identieke prestaties!
Hierbij heb je nog het voordeel dat het stiller is en je een slot uitspaart.
De X850 XT PE heeft wel PCI-E ipv AGP voor de X800 Pro, maar dat maakt momenteel niet zo veel uit als je geen SLI wilt.

[ Voor 102% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 23-12-2004 21:52 ]

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Anoniem: 78739 schreef op donderdag 23 december 2004 @ 21:31:
Review VF700-Cu: reviews: Zalman VF700-Cu en VF700-AlCu VGA-koelers onder de loep

Met de VF700-Cu kan je de X800 Pro overklokken tot 555/580 terwijl de X850 XT PE een standaard kloksnelheid heeft van 560/590! (reviews: ATi Radeon X850 XT PE videokaart nader bekeken)

X800 Pro: pricewatch: Sapphire Radeon X800 Pro 256MB DDR3 (AGP) (379€)
+ Zalman VF700-Cu (25€) @ 555/580 = 404 €
X800 XT PE: pricewatch: Asus Radeon X800 XT PE 256MB DDR3 (PCI-E, 2x DVI), EAX800XT PE/2DHTV (575€)
(X850 XT PE zal misschien nog iets duurder zijn)

Voor 175 € minder bijna identieke prestaties!
Hierbij heb je nog het voordeel dat het stiller is en je een slot uitspaart.
De X850 XT PE heeft wel PCI-E ipv AGP voor de X800 Pro, maar dat maakt momenteel niet zo veel uit als je geen SLI wilt.
Eehm vergeet je het verschil in pipelines niet? :? pro 12 vs XT PE 16...en een X800XT PE hoeft echt geen 575 euro te kosten, reken eerder zo'n 500-525, en als tweakers.net zo'n overclock haalt heb jij nog geen garantie dat die van jou dat ook haalt. ;)

Tyranium schreef op donderdag 23 december 2004 @ 22:11:
[...]

Eehm vergeet je het verschil in pipelines niet? :? pro 12 vs XT PE 16...en een X800XT PE hoeft echt geen 575 euro te kosten, reken eerder zo'n 500-525, en als tweakers.net zo'n overclock haalt heb jij nog geen garantie dat die van jou dat ook haalt. ;)
Wat de pipelines betreft heb je gelijk, een review met beiden op dezelfde kloksnelheid zou uitsluitsel moeten geven over het werkelijke prestatieverschil. Maar waarom zou de opvolger van de X800 XT PE minder kosten? Ik dacht dat er nog geen prijzen bekend zijn voor de X850 XT PE.

Wat betreft dat overklokken: T.net heeft slechts één exemplaar overklokt, dus als je een willekeurige X800 Pro koopt is de kans even groot dat je een hoger als dat je een lager resultaat behaalt bij het gebruik van dezelfde koelpasta. (Ik veronderstel dat T.net de bijgeleverde koelpasta gebruikt heeft, anders zou het een misleidend beeld geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
ATI Says Unified Rendering Engine – the Way to Go, NVIDIA Disagrees
While particular approaches in graphics processing units design have been pretty different for leading computer visual companies ATI Technologies and NVIDIA Corp., in future the architecture of GPUs from the firms may be fundamentally different, as executives from both companies proclaim different approaches for chip internal architectures.

NVIDIA Disagrees with ATI Technologies

ATI Technologies’ developer relations manager Richard Huddy said last month during a conference in London, UK, that the company’s future visual processing units will feature unified pixel and shader processing. While he declined to elaborate on the timeframes for such chips, he said unified pixel and vertex data processing is a required capability for Windows Graphics Foundation 2.0 that comes out together with Microsoft’s next-generation operating system called Windows Longhorn. On of the benefits the unified approach brings is ability to dynamically allocate chip resources depending on the demand for pixel and vertex processing, Mr. Huddy said. Another one is simplified software development.

NVIDIA Corp.’s chief architect David Kirk called the unified graphics engines as an implementation detail, not a feature, but admitted the unified architecture would be nice for programmers, who would have one instruction set for vertex and pixel shaders.

“It’s not clear to me that an architecture for a good, efficient, and fast vertex shader is the same as the architecture for a good and fast pixel shader. A pixel shader would need far, far more texture math performance and read bandwidth than an optimized vertex shader. So, if you used that pixel shader to do vertex shading, most of the hardware would be idle, most of the time. Which is better – a lean and mean optimized vertex shader and a lean and mean optimized pixel shader or two less-efficient hybrid shaders? There is an old saying: ‘Jack of all trades, master of none’,” Mr. Kirk said in an interview with ExtremeTech web-site.

ATI: Bridging Today and Tomorrow

Not much is known about the architecture and capabilities of the code-named R520 product scheduled for release in Q2 2005 that was initially referred as the R500. What is clear now is that the new graphics chip will sport Shader Model 3.0 – pixel shaders 3.0 and vertex shaders 3.0 – bringing additional programming capabilities to ATI’s future graphics processors as well as some other innovations.

ATI’s R5xx architecture will not resemble that of the previous generation products and NVIDIA’s GeForce 6 architecture known as NV4x, particularly ATI will implement efficient flow-control, a crucial feature for pixel shaders 3.0, that will not bring speed penalty it does on existing SM3.0 hardware, according to sources. The future of the graphics hardware lies in higher number of ALUs ops per texture ops, unified pixel and vertex shaders as well as some other requirements of Microsoft Windows Longhorn operating system, such as virtualisation and context switches. While ATI agrees on the long-term goals for its roadmap, it does not name feature-set of actual products and says all the architectural changes will be implemented gradually, not at once.

Some sources claim that the R500 is a code-name of ATI’s graphics processor that will be submitted for Microsoft’s next Xbox console. The shader core of the R500 was reported to have 48 Arithmetic Logic Units (ALUs) that can execute 64 simultaneous threads on groups of 64 vertices or pixels. ALUs are automatically and dynamically assigned to either pixel or vertex processing depending on load. The ALUs can each perform one vector and one scalar operation per clock cycle, for a total of 96 shader operations per clock cycle. Texture loads can be done in parallel to ALU operations. At peak performance, the GPU can issue 48 billion shader operations per second, it was said.

The R520 is also expected to feature advanced memory interface, presumably supporting GDDR4 memory.

NVIDIA: Plans Unclear

While NVIDIA remains extremely tight-lipped over its future products, it is known that the company is readying its code-named NV47 visual processing unit, a massively revamped GeForce 6 architecture with 24 pixel pipelines. The NV47 is expected to be released sometime in Spring, 2005, but it is unknown whether NVIDIA is ahead, or behind ATI’s R520 product. NVIDIA also reportedly plans to release a chip called NV48 in Q2 2005.

The status of NVIDIA’s future architecture code-named NV50 is also uncertain: some reported recently that the chip had been cancelled, but officials decline to confirm or deny the information.
http://www.xbitlabs.com/n...splay/20041223075525.html

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Vandaag een VF700-Cu cooler op mn X800Pro (12pipes) gezet :)

Afbeeldingslocatie: http://www.meldersnet.nl/~thunder/images/vf700/thumbnails/tnvl700%20002.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.meldersnet.nl/~thunder/images/vf700/thumbnails/tnvl700%20003.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.meldersnet.nl/~thunder/images/vf700/thumbnails/tnvl700%20004.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.meldersnet.nl/~thunder/images/vf700/thumbnails/tnvl700%20005.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.meldersnet.nl/~thunder/images/vf700/thumbnails/tnvl700%20006.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.meldersnet.nl/~thunder/images/vf700/thumbnails/tnvl700%20007.jpg

Heerlijke stilte zo 8) Met 1kg aan Koper in je systeem.

Ik kan nu hoger OC'en, eerst was 555/580 mn max, ik zit nu al op 580/605 (3dmark05 = 5650), en ong maar enkele artifacts gezien. (in 3dmark05 dan, na een uurtje CS:Source nergens last van)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:49

Bjk

Bjk schreef op donderdag 23 december 2004 @ 20:16:
Ik heb verschillende webshops gecontact over de levering van een x800xt (agp) kaartje. De meeste zeggen dat de achterstand op de kaarten in januari opgelost gaat worden. Klopt dit?
Dit zou best goed uitkomen aangezien ik midden (15 januari u zijt allen uitgenodigd mits u bijdraagt aan het uiteindelijk aanschaffen van deze kaart) in januari jarig ben.
Iemand hier iets info over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:40
Thund3r schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 19:21:

[afbeelding] [afbeelding]

Heerlijke stilte zo 8) Met 1kg aan Koper in je systeem.

Ik kan nu hoger OC'en, eerst was 555/580 mn max, ik zit nu al op 580/605 (3dmark05 = 5650), en ong maar enkele artifacts gezien. (in 3dmark05 dan, na een uurtje CS:Source nergens last van)
Nice dat zal idd een stilte geven :) En ook nog van die Zalman sinks er op, netjes! Zitten die met adhesive vast, of therma tape?

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

MaTr1x schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 17:10:
[...]

Nice dat zal idd een stilte geven :) En ook nog van die Zalman sinks er op, netjes! Zitten die met adhesive vast, of therma tape?
Thermal tape (lichtblauw, kijk maar op de laatste foto), dit krijg je er standaard bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Ja die geheugenheatsinkjes werken ideaal, GDDR3 op 1,2Ghz is best lekker :9

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 13:02

epo

Heb die sinkjes ook, maar helaas wil mijn geheugen niet verder dan 500mhz :( anders krijg ik in Far Cry, HL2 van die rode stippen, of zwarte gaten in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 23:32

edward2

Schieten op de beesten

Thund3r schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 19:21:
Zo, nou al Bloom in fotopics, die Bloommadness kent geen grenzen :D

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerandoX.nl
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-05 22:34

CerandoX.nl

Vides

ff een vraagje,hoeveel krijg ik nog voor een 9800 Pro van een half jaar oud met een Zalman ZM80D-HP geintallerd incl bonnetje,orginele cooler en memheatsinks.????

[ Voor 35% gewijzigd door CerandoX.nl op 27-12-2004 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

CerandoX.nl schreef op maandag 27 december 2004 @ 21:15:
ff een vraagje,hoeveel krijg ik nog voor een 9800 Pro van een half jaar oud met een Zalman ZM80D-HP geintallerd incl bonnetje,orginele cooler en memheatsinks.????
Daar is dit topic voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerandoX.nl
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-05 22:34

CerandoX.nl

Vides

Sorry 8)7 B) :D

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Leven we nog? :P

Zijn er nog nergens X850's te pre-orderen?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:58

Animal_X

Rodin

Thund3r schreef op donderdag 30 december 2004 @ 22:17:
Leven we nog? :P

Zijn er nog nergens X850's te pre-orderen?
Zoiets bedoel je?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Anoniem: 127962

wat is er zo bijzonder aan de X850XT PE, alleen de core speed en mem speed zijn omhoog gegooit :/, dat kun je zelf toch ook wel??

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Anoniem: 127962 schreef op donderdag 30 december 2004 @ 23:19:
wat is er zo bijzonder aan de X850XT PE, alleen de core speed en mem speed zijn omhoog gegooit :/, dat kun je zelf toch ook wel??
Dat kunnen we niet, aangezien er amper X800 XT PE's leverbaar zijn :P

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Anoniem: 127962 schreef op donderdag 30 december 2004 @ 23:19:
De X850XT PE zou hoger te klokken zijn dan de X800XT PE, juist door het aangepaste ontwerp.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Anoniem: 93354

Gister eindelijk me x800pro vivo RMA gestuurd, nu maar hopen dat asus een beetje op wil schieten met de RMA en dat ik wel weer een modbare vivo terugkrijg anders had ik voor de prijs van me vivo onderhand al een xt kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh

lvh

He, kijk, eind December en geen drivers!
* lvh mompelt iets over voorspelbaarheid

Anyway, mtippett heeft beloofd dat er beta's uit zouden komen voor AMD64+Xorg6.8, rond half januari.

Ik heb mijn PCIe videokaart nog niet gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
racoontje schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 10:32:
He, kijk, eind December en geen drivers!
tsja, het leven is hard voor een die-hard linux gebruiker... ;) :+

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh

lvh

Puppetmaster schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 17:00:
[...]

tsja, het leven is hard voor een die-hard linux gebruiker... ;) :+
Neuh. De mensen met nVidia zijn dolgelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
gelukkig nieuwjaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothVision
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-03 13:40
Allereerst gelukkig nieuwjaar iedereen :Y)

Maar.. ik zit met het volgende probleem war ik jullie hulp bij nodig heb >:)

Het volgende is het geval, ik heb een ATi Radeon 9500Pro maar deze is een keer aan vervanging toe en dan kan deze mooi naar m'n broer voor vervanging van z'n TNT2 :7

'k zoek dus een nieuwe videokaart.. met deze eisen waar ie iig al moet doen

- Allereerst moet ut een ATi kaart zijn :Y)
- AGP 8x
- 256 MB Geheugen DDR3 oid..
- 256 bit geheugen bus
- Dual DVI!! (ivm dual tft opstelling Samsung SyncMaster 710T)
- Een snelle kaart uit de nieuwe serie (X800/X850 oid..)
- Budget ~ 600-700 max.
- 16 pipelines actief bij aankoop (niet na allerlei mods :P )

Club3D X800XT AIW heeft 2 uitgangen wat zowiezo al leuk is maar geen dual dvi helaas
Er zijn wel vele pci-e met dual dvi maar die zoek ik dus niet.. AGP is the word ;)

Ik hoop dat jullie met ideeen en leuke producten over de toonbank komt zetten :)
Als de kaart nog gereleast moet worden moetik helaas nog maar even wachten maar dat moet dan maar ;)

[ Voor 5% gewijzigd door SmoothVision op 02-01-2005 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh

lvh

Waarom niet na mods?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothVision
ok kan ook wel daar zie ik opzich niet tegen op (kan en klaar was beter maar dat is geen probleem)

Maar dan blijven we wel steken op heb volgende probleem dual DVI ;) (icm AGP 8x ..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
SmoothVision schreef op zondag 02 januari 2005 @ 03:03:
Allereerst gelukkig nieuwjaar iedereen :Y)

Maar.. ik zit met het volgende probleem war ik jullie hulp bij nodig heb >:)

Het volgende is het geval, ik heb een ATi Radeon 9500Pro maar deze is een keer aan vervanging toe en dan kan deze mooi naar m'n broer voor vervanging van z'n TNT2 :7

'k zoek dus een nieuwe videokaart.. met deze eisen waar ie iig al moet doen

- Allereerst moet ut een ATi kaart zijn :Y)
- AGP 8x
- 256 MB Geheugen DDR3 oid..
- 256 bit geheugen bus
- Dual DVI!! (ivm dual tft opstelling Samsung SyncMaster 710T)
- Een snelle kaart uit de nieuwe serie (X800/X850 oid..)
- Budget ~ 600-700 max.
- 16 pipelines actief bij aankoop (niet na allerlei mods :P )

Club3D X800XT AIW heeft 2 uitgangen wat zowiezo al leuk is maar geen dual dvi helaas
Er zijn wel vele pci-e met dual dvi maar die zoek ik dus niet.. AGP is the word ;)

Ik hoop dat jullie met ideeen en leuke producten over de toonbank komt zetten :)
Als de kaart nog gereleast moet worden moetik helaas nog maar even wachten maar dat moet dan maar ;)
Je hebt een budget van 700 euro max zeg je.
Waarom dan niet een PCI-e moederbord EN videokaart kopen.
Ik zag dat je een 3500+ socket 939 hebt. Daar zijn inmiddels al pci-e moederborden voor te koop. Plus een goede videokaart met pci-e en dual-dvi.
Reken 150 voor dat moederbord en 550 voor zo'n videokaart. Dan heb je me toch wel een erg leuk setje hardware. Tis nu gewoon zonde om nog een AGP te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Ik denk ook dat legion gelijk heeft. Jouw budget is 600-700, de duurste videokaart is 550 dus dan hou je mooi wat geld over voor een nieuw pci-e moederbord. De pci-e videokaarten zijn ook beter leverbaar dan de agp kaartjes en je bent met een pci-e moederbord gelijk goed voorbereidt voor de toekomst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothVision
Tyranium schreef op zondag 02 januari 2005 @ 17:47:
Ik denk ook dat legion gelijk heeft. Jouw budget is 600-700, de duurste videokaart is 550 dus dan hou je mooi wat geld over voor een nieuw pci-e moederbord. De pci-e videokaarten zijn ook beter leverbaar dan de agp kaartjes en je bent met een pci-e moederbord gelijk goed voorbereidt voor de toekomst :)
hmm zit wat in nooit echt aangedacht :Y)
Maar 'k ben best tevreden met mn Asus A8V Deluxe.. en dan moet 'k me weer verdiepen in een leuk pci-e mobo met een aantal eisen dual channel, 4x sata(+), 8x usb 2.0 ed..

hmm 'k zal me er eens in verdiepen.. als jullie nog een goed mobo weten hoor ik het graag
Liefst van Asus :) maar iig een mobo wat leuk voor oc'n is :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107554

SmoothVision schreef op zondag 02 januari 2005 @ 18:58:
[...]

hmm zit wat in nooit echt aangedacht :Y)
Maar 'k ben best tevreden met mn Asus A8V Deluxe.. en dan moet 'k me weer verdiepen in een leuk pci-e mobo met een aantal eisen dual channel, 4x sata(+), 8x usb 2.0 ed..

hmm 'k zal me er eens in verdiepen.. als jullie nog een goed mobo weten hoor ik het graag
Liefst van Asus :) maar iig een mobo wat leuk voor oc'n is :Y)
Op zich is er maar één mogelijkheid :P

http://www.asus.com/produ...939/a8nsli-d/overview.htm

Deze heb je ook nog maar is nu nog slecht verkrijgbaar. Je kunt ff wachten wat de prijs gaat worden, maar ik denk dat het niet veel scheelt met de nForce 4 SLI variant:

http://www.asus.com/produ...t939/a8v-e-d/overview.htm

Niet dat je SLI gaat gebruiken, maar het is buiten dat een erg compleet mobo voor 150 euro.

Edit: oops, ik moet beter kijken... de A8V-E heeft maar 2 SATA aansluitingen, dus dan wordt het toch een nForce 4 plank. En je hebt ook nog de non-deluxe variant, die heeft 4 ipv 8 SATA aansluitingen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 107554 op 02-01-2005 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38733

Anoniem: 107554 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 19:12:
[...]

Op zich is er maar één mogelijkheid :P

http://www.asus.com/produ...939/a8nsli-d/overview.htm

Deze heb je ook nog maar is nu nog slecht verkrijgbaar. Je kunt ff wachten wat de prijs gaat worden, maar ik denk dat het niet veel scheelt met de nForce 4 SLI variant:

http://www.asus.com/produ...t939/a8v-e-d/overview.htm

Niet dat je SLI gaat gebruiken, maar het is buiten dat een erg compleet mobo voor 150 euro.
Als je niet van plan bent om voor Sli te gaan zou ik zéker geen Sli board kopen. HardOCP heeft
een review online geplaatst van het nieuwe Asus socket939 NForce4 Sli board, in de game benchmarks is deze 10% trager dan de non-Sli concurrentie! (Via K8T800)

"Some of you will be concerned by the benchmarks that continually showed the VIA K8T800 solution in the lead as much as by 10% in some of our gaming benchmarks."

En wil je wél voor Sli gaan dan zou ik zeker even Via's K8T890Pro board afwachten, die Sli voor alle merken kaarten mogelijk maakt. Ben benieuwd wat daar de prestatie's van zijn.

http://www.hardocp.com/article.html?art=NzAzLDE=

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 04-01-2005 04:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
En deze dan? pricewatch: MSI K8N Neo4 Platinum, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)

Prijs niet echt interessant, alhoewel....als je toch beter niet-SLI kan hebben als je 1 kaart koopt op zich weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspje

Aspje

Blaat

Is het dan nog niet goedkoper om gewoon zo'n kaartje erbij te prikken voor je 2e monitor?

pricewatch: Club3D Radeon 9250 128MB (PCI, DVI), CGA-9258PTVD

Ben je voor een 50 euro klaar

Weet niet helemaal zeker of dit het gewenste resultaat oplevert, maar is het bekijken wel waard denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
The Inq heeft een Powercolor X800XL in huis om te testen. Helaas was hun pc kaduuk waardoor ze nog even moeten wachten. Opvallend aan dit kaartje is de dual DVI aansluiting. Ook komt-ie met ViVo functionaliteit.

Afbeeldingslocatie: http://www.theinq.net/images/articles/PX800XL.JPG

http://www.theinq.net/?article=20497

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceEyz
  • Laatst online: 07:51
En die kaart heeft zo te zien wél een extra stroomstekkertje nodig. Andere X800XL's halen alle stroom uit het PCI-E slot. Zie bijvoorbeeld HardOCP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo

epo

Anoniem: 38733 schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 04:36:
[...]

Als je niet van plan bent om voor Sli te gaan zou ik zéker geen Sli board kopen. HardOCP heeft
een review online geplaatst van het nieuwe Asus socket939 NForce4 Sli board, in de game benchmarks is deze 10% trager dan de non-Sli concurrentie! (Via K8T800)

"Some of you will be concerned by the benchmarks that continually showed the VIA K8T800 solution in the lead as much as by 10% in some of our gaming benchmarks."

En wil je wél voor Sli gaan dan zou ik zeker even Via's K8T890Pro board afwachten, die Sli voor alle merken kaarten mogelijk maakt. Ben benieuwd wat daar de prestatie's van zijn.
http://www.hardocp.com/article.html?art=NzAzLDE=
Waarom dat Asus a8v bord daar in die test van hardocp sneller is is mij onduidelijk, er is nog geen 1 test geweest waarin dat bord al de nforce3 borden versloeg, laat staan de nforce 4 borden. Bovendien is het appels met peren vergelijken (AGP met PCI Express borden).
Kijk bv hier eens :

http://www.tomshardware.com/motherboard/20050103/index.html

Je kan ook voor de Nforce 3 of 4 (zonder sli) kiezen, bv voor dit bord :
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2273&p=1

Ik zou persoonlijk nooit meer een VIA chipset willen, net als dat Apple nooit een Nvidia iets zou willen :) dus ga af op de algemene testen.

Wat ik ook lees is dat die kt890 borden voorlopig niet beschikbaar zijn, er wordt bv zelfs gesproken dat de a8v-e gecancelled wordt (dit bord is op die chipset gebaseerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-05 20:00
Misschien is het wel niet nodig, maar is het er als zekerheid, bijvoorbeeld bij overclocken...
IceEyz schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 15:06:
En die kaart heeft zo te zien wél een extra stroomstekkertje nodig. Andere X800XL's halen alle stroom uit het PCI-E slot. Zie bijvoorbeeld HardOCP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
ATi heeft vandaag de X800XT Mac Edition gepresenteerd. De X800XT voor de Mac wijkt een klein beetje af in de specs van de reguliere X800XT. De Mac versie draait op 475Mhz terwijl de gewone XT op 500 Mhz draait, maar uit de benchmarks kan je zien dat deze kaart geen problemen heeft om de Mac versie van de GF6800Ultra bij te benen dan wel in te halen.

Pressrelease: http://www.ati.com/companyinfo/press/2005/4808.html

Een ander voordeel is dat de Mac X800XT versie 2x zo klein is als de GF6800U... dat wil zeggen in dikte (singleslot) als in lengte.

Afbeeldingslocatie: http://www.barefeats.com/image06/r800_pho02.jpg
Boven X800XT, onder GF6800U

Eerste review: http://www.barefeats.com/radx800.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo

epo

Leuk maar deze GF6800 Mac editie is een speciale kaart voor 30 inch schermen, dit had ik al een keer in het GForce topic gepost.
The only G5 Power User that might prefer the GeForce 6800 would be the few "lucky dogs" with TWO 30" Cinema displays. The X800 XT comes with one dual link DVI port and one ADC port. That means it supports one 30" Cinema and a second display of your choosing (as long as it's not another 30" Cinema). The GeForce 6800 cards have two dual link DVI ports and therefore can drive two 30" Cinema displays.
De 6800GT MAC is wel een kaart a la de formaten die we kennen.

[ Voor 5% gewijzigd door epo op 05-01-2005 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wel handig die GF6800U Mac. Je schijnt een drive-bay klepje aan de voorkant van je pc er uit te moeten halen om de kaart te doen laten passen, op de uitstekende kaart kun je vervolgens je glaasje limonade kwijt. :+
En het is natuurlijk érg snel videokaarten verwisselen, je rukt 'm er gewoon uit aan de voorkant via de drive-bay. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 05-01-2005 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107572

hmm..
ikzit te twijfelen , een X700(pro/XT0 of een 6600(GT)
ikga vooral CS source spelen , en soms wat andere spellen (Rome Total War, Warcraft, WoW,)
welke is daar volgends jullie het beste voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107572 schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 17:47:
hmm..
ikzit te twijfelen , een X700(pro/XT0 of een 6600(GT)
ikga vooral CS source spelen , en soms wat andere spellen (Rome Total War, Warcraft, WoW,)
welke is daar volgends jullie het beste voor?
In die prijsklasse is er op dit moment maar één aan te bevelen kaart en dat is de 6600GT, de X700 wordt niet meer gemaakt. Er is wel een Ati kaart onderweg (plain X800) in dezelfde prijsklasse die beter presteert als een 6600GT, maar die zal voorlopig PCI-E only zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 05-01-2005 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38733 schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 17:57:
[...]

In die prijsklasse is er op dit moment maar één aan te bevelen kaart en dat is de 6600GT, de X700 wordt niet meer gemaakt. Er is wel een Ati kaart onderweg (plain X800) in dezelfde prijsklasse die beter presteert als een 6600GT, maar die zal voorlopig PCI-E only zijn.
PCI-E kan toch op elk mobo , alleen voor SLI hebbie er zon speciaal bruggetje nodig toch?

is voor de X800 al een release date (de plain one)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Anoniem: 107572 schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 18:01:
PCI-E kan toch op elk mobo , alleen voor SLI hebbie er zon speciaal bruggetje nodig toch?
eh, ja alle mobo's met PCI-E wel te verstaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107572 schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 18:01:
[...]

is voor de X800 al een release date (de plain one)?
PCI-E kan alleen op een PCI-E moederbord en ATI heeft nog geen SLI dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik bedoel , elke mobo hebben toch standaard PCI-E slots? alleen voor SLI is er een verbindingsbruggetje nodig ..
of hebbik voor deze kaarten ook een SLI bord nodig , endan 1 zon poort leeglaten ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101975

Anoniem: 107572 schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 18:32:
ik bedoel , elke mobo hebben toch standaard PCI-E slots? alleen voor SLI is er een verbindingsbruggetje nodig ..
of hebbik voor deze kaarten ook een SLI bord nodig , endan 1 zon poort leeglaten ofzo?
Niet elk moederbord heeft standaard PCI-E sloten. Alleen de nieuwste Intel bordjes en AMD bordjes met de Nforce4 chipset en de Via xx?xx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101975 schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 18:36:
[...]

Niet elk moederbord heeft standaard PCI-E sloten. Alleen de nieuwste Intel bordjes en AMD bordjes met de Nforce4 chipset en de Via xx?xx.
ooh ok , dan word het wachten op de nieuwe Lanparty borden denk ik :Y)

het word denk ik dan een X800 :Y) Kwil nog geen SLI igg , kdenk dat dat pas over een jaar optimaal gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:01
Anoniem: 107572 schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 18:38:
[...]

ooh ok , dan word het wachten op de nieuwe Lanparty borden denk ik :Y)

het word denk ik dan een X800 :Y) Kwil nog geen SLI igg , kdenk dat dat pas over een jaar optimaal gebruikt kan worden.
Je hoeft ook geen sli te nemen bij een 6600gt hoor je kan ook 1 kaart gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo

epo

sjek schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 20:36:
[...]

Je hoeft ook geen sli te nemen bij een 6600gt hoor je kan ook 1 kaart gebruiken ;)
De prijsstelling van de x800 en de 6600GT zijn niet hetzelfde, en tegen de tijd dat deze kaart eens leverbaar is is de 6600GT alweer goedkoper en wordt de echte concurrent van de x800 de 6800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:01
epo schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 20:42:
[...]

De prijsstelling van de x800 en de 6600GT zijn niet hetzelfde, en tegen de tijd dat deze kaart eens leverbaar is is de 6600GT alweer goedkoper en wordt de echte concurrent van de x800 de 6800.
Juist wij weten dat, nu de rest nog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

epo schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 20:42:
[...]

Ik dacht gelezen te hebben in de diverse reviews dat de vanilla 12 pipe X800 199$ gaat kosten, de 16pipe X800XL 299$.
Ook al wordt de 6600GT nog iets goedkoper, bijv. 179 euro tegen een X800 vanilla van bijv. 229 euro (ik noem maar wat) dan is de X800 imho nog steeds de betere keuze. Voor een paar tientjes meer heb je een 12 pipe kaart.
(uiteindelijk zou ik iets doorsparen en voor de X800XL gaan, dit wordt echt de knaller voor z'n geld. Die veegt echt de vloer aan met alles onder de 400 euro. :) )

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 05-01-2005 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Anoniem: 38733 schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 20:59:
[...]

Ik dacht gelezen te hebben in de diverse reviews dat de vanilla 12 pipe X800 199$ gaat kosten, de 16pipe X800XL 299$.
Dus zeg de X800 voor 230€ te krijgen over maandje, de 6800 zal dan ook zoiets zijn, niet slecht. Alleen 1 probleem, de r520 begint op te doemen, en zodra die er is met zijn sm3.0(+), zullen een hoop mensen hun neus gaan ophalen voor de verouderde x800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
  • Laatst online: 05-05 22:07
Sjah schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 08:54:
[...]

Dus zeg de X800 voor 230€ te krijgen over maandje, de 6800 zal dan ook zoiets zijn, niet slecht. Alleen 1 probleem, de r520 begint op te doemen, en zodra die er is met zijn sm3.0(+), zullen een hoop mensen hun neus gaan ophalen voor de verouderde x800.
Op papier ja, die R520. Als deze net zo goed leverbaar wordt als de X800XT etc., dan zien we hem pas in 2006. Dus kan je nog een jaar wachten met je neus ophalen.

[ Voor 6% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 06-01-2005 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120141

Als je nou bijv ovr een 3 kwart jaar zon r520 koopt en je hebt een athlon 64 3200+ is dan de processor niet veel te traag voor die kaart dus net zoiets als athlon 1g ghz + x800xt.Ben namelijk bang dat me proc veel te traag is voor die kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
  • Laatst online: 05-05 22:07
CJ schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 14:09:
The Inq heeft een Powercolor X800XL in huis om te testen. Helaas was hun pc kaduuk waardoor ze nog even moeten wachten. Opvallend aan dit kaartje is de dual DVI aansluiting. Ook komt-ie met ViVo functionaliteit.

[afbeelding]

http://www.theinq.net/?article=20497
Review (frans) van de X800XL, maar plaatjes spreken voor zich.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/10/IMG0010720.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/10/IMG0010721.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/10/IMG0010722.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/10/IMG0010723.gif

Online vertaling

ATI Radeon X800 XL
door Marc Prieur
Gepubliceerd op 15 December 2004

Conclusie
Deze test van Radeon X800 XL laat slechts alles bevestigen het hoewel men van deze oplossing aan het eenvoudige standpunt van zijn technische kenmerken dacht. Meer vastgeklemd ten opzichte van de top van reeks dan is het een X800 waar pro de moeilijke taak tegenover GeForce 6800 GT had, heeft Radeon X800 XL eveneens het voordeel om duidelijk minder duur te zijn, aangezien aangekondigd alleen maar 299$. Hij zou eveneens een niveau van prestatie moeten aanbieden gelijkwaardig met X850 pro, die X800 pro om 399$ vervangt. X850 XT zal van zijn kant 15-20% krachtiger zijn, maar men zal er de prijs moeten zetten aangezien hij 499$ wordt aangekondigd.

Ten opzichte van GeForce 6800 GT, die aan de prijs van 399$ is, doet Radeon X800 XL zeer goede gedaante. Zoals het altijd het geval is wanneer men grafische kaarten ATI of NVIDIA vergelijkt, zijn het soms een van de oplossingen die het voordeel in functie van het gebruikte spel neemt, maar aan definitief behalve uitzondering bieden deze kaarten prestaties van een nabij niveau aan.

Natuurlijk laatstgenoemde aan het voordeel om een bredere waaier van functionaliteit zoals Pixel Shader 3 aan te bieden.0, een volledige steun van het formaat FP16, of nog de technologie SLI die het mogelijk maakt om twee grafische kaarten te verenigen. Maar X800 XL verbruikt minder en, erg tenminste wat de verwijzingskaarten betreft, van een discretere afkoeling voorzien. Als tegen gelijk of enigszins hogere prijs GeForce 6800 GT de voorkeur van technophiles zou kunnen hebben, met 100$ van verschil wordt X800 XL goed beter geplaatst en het is dus niet onmogelijk dat NVIDIA de prijs van zijn oplossing herziet. Blijft dat een GeForce 6800 GT van meer transistors is voorzien en minder fijn gegraveerd. Als het rendement van TSMC op de productie van R430 van ATI in 0.11µ zijn goed, X800 XL zal minder duur zijn te produceren dan 6800 GT.

Blijft dat hij y' verschillende onbekenden heeft. Allereerst de beschikbaarheidsdatum. Volgens ATI, zullen er geen zorgen zijn en Radeon X800 XL zullen in januari in winkel aankomen. Er moest evenmin zorgen voor de beschikbaarheid van X800 XT het EP of X700 XT zijn. Men heeft gezien wat hij in de praktijk is geweest, en de voorzichtigheid is dus van strengheid zelfs wanneer men moet eraan herinneren dat ATI het monopolie van niet dit probleem heeft en dat GeForce 6800 Express GT PCI nog altijd niet beschikbaar zijn - zij zijn geacht het eveneens zijn in januari.

De andere onbekende bevindt zich op het niveau van de prijs, zonder dat het daar nog specifiek voor Radeon X800 XL is. In de Verenigde Staten bedraagt hij 299$, dat zal er in Frankrijk zijn? Moeilijk aan zeggen, de verschillende actoren die over de kaarten grafisch hoog van reeks spreken dedie neiging heeft om te vergeten - het tekort dat helpt - dat de gelijkheid € - $ is slechts een verre herinnering. Tot nu toe geeft een eenvoudige omzetting met toevoegsel van BTW ons een tarief van 266.7 €, maar het zou verwonderlijk zijn om van X800 XL aan minder dan 300 €. te zien

Aangezien natuurlijk dit survalorisation van de grafische kaarten hoog van reeks wordt veralgemeend, neemt dit niets aan het belang van X800 XL weg aangezien momenteel X800 pro en GeForce 6800 GT duidelijk duurder zijn. Als hij in de tijd aankomt, zou Radeon X800 XL moeten dus zeer goed geplaatst worden, en zou tenslotte het mogelijk moeten maken om de niveau's van prestaties te democratiseren die men met 6800/X800 in April en afgelopen Mei heeft zien landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Ik denk niet dat ATi iets gaat uitbrengen voordat nVidia met iets nieuws gaat komen. Als je puur kijkt naar wat er gepositioneerd staat in de verschillende prijsklassen en niet naar de beschikbaarheid, dan biedt ATi op dit moment een betere kaart dan nVidia in elke klasse.

Zoals Apple al zegt, de 6600GT kan dan wel in prijs omlaag gaan naar zeg maar zo'n $179 (of meer), maar voor $20 heb je een 12 pipes kaart met een 256-bit memory interface in plaats van een 8 pipes kaart met een 128-bit memory interface. ATi brengt nu 12 pipes met een 256-bit memory interface naar de mainstream toe en nVidia moet nu wel de prijs van de GF6800 laten zakken om te kunnen concurreren. En zelfs al doen ze dat, dan krijgen ze het moeilijk want in de eerste previews is al gebleken dat de GF6800 het dan nog wel eens moeilijk kan krijgen.

Overigens zit dit topic vol. De nieuwe komt er aan. De nieuwe staat hier:

[rml][ Algemeneen] ATi Nieuws & Discussie Topic - Deel 14[/rml]

^^ daar graag verder

[ Voor 7% gewijzigd door CJ op 06-01-2005 10:09 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.