Mijn heldLow-Fi schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 20:35:
@ Q
Voor tag en rename is trouwens wel een x tegen hanger in de vorm van tritag
Tnx!
Mijn heldLow-Fi schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 20:35:
@ Q
Voor tag en rename is trouwens wel een x tegen hanger in de vorm van tritag
Dat is ook een non-argument, aangezien je ook gewoon de nieuwste spellen kunt spelen op een console.Low-Fi schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 20:31:
Nogmaals als je spellen wil spelen koop dan geen mac (zoals al lang bekend is).
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Sinds ik voor het eerst ben gaan denken over het eventueel kopen van een Apple laptop ben ik positief verrast over de alternatieven die er beschikbaar zijn. Sinds een paar weken gebruik ik een 'home-made' programma om met mijn telefoon te communiceren en zelfs daarvoor kon ik een alternatief vinden (http://www.macupdate.com/info.php/id/13026, voor SE t600+, voor wie het wil weten.)Q schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 20:11:
Geef een duidelijke lijst met applicaties die je gebruikt op je pc en misschien dat er dan wat gericht geantwoord kan worden. Geef eventueel ook zelf aan waar je al een alternatief voor het gevonden (of noem die niet)
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
ik heb zelf ook een cubeJohnny schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:34:
[...]
Dat is ook een non-argument, aangezien je ook gewoon de nieuwste spellen kunt spelen op een console.
Ik speel al lang geen spellen meer op mijn PC, omdat het altijd zo'n gedoe is met installeren, instellingen, drivers, laadtijden, updates, patches, controls, specs, registraties enz.
En dat het veel geld kost is ook geen waar aangezien je tegenwoortdig al voor minder dan 100 euro een Nintendo GameCube + spel hebt.
Als ik me niet vergis ondehoudt Apple zelf een dergelijke lijst op hun website. Ik zoek me echter elke keer weer het pleuris en kan'm vaak niet vinden.Is het misschien een idee om ergens, bijvoorbeeld in dit topic, een lijstje te maken van programma's en alternatieven, of handige (shareware) programma's in het algemeen?)
Liege, liege, liegebeest!
Het probleem is dat mijn vragen nu op een manier uitgelegd worden, die ik niet bedoeld heb (ten dele ook mijn schuld). Met het spitwerk bedoel ik niet het vinden van vervangingen. Ik weet dat er voor bijna alles een vervanging is. Mijn grote punt zit in het feit dat ik voor alles een vervanging kan zoeken, maar de vraag is dan wat ik daar mee opschiet, aangezien ik sommige dingen al achter me moet laten, zoals het spellen spelen (op de PC of Mac). Ik zou dan alleen voor de nieuwsgierigheid overstappen, design en een het gemak dat de beveiliging iets makkelijker is, toch? Een hoge prijs, als het dus niet goed uitkomt...Q schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 20:11:
[...]
No offence maar dat weet je behoorlijk knap te verbergen. Als ik al die keywords die jij noemt intik in de got-search kom ik allerlei antwoorden tegen.
[...]
Een van de beste uitgangspunten is zelf klooien en proberen. Wat je echt niet zelf kunt vinden, zoals: "weet iemand een equivalent voor applicatie X op de mac?" kun je hier stellen, lijkt mij. Of " ik doe dit zo, maar hoe doe ik dit op de mac?". Etc.
[...]
Dat kan, maar je kunt hier beter specifiek vragen naar een alternatief voor een bepaalde applicatie. Na de search gebruikt te hebben. Ik heb bijv geen alternatief gevonden van tag&rename. Als dat relevant voor je is, moet je je afvragen of een overstap dan wel mogelijk is. Als je er gewoon een machine bij kan kopen, is dat wat minder erg.
[...]
Gamen doe ik ook nog op mijn pc. Sorry, deed. Ik heb ontzettend veel gegamed, maar ik heb het wel gezien. Als gameplatform is de mac gewoon te duur.
[...]
Als jij ffies een leeg cd'tje meeneemt dan zal niemand moeilijk doen om jou een cdtje te laten branden, toch?
[...]
Geef een duidelijke lijst met applicaties die je gebruikt op je pc en misschien dat er dan wat gericht geantwoord kan worden. Geef eventueel ook zelf aan waar je al een alternatief voor het gevonden (of noem die niet)
- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id
[ Voor 7% gewijzigd door lowfi op 05-01-2005 00:09 ]
Als jij minder waarde hecht aan zaken als beveiliging, design, makkelijkere GUI (na gewenning) en dergelijke en meer waarde aan een goedkope prijs, dan is een PC voor jou de beste keuze. Voor je vader zou een Mac een goede keuze kunnen zijn. Hij/jij zal minder tijd kwijt zijn aan beheer, en hij zal de mogelijkheid hebben om meer plezier aan zijn computer te beleven m.b.v. de iLife applicaties. Als je pa een gamer is, is de Mac geen goede keuze.Armada schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 23:50:
[...]
Het probleem is dat mijn vragen nu op een manier uitgelegd worden, die ik niet bedoeld heb (ten dele ook mijn schuld). Met het spitwerk bedoel ik niet het vinden van vervangingen. Ik weet dat er voor bijna alles een vervanging is. Mijn grote punt zit in het feit dat ik voor alles een vervanging kan zoeken, maar de vraag is dan wat ik daar mee opschiet, aangezien ik sommige dingen al achter me moet laten, zoals het spellen spelen (op de PC of Mac). Ik zou dan alleen voor de nieuwsgierigheid overstappen, design en een het gemak dat de beveiliging iets makkelijker is, toch? Een hoge prijs, als het dus niet goed uitkomt...
Doel je op de grafische kaart? Het is merkbaar in spellen als je het met en PC vergelijkt, echter het is voor mij goed genoeg, tevens merk je er in het OS niks van, je hebt namelijk ook geen snellere kaarten om het mee te vergelijken. Alles loopt trouwens sowieso lekker met een redelijk moderne grafische kaart (met 64 MB of meer) Als je erover loopt na te denken om een Mac te kopen en je bent in de toekomst van plan om het e.e.a. aan grafische bewerking te doen, koop dan een Mac die een grafische kaart heeft met ondersteuning voor pixel shaders, daardoor zal je in de nabije toekomst real-time filters kunnen toepassen, waar PC applicaties dergelijke effecten eerst moeten renderen. In zo'n geval zou een Mac dus langzamer kunnen zijn, maar door goed gebruik van moderne technieken is die sneller.Het andere aspect ging dus over de vraag of de lichtelijk achtergebleven hardware (voor wat betreft het grafische gedeelte) verder nog voor een nadelige beleving van de Mac zorgt. Zit er een soort lijdzaamheid in, dat dit soort dingen opgeofferd moeten worden voor de Mac (Apple levert immers niets anders of zeer duur), of is het domweg niet merkbaar? En vergelijkt iemand dat dan met recente windows-ervaring of met 'vroeger' (mensen die ten tijde van win95 overgestapt zijn),zoals ik op veel fora zie?
[ Voor 11% gewijzigd door MacWolf op 05-01-2005 00:12 ]
Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.
Laat ik het zo verwoorden:Daardoor is het moeilijk voor mij om een beeld te krijgen, van hoe het werken met het systeem in het dagelijkse leven zal zijn. Ik probeer dus een vergelijk te maken met mijn PC en in ieder geval na te gaan, dat ik geen dingen hoef op te geven, als ik de switch zou maken.
Misschien gaat dit wat ver, maar je kan ook eens zien of je een wat moderner systeem voor een weekje kan huren. Ik kan me vergissen, maar het lijkt me niet vergezocht dat er bedrijven zijn die Apple computers verhuren. Ik bedoel, het gebeurt ook met Windows en UNIX systemenWat ik al zei koop dan een 2e hands macje voor paar 100 euro. Mss nog een bak geld voor je? Maar je krijgt op deze manier wel een goede indruk natuurlijk. En je bent niet een paar duizend euro armer.
[ Voor 43% gewijzigd door Liegebeest op 05-01-2005 01:57 ]
[ Voor 2% gewijzigd door Qorne op 05-01-2005 13:29 . Reden: Niet sjaggie bedoeld, maar het is gewoon zo ;) :P ]
In dat geval zijn je vragen wel begrijpelijk. Ook ik denk dat je in dat geval het best een redelijke tweedehands Mac kan kopen voor een paar 100 Euro om het systeem e.d. een beetje te testen. Mocht je het dan niks vinden, dan kun je het systeem voor een zelfde bedrag doorverkopen. Mocht je het wel voldoen aan je eisen, dan kun je een nieuwere Mac erbij kopen.Armada schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 01:07:
Mijn vragen komen er voornamelijk uit voort dat ik niemand in mijn omgeving ken die een Mac heeft. Daardoor is het moeilijk voor mij om een beeld te krijgen, van hoe het werken met het systeem in het dagelijkse leven zal zijn. Ik probeer dus een vergelijk te maken met mijn PC en in ieder geval na te gaan, dat ik geen dingen hoef op te geven, als ik de switch zou maken. Dat betekent niet dat ik exact hetzelfde wil, maar het is wel om onzekerheid over de switch weg te nemen.
Je kan inderdaad testen in de showroom, maar een week met zo’n apparaat geeft natuurlijk pas echt de doorslag. Mijn angst is dat als ik dat ding eenmaal aangeschaft heb, ik erachter kom dat het niet een hallelujah-gevoel losmaakt, maar meer het idee van: ‘is dit alles?’. En dan zit je mooi met iets dat een smak geld gekost heeft, niet alles kan wat je eerst had en niet upgradeable is. Ik ben niet bang om nieuwe dingen te proberen en er moeite in te steken, maar ik ben er niet 100% zeker van dat er voldoende pay-off is.
[ Voor 31% gewijzigd door MacWolf op 05-01-2005 09:21 ]
Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.
Rustig Qorne, rustig...Hoe durf je nog te zeggen dat een Mac DUUR is
[ Voor 3% gewijzigd door GravGunner op 05-01-2005 12:00 ]
target assimilated
[ Voor 14% gewijzigd door MacWolf op 05-01-2005 12:22 ]
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
target assimilated
target assimilated
NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard
Verwijderd
Inmiddels hebben al een hoop mensen gereageerd dus ik zal het heel kort houden, waarbij ik eigenlijk mijzelf en anderen herhaal. We kunnen wel vervangende software opnoemen, maar de switch kun je alleen zelf maken, daar kunnen we je niet bij helpen, de voors en tegens zijn in dit en andere topics al uitvoerig behandeld. Verder is het een persoonlijke keuze.Armada schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 23:50:
[...]
Het probleem is dat mijn vragen nu op een manier uitgelegd worden, die ik niet bedoeld heb (ten dele ook mijn schuld). Met het spitwerk bedoel ik niet het vinden van vervangingen. Ik weet dat er voor bijna alles een vervanging is. Mijn grote punt zit in het feit dat ik voor alles een vervanging kan zoeken, maar de vraag is dan wat ik daar mee opschiet, aangezien ik sommige dingen al achter me moet laten, zoals het spellen spelen (op de PC of Mac). Ik zou dan alleen voor de nieuwsgierigheid overstappen, design en een het gemak dat de beveiliging iets makkelijker is, toch? Een hoge prijs, als het dus niet goed uitkomt...
Het andere aspect ging dus over de vraag of de lichtelijk achtergebleven hardware (voor wat betreft het grafische gedeelte) verder nog voor een nadelige beleving van de Mac zorgt. Zit er een soort lijdzaamheid in, dat dit soort dingen opgeofferd moeten worden voor de Mac (Apple levert immers niets anders of zeer duur), of is het domweg niet merkbaar? En vergelijkt iemand dat dan met recente windows-ervaring of met 'vroeger' (mensen die ten tijde van win95 overgestapt zijn),zoals ik op veel fora zie?
[ Voor 4% gewijzigd door Q op 05-01-2005 19:21 ]
Met je eens, maar uit dit eerder geposte artikel komt naar voren dat Office, wat mij toch één van de belangrijkste apps lijkt, zeker voor 'n00b'-switchers, niet vooruit te branden is, zelfs niet op een Dual 2 GHz! Mijn vraag is dan ook: is Office op de Mac echt zo slecht?Q schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 19:20:
Maar het punt is eerder: wat is 'snel genoeg'? Voor 80% van de gebruikers doet het er niet toe of ze 1 ghz of 3 ghz onder de motorkap hebben. Voor hen zijn 'andere zaken' belangrijk zoals 'geen virussen, spyware' makkelijk in gebruik, etc.
[ Voor 8% gewijzigd door The Evil Brain op 05-01-2005 21:40 ]
Verwijderd
Je dient iemand met Aaiboek 12" 800 mhz in zijn sig altijd te wantrouwen in dit soort zaken, maar ik heb geen problemen met office. Ik heb net even 'voor de grap' een docje van 92 pagina's met hier en daar wat grafisch spul geopend: geen enkel probleem met scrollen etc.The Evil Brain schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 20:04:
[...]
Met je eens, maar uit dit eerder geposte artikel komt naar voren dat Office, wat mij toch één van de belangrijkste apps lijkt, zeker voor 'n00b'-switchers, niet vooruit te branden is, zelfs niet op een Dual 2 GHz! Mijn vraag is dan ook: is Office op de Mac echt zo slecht?
Er zijn geen virussen voor Mac OS X. Er schijnen wel virusscanners te zijn, maar waarom begrijp ik niet. Dat is net zo absurd als in een woestijn mensen zand proberen te verkopen.Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 21:27:
Nog een vraagje aan de meer ervaren gebruikers, bestaan er eigenlijk apple-virussen en/of virusscanners?
Ik heb die recentie ook gelezen. Zelf vind ik Word lekker lopen op mijn 1,25 Ghz G4, maar die kerel heeft waarschijnlijk extreem hoge eisen. Word start bij mij op in 2 seconden. Intikken van tekst e.d. gaat ook vloeiend. 2 mensen uit mijn klas zijn ook naar de Mac overgestapt en die heb ik ook nooit horen klagen over Word. Ik denk dat die kerel een extreem geval is (volgens mij is iedere review wel positief over Mac Office).The Evil Brain schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 20:04:
[...]
Met je eens, maar uit dit eerder geposte artikel komt naar voren dat Office, wat mij toch één van de belangrijkste apps lijkt, zeker voor 'n00b'-switchers, niet vooruit te branden is, zelfs niet op een Dual 2 GHz! Mijn vraag is dan ook: is Office op de Mac echt zo slecht?
@Low-Fi hieronder:
Daarom vroeg ik het ook
[ Voor 19% gewijzigd door MacWolf op 05-01-2005 23:36 ]
Wel aardig artikel, heeft dat je wat geholpen?Armada schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 21:58:
Dit is dan wel geen review dat specifiek over Office performance gaat, maar dit vond ik ook erg informatief`(ik weet niet of het al gepost is):
http://sudhian.com/showdocs.cfm?aid=632
Officieel bestaan er (nog) geen virussen voor Mac OS X. Er zijn een paar proof-of-concepts bekend en laatst dook er een rootkit op, maar tot nu toe stelt het weinig voor. De enige manier waar je op dit moment een Apple met Mac OS X kunt infecteren is via Classic. Voor de Mac OS voor OS X (9 en lager) zijn er wel een aantal virussen bekend (stuk of 30). Deze zouden in het uiterste geval ook OS X kunnen beschadigen. Echter, aangezien de meeste mensen met OS X nagenoeg nooit met Classic werken en de virussen nauwelijks voorkomen, is de kans dat je een virus oploopt nagenoeg nul.Q schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 21:31:
[...]
Er zijn geen virussen voor Mac OS X. Er schijnen wel virusscanners te zijn, maar waarom begrijp ik niet. Dat is net zo absurd als in een woestijn mensen zand proberen te verkopen.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 18:17:
Wat doe je precies met SolidWorks? Gebruik je het om exploded views te maken?
Het enige wat ik weet is Form Z. Ik weet niet of het overeen komt met wat jij er mee wil, maar het is wel uitgebreid en op de site staat precies wat je er allemaal mee kunt. Deze link geeft een overzicht van de mogelijkheden.
Ik gebruik het voor mijn studie Industrieel Ontwerpen te Delft. Vooral voor het waarheidsgetrouw modellen, uitwerken van concepten, maken van bemate aanzichten voor de werkplaats en uiteindelijk voor presentatie renderingen. Voor heel veel dus. Heb helaas nog geen alternatief gevonden dat hieraan kan voldoen. Maar gelukkig heb ik nog mijn desktop pc.MacWolf schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 19:33:
Ik heb ff geGoogle'd naar SolidWorks en vond een CAD/CAM programma. Bedoel je dat?
[ Voor 8% gewijzigd door tonyisgaaf op 06-01-2005 11:52 ]
NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard
Misschien dat je in deze lijst wat kunt vinden. Anders kun je het misschien vragen op het forum aldaar.tonyisgaaf schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 11:50:
Ik gebruik het voor mijn studie Industrieel Ontwerpen te Delft. Vooral voor het waarheidsgetrouw modellen, uitwerken van concepten, maken van bemate aanzichten voor de werkplaats en uiteindelijk voor presentatie renderingen. Voor heel veel dus. Heb helaas nog geen alternatief gevonden dat hieraan kan voldoen. Maar gelukkig heb ik nog mijn desktop pc.
Bedankt voor de link, ik heb er even naar gekeken, maar Solidworks bestanden worden niet ondersteund. Ik weet ook niet of er een enkel programma is die dat doet, maar het gaat mij vooral om de mogelijkheden tot het maken van bemate aanzichten, aangezien dat redelijk veel tijd kost. Modellen kan met elk programma.
Dat met 2 documenten werken is veel beter op de Mac dan op PC naar mijn mening, omdat je in de Mac versie van Word heerlijk kan switchen tussen documenten met Appletje-~ (Appletje-Tilde). Ik vind het vreemd dat zoiets in de Windows versie van Word niet mogelijk is, of weet ik iets niet van de Windows versie?Qorne schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 00:02:
Office is hier super snel op mijn iMac 1.25Ghz.
Op me school hebben ze van die dell pcs 2.8ghz 512mb ram, Word gaan zeker niet sneller daar, eerder trager.
In verhouding gaat het nog trager, omdat het op een wintel PC een ramp is om met 2 documenten te gelijk te werken en info van het internet te halen en ook nog wat bewerkingsprogrammas voor fotos. omdat je slecht kan multitasken, het is super vervelend om alles te minimaliseren en weer te openen. enz. bij de Mac heb je tenminste Exposé
FireStarter FX: gratis en ondersteund overburning.bolleh schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 15:07:
hmm kwam er gister dus achter dat roxio toast geen overburning ondersteund
das toch wel een groot gemis imho, vaak heb je cds die net een tweetal mb's groter zijn en dan weigert het al te branden, erg jammer
gelukkig heb ik een pc laptop bij de hand met nero daarop maargoed
En wellicht weet men je op Architosh ook wel te helpen.Daedalus schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 14:01:
[...]
Misschien dat je in deze lijst wat kunt vinden. Anders kun je het misschien vragen op het forum aldaar.
Ehm, dat kan toch gewoon met Alt-TabMacWolf schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 14:05:
[...]
Dat met 2 documenten werken is veel beter op de Mac dan op PC naar mijn mening, omdat je in de Mac versie van Word heerlijk kan switchen tussen documenten met Appletje-~ (Appletje-Tilde). Ik vind het vreemd dat zoiets in de Windows versie van Word niet mogelijk is, of weet ik iets niet van de Windows versie?
Nee, met Appletje-tilde neem je alleen de vensters van de huidige applicatie. Dit werkt overigens in elke applicatie, aangezien Appletje-tilde door Apple is gedefineerd.The Evil Brain schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 15:20:
[...]
Ehm, dat kan toch gewoon met Alt-TabVoor elk document in Word heb je namelijk een apart venster in Windows
Als je Alt-tabt, neem je natuurlijk wel je andere openstaande vensters mee, is dat met Appletje-tilde niet?
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
had em al gevonden ja, ware het niet dat hij niet lekker werkt met mn sony dru700a, ik kan er zelfs geen directe kopie mee maken, iets wat met toast zonder problemen gaatDaedalus schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 15:11:
[...]
FireStarter FX: gratis en ondersteund overburning.
Verwijderd
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 22:46 ]
Verwijderd
Gewoon eern Airport Expres station erbij kopenVerwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 22:45:
Ik wil graag een iBook gaan kopen, maar nu heb ik een vraag over het netwerk.
Ik heb thuis 2 PC's die aan router zitten (niet draadloos)
hoe kan ik een iBook aan dit netwerk toevoegen, maar dan wel draadloos ??
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 22:50 ]
Verwijderd
en dan de Airport Express connecten met de router??Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 22:49:
[...]
Gewoon eern Airport Expres station erbij kopen, de iBook heeft al een draadloze netwerkkaart.
Ja, echt rete simpel. (ok, vast wel iets configgen)Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 22:51:
[...]
en dan de Airport Express connecten met de router??
Verwijderd
heb je het nu over de AirPort Express-basisstation met AirTunes, de AirPort Extreme-basisstation (met modem en antennepoort) of de AirPort Extreme-basisstation (met Power over Ethernet en UL 2043)The - DDD schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 22:54:
[...]
Ja, echt rete simpel. (ok, vast wel iets configgen)
De airport express kan 10 wifi clients aan. Op 54 mbps.
Je netwerk uitbreiden
Als je al een draadloos netwerk hebt opgezet in je huis en het bereik daarvan wilt uitbreiden, is de AirPort Express de perfecte oplossing. Stel dat je via je PowerBook het internet op wilt in een deel van je huis dat buiten het 50-meterbereik van je AirPort Express- of AirPort Extreme-basisstation ligt. Dan kun je de AirPort Express heel eenvoudig gebruiken als draadloze brug en zo het bereik van je primaire basisstation uitbreiden.(5)
[ Voor 56% gewijzigd door lowfi op 06-01-2005 23:13 ]
[ Voor 12% gewijzigd door HyperioN op 07-01-2005 00:12 ]
Nee kan nog niet , misschien bij de volgende, ik weet niet of ze er mee gestopt zijn.twan1 schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 23:42:
weet er eigelijk iemand wanneer de Mac versie van MSN Messenger webcam support krijgt ?
Ik heb al een tijd zitten zoeken op google, en ik lees daar zeer uiteenlopende dingen. Is het waar dat er waarschijnlijk nooit een versie gaat komen met webcam support ?
Dit mag een beetje stom klinken, en dat is het ook ergens wel, maar dat is een van de redenen dat ik geen Mac koop
target assimilated
Verwijderd
In mijn antieke Office 97 op de zaak gebruik ik Control-F6 om te wisselen tussen documenten, hoewel een hoop andere software weer naar Control-TAB luistert (Delphi, Mozilla).MacWolf schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 16:19:
Ja, want je hebt ook Apple-Tab om te switchen tussen applicaties, net als in Windows.
Maar Apple-Tilde zorgt dat je binnen een applicatie door vensters kan bladeren. Dit is trouwens systeembreed geregeld, dus werkt ook in Safari, Finder, etc... Voor zover ik weet is er niet zoiets in Windows, maar dit is extreem handig als je zonder muis wilt werken (minder kans op RSI)
Tegenwoordig is het vaak 64 MB RAM. Ik weet niet wat de reden is dat er geen kaarten zijn met super veel geheugen, want meer is altijd beter. Wellicht omdat Apple een kleinere afzet markt is, dat er gekozen wordt om minder kaarten te ontwikkelen, waarbij er vooral minder high-end kaarten ontwikkeld worden.GravGunner schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 10:35:
ik zie dat er niet echt super vidkaarten voor de mac beschikbaar zijn (als ik t goed zie komt het gemiddelde niet boven 32 MB) gaan Macs efficienter om met het geheugen ed of komt dit vanwege de drivers??
Niet helemaal. Ik zoek nog steeds meer informatie over wat er nu allemaal verandert met het overstappen naar een MAc. Of het nu een geheel andere ervaring is, of dat het meer van hetzelfde is, maar in een andere (Aqua)verpakking. Ik ben nu diverse artikelen aan het zoeken over ervaringen van switchers. En dan niet alleen van Windows naar Mac switchers, maar ook van Mac naar Windows switchers. In veel gevallen zijn die behulpzamer, omdat die allerlei eigenaardigheden van het Windiws-systeem opmerken, waardoor ik me een beeld kan vormen van hoe (en waarin ) de systemen verschillen.
Voor mij is het eigenlijk domweg nieuwsgierigheid. Ik heb al een aantal keren zitten rotzooien met Linux, maar ik vind het geen volwaardig vervanger (no offence intended). Ik vind het altijd leuk om wat afwijkends te gebruiken en te proberen. Maar ik heb geen geldboom in de tuin en daar komt mijn terughoudendheid vandaan. Ik ben nog wel aan het afwegen of ik zo'n Q88 niet interessant vind. Het is een veel kleinere investering en ik kan dan zien of het Mac-gebeuren wat voor mij is. Aan de andere kant, het blijft pootjebaden. Mocht dit niet bevallen wegens te weinig processorkracht (ik zal toch alle software van iLife willen proberen), dan zeg ik misschien te vroeg dat het niets voor mij is, terwijl dat met een volle iMac G5 nooit het geval geweest was. Keuzes, keuzes...Nitai schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 13:50:
op een gegeven moment moet je het gewoon proberen Armada. Alles is op een gegeven moment wennen, switchen van Mac naar PC en vice versa.
Maar als je zoveel twijfelt, dan zou ik mezelf afvragen waarom je überhaupt wilt overstappen.
Je kan alles wel online zoeken, en vragen naar gebruikerservaringen, maar je eigen ervaring, emoties, afwegingen zijn persoonlijk.
Zoals andere Tweakers al aangaven, koop desnoods een tweedehands product.
[ Voor 2% gewijzigd door Armada op 07-01-2005 14:01 . Reden: dubbel andere kant ]
[ Voor 7% gewijzigd door GravGunner op 07-01-2005 14:32 ]
target assimilated
Nou, als jij niet kiest kies ik: jij gaat een mac kopen. Nee, nee, niet tegensputteren nu, gewoon even naar Q luisteren. Zeg mij na.Armada schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 13:56:
[...]
Voor mij is het eigenlijk domweg nieuwsgierigheid. Ik heb al een aantal keren zitten rotzooien met Linux, maar ik vind het geen volwaardig vervanger (no offence intended). Ik vind het altijd leuk om wat afwijkends te gebruiken en te proberen. Maar ik heb geen geldboom in de tuin en daar komt mijn terughoudendheid vandaan. Ik ben nog wel aan het afwegen of ik zo'n Q88 niet interessant vind. Het is een veel kleinere investering en ik kan dan zien of het Mac-gebeuren wat voor mij is. Aan de andere kant, het blijft pootjebaden. Mocht dit niet bevallen wegens te weinig processorkracht (ik zal toch alle software van iLife willen proberen), dan zeg ik misschien te vroeg dat het niets voor mij is, terwijl dat met een volle iMac G5 nooit het geval geweest was. Keuzes, keuzes...
Verwijderd
lolQ schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 19:23:
[...]
Nou, als jij niet kiest kies ik: jij gaat een mac kopen. Nee, nee, niet tegensputteren nu, gewoon even naar Q luisteren. Zeg mij na.
Ik ga een mac kopen.
Ik ga een mac kopen.
Ik ga een mac kopen.
Ik ga een mac kopen.
Ik ga een mac kopen.
Ik ga een mac kopen.
Ik ga een mac kopen.
Ik ga een mac kopen.
Ik ga een mac kopen.
Ik ga een mac kopen.
![]()
Mijn god, waren die geruchten er?bolleh schreef op maandag 10 januari 2005 @ 18:58:
het is bijna zover, nieuws van de macexpo. het lijkt er alleen steeds meer op te lijken dat er nog geen dual g4 powerbook komt
balen zeg want die wilde ik zo graag hebben. voordeel is wel dat de 12" opgewaardeerd lijkt te gaan worden, 1.5ghz+80gb is toch wel interessant. nou twijfel ik dan ten zeerste tussen 15" en 12"
naja nog heel even afwachten maar
"Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit ... "
Verwijderd
Als je het OS in het Engels wilt kun je kiezen uit 1, 2 en 3Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 13:44:
Boys and girls,
ik heb een vraag. Binnenkort koop ik een iMac. Nou heb ik vraagje over welke taal toetsenbord het handigst is.
Ik gebruik momenteel onder Engelstalige Windows standaard toetsenbordindeling "English - United States" met als keyboard "US" . Met links ALT-SHIFT switch ik naar "Dutch - Netherlands" met als toetsenbord "United States - International". Hierdoor heb ik standaard niet dat vreemde gedrag dat je bij "dubbele aanhalingstekens openenen" gevolgd door een "e" je een "e" met een trema krijgt. Moet ik een "e" met een trema hebben, of een Eurosymbool ofzo, dan switch ik met linker ALT-SHIFT even naar Nederlandse instellingen, en zodra ik die niet meer nodig heb toggle ik met dezelfde toetscombinatie weer terug. Hoe gaat dit op een Mac?
Ik wil sowieso het OS in het Engels hebben, maar welk toetsenbord moet ik dan kiezen? Op de webshop krijg je de keuze uit:
1.- Toetsenbord en muis Mac OS
2.- Toetsenbord en muis Mac OS (int'l English)
3.- Toetsenbord (lokaal) en muis Mac OS (int'l English)
Kortom, ik moet kiezen tussen 2. of 3. Wat is het slimste?
Het gerucht ging _niet_ om een dual _processor_ laptop, maar om een dual _core_ laptop... FF iets andersMijn god, waren die geruchten er?
De ibm chips staan al niet bekend al energie zuinig, laat staan als je er 2 in een powerbook propt...
Oftewel: met optie 1 krijg je een us-int toetsenbordindeling, mac os x in het engels als je dat zou willen, en nederlandstalige documentatie?Daedalus schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 14:16:
[...]
Als je het OS in het Engels wilt kun je kiezen uit 1, 2 en 3Dat "int'l English" slaat nl. alleen op de documentatie. Je kunt nl. ten alle tijden wisselen tussen verschillende talen in de systeemvoorkeuren. Dus of je nu 1, 2 of 3 kiest, maakt qua taal van het OS niks uit.
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Nee. Met optie 1 (die standaard is) krijg je de documentatie en toetsenbord in de taal van het land waarin het wordt geleverd. In dit geval krijg je dus Nederlandse documentatie en een Nederlands toetsenbord. Met optie 2 krijg je je documentatie en het toetsenbord in het Engels. Met optie 3 krijg je alleen het documentatie in het Engels en het toetsenbord in het Nederlands.Hertog schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 14:20:
[...]
Oftewel: met optie 1 krijg je een us-int toetsenbordindeling, mac os x in het engels als je dat zou willen, en nederlandstalige documentatie?
Er zit ook een idee achter waarom het zo werkt met die accenten e.d.Daedalus schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 14:16:
[...]
Als je het OS in het Engels wilt kun je kiezen uit 1, 2 en 3Dat "int'l English" slaat nl. alleen op de documentatie. Je kunt nl. ten alle tijden wisselen tussen verschillende talen in de systeemvoorkeuren. Dus of je nu 1, 2 of 3 kiest, maakt qua taal van het OS niks uit.
Dan blijft nog over het toetsenbord. Ook hier kun ook gewoon kiezen uit 1 (& 2) of 3. Het verschil zit 'm voornamelijk in indeling. Zo staan op de lokale toetsenborden symbolen i.p.v. namen op toetsen als caps lock, option, shift, return, shift, delete enz. en staat er een Euro teken op de 2 (voor Nederland iig). Voor de rest komt de indeling overeen met een Amerikaans toetsenbord. Hier heb ik nog een plaatje kunnen vinden van een lokaal toetsenbord en een 'standaard' toetsenbord. Het is weliswaar van een Powerbook, maar het geeft wel een idee hoe het er ongeveer uitziet.
Om letters met accenten te tikken in Mac OS X maak je, onafhankelijk van de toetsenbord indeling, gebruik van de alt toets. Om een ë te krijgen tik je in alt+u,e voor een ü tik je in alt+u,u. Als je een é wilt hebben, tik je in alt+e,e. Het werkt anders dan onder Windows en naar mijn idee een stuk beter, omdat je zo niet afhankelijk bent van de toetsenbordindeling.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, want volgens mij heb ik het je alleen maar moeilijker gemaakt
Verwijderd
Nee hoor, ik wil graag een Euro symbool op het toetsenbord, en een Engels OS, dus ik kies voor optie 1 of 3 (toch?).Daedalus schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 14:16:
[....]
Schitterende en zeer duidelijke uitleg.
[....]
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, want volgens mij heb ik het je alleen maar moeilijker gemaakt
Waarom staat er dan bij de derde optie 'toetsenbord (lokaal)'? Dat lijkt me toch juist het toetsenbord in de indeling van het land waar je zit? En toetsenbord internationaal en documentatie in het nederlands kan dus niet?Daedalus schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 14:50:
[...]
Nee. Met optie 1 (die standaard is) krijg je de documentatie en toetsenbord in de taal van het land waarin het wordt geleverd. In dit geval krijg je dus Nederlandse documentatie en een Nederlands toetsenbord. Met optie 2 krijg je je documentatie en het toetsenbord in het Engels. Met optie 3 krijg je alleen het documentatie in het Engels en het toetsenbord in het Nederlands.
Yup, is dus alleen de vraag of je je documentatie in Nederlands of in het Engels wilt hebben. De taal kun je in de voorkeuren wijzigen. Alleen als je bij de installatie alles customized en dan bijvoorbeeld alleen de Nederlandse taalbestanden installeert, dan kun je niet wisselen. Maar dat zijn dingen waar de meeste mensen toch nooit aanzitten.Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 15:25:
Nee hoor, ik wil graag een Euro symbool op het toetsenbord, en een Engels OS, dus ik kies voor optie 1 of 3 (toch?).
En dat is waarom ik Mac OS X beter vind werken dan Windows, er is net even meer over nagedacht. Neem bijvoorbeeld het legen van de prullenbak: als je onder Mac OS X het venster met de inhoud van de prullenbak open hebt en je leegt de prullenbak, dan sluit dit venster. Onder Windows gebeurt dit niet. Het is iets kleins, iets heel subtiels, maar je zou het venster toch wel sluiten. Op deze manier bespaart het je een extra handeling. En zo kan ik nog wel meer dingen noemen.MacWolf schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 15:15:
[...]
Er zit ook een idee achter waarom het zo werkt met die accenten e.d.
Zo zul je zien dat een ümlaut op de Mac bij de u ziet. Op de Mac is het teken meestal te vinden bij de letter waar het teken het meest voor wordt gebruikt, of waar het teken voor in de plaats wordt gebruikt (zoals bij de Duitse ringel-s, die is bij de s te vinden).
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Verwijderd
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2005 11:23 ]
Je kunt overigens ook op http://developer.apple.com kijken. Na registratie kun je ook daar de Xcode tools downloaden en updates. Er is namelijk een belangrijke update voor gcc (de November 2004 gcc 3.3 update) die problemen oplost met dead code stripping die af en toe te enthousiast is.Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 10:36:
Zo, ik heb maandag mijn iBook binnen gekregenErg verassend dat dingen gewoon werken
Ik wil alleen graag wat developwerk doen in C. Ik heb al rond lopen zoeken (en ben op onmisbare tools/software gestuit), en Canaria heeft ergens verkondigd dat Xcode standaard onder developer tools staat geinstalleerd. Ik kan hem alleen niet vindenMac OSX 10.3.7 bij de weg.
Ahh, gevonden: /Applications/Installers/XCode Tools
Verwijderd
Als de winkels die de iBooks verkopen nou ook "gewoon zouden werken", zou ik mijn iBook nu ook al binnen hebben, en niet al 5 weken aan het wachten zijnVerwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 10:36:
Zo, ik heb maandag mijn iBook binnen gekregenErg verassend dat dingen gewoon werken
[ Voor 25% gewijzigd door bolleh op 12-01-2005 19:18 ]
ik begrijp wat je bedoeld, maar voor road situaties of in de tuin zitten of wat dan ook, daar kan ik me ibook dan voor houden, die is voor alles behalve videoconverting etc nog wel voldoendeLow-Fi schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 19:27:
Ik heb de knoop door gehakt en een pb 15" gekocht. Ja mss komen er over enkele maanden een update aan maar ik kan gewoon niet blijven wachten. Ik wil hetzelfde gaan doen als wat jij eigenlijk opnoemt maar ik wilde perse een laptop, geen computer meer vast ergens in de huiskamer etc. En overal (balkon slaapkamer) kunnen internetten vind ik ook meegenomen
Dus heel jammer asl er updates komen maar de nieuwe pb zal ook wel weer duurder zijn enzo (15" ruim over de 3000 denk ik). Pb die ik nu heb gekocht is zon 300 euro goedkoper als een maand geleden
ScreenSpanningHack.The - DDD schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 20:17:
Hoe zit het eigenlijk met een iMac en multi monitor? Ik lees overal wel dat je synchroon kan werken op een iMac (2x hetzelfde beeld). Maar kan je ook echt dual monitor werken?
Zou wel handig zijn in een situatie waarin je keynote gebruikt en je gebruik wilt maken van de nieuwe presenters dashboard.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq