Zo hee, veel fanboys hier.
Ik wilde alleen maar even mijn 'persoonlijke mening' neer zetten. Had niet verwacht dat het zulke (lange) reacties zou oproepen.

Maar goed, voordat ik ga reageren wil ik nog even benadrukken dat het mijn persoonlijke mening is, en dat ik WoW absoluut geen slechte game vindt in z'n genre. Ik hoef dus ook niet 'overtuigd' te worden waarom de game ruled en waarom andere games waardeloos zijn ivt WoW.

Ik blijf het ook gewoon nog wel even spelen hoor.
Tidus schreef op 12 november 2004 @ 06:02:
[...]
Leuk, maar nou moet je je wel bedenken dat een game zoals GuildWars dadelijk een complete Player Supported Game wordt, zonder echte Dev's en maandelijks patches en dus maandelijks ook niet voor zult betalen voorlopig. (Je kan zeggen van wel, maar ik weet dat dat niet gebeurt omdat arbeit geld kost, ze zullen nooit de support van WoW/DAoC/UO/AC/EQ/EQ2/etc... kunnen evenaren)
Ik denk dat je je hier heel erg op verkijkt. Guild Wars wordt uitgegeven door NCsoft (waarvan ArenaNet nu onderdeel is) en die hebben eigenlijk alleen maar ervaring met MMORPGs. Hun support in veel MMORPGs zoals City of Heroes en Lineage is altijd vrij goed geweest en ik ga er van uit dat dit niet zal veranderen voor hun andere games, ook al is het een CORPG en geen MMORPG.
Daarnaast denk ik dat de kosten zich wel terug zullen verdienen bij een game als Guild Wars. Daarnaast komen er elke 6 tot 9 maanden expansions uit, die je niet hoeft te kopen om door te blijven spelen (content wordt wel gewoon gestreamed, maar je moet een nieuwe key hebben om 'm te unlocken en zelf de nieuwe skills te gebruiken). Maar als je alle nieuwe skills wel in actie ziet bij andere spelers, dan 'wil' je dit gewoon ook hebben. Zo verzekeren ze zich er bijna 100% van dat veel mensen dit ook gewoon zullen kopen.
En vergeet niet dat de game continue geupdate gaat worden door een speciaal team. Zo kan een missie op een dag een gebroken brug hebben die de vorige dag gewoon wel werkte. En ook nieuwe content wordt op die manier toegevoegd.
Over de World of Warcraft Engine; De engine is beter dan jij denkt en waarschijnlijk heb jij nog niets gezien van wat die engine allemaal kan. De cartoony style is maar het tipje van de ijsberg, de fullscreen 1280x1024, 50 man tegen 50 man combat zones gaat het om, de group gevechten tegen hordes bijhanden in een eng donker bos, de engine kan die best makkelijk aan met een redelijke computer en levert dan ook een echte battlesfeer op. (Ik speel zelf 1280x1024@75Hz met alles op z'n hoogst en de engine is ECHT wel strak)
Ik zeg ook niet dat de engine 'slecht' is. Ik zeg alleen dat ik er meer van had verwacht. Dat ik het er uit vindt zien als een opgepoetste DX7 engine is dan ook alleen mijn persoonlijke mening.

Maar ook in vergelijking met EverQuest 2 ziet het er natuurlijk 'gedateerd' uit. Dit wil absoluut niet zeggen dat het niet bij de game past, want de cartoony uitstraling geeft WoW nou juist de extra sfeer die er bij hoort. Maar goed, dat wil niet zeggen dat ik het niet gedateerd vind overkomen.
GuildWars heeft wel een mooie engine maar is ook iets later in development gegaan... Bovendien is er bewust door Blizzard gekozen bij WoW voor deze Engine, omdat de sfeer van Warcraft is en het eigenlijk een zeeeer opgepoetste WarCraft3 engine lijkt te zijn.
Guild Wars is geloof ik sinds 2000 in ontwikkeling, toen gingen Jeff Strain, tot die tijd de teamlead en lead programmer van World of Warcraft, en z'n maatjes weg bij Blizzard (o.a. omdat ze alle drie op verschillende projecten als 'lead' waren gezet, maar nu eindelijk weer eens wilden samenwerken zoals vroeger). Een van die maatjes, Mike O'Brien was de architect van BattleNet en verantwoordelijk voor de originele engine van WoW. De GW is dan wel vanaf de grond opgebouwd, maar de ideeen bouwen natuurlijk voort op het Blizzard gedachtengoed. Dus de engine van GW is eigenlijk wat WoW had kunnen zijn.
Ik weet niet hoe het zit met GuildWars maar WoW biedt enorm veel mogelijkheden niet alleen kwa PvE maar ook qua PvP en crafting system. Bovendien hoor ik je iets zeggen over stats, stats beteken echt meer dan jij denkt in WoW alleen zal je dat niet merken op lvl10... Dat merk je pas als je lvl60 bent en je kit gaat tweaken en je skills nader gaat inzien.
GW is geen echte MMORPG, maar een competitive online RPG. Mijn vergelijking ging dan ook puur om de techniek, en niet om de verdere inhoud van de games zelf, want wat dat betreft zijn het gewoon twee games die een hele andere insteek hebben.
GW richt zich voornamelijk op PvP. De steden waar je het MMO gedeelte kunt beleven zijn plekken waar je NPC crafters hebt. Zelf kan je dus niets craften. Het richt zich puur op playerskill. PvE is aanwezig in GW dmv een storybased missionsysteem (van ongeveer zo'n 25 missies). Verder zijn er meer dan 100 maps aanwezig, waar op gevochten kan worden. GW is eigenlijk gewoon een RPG met FPS gamingmodes zoals "capture the relic", "team deathmatch", "king of the hill", "assault/siege" etc. Dit zie je in WoW niet terug, dus wat dat betreft zijn het zeer verschillende games.
Wat betreft level caps. GW heeft er dus voor gekozen om een levelcap van 20 in te stellen. Door het dualclass systeem heb je toegang tot ruim 150 skills, maar je mag er maar 8 meenemen in battle. Iedereen heeft toegang tot de skills, wanneer je ze eenmaal hebt gecaptured of gekocht. Maar je weet dat je voordat je op een missie gaat of een PvP gaat doen, dat je zorgvuldig je skills moet kiezen. En je weet ook dat er een kans van 1% is dat je vijand de exact zelfde skillset heeft gekozen. Als je als level 20 dus net even de verkeerde skills hebt uitgekozen die worden opgeheven door de level 1 speler skillset, dan wordt je alsnog verslagen. Dat zie ik niet zo gauw gebeuren in een game als WoW. In WoW heeft een level 20 compleet andere skills dan bv iemand van dezelfde class op level 1.
Dat bedoelde ik dus met dat ik liever ga voor playerskill en niet voor het aantal uren dat je achter je pc hebt vertoefd.
De quests varieeren ook best veel en verwachting voldoen nooit, ik had WoW ook anders ingedacht dan dat het nu is, maar de game is nog niet uit en een uitbreiding voor het spel staat ook al op de kalender, je moet bij MMORPG's altijd kijken naar wat er in de toekomst geplanned staat. Ik weet namelijk wel zeker dat WoW een blijvertje is met een hechte community en dat GuildWars langzaam zal afsterven of overlopen wordt door Freeloaders en lamers. (Beta-achtige praktijken, Ragnarok in de gratistijd)
Nogmaals, dat weet je niet. Toekomst voorspellen kan niemand. Een game als GW is de eerste in z'n soort die de crossover maakt tussen standaard RPGs, FPS en MMOs. Dat er geen hechte community is bij Guild Wars is absoluut niet waar. De toenmalige communitymanager van Blizzard, Gaile Grey, die verantwoordelijk is voor veel goede dingen bij Blizzard, is nu de community manager van ArenaNet. Ze heeft er verdomd goed haar best op gedaan om de community net zo levend te maken als bij WoW, door instant feedback en ook echt te luisteren naar de fans.
Ik denk bovendien dat Blizzard WoW als echt pareltje ziet, en momenteel daar ook de meeste winst uit zal trekken. WoW is ook voor de echte Warcraft- en Blizzardfans aantrekkelijker, zeker omdat de meeste mensen die ik ken, die dus ook Blizzard kennen eigenlijk altijd hetzelfde riedeltje games opnoemen: Warcraft series, Diablo series em de Starcraft Series. (Je noemde GW meer Blizzard, dat is niet waar... Blizzard is groot geworden door Warcraft... Warcraft = Cartoony... helaas is WoW meer Blizzard in hart en nieren dan ik tot nu toe van GW heb gezien.) Als dit je niet aanspreekt dan zit je verkeerd, want Blizzard 'had' die community al dus hebben ze teruggebracht wat al een succes was, namelijk Warcraft in een hedendaags MMORPG-jasje.
Je hebt mijn uitspraak verkeerd begrepen. Ik vind GW meer Blizzard, omdat niet de setting, maar de hele aanpak van GW perfect bij de originele Blizzard zou passen. Voor hetzelfde geld waren Jeff Strain, Mike O'Brien en Patrick Wyatt niet bij Blizzard weg gegaan, en hadden ze daar de kans gekregen om aan GW te werken.
En je moet niet vergeten dat de community van Blizzard voor een groot deel door die drie groot is geworden. Mike O'Brien: team lead & lead programmer van Warcraft III, original creator, architect & lead programmer van BattleNet, senior programmer StarCraft & Diablo, programmer Warcraft II. Patrick Wyatt, team lead & lead programmer van BattleNet, multiplayercode StarCraft & Diablo, senior programmer & producer van Warcraft II, lead programmer WarCraft I. Jeff Strain: team lead & lead programmer World of Warcraft, senior programmer WarCraft III, StarCraft.
Lead programmer zijn staat zo'n beetje voor 'hoofdverantwoordelijk zijn' voor de games. Dus de Blizzard community heeft veel aan hen te danken, en ik vind het dan ook jammer dat veel mensen deze drie niet op hun juiste waarde kunnen inschatten. Ik ben er daarom ook zeker van dat wat zij voor Blizzard gedaan hebben, dit samen nog eens kunnen flikken voor ArenaNet.
Verder ben ik het wel met je eens hoor dat de community van Blizzard heel groot en enthusiast is. Dat is bijna al een 100% een garantie voor een groot succes. Kijk maar naar de Sims. De community was sterk ondanks dat het door 'hardcore' gamers werd neergesabeld. Gevolg: populairste game ooit met -tig uitbreidingen die elk de nr 1 positie wisten te bereiken.
Muppet schreef op 12 november 2004 @ 08:57:
[...]
Nou spijt me zeer maar ik vind de graphics enorm bij Warcraft passen. Had gewoon geen pan geweest als het allemaal super realistsich was geweest. Dit is allemaal 100% in de Warcraft stijl. Ik heb ook al meerdere raids meegemaakt. (lvl 31 closed beta) en moet zeggen dat als er 5 mages blizzards aan het spammen zijn het nog steeds normaal loopt en ik niet pas 5 minuten later zie dat ik dood ben.
[...]
Zie mijn eerdere verhaal. Het hoeft ook niet superrealistisch te zijn. Ik had alleen wat meer pixelshader gebruik verwacht ipv gebumpmapte effecten. Maar da's een tik van mij hoor dat ik dat soort dingen in hedendaagse games verwacht.

Dat doet verder niets af aan de gameplay.
Maar wat voor quests had jij verwacht dan?? Het is geen Baldur's Gate!!
Quests die heel erg worden voortgestuwd door een sterk verhaal. Nu heeft WoW natuurlijk per race & class 1 hoofd storyline, maar de rest van de subquests hangt echt als los zand samen (mijn persoonlijke mening (!) tot nu toe, dus wees niet te beledigd). En ik had liever gezien dat de vele subquests wat meer geintegreerd waren in het hoofdverhaal.
Guildwars met WoW vergelijken is echt appels met peren. Guildwars vind ik niet eens echt zo zeer een MMORPG. Je komt alleen mensen tegen in steden en verder ben je gewoon met een select groepje beetje missies aan het doen. Wat ik persoonlijk dus echt veel minder vond dan WoW
Ik weet dat het appels met peren vergelijken is, daarom hield mijn vergelijking ook op bij de techniek, en ga ik de inhoud verder ook niet vergelijken. Zie ook mijn eerdere reactie over de verschillen.
[...]Denk toch zoals ik eerder zei dit aan jou pc ligt want bij mij met alles full draait WoW toch echt als een zonnetje. Zelfs met weet ik veel hoeveel man in beeld. Probeer dat maar eens in Lineage2 bijv zonder je detail naar beneden te gooien. We weten allemaal wat er gebeurd als je Gludio inloopt.[...]
Urhm, waar zeg ik dat WoW niet goed loopt op mijn pc? Het draait prima met alle details op max. Het enige wat ik zeg is dat ik het alleen nog beter heb gezien (weer persoonlijke mening).
Us servers gespeeld of Closed beta?? Wacht dan even op EU versie man voordat je een oordeel velt. Ik speel closed beta en ik heb een latency van 50ms en NOOIT last van lag of ed.
Daar ging het me ook niet om. Ik speel inderdaad voornamelijk op de US servers, en over het algemeen valt het me nog wel mee wat betreft lag en is het het grootste gedeelte van de tijd prima speelbaar. En ik ga er ook van uit dat dit op de EU servers beter is. Maar waar het me om ging was dat een game als GW zelfs tijdens de Alpha test afgelopen Mei, nog minder last had van lag dan WoW. En dan vergelijk ik dus een game in Alpha (toendertijd met 200.000 man op hetzelfde servernetwerk) met een game in Beta fase.
Hmmm in welk spel wint een lvl 50 niet van een lvl20 ?? Wat heeft het dan voor nut om zoveel tijd en moeite in je Char te stoppen als je al klappen kunt krijgen van een lvl 20?? Trouwens de lvl caps is voorlopig. Komen steeds uitbreidingen bijvoorbeeld "Hero Classes" wat je vanaf lvl 60 kunt kiezen.
Zie mijn eerdere post wat betreft levelcapping. Niet iedereen heeft tijd en moeite om energie in WoW te stoppen, ondanks dat we allemaal wel hetzelde maandelijkse bedrag betalen. Je kan zeggen dat het een 'beloning' is voor degenen die wel veel spelen, maar uit financieel oogpunt gezien verdienen de mensen die 'minder' vaak spelen maar wel evenveel betalen, net zo veel 'beloning' als de mensen die geen social life hebben.
Vandaar dat ik skills prefereer boven het aantal uren online. Dat wil niet zeggen dat ik geen games speel waar dit niet het geval is, want die speel ik genoeg. Het gaat hier alleen om persoonlijke voorkeur.
Nee, de techniek achter beide games. Niet de inhoud.
De community sucks, je kan beter henchmen meenemen in een missie.
Daarom heet Guild Wars ook "Guild" Wars. Als je met random teams gaat spelen, dan weet je dat het moeilijk kan worden. Dat heb je in elke game, niet alleen GW, maar ook in WoW (ook al een paar keer meegemaakt).
Speel je in Guild verband dan weet je wat je krijgt. Dat heb je niet alleen bij GW, maar ook bij WoW. Alleen is GW wel heel erg Guild based... maar anders heette het ook geen Guild Wars.

Wat ook irritant is is het wachten op de rest van het team die met hun retetrage verbinding soms errug lang op zich laten wachten, omdat iedere keer weer stukje bij beetje gedownload word.
Het is maar 1x dat er iets hoeft te worden gedownload. En een goed team weet zich ook zonder die extra persoon staande te houden totdat diegene eindelijk geladen is.
Het is totaal geen MMORPG.
Ik ga wow toch ook niet vergelijken met neverwinter

Vergelijken kan best. De games bevatten tenslotte allebei Role Playing Game elementen. Alleen wanneer je kijkt naar het Massive gedeelte dan moet je uitkijken met vergelijken, en daar houdt het dan ook meestal bij op.
Maar uhm... wat een lange post weer. Had ik beter kunnen besteden aan het afmaken van wat quests in WoW.
Nogmaals, het is niet mijn bedoeling om de game af te kraken. Ik vermaak me er tot nu toe nog wel in, alleen plaats ik er wat persoonlijke kritische nootjes bij die ik liever anders had gezien... Ik kan het woordje 'persoonlijk' maar niet vaak genoeg benadrukken.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.