[OC & INFO] AMD Athlon64 OC resultaten deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste
Acties:
  • 4.131 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

mr._Anderson

[Een man is nog geen Tweaker]

Topicstarter
>>> Neem je morele verplichting :) en vul jouw OC in op de Athlon64 OC-DB!!<<<

Misschien zijn er sommige die zich afvragen waar de nieuwe openings post blijft. Het is echter nogal een werk om het geheel opnieuw te schrijven en heb het druk gehad met school/tentamens/enz.. Ik ben er nog steeds mee bezig en de Openings post hoop ik ergens in de eerste week van nov. online te kunnen zetten.

Van te voren: aan iedereen die nieuw is, lees de openings post eerst!! Lees daarna de thread, deel 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 7! Het is belangrijk dat de thread schoon en informatief blijft, daarom vraag ik jullie medewerking. Bedankt!

_/-\o_ _/-\o_ Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~albersr/amd64platform_breed.jpg _/-\o_ _/-\o_

Hoe begon deze thread:
November 2003:
Sinds een aantal maandjes zijn de Athlon64 3200+ processors uit. In verschillende reviews kwam men niet verder dan een 200mhz oc van 2000 naar 2200mhz.

Ik heb nu sinds de HCC (2003) dagen eindelijk mijn langverwachte Athlon64 systeem en ik moet zeggen heerlijk :)

Graag wou ik hier alle OC resultaten van alle tweakers bij elkaar hebben.

Mijn hardware:
AMD Athlon64 3200+
Asus K8V Deluxe
2x 512ddr pc3200 Kingston

Mijn Athlon64 draaid op standaard 1,5v.
Hij draaid nu stabiel op een snelheid van 2300mhz wat hem bij mijn schatting zou moeten raten op een Athlon64 3500+

Frequency is 230mhz met een multiplyer van 10.

Op moment van typen zou de processor 28 graden moeten zijn,
na 1,5 uur full load testen met 3d mark 2001 was de max 38graden.
(deze informatie klopt op dit moment niet meer, ik heb het voltage verhoogt met 0.2v naar +-1.7v voor meer stabiliteit, idle / load is nu 35 / 51 graden.)

Het systeem is stabiel tot nu toe en geen rare verschijnselen gehad.

Hoe gaat het met de Athlon64 systemen van anders tweakers?
Daar gaat het om in deze thread, niet alleen over OC'en echter, maar algemene informatie over de Athlon64 is hier ook te vinden.

Waarom deze thread:
Deze thread is er in eerste instantie op gericht om informatie te geven over de Athlon64, K8 processor op het socket754 platform. In 2004 zal deze overgaan op socket939 en als deze thread het zo lang overleefd ben ik ook zeker van plan met die migratie mee te gaan.

Naast het opgeven van de OC resultaten van alle tweakers hebben we ook een menselijker doel :) het bieden van informatie rondom de Athlon64. Aan de hand van alles wat voorbij komt in de thread (ja echt, ik probeer alles te lezen :)) pas ik deze first post constant aan, het is dan ook een dynamische (wat klinkt dat geil ;)) first post die ik zoveel mogelijk up te date zal houden.

update: Omdat er ook andere topics zijn, en deze topic ontopic gehouden moet worden (heerlijk taalgebruik :P ) houden we het hier toch op de OC resultaten en alles omtrend daarheen. Enigzins kun je wat aanschaf adviezen vragen als je de best mogelijk OC resultaten wilt halen.

Voordat jij je in de diepe groeven van deze thread begeeft lees eerst eens even over de thread heen en kijk of je antwoorden hier al misschien beantwoord zijn. Voor fouten die je tegenkomt vraag ik je contact met me op te nemen via of de email of deze thread.

Mocht jouw antwoord niet beantwoord worden door deze zeer beantwoordende first post: stel je vraag dan zonder aarzeling en we zullen er alles aan doen je te helpen. Geef op wat je aan vooronderzoek eventueel gedaan hebt en wees compleet in het verschaffen van informatie!
Bij een goede vraag win je misschien zelfs de prijs om de informatie die vrijkomt aan de hand van jouw vraag op te worden genomen in de first post. Veel plezier!

Inhoud: (post 1)
-Hoe begon deze thread:
-Waarom deze thread:
-Inhoud:
-Delen:
-Hoe de OC resultaten te geven:
-Algemene informatie:
-Welk model pak ik dan?
-Core steppings en OC waardes:
-0.13micron cores:
-Ik heb nu een AthlonXP cpu, en wil graag updaten, wat heb ik nodig?:
-Socket754 en 939 platform:
-Beschikbare chipsets, verschillen:
-FSB vergissingen:
-Weetjes:
-Beveiliging update midden 2004:
-Software algemeen:
-Software benchmarks:
-Drivers en software:
-Interessante links:
-Disclaimer en bedankwoord:

Inhoud: (post 2)
-Modellen Athlon64 (K8 / Hammer series):

Delen:
Deel 1: [rml][OC] AMD Athlon64 OC resultaten[/rml]
Deel 2: [rml][OC & INFO] AMD Athlon64 OC resultaten deel 2[/rml]
Deel 3: [rml][OC & INFO] AMD Athlon64 OC resultaten deel 3[/rml]
Deel 4: [rml][OC & INFO] AMD Athlon64 OC resultaten deel 4[/rml]
Deel 5: [rml][OC & INFO] AMD Athlon64 OC resultaten deel 5[/rml]
Deel 6: [rml][OC & INFO] AMD Athlon64 OC resultaten deel 6[/rml]
Deel 7: [rml][OC & INFO] AMD Athlon64 OC resultaten deel 7[/rml] (huidig)

Hoe de OC resultaten te geven:
Om de temps zo objectief mogelijk te maken stel ik voor dat we allemaal Motherboard monitor gebruiken (met dank aan ReemF).

Kijk zelf even voor de laatste versie op de website van MBM:
Link: http://mbm.livewiredev.com/download.html
*(Let ook op of je moederbord ondersteund wordt!)

Als mogelijk ook even de bios temps melden om eventuele verschillen die door windows verzorgd worden uit te kunnen sluiten. Meld ook even welke bios versie je gebruikt.

Dus om het allemaal op een rijtje te zetten (als je iets niet weet, gooi het dan niet uit de lijst maar zet erachter dat je het niet weet, om zo een consistente en duidelijke layout te houden!):

-Model Athlon64
-Eventueel stepping
-L2 Cache
-Default clockspeed
-OC clockspeed
-Multiplier
-Frequence
-Voltage
-Idle temp (motherboardmonitor)
-Full load temp (motherboardmonitor)
-Temp direct na restart als je een tijdje op full load heb gedraaid vanuit de bios.
-Bios versie
-Athlon64 driver versie
-Windows versie (Service pack X)
-Moederbord merk en type
-Geheugen merk en type
-Geheugen voltage
-Geheugen latencie
-Welke koeling (cpu koeling EN case koeling)
-Extra informatie is welkom :)

Als je wat hulp wilt bij het opvragen van deze gegevens is CPU-Z aan te bevelen
(vroeger heette dit programma WinCpuID): http://www.cpuid.com/cpuz.php

B) [[ Voer je gegevens ook in op de site: http://www.athlon64ocdb.tk/ ]] B)

Deze database is speciaal voor deze thread ontwikkeld, maar kan ook buiten deze thread om ingezet en gebruikt worden. In tegenstelling tot andere database worden OC resultaten niet alleen aan een model/naam gebonden, maar ook aan de stepping. De steppings zijn uiteraard ook in te voeren. Hierdoor ontstaat er gaandertijd een database met stepping en modellen, en OC resultaten. Als je me OC'ed maakt dan AUB ook een OC account aan en zet je OC in de database zodat deze verder kan groeien.

(Over het ontstaan van deze site die speciaal voor deze thread (en meer) is ontwikkeld kun je alles lezen in vooral deel 1 en 2.)

512kb of 1024kb?
Tot einde 2003 was het allemaal vrij duidelijk in het Athlon64 land :+
Er zijn toen echter verschuivingen gekomen en aangekondigd. Het L2 cache zal uiteindelijk teruggeschroefd worden naar 512KB waar het allemaal begon met 1024KB. AMD heeft even tijd nodig gehad om de lijn op te zetten, en te beslissen hoe ze de verschillende modellen op de markt brengen. 1024KB bleek toch te veel te zijn, daarom krijgt het Athlon64 platform in de toekomst alleen nog 512KB (tot op een zeker moment natuurlijk). Echter daartegen over staat platform socket 939 geintroduceerd is. Hiermee wordt het mogelijk dual channel geheugen te gebruiken ophet Athlon64 platform, tot voor kort was dit alleen voorbestemd aan het socket940 platform wat een stuk duurder was.

Het mag duidelijk zijn dat alle OC resultaten van alle Athlon64 modellen welkom zijn.

Algemene informatie:
Alle Athlon64 modellen werken tot nu toe samen met socket754. Ook zijn alle modellen tot nu toe singel channel ddr ondersteunend waarbij de maximale snelheid op ddr400 (pc3200) geheugen ligt.
Aangezien de geheugen controller van de Athlon64 tot nu toe nogal 'pickie' is moet je een beetje uitkijken met welk geheugen je koopt. Op sites als die van Kingston staan lijsten die compatible zijn met bepaalde moederborden. En ook op de site van moederborden kan je vaak lijsten vinden bij type moederborden, welk geheugen door het merk is getest.
Over het algemeen kan je het beste een goed merk kopen als Kingston/Corsair/enz. op een snelheid van ddr400 of hoger. De Athlon64 heeft relatief meer baat bij lage latencies dan ander processors omdat dit een kracht van de Athlon64 is. Echter een flinke hoge clock snelheid van het geheugen is nog steeds beter. Probeer een combinatie te vinden tussen zo laag mogelijke latencies wat de Athlon64 op prijs kan stellen, en ook een hoge clock snelheid bij een OC. Beste van beide kanten.

Nogmaals vergeet niet te kijken of je lijst op de compatibilty lijst staat voor zo weinig mogelijk risico.

Echter moet ik eerlijk bekennen mijn Kingston geheugen staat niet op de compatibility lijst, en werkt perfect, zelfs op cas2.0 (was vergeten te kijken).

Alle Athlon64 modellen ondersteunen een HyperTransport link van maximaal 800mhz en 16bits. Volgende generatie Athlon64 modellen zullen waarschijnlijk HyperTransport links van 1000mhz gaan ondersteunen. Niet alle moederborden tot nu toe maken hier optimaal gebruik van. Zo zijn de nForce3 chipset nog maar maximaal aan te sturen met een HyperTransport link van 600mhz, dit heeft echter geen schrikbare gevolgen. De volgende chip van nVidia zal wel gewoon 800mhz HyperTransport ondersteunen en daarmee zijn bij mijn weten alle chip ondersteunend voor 800mhz geworden.

Een algemene tip als je je Athlon64 koopt, koop een boxed processor. De koeler die erbij zit is goed, en je krijgt veel betere garantie voorwaarden. Ja natuurlijk heb je minimaal 2 jaar recht op garantie, maar ga het maar eens zien te regelen als je winkel moeilijk doet. Dus ik raad aan een boxed versie te kopen. Eventueel daarna nog een extra / betere koeler hoewel nogmaals de boxed koeler mij totaal niet tegen valt tot nu toe... hoewel zo'n Zalman ook wel heel erg stijl staat dus wie weet 8)
Daarbij moet ik wel opmerken dat bij een boxed processor niet van te voren te zien is welke stepping je koopt. Dit kan eventueel bekeken worden bij OEM processors.

Welk model pak ik dan?
Natuurlijk hangt dit allemaal af van jouw budget. Met de komst van de Athlon64 3400+ zijn er weer een aantal dingen veranderd, zo schiet AMD zijn FX-51 bijna dood wat hun huidige top high-end model is. De FX-53 kan natuurlijk meer tegenstand bieden maar die is nog niet geintroduceerd (officieel). Naast al deze leukigheid zijn er ook verschuivingen te zien in de Athlon64 reeks.
Door de introductie van de 3400+ is het duidelijk dat de 3200+ in prijs daalt en een stuk aantrekkelijker word om te kopen. De 3000+ zal eventueel nog iets kunnen zakken, maar dit zal niet veel meer zijn wat echter ook niet nodig is aangezien deze al een zeer hoog en goed prijs/prestatie verhouding had. Om het budget aandeel nog groter te maken komt AMD ook op de proppen met een 2800+ die nog goedkoper is dan de 3000+, daar natuurlijk wel wat minder performance voor.

Waar er een verschil zit tussen de 3000+(512KB) en de 3200+(1024KB) in het L2 cache, zit het bij de 3200+ en de 3400+ enkel nog in de clocksnelheid. De steppings zouden hetzelfde zijn en beide processoren zijn dan ook uit hetzelfde hout gesneden. Dit is niet te zeggen over de 3000+, deze heeft een andere core in sommige gevallen. Er zijn verschillende meningen over of de 3000+ nu een ClawHammer, NewCastle heeft of uitgebracht wordt op beide cores.

De verschillen tussen de 3000+ en de 3200+ vielen redelijk mee waardoor de 3000+ een hele krachtige processor was voor een zeer schappelijk prijs, dat val hier goed te zien.

De 2800+ heeft net als de 3000+ 512KB L2 cache meegekregen van AMD. Echter om toch een verschil te maken tegenover de 3000+ draaid hij 200MHz langzamer op een welgenoemde 1.8GHz. Met de 2800+ heb je waarschijnlijk ook een erg snelle processor in handen die 64bits mogelijkheden heeft en over mee zal kunnen komen. Zoek jij naar een zo goedkoop mogelijk 64bits systeem, en wil je ook een fatsoenlijke performance voor je geld hebben dan is de 2800+ op dit moment ook een uitstekende keuze.
De 3400+ maakt het gaatje naar de FX-51 weer een klein stukje dichter en zit hem in een aantal gevallen kort in de nek, en gaat er zelfs een enkele keer overheen.

Tussen de 3000+ en 3200+ zit weinig verschil in benchmarks en reviews. Wie weet kan het wel een opmerkelijk verschil maken in aplicaties die cache afhankelijk zijn, op toekomstige 64bits applicaties, hoewel het logisch klinkt valt dit nu niet te zeggen.
Deze link geeft je een heel goed beeld van de zeer krachtige performance van de 3000+ voor een mooi prijsje, het is gewoon een echte aanrader.
Nu de 3200+ wat gedaald is in prijs is deze ook sneller te bereiken voor de tweakers onder ons met een iets minder ruime portemonee. Ben je een echte cijfer freak en bulk je toch van genoeg geld dan kan je of, je teveel aan geld op mijn rekening over maken :Y) of voor de 3400+ gaan die op dit moment ultieme prestaties bied die vaak in de buurt komen van de FX-51, en in een enkel geval er dus zelfs overheen kan gaan!

Heb je dan nog teveel geld over dan moeten we je zelfs doorverwijzen naar de Athlon64-FX series. Hier is echter in deze thread geen informatie over te vinden.

Core steppings en OC waardes:
Ik begin ermee te zeggen dat een bepaalde stepping, of wat voor cpu dan ook nooit een garantie heeft op een bepaald OC percentage wat je zou kunnen halen. Ga dus nooit ergens van uit, OC'en is nu eenmaal een klein gokje met risico's! Zie disclaimer onderaan deze first post.

Nu genoeg voorbereidende praat en op naar de core steppings:

We zijn begonnen om alle core/week/code steppings hier in een tabel te noteren. Al snel werd duidelijk dat dit een gigantische lijst zou worden en het niet menselijk zou zijn om dit bij te houden. Daarom is er begonnen met de ontwikkeling van een site die speciaal gemaakt is om:
-core/week/stepping code, en kleur en codenaam in te voeren.
-alle ingevoerde combinaties van core/week/stepping, kleur en codenaam op te vragen.
-OC resultaten in te voeren.
-OC resultaten op te vragen.
-OC resultaten aan te passen.

De site is op dit moment online en heeft tot nu toe de mogelijkheid om combinaties in te voeren en op te vragen. Daarnaast is het sinds 18 feb 2004 mogelijk om je OC resultaten in te voeren, en sinds 27 feb 2004 kan je statistieken inzien. Later zullen er meer mogelijkheden komen om OC's te bekijken, en om jouw OC weer aan te passen via een inlog. Vul je persoonlijke gegevens dus zorgvuldig in !

De site: http://www.websamba.com/athlon64/index.asp

Als je fouten/bugs/ideen van jezelf tegenkomt meld ze dan AUB !!!

Stepping, core, week, waar gaat dit over !?
Snap jij niet zoveel van de codes ?? Klik dan hier voor een als het goed is verhelderend plaatje.

0.13micron cores:
Alle huidige K8 processors (en dus ook de Athlon64) zijn geproduceerd op het ,13nm procede. In 2004, ik verwacht rond Q2 / Q3 zal AMD beginnen met de levering van ,09 processors.
Intel wil hier al eerder mee beginnen met de Prescott core en we zien inmiddels langzaam maar zeker dat de Prescott core op de markt zijn plaats aan het innemen is na enkele keren uitgesteld te zijn.
AMD schijnt echter ook enige problemen te ondervinden met warmte ontwikkelen bij processors met ,09nm processors.
De ,09nm cpu's zullen allemaal op socket 939 gebasseerd worden, en de specifikaties zullen waarschijnlijk van de moederborden gaan eisen dat de cpu's rond de 100Watt kunnen gaan trekken.
Die is echter een maximum en zal zeker in het begin naar mijn inzien bij lange na niet gehaald worden, en de extreme problemen die Intel heeft verwacht ik niet te zien bij AMD.

Ik heb nu een AthlonXP cpu, en wil graag updaten, wat heb ik nodig?:
Dat is mooi, en de Athlon64 zou een goede keuze voor je zijn :Y)
Wat je minimaal bij de update nodig hebt is een:
-Athlon64, socket754 (in de toekomst socket939)
-Als je op volle snelheid gebruik wilt maken van memory controller DDR400 geheugen, aanbevolen wordt DDR400 en sneller geheugen met een lage latency, en eentje die aangeven staat op de compatibiliteit lijst van je moederbord maker. Het VIA K8T800 chipset heeft een 'probleem': als je meer dan 2 modules gebruikt schroeft de snelheid automatisch terug naar DDR333 en geeft een negatieve performance hit! Voor zover bekend is dit alleen bij de VIA k8t800 chipset. Om het zelf zeker te weten sla de gebruiksaanwijzing van je (nog te kopen) moederbord er op na !!
Dit zal waarschijnlijk bij toekomstige processors niet meer het geval zijn. Als het nietmeer op socket 754 komt, is het zeer zeker te verwachten dat het dual channel platform op socket 939 geen problemen moet hebben met meer dan 2 dimms.
-Een moederbord dat het socket754 platform ondersteund, denk aan Asus K8V Deluxe, MSI K8T Neo, Shuttle, Gigabyte, enz.

AthlonXP draaid op socketA en die is ook wel bekend als socket462. Je kan dus geen Athlon64 op je huidige socketA/AthlonXP/Athlon moederbord prikken!

Wil je dit toch? Leg de Athlon64 op je huidige moederbord, pak een hamer (vandaar de codenaam Hammer voor de K8 series }) ), sla hem erin, verlies je garantie en post je vindingen hier :) Als je het werkend krijgt heb je een krachtige mod in handen :) (AT YOUR OWN RISK :Y) )

Socket754 en 939 platform:
AMD heeft inmiddels al in 2003 besloten dat alle Athlon64 processors een dual channel memory controller krijgen. Dit betekend dat het socket754 platform niet meer zal voldoen omdat er nu eenmaal niet genoeg pinnen aanwezig zijn om de verbindingen te geven. Ergens in 2004 zal de Athlon64 dan ook migreren naar socket939. Voor socket754 zullen zeker nog tot 3700+ processoren gemaakt worden.
Er word verwacht dat er nog 2 nieuwe modellen voor het socket754 platform zullen komen dit jaar na de laatst geintroduceerde 3400+/1mb cpu, deze betreffen een tweede 3400+ dit keer met 512kb L2 maar 200mhz meer clocksnelheid (namelijk 2,4) en een 3700+ die ook mag genieten van 2,4GHz en daarboven op nog eens de volle 1MB aan L2 cache mee krijgt. (24mrt2004: persoonlijk twijfel ik of de 3400+ (2,4GHz/512kb L2 cache er ooit gaat komen)

Wat opvalt is dat alle nieuwe 939 cpu's maar 512kb aan L2 cache meekrijgen. AMD verwacht schijnbaar dat de 128bits (dual channel) geheugen interface genoeg snelheids winst op zal leveren om dit gemis te compenseren. Als bepaalde mensen nog baat hebben bij 1MB L2 cache zou de socket754 dus helemaal geen slechte keus zijn, omdat er anders alleen nog een alternatief overblijft in de Athlon64 FX cpu's die wel 1MB L2 cache zal blijven gebruiken. De Athlon64 FX serie is echter ook opmerkelijk duurder.
Hoe het allemaal precies zal verlopen is natuurlijk nog even afwachten, op deze link kun je zelf het een en ander nog nalezen.

Op bovenstaand bericht is inmiddels weer een update verschenen en wel een vrij vreugdelijk al zeg ik het zelf, de Athlon64 4000+ zou van Q4 2004 naar Q3 2004 verschoven zijn. Dit zou betekenen dat AMD minder moeite heeft met het implementeren van het nieuwe productie proces (90nm) dan verwacht. Naast dit bericht zou tevens naast de hiervoor waarschijnlijk hoogste 754cpu 3700+, ook de 4000+ nog op het socket754 platform uitgebracht moeten worden. Dit brengt toch nog wat interessante upgrade mogelijkheden voor ogen voor huidige Athlon64 gebruikers (uiteraard ook met het oog op goede OC mogelijkheden :Y)). Lees hier alles nog even op je gemakje door als het je nog niet duidelijk is.

We gaan nog even verder op het socket 939 platform, de snelle vervanger van socket 754, waar steeds meer informatie over vrijkomt. Zoals bekend is het plan om deze thread mee te laten gaan met de overgang van socket754 naar 939 aangezien het in beide gevallen Athlon64 cpu's blijven.
Hier kan je in de wat interessant leesvoer vinden en hieronder gaan we zelf verder op socket 939.

Hoe verder we het jaar 2004 ingaan, hoe dichter bij socket 939 komt. De vraag van vele tweakers die erover nadenken om een Athlon64 systeem aan te schaffen is dan ook: "is het waard om op socket939 te wachten?" Niemand kan je zeggen of het voor jouw waard is om op socket939 te wachten. Met een 3200+ en 3400+ op socket754 heb je dan wel single channel maar wel 1024mb l2 cache. De verschillen met 512kb l2 cache die de dual channel socket 939 processoren gaan krijgen zijn in de meeste gevallen niet groot. Maar de verschillen zouden wel groter kunnen worden wanneer software in 64bits geoptimaliseerd gaat worden. Dit is dus in het voordeel van socket754.
Een quote van Abraxas van Tweakers.net: "Het voordeel van 1 MB cache lijkt me vooral aanwezig wanneer je 64 bit gaat draaien; pointers worden 2 keer zo groot, en int's en float's zullen in een aantal gevallen ook in 64 bit gehandled worden (ik kan me voorstellen dat developers in een 64 bit versie van hun software 64 bit ints en floats, en misschien wel 128 bit doubles, zouden gebruiken)."
Bron: vijfde reactie in deze niewspost.
Echter tegen de tijd dat er veel software is op 64bits die ook nog eens geoptimaliseerd is zit socket939 waarschijnlijk al op veel hoger clocksnelheden dan de max van socket754 wat waarschijnlijk een rating zal worden van 3700+. Met een socket 939 krijg je dus hogere clocksnelheden tot je beschikking, dual channel en meer upgrade mogelijkheden voor de toekomst (al valt te bezien of je daar gebruik van gaat maken.. meestal wordt het moederbord toch wel vervangen). Socket939 lijkt na dit verhaal misschien wel de beste keuze. Maarja... je wilt wat.. en je wilt het snel. Hoe lang moet je nog op die 185 extra pinnetjes gaan wachten. De echte release datum van die AMD gaat aanhouden is inmiddels bekend geworden in de vorm van 25 mei 2004, dit kan je hier zien. Doordat in dit bericht gesproken wordt over socket939 moederborden die beschikbaar komen in mei 2004 wordt de datum van 25 mei 2004 die hierboven genoemd is alleen verstevigd omdat het vrij logisch is dat rond dezelfde tijd ook de processoren beschikbaar komen. Of tegelijktijdig Athlon64 en Athlon64-FX modellen geintroduceerd zullen worden is nog even afwachten.

Voor degene die beter weten wat ze willen en wel voor dual channel willen gaan, maar de 512kb l2 cache totaal niet aanstaan is er het Athlon64-FX platform. Dit is dan wel een stuk duurder, maar je kan je voorstellen dat als je een wat langzamer model neemt uit die socket939 reeks dat je toch over 1024kb l2 cache en dual channel kunt beschikken als je dat belangrijk vind.

Na dat je dit gelezen hebt is het te hopen dat je je keuze beter kunt maken, of misschien is je twijfel alleen maar vergroot. Wel iedereen praat af en toe over het socket754 platform of het inmiddels (25 maart 2004) al dood is. Dit is nog lang niet zo. Sterker nog, het wordt verwacht dat als de socket939 processoren hun intrede doen er nog een hele tijd meer socket754 processoren verscheept zullen worden dan hun socket939 rivalen. Dit gaat zelfs zo ver dat het niet onwaarschijnlijk is dat pas in Q1 van 2005 socket939 de overhand zullen gaan nemen als het neerkomt op
verscheep cijfers. Lees het hier zelf nog eens door.

Beschikbare chipsets, verschillen:
Op dit moment zijn of komen de volgende chip(set)s beschikbaar die op de desktop moederborden worden gebruikt, dat zijn respectievelijk de volgende merken/types:
-ALi M1687- / M1689-single-chip,
-nVidia nForce3 150-,
-nVidia nForce3 250-,
-nVidia nForce4 (PCI Express)
-SiS 755-,
-VIA K8T800-chipset,
-VIA K8T800 Pro-chipset,
-VIA K8T890 PRO (2x PCI Express-slots, 1000MHz HT) (4de kwartaal 2004)
-VIA K8T890 (1x PCI Express-slot) (4de kwartaal 2004)
-VIA K8M890 (1x PCI Express-slot, on-boardvideochip) (4de kwartaal 2004)
-AMD 8185-chipset. (word vooral gebruikt in workstation en serveroplossingen)

Zoals waarschijnlijk bekend is, is de invloed op de performance van de chipsets bij de Athlon64 (K8 series) stukken kleiner dan vorige en andere pc platformen. Dit komt omdat de memory controller op de processor zit gebouwd. Dit neemt niet weg dat de verschillende chipsets nog wel enige verschillen bezitten qua hardware en dit uit zich in (kleine) verschillen in performance.

De nForce3 150 chipset is de enige die nog maar een HT snelheid van 600MHz ondersteund en daardoor in de meeste test net ietsje langzamer is dan de alternatieven. Daarnaast is de nForce 150 chipset wel de enige die een elegante oplossing heeft van 1 chip, waar de alternatieven nog altijd een north- en south-bridge hebben.

(update, 28 maart 2004) De nForce3 250 is de opvolger van z'n broertje hierboven, en beschikt niet over een HT snelheid van 600MHz, niet 800MHz, maar is direct doorgestoomd naar 1000MHz! Daarnaast is er nieuwe functionaliteit ingebouwd zoals SATA connectoren en nog meer. Dit bordje heeft ook weer als vanouds een PCI/AGP lock dus voor de OC'ers zal het waarschijnlijk een van de beste bouwstenen van de te kopen moederborden worden in de komende tijd.

Uit deze test van hardware zone blijkt dat de langzamere HT van de nForce3 weinig invloed heeft, maar in andere testen met moederborden blijkt toch de snelheids voorkeur iets vaker naar het VIA platform te gaan.

Het blijkt dat ALi een licentie heeft genomen op de AMD 8185-chipset en heeft dan ook een grote gelijkenis tussen de AMD en de ALi M1687. Het enige grote verschil tussen de oplossingen is dat ALi gekozen heeft voor een 8-bit HT op 200MHz tussen de north- en south-bridge. Door deze oplossing heeft ALi de breedste pijplijn oplossing beschikbaar en deze werkt dan ook op een 1,6Gbp/s.

De nForce3 150 daarentegen heeft een kleinere bandbreedte beschikbaar en heeft hiervoor een andere oplossing moeten vinden. Via StreamThru (based on HT) zorgt nVidia ervoor dat er bepaalde randapparatuur die aangesloten is op een niveau kan worden vastgehouden. Hierdoor kunnen bepaalde gegevensstromen (zoals video beelden) zonder onderbreking worden doorgesluisd.
Binnenkort zal nVidia de nForce3 250 lanceren en deze bied een ruimere bandbreedte en daarnaast ook extra features als S-ATA en Gigabit ethernet.

Verder is er nog de SiS 755. Deze chipset is o.a. gebaseerd op de aloude SiS 964-southbridge en gebruikt daarnaast een HyperStreaming als interface tussen chipset en randapparatuur. Het voordeel hiervan is een lagere latencie en toch een grote toegangssnelheid tot randapparatuur. Het nadeel is een incompabiliteit met SiS's eigen MuTIOL-interface welke gebruikt wordt als interface tussen north- en southbridge. Vandaar dat SiS de 755-chipset eigenlijk meer als gesloten HyperStreaming-systeem ziet dan als een normale chipset.

Zoals resultaten misschien niet zouden doen denken heeft de VIA oplossing de kleinste bandbreedte beschikbaar tussen north- en south-bridge. Het betreft hier een 533Mbps/V-link, deze heeft echter wel beschikking over Hyper8 wat ervoor zorgt dat er minder ruis voorkomt op het HT naar de processor toe en er kan dus efficiënter gecommuniceerd worden. Binnenkort zal de bandbreedte binnenin de chipset opgewaardeerd worden als VIA een upgrade van de K8T800 lanceert. Deze zal waarschijnlijk de beschikking krijgen over de Ultra V-Link, welke kan communiceren op 1Gbp/s en verder zal de aangepaste VT8239-southbridge worden ingezet welke twee extra Serial ATA-poorten brengt en ook een ingebouwde Native Command Queue die geschikt is voor maximaal 32 commando's tegelijkertijd.

Uit benchmarks blijkt dat er enkele verschillen te zien zijn. Als we naar de categorien kijken kunnen we deze opsplitsen in:
OpenGL, DirectX 8 en 9, video, audio en synthetische.

De VIA-chipset scoort vooral in de eerste drie benchmarks, vanaf de video-benchmarks toont de SiS-chipset zijn potentie. De ALi- en nForce3-chipset zijn in alle categorien over het algemeen op respectievelijk de derde en vierde plaats te vinden.
Men twijfelt over het algemeen in de aanbeveling omdat verschillen zeer klein zijn. Maar meestal gaat men toch voor een aanbeveling naar VIA of SiS omdat deze iets sneller zijn.

Besef echter wel dat de VIA geen agp/pci lock heeft, de nForce3 150 oplossing heeft dit wel! De SiS rent echter lachend weg met het feit dat deze een 800MHz HT oplossing heeft boven de nForce3 150 en toch nog een agp/pci lock bied.

Kijkend naar de OC mogelijkheden lijkt SiS met de 755chipset dus de beste kaarten in handen te hebben voor ons OC'ende tweakers.
(bron: tweakers.net)

update: hier is nog een link met wat meer informatie over de nForce3 250

update: ALi heeft vandaag (13-feb-2004) de M1689-chip geintroduceerd. In tegenstelling tot de M1687 is dit een single chip oplossing die ingezet kan worden op het Athlon64 (FX), Opteron en Mobile Athlon64 veld. Hier een kleine opsomming van specificaties:
# Serial ATA for SATA 1.0, up to 1.5Gbpsm 2 x independent DMA channels
# PCI 2.3-compliant Plug-and-Play AC97 5.1-channel codec
# 1 x EHCI USB 2.0 controller and 3 x OHCI USB 1.1 controllers, HS (480Mbps), FS (12Mbps) and LS (1.5Mbps)
# PCI IDE for Ultra DMA 100/133 MB/s, LBA (>137GB), PIO Mode 4, Multiword DMA Mode 0,1,2
# HyperTransport I/O v1.05
# AGP 3.0 (4x/8x), AGP 2.0 (1.5V, 1x/2x/4x)

update: Op vrijdag 19 maart 2004 heeft SiS een nieuwe northbridge geintroduceerd voor de Athlon64 FX, de SiS756 northbridge. Het bijzonderde aan deze northbridge is dat het een van de eerste chipset delen is die PCI-express ondersteund. Voor het Athlon64 FX platform zijn er op dit moment (20 maart 2004) chips(sets) die standaard pci-express ondersteunen. Een leuk primeurtje voor SiS dus. Deze northbridge zal waarschijnlijk in ieder geval socket939 gaan ondersteunen. Of socket 940 en 754 ondersteund gaan worden is op dit moment voor mij niet bekend. Lees meer hier

update (24-mrt-2004): ATi heeft op de CeBIT 2004 ook te kennen gegeven met chipset voor de Athlon64 serie op de proppen te komen. Lees er hier meer over. De chipsets van ATi zullen DirectX 9.0 ondersteuning krijgen. Maar er zullen ook 'normale' chipset zijn. Van de 7 nieuwe chipsets die ATi in 2004 wil lanceren zijn er 2 voor het AMD Athlon64 platform bedoeld. De overige 5 zijn voor Intel. Degene die dit verdeeld heeft is inmiddels ontslagen ;)

update: Naast de chipset zul je ook voor een moederbord moeten kiezen. Hoewel dit wel wat makkerlijk is aangezien zeker met de ingebouwde mem controller de verschillen minder groot zijn is het toch nog zeker een hels karwei. }) Er zijn moederborden die standaard veel mee leveren, maar niet zo'n goed OC'ers zijn, en er zijn weer tegenovergestelden.
De shuttle moederborden zijn goedkoop, en kunnen makkelijk volt-modded worden waar in deze thread door meerder gebruikers met succes gebruik van is gemaakt. Over het algemeen geld toch dat de nForce3 150 (te komen -250) wat beter over clocken door hun agp-lock, en verborgen pci-deviders die bij een (ik geloof) 330mhz frequence hun werk gaan doen.

Van Mushkin zijn vervolgens ook nog deze tips ons ten goede gekomen:
Gigabyte GA- K8NN: To make memory timing adjustments, hit Ctrl + F1 while in the BIOS to access the "hidden" memory options.
--

ASUS K8V Deluxe: great overclocker, however, it is advisable in that case to use the Promise controller which is frequency-locked.
--
Shuttle AN50R: the AN50S00Y BIOS adds DRAM timing options and increases performance

Lees meer: http://www.mushkin.com/ep...80102062d/UserTemplate/27

update (28 maart 2004): Als een van de allereerste heeft Chaintech een moederbord in zijn collectie opgenomen gebasseerd op het nVidia nForce3 250 chipset. Door een 1000MHz HTT, PCI/AGP lock, zal dit een gedogen concurrent worden voor de reeds geintroduceerde chipsets.

update (7 mei 2004): Er is een test gekomen met een referentie moederbord van VIA werkende met een K8T800 Pro chipset. Het verschil tussen de K8T800 Pro en de non-pro versie is dat de Pro versie een 1GHz HyperTransport link naar de processor ondersteund en ook een AGP/PCI lock heeft wat natuurlijk zeer bevordelijk is voor het OC'en. Kijk hier voor een test.

update (13 aug 2004): VIA heeft te kennen gegeven dat ze met 3 nieuwe chipsets zullen komen met ondersteuning voor pci-express. Het gaat hier over de Via K8T890 PRO met 2 PCI Express-slots, 1000MHz HyperTransport-bus. Daarnaast zal er een
Via K8T890 met 1 PCI Express-slot en waarschijnlijk nog een Via K8M890 ook met 1 PCI Express-slot en daarnaast nog on-boardvideochip. Ze worden verwacht in het 4de kwartaal van 2004.

EEN WEETJE: LBT/LDT kan je zien als de multiplier van de HyperTransport connectie. Bij de K8T800 zou deze 4x moeten zijn, bij de nForce3 150 zou de LBT/LDT 3x moeten zijn.

FSB vergissingen:
Veel mensen hebben het over de FSB instellen op een bepaalde snelheid. Het mag duidelijk zijn dat dit een vergissing is, en dat men het in de meeste gevallen heeft over de frequence die je instelt in de bios.
De k8 series maken geen gebruik meer van een FSB maar zijn aan het geheugen gebonden via een HyperTransport link.
Daarbij is de FSB komen ter vervallen. Om toch de processor snelheid in te kunnen stellen is er in de bios een frequence bijgekomen die wel erg lijkt op de FSB maar dit dus niet is!
De frequence X multiplier levert de processor clock snelheid op.

Om het geheel zo simpel mogelijk voor iedereen uit te leggen, heb ik hier een schematische tekening gemaakt van hoe het op dit moment in elkaar steekt. Als ik precies weet hoe het geheel met FSB in elkaar zit zal ik proberen daar ook een schematische tekening van te maken zodat het verschil nog duidelijker zichtbaar is.

Weetjes:
Weetjes, wat zijn nu weer weetjes? Weetjes zijn van die dingen/onderwerpen die iemand aan je verteld, en dan weet je het. Kleine op zich zelf staande dingen. Niet duidelijk genoeg, dit zegt van dale:
weet·je (het ~, ~s)
1 wetenswaardigheid
Genoeg gepraat over wat een weetje is, hier volgen de weetjes:

-De grijze koelpasta onder het retail koelblok die bij de Athlon64 geleverd wordt:
Kakaroto schreef op 15 april 2004 @ 14:11:
Dat grijze zooi is Shin-Etzu koelpasta (mocht iemand het wilde weten) ;)
Beveiliging update midden 2004:
AMD zal binnenkort een voorsprong krijgen op Intel doordat beveiligingsfeatures die in haar 64-bit processors zitten ingebouwd worden geactiveerd door een Windows XP-update. AMD heeft deze beveiligingen in nauwe samenwerking met Microsoft ontwikkeld om bescherming te bieden tegen Blaster en Code Red aanvallen. De code zit ingebakken in zowel de Athlon 64- als Opteron-processors en zal geactiveerd worden met een Windows XP-update die gepland staat voor midden 2004. De set beveiligingsfeatures zorgt ervoor dat buffer overflows niet meer mogelijk zijn, wat een wijd verspreid beveiligingslek is in computerprogrammatuur, en waar dankbaar gebruik van wordt gemaakt door hackers en virusmakers. Volgens analisten zit dergelijke code niet in Intel's nieuwe Prescott-processor of andere PC-produkten die de komende anderhalf jaar door Intel zullen worden uitgebracht en komt vergelijkbare veiligheidscode alleen voor in de dure Itanium serverprocessors. Met deze beveiligingsfeatures zal een belangrijke slag worden geslagen in de strijd tegen virussen en exploits.
Zie hier voor meer informatie.

Software algemeen:

De Athlon64 loopt perfect op de oude 32bits os'en van windows en draaid de bijbehorende software sneller als ooit tevoren. Echter zijn echte kracht komt pas los bij 64bits software. Daarom is er een versie van WindowsXP in de ontwikkeling met ondersteuning voor het amd64 platform. Met behulp van wow64 is het nog steeds mogelijk om zowat zonder prestatie verlies oude 32bits applicaties te draaien. Daarentegen draaien de 64bits versie natuurlijk met extra winst. Er zijn percentage winsten bekend van 4% tot wel 258.8% (laatste voorbeeld is bij encryptie). Gemiddeld gezien verwacht men echter een prestatie winst van 10 tot 20% wat natuurlijk hele mooi cijfers zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1075898058.jpg

Een beta versie is inmiddels publiekelijk te downloaden door iedereen. Deze beta versie is echter achter op de ontwikkeling van waar Microsoft echt is omdat het heel veel testen omvat voordat een beta versie publiekelijk wordt vrijgegeven. Naast dat Microsoft ook steeds verder komt, komen de 64bits drivers ook steeds meer en meer op gang. Hier is een lijst te vinden op de site van AMD. Onderaan deze openings post vind je meer links naar drivers etc.

Hoe lang we nu eigenlijk nog op WindowsXP 64-bit edition moeten wachten is niet bekend. De originele verwachting stond op Q1 van 2004. We zitten inmiddels al in Q1 2004 en de beta versie is nu niet alleen voor MSDN subscribers beschikbaar maar ook voor het grote publiek. De versie werkt stabiel, alleen het grote nadeel is dat er standaard vrij weinig drivers bij zitten. De laatste maanden zal naar verwachting vooral hier nog aan gewerkt moeten gaan worden door Microsoft, maar ook door andere hardware fabrikanten en een alinea hierboven is te zien dat de drivers ook op gang aan het komen zijn.

Voor de linux'ers onder ons, er zijn inmiddels al Linux versies beschikbaar die amd64 ook compleet ondersteunen. SuSe is er daar in ieder geval een van. Voor meer informatie daarover, www.suse.com

Omdat er soms nogal eens onduidelijkheid ontstaat over de OS'en / Besturingssysteem die er gaan komen en zijn heb ik geprobeerd een zo duidelijkmogelijk overzicht te maken voor 64bits OS'en.

OS typeType CPU ondersteuningBeschikbaarheidExtra
WindowsXP 64-Bit Edition Version 2003 - For 64-Bit Extended Systems (x86-64)Athlon64 (FX) (Opteron)Beta versies, msdn subscribers kunnen downloaden, het is uitgedeeld op bepaalde evenementen. Vanaf 3 januari 2004 is de beta ook beschikbaar voor het grote publiek, download hierDriver ondersteuning is nog niet echt goed.
Windows2003 Server 64 bits-edition StandardOpteronBeta versies zijn uitgedeeld.-
Windows2003 Server 64 bits-edition EnterpriseOpteronBeta versies zijn uitgedeeld.-
Windows2003 Server 64 bits-edition StandardItaniumWord samen met de geintroduceerd met de Opteron versies.-
Windows2003 Server 64 bits-edition EnterpriseItaniumIs op de markt.-
Windows2003 Server 64 bits-edition DatacenterItaniumIs op de markt.-
Linux distro's x86-64Athlon64 (FX) (Opteron)Zijn verschillende beschikbaar.-
Linux distro's IA-64ItaniumZijn verschillende beschikbaar.Zijn wat specialere Linux/unix versies volgens mij, niet de SuSe distro's voor thuisgebruik naar ik meen.

Software benchmarks:
In navolging op deze test

heb ik besloten zelf eens een testje te draaien.
Ik heb echter niet de beschikking over de publieke release van windows xp 64-bit edition,
later hoop ik daar nog mee te testen.
Naast 64bits windows, en 64bits drivers beschik ik alleen over 32bits software.
Net zoals in deze test.

Hardware:
AMD Athlon64 3200+ @ 2.2GHz - 10*220
2*512mb kingston
Asus k8v deluxe 1005 bios
Via k8t800
GeforceFX 5900XT 390/700 @ 431/700

Software:
WindowsXP Professional 32bits (sp1) - Forceware 53.03
WindowsXP 64-Bit Edition Prof. build 3790 (sp1, v.1069) - ForceWare 52.14 64bits beta

Verder standaard windows drivers. Binnenkort wil ik testen of de via hyperion drivers het beter doen.

Testsoftware:
3D mark 2003 build 340 32bits
3D mark 2001 build 200 32bits

Benchmarks:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
Begin 2004 gedraaid.

3D mark 2003 build 340
----------------------
resolution: 1024x768, 
AA: 4 samples
Texture filtering: optimal
max anistrophic: 4
Shaders: all false
Repeat each test: 3 times
Fixed framerate: false

32bits | 64bits
2557   | 2120 (-17%)

3D mark 2003 build 340
----------------------
resolution: 1024x768, 
AA: none
Texture filtering: optimal
max anistrophic: 4
Shaders: all false
Repeat each test: 3 times
Fixed framerate: false

32bits | 64bits
4172   | 3635 (-13%)

3D mark 2001 build 200
----------------------
resolution: 1024x768-32bits, 
AA: 4 samples
Frame buffer: triple
Texture format: 32bits
Z-buffer depth: 24
Rendering pipeline: D3D pure hardware T&L
Test repeat: 3 times

32bits | 64bits
10173  | foutmelding

3D mark 2001 build 200

----------------------
resolution: 1024x768-32bits, 
AA: none
Frame buffer: double
Texture format: compressed
Z-buffer depth: 24
Rendering pipeline: D3D pure hardware T&L
Test repeat: 3 times

11397  | foutmelding

Verbetering op game gebied qua benchmarks zit er op dit moment bij mij dus niet in helaas.
Misschien met nieuwe drivers dat er verandering in kan komen,
misschien moet ik andere 64 bits software zien te vinden,
misschien werkt het wel beter met een demo bench van ut2003. Ik hoop snel meer te kunnen testen.

Drivers en software:
-Creative labs preview, among others also 64bits drivers/software discussions
-ATi 64 bits Drivers
-AMD list of 3rd party 64bit drivers
-Driver updates / Creative SoundBlaster Live/Audigy AMD64
-nVidia drivers (selecteer het juist 64bits besturings systeem voor 64bits drivers)
-Viaarena 64bit drivers (voor VIA chipsets, k8t800)
-ViaArena 64bit drivers link van Tweakers.net, bij de reacties staan handige tips over slipstreaming en SATA drivers troubles...
-PlanetAMD64, driver pagina
-WindowsXP 64-Bit Edition Version 2003 - For 64-Bit Extended Systems (x86-64)
-1.1.0.1 drivers voor windows xp
-Cool and Quiet drivers voor win2000
-Andere drivers

Interessante links:

http://www.athlon64ocdb.tk > Menu > Information > News links

Omdat er veel links bijgehouden worden, werd deze post snel te klein. Daarom is er in de Athlon64 OC-DB ook functionaliteit opgenomen om interessante links op te slaan en bij te houden. Een tijd lang stonden de links op twee plaatsen, omdat ik het nu steeds drukker krijg worden de links direct toegevoegd op de website.

Als je naar de site gaat dan kom je via het menu > information > news links, op de pagina uit waar alle links bijgehouden zijn en worden. Er is tevens een zoekfunctie ingebouwd, en op de frontpage zie je de laatste toegevoegde nieuws link zodat je niet meer dan noodzakelijk met je muisje hoeft te klikken.

Disclaimer en bedankwoord:
Ik steek zoveel mogelijk tijd in deze openings post en thread als ik kan, verder is er ook de hulp van mensen die deelnemen aan deze thread. Iedereen mij heeft geholpen breng ik een ode toe, mijn dank is groot! Verder nog Tweakers.net B.V. die vele nieuwslinks naar ons toe brengt en uiteraard iedereen achter GoT bedankt voor het mogelijk maken. En 'last but not least' AMD natuurlijk heel hartelijk bedankt voor het maken van deze ongelooflijke beesten van processors via de K8 series. Keep it up!

Disclaimer: Alles wat je doet en/of onderneemt aan de hand van dit topic is compleet en geheel jouw eigen risico

[ Voor 108% gewijzigd door mr._Anderson op 14-01-2005 00:37 ]

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Modellen Athlon64 (K8 / Hammer series):

AMD Athlon64 Desktop modellen:

AMD Athlon64 4000+, desktop versie, socket939, dual channel
Officieel uitgebrachtMultiplierBios frequenceClockVoltageCore naam
Ja, 20041220012*200=2400MHz1,5vClawhammer
L1 Cache InstructionsL1 Cache DatasL2 CacheCoreDie sizeTransistors
64KB

AMD Athlon64 3800+, desktop versie, socket939, dual channel
Ja, 20041220012*200=2400MHz1,5vNewCastle
64KB

AMD Athlon64 3700+, desktop versie, socket754, single channel
Ja, 20041220012*200=2400MHz1,5vClawHammer
64KB

AMD Athlon64 3500+, desktop versie, socket939, dual channel
Ja, 20041120011*200=2200MHz1,5vNewCastle
64KB

AMD Athlon64 3400+, desktop versie, socket754, single channel
Ja, 6 januari 20041120011*200=2200MHz1,5vClawHammer
64KB

AMD Athlon64 3200+, desktop versie, socket754, single channel
Ja1020010*200=2000MHz1,5vClawHammer
64KB

AMD Athlon64 3200+, desktop versie, socket754, single channel
Ja1120011*200=2200MHz1,5vNewCastle
64KB

AMD Athlon64 3000+, desktop versie, socket754, single channel
Ja1020010*200=2000MHz1,5vNewCastle / ClawHammer
64KB

AMD Athlon64 2800+, desktop versie, socket754, single channel
Ja, stille introductie op 30mrt200491809*200=1800MHz1,5vNewCastle
64KB

AMD Athlon64 2600+, desktop versie, socket754, single channel
Ja, stille introductie op 30mrt200481808*200=1600MHz1,5vNewCastle
64KB

Luchtkoelers
Je wilt een nieuwe koeler, maar weet niet welke er zijn? Hier zal aan een lijst gewerkt worden van de beschikbare Athlon64 koelers. Er is geen garantie dat deze lijst nu compleet is, of dat ooit zal worden.

De lijst:
AMD stock / retail koeler (Build by Ajigo):
http://www.ajigo.com/product/MF043-044.htm

Other 3rd parties:
http://www.arctic-cooling.com/en/products/silencer64/
http://www.thermaltake.com/coolers/main.htm
http://www.thermalright.com/
http://www.coolermaster.c...=product_list&p_class=370
http://www.coolermaster.c...=product_list&p_class=115
http://www.zalman.co.kr/eng/product/code_list.asp?code=005

De tabellen hieronder worden voorlopig niet bijgehouden

AMD Athlon64 Desktop notebook modellen:

AMD Athlon64, desktop notebook versie, s754, single channel
Model (PR)MultiplierBios frequenceClockVoltageL2 cache
3400+1120011*200=2200MHz?1024KB
3200+1020010*200=2000MHz?1024KB
3000+92009*200=1800MHz?1024KB

AMD Athlon64 Mobile modellen:

AMD Athlon64, mobile versie, s754, single channel
Model (PR)MultiplierBios frequenceClockVoltageL2 cache
3200+1020010*200=2000MHz?1024KB
3000+92009*200=1800MHz?1024KB
2800+82008*200=1600MHz?1024KB

Overclocken met de Asus K8V Deluxe door gebruik van Promise controller:
Aangezien ik zelf een Asus K8V Deluxe moederbord heb is het natuurlijk zaak dat mij de zaakjes omtrend dit moederbord en de overclock mogelijkheden duidelijk worden.
In navolg op het volgende gegeven:
ASUS K8V Deluxe: great overclocker, however, it is advisable in that case to use the Promise controller which is frequency-locked.
heb ik zelf de proef op de som genomen en ben mijn Seagate Baracuda IV 40GB UDMA100 HDD gaan verplaatsen van de standaard IDE aansluiting naar de Promise Controller IDE aansluiting.

We beginnen natuurlijk om het geheel in de bios aan te zetten. Promise controller aan, methode op IDE operate mode en opstarten. Het geheel werkt maar half, en ook onder windows geven de drivers veelal problemen. Na onderzoek op internet en ook in de manual van Asus heb ik een reactie van iemand gevonden die deels met hetzelfde probleem zat. Niet wonderbaarlijk was deze persoon ook niet echt te spreken over de manual die Asus in elkaar heeft gezet rondom het activeren van deze Promise Raid controller. Er zijn verschillende problemen waar je tegen aan kan lopen. Als het je eenmaal lukt om de controller aan te zetten en je in windows komt, en windows te hardware gaat detecteren en wilt gaan installeren komen de drivers aan beurt. Als je op IDE only methode opereerd moet je de Promise_SATA_378_driver_v1.00.0.26_(ATAmode) drivers gebruiken. Staat de controller in RAID mode dan moet je de Promise_FastTrak_378_RAID_driver_v1.00.1.37_AND_MakeDisk_98_98se_me_nt_xp_2003 gebruiken.

Laat ik je alvast van de droom bevrijden, de IDE only methode werkt niet. Of je nu 1 hardeschijf, of een array van hardeschijven aan de promise controller hangt (en ik heb het alleen getest met IDE) je met in beide gevallen de RAID methode instellen. Zoniet dan geeft windows een code 10 error in de device manager aan en krijg je de controller niet aan de praat.

Hieronder de wijze voor het aan de praat krijgen van 1 IDE hardeschijf:
Activeer (getest op een 1005 asus bios) de Promise controller en stel hem in op de RAID methode. Zet daarnaast ook de onboard 1394 port op enable!!

Restart het systeem en je komt na de normale bios schermen in de bios van de promise controller, via CTRL+F kom je in de instel schermen. Maak een nieuwe array aan, waarbij ik stripe had gekozen, met 1 hdd die onder in beeld kwam te staan. Deze heb ik op YES gezet, en de configuratie heb ik opgeslagen. Je krijgt dan een waarschuwing waarbij ik heb gekozen om alleen de configuratie op te slaan, en geen korte initialisatie door te voeren. (keuze NO uit mijn hoofd). Ga uit de promise bios en je systeem start nu opnieuw op. Als alles goed gaat kom je nu in windows terecht en moet het systeem de controller herkennen. Installeer de Promise_FastTrak_378_RAID_driver_v1.00.1.37_AND_MakeDisk_98_98se_me_nt_xp_2003 drivers om het geheel goed te laten werken.

Je hebt het geheel als het goed is nu draaiende, het overclocken kan beginnen. In mijn systeem maakte het niet zoveel uit. Ik hoop dat het bij andere wel een positieve invloed om de OC resultaten kan hebben.

Opmerking:
Vanuit YoupY is er een opmerking op dit verhaal gekomen. Er schijnen andere signalen te komen omtrend het gebruik van de Promise controllers, zo is deze aangesloten via de PCI bus in tegenstelling tot de VIA sata poorten die direct aan het chipset zitten.

De promise controller zou wel goed om moeten kunnen gaan met hoog ingestelde PCI bussen (TX2 kan t/m 66 MHz pci) maar YoupY raad toch aan de VIA poorten voor SATA/RAID te gebruiken.

Verder wordt door hem verteld dat de A8V rev 2 (s939 mobo met VIA K8T800Pro) niet zoveel problemen zou hebben, er zijn hier gelockte bussen aanwezig. Echter wordt er gewaarschuwd voor het gebruik van bios 1007.02 die de gelockte bussen weer unlockte, iets om mee op te letten dus!
Voor rev 1.02 zijn er schijnbaar ook 2 biossen in omloop waarmee er kans is dat je de locks op moederbord krijgt, welke dit zijn blijft helaas onbekend tot op heden.

[ Voor 143% gewijzigd door mr._Anderson op 31-10-2004 13:33 ]

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115695

Klopt die tabel wel die gaat over notebook/mobile processors?

Volgens mij heb je namelijk de DTR (Desktop Replacement) CPU's van 1.5V die een 3700+ als topmodel hebben, 'Mobile' CPU's van 1.4V die een 3400+ als topmodel hebben en 'True Mobile' CPU's van 1.2V die een 2800+ als topmodel hebben.

Edit:
mr._Anderson schreef op 29 oktober 2004 @ 13:07:
De tabellen hieronder worden voorlopig niet bijgehouden
Dat kan natuurlijk ook... ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 115695 op 29-10-2004 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 14:50

William/Ax3

We are Starstuff

Zo kep ook nieuw spul resultaat tot nu toe zie spec ;), valt mij reuze mee :D

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

3GHz is lekker. Ja, eerst op stockvoltage. Daarna meten met verhoogd voltage. Ben benieuwd. Komt als het goed is volgende week binnen :9~

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Overclocken met de Asus K8V Deluxe door gebruik van Promise controller:
Aangezien ik zelf een Asus K8V Deluxe moederbord heb is het natuurlijk zaak dat mij de zaakjes omtrend dit moederbord en de overclock mogelijkheden duidelijk worden.
In navolg op het volgende gegeven:

quote:

heb ik zelf de proef op de som genomen en ben mijn Seagate Baracuda IV 40GB UDMA100 HDD gaan verplaatsen van de standaard IDE aansluiting naar de Promise Controller IDE aansluiting.
OP XS lees ik hier hele andere dingen over. Heb al op verschillende plaatsen zien staan dat 't juist de promise controller is die het zaakje kan verklooten. De promise controller werkt via de pci bus in tegenstelling tot de via sata poorten die rechtstreeks aan de chipset zitten.

Over het algemeen gaat een promise controller wel goed om met hoge pci bussen. De TX2 kan niet voor niets tot 66 Mhz PCI hebben. Maar ik denk dus dat je dan ook beter de poorten van VIA kan gebruiken voor SATA / RAID...

Over het algemene zullen er met de A8V rev 2 niet zoveel problemen mee zijn, aangezien die gelockte bussen hebben, als is er wel bios 1007.02 die 't zaakje weer verneukt en de locks op 1 of andere manier disabled. Kijk daar dus mee uit...

Voor de Rev 1.02 zijn er ook 2 biossen waarmee er nog kans is dat je de locks op de plank krijgt.

Zit atm zelf nog op m'n nieuwe plank te wachten. 't ding is afgelopen vrijdag verstuurd maar tot op heden nog geen postbode met m'n nieuwe plankje gezien :'(

* YoupY heeft teringhekel aan trage postbodes :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Interressant verhaal :)
gelukkig heb ik gewoon sata enzo, dus geen last van die promise.
(ja ik ga binnenkort ook maareens aan a64, maar twijfel nog over welk mobo)
Of ik ga wachten op de dfi 939, of ik neem een abit/asus s939?
Wat is jouw/jullie advies?
En dan nogiets, kt800pro, of nf3 250(gb)?? :X B)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Laatst online: 08-06-2024
Na alles wat ik gezien heb gaat mijn voorkeur in ieder geval uit naar een Via K8T800 Pro chipset. Heb teveel vage dingen gezien op diverse nf3 planken. Dat er ooit iets niet helemaal ok is kan nog aan de fabrikant van de plank liggen, maar dat alle A64 planken die ik gehad heb op 1 na kuren hadden kan imho geen toeval meer zijn

Die ene plank zonder kuren was btw de K8V van asus met Via chipset dus. Was alleen een beetje jammer dat ie plank nog geen locks had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

YoupY schreef op 31 oktober 2004 @ 01:02:
Na alles wat ik gezien heb gaat mijn voorkeur in ieder geval uit naar een Via K8T800 Pro chipset. Heb teveel vage dingen gezien op diverse nf3 planken. Dat er ooit iets niet helemaal ok is kan nog aan de fabrikant van de plank liggen, maar dat alle A64 planken die ik gehad heb op 1 na kuren hadden kan imho geen toeval meer zijn

Die ene plank zonder kuren was btw de K8V van asus met Via chipset dus. Was alleen een beetje jammer dat ie plank nog geen locks had
Tja dat zijn jouw ervaringen maybe.

Kep hier totaal geen problemen mee :P gewoon rocksolid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fern
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-04 19:05
Ik heb dus een Chaintech znf3-250,dit in combinatie met een 3000+ en 2x256MB corsair xms 3500.Punt is dat ik m'n geheugen dus niet 1:1 krijg met de cpu als ik de mem op auto zet(133-166-auto) dus apart 200 instellen zit er niet in,en heb dus nu ingesteld op 166 mem,en cpu op 240(=200 mem en 240 cpu)erboven wordt de zaak instabiel.Nu heb ik dus de OCZ-DDR-booster erop gehad,maar dat maakte de zaak niet beter(geheugen in bank 2+3 geen dual drive,ook 1 module geprobeerd in bank 1),zelfs op 240 FSB was de zaak niet stabiel te krijgen,daarbij had ik het geheugen nog niet eens 1:1 staan.Probeerde ik dat wel dan was 225 niet eens haalbaar.Voordat ik de OCZ erop had,had ik een Vdimm mod gemaakt maar dat was zeer onstabiel(denk dat ie niet genoeg vermogen kreeg,het geheugen).
Nu heb ik de zaak lopen op 200/240(mem/cpu)de timings 2-2-2-8 2,8V,cpu 1,6V.De Booster heb ik dus verwijderd.
Zaak draait stabiel,alleen had ik graag het geheugen synchroon lopen.
Wat denken jullie ervan,misschien andere mobo?

PowerStation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Fern schreef op 31 oktober 2004 @ 15:16:
Ik heb dus een Chaintech znf3-250,dit in combinatie met een 3000+ en 2x256MB corsair xms 3500.Punt is dat ik m'n geheugen dus niet 1:1 krijg met de cpu als ik de mem op auto zet(133-166-auto) dus apart 200 instellen zit er niet in,en heb dus nu ingesteld op 166 mem,en cpu op 240(=200 mem en 240 cpu)erboven wordt de zaak instabiel.Nu heb ik dus de OCZ-DDR-booster erop gehad,maar dat maakte de zaak niet beter(geheugen in bank 2+3 geen dual drive,ook 1 module geprobeerd in bank 1),zelfs op 240 FSB was de zaak niet stabiel te krijgen,daarbij had ik het geheugen nog niet eens 1:1 staan.Probeerde ik dat wel dan was 225 niet eens haalbaar.Voordat ik de OCZ erop had,had ik een Vdimm mod gemaakt maar dat was zeer onstabiel(denk dat ie niet genoeg vermogen kreeg,het geheugen).
Nu heb ik de zaak lopen op 200/240(mem/cpu)de timings 2-2-2-8 2,8V,cpu 1,6V.De Booster heb ik dus verwijderd.
Zaak draait stabiel,alleen had ik graag het geheugen synchroon lopen.
Wat denken jullie ervan,misschien andere mobo?
gaat je geheugen wel op 200 mhz lopen als je de timings relaxter zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
YoupY schreef op 31 oktober 2004 @ 01:02:

Achjah, ik ga nog ff wachten tot @HCC.
Dan koop ik gewoon mobo+proc daar :)
Kan ik ook lekker steppings/batches kijken >:)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
El Snorro schreef op 31 oktober 2004 @ 18:28:
[...]

Achjah, ik ga nog ff wachten tot @HCC.
Dan koop ik gewoon mobo+proc daar :)
Kan ik ook lekker steppings/batches kijken >:)
Als ze nog veel OEM verkopen, ik vraag het me af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
mr._Anderson schreef op 31 oktober 2004 @ 20:09:
[...]

Achjah, dan miss niet, maar er zijn daar iig meestal leuke acties :)
Ben er nog steeds niet uit welk s939 mobo ik moet nemen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoStra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-05-2016
El Snorro schreef op 31 oktober 2004 @ 20:20:
[...]

Als ik er 1 nu zou moeten kiezen, zou ik voor de MSI Neo2 gaan..

Canon 5d MKIII en mkII met grip , Canon 16-35 II 2.8, 24-70 2.8L, 35mm 1.4, 50mm 1.4, 85mm 1.8, 100mm macro 2.8, 70-200mm 4.0L, 70-200 2.8IS II, - http://www.pimhendriksen.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
El Snorro schreef op 31 oktober 2004 @ 20:20:
[...]

Ik vind die acties meestal ook wel meevallen. het enigste voordeel wat ik in mijn jaren van de HCC vond is dat er zo veel bij elkaar is, en dat je bijna alles aan kan komen, maargoed misschien ben ik te pessimistisch :P

welk s939 mobo :) je hebt nog tijd om af te wegen gelukkig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 21:29

DaWaN

'r you wicked ??

mr._Anderson schreef op 31 oktober 2004 @ 20:09:
[...]

Bij boxed kun je ook de steppings zien, iig bij de nieuwe doosjes :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99575

Anoniem: 115695 schreef op 29 oktober 2004 @ 15:07:
Volgens mij heb je namelijk de DTR (Desktop Replacement) CPU's van 1.5V die een 3700+ als topmodel hebben, 'Mobile' CPU's van 1.4V die een 3400+ als topmodel hebben en 'True Mobile' CPU's van 1.2V die een 2800+ als topmodel hebben.
Wat jij beschrijft als "mobile" is de DTR, en wat je "true mobile" noemt is de mobile.

Dus:
Desktop - 1.5V
DTR -1.4V
Mobile - 1.2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:32
Anoniem: 99575 schreef op 31 oktober 2004 @ 22:14:
[...]

Wat jij beschrijft als "mobile" is de DTR, en wat je "true mobile" noemt is de mobile.

Dus:
Desktop - 1.5V
DTR -1.4V
Mobile - 1.2V
Nee..

Desktop = 1.5v 89W (CPU met heatspreader)
DTR = 1.5v 89W (CPU zonder heatspreader)
Mobile = 1.4v 67W (CPU zonder heatspreader)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
DaWaN schreef op 31 oktober 2004 @ 20:53:
[...]

Bij boxed kun je ook de steppings zien, iig bij de nieuwe doosjes :)
Ohw dat wist ik niet :P bij die oude was dat niet mogelijk.. nou go AMD :P hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53576

FnF schreef op 29 oktober 2004 @ 15:32:
3GHz is lekker. Ja, eerst op stockvoltage. Daarna meten met verhoogd voltage. Ben benieuwd. Komt als het goed is volgende week binnen :9~
Om 3 uur komt FedEx mijn pakketje afleveren!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Spullen binnengehad! 2x 3500+ 90nm en 2x OCZ pc3200 Rev.2 Plat. 1gb (voor mij en Leandress) en 1x OCZ Powerstream 520 >:)
Dit gaat een leuk avondje worden gok ik zo :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

mr._Anderson schreef op 01 november 2004 @ 11:33:
[...]

Oud:
Afbeeldingslocatie: http://www.komplett.nl/mlf/produkt/bilder/CDS/I225124.jpg
Nieuw:
Afbeeldingslocatie: http://www.komplett.nl/mlf/produkt/bilder/CDS/I271045.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
mr._Anderson schreef op 01 november 2004 @ 11:33:
[...]

Bij de oude is dat ook mogelijk. De achterkant van de oude verpakking is doorzichtig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
stomme ik, ik dacht dat die nieuwe van de FX serie was, nou bedankt voor opheldering :P
Kakaroto schreef op 01 november 2004 @ 17:05:
[...]

Bij de oude is dat ook mogelijk. De achterkant van de oude verpakking is doorzichtig :)
Ik heb de oude gekocht nog in nov2003 ofzo, en daar was het bij mijn weten niet mogelijk (maar ik kan het niet met uitsluiting meer zeggen)

[ Voor 32% gewijzigd door mr._Anderson op 01-11-2004 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Klopt idd :) Heb ze namelijk hier alle twee thuis liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fern
mr._Anderson schreef op 31 oktober 2004 @ 17:50:
[...]

gaat je geheugen wel op 200 mhz lopen als je de timings relaxter zet?
Het geheugen wil op m'n DFI Lanparty (socket A)wel tot 240 met zeer strakke timings.
Op de Chaintech wil ie wel tot 212 2-2-2-8,ga ik hoger dan is het net of de cpu het niet trekt(geheugen staat dan ingesteld op 166 en cpu op 200)ook niet met voltage verhoging naar b.v 1.7V..
als ik het geheugen standaard instel op auto(=200) en cpu op 200,dan haalt ie max 225 met strakke timings(2,9V)ik denk ik zet er een Vmod op wat ook lukte,maar het geheugen kreeg ik niet stabiel,vandaar dat ik de OCZ booster probeerde,maar dat werkte averechts.

PowerStation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99584

Anoniem: 53576 schreef op 01 november 2004 @ 15:19:
Spullen binnengehad! 2x 3500+ 90nm en 2x OCZ pc3200 Rev.2 Plat. 1gb (voor mij en Leandress) en 1x OCZ Powerstream 520 >:)
Dit gaat een leuk avondje worden gok ik zo :>
Waar heb je die proccesor vandaan?
Iemand in nederland al een adresje voor 3500+ 90mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Anoniem: 99584 schreef op 01 november 2004 @ 19:05:
[...]

Waar heb je die proccesor vandaan?
Iemand in nederland al een adresje voor 3500+ 90mm?
Ding komt uit de USA, bij www.komplett.nl hebben ze al wel 3200+ S939, ik dacht dat die altijd 90nm waren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
DaWaN schreef op 01 november 2004 @ 19:09:
[...]

Ding komt uit de USA, bij www.komplett.nl hebben ze al wel 3200+ S939, ik dacht dat die altijd 90nm waren :)
De 3000+ s939 is toch ook 90nm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
3000+ /3200+ S939 is altijd 90nm procéde.
De 3500+ moet je nu nog ff kijken naar de product code. (AW = 130nm, BI = 90nm)

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Kakaroto schreef op 01 november 2004 @ 19:33:

Zeer mooi, want mijn overschakeling gaat waarschijnlijk sneller gebeuren dan verwacht, heb wat berichten gehad van de belasting >:) :Y) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

El Snorro schreef op 01 november 2004 @ 19:30:
[...]

De 3000+ s939 is toch ook 90nm?
Klopt, maar die is nog niet leverbaar in NL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
DaWaN schreef op 01 november 2004 @ 19:37:
[...]

Klopt, maar die is nog niet leverbaar in NL :)
Gelukkig haalt B@W zn procs uit Duitsland ;)
Mailtje is weg om te vragen voor prijzen :)
(mobo wordt btw zeer waarsch msi neo 2 nf3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
Er schijnt in stilte nog een nieuwere CPU uit zijn gebracht.

Model# ADA3400DEP4AZ

Specifications:
Model: AMD Athlon 64 3400+
Core: Newcastle
Operating Frequency: 2.2GHz
FSB: Integrated into Chip
Cache: L1/64K+64K; L2/ 512KB
Voltage: 1.5V
Socket: Socket 939
Procede: 130nm package
Multimedia Instruction: MMX, SSE, SSE2, 3DNOW!, 3DNOW!+
Packaging: OEM(Processor Only)

Afbeeldingslocatie: http://images10.newegg.com/productimage/19-103-503-01.JPG

Dit lijkt mij de opvolger (lees vervanger) van de 3500+ 130nm.

[ Voor 5% gewijzigd door Kakaroto op 01-11-2004 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Mooi, maar denk iets te duur voor mij.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Ik wil een nieuwe CPU, maar ik zit sterk te twijfelen tussen 2, of een Clawhammer voor S754 of een Winchester voor S939, wat zou het slimst zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

De 3400+ is geen vervanger hoor. Aangezien er ook gewoon een 3500+ 90nm versie is.

@Takemenow, ik heb mijn CPU (de 3000+) nog niet binnen.
Ik hoop hem woensdag binnen te krijgen. Morgen moest ie als alles goed
ging aankomen bij de winkel, zodat die hem dan op kan sturen, en ik hem
woensdag binnen heb. Maar dat is afwachten...
Ik zit er iig op te wachten. Ben benieuwd hoe ver die komt :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
FnF schreef op 01 november 2004 @ 19:52:
De 3400+ is geen vervanger hoor. Aangezien er ook gewoon een 3500+ 90nm versie is.

@Takemenow, ik heb mijn CPU (de 3000+) nog niet binnen.
Ik hoop hem woensdag binnen te krijgen. Morgen moest ie als alles goed
ging aankomen bij de winkel, zodat die hem dan op kan sturen, en ik hem
woensdag binnen heb. Maar dat is afwachten...
Ik zit er iig op te wachten. Ben benieuwd hoe ver die komt :9~
Lezen... Vervanger van de 130nm. De 3500+ wordt namelijk 90nm, lijk me logisch dat er later geen 130nm meer uitgebracht worden.

Misschien ook weer wel aangezien de 3400+ AZ een OEM cpu is..

[ Voor 5% gewijzigd door Kakaroto op 01-11-2004 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99584

Kakaroto schreef op 01 november 2004 @ 19:33:

Dat van die code wist ik al maar thanks anyway :)
Als iemand shop in NL weet geef dan ff een gil ga denk morgen ff paar shops bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

Btw snap ff het volgende niet. (ben niet zo slim geweest om de code van de proc niet te lezen)

Cpu-z zegt dat ik een 0.13 proc heb.

Terwijl Sisoft sandra en memtest (v1.27) zeggen dat ik een 0.09 heb.

Als ik nu memtest op een s754 3000+ laat draaien zegt die wel gewoon 0.13.

Wat heb ik nou?? Snap er ff de ballen van :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

William/Ax3 schreef op 01 november 2004 @ 21:46:
Btw snap ff het volgende niet. (ben niet zo slim geweest om de code van de proc niet te lezen)

Cpu-z zegt dat ik een 0.13 proc heb.

Terwijl Sisoft sandra en memtest (v1.27) zeggen dat ik een 0.09 heb.

Als ik nu memtest op een s754 3000+ laat draaien zegt die wel gewoon 0.13.

Wat heb ik nou?? Snap er ff de ballen van :? 8)7
CPU-Z spreekt de waarheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

DaWaN schreef op 01 november 2004 @ 21:52:
[...]

CPU-Z spreekt de waarheid ;)
Hmzz ok thnx weet ik tenminste zekers wat ik heb ;), wel vaag van de andere prog's dan. Zal wel zoiets zijn van ooh s939.. Dan......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105909

je kan ook ff je koeler er af schoppen, dan weet je het zeker 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cpu loopt lekker, een 3500+ Winchester VPAW 0437. Heb hem op 1.668 stabiel op 2797 ;)

Meer volt pikt ie niet omdat mn Antec 480w het niet trekt, die 12v zakt helemaal in elkaar als ik hoger ga.. en heb net een 520w Powerstream vermoord... dus als ik een nieuwe heb ga ik hogere volt proberen.

Wat is jullie mening hierover? De Antec 480w TruePower dropt naar 11.59 op de 12v lijn en nog iets lager onder full load.... ook de 3.3v en 5v lijnen droppen tot de 3.1 en 4.8 ofzo.

Wat me ook opviel was dat als ik het voltage van de cpu hoger zette ik minder hoog kon komen dan met het voltage op het screenshot.... lijkt mij een PSU issue :?

Zal de Powerstream 520 dit verhelpen en zal ik dan nog hoger kunnen komen?
Daarbij heb ik het idee dat de cpu nog wel een mhz of 100 hoger wil omdat ie totaal stabiel is met PiFast en 3DMark 2001 en 2003 op een redelijk laag voltage (1.668).

Mem loopt 1:1 1T op 2.5-3-3-5. OCZ Platinum Rev.2 pc 3200.

Screenshot

[ Voor 101% gewijzigd door Anoniem: 53576 op 02-11-2004 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Fern schreef op 01 november 2004 @ 17:36:
[...]

Het geheugen wil op m'n DFI Lanparty (socket A)wel tot 240 met zeer strakke timings.
Op de Chaintech wil ie wel tot 212 2-2-2-8,ga ik hoger dan is het net of de cpu het niet trekt(geheugen staat dan ingesteld op 166 en cpu op 200)ook niet met voltage verhoging naar b.v 1.7V..
als ik het geheugen standaard instel op auto(=200) en cpu op 200,dan haalt ie max 225 met strakke timings(2,9V)ik denk ik zet er een Vmod op wat ook lukte,maar het geheugen kreeg ik niet stabiel,vandaar dat ik de OCZ booster probeerde,maar dat werkte averechts.
Nja, de on-die geheugen controller zal het misschien niet meer aankunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:05
Anoniem: 53576 schreef op 02 november 2004 @ 01:37:

Wat me ook opviel was dat als ik het voltage van de cpu hoger zette ik minder hoog kon komen dan met het voltage op het screenshot.... lijkt mij een PSU issue :?

Screenshot
kan ook een warmte issue zijn. als de proc te warm wordt crasht deze ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

savale schreef op 02 november 2004 @ 14:54:
[...]

kan ook een warmte issue zijn. als de proc te warm wordt crasht deze ook.
Hij is nog niet 1x gecrashed, alleen een error in pifast. En na een bench is de processor maximaal 44 graden, heb wc he....
Dus toch psu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
Anoniem: 53576 schreef op 02 november 2004 @ 15:12:
[...]

Hij is nog niet 1x gecrashed, alleen een error in pifast. En na een bench is de processor maximaal 44 graden, heb wc he....
Dus toch psu?
Waarom PSU? als die niet reboot of zichzelf uitschakeld trekt de voeding het nog goed.
Je kan ook niet eeuwig doorgaan met overklokken. Op 44C is je OC gelimiteerd.
Zet maar je boxed koeler erop, kan jij geen 2.8GHz meer pifasten.

[ Voor 10% gewijzigd door Kakaroto op 02-11-2004 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kakaroto schreef op 02 november 2004 @ 15:58:
[...]

Waarom PSU? als die niet reboot of zichzelf uitschakeld trekt de voeding het nog goed.
Je kan ook niet eeuwig doorgaan met overklokken. Op 44C is je OC gelimiteerd.
Zet maar je boxed koeler erop, kan jij geen 2.8GHz meer pifasten.
44 graden full load op water en dan oc gelimiteerd vanwege hitte? :/
Cpu loopt op 2.8ghz op 1.664 volt, dan denk ik niet dat het met hitte te maken heeft, sorry...
Volgens mij heeft het gewoon te maken dat de psu in elkaar zakt op alle lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
Anoniem: 53576 schreef op 02 november 2004 @ 16:10:
[...]

44 graden full load op water en dan oc gelimiteerd vanwege hitte? :/
Cpu loopt op 2.8ghz op 1.664 volt, dan denk ik niet dat het met hitte te maken heeft, sorry...
Volgens mij heeft het gewoon te maken dat de psu in elkaar zakt op alle lijnen.
Ja wat denkje dan? Dat je de 3GHz gaat halen omdat het 44C is?
Op zon hoge snelheid is 44C gewoon te veel, dat is ook de reden dat je errors krijgt in pifast.

Als je PSU je systeem niet meer kan trekken krijg je de volgende syptomen:

- reboot tijdens pifasten bv.
- BSOD en dan pc uit

Ik ga ervan uit dat je niet harder kan gaan met voltages hoger dan 1.664v.

Je lijnen zijn idd aan de lage kant, maar dan zal je systeem echt anders reageren. Het is genoeg Voltage of te weinig en dan draait die niet.

[EDIT]
In je vorige posten zeg je dat een hoger voltage meer instabiliteit geeft. Wat voor error krijg je dan in pifast? BSOD?

[ Voor 17% gewijzigd door Kakaroto op 02-11-2004 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kakaroto schreef op 02 november 2004 @ 16:14:
[...]

Op zon hoge snelheid is 44C gewoon te veel, dat is ook de reden dat je errors krijgt in pifast.

- BSOD en dan pc uit

Je lijnen zijn idd aan de lage kant, maar dan zal je systeem echt anders reageren. Het is genoeg Voltage of te weinig en dan draait die niet.

[EDIT]
In je vorige posten zeg je dat een hoger voltage meer instabiliteit geeft. Wat voor error krijg je dan in pifast? BSOD?
Oke... ben het deels met je eens, maar ik heb gewoon het idee dat die cpu harder wil.. ;)
Ik kreeg gewoon een error in pifast op een hoger voltage, iets van p does not have the right sign oid. Het kan ook mn mem zijn natuurlijk.... Iig geen BSOD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:16

Exigence

dnkroz

Hoger voltage = meer warmteontwikkeling = hogere temperaturen = lagere top speed. Simpel :)
Vaak krijg je errors in pifast bij te hoge snelheden van onderdelen. Bij een lagere temp kunnen die errors verdwijnen omdat dan de top speed hoger ligt (gaat ook niet eeuwig door uiteraard)

[ Voor 8% gewijzigd door Exigence op 02-11-2004 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Goede voltlijnen zijn nooit weg IMO
En, met de multimeter gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fern
mr._Anderson schreef op 02 november 2004 @ 13:32:
[...]

Nja, de on-die geheugen controller zal het misschien niet meer aankunnen?
Dat zou inderdaad kunnen,cpu heb ik nu draaien op 2,43Ghz en geheugen op 206Mhz,gaat wel lekker zo!zou best wel meer willen, daarom dacht ik aan een
nieuw mobo,dfi nf250 ofzo.

PowerStation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Fern schreef op 02 november 2004 @ 17:38:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen,cpu heb ik nu draaien op 2,43Ghz en geheugen op 206Mhz,gaat wel lekker zo!zou best wel meer willen, daarom dacht ik aan een
nieuw mobo,dfi nf250 ofzo.
Epox zijn ook lekkere OC bordjes dacht ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
mr._Anderson schreef op 02 november 2004 @ 17:47:
[...]

Ik zou best eens willen weten hoe de nieuwe epox 939 is?
Edit:
Lees net review, niet echt denderend, vdimm maar 2,85 enzo, cpu tot 1,7 volt :'(

[ Voor 17% gewijzigd door El Snorro op 02-11-2004 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 18:02
Ff hier vragen misschien dat jullie wat ervan weten.
Ik zat laatst (weet niet meer waar :?) te lezen dat de K8V se (die ik heb) geen CAS latency van 2.0 clocks ondersteunt, is dit waar?
Verder zoek ik dus ander geheugen, maar wat is nou goed overklok geheugen? Mijn kingston is ermee genokt en doet dus niets meer door mijn overklok skills 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101975

Ik heb vorige week een 3400+ 1Mb Tray Cpu besteld en deze ontvangen. Nou kan ik hem nog niet testen maar volgens Kakaroto is het een NC 512kb. Kan iemand mij vertellen wat voor cpu dit is?

ADA3400AEP4AX
CBAZC 0434MPMW
1061822I40513

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 101975 op 02-11-2004 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Anoniem: 101975 schreef op 02 november 2004 @ 18:53:
Ik heb vorige week een 3400+ 1Mb Tray Cpu besteld en deze ontvangen. Nou kan ik hem nog niet testen maar volgens Kakaroto is het een NC 512kb. Kan iemand mij vertellen wat voor cpu dit is?

ADA3400AEP4AX
CBAZC 0434MPMW
1061822I40513
Socket754 cpu he? Volgens mij gewoon een 1024KB aan L2 Cache hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
mr._Anderson schreef op 02 november 2004 @ 18:58:
[...]

Socket754 cpu he? Volgens mij gewoon een 1024KB aan L2 Cache hoor.
neej...

AEP4AX = rev CG 512KB cache
AEP5AR = rev CG 1024KB cache

zal ik de AMD data sheet bijhalen ? :)

[ Voor 8% gewijzigd door Kakaroto op 02-11-2004 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meer mensen plz ;) , ik moet het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81502

Klopt, mijn 3400 NC:

ADA3400AEP4AX
CBAEC 0428MPMW
1026312H40020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Kakaroto schreef op 02 november 2004 @ 19:02:
[...]

neej...

AEP4AX = rev CG 512KB cache
AEP5AR = rev CG 1024KB cache

zal ik de AMD data sheet bijhalen ? :)
Doe eens, op de amd site stond nog geen 3400+ met 512kb vanmiddag namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

@TakeMeNow, dat je niet verder kan ligt echt NIET aan je temps. 44 Graden is echt niks. Ik zou gewoon eens proberen om alleen mobo + cpu op je PSU aan te sluiten. HD en graka gewoon ff op een andere voeding.
Dan proberen voltage wat te verhogen en zien of je verder kan komen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Net maar prom kit eraf gehaald en boxed air erop gezet, het is 512kb :( Wordt dus geruild voor alsnog een 1Mb of ik ga S939.

Wel een versie 0.6 met Strained nog iets ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 101975 op 02-11-2004 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 16:38

Speedy-J

AMD Enthusiast

mr._Anderson schreef op 02 november 2004 @ 19:12:
[...]

Doe eens, op de amd site stond nog geen 3400+ met 512kb vanmiddag namelijk
Heu raar dan ,Ik heb dat ding al enkele maanden in me bak hangen..
2.4GHz 512kb :)
Gosh ik heb ook een 0.6..

[ Voor 5% gewijzigd door Speedy-J op 02-11-2004 19:38 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Anoniem: 101975 schreef op 02 november 2004 @ 19:24:
Net maar prom kit eraf gehaald en boxed air erop gezet, het is 512kb :( Wordt dus geruild voor alsnog een 1Mb of ik ga S939.

Wel een versie 0.6 met Strained nog iets ;)
Strained silicon?
* El Snorro gaat ook s939 3000+ of 3200+ die hebben lekker altijd ss :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

El Snorro schreef op 02 november 2004 @ 19:42:
[...]

Strained silicon?
* El Snorro gaat ook s939 3000+ of 3200+ die hebben lekker altijd ss :D
Ja dat O+ , doet 2.65Ghz met stock vcore. Boxed koeler, pifast stable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
Strained Silicon On Insulator :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/paul.nijpels/2700Mhz.JPG

Mischien toch maar prom erop zetten 8)7

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 101975 op 02-11-2004 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:16

Exigence

dnkroz

^^ lekkere :) die S-SOI schijnen het echt super te doen, omdat die techniek onder andere op de snelle FX cpu's toegepast wordt. Die halen ook zieke scores.
DaWaN schreef op 02 november 2004 @ 17:37:
Goede voltlijnen zijn nooit weg IMO
True, true, maar dan krijg je zoals Kakaroto al aangeeft hele andere problemen. Een voeding die gaat bokken is echt niet fijn hoor :P

[ Voor 23% gewijzigd door Exigence op 02-11-2004 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

Tja 2700 ook hier geen prob :), toch is verder een keer spelen met de zooi :) denk niet dat ik nog veel hoger kom maar goed had niet de 2700 verwacht van te voren ;) Had voor 2500 a 2600 ook al getekend :D

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~cleme359/proc.JPG

Btw air cooled ;)

[ Voor 26% gewijzigd door William/Ax3 op 02-11-2004 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Niet echt stabiel hier met brakke koeling..
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ethanol/oc.JPG

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu met lagere vcore: 1.616V

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/paul.nijpels/2700MhzV2.JPG

More to come, deze gaat zekerz onder Prom.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 101975 op 02-11-2004 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Speedy-J schreef op 02 november 2004 @ 19:28:
[...]

Heu raar dan ,Ik heb dat ding al enkele maanden in me bak hangen..
2.4GHz 512kb :)
Gosh ik heb ook een 0.6..
http://www.amd.com/us-en/...9485_9487%5E10248,00.html

sjit, ik heb ernaast zitten kijken, sorry

3400+ is altijd 512KB dus...

nu heb ik op de site (www.athlon64ocdb.tk) een fout gemaakt denk ik, daar staat namelijk een 3400+ s754 met 1024kb l2..

moet hier een 512 naast komen? of moet deze veranderd worden in 1024, want er zijn wel steppings bij ingevuld, ik ben even de weg kwijt :(

[ Voor 26% gewijzigd door mr._Anderson op 02-11-2004 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81502

Er bestaan 2 versies op S754:

3400+ 2.2Ghz 1024kb Clawhammer
3400+ 2.4Ghz 512kb Newcastle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Anoniem: 81502 schreef op 02 november 2004 @ 20:49:
Er bestaan 2 versies op S754:

3400+ 2.2Ghz 1024kb Clawhammer
3400+ 2.4Ghz 512kb Newcastle
Bedankt, de 3400+ 2.2Ghz 1024kb Clawhammer stond er goed in,

de 3400+ 2.4Ghz 512kb Newcastle is toegevoegd.

als mensen ooit modellen missen en fouten zien op de website, mail me dan aub: athlon64ocdb@hotmail.com , bij voorbaat dank.

[ Voor 18% gewijzigd door mr._Anderson op 02-11-2004 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Speedy-J schreef op 02 november 2004 @ 20:01:
Niet echt stabiel hier met brakke koeling..
[afbeelding]
Hmm, lijkt me niet echt super, ik haal 2650 screenshot stabiel met air koeling, en dat is met een gare 3000+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

DaWaN schreef op 02 november 2004 @ 20:59:
[...]

Hmm, lijkt me niet echt super, ik haal 2650 screenshot stabiel met air koeling, en dat is met een gare 3000+ :P
Hoor je mij zeggen dat het super is Mister wise guy ? :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Speedy-J schreef op 02 november 2004 @ 21:03:
[...]

Nou nou, mag het ff wat minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Speedy-J schreef op 02 november 2004 @ 21:03:
[...]

Sorry :| Mjah, ik dacht dat een 3400+ wel wat harder ging op water, dus zit niet zo heel veel verschil tussen 3000+ en 3400+ IMO dan.
Anoniem: 53576 schreef op 02 november 2004 @ 21:18:
[...]

Nou nou, mag het ff wat minder?
Maakt niet uit joh ;) Mijn fout B)

[ Voor 25% gewijzigd door DaWaN op 02-11-2004 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

DaWaN schreef op 02 november 2004 @ 21:19:
[...]

Sorry :| Mjah, ik dacht dat een 3400+ wel wat harder ging op water, dus zit niet zo heel veel verschil tussen 3000+ en 3400+ IMO dan.

[...]

Maakt niet uit joh ;)
Hm sorry ja ik kwam wat super kort door de bocht ,niet vergeten dat ik met super cheap spul zit te oc'en :)
Iedere Mhz meer uit zo'n super cheap ass plank is leuk mee genomen hehe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Speedy-J schreef op 02 november 2004 @ 21:24:
[...]

Hm sorry ja ik kwam wat super kort door de bocht ,niet vergeten dat ik met super cheap spul zit te oc'en :)
Iedere Mhz meer uit zo'n super cheap ass plank is leuk mee genomen hehe..
Mjah, wou je zeggen dat een LanpartyUT lekker is dan ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kakaroto schreef op 02 november 2004 @ 16:14:
[...]

- BSOD en dan pc uit

[EDIT]
Je hebt gelijk gekregen :) Meer volt maakte idd niets uit.

Kom ook op een mp van 10x niet hoger dan 2797 mhz. Niet dat ik daar ontevreden over ben.... integendeel :>
Nieuw pifast record voor mij, daarmee de snelste op water en de snelste 3500+ (niet dat er al veel winchesters zijn in nl maar goed :Y) )

Screenshotje

Ook lekker dat het mem 1:1 1T loopt op 279 2.5-3-3-5 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81481

DaWaN schreef op 02 november 2004 @ 20:59:
[...]

2700MHz met een brakke voeding?
Ik teken ervoor. ;)
Mijn 3400+ Claw wil echt niet hoger dan 2,5GHz op waterkoeling, het is wel een van de eerste 3400's moet ik zeggen.

Nieuwe 3400+ op komst. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Anoniem: 81481 schreef op 02 november 2004 @ 22:17:
[...]

2700MHz met een brakke voeding?
Ik teken ervoor. ;)
Mijn 3400+ Claw wil echt niet hoger dan 2,5GHz op waterkoeling, het is wel een van de eerste 3400's moet ik zeggen.

Nieuwe 3400+ op komst. :Y)
Er staat brakke KOELING maar dat valt alles mee IMO, die koeling was iig beter dan boxed (So-A waterkoel blokje op A64) En jij hebt een claw die op veel punten met zn 1024kb L2 sneller is dan menig NewCastle :)

[ Voor 3% gewijzigd door DaWaN op 02-11-2004 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fern
mr._Anderson schreef op 02 november 2004 @ 17:47:
[...]

Ik kan het bordje van The Doctor kopen,misschien doen?of toch maar niet!

PowerStation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
Anoniem: 53576 schreef op 02 november 2004 @ 21:41:
[...]

Je hebt gelijk gekregen :) Meer volt maakte idd niets uit.

Kom ook op een mp van 10x niet hoger dan 2797 mhz. Niet dat ik daar ontevreden over ben.... integendeel :>
Nieuw pifast record voor mij, daarmee de snelste op water en de snelste 3500+ (niet dat er al veel winchesters zijn in nl maar goed :Y) )

Screenshotje

Ook lekker dat het mem 1:1 1T loopt op 279 2.5-3-3-5 ;)
:) loopt je mem nu beter op de winchester dan met je newcastle?
Dat zou een hoop verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fern schreef op 02 november 2004 @ 23:26:
[...]

Ik zou nooit meer een Epox kopen, te veel problemen mee gehad.
Bij de 8KDA3+ schommelde de Vcore veel te veel, soms wel met 0.07V. Zeker als je je max wilde op zoeken zocht dit voor problemen. Zo had mijn CH 1.78V nodig om stabiel te werken op 2.7 Ghz. Alleen schakelde de OVP soms in omdat de Vcore omhoog schommelde en dan reboot de boel weer. Aan de voeding lag dit niet, is een Tagan 480W die uitstekend werkt met mijn Dfi. Ook waren er veel bios bugs en soms kreeg ik BSOD's zonder reden.

Mijn Epox had ik aan iemand verkocht maar hij bleek dus dood te zijn. Ik heb hem RMA gestuurd naar Informatique (tot 3x toe). En elke keer was er iets mis met het moederbord, ik had rev 0.3 vervangende moederborden rev1. Maar ze waren nog steeds brak.
Laatste moederbord deed het weer niet en heb ik ook maar teruggestuurd en ik heb m'n geld terug gevraagd. Als ze in 3 keer nog geen werkend moederbord kunnen geven 8)7 En ik dus elke keer de verzendkosten betaald :'(

Aan de cpu lag het niet want die draait nu vrolijk zijn rondjes op een Dfi.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 101975 op 02-11-2004 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fern
Anoniem: 101975 schreef op 02 november 2004 @ 23:35:
[...]

Ik zou nooit meer een Epox kopen, te veel problemen mee gehad.
Bij de 8KDA3+ schommelde de Vcore veel te veel, soms wel met 0.07V. Zeker als je je max wilde op zoeken zocht dit voor problemen. Zo had mijn CH 1.78V nodig om stabiel te werken op 2.7 Ghz. Alleen schakelde de OVP soms in omdat de Vcore omhoog schommelde en dan reboot de boel weer. Aan de voeding lag dit niet, is een Tagan 480W die uitstekend werkt met mijn Dfi. Ook waren er veel bios bugs en soms kreeg ik BSOD's zonder reden.

Mijn Epox had ik aan iemand verkocht maar hij bleek dus dood te zijn. Ik heb hem RMA gestuurd naar Informatique (tot 3x toe). En elke keer was er iets mis met het moederbord, ik had rev 0.3 vervangende moederborden rev1. Maar ze waren nog steeds brak.
Laatste moederbord deed het weer niet en heb ik ook maar teruggestuurd en ik heb m'n geld terug gevraagd. Als ze in 3 keer nog geen werkend moederbord kunnen geven 8)7 En ik dus elke keer de verzendkosten betaald :'(

Aan de cpu lag het niet want die draait nu vrolijk zijn rondjes op een Dfi.
Sorry,vergat te vermelden dat "The Doctor"een DFI NF3-250 heeft.

PowerStation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kakaroto schreef op 02 november 2004 @ 23:32:
[...]

:) loopt je mem nu beter op de winchester dan met je newcastle?
Dat zou een hoop verklaren.
Nee, dit is nieuw mem, ocz rev2 platinum, dc kitje van een gig. Had hiervoor EB pc3500 draaien met een newcastle. Heb dat EB nog niet gerpobeerd met de winchester. Was ik ook niet van plan want ik weet al dat dat EB niet zal kunnen tippen aan dit Rev.2 ;)

Dit rev2 spul is echt te gek!! Draait op zn gemakkie 1:1 1T op 279 2.5-3-3-5 :> >:)

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 53576 op 02-11-2004 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
Anoniem: 53576 schreef op 02 november 2004 @ 23:48:
[...]

Nee, dit is nieuw mem, ocz rev2 platinum, dc kitje van een gig. Had hiervoor EB pc3500 draaien met een newcastle. Heb dat EB nog niet gerpobeerd met de winchester. Was ik ook niet van plan want ik weet al dat dat EB niet zal kunnen tippen aan dit Rev.2 ;)

Dit rev2 spul is echt te gek!! Draait op zn gemakkie 1:1 1T op 279 2.5-3-3-5 :> >:)
Ik weet het, heb zelf GSkill PC4400. :)
Maar hoe hard gaan die nou bij jouw in dual channel? of heb je dat nog niet getest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/paul.nijpels/2850MhzV3.JPG

Nu onder Prometia :P

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/paul.nijpels/3000MhzV3.JPG

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 101975 op 03-11-2004 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Fern schreef op 02 november 2004 @ 23:26:
[...]

Ik zou zeggen kijk even naar ervaringen met het bord :Y) (epox schijnt dus ook al niets te zijn lees ik hierboven, hoewel ik in vorige deel threads toch epox vaak voorbij zag komen en hij goed was voor voltage mods enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Woei wat is dat ding rete snel zeg ,Ken hij nog een stukje harder ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
Gisteren mijn nieuwe spul binnengehad:
A64 2800+
DFI Lanparty UT 250Gb
MDT 512 MB PC3200 Cas 2,5

Vanmorgen even met de nforce clockgen zitten spelen. Alles verder op standaard timings en met Boxed koeler. Even gebencht op 9x240. CPU blijft daarbij onder de 50 graden. Ik kwam op 58,.. sec Pifast uit mijn hoofd. Ik ben nu niet thuis, dus kan het niet nakijken. Op 250 hing alles. Geen tijd gehad om uit te zoeken waar dat aan lag. Komend weekend maar weer verder tweaken. Binnenkort de max eens opzoeken.
Tot nu toe ben ik niet ontevreden, aangezien het allemaal out of the box is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Muse schreef op 03 november 2004 @ 13:27:
Gisteren mijn nieuwe spul binnengehad:
A64 2800+
DFI Lanparty UT 250Gb
MDT 512 MB PC3200 Cas 2,5

Vanmorgen even met de nforce clockgen zitten spelen. Alles verder op standaard timings en met Boxed koeler. Even gebencht op 9x240. CPU blijft daarbij onder de 50 graden. Ik kwam op 58,.. sec Pifast uit mijn hoofd. Ik ben nu niet thuis, dus kan het niet nakijken. Op 250 hing alles. Geen tijd gehad om uit te zoeken waar dat aan lag. Komend weekend maar weer verder tweaken. Binnenkort de max eens opzoeken.
Tot nu toe ben ik niet ontevreden, aangezien het allemaal out of the box is. :)
MDT wil op CL3 veel harder als op CL2,5, bij mij hebben die repen ook geen zin op 250 CL2,5 maar met CL3 racen ze door tot 265 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:05
ik heb mdt gehad dat ging niet veel hoger dan 240....dus het is een kwestie van mazzelen :)
Pagina: 1 2 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op dat dit topic specifiek bedoeld is voor de resultaten en informatie over Atlon64 processoren, als je vragen hebt over de basis van overklokken etc. gelieve dat niet hier te vragen