Het concept 'overstappen' vind ik een beetje vreemd - het impliceert dat mensen een soort merkentrouw hebben die grondzakelijk irrationeel is.
Ik heb overwegend Intel-based PC's gehad, een korte bloemlezing (eigenlijk momentopnames, ik heb na mijn eerste nooit een volledige PC gekocht, onderdelen heb ik altijd als poule beheerd)
- Intel P60 met SiS 501 chipset op MSI mobo
(mijn eerste eigen PC, ouders hadden voor die tijd een i386DX-16 en een Am386DX-20 gehad)
- Intel Celeron 366 met i440BX chipset op AOpen mobo
- AMD K6-2 350 met Via MVP3 chipset op DFI mobo
- Intel P3-700 met i440BX chipset op Asus mobo
- AMD Duron 750 met SiS 735 chipset op ECS mobo
Stuk voor stuk waren het de beste keuzes qua prijs/prestatie op dat moment. Merkentrouw is er nauwelijks bij te pas gekomen, beschikbare reviews des te meer
Na die laatste is het een beetje uit de hand gelopen, wat hier momenteel systeem ligt te zijn:
Intel Celeron 1000 met Via 694T chipset op Asus mobo
Intel P3-500 met i440BX chipset op Asus mobo
2x Intel P2-400 met i440BX chipset op Asus mobo
Intel P4-1300 met i850 chipset op Fujitsu-Siemens mobo
AMD K6-2+ met ALi Aladdin V chipset op Jetway mobo
AMD Duron 1300 met Via KT266A chipset op Asus mobo
(om nog maar te zwijgen over non-x86 zooi)
Geen touw aan vast te knopen, je zou denken dat ik Asus fan ben, maar dat er zoveel hier staan is toeval, sommige heb ik geruild (de dual P2 en KT266A), waarbij specs relevant waren, dat het Asus werd was toeval. De andere mobo's heb ik voor EUR 1/stuk in grabbeltonnen gevonden, dat daar twee perfect werkende Asusjes tussen zaten was alleen maar mooi meegenomen
Kortom, ik ben nooit 'overgestapt' en zal het vermoedelijk ook niet in de toekomst doen- als een AMD beter past bij mijn plannen dan een Intel dan koop ik AMD, voor mijn part Via of Transmeta als dat zo uitkomt. Maar omgekeerd zal ik nooit Intel schuwen omdat het Intel is...
P.s. ten tijde van de 386 en 486 was het verschil prijs/prestatie veel groter dan nu- de Am386DX-40 was significant goedkoper dan de i386DX-33 en had exact dezelfde IPC. Diezelfde Am386DX-40 was trouwens ook in de meeste software sneller dan een 3x (!) zo dur

i486DX-33. Datzelfde herhaalde zich trouwens in de late 486 dagen- de Am486DX4-120 was zowel sneller als goedkoper dan de i486DX4-100. Het is pas sinds de Pentium-tijdperk dat Intel soweiso overtuigend beter heeft weten te presteren (de FPU van AMD chips is pas met de K7 core fatsoenlijk geworden)- die periode, van 1995-1999 was de uitzondering, wat we nu zien is eigenlijk gewoon voortzetting van de periode ervoor als je puur op prijs/prestatie kijkt.