Mede door de vraag van Ph4ge hierbij nogmaals de startersgids. Daarin wordt ook de vraag over het stadion beantwoord:
Mijn visie op beginnen met Hattrick:
Omdat je met beperkte financiele middelen begint en je alleen ver komt door veel geld te verdienen, zul je moeten investeren.
In den beginne....
Je ontvangt een speler of 20, waarvan er een stuk of 10 direct ontslagen kunnen worden. Doe dit ook. Je hebt niks aan deze spelers, verkopen kun je ze niet en ze kosten alleen maar geld.
Verkoop je beste speler(s). Er zitten meestal wel 1 of 2 spelers in je team die je voor een redelijke hap centen kwijt kan. Verkoop deze direct, ze zijn te goed voor je team en het geld is momenteel belangrijker (om te investeren).
Schaf een
goed coach aan met slecht leiderschap. Dit zal meteen je grootste investering (268K geloof ik) zijn, maar hij zal zichzelf ruimschoots terugbetalen.
Mijn idee: ga
keepers trainen in den beginne. Grote voordeel is dat je er hiervan maar 2 aan hoeft te schaffen en je toch op termijn hier toch een aardig kapitaaltje aan kan verdienen. Koop 2 17-jarige redelijke keepers en evt. kun je op hottrick.org kijken hoever ze zijn in hun training.
Als het goed is, heb je toch nog wel wat centjes over, door de verkoop van je betere spelers. Middenveld is op de lagere niveaus erg belangrijk, schaf dus middenvelders aan. Om met weinig kosten toch relatief goede middenvelders te krijgen, schaf je
middenvelders met ervaring (en uitstekende conditie) aan! Positiespel hoeft niet hoger dan redelijk te zijn om een leuke 3 sterren middenvelder voor rond de 10K aan te schaffen (echt, ze zijn er ruimschoots).
Koop ook voor je andere linies redelijke spelers met wat ervaring.
Zet je training op 'keepen' en op 100%. Schaf 8 keeperstrainers aan en 2 assistenttrainers. Neem ook 2 fysio's en 2 woordvoerders.
Regel elke week naast je gewone wedstrijd een
oefenwedstrijd. Zet je beste keeper in de opstelling van zondag en de andere in de oefenwedstrijd.
Zorg ervoor dat je
3-5-2 speelt, want op de lagere niveaus (en misschien wel op alle niveaus) is dit de sterkste opstelling, want zogezegd is het middenveld cruciaal.
Breid je stadion NIET uit! In den beginne zal je stadionnetje met 7K plaatsen ruimschoots plek bieden aan je weinige toeschouwers. Mocht je later je stadion wel willen uitbreiden, doe dit dan met de
Arena Sizer.
Zet je
investering in de jeugd op 5 of 10K per week. Doe dit totdat je niveau zwak is (bij 5K zet je 'm naar 10K) en als je niveau redelijk is zet je 'm op 20K per week. Garanties leveren jeugdpulls nooit op, maar leuk is het altijd!
In de loop van het seizoen zul je merken dat je wekelijks
verlies lijdt: DIT IS NIET ERG! Mogelijk kom je na weken voetballen zelfs op -200K of zelfs -300K uit. Ook dit geeft niet, want je moet je keepers zo lang mogelijk doortrainen.
Train ze door totdat ze briljant of uitmuntend zijn en verkoop ze. Hey, je hebt een
hele berg geld binnen!
En dan
begint Hattrick pas echt! Stap over op een andere training en ga verder experimenteren

Blijf eraan denken dat verder komen in Hattrick uiteindelijk plaats kan vinden door stelselmatig geld te verdienen. De grootste verdiensten komen uit trainen. Maak dan ook een goed trainingsprogramma en bekijk hoeveel de spelers opbrengen na 1 of meerdere levelstijgingen. Probeer je trainees dus op een gunstige stat te kopen (van matig naar redelijk levert vele malen minder op dan van uitstekend naar formidabel)!
NB Mogelijk ben ik iets vergeten. Dan zal ik deze post later editen!