[MacOS] Overstappers-vragen

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.458 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:52

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 19:44:
[...]

Ik ben al aan het sparen, nog even geduld ;) Hoewel die 12" wel heeeeel erg klein aanvoelt.... toch maar even doorsparen voor een "normale" 14"
Bedenk dat de resolutie gelijk is en dat je voor de iets betere performance wel moet betalen in grootte en gewicht. Als je ogen gewoon in orde zijn dan is een 12" goddelijk. Hij past ook op die kleine tafeltjes in dubbeldekkertreinen (mocht dat meespelen)

Ga er nog eens een tijdje achter zitten. In het begin vond ik hem ook te klein maar eigenlijk valt dat heel erg mee en ik zou niet anders meer willen. Het is nog goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik vind de 12" ook super.. ik wou eerst de 14", maar na even met de 12" gespeeld te hebben bedacht ik dat de 14" eigenlijk geen meerwaard heeft. Heb nu een 12" Powerbook en hij is gewoon echt klein :) zeer relaxed formaat imo (zit er nu ook al meer dan 2 uur achter en heb nog nergens last van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brimme
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
als je een ibook koopt neem dan zowieso een 12inch, de 14inch heeft dezelfde reolutie als de 12inch waardoor de 12 inch een stuk scherper is.(mindere grove pixels).Ik heb zelf een 12inch en ik zit er al bijna de hele week mee op schoot en ik kan het prima lezen.hij neemt ook super makkelijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-10 21:55

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Ik twijfel al een tijdje, heb al veel antwoorden op m'n vragen gekregen.
alleen brand er nu nog een vraag: mijn windows bak moet ik ongeveer elke 3 maanden opnieuw installeren, vanwege het feit dattie traag word ed.
kun je op een Mac bij wijze van spreke elke dag een ander programma in en de installeren zonder dat je na een week of 6 OS X moet herinstalleren?

krijg je bv bij aankoop van een iBook een kopie van OS X mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Peentje schreef op zondag 05 december 2004 @ 10:26:
alleen brand er nu nog een vraag: mijn windows bak moet ik ongeveer elke 3 maanden opnieuw installeren, vanwege het feit dattie traag word ed.
kun je op een Mac bij wijze van spreke elke dag een ander programma in en de installeren zonder dat je na een week of 6 OS X moet herinstalleren?
ja
ja

:)

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Peentje schreef op zondag 05 december 2004 @ 10:26:
Die ellende hebt je niet met Mac os X. Ik heb mijn ibook sinds maart 2004. Sinds die tijd heb ik 1x mac os x er zelf op gezet puur voor de lol. De 2e keer besloot ik dat ik 'm in het Nederlands wilde hebben.
Ja. Over het algemeen wel. Installeren is meestal programa naar je app folder slepen en wissen is m naar je prullenmand slepen. hooguit blijven wat prefs bewaard, maar dat kost hooguit een heel klein beetje opslag, dunkt mij. Anders kun je altijd nog even door je library folder struinen.

Er zijn ook wel installers die iets meer uitspoken maar vaak kun je daar ook mee uninstallen.
Ja.

Luister naar Q: verkoop je pc en koop een ibook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniëlpunt
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Zit er op/in een iBook geen microfoon ingang zodat ik icm dit ding m'n gitaarspel kan opnemen?

Dat zit wel op een Powerbook toch? Want dat moet ik toch naar een Powerbook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje

Peentje

quote:

maak me niet lekker, ik ga nog even wachten op tiger.

ow wat gaat dat moeilijk worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

super-muffin schreef op zondag 05 december 2004 @ 10:59:
Zit er op/in een iBook geen microfoon ingang zodat ik icm dit ding m'n gitaarspel kan opnemen?

Dat zit wel op een Powerbook toch? Want dat moet ik toch naar een Powerbook :)
Correct. Voor een Aajboeck moet je een imic kopen. Dat is een kastje met mic-in en line in naar ik meen voor aan de usb poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Peentje schreef op zondag 05 december 2004 @ 11:00:
quote:

maak me niet lekker, ik ga nog even wachten op tiger.

ow wat gaat dat moeilijk worden
Hehe.

Als je quote, gebruik dan de quote knop rechts aan zo'n bericht -> is handig.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog wel een pc achter de hand heb en die ook wel zal houden voor het geval dat.

Ik denk dat het wel zal lonen om nog een paar maanden te wachten op Tiger. En wie weet wat er tegen die tijd is verbeterd aan de aaiboek of de powerbook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-10 22:37

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Topicstarter
super-muffin schreef op zondag 05 december 2004 @ 10:59:
Zit er op/in een iBook geen microfoon ingang?
Nee, op de iBook zit géén microfoon-ingang. Dan zal je een Firewire of USB-geluidskaart moeten aanschaffen.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniëlpunt
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

B_O_S_S schreef op zondag 05 december 2004 @ 11:42:
[...]

Nee, op de iBook zit géén microfoon-ingang. Dan zal je een Firewire of USB-geluidskaart moeten aanschaffen.
Of een Powerbook ;)

Bedankt, Q jij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:52
Ik heb mijn ibook sinds maart 2004. Sinds die tijd heb ik 1x mac os x er zelf op gezet puur voor de lol. De 2e keer besloot ik dat ik 'm in het Nederlands wilde hebben.
Als eens gekeken bij "International" onder de "System Preferences"? Daar kun je gewoon je taal instellen hoor B)

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

cailin_coilleach schreef op maandag 06 december 2004 @ 21:52:
[...]

Als eens gekeken bij "International" onder de "System Preferences"? Daar kun je gewoon je taal instellen hoor B)
Niet als je met monolingual al je talen behalve engels er af gedonderd hebt om wat ruimte vrij te maken ;)

Niet dat ik dit wist, ik wist wel dat mac os x zo goddelijk is dat alle talen er op zitten maar dat je die ook on-the-fly kunt wijzigen. Tsss. Ben nog teveel windows gewend blijkbaar. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Q op 06-12-2004 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

cailin_coilleach schreef op maandag 06 december 2004 @ 21:52:
[...]

Ja en nee :p
Ja voor datkan idd
en de Nee, programmas zoals Apple Works gaan d8 ik niet mee in de taal setings dus dan moetje ff herinstallen, alleen je Programma is dan al genoeg

ik heb nu 2jaar een iMac 1 keer een reinstall gedaan, was helemaal niet nodig maar puur om te kijken wat er bij de install allemaal mogelijk was/is

heb nu bijna een 1 jaar 12" PB er bij nog nooit een herinstall nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brimme schreef op zondag 05 december 2004 @ 00:42:
als je een ibook koopt neem dan zowieso een 12inch, de 14inch heeft dezelfde reolutie als de 12inch waardoor de 12 inch een stuk scherper is.(mindere grove pixels).Ik heb zelf een 12inch en ik zit er al bijna de hele week mee op schoot en ik kan het prima lezen.hij neemt ook super makkelijk mee.
Hmm, ik heb laatst even rondgekeken in de AppleStore in eindhoven, en ik vond die 12" echt heel klein aanvoelen :( Ik wil ook graag kunnen photoshoppen e.d. zonder er met m'n neus bovenop te zitten.

Dilemma's.... dilemma''s.... :)

Edit: nog een vraag trouwens: Is het verschil tussen 512mb en 768mb RAM een merkbaar verschil? Is het die 100+ euro waard? Zoals ik net al zei wil ik wel photoshop enzo kunnen draaien...

Edit 2: nog een vraag :) Als je eenmaal een iBook gaat bestellen, kan je dan beter een kale iBook kopen, en daarna meer geheugen in laten zetten e.d. of is dit net zo goedkoop als direct bij je bestelling laten doen?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Laatst online: 21:30
Edit 2: nog een vraag :) Als je eenmaal een iBook gaat bestellen, kan je dan beter een kale iBook kopen, en daarna meer geheugen in laten zetten e.d. of is dit net zo goedkoop als direct bij je bestelling laten doen?
Ik ben zelf ook naar een ibook aan t kijken maar volgens mij kun je er gewoon geheugen indoen (1 bankje naast de 256 die er al inzit), dus zelf een los reepje geheugen erin zetten lijkt me het goedkoopst (iets van 150-200 voor 1gb extra d8 ik), geen id of de apple store dit goedkoper doet (dat zou ik ook wel willen weten)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Je kunt beter zelf geheugen regelen en er in zetten. Fluitje van een cent en scheelt veel geld.

Let op dat de 14" wel groter is maar een gelijke resolutie heeft. 1024x768 is sowieso niet ideaal voor het echte photoshop werk, zo dunkt mij, maar het is wel mogelijk. Met een hack kun je je ibook ook aan een groot scherm hangen dat wel een hoge res aan kan (ik heb zelf een 22" op 1600x1200) en dat gaat goed. Alleen is exposé wat langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q schreef op maandag 06 december 2004 @ 23:48:
Je kunt beter zelf geheugen regelen en er in zetten. Fluitje van een cent en scheelt veel geld.
.
Zijn dit normale pc2100 reepjes, of moet je hier van die exotische laptop reepjes in zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Hey zijn normale pc2100 laptop reepjes :) SODIMMS dus.. niks exotisch aan hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bigs schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 00:09:
Die bedoelde ik ja ;)

Maar dat is mooi meegenomen dan, kost dan maar 90 euro ipv. 220 euro !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Bigs schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 00:09:
*blink* *blink* Wat? Gaan d'r in Apple laptops gewone PC geheugenstaafies? Of bedoel je dat niet? Lijkt me nogal groot...

EDIT: zie je wel dat ik het verkeerd begreep? :7 Een google search van nog geen tien seconden gaf me het antwoord. doh!

[ Voor 18% gewijzigd door Liegebeest op 07-12-2004 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben sinds enkele dagen overgestapt van wintel laptop naar iMac G5 en het bevalt natuurlijk prima :) Ik heb echter een vraag over de hybride discs die zowel op mac als pc behoren te werken. Ik krijg mijn hybride cd's echter niet aan de praat.

Ik heb een .nrg image (nero) welke volgens nero "hybrid" is. Wanneer ik deze image brand, werkt ie wel in de pc maar de mac herkent hem niet (You have inserted a disk containing no volumes that Mac OS X can read.).
Eerst dacht ik dat het aan de nrg zou liggen, maar ik heb ook nog een image in .bin format met bijbehorende cue-sheet en deze werkt ook niet (is wel hybride).

Doe ik nu iets fout? Ik heb de images ook met Toast Titanium proberen te branden zonder succes.

Graag jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik kan me voorstellen dat Nero het Mac gedeelte overslaat, gezien Nero voornamelijk op de PC wordt gebruikt.

Heb je al geprobeerd hybriede schijfjes te branden met Mac software zoals bijv. Toast (commercieel) of Firestarter FX (freeware)?

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat heb ik geprobeerd met behulp van Toast Titanium. Deze maakte er een .toast image van welke ik ook niet kon mounten.

Maar stel dat het hybride gedeelt niet werkt, dan moet de mac toch tenminste het pc deel wel gewoon herkennen? In de pc doen de discs het namelijk wel gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Hoe ben je eigenlijk aan de image gekomen? Als ik (volgens mij) een image zou maken van Warcraft of Diablo (ook hybride schijfjes), dan weet ik zeker dat de CD in zowel Mac OS als Windows zou werken.

Als je de image van internet hebt geplukt, dan kan het zijn dat het Mac gedeelte er bewust uit is gelaten door de persoon die de image heeft gecreëerd, maar dat de image toch op de één of andere manier als hybride is bewaard (omdat de bron bijv. een hybride schijf is).

Als je de image in Nero bekijkt, kun je dan ook duidelijk een Mac gedeelte terugvinden?

EDIT: een Mac moet in mijn ervaring gewoon het PC gedeelte moeten kunnen lezen, tenzij er misschiet iets is misgegaan bij het branden. Mac OS kan de bestandsystemen FAT16, FAT32, NTFS, HFS, HFS+, ISO9600 (o.i.d.?), EXT2, etc... gewoon lezen.

[ Voor 18% gewijzigd door MacWolf op 07-12-2004 15:55 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Via isobuster kan ik op de pc zien dat er een mac gedeelte is. Hij geeft echter gewoon de pc bestanden weer, maar dan in hoofdletters. De filesize van de image verraad ook dat er meer is dan alleen windows; de image is 652mb terwijl de windowsverkenner zegt dat de cd 'slechts' 320mb groot is.

Ik dacht eerst aan een corrupte image, maar ik heb nu reeds twee verschillende geprobeerd zonder resultaat.

EDIT: Ik heb overigens 3 verschillende branders geprobeerd, zowel DAO als DAO/96.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2004 15:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:48
zoals MacWolf zegt hoef je cd's niet speciaal te branden hoor. Alle schijfjes die je pc kan lezen onder windows kan je ook gewoon lezen onder OSX...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:15
morgen is het dan toch zover denk ik. ik gaat een 12" powerbook bestellen :)
heb momenteel een g3 ibook 14" maar vind het toch net te groot en onhandzaam. en de powerbook is toch net wat mooier :9 als ik de powerbook heb gaat mn ibook richting apple om de logic board te vervangen(gratis gelukkig) en dan gaat hij in de verkoop

volgens de winkel is de levertijd van een standaard 12" powerbook 2 dagen dus dat zou wel lekker zijn :)
geheugen laat ik standaard en haal na verkoop van ibook dan wel een extra reepje, doe het nu ook met 384mb en dat gaat tot op zekere hoogte prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bolleh schreef op woensdag 08 december 2004 @ 18:27:
morgen is het dan toch zover denk ik. ik gaat een 12" powerbook bestellen :)
heb momenteel een g3 ibook 14" maar vind het toch net te groot en onhandzaam. en de powerbook is toch net wat mooier :9 als ik de powerbook heb gaat mn ibook richting apple om de logic board te vervangen(gratis gelukkig) en dan gaat hij in de verkoop

volgens de winkel is de levertijd van een standaard 12" powerbook 2 dagen dus dat zou wel lekker zijn :)
geheugen laat ik standaard en haal na verkoop van ibook dan wel een extra reepje, doe het nu ook met 384mb en dat gaat tot op zekere hoogte prima
haha, misschien ga ik morgen mij 12" iBook bestellen :D hopelijk gaat het niet al te lang duren... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-10 19:45

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

ik heb vandaag mn PowerBook 12" opgehaald en GoT-user SyS_ErroR blij gemaakt met een iBook 12".

VOORUITGANG :D :D :Y) (sorry maar ik ben er blij mee)

Ik ben erg tevreden _/-\o_

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 20:29:
[...]

haha, misschien ga ik morgen mij 12" iBook bestellen :D hopelijk gaat het niet al te lang duren... :9
Mijn 12" iBook is m'n kind, love it to death, je zult er geen spijt van krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Topicstarter
Het is al meerdere malen gezegd, maar ik vind dat er wel érg veel overstappers te melden zijn de laatste maand. Ook ikzelf ben overstag gegaan, en ik ken meerdere personen die overwegen om een Mac te kopen (vooral laptops) of hem al reeds besteld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brimme
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik zag gister dat er een aanbieding is bij de nieuwe mac winkel in amsterdam van een 12inch powerbook. zou daar maar even kijken als ik jullie was hier is hun site Powerbook G4 12 inch aanbieding

http://www.denieuwemacwinkel.nl/

De Powerbook G4 12 inch 1,33 GHz met Combodrive is momenteel in de aanbieding.
Nu € 1410,92 excl. BTW (€ 1679 incl. BTW)
Deze leveren we met een Tucano sleeve om je Powerbook te beschermen.
Zolang de voorraad strekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

B_O_S_S schreef op woensdag 08 december 2004 @ 21:57:
Het is al meerdere malen gezegd, maar ik vind dat er wel érg veel overstappers te melden zijn de laatste maand. Ook ikzelf ben overstag gegaan, en ik ken meerdere personen die overwegen om een Mac te kopen (vooral laptops) of hem al reeds besteld hebben.
Tja, Maar Apple Talk bestaat ook nog niet zolang misschien dat het daar door komt. Maar opzich wel grappig dat er "zoveel" Tweakers met een Mac zijn. Had er veel minder verwacht.

Maar overstappers is denk ik een groot woord, meesten hebben er nog wel een PC staan... :/
Dus pleur die lelijke Wintendo's het raam uit... :P

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 19-10 08:13
ik had er ook al 1 willen zijn maar erg hardnekkig geruchten over een nieuw aankomende powerbook houdfen mij er nog even vanaf :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Mooi toch? Ik zie ook steeds vaker mensen op school met (voornamelijk) iBooks of (hier en daar) PowerBooks lopen (of zitten, eigenlijk).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Het is al meerdere malen gezegd, maar ik vind dat er wel érg veel overstappers te melden zijn de laatste maand. Ook ikzelf ben overstag gegaan, en ik ken meerdere personen die overwegen om een Mac te kopen (vooral laptops) of hem al reeds besteld hebben
Ik denk dat de ipod apple wat meer in de markt gezet heeft, ikzelf ga er een halen omdat ik nu op x86 linux gebruik (ook op mn net verkochte x86 laptop) en we wat zie in een unix met een leuke gui, plus ik kan de meeste van mn linux apps erop draaien :)

nog een weekje ofzo en dan ga ik er eentje halen (nieuw, want dat scheelt te weinig met een 2ehands)

//edit: oh ja, ook het feit dat die apple hardware gewoon enorm mooi is ;)

[ Voor 6% gewijzigd door blouweKip op 08-12-2004 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Low-Fi schreef op woensdag 08 december 2004 @ 22:40:
[...]

ik had er ook al 1 willen zijn maar erg hardnekkig geruchten over een nieuw aankomende powerbook houdfen mij er nog even vanaf :'(
Als ik persoonlijk eentje nu wil halen dan zou ik wachten tot mid januari. Kijken wat de Macworld in San Fransisco ons gaat brengen. Als er dan nog niks nieuws is aangekondigd gelijk een mooie PB halen :)

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 19-10 08:13
Ja dat is dus ook precies wat ik doe. 10 januari start mac world expo... verwacht dan een aankondiging van de nieuwe powerbook. Zeker gezien het feit dat de nieuwste pb al weer zon 3/4 jaar oud is tegne die tijd en dat er dus eventueel een dualcore of low power g4 aan zit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 09:17

Deacon

Three sixty five Seven fifty

Hoe zorg je ervoor dat er programma's door growl gebruikt worden ?

Ik heb growl geinstalleerd maar als ik dan programma's aan of uit wil zitten kan dat niet want ze zijn nog niet geregistreerd bij growl :?

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Laatst online: 21:57

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik twijfel om "over te stappen" op macosx in de vorm van een ibookje.

Reden om over te stappen is omdat ik toch alleenmaar 'unix' (puttys) tools gebruik naast office en de 'fijne' GUI van XP. OSX lijkt me ook een fijne gui (beter dan gewoon X met kde of gnome) en dat in combi met de compatibiliteit van office en andere softwareproducten en gebruikersgemak.

Dus voornamelijk zal het dingetje gebruikt worden voor niet al te zware softwareontwikkeling (java, php) en uiteraard browsen over het web email.

Ik gebruik nu een 2ghz pentium4 notebook, opzich kan die wel iets kleiner, dus daarom dacht ik aan een 12" ibook. Wat is ongeveer vergelijkbaar met die snelheid van een pentium4? een G3 800? of toch meer een G4 1,3ghz ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:05
Whieee schreef op woensdag 08 december 2004 @ 20:36:
ik heb vandaag mn PowerBook 12" opgehaald en GoT-user SyS_ErroR blij gemaakt met een iBook 12".

VOORUITGANG :D :D :Y) (sorry maar ik ben er blij mee)

Ik ben erg tevreden _/-\o_
Ik heb sinds eergister een iBook G4. sindsdien zijn mn normale x86 pcs niet meer aangeweest.. werkt heerlijk zo'n klein laptopje

heb mn accespoint wel 2x moeten verplaatsen, maar nu heb ik een ideale plek gevonden in het huis :)...

aaaaaanrader _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deacon schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 18:57:
Hoe zorg je ervoor dat er programma's door growl gebruikt worden ?

Ik heb growl geinstalleerd maar als ik dan programma's aan of uit wil zitten kan dat niet want ze zijn nog niet geregistreerd bij growl :?
Je moet plugins installeren voor bv Adium om een Growl announcement te kunnen krijgen, geloof ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 21:27:
[...]
Je moet plugins installeren voor bv Adium om een Growl announcement te kunnen krijgen, geloof ik :P
Applicaties moet idd wel hun berichten sturen naar Growl. By Adium X staat de plugin hiervoor standaard uit. Om deze aan te zetten, selecteer je Adium X in de finder, cmd-i (toon info) en dan onder plugins een vinkje plaatsen bij Growl.AdiumPlugin. Bij Quicksilver moet je in de preferences onder helpers als notification Growl selecteren.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
CT schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 20:32:
Ik twijfel om "over te stappen" op macosx in de vorm van een ibookje.

Reden om over te stappen is omdat ik toch alleenmaar 'unix' (puttys) tools gebruik naast office en de 'fijne' GUI van XP. OSX lijkt me ook een fijne gui (beter dan gewoon X met kde of gnome) en dat in combi met de compatibiliteit van office en andere softwareproducten en gebruikersgemak.

Dus voornamelijk zal het dingetje gebruikt worden voor niet al te zware softwareontwikkeling (java, php) en uiteraard browsen over het web email.

Ik gebruik nu een 2ghz pentium4 notebook, opzich kan die wel iets kleiner, dus daarom dacht ik aan een 12" ibook. Wat is ongeveer vergelijkbaar met die snelheid van een pentium4? een G3 800? of toch meer een G4 1,3ghz ?
Je kan het niet echt vergelijken, maar een 1,3 Ghz G4 zal dichter in de buurt komen van je Pentium 4 dan een G3 800 Mhz. Als ik jouw was zou ik gewoon een nieuwe iBook kopen, voor Java en PHP ontwikkeling ideaal en toch redelijk goedkoop. Tegenwoordig is het draadloze netwerkkaartje in iedere iBook ingebouwd, wat ook erg handig is.

Één van de originele ontwikkelaars van Java (James Gosling van Sun) gebruikt trouwens ook een Apple: http://www.apple.com/pro/science/gosling/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er iemand ervaring met Microsoft's Virtual PC?

Het schijnt dat je USB apparatuur kunt doorlussen naar VPC. Ik ontwikkel voor mijn werk PC software, vaak met USB apparatuur, en het zou handig zijn om in noodgevallen dit te kunnen blijven doen op een iBook. Kan die enigszins afgetakelde IBM laptop het raam uit! Het gaat om omgevingen als Delphi7 en VS.NET. Tot Java USB cross platform is zal dit toch moeten...

Verder gebruik ik de laptop alleen voor tiepen-in-de-trein en internetten-op-de-bank achtig werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 23:02:
Heeft er iemand ervaring met Microsoft's Virtual PC?

Het schijnt dat je USB apparatuur kunt doorlussen naar VPC. Ik ontwikkel voor mijn werk PC software, vaak met USB apparatuur, en het zou handig zijn om in noodgevallen dit te kunnen blijven doen op een iBook. Kan die enigszins afgetakelde IBM laptop het raam uit! Het gaat om omgevingen als Delphi7 en VS.NET. Tot Java USB cross platform is zal dit toch moeten...

Verder gebruik ik de laptop alleen voor tiepen-in-de-trein en internetten-op-de-bank achtig werk.
Ik denk het wel, Microsoft vermeld het volgende:

"With literally hundreds of thousands of devices on the market, it?s nearly impossible for us to test each one for potential problems and conflicts. But we have made a valiant effort to ensure that the most common devices are supported ? most mice, keyboards and printers work like a dream. This table gives a fairly comprehensive list of devices and their tested compatibility. In addition, there are many devices to which individual users have given favorable reports, but which haven't been officially tested"

En op de lijst van werkende hardware zie ik o.a.:

Trancend JetFlash 16mb Flash Drive
USB Mass Storage

Trancend JetFlash 32mb Flash Drive
USB Mass Storage

Trancend JetFlash 64mb Flash Drive
USB Mass Storage

Zie: http://www.microsoft.com/...virtualpc.aspx?pid=compat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, het is totaal @#$# en je gaat VS.NET never aan de gang krijgen :/
Delphi zal mss nog wel gaan... maar verwacht ajb niet teveel van Virtual PC..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Virtual PC is inderdaad niet leuk als je regelmatig lang/zwaar werk er in moet doen :) Verder wil mijn PDA niet met Windows praten via de doorlussing. Je ziet wel dat er USB signaal binnenkomt en de eerste keer wordt het apparaat ook wel herkend, maar het lijkt wel alsof de virtual PC te traag is om het correct af te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Één van de originele ontwikkelaars van Java (James Gosling van Sun) gebruikt trouwens ook een Apple:
*kuch* de HELE field service afdeling van Sun hier in Nederland gebruikt iBooks :) _/-\o_ Hans, een van de Sun-ers die wekelijks bij ons langs komt, weet dan ook precies hoe hij me jaloers moet maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deacon

Deacon

Heeft iemand ervaring met het opzetten van een WLAN tussen win98se / XP / osx systemen ?
Ik krijg het nog niet voor elkaar om files onderling te sharen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deacon schreef op zondag 12 december 2004 @ 18:05:
Heeft iemand ervaring met het opzetten van een WLAN tussen win98se / XP / osx systemen ?
Ik krijg het nog niet voor elkaar om files onderling te sharen :|
Ze krijgen wel allemaal een IP adres? Op de Apple moet je iig SMB server aanzetten, op de Windows computers alleen een map delen aanzetten, en dat is het.. heel simpel eig :P

Evt de firewall configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Topicstarter
Hebben mensen hier ook het probleem dat het sharen van files van een Samba 3 server (hier draaiende op Debian) met een Mac erg traag gaat? Mijn oude Windows-laptop haalde ongeveer 2Mbyte/sec via het wireless LAN (de wired clients halen > 10 Mbyte/sec) en mijn nieuwe iBook haalt maar 128kbyte/sec via het WLAN. Via het wired LAN heb ik hem nog niet geprobeerd, maar FTP, SCP, en andere methoden gaan wel sneller. Enkel met Samba heb ik het probleem dat het zo tergend traag gaat. Wie heeft dit probleem nog meer (gehad)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
SMB protocol is niet echt gemaakt om snel files te sharen. Het voordeel van SMB is dat je bestanden gewoon kan openen zonder ze volledig te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Topicstarter
Z___Z schreef op zondag 12 december 2004 @ 22:13:
SMB protocol is niet echt gemaakt om snel files te sharen. Het voordeel van SMB is dat je bestanden gewoon kan openen zonder ze volledig te downloaden.
Ok, maar dit is wel erg traag. Ook onder Linux haalde ik gewoon de genoemde 2Mbyte/sec over 54 Mbits WLAN. Alleen Mac OS X lukt dat niet echt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B_O_S_S schreef op zondag 12 december 2004 @ 21:54:
Hebben mensen hier ook het probleem dat het sharen van files van een Samba 3 server (hier draaiende op Debian) met een Mac erg traag gaat? Mijn oude Windows-laptop haalde ongeveer 2Mbyte/sec via het wireless LAN (de wired clients halen > 10 Mbyte/sec) en mijn nieuwe iBook haalt maar 128kbyte/sec via het WLAN. Via het wired LAN heb ik hem nog niet geprobeerd, maar FTP, SCP, en andere methoden gaan wel sneller. Enkel met Samba heb ik het probleem dat het zo tergend traag gaat. Wie heeft dit probleem nog meer (gehad)?
Ik heb dat probleem iig niet. Ik haal bijna 10MB/s via wired, via wlan heb ik ook geen problemen tis wel nogal traag ja maar dat komt omdat het 802.11b is.
Z___Z schreef op zondag 12 december 2004 @ 22:13:
Kortom: onzin.
Waarom: Samba is sneller dan win2k3 server met SMB. Bron. Tevens kan je met o.a. NFS ook bestanden remote openen, en dat protocol zou nog sneller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gerbruik je WEP of WPA en zit je in dezelfde SMB workgroup?? Ik vermoed dat encryptie de bottleneck is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ik haal met airport express ongeveer 2 tot 2.5 megabytes per seconde via wireles (smb). Dus het kan gewoon. Dat alles via een wpa verbinding. (encrypted dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deacon

Deacon

Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 20:04:
Ze krijgen wel allemaal een IP adres? Op de Apple moet je iig SMB server aanzetten, op de Windows computers alleen een map delen aanzetten, en dat is het.. heel simpel eig :P

Evt de firewall configureren.
Als ik via de finder op die pc inlog krijg ik een scherm waar ik moet inloggen met de naam van mijn pc + wachtwoord. Nu heb ik op die pc nooit een wachtwoord ingesteld en als ik alleen de naam intik kan ik geen verbinding maken. :?

Hoe het met de firewall zit moet ik nog even controleren, maar dat mag geen probleem geven denk ik.

edit:
It is important that the account you log in with on your XP system has a password set, if it does not you will not be able to login to your Windows share from OS X.

Het is wel een win98se bak, maar ik zal proberen een account aan te maken

[ Voor 19% gewijzigd door Deacon op 13-12-2004 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:26
Deacon schreef op maandag 13 december 2004 @ 15:14:
[...]

Als ik via de finder op die pc inlog krijg ik een scherm waar ik moet inloggen met de naam van mijn pc + wachtwoord. Nu heb ik op die pc nooit een wachtwoord ingesteld en als ik alleen de naam intik kan ik geen verbinding maken. :?

Hoe het met de firewall zit moet ik nog even controleren, maar dat mag geen probleem geven denk ik.
Ehm, heb je het guest account wel geactiveerd op de XP bak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-10 19:45

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

ik haal met zowel mijn oude iBook (nu eigendom vaqn SyS_ErroR) en mijn nieuwe PowerBook via een Linksys 54Mbps AP ongeveer 600 kB/s, en via een Sitecom 11Mbps AP 300 kB/s... Niet echt super dus. De slechte prestaties van de sitecom had ik verwacht, maar de Linksys zou prima werken met Airport Extreme, aldus reviews. Kennelijk doe ik dus iets verkeerd ofzo. Een file verplaatsen (SMB) via WLAN is niet vooruit te krijgen.

Aan encryptie kan het niet liggen (geen encryptie). Wired wordt gewoon 10MB/s gehaald, dus de hardware is ook geen probleem. Via een peer-to-peer WLAN haal ik icm een Centrino 54Mbps chipje 2-3MB/s, dus aan de Airport Extreme zal het ook niet liggen...

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
vandaag heeft mn ibook zich helemaal overgegeven aan de logic board problemen en start dus niet meer op :(

gelukkig fixed apple hem gratis, hopelijk komt ups hem morgen al halen. nu zou ik willen dat ik hem al eerder had op laten halen :(

naja afwachten wanneer ik hem terugkrijg en dan verkoop ik hem waarschijnlijk en koop zelf een nieuwe 12" g4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-10 14:04
Hoe kan ik ergens een standaar browser en mail client instellen? Beetje irritant dat safari de hele tijd start terwijl ik gewoon firefox wil gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Fake schreef op woensdag 15 december 2004 @ 15:48:
Hoe kan ik ergens een standaar browser en mail client instellen? Beetje irritant dat safari de hele tijd start terwijl ik gewoon firefox wil gebruiken...
In safari's preferences (go figure..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
CyBeR schreef op woensdag 15 december 2004 @ 15:50:
[...]

Daarnaast zijn er geloof ik ook nog systeemvoorkeuren voor, maar wellicht dat Safari daar wel naar verwijst, weet dat niet uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-09 23:51

wouterve

Swinger of States

bolleh schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 19:36:
vandaag heeft mn ibook zich helemaal overgegeven aan de logic board problemen en start dus niet meer op :(

gelukkig fixed apple hem gratis, hopelijk komt ups hem morgen al halen. nu zou ik willen dat ik hem al eerder had op laten halen :(
Nou, da's inderdaad balen... Maar gelukkig dat het nú gebeurt en niet over twee weken, want het repair-program loopt af op 18 december aanstaande. Je bent er dus nog nèt voor :). En misschien krijg je als troost ook nog wel een processor-upgrade:
In an article published last month, AppleInsider reported that some iBook owners participating in iBook repair program may receive surprise processor upgrades as part of their repair. The reported stated Apple may decide to substitute 700MHz logic boards for some 600MHz iBook models that are in need of repair, due to "unforeseen inventory constraints" of the 600MHz iBook logic board and G3 processor. But according to one reader, the surprise processor upgrades may extend beyond 700MHz.

"I recently sent my 700MHz iBook in to have the logic board replaced after experiencing horrible display problems. I am thoroughly impressed with Apple?s service, they paid for shipping both ways, and the turnaround time was excellent.  I sent the iBook in on Friday and it arrived at my house via DHL Monday afternoon," the reader said. "It gets better, my processor is now 900MHz, a free 30% increase!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
CyBeR schreef op woensdag 15 december 2004 @ 15:50:
[...]

Hebt het gevonden, thnx! Wel vreemd dat je dat daar moet instellen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Niet online
wouterve schreef op woensdag 15 december 2004 @ 17:15:
[...]

Nou, da's inderdaad balen... Maar gelukkig dat het nú gebeurt en niet over twee weken, want het repair-program loopt af op 18 december aanstaande. Je bent er dus nog nèt voor :). En misschien krijg je als troost ook nog wel een processor-upgrade:

[...]
The program covers affected iBooks for three years after the first retail sale of the unit or until December 18, 2004, whichever provides longer coverage for you.

3jaar na aanschaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Fake schreef op woensdag 15 december 2004 @ 19:36:
[...]

Hebt het gevonden, thnx! Wel vreemd dat je dat daar moet instellen :X
Ben ik met je eens. Je mail client moet je tegenwoordig ook in mail.app instellen. Vroeger (10.2 en eerder) zat dat gewoon in je System Preferences. Geen idee waarom ze 't veranderd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
vandaag is de ibook opgehaald(gister was de lege doos gebracht, was helaas niet zelf thuis, anders was ie gister al weg) dus nu maar ff kijken wanneer ik hem terug krijg :). kheb besloten toch maar te wachten tot de powerbook range vernieuwd wordt eer ik er een aan schaf, dat geeft me ook wat meer tijd het te financieren want die prijzen zijn niet misselijk, maarja een powerbook is toch net wat dunner/lichter/mooier dan een ibook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
Ik heb een probleempje met e-mail clients, ik kan bij alle 2 (thunderbird en Mail) een geluidswaarschuwing instellen zodra ik mail krijg. Probleem is alleen dat ik die dingen nevernooit hoor omdat het programma alleen maar in de Dock draait.. is hier een oplossing voor? het liefst voor thunderbird :)

Ook nog zoiets is dat het programma Amsn zijn notifiers nooit op de voorgrond laat zien, kun je niet een waarde aan zo'n schermpje toekennen dat het altijd op de voorgrond te zien is?

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Mail.app hoor je altijd hoor, het programma draait ook gewoon als hij geen window open heeft. Thunderbird weet ik niet.

Ik meen dat aMSN tegenwoordig een Growl plugin heeft. Die zou je kunnen gebruiken voor de notices ipv de ingebouwde dingen. Die komen namelijk wel op de voorgrond en zien er bovendien een stuk beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje

Peentje

Als je bij machouse rotterdam, een iBook ofzo koopt, is het extra geheugen wat je wil dan ook zo duur als bij de online shop van apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Ik denk het niet. Ik was iig bij Mexpert in Enschede (ook een Apple Centre) en daar kostte 512 MB extra me 120 euro incl. montage, scheelt dus aanzienlijk met wat Apple ervoor vraagt... Ik zou zeggen: ga het gewoon ff vragen :)

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En anders doe je het gewoon zelf, het is zeer simpel. Bij informatique kost 512mb Dane-Elec SODIMM Apple geheugen je 112euro geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyphOn
  • Laatst online: 18:26
Zijn er ook winkels die 2e hands verkopen?

Ik heb al op marktplaats ebay en tweedehandsmac gekeken. Maar daar staat nou niet echt veel bijzonders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Topicstarter
Peentje schreef op zondag 19 december 2004 @ 15:15:
Als je bij machouse rotterdam, een iBook ofzo koopt, is het extra geheugen wat je wil dan ook zo duur als bij de online shop van apple?
Mij rekenden ze 2 weken terug 90 euro excl. BTW, inclusief inbouwen (voor 512 MB, that is). Dit was bij Machouse Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje

Peentje

B_O_S_S schreef op zondag 19 december 2004 @ 20:00:
[...]

Mij rekenden ze 2 weken terug 90 euro excl. BTW, inclusief inbouwen (voor 512 MB, that is). Dit was bij Machouse Rotterdam.
kijk daar hebben we wat aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Ik heb net een paar dagen mijn ibook en ben er wel tevreden mee (vooral darwinports en fink zijn wel handig) maar ik kan 1 ding niet meteen goed vinden: een programma wat smb/cifs links kan volgen uit bijv safari/firefox of wat smb url's kan openen

Ik gebruik nu smbget maar een wat makkelijker (gui) programmatje zou fijner zijn (zoals bijv in konqueror op linux)

Iemand toevallig een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Je kunt in de finder (of door op je desktop te klikken) command-K doen, in dat venster kun je een url invoeren als smb://computer/share/directory

Is dat wat je zoekt? Links direct uit de browser volgen moet met safari trouwens ook wel kunnen volgens mij (ben ze alleen nog nooit tegen gekomen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Is dat wat je zoekt?
nee, aangezien ik de url die netjes naar het clipboard is gekopieerd daar niet in kan pasten, overtikken kan wel maar dat schiet niet zo op
Links direct uit de browser volgen moet met safari trouwens ook wel kunnen volgens mij
mja, safari geeft iig dat ie de links niet kan volgen

jammer dat kparts niet gebruikt kan worden met safari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
blouweKip schreef op maandag 20 december 2004 @ 02:22:
[...]

nee, aangezien ik de url die netjes naar het clipboard is gekopieerd daar niet in kan pasten, overtikken kan wel maar dat schiet niet zo op
Hmm.. pasten werkt hier wel hoor :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 19:28

breinonline

Are you afraid to be known?

offtopic:
Ik heb nogal wat vragen maar vanwege het hoge beginnersgehalte stel ik ze hier en niet in een apart topic.

Sinds ik afgelopen jaar een DSLR kocht en mijn foto's schiet op RAW formaat merk ik dat mijn oude PIII echt te traag aan het worden is. Eén foto processen (omzetten naar jpg) duurt een minuut of drie. Dit is eigenlijk de voornaamste reden dat ik een nieuwe machine nodig heb. Windows heeft het voor mij al langer afgedaan, ik draai momenteel lekker Linux. MacOS is zeer interessant en ik ben dan ook aan het kijken of ik niet op een Mac over wil stappen. Ik heb nu drie computers gezien die me aanspreken, maar ik heb er wat vragen bij.

1) IMac 20”, G5 processor en een mooi beeldscherm. Wat betreft het beeldscherm: dit is een TFT en na verloop van tijd gaan hier dus dode pixels in komen.
- Hoe is de kwaliteit van de Mac schermen?
- In hoeverre zullen deze dode pixels de restwaarde van de machine gaan beïnvloeden?
- Een IMac is niet uitbreidbaar. merken jullie dat je je IMac wilt uitbreiden of zit eigelijk alles er gewoon op?

2) PowerMac 1.8, de eenvoudigste powermac, hou ik geld over voor een scherm.

3) PowerMac 1.8 dual, sneller dan de enkele processor.
- Heb ik wel dual nodig? (nu en in de toekomst, AMD en Intel komen met Dualcore processoren, redelijk te vergelijken met een dual processor Mac?)
- Hoeveel is het energieverbruik van beide powermac varianten? Vreet een processor meer stroom, of valt dat wel mee?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

1) De schermen van Apple zijn van vrij goede kwaliteit. Apple zegt zelf altijd dat de andere fabrikanten de schermen kopen die zij afkeuren. Al moet je dat misschien met een korreltje zout nemen ;)

3) Je kan het het beste vergelijken met een dual opteron of dual xeon natuurlijk, dual core zal iets langzamer zijn dan 2 echte, losse processors. Het energieverbruik van de G5 ligt geloof ik lager dan van de Pentium en de Athlon 64, maar hoe hoog dat is weet ik niet precies, en zal ook afhangen van de kloksnelheid. De 2.5 GHz wordt met water gekoeld, dus die zal wel iets meer verbruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga een dual g5 1.8 aanschaffen waarschijnlijk, maar wat is 't beste, bij apple.com/nl met die studentenpas dat je 20% korting krijgt??

Of bij de locale Mac boer (Mexpert in ENschede)?? Geven ze ook daar die 20% korting? En is eventuele uitbereiding idd goedkoper daar dan online zelf aanpassingen doorvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Die hele hoge korting hangt af van het produkt (of: de produkten) die je koopt en krijg je alleen via de Apple Developer Connection als je een studenten lidmaatschap neemt ($99 voor 1 jaar, dus iets van 80 Euro).

Via de normale (retail) Apple verkopers kan je soms studenten korting krijgen, maar vaak is deze korting minder dan Apple geeft via de on-line store. Een zaak die studentenkortingen geven is MacHouse, ze zitten in A'dam, R'dam en Woerden.

Voordeel als je dus bij Apple koopt is dat je de grootste korting kan krijgen, nadeel is dat je bijv. niet eerst je scherm kan controleren op dode pixels, dus is het altijd afwachten. Ik heb zelf in de afgelopen jaren een iMac G4 700 Mhz, een iBook dual USB 600 Mhz en een PowerMac G4 1,25 Ghz gekocht (incl. Apple 17" Display) en nooit een dode pixel tegengekomen, dus dat is wellicht hoopvol. Voor zover ik weet komen dode pixels niet naar verloop van tijd: of je hebt vanaf het begin aan een goed scherm, of niet, maar als iemand anders ervaring heeft met dode pixels die later zijn ontwikkeld, hoor ik dat graag...

Wat betreft uitbreidbaarheid en de nieuwe iMac: in principe waren iMac's nooit gebouwd om uit te breiden, maar voor de G3 iMac's zijn uiteindelijk toch veel upgrades op de markt gekomen, daarbij valt te denken aan bijv. grafische kaart upgrades en moederboard upgrades. Gezien de iMac G5 zo makkelijk uit elkaar is te halen in losse onderdelen, denk ik wel dat er een grotere kans is voor upgrades, maar dat is altijd afwachten. Zie de onderdelen die vervangen kunnen worden op de volgende pagina: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86812

EDIT: Als je later gebruik wilt maken van bluetooth randapparatuur (telefoon, muis, toetsenbord) kun je beter bij de aanschaf gelijk de module al laten inbouwen, anders kun je later alleen nog maar een externe (USB) module gebruiken en dat is toch minder mooi. Zelf gebruik ik ook bluetooth in combinatie met Salling Clicker om bijv. mijn iTunes vanaf een afstand te bedienen. Zo is het dus mogelijk (als je AirPort Express hebt) om muziek vanaf je computer naar je stero te streamen vanaf de woonkamer. Mijn computer zit in mijn werkkamer.
Salling Clicker: http://homepage.mac.com/jonassalling/Shareware/Clicker/

Nog ff mensen lekker maken met iMac filmpje: http://www.apple.com/imac/video/480.html (zelf wil ik volgend jaar ook een iMac kopen, hopelijk met betere grafische kaart)

[ Voor 24% gewijzigd door MacWolf op 20-12-2004 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XKB
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-04-2021

XKB

Anonymous functional

blouweKip schreef op maandag 20 december 2004 @ 02:22:
[...]

[...]

mja, safari geeft iig dat ie de links niet kan volgen

jammer dat kparts niet gebruikt kan worden met safari
Je doet toch wel Appletje-C en Appletje-V voor cut n paste he ;)

Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Je doet toch wel Appletje-C en Appletje-V voor cut n paste he
nee, dat doe ik met de muis natuurlijk (dat hoort toch te werken he)
toetsenbord voor dat soort dingen gebruiken is met wat te hackish ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi ik ben nu echt dat Windows zat, het doet gewoon niet wat ik wil. De iPod die ik heb echter wel, dus ik denk er nu aan om over te stappen naar Apple. Het wennen is voor mij geen punt, evenals de software, etc. alleen de snelheid en stabiliteit.
Ik heb nu een P4 2,4 GHz met 512 RDRAM, en ik denk eraan om over te stappen naar de iMac G5 1,8 GHz met 256 MB SDRAM. Er is geen prijsverschil terwijl mijn PC al bijna 2 jaar oud is. Maar het doet mij voorkomen alsof de iMac langzamer is dan de PC als ik alleen naar de specificaties kijk. Maar is dat ook in de praktijk zo? Want een downgrade wil ik absoluut niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dat Apple nou niet shipt vanuit usa , daar is het toch weer wat goedkoper.
Hoe werkte dat ook alweer met die developer dinges voor 20 procent korting.
Ik ben de link weer eens kwijt 8)

/me wil een Ibook!

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2004 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 19:28

breinonline

Are you afraid to be known?

MacWolf schreef op maandag 20 december 2004 @ 13:37:Ik heb zelf in de afgelopen jaren een iMac G4 700 Mhz, een iBook dual USB 600 Mhz en een PowerMac G4 1,25 Ghz gekocht (incl. Apple 17" Display) en nooit een dode pixel tegengekomen, dus dat is wellicht hoopvol. Voor zover ik weet komen dode pixels niet naar verloop van tijd: of je hebt vanaf het begin aan een goed scherm, of niet, maar als iemand anders ervaring heeft met dode pixels die later zijn ontwikkeld, hoor ik dat graag...
Dode pixels komen voor direct na fabrikage, tegenwoordig is dat een zeldzaamheid maar van de meeste fabrikanten krijg je 3 weken om dit te controleren. Daarna is het scherm goed en blijft het voorlopig goed. Door slijtage zullen in de loop de tijd toch puntjes gaan uitvallen. Je praat dan over een jaar of 4, 5 vorodat dit gebeurt. Een Mac gaat wel behoorlijk lang mee, dus wat dat betreft vind ik het wel belangrijk om zeker niet meteen een paar dode pixels in mijn IMac te hebben.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 15:18:
Hoi ik ben nu echt dat Windows zat, het doet gewoon niet wat ik wil. De iPod die ik heb echter wel, dus ik denk er nu aan om over te stappen naar Apple. Het wennen is voor mij geen punt, evenals de software, etc. alleen de snelheid en stabiliteit.
Ik heb nu een P4 2,4 GHz met 512 RDRAM, en ik denk eraan om over te stappen naar de iMac G5 1,8 GHz met 256 MB SDRAM. Er is geen prijsverschil terwijl mijn PC al bijna 2 jaar oud is. Maar het doet mij voorkomen alsof de iMac langzamer is dan de PC als ik alleen naar de specificaties kijk. Maar is dat ook in de praktijk zo? Want een downgrade wil ik absoluut niet hebben.
Ik heb voor jouw een mooie link: http://www.esm.psu.edu/Fa.../movies/mhz_myth_320f.mov
(dankzij Nietzman in "Processorsnelheden")
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 15:20:
Jammer dat Apple nou niet shipt vanuit usa , daar is het toch weer wat goedkoper.
Hoe werkte dat ook alweer met die developer dinges voor 20 procent korting.
Ik ben de link weer eens kwijt 8)

/me wil een Ibook!
http://developer.apple.com/students/

[ Voor 90% gewijzigd door nuclear waste op 20-12-2004 15:29 ]

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke, dus het aantal Hz zegt niet zoveel. Maar hoe zit het dan met dat geheugen? Is dat wel vergelijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Sinds wanneer kunnen er dode pixels onstaan?
heb ik nog nooit gehoord en nog nooit mee gemaakt.

alleen tijdens de productie kan dit gebeuren lijkt mij, niet als het scherm op je buro staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste

nuclear waste

<onzin>

Geheugen is zeer belangrijk in een mac (elk unix platform). Dat is wat ik op veel fora hoor.
Zelf heb ik nog geen ervaring, heb m'n iBook pas een week en ik ben nu aan het sparen voor een extra reepje van 1gig.

Uit wat ik gehoord heb is het minimum om Os X vlot te draaien 512 Mb. Ik draai nu op 256Mb en merk pas dat ik geheugen tekort heb als ik veel tabs heb openstaan in safari of met zware bestanden bezig ben.
Omdat ik deze mac lang wil houden, ga ik hem upgraden naar 1,25Gb zodat hij binnen een jaar of 5-6 Mac Os 10.6 kan draaien.
//edit
Even erbij zeggen dat je je geheugen niet in de Apple store moet kopen. Gewoon kingston geheugen voldoet.

[ Voor 11% gewijzigd door nuclear waste op 20-12-2004 16:24 ]

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

nuclear waste schreef op maandag 20 december 2004 @ 16:22:
Geheugen is zeer belangrijk in een mac (elk unix platform). Dat is wat ik op veel fora hoor.
Zelf heb ik nog geen ervaring, heb m'n iBook pas een week en ik ben nu aan het sparen voor een extra reepje van 1gig.
Het is een keuze, maar ik zou dan gewoon 2x 512MB halen, ben je sneller klaar met sparen en van 1GB naar 1.256GB dat merk je toch veel minder. Is de extra doekoes niet echt waard imo.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeg als ik een standaard gue. 1.8 haal met 256 ram, kan ik er dan gewoon 3x 256 ram bij gooien (kingston)??

of beter 2x 512?

of 1x 512 en 1 x 256?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

OzBoz schreef op maandag 20 december 2004 @ 16:39:
[...]

Het is een keuze, maar ik zou dan gewoon 2x 512MB halen, ben je sneller klaar met sparen en van 1GB naar 1.256GB dat merk je toch veel minder. Is de extra doekoes niet echt waard imo.
Eh... in een iBook zit maar 1 geheugenslot, die 256 MB is op de hoofdprintplaat gesoldeerd. Dus voor 1.25 GB zul je helaas een 1 GB reepje moeten aanschaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste

nuclear waste

<onzin>

OzBoz schreef op maandag 20 december 2004 @ 16:39:
[...]

Het is een iBook: 1 vrij So-Dimm slot (max 1Gb) en 1x256 ingebouwd, 2 x 512 kan dus niet in een iBook.
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 16:43:
zeg als ik een standaard gue. 1.8 haal met 256 ram, kan ik er dan gewoon 3x 256 ram bij gooien (kingston)??

of beter 2x 512?

of 1x 512 en 1 x 256?
Ik weet niet hoeveel vrije slots een Powermac heeft en kan het ook niet vinden op z'n specs pagina.(http://www.apple.com/powermac/specs.html)
* nuclear waste moppelt iets onvriendelijk naar DiGiSTORM_ :+

[ Voor 5% gewijzigd door nuclear waste op 20-12-2004 16:53 ]

</onzin>

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.