Ik heb nu ook inmiddels een tijdje kunnen spelen, en ik moet zeggen dat de game me toch best tegenvalt. Ik had veel meer verwacht van World of Warcraft.
Zo vind ik de graphics zwaar tegenvallen. Het is net alsof het een opgepoetste DX7 game is. Ok, de cartoony uitstraling past er misschien wel bij, maar in deze tijd waarin SM2.0 en SM3.0 toch de boventoon aan het voeren zijn, had ik toch wel wat meer verwacht van de engine.
De missies zijn op zich wel vermakelijk, maar op een gegeven moment heb ik het wel gehad als je rond level 10 nog steeds 6 konijnen, 2 kikkers en een spin moet doden. Ok, je kan dan eindelijk in een beer veranderen, een huisdier nemen of op de rug van een uit de kluiten gewassen vogel vliegen... nou whoopie. Een beetje meer diepgang had ik toch eigenlijk wel verwacht. Ik kreeg echt een beetje een flashback naar Lineage2 waar je uren lang zat te meppen op een paar rockbeasts om een level omhoog te komen of zat te farmen op wat spiders.
Onbewust vergelijk ik de game toch ook stiekem steeds met Guild Wars. Natuurlijk komt dat omdat Guild Wars gemaakt is door de mensen van
ArenaNet, die voor een groot deel verantwoordelijk waren voor het succes van Blizzard games als de hele Warcraft serie, Diablo, Starcraft en het hele BattleNet systeem (dus eigenlijk 'het hart van Blizzard waren') en ook WoW. Klik op de link en zie hoe enorm betrokken ze waren bij Blizzard en dus geen 'afdankertjes' van Blizzard waren zoals sommige mensen beweren. Dus vandaar dat ik daar nu toch even op verder ga, alhoewel de één een MMORPG is en de ander een CORPG.
Wat graphics betreft ziet Guild Wars er veel sprekender, strakker en 'DX9 achtiger' uit, terwijl de engine een stuk soepeler loopt dan de WoW engine. Het is dat er nog een beetje verhaal achter zit, anders had ik ze nooit vergeven dat ze van die lowres modellen hebben gebruikt voor hun monsters.
En dan te bedenken dat de maker van de Guild Wars engine, ook de maker is van de originele World Of Warcraft engine... Hadden ze misschien toch beter bij het origineel kunnen blijven... Dacht je dat WoW soepel liep? Probeer dan eens GW. Een wereld van verschil.
Een van de oprichters van ArenaNet was het voormalig lead developer van WoW en je kan zien dat ArenaNet een game heeft neergezet die meer Blizzard-style is dan WoW (in mijn ogen dan). Niet dat ik WoW een slechte game vind, ik had er gewoon meer van verwacht na alle hype, en zeker na het spelen van GW.
Wat ik ook irritant vind is dat het zo enorm lagt op de meest ongelukkige momenten en dat het heel erg lang duurt voor er wat aan gedaan wordt. Hetzelfde geldt ook voor de serverdowntimes voor onderhoud. Als het ArenaNet lukt om meer dan 400.000 tegelijk ingelogd te krijgen zonder enorm veel lag, en ook nog eens zonder downtime van de servers, waarom lukt dat andere devs niet? In de steden in GW (het MMO gedeelte) lagte het niet en je kon naar hartelust switchen van districten en de hele wereld speelde op 1 en hetzelfde netwerk. De streamingtech zou bij WoW wat dat betreft echt goed uit komen.
Wat betreft level caps. Ik heb liever een game waar je meer afhankelijk bent van je skills, dan van het aantal uren dat je online speelt. Je betaalt allemaal dezelfde maandelijkse bijdrage, maar de een heeft gewoon meer tijd om te spelen dan de ander, waardoor je na een maand al grote verschillen zult zien. En ik zou het persoonlijk niet leuk vinden om met m'n level 20 karakter tegen een level 50 karakter te moeten spelen, ondanks dat we gelijk begonnen zijn. Maar goed, dat is een persoonlijke voorkeur.
Ik heb ergens het gevoel dat de game nog niet 'af' is en gerusht wordt. En gezien de releasedate van deze maand, denk ik niet dat er nog veel aan zal veranderen. Maar goed, oppervlakkig gezien vermaak ik me er voorlopig nog wel even mee. De gameplay is simpel en het speelt voor de rest wel ok. Het houdt me in ieder geval wel bezig tot aan Februari 2005 (behalve dan de eerste weekenden van elke maand

).
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.