[MacOS] Overstappers-vragen

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.442 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 00:33
Searching... tnx voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 18:46:
[...]

Als de winkels die de iBooks verkopen nou ook "gewoon zouden werken", zou ik mijn iBook nu ook al binnen hebben, en niet al 5 weken aan het wachten zijn :'(
Ik heb het ding bij de apple store gekocht. Hij was na twee weken binnen (12" met 60GB HD) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oja, nog een vraagje, werkt Girotel online op Mac OS-X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik twijfel over de aanschaf van een Mac mini. Ik wil hem NAAST mijn PC gaan gebruiken. Dat betekent dat ik monitor (Sony 19 inch CRT, past er goed bij :) ), toetsenbord en muis op beiden wil aansluiten. Heeft iemand ervaring met het gebruik van een USB KVM switch in zo'n soort opstelling? Een USB switch zou voldoende zijn als ik een nieuwe TFT heb die zowel een D-sub als DVI ingang heeft en de mogelijkheid heeft om eenvoudig van bron te switchen (bestaan die eigenlijk?), maar dat is toekomstmuziek.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 10:34:
Oja, nog een vraagje, werkt Girotel online op Mac OS-X?
Ik gebruik zelf Mijn Postbank.nl, wat volgens mij nagenoeg hetzelfde is, en dat werkt zonder problemen met Safari. Als je het onder Firefox wilt gaan gebruiken heb je de Java Embedding Plugin nodig.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
In elk geval werkt ABN Amro telebankieren, das een pluspuntje voor de ABN.

Je kan Girotel proberen in Firefox op Windows. Als dit werkt, moet het ook i.i.g. werken in Firefox op de Mac (zelfde code gebruiken ze).

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

MacWolf schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 12:15:
In elk geval werkt ABN Amro telebankieren, das een pluspuntje voor de ABN.

Je kan Girotel proberen in Firefox op Windows. Als dit werkt, moet het ook i.i.g. werken in Firefox op de Mac (zelfde code gebruiken ze).
En dat is nu juist het probleem, Mijn Postbank.nl werkt wel in Firefox onder Windows, maar niet zomaar op de Mac. Op de Mac maakt Firefox gebruik van z'n eigen Java plugin, die alleen Java 1.3 ondersteunt. Mijn Postbank.nl heeft Java 1.4 nodig. Door het installeren van de Java Embedding Plugin kan Firefox gebruik maken van de Java zoals in Mac OS X aanwezig is en dat is Java 1.4.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Op de Mac (10.3) wordt Java 1.3.1 meegeleverd. Misschien kan je die op de één of andere manier als default instellen en dan nog eens proberen?

Wellicht maakt Firefox gebruik van Apple .plist bestanden voor configuratie? Wellicht kan je darin aangeven dat je voor Firefox gebruik wilt maken van Java 1.3.1 (zie: http://developer.apple.co...Java14JavaDict/index.html)

EDIT: Je kan je JAVA_HOME environment variable ook anders instellen, daarmee zou het sowieso moeten werken (als Firefox deze environment variabel ook gebruikt natuurlijk).

http://www.snipsnap.org/comments/Set+JAVA_HOME+on+Mac+OS+X

Tik i.p.v. '/Library/Java/Home' de locatie van Java 1.3.1 (uit mijn hoofd in '/Library/Java/Versions/1.3.1')

[ Voor 32% gewijzigd door MacWolf op 13-01-2005 15:39 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit er aan te denken om een notebook aan te schaffen. Sinds een tijdje zit ik ook te kijken ofdat mogelijk een apple ibook wat is, aangezien het formaat van een 12 inch mij zelf wel erg aanspreekt. Zo ben ik dus hier beland om eens te lezen wat ervaringen van mensen waren. Toch vroeg ik me af wat nou de grootste beweegreden is voor mensen om over te stappen naar een Ibook? (behalve het gave design waarbij mijn gadget-hebberij gevoel altijd bijzonder hoog wordt)

Ik wil zelf de laptop gewoon gaan gebruiken voor tekst verwerking, muziek, films oftewel geen bijzondere dingen. Is hier een Ibook goed geschikt voor of is een gewone windows flaptop dan makkelijker? En hoe makkelijk is het tegenwoordig om een Apple en een Windows comp met elkaar te verbinden om gewoon bestanden uit te wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

MacWolf schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 15:29:
Op de Mac (10.3) wordt Java 1.3.1 meegeleverd. Misschien kan je die op de één of andere manier als default instellen en dan nog eens proberen?

Wellicht maakt Firefox gebruik van Apple .plist bestanden voor configuratie? Wellicht kan je darin aangeven dat je voor Firefox gebruik wilt maken van Java 1.3.1 (zie: http://developer.apple.co...Java14JavaDict/index.html)

EDIT: Je kan je JAVA_HOME environment variable ook anders instellen, daarmee zou het sowieso moeten werken (als Firefox deze environment variabel ook gebruikt natuurlijk).

http://www.snipsnap.org/comments/Set+JAVA_HOME+on+Mac+OS+X

Tik i.p.v. '/Library/Java/Home' de locatie van Java 1.3.1 (uit mijn hoofd in '/Library/Java/Versions/1.3.1')
Onder Mac OS X 10.3 wordt Java 1.4.2_05 meegeleverd:
code:
1
2
3
4
$ java -version
java version "1.4.2_05"
Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build 1.4.2_05-141.3)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.4.2-38, mixed mode)

Ik dacht dat het probleem bij de Java versie lag, maar ik heb wat rondgezocht op internet en dit bleek niet helemaal het geval te zijn. Het probleem is onstaan doordat Apple de enige is die Java 1.4.x naar Mac OS X omzet en daarbij geen plugin levert die door meerdere browsers gebruikt kan worden, zoals Sun dat bijvoorbeeld wel voor Linux doet. Daardoor werken vrijwel alle browsers voor ingebedde Java objecten met de zwaar verouderde MRJ Carbon-plugin (Java 1.3.1) of helemaal niet. Deze MRJ-Carbon plugin bied ook geen ondersteuning voor LiveConnect en dat is nu net de functie die de Postbank gebruikt voor z'n internetbankieren. En daarom heb je de Java Embedding Plugin nodig voor Firefox. Dit is nl. een geupdate versie van de MRJ Carbon-plugin die ook LiveConnect ondersteund. Dus het probleem is niet zozeer de Java versie, maar meer het gebruik van een verouderde Java plugin.

Overigens wordt het ten sterkste afgeraden om te gaan rommelen met de JAVA_HOME variabele. De directory /Library/Java/Home is nl. een symbolische link naar /System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Home wat weer symbolische links is naar /System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Versions/CurrentJDK/Home. En CurrentJDK is weer een symbolische link naar de meest recente JDK (B)), in dit geval 1.4.2. Daarom verwijst JAVA_HOME normaal gesproken altijd naar de meest recente JDK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 16:27:
Ik zit er aan te denken om een notebook aan te schaffen. Sinds een tijdje zit ik ook te kijken ofdat mogelijk een apple ibook wat is, aangezien het formaat van een 12 inch mij zelf wel erg aanspreekt. Zo ben ik dus hier beland om eens te lezen wat ervaringen van mensen waren. Toch vroeg ik me af wat nou de grootste beweegreden is voor mensen om over te stappen naar een Ibook? (behalve het gave design waarbij mijn gadget-hebberij gevoel altijd bijzonder hoog wordt)

Ik wil zelf de laptop gewoon gaan gebruiken voor tekst verwerking, muziek, films oftewel geen bijzondere dingen. Is hier een Ibook goed geschikt voor of is een gewone windows flaptop dan makkelijker? En hoe makkelijk is het tegenwoordig om een Apple en een Windows comp met elkaar te verbinden om gewoon bestanden uit te wisselen?
Voor gewoon gebruik is MacOS net zo goed, zo niet beter...

MacOS werkt goed met Windows samen (moet ook wel, het is nog steeds een Windows wereld). Één van de weinige beperkingen is dat je niet naar het NTFS bestandsysteem kan schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Ieks!!

Heb net 5 minuten geleden een iMac G5 1.8 20'' besteld. 8)7

Vraag me alleen iets af over de order tracking...

Daar zie ik staan "On or before 28-01-2004".

Kan dat komen door de iWork die ik erbij besteld heb? Gaan ze nu mijn order 2 weken ophouden om de verzendkosten te sparen voor 1 klein doosje?

[ Voor 3% gewijzigd door The - DDD op 13-01-2005 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MacWolf schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 17:17:
[...]Één van de weinige beperkingen is dat je niet naar het NTFS bestandsysteem kan schrijven.
Dat kan dus wel :), ik heb hier ook een WinXP NTFS machine staan, en ik kan vanaf de Mac gewoon bestanden daar naar toe copieëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat is via Windows Filesharing, wat MacWolf bedoelt (denk ik :P) is een NTFS schijf mounten en er dan naar toe schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 20:59:
ik heb hier ook een WinXP NTFS machine staan, en ik kan vanaf de Mac gewoon bestanden daar naar toe copieëren.
Via Windows-networking, of direct op de schijf? ;)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

The - DDD schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 20:52:
Ieks!!

Heb net 5 minuten geleden een iMac G5 1.8 20'' besteld. 8)7

Vraag me alleen iets af over de order tracking...

Daar zie ik staan "On or before 28-01-2004".

Kan dat komen door de iWork die ik erbij besteld heb? Gaan ze nu mijn order 2 weken ophouden om de verzendkosten te sparen voor 1 klein doosje?
Bij mijn Mac mini bestelling staat inderdaad dat de shipping pas gebeurt als alle items beschikbaar zijn. Nu is dat er maar een, en die gaat ook op de 28e de deur uit of eerder, zo zeggen ze. Valt nog te bezien natuurlijk, want ik verwacht 't beestje aardig populair te zijn ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Dr. Strangelove schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 11:57:
Ik twijfel over de aanschaf van een Mac mini. Ik wil hem NAAST mijn PC gaan gebruiken. Dat betekent dat ik monitor (Sony 19 inch CRT, past er goed bij :) ), toetsenbord en muis op beiden wil aansluiten. Heeft iemand ervaring met het gebruik van een USB KVM switch in zo'n soort opstelling? Een USB switch zou voldoende zijn als ik een nieuwe TFT heb die zowel een D-sub als DVI ingang heeft en de mogelijkheid heeft om eenvoudig van bron te switchen (bestaan die eigenlijk?), maar dat is toekomstmuziek.
Inmiddels heb ik een leuk switch gevonden (ook nog audio) van Belkin. Ik vroeg me echter af of ik ook zo'n mooi Mac toetsenbordje zou kopen; mijn vader werkt met een oud G4 bord op zijn PC, ik vroeg me af of er met het huidige Apple Keyboard issues zijn wanneer dat op een PC gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Nu online
Ik zit er zelf ook over na te denken om een Mac notebook te kopen. Maar ik zit zoals velen te twijfelen tussen de 12 inch iBook of de 12 inch Powerbook.
De iBook is erg wit en ik vraag mij daarom ook af of de toetsen naar verloop van tijd niet geel worden d.m.v vieze vingers etc. Mijn broer heeft namelijk een Packard Bell E 3226 LE notebook

Afbeeldingslocatie: http://packardbell.nl/files/includes/displayBlob.asp?TableFieldId=%20part_number%20&table=%20marketing_products%20&field=%20prod_photo%20&ID='P820004805'

Hij heeft 'm nog maar 3-4 maanden en de toetsen beginnen al geel te worden..heeft de iBook hier ook last van...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Flatwhite schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 01:38:
Ik zit er zelf ook over na te denken om een Mac notebook te kopen. Maar ik zit zoals velen te twijfelen tussen de 12 inch iBook of de 12 inch Powerbook.
De iBook is erg wit en ik vraag mij daarom ook af of de toetsen naar verloop van tijd niet geel worden d.m.v vieze vingers etc. Mijn broer heeft namelijk een Packard Bell E 3226 LE notebook

[afbeelding]

Hij heeft 'm nog maar 3-4 maanden en de toetsen beginnen al geel te worden..heeft de iBook hier ook last van...?
Dat heb ik nog nergens gezien iig. Zal wel aan 't soort plastic liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Nu online
Tja packard bell is nou ook niet echt een super merk... :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Flatwhite schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 01:38:

[afbeelding]

Mijn iBook is een meer als een jaar wit gebleven. Nu heeft mijn broertje die gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoho,

kan ook aan je vingers liggen. Ik heb op mijn toetsenborden vaak een soort van doffe afzetting op de toetsen zitten. Zal vast talg zijn. En dan ziet het er niet meer uit. Is er trouwens met een (niet lachen) AH-billendoekje prima af te krijgen.

(je hebt kids of niet natuurlijk! ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:10
M'n Apple keyboard ziet er na een jaar gebruik ook niet meer uit, dus YMMV :)

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan om in dit half jaar een nieuwe flaptop aan te schaffen. Ik heb dus wel ff de tijd om alles op m'n gemak te beoordelen.

Ik was van plan om een centrino laptop aan te schaffen, maar zo'n 12" iBookje houdt het nog veel langer uit. Hoe lang precies weet ik niet, aangezien ik op de apple site alleen de accuduur v/d 12" POWER book tegenkwam (5 uur). Weet iemand de accuduur v/d iBook?

Aangezien niemand in m'n vriendenkring een Mac heeft vroeg ik me af of er wel winkels in de omgeving Almelo zijn waar ze zo'n iBook verkopen? Ik hoop eigenlijk dat ik er niet voor naar Rotterdam hoef... ;)

Erg handig trouwens dat osX meerdere talen ondersteunt (kun je bij de install aangeven neem ik aan?). In het geval van Windows moet je een andere versie gebruiken, bij osX en ook Linux is dit veel logischer geregeld.

Laatste vraag: ik wil sowieso als ik een mac koop 10.4 Tiger erbij hebben (dat betekent denk ik concreet dat ik tot eind maart met de aankoop moet wachten). Maar hoe zit het eigenlijk met updates, zijn die gratis en tot hoe lang? M.a.w. wanneer wordt ik haast gedwongen om een nieuwe osx versie aan te schaffen?

Alvast bedankt voor de replies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-03 11:29

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 10:10:
Ik ben van plan om in dit half jaar een nieuwe flaptop aan te schaffen. Ik heb dus wel ff de tijd om alles op m'n gemak te beoordelen.

Ik was van plan om een centrino laptop aan te schaffen, maar zo'n 12" iBookje houdt het nog veel langer uit. Hoe lang precies weet ik niet, aangezien ik op de apple site alleen de accuduur v/d 12" POWER book tegenkwam (5 uur). Weet iemand de accuduur v/d iBook?

Aangezien niemand in m'n vriendenkring een Mac heeft vroeg ik me af of er wel winkels in de omgeving Almelo zijn waar ze zo'n iBook verkopen? Ik hoop eigenlijk dat ik er niet voor naar Rotterdam hoef... ;)

Erg handig trouwens dat osX meerdere talen ondersteunt (kun je bij de install aangeven neem ik aan?). In het geval van Windows moet je een andere versie gebruiken, bij osX en ook Linux is dit veel logischer geregeld.

Laatste vraag: ik wil sowieso als ik een mac koop 10.4 Tiger erbij hebben (dat betekent denk ik concreet dat ik tot eind maart met de aankoop moet wachten). Maar hoe zit het eigenlijk met updates, zijn die gratis en tot hoe lang? M.a.w. wanneer wordt ik haast gedwongen om een nieuwe osx versie aan te schaffen?

Alvast bedankt voor de replies!
Een iBook zou het zo'n 4 à 5 uur moeten uithouden. Ikzelf heb vorig jaar in mei ook voor een vergelijkbare beslissing gestaan, alleen heb ik toen gekozen voor een Asus S5200N 12" laptopje. deze heeft een verwisselbare accu en weegt practisch niets. Hij is zelfs nog iets kleiner dan een iBook.
Ik heb toen niet voor een iBook gekozen vanwege de software die wij gebruiken op school. Het zou er dan op neer komen dat ik vaak met virtualPC aan de slag zou moeten.

Updates zijn gratis, maar Tiger is een compleet veranderde versie van OSX tov Panther. Je krijgt die niet als update binnen.

"Luie mensen worden ook moe!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

ik heb ook een leuke vraag. sinds vorig jaar ben ik eigenaar van een 4g ipod 20 gb. naast de nodige muziek gebruik ik die ipod ook om bestanden er op te zetten. het gaat dan om dingen zoals: virus remove tools en andere handige dingen die ik mee neem als ik bij iemand zijn pc ga fixen. nu zit ik ik hard te denken aan zo'n mac mini. ik wil wel mijn ipod kunnen aansluiten op de mac. kan ik die ipod dan formateren naar de mac versie en bestanden er op zetten voor windows en dat ik die kan gebruiken onder windows?

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:04
lammmetak schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 10:57:
ik heb ook een leuke vraag. sinds vorig jaar ben ik eigenaar van een 4g ipod 20 gb. naast de nodige muziek gebruik ik die ipod ook om bestanden er op te zetten. het gaat dan om dingen zoals: virus remove tools en andere handige dingen die ik mee neem als ik bij iemand zijn pc ga fixen. nu zit ik ik hard te denken aan zo'n mac mini. ik wil wel mijn ipod kunnen aansluiten op de mac. kan ik die ipod dan formateren naar de mac versie en bestanden er op zetten voor windows en dat ik die kan gebruiken onder windows?
de eerste keer dat je je ipod gebruikt is het belangrijkst, formateer hem gewoon als FAT(wat jij al gedaan hebt) en je mac heeft geen problemen om er naar te schrijven/lezen. geen probleem dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

mja het is nu een windows ipod ( fat 32) ik heb daar van die programma's om dingen op te lossen en drivers en zo. maar als ik nu zou willen syncen met een apple moet ie dan niet als een apple ipod zijn geformateerd?

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
lammmetak schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 12:34:
mja het is nu een windows ipod ( fat 32) ik heb daar van die programma's om dingen op te lossen en drivers en zo. maar als ik nu zou willen syncen met een apple moet ie dan niet als een apple ipod zijn geformateerd?
nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds ik (onder intel) een muiswieltje heb ben ik eraan verslaafd geraakt. Een standaard Apple muis heeft zo'n wieltje niet.. nu kan je geloof ik wel een muis met wieltje aansluiten op een Apple, maar hoe overleeft iemand met een standaard Apple muis dit gemis aan wieltje? Steeds naar het toetsenbord teruggrijpen om te scrollen is immers ook niet je-van-het? De scrolltoetsen (pgup/down zegmaar) worden immers door dezelfde hand als de muis bediend, en steeds moeten mikken op de scrollbar is ook zo'n gepiel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 15:33

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Ik hang altijd gewoon m'n MX500 of MX310 aan m'n mac :) Hij slikt vrijwel alle muizen probleemloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 13:17:
Sinds ik (onder intel) een muiswieltje heb ben ik eraan verslaafd geraakt. Een standaard Apple muis heeft zo'n wieltje niet.. nu kan je geloof ik wel een muis met wieltje aansluiten op een Apple, maar hoe overleeft iemand met een standaard Apple muis dit gemis aan wieltje? Steeds naar het toetsenbord teruggrijpen om te scrollen is immers ook niet je-van-het? De scrolltoetsen (pgup/down zegmaar) worden immers door dezelfde hand als de muis bediend, en steeds moeten mikken op de scrollbar is ook zo'n gepiel..
Als ik een Mac gebruikt met een éénknopsmuis gebruik ik mijn linkerhand voor de page-down dingen enzo, op die manier kom ik ook makkelijk bij de Command-toets, erg handig als je links in tabs wil openen :P.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Als ik m'n iBook (ook sinds kort gekocht) gebruik zonder kb+muis dan surf ik ook met de cursortoetsen. Valt mee te leven hoor, al gaat het wat langzamer. Ik kan nog niet goed zonder scrollwiel, dit komt vooral denk ik omdat ik normaal alleen met mijn rechterhand surf (totdat ik ergens input moet geven) en dat komt weer omdat ik dan mijn linkerhand over heb om een hap van iets te eten of een slok van iets te nemen :) Voor de rest is een één-knops muis geen probleem onder MacOS ... Ik vind het iets ontspannender werken dan de standaard 3 knoppen + scrollwiel.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:32
Toch vroeg ik me af wat nou de grootste beweegreden is voor mensen om over te stappen naar een Ibook? (behalve het gave design waarbij mijn gadget-hebberij gevoel altijd bijzonder hoog wordt)
voor mij (in order van belang): het OS en het feit dat ik daar het gros van mn linux applicaties op kan draaien, de hardware, de batterijtijd (een vergelijkbare centrino is een flink stuk duurder iig)
ik gebruik hem daar ook voor en het uitwisselen van bestanden is heel makkelijk via smb/cifs (gewoon via je "windows" netwerk)
ik heb laatste zon 3,5 uur in de trein gezeten en 1 film van 2 uur gekeken en toen ik thuis was stond de batt. nog op 30%
Voordeel is ook de sleep functie (klep dicht en hij gaat gewoon hibernaten), werkt snel en kost je per 8 uur iets van 6-8% batt (eigen ervaring)
Aangezien niemand in m'n vriendenkring een Mac heeft vroeg ik me af of er wel winkels in de omgeving Almelo zijn waar ze zo'n iBook verkopen? Ik hoop eigenlijk dat ik er niet voor naar Rotterdam hoef...
In Enschede zit een apple store (naast de bijenkorf): http://www.mexpert.nl/

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:54

Hertog

Aut bibat, aut abeat

blouweKip schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:09:
[...]
ik heb laatste zon 3,5 uur in de trein gezeten en 1 film van 2 uur gekeken en toen ik thuis was stond de batt. nog op 30%
Voordeel is ook de sleep functie (klep dicht en hij gaat gewoon hibernaten), werkt snel en kost je per 8 uur iets van 6-8% batt (eigen ervaring)
Dat is dan geen hibernaten, want bij hibernaten gaat de pc echt helemaal uit. Het zal eerder een soort standby zijn vermoed ik.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

:o
_/-\o_
* wvdburgt gaat zich de komende 3 maanden bezig houden met werken om het geld bij elkaar te krijgen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Niet online
Hertog schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:25:
[...]

Dat is dan geen hibernaten, want bij hibernaten gaat de pc echt helemaal uit. Het zal eerder een soort standby zijn vermoed ik.
De hele laptop gaat ook uit, op het werkgeheugen/ram na.
Bij de Wintels wordt de inhoud van het werkgeheugen naar de hardeschijf geschreven en daarna gaat de hele handel helemaal uit.

Voordeel van de Apple manier is dat je razendsnel weer bezig kan, nadeel is het (minimale) stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 13:17:
Ik wissel tussen scroll-wheel en de page-up/down toetsen. Als het mogelijk is gebruik ik zoveel mogelijk het toesenbord, dat voorkomt RSI. Voor Halo heb ik wel een muis nodig, dus op mijn werk probeer ik dat zoveel mogelijk te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Nu online
Ik wil het volgende gaan doen met mijn Apple (sowieso 12")notebook:

1. Tekstverwerken (Word) voor school (USB-sticks compatible?)
2. Internetten evt. draadloos in een Windows -netwerk (compatible op universiteit utrecht?)
3. Als opslag voor mijn digitale camera (evt. foto's bewerken)
4. Muziek rippen met iTunes en evt. op iPod zetten (hoe snel gaat het rippen trouwens?)
5. Films kijken in de trein (ook DVD's) :P
6. Af en toe een spelletje (niet echt belangrijk)
7. heeeel soms een filmpje converteren om op mobiel te zetten (vraagt veel van cpu?)

Welke notebook past het beste bij bovenstaande punten iBook of Powerbook?

[ Voor 3% gewijzigd door Flatwhite op 14-01-2005 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

wat ik me nog afvraag: hoe lang duurt het voordat je gewend bent aan de mac? volgens mij snel maar is dat een maand ? een week? een dag? nog een vraag: dit is meer een hardware vraag dus hopelijk niet erg als ik die vraag: toetsenbord en muis kan op een mac. maar kan een mac toetsenbord ook op een computer? vind dat witte gewoon erg ruig:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Flatwhite schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:55:

2. Internetten evt. draadloos in een Windows -netwerk (compatible op universiteit utrecht?)
4. Muziek rippen met iTunes en evt. op iPod zetten (hoe snel gaat het rippen trouwens?)
Dat gaat natuurlijk allemaal prima.
't aanbod van spelletjes is wat beperkter op de mac dan op de pc. Maar spelletjes zijn voor kinderen en die hebben er consoles voor :+
7. heeeel soms een filmpje converteren om op mobiel te zetten (vraagt veel van cpu?)
Geen ervaring mee.
iBook lijkt aan je wensen te voldoen en kost een stuk minder dan een PowerBook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lammmetak schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:58:
wat ik me nog afvraag: hoe lang duurt het voordat je gewend bent aan de mac? volgens mij snel maar is dat een maand ? een week? een dag? nog een vraag: dit is meer een hardware vraag dus hopelijk niet erg als ik die vraag: toetsenbord en muis kan op een mac. maar kan een mac toetsenbord ook op een computer? vind dat witte gewoon erg ruig:D
Zal van persoon tot persoon verschillen. De een weet de weg in Windows, Gnome, KDE en WindowMaker, en zal door zijn GUI-plurigami weinig tot geen moeite hebben zichzelf de schil van OS-X aan te leren.

Ik heb echter gebruikers meegemaakt die de overstap van Windows NT naar Windows 2000 maar met moeite konden maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Flatwhite schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:55:

De iBook zal uitstekend voldoen aan je eisen, tenzij je breedbeeld films wilt bekijken, dan is een breedbeeld Powerbook (15"of 17") veel leuker.

Punten 1-5 en 7 is allemaal erg simpel. Rippen is snel in mijn opinie. Op mijn Mac (PowerMac G4) worden sommige CD's op tijdsduur/13 geript, dus 70 min. in ongeveer 6 minuten. Het hangt allemaal af van de kwaliteit van de CD en de kwaliteit waarin je ript. Hogere bitrate kost meer tijd bijvoorbeeld.

Voor punt 6 verwijs ik je naar de volgende 2 sites:
* http://www.apple.com/games
* http://www.macka.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

iBook Blueberry

Processor: G3 - 300 MHz Geheugen: 96 MB Harddisk: 3,2 GB

Kan hier MacOS X opdraaien?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

The Real Falcon schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 15:44:
iBook Blueberry

Processor: G3 - 300 MHz Geheugen: 96 MB Harddisk: 3,2 GB

Kan hier MacOS X opdraaien?
Ja, je kunt hier Mac OS X op draaien (zie ook de technische specificaties), maar het is wel aan te raden er minimaal 128 MB van te maken.

Of het prettig werkt is een ander verhaal. Het systeem is erg beperkt zowel qua videokaart als HD. Als je met Mac OS X wilt gaan werken, zou ik je aanraden om naar een beter systeem te kijken om het leuk te houden.

[ Voor 16% gewijzigd door Daedalus op 14-01-2005 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet zo dat als je het goed wil doen dat je dan gewoon een Powerbook moet nemen en dat deze gewoon langer mee gaat? Want aan het prijsverschil te zien zit er een behoorlijk kwaliteitsverschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Mac OS neemt ook iets van 1,2 GB schijfruimte in, dus veel software kan je er niet meer naast installeren. En 128 MB RAM is erg mager, het wordt dan geen pretje. De bussnelheid van de iBook 300 is volgens mij ook maar 66 Mhz, wat de gehele prestatie van het systeem niet ten goede komt.

OS 9 is daar veel beter op te draaien, neemt maar 400-500 MB in en in gewoon een veel minder zwaar systeem. Linux is trouwens een betere optie op een dergelijk systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blouweKip schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:09:

[...]
In Enschede zit een apple store (naast de bijenkorf): http://www.mexpert.nl/
Blouwe kip, bedankt voor je antwoorden en de link!

Pindkaas, ook bedankt he, hoelang hou je het op de S5200N op 1 accu uit?
Ik ga binnenkort maar es kijken bij zo'n appledealer, ook om eens te zien of 12" niet aan de kleine kant is. Ik zit sowieso nog te twijfelen tussen een 12"ibook of deze Laatste is wel een stukkie duurder, houdt het minder lang uit op een accu, maar heeft wel een bijzonder mooi schermpie :) Plus dat ik bij de ibook een heel OS opnieuw moet leren, maarja, wel een heel geil OS :Y) Keuzes, keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:53

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 17:29:
[...]
Ik zit sowieso nog te twijfelen tussen een 12"ibook of deze Laatste is wel een stukkie duurder, houdt het minder lang uit op een accu, maar heeft wel een bijzonder mooi schermpie :) Plus dat ik bij de ibook een heel OS opnieuw moet leren, maarja, wel een heel geil OS :Y) Keuzes, keuzes...
Ik draai dezelfde resolutie (1400x1050) op mijn PC met een 19" CRT scherm, en ik heb altijd ruimte te weinig. Op mijn 12" iBook met een resolutie van 1024x768 heb ik daar, dankzij Expose nooit last van.

Des, verkijk je niet teveel op de specs, gaat niet om de grootte van het scherm of de hoeveelheid pixels, maar hoe je het gebruikt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Nu online
@macwolf en cyber:

Bedankt voor jullie reactie ik denk toch echt dat ik dan maar een iBook ga nemen.

@de rest

Alleen waarvoor kan je dan beter de Powerbook gebruiken (los van het imho mooier design), aangezien de meest gebruikte opties op de iBook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Johnny schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 17:46:
[...]

Ik draai dezelfde resolutie (1400x1050) op mijn PC met een 19" CRT scherm, en ik heb altijd ruimte te weinig. Op mijn 12" iBook met een resolutie van 1024x768 heb ik daar, dankzij Expose nooit last van.

Des, verkijk je niet teveel op de specs, gaat niet om de grootte van het scherm of de hoeveelheid pixels, maar hoe je het gebruikt.
OSx hoef je niet echt te leren, gewoon doen, wil je unix in dan heb je wel wat kennis nodig ja.
Maar voor alleen OSx heb je het niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Mijn eerste stap op de weg terug naar de Mac is gezet :) Ik heb altijd Macs gebruikt, vanaf de Apple II tot mijn Performa 6300. In 2000 ben ik vanwege mijn game-manie overgestapt op PC, maar het bleef altijd kriebelen, zeker toen OSX steeds mooier werd. Ik wil de Mac Mini gaan gebruiken om lekker te spelen met OSX, en mijn oude Mac software weer te gaan draaien.

De Mac Mini gaat naast mijn PC werken; ik wacht met de aanschaf van de Mini tot Tiger uit is. Vandaag echter al een mooie USB KVM audio switch aangeschaft op eBay, en ik typ dit op mijn mooie Apple Keyboard. De integratie met een PC valt me erg mee; ik had een logitech bordje, maar de Logitech software werkt goed met het Apple Keyboard, dat netjes als Apple Extended Keyboard wordt herkent door XP SP2. Zelfs de volume en mute toetsen werken! Het enige dat niet klopt, klopt eigenlijk wel: het Euro teken gaat nog steeds met alt gr + 5, terwijl dat (denk ik) alt + 2 is op de Mac. Logisch eigenlijk. Misschien aanpasbaar in Windows om de toetsencombinate voor € te wijzigen? Ergonomisch is het even wennen, de scherpe randen van het Apple toetsenbord vind ik niet zo fijn als mijn gladde Logitech bordje.

Na de zomer maar eens kijken naar een mooie 19 inch TFT die goed bij de Mini past; PC staat onder het bureau dus met mijn Logitech MX500 wordt het dan een mooie opgeruimte Mac-desktop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 14-09 07:41
Flatwhite schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 18:05:
@macwolf en cyber:

Bedankt voor jullie reactie ik denk toch echt dat ik dan maar een iBook ga nemen.

@de rest

Alleen waarvoor kan je dan beter de Powerbook gebruiken (los van het imho mooier design), aangezien de meest gebruikte opties op de iBook kunnen.
Pb heeft meer poorten. Oa fw800 audio-in normale dvi plug normale tvout etc (zie http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86283 ). Buspeed is hoger & pc2700 ipv pc2100 ram dat soort zaken. En er zijn nog wat voordelen bv dat je de powerbook dicht kan gebruiken zonder screenhack.

Vind je dat niet belangrijk allemaal dan ben je beter af met een ibook idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Even een vraagje uit nieuwsgierigheid...

De standaard Apple Mouse geleverd bij een iMac. Is dat een optische muis?

En waar kan ik wat goede closeups vinden van keyboard en muis? Ik heb me suf gezocht, maar kom gewoon niets tegen op Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Da's een optische muis, ja. Balletjes zijn zo pc :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Bij Staffhorst zag ik een aantal alternatieve muizen liggen in Mac-stijl met scroll wheel en twee knoppen. Interessant voor sommigen misschien die hun desktop niet aesthetisch willen vernielen maar wel gebruiksgemak zoeken ;) Ik hou het bij mijn MX500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindkaas

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

Dit is wel een mooi voorbeeld: Muis met scrollwheel en twee knoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Hoewel die muis idd. erg mooi is (past goed bij de Mac) zijn de gebruikerservaringen wat minder. Dus goed onderzoek doen als je een muis koopt is mijn advies.

Zelf gebruik ik gewoon een zwart/zilveren Logitech muis (mx310). Werkt goed en ziet er op zichzelf ook goed uit. Ze zouden alleen een Apple designtje moeten leveren voor dergelijke muizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindkaas

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

MacWolf schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 12:27:
Hoewel die muis idd. erg mooi is (past goed bij de Mac) zijn de gebruikerservaringen wat minder. Dus goed onderzoek doen als je een muis koopt is mijn advies.

Zelf gebruik ik gewoon een zwart/zilveren Logitech muis (mx310). Werkt goed en ziet er op zichzelf ook goed uit. Ze zouden alleen een Apple designtje moeten leveren voor dergelijke muizen.
Sowieso vrijwel alle computer-ontwerpers kunnen een hoop leren van Apple. We kennen allemaal het mooie beige nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Pindkaas schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 12:57:
Sowieso vrijwel alle computer-ontwerpers kunnen een hoop leren van Apple. We kennen allemaal het mooie beige nog wel?
Dat kende Apple ook tot een jaar of 5 geleden.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
  • Laatst online: 15:47
MacWolf schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 12:27:

Dit (http://www.dvforge.com/themousebt.shtml) is de opvolger, ik heb deze nu 2 weken in gebruik en heb er eigenlijk niks over te klagen. Het formaat is gelijk aan de apple muizen, en de rechtermuisknop is een geweldige toevoeging. Het scrollwheel is een nuttige extra, en regeert bovendien vrij soepel. Alleen voor het batterij niveau is nog geen oplossing, beetje jammer maar mischien kom ik er wel uit met een beetje zoeken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindkaas

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

OzBoz schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 13:03:
[...]

Dat kende Apple ook tot een jaar of 5 geleden.
9 van 10 keyboards en muizen hebben nu nog steeds die kleur. en het probleem is eigenlijk dat ze allemaal een andere tint hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Laatst online: 22:57

Nietzman

Woei!

Hmmm, Leon mag hem geweldig vinden, maar ik kan de aanschaf van die muis alleen maar afraden. Ik heb deze versie gehad en weer teruggebracht, en een vriend van me heeft de bluetoothversie na een week weer teruggebracht. Over het algemeen zijn de gebruikerservaringen die je op internet terugleest ook niet al te best.

Qua muizen hou ik het lekker bij Logitech, en de Mx900 staat nog niet eens zo slecht bij een Powerbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:07
Na het topic door gelezen te hebben heb ik nog een beetje mijn twijfels.
Ik heb eigenlijk voor mijn school en me volgende opleiding (bedrijfskundige informatica) een laptop nodig.
Nu vind ik die iBook onwijs mooi en ik wil er ook graag 1, alleen ik zou hem gebruiken voor tekstverwerken, presentaties maken, websites bouwen (ook voor privé) , beetje tekenen met photoshop bijv en dan films kijken en surfen en mailen natuurlijk ;)
Alleen voordat ik zo'n iBook aanschaf vroeg ik mij af of iemand hier een beetje een advies voor me heeft, om mij te overtuigen of juist over te halen om er geen te halen ;)

Ik maak me trouwens geen zorgen over de software voor vervangers, mijn vraag is gewoon of het handig is om een iBook te nemen voor de taken die ik heb genoemt.

[ Voor 16% gewijzigd door Meauses op 15-01-2005 18:01 ]

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Meauses schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 17:50:
Na het topic door gelezen te hebben heb ik nog een beetje mijn twijfels.
Ik heb eigenlijk voor mijn school en me volgende opleiding (bedrijfskundige informatica) een laptop nodig.
Nu vind ik die iBook onwijs mooi en ik wil er ook graag 1, alleen ik zou hem gebruiken voor tekstverwerken, presentaties maken, websites bouwen (ook voor privé) , beetje tekenen met photoshop bijv en dan films kijken en surfen en mailen natuurlijk ;)
Alleen voordat ik zo'n iBook aanschaf vroeg ik mij af of iemand hier een beetje een advies voor me heeft, om mij te overtuigen of juist over te halen om er geen te halen ;)

Ik maak me trouwens geen zorgen over de software voor vervangers, mijn vraag is gewoon of het handig is om een iBook te nemen voor de taken die ik heb genoemt.
Gewoon doen :) Je krijgt er geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Alles wat jij zei is mogelijk, dus iBook is aanrader/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Bigs schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 18:03:
[...]

Gewoon doen :) Je krijgt er geen spijt van.
Haha dat geloof ik graag ;)
Ik ga zoiezo wel een keer langs bij een apple dealer even kijken naar dat dingetje.
Maar woon in den haag (Leidscheveen) dus moet er wel ff voor in de trein zitten, maar ik heb et er voor over.
Maar ik zag dus op macosx.nl dat er geen access zit in office 2004 voor de mac.
Aangezien ik dit wel nodig heb voor school ook :/
Maar ik heb wel nog een gewone pc waar ik access op kan doen, maar als ik em nodig heb voor school die laptop en ik moet met access werken houdt het een beetje op, op dat vlak dan alleen wel ;) of weet iemand een vervanging daarvoor of iets?

[ Voor 6% gewijzigd door Meauses op 15-01-2005 18:10 ]

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Access is inderdaad vaak een grote of kleine horde voor overstappers; het wordt tijd dat Apple dat gat zelf eens opvult...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:32
Nu vind ik die iBook onwijs mooi en ik wil er ook graag 1, alleen ik zou hem gebruiken voor tekstverwerken, presentaties maken, websites bouwen (ook voor privé) , beetje tekenen met photoshop bijv en dan films kijken en surfen en mailen natuurlijk
Alleen voordat ik zo'n iBook aanschaf vroeg ik mij af of iemand hier een beetje een advies voor me heeft, om mij te overtuigen of juist over te halen om er geen te halen
Tja, dat kan allemaal met een ibook, en deze is ook nog eens goedkoper dat een vergelijkbare kleine centrino (x86)
Uiteindelijk is het voornamelijk van belang voor je keuze of er specifieke windows only software is die je moet gebruiken welke niet compatible is naar buiten toe (zoals autocad of bijv 3dstudio max)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 18:10:
Access is inderdaad vaak een grote of kleine horde voor overstappers; het wordt tijd dat Apple dat gat zelf eens opvult...
Ja idd, ik moet eigenlijk alleen in access programmeren voor een periode van 3 maanden ofzo zover ik weet, en het is hbo maar ik wilde gewoon met die laptop kunnen notuleren en beetje project in elkaar zetten met word (typen) en photoshop (images maken voor het project) en misschien websites bouwen voor projecten en mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
blouweKip schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 18:20:
[...]

Tja, dat kan allemaal met een ibook, en deze is ook nog eens goedkoper dat een vergelijkbare kleine centrino (x86)
Uiteindelijk is het voornamelijk van belang voor je keuze of er specifieke windows only software is die je moet gebruiken welke niet compatible is naar buiten toe (zoals autocad of bijv 3dstudio max)
op me huidige windows pc doe ik eigenlijk gewoon surfen, mailen, msn, en gebruik maken van usenet (ftd enz.) en soms een spelletje. Maar dat je op de iBook geen spelletjes kan spelen boeit me eigenlijk niks het gaat mij meer om de dingen die je er wel mee kan, spelletjes doe ik wel op me windows pc mocht ik dat willen.
Maar volgens mij is er voor de dingen die ik doe op Mac OS X wel een vervanger voor te vinden.
Alleen van dat ftd weet ik het niet, ik heb wel gelezen in dit topic over een usenet client dus opzich eigenlijk alles is te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dr. Strangelove schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 18:10:
Er is een een database programma dat lijkt op Acces, namelijk FileMaker (wat een dochteronderneming van Apple is). Dat is ook de reden waarom Microsoft geen Acces ontwikkeld voor de Mac. Maar als een school je verplicht stelt om Acces te gebruiken, heb je natuurlijk aan FileMaker niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Nee dat klopt maar om nou geen iBook aan te schaffen alleen omdat er geen Access op kan wat ik ook op me windows pc thuis dan wel kan is natuurlijk wel een beetje kortzichtig denk ik.
Dan doe je jezelf en een iBook tekort denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Nu online
Stel ik heb om mijn thuis computer (WinXP pc) een word bestand gemaakt...kan ik dit bestand dan ook meteen openen op de iBook...Hetzelfde voor foto's (jpeg, gif, bmp) kunnen deze rechtstreeks op de iBook..??

edit: natuurlijk ook andersom...dus iBook ---> WinXP

[ Voor 17% gewijzigd door Flatwhite op 15-01-2005 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL!PNEUS
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

Flatwhite schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 18:56:
Stel ik heb om mijn thuis computer (WinXP pc) een word bestand gemaakt...kan ik dit bestand dan ook meteen openen op de iBook...Hetzelfde voor foto's (jpeg, gif, bmp) kunnen deze rechtstreeks op de iBook..??

edit: natuurlijk ook andersom...dus iBook ---> WinXP
Ja, want Word, Excel en PowerPoint heb je ook gewoon op de Mac, en plaatjes werken ook gewoon. Kijk gewoon eens op http://www.apple.com/switch

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4NCOR
  • Laatst online: 09-09 15:33

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Ja hoor, dat kan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Daedalus schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 18:38:
[...]

Er is een een database programma dat lijkt op Acces, namelijk FileMaker (wat een dochteronderneming van Apple is). Dat is ook de reden waarom Microsoft geen Acces ontwikkeld voor de Mac. Maar als een school je verplicht stelt om Acces te gebruiken, heb je natuurlijk aan FileMaker niks.
Filemaker gebruik ik al vanaf versie 1 :) Het is erg intuïtief, veel makkelijker dan Access, maar het is veel beperkter. En de werkwijze van Access is heel anders, dus het is geen alternatief.

Als je een simpele klus moet oplossen in Acces dan zal dat ook lukken in Filemaker (in minder tijd ook denk ik), maar als het voor school is dan heb je er niks aan; de programma's zijn te verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dr. Strangelove schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 20:24:
[...]

Filemaker gebruik ik al vanaf versie 1 :) Het is erg intuïtief, veel makkelijker dan Access, maar het is veel beperkter. En de werkwijze van Access is heel anders, dus het is geen alternatief.

Als je een simpele klus moet oplossen in Acces dan zal dat ook lukken in Filemaker (in minder tijd ook denk ik), maar als het voor school is dan heb je er niks aan; de programma's zijn te verschillend.
Aha :) Ik heb me nooit echt verdiept in FileMaker (of Acces), dus ik zou niet weten hoe het met elkaar te vergelijken is. Maar als een school werkt met Acces, dan kun je het altijd nog met Virtual PC doen. Voor dit soort dingen is dat wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Het is eigenlijk nog afwachten tot Mac OS X Tiger 10.4 uitkomt.
Ik neem aan dat als deze uit is, deze ook meteen bij een iBook geleverd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep (open deur he?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Euh nu wel :P
ik heb me niet echt bezig gehouden met apple sinds deze week ;)
Maargoed, Tiger komt uiterlijk maart uit als ik apple moet geloven.
Kzit te twijfelen of ik nu een iBook moet halen of beter kan wachten, Tiger heeft wel wat leuke nieuwe dingen erin heb ik kunnen zien op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Meauses schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 20:34:
Het is eigenlijk nog afwachten tot Mac OS X Tiger 10.4 uitkomt.
Ik neem aan dat als deze uit is, deze ook meteen bij een iBook geleverd wordt?
Natuurlijk :) Je krijgt echt geen verouderde software mee hoor ;) Als je goed getimed een nieuwe mac koopt krijg je ws. zelfs eerder Tiger dan 'ie eigenlijk te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Meauses schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 20:53:
[...]

Euh nu wel :P
ik heb me niet echt bezig gehouden met apple sinds deze week ;)
Maargoed, Tiger komt uiterlijk maart uit als ik apple moet geloven.
Kzit te twijfelen of ik nu een iBook moet halen of beter kan wachten, Tiger heeft wel wat leuke nieuwe dingen erin heb ik kunnen zien op de site.
3 maanden nadat ik mijn Powerbook kocht (ongeveer) kwam Panther uit.. Apple had toen een actie waarmee je voor twee tientjes 'administratiekosten' een 'gratis' Panther upgrade kon krijgen. Je kunt de gok dus wagen en hopen dat ze dat nu weer doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Nu online
Ik ga meer en meer de overstap richting in...en dan vooral de iBook. Ik zie eigenlijk nu geen reden meer om NIET over te stappen..En Mac OSX is nog lekker totaal anders als windows ook, kan ik lekker een tijdje klooie :P

Alhoewel, er is nog maar 1 ding dat me tegen houdt... Mac OSX Tiger (wil hier liever op wachten)...maarja tegen de tijd dat ik het geld bijelkaar heb... :P

Zal trouwens de iBook met Tiger duurder worden en zal iLife '05 er ook dan bij zitten...?
NU met studentenkorting 938 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Dr. Strangelove schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 20:24:
[...]

Beetje offtopic, maar wat is er minder aan Filemaker als aan Access?
Ik kan echt meer in Filemaker als in Access.
Hoe kijk jij er tegenaan? ik heb nu net Filemaker Developer7, nou ik moet er niet aan denken om iets anders te nemen.
enige wat ik wel eens mis is, een overzicht van wat er nou in je database staat, beetje een SQL overzicht, maar volgens mij zie ik gewoon iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

ik heb meer een hardware matige vraag hopelijk niet erg als ik em hier post. kan ik een mac toetsenbord op een pc doen? of is dat niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

lammmetak schreef op zondag 16 januari 2005 @ 02:26:
ik heb meer een hardware matige vraag hopelijk niet erg als ik em hier post. kan ik een mac toetsenbord op een pc doen? of is dat niet mogelijk?
Zolang 't een USB versie is wel, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Wat ik me ook nog afvraag, naar het schijnt ( het is nog een gerucht) komt de iBook G5 uit in het 2e kwartaal van 2005.
Zal deze een hogere prijs hebben? ipv de 999 voor de 12 inch G4.
Ik neem aan van wel, maar ik vraag me af of Apple het doorheeft dat ze met deze prijs toch wel veel meer kunnen verkopen.
Maarja zal wel een vraag aanbod gebeuren worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
Flatwhite schreef op zondag 16 januari 2005 @ 01:17:
Ik ga meer en meer de overstap richting in...en dan vooral de iBook. Ik zie eigenlijk nu geen reden meer om NIET over te stappen..En Mac OSX is nog lekker totaal anders als windows ook, kan ik lekker een tijdje klooie :P

Alhoewel, er is nog maar 1 ding dat me tegen houdt... Mac OSX Tiger (wil hier liever op wachten)...maarja tegen de tijd dat ik het geld bijelkaar heb... :P

Zal trouwens de iBook met Tiger duurder worden en zal iLife '05 er ook dan bij zitten...?
NU met studentenkorting 938 euro
als je nu een mac besteld krijg je als het goed is gewoon ilife '05 meegeleverd
Meauses schreef op zondag 16 januari 2005 @ 03:01:
Wat ik me ook nog afvraag, naar het schijnt ( het is nog een gerucht) komt de iBook G5 uit in het 2e kwartaal van 2005.
Zal deze een hogere prijs hebben? ipv de 999 voor de 12 inch G4.
Ik neem aan van wel, maar ik vraag me af of Apple het doorheeft dat ze met deze prijs toch wel veel meer kunnen verkopen.
Maarja zal wel een vraag aanbod gebeuren worden.
de ibook is pas op de g4 overgestapt, de powerbook draait al jaren op de g4. met andere woorden: geloof je echt dat apple zowel de powerbook als ibook tegelijk op de g5 overzet? als ze die al in een notebook krijgen op het moment...dacht het niet dus. het prijsverschil tussen een ibook/powerbook is al helemaal scheef op het moment, laat staan als ze allebei een g5 zouden hebben...

[ Voor 35% gewijzigd door bolleh op 16-01-2005 03:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
lammmetak schreef op zondag 16 januari 2005 @ 02:26:
Ik citeer mijn eigen post van vrijdag j.l.:
De Mac Mini gaat naast mijn PC werken; ik wacht met de aanschaf van de Mini tot Tiger uit is. Vandaag echter al een mooie USB KVM audio switch aangeschaft op eBay, en ik typ dit op mijn mooie Apple Keyboard. De integratie met een PC valt me erg mee; ik had een logitech bordje, maar de Logitech software werkt goed met het Apple Keyboard, dat netjes als Apple Extended Keyboard wordt herkent door XP SP2. Zelfs de volume en mute toetsen werken! Het enige dat niet klopt, klopt eigenlijk wel: het Euro teken gaat nog steeds met alt gr + 5, terwijl dat (denk ik) alt + 2 is op de Mac. Logisch eigenlijk. Misschien aanpasbaar in Windows om de toetsencombinate voor € te wijzigen? Ergonomisch is het even wennen, de scherpe randen van het Apple toetsenbord vind ik niet zo fijn als mijn gladde Logitech bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Dr. Strangelove schreef op zondag 16 januari 2005 @ 09:20:
[...]

Ik citeer mijn eigen post van vrijdag j.l.:

[...]
:o
gaaf:D
mja dan ga ik binnenkort even naar eindhoven om eerst zo'n mac mini te bekijken en daarna zo'n keyboard. kvind dat wit veeel mooier:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet dat het me weerhoudt om over te stappen, maar toch effe een vraagje. Kan ik op Mac OS-X een web- en een ftp-server draaien? ja dat kan, weet ik, maar dan heb je het over Mac OS-X server. Gaat mij dus om de gewone client installatie. Is dat meegeleverd, moet je dat achteraf installeren, of ben je overgelaten aan 3rd party software?

Het komt nogal eens voor dat ik iets wil hosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:04
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 14:43:
Niet dat het me weerhoudt om over te stappen, maar toch effe een vraagje. Kan ik op Mac OS-X een web- en een ftp-server draaien? ja dat kan, weet ik, maar dan heb je het over Mac OS-X server. Gaat mij dus om de gewone client installatie. Is dat meegeleverd, moet je dat achteraf installeren, of ben je overgelaten aan 3rd party software?

Het komt nogal eens voor dat ik iets wil hosten...
geen probleem, apache is standaard ingebouwd (ik geloof zelfs al met php support standaard) ftp server ook.
En MYSQL is ook geen probleem, zijn installers voor te vinden die alles voor je regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh, cool.

(met zeker ook nog een nifty beheerschilletje?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 14-09 07:41
hier is iig een ftp server: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/1083

Zijn er nog wel meer te krijgen. Gewoon ff rondneuzen op versiontracker (erg goede site)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielZ
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-10-2024

NielZ

Casual

Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 14:52:
Oh, cool.

(met zeker ook nog een nifty beheerschilletje?)
Jep. Regelpaneeltje zit ingebouwd. :)
Afbeeldingslocatie: https://secure.cgi101.com/book/connect/macimg/sharingpane.jpg

Ik heb zelf nauwelijks verstand van hosting of wat dan ook, maar ik had binnen 40 seconden een filetje gehost vanaf mijn Macje. Dit is weliswaar erg simpel gehouden, maar je kunt het zo lastig maken als je wilt (zoalt kieskes al aangaf).

Mage Powerrr \o/ | Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Om PHP te activeren moet je wel enkele regels van je Apache configuratie bestand aanpassen. Dat moet in de terminal gebeuren. Het enige dat je moet aangeven is dat Apache met .php bestanden kan omgaan. PHP is al onderdeel van de installatie, dus dan werkt PHP gelijk. Op O'Reilly (MacDevCenter) is precies te vinden hoe je PHP activeert. Ook kun je goede tutorials vinden voor bijv. MySQL gebruiken op OS X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is zeer simpel idd, zet alleen FileFault niet aan als je erg gebruik van maakt, dan is de pagina van buiten uit niet zichbar door de extcryptie.

CGI files zijn ook makkelijk te gebruiken trouwens, zit ergens een dir (weet ff niet meer waar :P), waar je die besstanden in moet pleuren, perl is al geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu ik toch aan overstappen zit te denken zit ik me ook af te vragen wat voor programma's jullie gebruiken voor de basic dingen.

Zou iemand eens zijn alternatieven willen posten voor:
Nero, Winamp, Microsoft Office Picture Manager, Excell, Skype, Cute FTP Pro, DC++ (kan alleen een 0.1 alpha mac versie hiervan vinden), Microsoft Visio.

Hmm, zie zelfs dat SPSS er voor de mac is. Impressive :*)
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.