JumpStart schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 19:57:
* JumpStart springt ook maar even middenin dit topic ...
Ik
had een 350D op het oog, mooi qua kosten/prestatie, precies wat ik in gedachten had... Totdat ik de bewuste camera in mijn handen had in een winkel. Exit 350D, want mijn klauwen zijn gewoon te groot, of preciezer: mijn vingers zijn veel te lang. Middelvinger zit klem tussen grip en lensmount, laat nagelvijsel achter op het matte plastic, en ondertussen kan ik dan de pink van mijn linkerhand nog in de ruimte tussen grip en vingers duwen. Dat gaat dus niet werken. En nee, een 20D is echt boven budget.

Kun je leven met een 'iets langzamere 20D' ? Ga dan voor een nieuwe 10D+Grip. Dan zit je om en nabij het budget van een nieuwe 350D, misschien een 100 euro erboven. (In Duitsland zit je zelfs precies op dat budget:
http://www.topfoto.de/ Daar heb ik mijn 10D+Grip ook vandaan. Goede winkel wat betreft mailresponse en levering.)
Kom anders eens langs om mijn 10D te bekijken als je naar Limburg wilt komen (en als er in jouw buurt niemand is met deze camera natuurlijk).
Ga ik voor de Limited Edition Black 300D kit (inclusief battery grip) voor ruwweg 800 a 850 euro? Of ga ik voor een 10D body voor 1000 euro? In beide gevallen zou er nog iets als een all-round Sigma 24-135 mm F2.8-4.5 of soortgelijks bijkomen.
Echt, ga voor de 10D. De 10D heeft een aantal extra functies, is groter, sneller, meer buffer, en bedient sneller. Doe jezelf een FREAKING groot plezier en ga voor de 10D+Grip nu je hem nog krijgen kunt.
Van de 300D met grip weet ik dat 'ie prima in de hand ligt, met die lange vingers van mij. Van de 10D verwacht ik hetzelfde omdat de afmeting zo goed als gelijk is aan de 300D.
Maar dan? 300D is gemaakt van plastic. Dat is 'el cheapo' vergeleken met de magnesium body van de 10D. De 300D kan met EF en EF-S lenzen overweg, de 10D alleen met EF lenzen.
EF mount is genoeg. Ik vind de EF-S lenzen tot nu toe nog steeds niet up to par. Ik koop geen EF-S/DC lenzen; lenzen zijn het slechtst aan de rand, en een full-frame lens heeft dus een voordeel: de slechtere rand wordt niet gebruikt op een DSLR. Bij een EF-S/DC lens is dat wel het geval. Wat betreft de bouw is de 10D veel robuuster. De 300D is zeker niet een pakje boter, maar de 10D is gewoon een stuk beter.
Een volledig overzicht van de verschillen kan je lezen in de
300D review op
www.dpreview.com. Verder weet ik ondertussen dat de 300D ook nog "op te voeren" is (hacked firmware flash nodig) met een aantal 10D features, zoals de 3200 ISO setting en semi handmatig focussen.
Er worden inderdaad functies onder bestaande knoppen gepropt. Feit blijft dat de 10D sneller bedient, en een snellere camera is. (Tegenover de 20D is de 10D traag, maar hij is zéker sneller dan de 20D. De 10D en 350D zijn ongeveer gelijk, met uitzondering dat de 10D veel langzamer naar flashkaartjes schrijft.)
Uiteraard is de 10D beter dan de 300D. Maar het scheelt ook 150 euro plus kitlens plus battery grip. Alles bij elkaar dus pak 'em beet 350 euro. De grote vraag wordt dan: Is de hogere kwaliteit en functionaliteit van de 10D die meerprijs waard?
Ja. JA.
JA!
Kijk eens, zoals ik zei, op
www.topfoto.de. Die hebben nog een 10D+Grip voor 999 euro. Alleen al de robuustheid, extra stevigheid, en voorál de bedieing van de 10D maken het een betere koop. De extra functies, met name Flash Exposure Compensation (kan ook op de flitser als het moet, maar de camera is sneller te hanteren), en de extra custom functions van de 10D zijn de moeite waard.
Ik heb gewacht en gewacht totdat de 10D binnen mijn budget kwam omdat ik de 300D te beperkt vond als DSLR. Ik heb er geen spijt van. Zoals ik al aangaf, als je wil mag je langskomen om het ding te bekijken als er in de buurt niemand is die hem heeft. (Of we spreken ergens halfweg af; jij zit toch in Delft meen ik me te herinneren? Eindhoven ofzo kan dan wel, al weet ik daar geen weg

)
edit: en ik heb dus ook een 24-135 van Sigma, een 135-400, en een externe flitser. Kun je dat ook meteen zien als je wil
[
Voor 6% gewijzigd door
Katsunami op 19-04-2005 20:59
]