All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik zou denk ik bij Apple on-line ervoor zorgen dat er 512 MB in wordt gezet (1 slot), zodat je later nog 3x (of misschien 7x, afhankelijk van type) 512 MB erbij kan.Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 16:43:
zeg als ik een standaard gue. 1.8 haal met 256 ram, kan ik er dan gewoon 3x 256 ram bij gooien (kingston)??
of beter 2x 512?
of 1x 512 en 1 x 256?
Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.
Verwijderd
Ram is niet echt het probleemVerwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 17:39:
Oke, stel dat ik een iMac G5 met 256 MB zou aanschaffen. Is het makkelijk om er een geheugenmodule bij te doen? En is het mogelijk om een twee harde schijf erin te plaatsen?
alleen 2 hdds is niet mogelijk,
wel kan je een grotere er in doen of een Firewire hdd nemen.
Ah ok, wist ik niet. Die streek mag bij de "2x256MB in de PowerBooks" in het marketing kwartet.DiGiSTORM_ schreef op maandag 20 december 2004 @ 16:50:
[...]
Eh... in een iBook zit maar 1 geheugenslot, die 256 MB is op de hoofdprintplaat gesoldeerd. Dus voor 1.25 GB zul je helaas een 1 GB reepje moeten aanschaffen...
Dat kan bij een powermac dus weer wel. Nou moet ik alleen nog weten of ik voorlopig genoeg heb aan een single powermac of dat ik beter voor een dual kan gaan?Qorne schreef op maandag 20 december 2004 @ 17:56:
[...]
Ram is niet echt het probleem
alleen 2 hdds is niet mogelijk,
wel kan je een grotere er in doen of een Firewire hdd nemen.
Wat zijn trouwens goede winkels (of kan ik daar beter een apart draadje voor starten?), de search op apple.nl geeft een lijst winkels met voornamelijk Dixons, maar die verkopen alleen de ipod. Ik krijg met de GoT search ook wel resultaten, maar dat gaat alleen over een paar hele grote macstores. Er zijn ook nog andere winkels, maar zijn die goed(koop)?
[ Voor 31% gewijzigd door breinonline op 20-12-2004 18:49 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
nuclear waste schreef op maandag 20 december 2004 @ 16:52:
Ik weet niet hoeveel vrije slots een Powermac heeft en kan het ook niet vinden op z'n specs pagina.(http://www.apple.com/powermac/specs.html)
* nuclear waste moppelt iets onvriendelijk naar DiGiSTORM_
Ik gok 8 slotsMemory (PC3200 DDR SDRAM; installed in pairs): 256MB, 512MB, 1GB, 2GB, 4GB, 8GB
Wat bedoel je hiermee? In een PowerBook zit ook standaard 256 MB geheugen, hier kan 1 SO-DIMM bij, dus totaal kan er 1,25 GB. Maar 2x 256 MB kan dus ook, jaOzBoz schreef op maandag 20 december 2004 @ 18:05:
[...]
Ah ok, wist ik niet. Die streek mag bij de "2x256MB in de PowerBooks" in het marketing kwartet.
[ Voor 35% gewijzigd door Hertog op 20-12-2004 19:41 ]
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Even gekeken, inderdaad 8 slots voor een dual en 4 voor een single
(bron: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86790 )
</onzin>
hmm maar bij de pb zit het niet gesoldeerd. dus naar mijn weten kan je daar gewoon ook 2 gig inzetten. 2 x 1gb dusHertog schreef op maandag 20 december 2004 @ 19:37:
[...]
[...]
Ik gok 8 slots
[...]
Wat bedoel je hiermee? In een PowerBook zit ook standaard 256 MB geheugen, hier kan 1 SO-DIMM bij, dus totaal kan er 1,25 GB. Maar 2x 256 MB kan dus ook, ja
In een PB kan je idd 2Gb stekenLow-Fi schreef op maandag 20 december 2004 @ 20:01:
[...]
hmm maar bij de pb zit het niet gesoldeerd. dus naar mijn weten kan je daar gewoon ook 2 gig inzetten. 2 x 1gb dus
( bron: http://manuals.info.apple.../0221612PB_G415inchUG.pdf )
De apple support site is echt goed, je kan er alles vinden.
</onzin>
Dat je een 15" PB 512 met 2x256 krijgt en niet met 1x512. Dus mocht er nog iemand interesse hebben voor 2x256... mailHertog schreef op maandag 20 december 2004 @ 19:37:
Wat bedoel je hiermee? In een PowerBook zit ook standaard 256 MB geheugen, hier kan 1 SO-DIMM bij, dus totaal kan er 1,25 GB. Maar 2x 256 MB kan dus ook, ja
Verwijderd
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2004 21:17 ]
Verwijderd
Over het branden: Mac OS X kan vanuit de doos CDs en DVDs branden, maar het is vrij beperkt. In 10.4 wordt het beter geloof ik, maar waarschijnlijk wil je toch wel een programma als Toast erbij gebruiken.
Mac gebruikers die éénmaal een dual processor model hebben gehad willen vaak niet meer terug naar single processor (volgens reacties op internet).breinonline schreef op maandag 20 december 2004 @ 18:46:
[...]
Dat kan bij een powermac dus weer wel. Nou moet ik alleen nog weten of ik voorlopig genoeg heb aan een single powermac of dat ik beter voor een dual kan gaan?
Wat zijn trouwens goede winkels (of kan ik daar beter een apart draadje voor starten?), de search op apple.nl geeft een lijst winkels met voornamelijk Dixons, maar die verkopen alleen de ipod. Ik krijg met de GoT search ook wel resultaten, maar dat gaat alleen over een paar hele grote macstores. Er zijn ook nog andere winkels, maar zijn die goed(koop)?
Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat je er mee wilt doen, maar als je het geld hebt zou ik zeker voor een dual G5 gaan, alles werkt net even soepeler/sneller. Taken die geoptimaliseerd zijn voor 2 processoren lopen een stuk sneller (Photoshop, Final Cut Pro, etc...). Op de Mac is veel software beschikbaar die gebruik kan maken van 2 processoren, omdat dual processoren al heel lang beschikbaar zijn voor de 'gewone' consument.
De dual G5 heeft nog één belangrijk verschil t.o.v. de single G5 1,8 Ghz, nl. een hogere bussnelheid (900 Mhz t.o.v. 600 Mhz)
[ Voor 12% gewijzigd door MacWolf op 21-12-2004 00:17 ]
Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.
Om DVD's te masteren is er iDVD, wat een onderdeel is van iLife, zie iDVD op de volgende site: http://www.apple.com/ilife/Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 21:17:
Zit er bij de iMac ook software waarmee je DVD's kan branden, of zit dat bij iLife? En zit iLife bij de iMac, of moet je dat los erbij kopen?
Daarnaast kun je ook gewoon kopiëren vanuit de finder (vergelijkbaar met Explorer op Windows), door een map of bestand naar een DVD te slepen, maar dat is erg basis.
SP power macs hebben vier banken die in _paren_ moeten worden gevuld. De basis config van 256MB is dan ook opgebouwd uit 2*128. Upgraden en vervangen moet ook in paren gebeuren, met de kanttekening dat je ze ook nog eens "spiegelen".Ik weet niet hoeveel vrije slots een Powermac heeft en kan het ook niet vinden op z'n specs pagina.
Stel: Je hebt banken A1&2 en B1&2. Stel nu dat in A1 en B1 128 meg zit. Wil je hier het totaal 768 maken, dan zet je in A2 en B2 elk 256meg.
Voor de DP systemen geldt het zelfde, maar dan heb je acht banken. A1-4 en B1-4.
EDIT:
Darn... Ik had pagina 13 over het hoofd gezien
[ Voor 8% gewijzigd door Liegebeest op 21-12-2004 09:25 ]
Liege, liege, liegebeest!
Verwijderd
PC is nu verbonden via een router op 't internet, maar die netwerkkaart heeft wel een ander mac adres...
Hoe zit dat bij de MAc? Werkt dat oko met Mac adressen?
Tuurlijk, dat is gewoon een standaard. Ieder netwerkapparaat heeft een mac-adres.Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 10:16:
zeg en ik plug die powermac gewoon op de router waar nu m'n pc hangt?
PC is nu verbonden via een router op 't internet, maar die netwerkkaart heeft wel een ander mac adres...
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Om verwarring te voorkomen is het raadzaam om duidelijk onderscheid te maken tussen Mac en MAC:Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 10:16:
zeg en ik plug die powermac gewoon op de router waar nu m'n pc hangt?
* Mac: de computers die gemaakt worden door Apple worden Mac's genoemd.
* MAC (= MAC adres): Media Access Controller adres (als ik mij niet vergis) - een uniek adres, ieder netwerkapparaat heeft een ander adres.

Je bak al gereboot?Fake schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 17:34:
Damn, toen straks een update gedraaid en nu kan ik geen *.dmg bestand meer openen. Elke keer foutmeldingeniemand?
Launching containers into space
er zit een 2.8ghz p4 HT in met 512mb DDR tegenover mn g3 800 ibook met 384mb SDR geheugen. verbaasde me toch wel een beetje, naja nu maar hopen dat ik snel me ibook terug krijgt, werkend en wel
overigens verbaasde ik me erg over de kwaliteit van de trackpad in deze dell laptop. hijs een stuk stroever en minder gevoelig dan die van de ibook. die is bovendien een stukje breder en dat werkt wel lekker
[ Voor 21% gewijzigd door bolleh op 24-12-2004 17:14 ]
[ Voor 20% gewijzigd door MacWolf op 24-12-2004 17:45 ]
[ Voor 17% gewijzigd door Q op 24-12-2004 17:55 ]
Verwijderd
tjah bolle...het is dan ook een dell e ;-))bolleh schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 17:12:
heb me ibook helaas nog steeds niet terug en mis hem toch wel enorm. gebruik nu eventjes mn vaders laptop, net nieuw maar hij kan niet tippen aan me ibook. tevens voelt hij niet sneller aan terwijl hij dat wel is
er zit een 2.8ghz p4 HT in met 512mb DDR tegenover mn g3 800 ibook met 384mb SDR geheugen. verbaasde me toch wel een beetje, naja nu maar hopen dat ik snel me ibook terug krijgt, werkend en wel
overigens verbaasde ik me erg over de kwaliteit van de trackpad in deze dell laptop. hijs een stuk stroever en minder gevoelig dan die van de ibook. die is bovendien een stukje breder en dat werkt wel lekker
en dat het "maar" een dell is vin ik nonsins, dat ding kostte rond de 1000 euro, daar mag je imho toch wel wat voor verwachten, zeker voor zoiets simpels als een trackpad
overigens valt ook op dat letters op het scherm minder goed te lezen zijn. maar dat kan ook aan het scherm zelf liggen of bijv aan windows. bij zowel windows als osx stond font smoothing aan. en ja nu blijkt idd pas goed hoe beter osx is dan windows
Volgens mij zit je dan in het ultra-budget segment qua pc laptops. Van een pc laptop verwacht ik zelf niet veel voor die prijs.bolleh schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 01:18:
ja ik bedoelde idd dat de ibook trackpad beter werkt dan van deze dell.
en dat het "maar" een dell is vin ik nonsins, dat ding kostte rond de 1000 euro, daar mag je imho toch wel wat voor verwachten, zeker voor zoiets simpels als een trackpad
Het klinkt als een cheap-ass laptopje, ik denk dat je eerder die specifieke laptop moet beschuldigen.overigens valt ook op dat letters op het scherm minder goed te lezen zijn. maar dat kan ook aan het scherm zelf liggen of bijv aan windows. bij zowel windows als osx stond font smoothing aan. en ja nu blijkt idd pas goed hoe beter osx is dan windows
op de apple website prijzen ze hem aan voor de 17" powerbook, maar ik zou deze standaard ook graag voor mijn 12" iBook gebruiken.
Weet iemand of dat gaat werken? of valt hij er dan tussendoor?
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Ik heb een icurve + 12" powerbook, werkt geweldig.Dirk-Jan schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 22:15:
Kan je de iCurve met een 12" iBook gebruiken?
op de apple website prijzen ze hem aan voor de 17" powerbook, maar ik zou deze standaard ook graag voor mijn 12" iBook gebruiken.
Weet iemand of dat gaat werken? of valt hij er dan tussendoor?
Verwijderd
Op de site van Apple staan alle adressen genoemd van winkels waar ze ook maar iets van Apple verkopen.breinonline schreef op maandag 20 december 2004 @ 18:46:
[...]
Dat kan bij een powermac dus weer wel. Nou moet ik alleen nog weten of ik voorlopig genoeg heb aan een single powermac of dat ik beter voor een dual kan gaan?
Voor een Apple Centre kijk op http://www.apple.com/nl/buy/applecentre/
Voor alle winkels kun je op http://apple.via.infonow.net/locator/jsp/index.jsp?LOC=nl_NL zoeken naar een verkooppunt bij jouw in de buurt.
Voordeel van een Apple Centre is dat ze de hele productlijn hebben staan en heel veel kunnen vertellen over de producten van Apple. Wat betreft de prijs maakt het niets uit. De prijzen zijn bijna altijd gelijk aan die Apple in de Applestore noemt. Er zit te weinig marge op om echt goedkoper te zijn. Als je een student bent dan kun je wel studentenkorting krijgen (min. 18 jaar en minimaal HBO-opleiding).
Hee, dat is een veel handigere zoekfunctie dan waar ik op kwam via de Apple-site.Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 00:58:
[...]
Op de site van Apple staan alle adressen genoemd van winkels waar ze ook maar iets van Apple verkopen.
Voor een Apple Centre kijk op http://www.apple.com/nl/buy/applecentre/
Voor alle winkels kun je op http://apple.via.infonow.net/locator/jsp/index.jsp?LOC=nl_NL zoeken naar een verkooppunt bij jouw in de buurt.
Helaas geen student meer. Als het qua prijs niet uitmaakt dan ga ik dus gewoon naar de dichtsbijzijnde Apple CentreVoordeel van een Apple Centre is dat ze de hele productlijn hebben staan en heel veel kunnen vertellen over de producten van Apple. Wat betreft de prijs maakt het niets uit. De prijzen zijn bijna altijd gelijk aan die Apple in de Applestore noemt. Er zit te weinig marge op om echt goedkoper te zijn. Als je een student bent dan kun je wel studentenkorting krijgen (min. 18 jaar en minimaal HBO-opleiding).
Verwijderd
(Voor de Powerbook dan, de iBook heeft net een upgrade gehad en zal dus nog wel even op zich laten wachten.)
Tot zover de wekelijks terugkomende PB-G5-vraag?
Verwijderd
2005 nog maar even op de Windows computer van mijn ouder dan
Mijn iMac G5 werkt nog steeds perfect, kan een iMac echt aanraden
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2004 14:06 ]
Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer
Verwijderd
Leuk iniatief, ware het niet dat je er €25 voor moet dokkenscan schreef op zondag 26 december 2004 @ 14:56:
Macfan komt in 2005 al met een programma voor de belasting aangifte

http://www1.alternate.nl/html/nodes_info/ceul07.html
Kan ik deze op de imac G5 aansluiten? (En werkend krijgen uiteraard
PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82
Maar, met Toast moet dat vast wel lukken.
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Mag geen probleem zijn alleen werken dan sommige iAppz er niet mee zoals iPhoto, iDvd, iMovie.JSchut schreef op maandag 27 december 2004 @ 16:50:
Ik heb een LiteOn SOHW-1633SX (DL, retail)
http://www1.alternate.nl/html/nodes_info/ceul07.html
Kan ik deze op de imac G5 aansluiten? (En werkend krijgen uiteraard)
Maar Toast in 80% van de gevallen wel.
Beetje Apple center vind het geen probleem om het te testen.
Ik weet niet waar je woont?
Ik woon in Den Helder......Qorne schreef op maandag 27 december 2004 @ 21:59:
[...]
Mag geen probleem zijn alleen werken dan sommige iAppz er niet mee zoals iPhoto, iDvd, iMovie.
Maar Toast in 80% van de gevallen wel.
Beetje Apple center vind het geen probleem om het te testen.
Ik weet niet waar je woont?
De Imac kan toch alleen MIN DVD's branden?
[ Voor 8% gewijzigd door JSchut op 28-12-2004 06:44 ]
Verder noemen we die dingen een iMac, geen Imac.
Ja maar ik bedoel meer van of de mogelijkheid er is er een plus min brander in te zetten (of ze die ook leveren)chem schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 10:01:
Uhm, je kan zelf opzoeken wat voor DVD's een iMac kan branden - zo moeilijk is dat niet.
Verder noemen we die dingen een iMac, geen Imac.
Is het eng om naar de site van Apple te gaan en te kijken of dat het geval is?JSchut schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 10:03:
[...]
Ja maar ik bedoel meer van of de mogelijkheid er is er een plus min brander in te zetten (of ze die ook leveren)
Een beetje initiatief mag wel hoor.
Als ze in jou versie net een ander brandertje hebben gedaan heb je al pech.
mijn iMac G4 kan wel +/- branden
Het enige wat werkt WMP is AVI, maar daarvan vergroot iMovie automatisch de resolutie van 320x240 naar 720x576 wat dus weer enorme bestanden oplevert
Ik heb al allerlei extensies geprobeerd, maar die hebben weer allemaal vervelende limitaties (maximaal 15 seconden op een nog lagere resolutie) en kosten weer veel te veel geld.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
anders zet je QuickTime movie toch even op de PC? heb je ook een goeiekwaliteit
En ik heb het hier over "standaard Windows PC's met Windows Media Player", niet over mijn eigen PC waar wel een fatsoenlijke media player op staat, en waar QuickTime er ook niet op komt.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Omdat het een groot lomp kutprogramma is, net als Windows Media Player en Real Player.CyBeR schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 12:11:
Waarom zou je Quicktime niet installeren? Zit een stuk beter in elkaar dan Windows Media. Avi is gewoon brak.
Maar het gaat er niet om wat voor media player ik gebruik, maar dat de filmpjes gewoon moeten werken op out of the box Windows computers, van andere mensen, het type mens dat geen flauw idee heeft wat een codec is en gewoon klikt en wacht tot het filmpje begint, het is voor op een website, dus een DVD of VCD maken kan ook niet.
Als je een Mac hebt kun je kijken naar deze app: http://homepage.mac.com/major4/
[ Voor 38% gewijzigd door MacWolf op 31-12-2004 13:38 ]
Verwijderd
PC Toetsenborden werken wel gewoon, heb het zelf een tijdje gehad maar ben toch naar een los Apple toetsenbord overgegaan. Voelen naar mening meer solide aan. Heb ook wat moeite gehad met het wennen. Toetsenborden van Logitech (Cordless optical) doen door het vele plastic goedkoper aan.
Wanneer je een wel een echt Mac toetsenbord wilt hebben, maar niet van Apple dan zijn er andere alternatieven. Zo is er MacAlly die een vijftal verschillende toetsenborden hebben. Het toetsenbord van Matias is ook een alternatief. Verder is er Kensington die een aantal toetsenborden voor de Mac hebben.
Ik zie net pas dat Logitech ook toetsenborden maken die zowel voor de Mac als de Pc geschikt zijn. Zo te zien hebben bepaalde toetsen een functie voor de Mac als voor de Pc.
Klopt. De windowstoets wordt gemapped naar de appeltjestoets en dat de appeltjestoets dan omgekeerd met de alt toets zit maakt niet echt uit. Kwestie van wennen (of na overstap van de pc zelfs alleen maar makkelijker). De alternatieven die jij noemt zijn wel flink aan de prijs, zeker als ik ze zo even moet bestellen via internet en niet goed kan proberen.Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 00:11:
Ik zie net pas dat Logitech ook toetsenborden maken die zowel voor de Mac als de Pc geschikt zijn. Zo te zien hebben bepaalde toetsen een functie voor de Mac als voor de Pc.
Is er nog iemand die ervaring heeft met een pc toetsenbord op de Mac? Is het (on)handiger?
Aangezien ik nogal gebrand ben op zo'n "ergonomisch" toetsenbord ga ik daar zelf binnenkort ook achteraan.
Verwijderd
Bij het openen krijg ik de melding dat er geen default programma gevonden is om dit soort bestandente openen. Mijn vraag is nu met welk programma moet dit kunnen?
Wat is in feite de .sit extensie? Net als .dmg een image bestand of meer een archive ofzoiets?
Met uControl kun je de functie van de alt- en windowstoets heel makkelijk omwisselen, zodat alles weer op dezelfde plaats zit als je bij je Apple gewend wasbreinonline schreef op zondag 02 januari 2005 @ 09:40:
Klopt. De windowstoets wordt gemapped naar de appeltjestoets en dat de appeltjestoets dan omgekeerd met de alt toets zit maakt niet echt uit. Kwestie van wennen (of na overstap van de pc zelfs alleen maar makkelijker).
Verwijderd
Stuffit Expander hoort dit te doen, wel OS heb je? X zou het standaard moeten bevatten.Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 13:17:
Ik heb een file gedownload met de naam: programma.dmg.sit.
Bij het openen krijg ik de melding dat er geen default programma gevonden is om dit soort bestandente openen. Mijn vraag is nu met welk programma moet dit kunnen?
Wat is in feite de .sit extensie? Net als .dmg een image bestand of meer een archive ofzoiets?
Verwijderd
Nu je het zegt, daarvoor had ik inderdaad een Stuffit Expander, nu precies niet meer, waarschijnlijk was het toch beter geweest om ook de tweede cd te hebben...
Ik ben in ieder geval geholpen, bedankt allemaal! het is allemaal nog vrij nieuw voor mij..
Verwijderd
De bestanden komen van een p2p programma.
3 van de 5 .dmg bestanden die ik heb staan kan ik niet openen...
Moeten er instellingen gebeuren of zitten er gewoon zoveel corrupte bestanden op het internet?
Ga maar van het laatste uit, dat heb ik ook wel eensVerwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 18:55:
Is het normaal dat ik al verschillende .dmg bestanden heb die de melding geven: "no mountable file system"?
De bestanden komen van een p2p programma.
3 van de 5 .dmg bestanden die ik heb staan kan ik niet openen...
Moeten er instellingen gebeuren of zitten er gewoon zoveel corrupte bestanden op het internet?
Wat is jullie reactie? Wat zou een reden zijn voor een iMac, of bijv. zo'n Q88?
- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id
a) It just works, bijna alles werkt gewoon direct en zonder poespas op een mac, door de koppeling hw/sw
b) Unix achtergrond OS X. Doordat ik veel linux gebruik is dit heerlijk!
c) Macs zijn gewoon mooi!
d) OS X! Het heeft gewoon alles, stabiliteit, MS spul als je dat wil, goede ondersteuning voor veel dingen die ik vaak doe (Java, C++ e.d.)
Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon
reparatie van logic board heeft nu in totaal zon 2-2.5 weken geduurd inclusief kerst en oud en nieuw, niet slecht
en er zit zelfs een nieuwe housing op
* bolleh is happy
*slik* *kuch* Heh fijn... Nu zit m'n toetsenbord onder de koffie...Het enige waar je het voor zou doen, is wellicht een OS dat beter is, maar waar je vervolgens, afgezien van photoshoppen e.d. weinig meer mee kan doen.
Pardon? Mag ik je misschien de volgende pagina aanraden? http://www.apple.com/macosx/applications/ Apple computers zijn niet alleen maar bedoeld voor de grafische sector. Andere doelgroepen die veel baat hebben bij een Mac zijn bijvoorbeeld:
* pa en ma thuis die weinig van computers snappen
* creatieve mensen. Muziek, film, schilderen/tekenen/fotograferen... dat soort zaken
* mensen in de IT en dan vooral Mac en UNIX systeembeheerders
* enzovoorts.
Redenen waarom mensen zijn overgestapt kun je in overvloed vinden hier op Tweakers. Er zijn zelfs al meerdere topics over geweest (ff zoeken
1. Vlekkeloze integratie in een UNIX omgeving (ik ben systeembeheerder in het dagelijks leven).
2. Eindelijk een UNIX OS met een mooie schil er om heen die je veel werk uit handen neemt.
3. Wil je een bepaalde taak uitvoeren, dan is volledig intuitief aan te voelen hoe je dat moet doen.
4. Ik wilde van Windows af (was in mijn geval vaak onstabiel en wilde vaak gewoon niet werken) en Linux had ik ook wel gehad (dat eindeloze downloaden en compileren gaat niet zo lekker met dial-up).
5. De Powermac die ik heb is (was bij aankoop
Bovenstaande punten zijn toevallig ook redenen waarom minstens twee van mijn collega's binnenkort ook de overstap maken (komende van Windows, Linux en Solaris).
Verwijderd
wat bedoel je met punt 5, uber-leet??cailin_coilleach schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 11:12:
[...]
*slik* *kuch* Heh fijn... Nu zit m'n toetsenbord onder de koffie...
Pardon? Mag ik je misschien de volgende pagina aanraden? http://www.apple.com/macosx/applications/ Apple computers zijn niet alleen maar bedoeld voor de grafische sector. Andere doelgroepen die veel baat hebben bij een Mac zijn bijvoorbeeld:
* creatieve mensen. Muziek, film, schilderen/tekenen/fotograferen... dat soort zaken
* enzovoorts.
Redenen waarom mensen zijn overgestapt kun je in overvloed vinden hier op Tweakers. Er zijn zelfs al meerdere topics over geweest (ff zoeken)... Maar heel kort opgesomt een aantal redenen voor mij:
1. Vlekkeloze integratie in een UNIX omgeving (ik ben systeembeheerder in het dagelijks leven).
2. Eindelijk een UNIX OS met een mooie schil er om heen die je veel werk uit handen neemt.
3. Wil je een bepaalde taak uitvoeren, dan is volledig intuitief aan te voelen hoe je dat moet doen.
4. Ik wilde van Windows af (was in mijn geval vaak onstabiel en wilde vaak gewoon niet werken) en Linux had ik ook wel gehad (dat eindeloze downloaden en compileren gaat niet zo lekker met dial-up).
5. De Powermac die ik heb is (was bij aankoop) uber-leet als het aankomt op filmbewerking, wat mij erg goed uitkomt..
Bovenstaande punten zijn toevallig ook redenen waarom minstens twee van mijn collega's binnenkort ook de overstap maken (komende van Windows, Linux en Solaris).
Zelf heb ik eingelijk nooit problemen met Safari, en als ik in een enkel geval toch problemen heb, heb ik altijd FireFox. Sites zullen in de toekomst toch meer compatibel moeten worden met FireFox (zeker als FireFox een marktaandeel >10% krijgt), waardoor je nog minder vaak problemen zal hebben.Armada schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 10:23:
Is er eigenlijk wel een reden om over te stappen naar een Mac, wanneer je niet in de grafische sector werkt? Ik bedoel, ik heb interesse in een Mac, alleen de aanschaf is moeilijk te rechtvaardigen, als je kijkt naar dat games geen doel zijn (een pc is simpelweg de beste oplossing), prijzen, upgradability. Het enige waar je het voor zou doen, is wellicht een OS dat beter is, maar waar je vervolgens, afgezien van photoshoppen e.d. weinig meer mee kan doen. Zelfs internetpagina's zijn in veel gevallen niet compatible met Safari. Dat is dan wel de schuld van MS, maar het blijft een feit. En een laptop komt voor mij persoonlijk al helemaal geen reden, gezien het feit dat ik al een laptop van mijn werk heb (IBM T41).
Wat is jullie reactie? Wat zou een reden zijn voor een iMac, of bijv. zo'n Q88?
Wat betreft mijn gaming behoeften: ik werk full-time dus heb niet veel tijd voor games. 's Avonds speel ik wel eens een spelletje Halo on-line en in januari/februarie ben ik van plan om te beginnen met World of Warcraft (afhankelijk van mijn budget in die maanden). Als je wilt weten wat er zoal aan games te krijgen is op de Mac, zie dan MacKa.
Voor de hard-core gamer is een PC natuurlijk wel een vereiste. Maar als je éénmaal een volledige baan hebt, denk ik dat een Mac interessanter wordt. De beste spellen wordt toch wel geport naar de Mac en sommige zelfs zeer kort (enkele maanden) na de PC release, dus de rotzooi hoef je er niet meer uit te filteren (enkele uitzonderingen daargelaten, zoals Blood Rayne en Spy Hunter - ik begrijp niet waarom zulke spellen worden geport).
Een Mac is ook goed geschikt voor andere creatieve applicaties naast PhotoShop. Voorbeelden van dergelijke applicaties zijn:
* iMovie/Final Cut Express/ Final Cut Pro/Motion/Shake voor video bewerking
* iDVD/DVD Studio Pro voor het maken van DVD's met menu's e.d.
* Muziek maken/bewerken met de vele beschikbare (semi-)professionele applicaties (Mac's worden dan ook erg vaak gebruikt in studio's).
* Ontwikkelen van platformonafhankelijke software in Java: medewerkers van Sun bijv. gebruiken bijv. erg graag PowerBook's.
EDIT: Wat is trouwens een Q88?
[ Voor 12% gewijzigd door MacWolf op 04-01-2005 11:26 ]
dr zijn maar weinig pc laptops die in de buurt komen van apple laptops qua design. dan denk ik aan die benQ die zn design klakkeloos heeft gejat van de ibook en die toshiba qosmio serie die duidelijk is geinspireerd op de powerbook(zowel qua design als purpose)
Bovendien ziet een mac er beter uit als een pc. En je moet een mac niet vergelijken met een pc van de aldi of iets degelijks want dan kom je natuurlijk wel aan een groot prijsverschil ja. Maar als je bv een g5 tegenover een ander a merk pc zet ibm sony of wat dan ook dan zul je zien dat het prijs verschil heel erg minimaal wordt of zelfs dat het in het voordeel van apple uitvalt. Dan heb je dus en een niet hele dure pc ivm met ander merk een super mooi os en een mooi kastje.MacWolf schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 11:23:
[...]
Zelf heb ik eingelijk nooit problemen met Safari, en als ik in een enkel geval toch problemen heb, heb ik altijd FireFox. Sites zullen in de toekomst toch meer compatibel moeten worden met FireFox (zeker als FireFox een marktaandeel >10% krijgt), waardoor je nog minder vaak problemen zal hebben.
Wat betreft mijn gaming behoeften: ik werk full-time dus heb niet veel tijd voor games. 's Avonds speel ik wel eens een spelletje Halo on-line en in januari/februarie ben ik van plan om te beginnen met World of Warcraft (afhankelijk van mijn budget in die maanden). Als je wilt weten wat er zoal aan games te krijgen is op de Mac, zie dan MacKa.
Voor de hard-core gamer is een PC natuurlijk wel een vereiste. Maar als je éénmaal een volledige baan hebt, denk ik dat een Mac interessanter wordt. De beste spellen wordt toch wel geport naar de Mac en sommige zelfs zeer kort (enkele maanden) na de PC release, dus de rotzooi hoef je er niet meer uit te filteren (enkele uitzonderingen daargelaten, zoals Blood Rayne en Spy Hunter - ik begrijp niet waarom zulke spellen worden geport).
Een Mac is ook goed geschikt voor andere creatieve applicaties naast PhotoShop. Voorbeelden van dergelijke applicaties zijn:
* Muziek maken/bewerken met de vele beschikbare (semi-)professionele applicaties (Mac's worden dan ook erg vaak gebruikt in studio's).
* Ontwikkelen van platformonafhankelijke software in Java: medewerkers van Sun bijv. gebruiken bijv. erg graag PowerBook's.
Ik kan eerder zeggen dat er geen reden is om bij pc te blijven als je geen spelletjes speelt.
bekijk ook deze link eens: http://www.linuxinsider.com/story/36120.html mss wat erg pro mac maar het komt van een linux site.
Had ik eigenlijk moeten schrijven als uber-733T, maar dat vond ik net wat _te_wat bedoel je met punt 5, uber-leet??
Vertaal het maar als "je van het".
Uber kennen we wel uit het duits, als in "de overtreffende trap van iets". "leet" of "733T" is afkomstig uit hack-speak, wat tegenwoordig alleen nog maar wordt gebruikt om op grappige wijze iets duidelijk te maken. Vroeger (toen het door bepaalde typetjes nog serieus werd gebruikt) werd 733T vaak gebruikt als afkorting/verbastering van het engelse woord "elite". Oftewel: "cooler dan cool" of "beter dan best".
EDIT: zie bijvoorbeeld deze strip.
Oftewel: m'n Powermac was toendertijd het beste wat je kon krijgen voor dit doel
Pfoe... Wat een type-werk.. Had niet verwacht dat ik het op Tweak uit had hoeven leggen
[ Voor 11% gewijzigd door Liegebeest op 04-01-2005 12:31 ]
Verwijderd
hehecailin_coilleach schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 12:25:
[...]
Had ik eigenlijk moeten schrijven als uber-733T, maar dat vond ik net wat _te_Op de "u" horen trouwens nog puntjes, maar die kan ik met dit toetsenbord (UK windows bak) ff niet maken.
Uber kennen we wel uit het duits, als in "de overtreffende trap van iets". "leet" of "733T" is afkomstig uit hack-speak, wat tegenwoordig alleen nog maar wordt gebruikt om op grappige wijze iets duidelijk te maken. Vroeger (toen het door bepaalde typetjes nog serieus werd gebruikt) werd 733T vaak gebruikt als afkorting/verbastering van het engelse woord "elite". Oftewel: "cooler dan cool" of "beter dan best".
Oftewel: m'n Powermac was toendertijd het beste wat je kon krijgen voor dit doel
Pfoe... Wat een type-werk.. Had niet verwacht dat ik het op Tweak uit had hoeven leggen

thnx, reden voor interesse is omdat ik op 't punt sta om een g5 aan te schaffen voor video design...
je zegt 'toen der tijd het beste'... nu niet meer vind je?
Ik vind FCP en Motion heilig ivm realtime... pc bak met renderhardware is vele malen duurder
Wel, mijn Single Processor 1.6 G5 (rev A) was toen hij uit kwam natuurlijk je van het, maar nu is ze natuurlijk al een beetje out-dated. Maar alsnog: ze voldoet uitstekend en ik maak menig collega jaloersje zegt 'toen der tijd het beste'... nu niet meer vind je?
helemaal nu ik op MacKa 3 van mijn fav spellen ook mac versie van is(gewoon cd erin douwen of nieuwe versie?) enig nadelen:
Prijs en (nog) geen HL2
enne t is uber-1337
[ Voor 9% gewijzigd door GravGunner op 04-01-2005 13:44 ]
target assimilated
Lol het is 1337cailin_coilleach schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 12:25:
[...]
Had ik eigenlijk moeten schrijven als uber-733T, maar dat vond ik net wat _te_Op de "u" horen trouwens nog puntjes, maar die kan ik met dit toetsenbord (UK windows bak) ff niet maken.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Zelf gebruik ik ook altijd 1337 voor leet, maar andere varianten worden ook gebruikt: http://en.wikipedia.org/wiki/Leet
[ Voor 33% gewijzigd door 996 op 04-01-2005 16:43 . Reden: Ach Foxz, je was wel te laat maar je hebt er ook meer werk aan gehad ;) Twijfel je ook zo ? PowerBook of iBook ? ]
[ Voor 0% gewijzigd door Foxz op 04-01-2005 16:23 . Reden: 2 minuten te laat, zucht :) ]
Kicking the darkness 'til it bleeds daylight
* Armada geeft lapje voor koffiereinigingcailin_coilleach schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 11:12:
[...]
*slik* *kuch* Heh fijn... Nu zit m'n toetsenbord onder de koffie...
* enzovoorts.
Redenen waarom mensen zijn overgestapt kun je in overvloed vinden hier op Tweakers. Er zijn zelfs al meerdere topics over geweest (ff zoeken)... Maar heel kort opgesomt een aantal redenen voor mij:
5. De Powermac die ik heb is (was bij aankoop) uber-leet als het aankomt op filmbewerking, wat mij erg goed uitkomt..
Ik bedoel niet dat een Mac nutteloos is, verre van. Ik bedoel: wat is de meerwaarde ten opzichte van een PC. En ja, ik was inderdaad de programmeer sector vergeten. Maar stel je nu eens voor dat het onderwerp (ikkuh), niet creatief is.
En voor pa en ma die weinig snappen. Ik zou het graag willen doortrekken op mijn vader en moeder. Mijn moeder weet er echt de ballen van en mijn vader heb ik ' gedresseerd'. Hij weet zijn handelingen uit te voeren (beetje surfen, mailen, ftd-en, branden, girotellen etc). Maar wil ik hem naar een Apple toe 'helpen' dan moet ik hem wel kunnen ondersteunen in zijn vragen en wat dus onherroepelijk met zich meebrengt dat ik ook zo'n ding moet hebben. Want niet alles is zo intuïtief (branden van een cd is slepen naar de prullebak, heb ik vernomen?). Bovendien moeten er geen kunstgrepen aan de simpele handelingen vooraf gaan. Als hij een site wil bekijken, dan moet het niet zo zijn dat hij tussen Firefox of Safari moet switchen naar gelang welke site hij wil bekijken, toch? En kan hij FTD nog steeds gebruiken en zijn er goede downloaders voor nieuwsgroepen (en ik bedoel geen halfgare binarydownloaders, maar een volle tegenhanger van Newsleecher). Gaat het branden op zowel plus als min DVD-tjes, e.d. Kijk, hij heeft nu enige vertrouwdheid met de dingen die hij wil doen en het is maar de vraag of een switch zo gunstig, danwel uberhaupt mogelijk is. Je kan nu opmerken dat dat specifiek dingen zijn, maar de Mac zou toch voor alles een goed alternatief moeten geven?
Als reactie op jouw redenen:
1) Ja, voegt dit iets wezenlijks toe, of is het voor de heb?
2) Ik weet dat OS X dingen intuïtiever maatk met een aantal dingen, maar dat er ook consistentie foutjes her en der zitten. Hoe dan ook, indien je nu bijna 10 jaar ervaring hebt met Windows en daar door vallen en opstaan mee hebt leren lezen en schrijven, is dit dan nog belangrijk? En erger, niet juist een hindernis?
3) Dit gaat, denk ik, voornamelijk op bij compleet nieuwe programma's. Hoe veel zie je er daar nog van op het moment dat je je bak geheel ingericht en draaiende hebt?
4) Hebben we het hier over XP of een voorloper? In veel gevallen (bijv. ook op de fora van macoxs.nl zie ik veel vooroordelen uit die ouwe gouwe tijd, tegenwoordig is het andere koek, is mijn ervaring tenminste)
5) Tja, maar heb je er in verhouding ook meer voor moeten betalen, schat ik zo in. (Overigens zie ik veel staan dat een Apple nu mee zou kunnen komen in de prijsstrijd met Dell, maar ik vind dat nog te optimistisch. Zelfs na het wegdoen van de MHz hype, kom je toch op krachtigere processoren bij de x86 familie).
Nogmaals, ik ben zeer geïnteresseerd, maar wil wel een duidelijke afweging maken. Ik probeer de Mac in het geheel niet in de grond te boren, maar ik ben bang dat ik aardig wat dingen zal moeten laten en volgens mij kan je dan niet echt van switchen (in mijn ogen een volwaardig alternatief biedende) spreken.
Ik heb al vaker gekeken naar spellen voor de Mac, maar in veel gevallen bleek het niet allemaal even lekker te lopen. Kijk maar naar een medal of honor. Daarnaast schrik je je toch helemaal dood over de videokaarten die er te krijgen zijn, of de prijzen voor degene die wel acceptabel zijn? Nee, je kan beter een PC dan voor erbij hebben.MacWolf schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 11:23:
[...]
Zelf heb ik eingelijk nooit problemen met Safari, en als ik in een enkel geval toch problemen heb, heb ik altijd FireFox. Sites zullen in de toekomst toch meer compatibel moeten worden met FireFox (zeker als FireFox een marktaandeel >10% krijgt), waardoor je nog minder vaak problemen zal hebben.
Verder ben ik niet echt creatief, niet in muziek, tekening of programmeren. Betekent dat nu dat de Mac niets voor mij is?
Met de Q88 bedoel ik dit:
http://www.thinksecret.com/news/0412expo2.html
Ja, ik weet niet, is dit nu zo'n goede reden om een smak geld voor een systeem uit te geven? Ik geloof altijd nog in substance over form...bolleh schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 11:37:
overigens wat ook vaak een belangrijke reden om over te stappen van pc naar apple is het design. ik zit nu 2 weken op mn vaders basic dell laptop te werken maar nu ik mn ibook terugheb valt pas weer op hoe lelijk het design is van deze dell, of beter gezegd hoe mooi de ibook is. hij is heerlijk recht, ronde randjes, er steekt helemaal nix uit. geen vreemde lange ronde lijnen aan de zijkant etc
dr zijn maar weinig pc laptops die in de buurt komen van apple laptops qua design. dan denk ik aan die benQ die zn design klakkeloos heeft gejat van de ibook en die toshiba qosmio serie die duidelijk is geinspireerd op de powerbook(zowel qua design als purpose)
Verwijderd
Zo is mijn iMac nu voor €1299 te krijgen ipv €1399, wat de verschillen met andere systemen zijn weet ik niet.
Behalve als je net voor kerst een iBook hebt besteld waar je nu nog op wachtVerwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 17:31:
Goed nieuws voor potientieële overstappers, Apple heeft een aantal prijsverlagingen doorgevoerd op alle systemen
Zo is mijn iMac nu voor €1299 te krijgen ipv €1399, wat de verschillen met andere systemen zijn weet ik niet.
Hier stond achterhaalde informatie…
wat voor substance zoek je nou eigenlijk? De snelste computer die je kan krijgen voor je geld? Of een goed systeem waar hardware en software op elkaar afgestemd zijn.Armada schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 17:10:
[...]
Ja, ik weet niet, is dit nu zo'n goede reden om een smak geld voor een systeem uit te geven? Ik geloof altijd nog in substance over form...
Mij kan het echt voor geen ene meter intresseren of ik nu 100 of 500 fps in een spel heb... ik vind dat totaal niet opwegen tegen de elende die ik oa heb op het windows systeem. Of dat nu echt microsoft schuld is laat ik dan maar verder in het midden. Maar die virus updates downloaden firewalls installeren was en ben ik nog steeds zo gruwelijk zat.... En als jij zegt dat je vader een n00bie is wat pc gebruik is het toch alleen maar fijn dat je over dat soort zaken helemaal geen zorgen hoeft te maken? En dat heeft idd ook zijn prijs.
Als je zit te muggeziften om een paar honderd euro koop dan gewoon een pc, ik denk dat langzamer hand de voors en tegens van een apple voor zich spreken?
[ Voor 10% gewijzigd door lowfi op 04-01-2005 18:48 ]
Als je werkelijk intresse hebt in een mac, ga er dan eens achter zitten in een winkel en ga er eens mee stoeien. Dat is de meest zinnige manier om er zelf achter te komen of het iets is of niet. De help functie is buitengewoon bruikbaar voor als je iets niet weet.
kijk eens naar een ibook...het design is belangrijk, maar het is 10x werkbaarder dan de meeste pc laptops. zowiezo zijn ze veelal dunner. er steekt standaard(dus zonder extra draden) helemaal niets uit en alle vlakken zijn plat. dat is juist veel beter werkbaar, blijf je niet ergens aan haken of breekt er wat af. van die kleine dingen die wel gruwelijk irritant zijn als ze kapot zijn. of zon veel te kleine touchpad bijvArmada schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 17:10:
[...]
Ja, ik weet niet, is dit nu zo'n goede reden om een smak geld voor een systeem uit te geven? Ik geloof altijd nog in substance over form...
Hier kun je een review vinden over een 'die-hard windows gebruiker' die voor het eerst Apple gebruikte. Sommige van zijn bevindingen zijn standaard en al vaker opgemerkt, sommige nieuw, sommige erg persoonlijk. Ik vond het in ieder geval interessant.Armada schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 16:59:
[...]
Ik weet dat OS X dingen intuïtiever maatk met een aantal dingen, maar dat er ook consistentie foutjes her en der zitten. Hoe dan ook, indien je nu bijna 10 jaar ervaring hebt met Windows en daar door vallen en opstaan mee hebt leren lezen en schrijven, is dit dan nog belangrijk? En erger, niet juist een hindernis?
Ik begin overigens best nieuwsgierig te worden naar MWSF. De laptop die ik nu gebruik is aan vervanging toe (meest vreemde defect tot nu toe: shift + m, en alleen die combinatie, werkt niet meer) en de opvolger gaat vrijwel zeker een Mac worden. Nu is het alleen nog de vraag, wordt het een PowerBook of een iBook?
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Misschien heb je wat aan de compensatieregeling?DiGiSTORM_ schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 18:04:
[...]
Behalve als je net voor kerst een iBook hebt besteld waar je nu nog op wachtHad ik dit kunnen weten? Nouja, jammer dan, hoop dat ie snel komt, dat zal de pijn in de portemonee iets verzachten
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Ten eerste: mijn reactie was puur op een opmerking over het uiterlijk van een Mac. Ik weet dat die dingen er goed uitzien. Maar of dat nu het geld waard is... Dat is alles wat ik zei in die specifieke reply.Low-Fi schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 18:45:
[...]
wat voor substance zoek je nou eigenlijk? De snelste computer die je kan krijgen voor je geld? Of een goed systeem waar hardware en software op elkaar afgestemd zijn.
Mij kan het echt voor geen ene meter intresseren of ik nu 100 of 500 fps in een spel heb... ik vind dat totaal niet opwegen tegen de elende die ik oa heb op het windows systeem. Of dat nu echt microsoft schuld is laat ik dan maar verder in het midden. Maar die virus updates downloaden firewalls installeren was en ben ik nog steeds zo gruwelijk zat.... En als jij zegt dat je vader een n00bie is wat pc gebruik is het toch alleen maar fijn dat je over dat soort zaken helemaal geen zorgen hoeft te maken? En dat heeft idd ook zijn prijs.
Als je zit te muggeziften om een paar honderd euro koop dan gewoon een pc, ik denk dat langzamer hand de voors en tegens van een apple voor zich spreken?
Ten tweede: de toon in je reply is ronduit vijandig. Het spijt me dat ik een kritische blik werp op de functionaliteit van het systeem op mijn situatie. Toch wil ik graag even reageren:
Het is niet im Frage of je 100 fps of 500 fps haalt. Als je kijkt naar de prestaties die behaald worden in een spel als Medal of Honor, die zijn gewoon ronduit stotterend, behalve op de meest snelle Powermac... lees daarvoor ook fora en reviews van insidemacgames.com. Dat kan niet de bedoeling zijn, lijkt me?
Wat bedoel je met dat het overstappen van mijn vader een prijs zal hebben? Dat hij van de paar dingen die hij doet, een aantal ineens niet meer kan? Dat is toch onacceptabel, waarom zou hij dan overstappen? Om die paar auto-downloads die AVG doet, of over de firewall waar hij zich niet druk om hoeft te maken?
Je hebt geen idee hoeveel spitwerk ik al gedaan heb. Toch is het vragen van ervaringen een van de beste uitgangspunten. Ik dacht dat dit topic daar ook voor was en volgens mij zijn de meeste van mijn vragen wel eerder gesteld, maar toch kom ik de antwoorden niet tegen. Misschien moet ik dan maar aannemen dat het simpelweg niet voor mij is?Q schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 19:06:
@Armada, een zeer groot aantal vragen zijn met wat doorspitten van dit topic of wat google werk wel te vinden.
Als je werkelijk intresse hebt in een mac, ga er dan eens achter zitten in een winkel en ga er eens mee stoeien. Dat is de meest zinnige manier om er zelf achter te komen of het iets is of niet. De help functie is buitengewoon bruikbaar voor als je iets niet weet.
Ik ben er al eens achter gaan zitten in een winkel en heb al het een en ander laten demonstreren. Mijn vraag gaat ook niet over de werking van het systeem. Het gaat over toepassingen die ik zou kunnen gebruiken ter vervanging van mijn huidige applicaties en hoe de ervaring is. Een winkelmedewerker kan dit meestal niet en begint over de Apple-applicaties, terwijl daar nu juist niet alles bij zit waar ik me voor interesseer. Over spellen komt het meestal niet verder dan, " ja, er zijn genoeg spellen en het werkt gewoon, niet zoals Windows". En als je dan vraagt of ze hebben kunnen vergelijken en hoe de mindere Apple-videokaarten presteren (en nee, dan heb ik niet over de $600 kaarten) e.d. dan weten ze het eigenlijk niet. En hoe moet ik het werken met de DVD-brander e.d. ervaren, dat moet je toch fijn thuis doen , zonder dat er iemand over je schouder kijkt? In de winkel gaat het maar tot op een bepaald punt, ervaringen van mensen die een met mij vergelijkbare situatie hebben, dat zou ik graag willen.
Maar of de mensen zijn creatief, of programmeren, gebruiken de computer alleen om te internetten of zoeken alleen een laptop voor erbij.
Ik heb dat inderdaad ook maanden geleden gelezen. Ik ben toen ook 'the second coming' gaan lezen. Weet je wat vreemd is? Anand heeft na dat artikel geen enkel ander artikel voor de Mac meer gemaakt.Hertog schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 19:28:
[...]
Hier kun je een review vinden over een 'die-hard windows gebruiker' die voor het eerst Apple gebruikte. Sommige van zijn bevindingen zijn standaard en al vaker opgemerkt, sommige nieuw, sommige erg persoonlijk. Ik vond het in ieder geval interessant.
Ik begin overigens best nieuwsgierig te worden naar MWSF. De laptop die ik nu gebruik is aan vervanging toe (meest vreemde defect tot nu toe: shift + m, en alleen die combinatie, werkt niet meer) en de opvolger gaat vrijwel zeker een Mac worden. Nu is het alleen nog de vraag, wordt het een PowerBook of een iBook?
Daarnaast heeft wat hij heeft gedaan echt helemaal niets meer met de doorsnee Tweaker te maken lijkt me. Tweakers zijn niet Jan met de Pet, maar ze gaan nu ook niet direct 4 GB in de allerduurste Powermac gooien. Wat moet ik nu in hemelsnaam met die ervaringen? Zegt dat nu wat over de prestaties van een Imac 17" met 1,6 GHz processor. Nee, heel jammer maar de praktische bruikbaarheid (dus: een windows-gebruiker die veel met hedendaagse PC's voor zijn plezier werkt, hoe die het werken met een normale Mac ervaart) is dus nihil. Ik wil graag gewoon wat weten over dagelijkse gebruik, met een doorsnee Mac, tov een PC met een hedendaags besturingssysteem en hardware.
No offence maar dat weet je behoorlijk knap te verbergen. Als ik al die keywords die jij noemt intik in de got-search kom ik allerlei antwoorden tegen.Armada schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 19:52:
[...]
Je hebt geen idee hoeveel spitwerk ik al gedaan heb.
Een van de beste uitgangspunten is zelf klooien en proberen. Wat je echt niet zelf kunt vinden, zoals: "weet iemand een equivalent voor applicatie X op de mac?" kun je hier stellen, lijkt mij. Of " ik doe dit zo, maar hoe doe ik dit op de mac?". Etc.Toch is het vragen van ervaringen een van de beste uitgangspunten. Ik dacht dat dit topic daar ook voor was en volgens mij zijn de meeste van mijn vragen wel eerder gesteld, maar toch kom ik de antwoorden niet tegen. Misschien moet ik dan maar aannemen dat het simpelweg niet voor mij is?
Dat kan, maar je kunt hier beter specifiek vragen naar een alternatief voor een bepaalde applicatie. Na de search gebruikt te hebben. Ik heb bijv geen alternatief gevonden van tag&rename. Als dat relevant voor je is, moet je je afvragen of een overstap dan wel mogelijk is. Als je er gewoon een machine bij kan kopen, is dat wat minder erg.Ik ben er al eens achter gaan zitten in een winkel en heb al het een en ander laten demonstreren. Mijn vraag gaat ook niet over de werking van het systeem. Het gaat over toepassingen die ik zou kunnen gebruiken ter vervanging van mijn huidige applicaties en hoe de ervaring is. Een winkelmedewerker kan dit meestal niet en begint over de Apple-applicaties, terwijl daar nu juist niet alles bij zit waar ik me voor interesseer.
Gamen doe ik ook nog op mijn pc. Sorry, deed. Ik heb ontzettend veel gegamed, maar ik heb het wel gezien. Als gameplatform is de mac gewoon te duur.Over spellen komt het meestal niet verder dan, " ja, er zijn genoeg spellen en het werkt gewoon, niet zoals Windows". En als je dan vraagt of ze hebben kunnen vergelijken en hoe de mindere Apple-videokaarten presteren (en nee, dan heb ik niet over de $600 kaarten) e.d. dan weten ze het eigenlijk niet.
Als jij ffies een leeg cd'tje meeneemt dan zal niemand moeilijk doen om jou een cdtje te laten branden, toch?En hoe moet ik het werken met de DVD-brander e.d. ervaren, dat moet je toch fijn thuis doen , zonder dat er iemand over je schouder kijkt? In de winkel gaat het maar tot op een bepaald punt,.
Geef een duidelijke lijst met applicaties die je gebruikt op je pc en misschien dat er dan wat gericht geantwoord kan worden. Geef eventueel ook zelf aan waar je al een alternatief voor het gevonden (of noem die niet)ervaringen van mensen die een met mij vergelijkbare situatie hebben, dat zou ik graag willen.
Maar of de mensen zijn creatief, of programmeren, gebruiken de computer alleen om te internetten of zoeken alleen een laptop voor erbij.
Nogmaals als je spellen wil spelen koop dan geen mac (zoals al lang bekend is).
En als je dan een opmerking als "is een mac alleen intressant als je in de grafische sector werkt" of iets in die aard plaats getuigd dat nou niet echt van veel "spitwerk". Voor de meeste windows programmas zijn namelijk mac tegen hangers. Alleen niet voor access en cad/cam achtige dingen..... Iets wat je bv al in versiontracker had kunnen zien in dit topic dan wel ergens anders op het forum.
Mss kom ik daarom wat vijandig over maar sommige dingen zijn in mijn ogen al te vaak besproken. Iemand die hier iets zegt over een 1 knops muis kan ook de wind van voren verwachten denk ik zo
ik denk dan ook werkelijk dat een mac niets voor jou is.
Bedankt voor dat artikel! Dat is echt zeer informatief voor alle wannabe-switchersHertog schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 19:28:
[...]
Hier kun je een review vinden over een 'die-hard windows gebruiker' die voor het eerst Apple gebruikte. Sommige van zijn bevindingen zijn standaard en al vaker opgemerkt, sommige nieuw, sommige erg persoonlijk. Ik vond het in ieder geval interessant.
En de MWSF moet zeker interessant worden, na alle geruchten
Dit topic is gesloten.