Hij is/was een jood. Maar ik zou niet weten hoe Hij genetisch in elkaar zit.
Ik denk dat het grootste twistpunt is, of iemand de overtuiging heeft dat wijsheid in hemzelf zit, of dat wijsheid van buitenaf verkregen wordt.
Dat denk ik ook.
In het eerste geval zal iemand alles lezen en er letterlijk het zijne van denken, absorberen wat hij nodig vind en in zijn wereldbeeld inpassen. In het tweede geval zal het heilige boek een voorschrift worden dat letterlijk, of bijna letterlijk gevolgd moet worden op straffe van..
Dat eerste geval ben ik met je eens.
Maar het tweede, en dat slaat natuurlijk ook op mijn persoon, heeft niets met 'op straffe van..' te maken. Ik hoef me nergens aan te houden. Tenminste, het is irrelevant of ik me eraan probeer te houden, want ik ben niet in staat om me eraan te houden.
Zondigen (je niet houden aan de voorschriften in de bijbel) is de grootste ver
slaving van de mens. En uit onszelf zijn we niet van die verslaving af te helpen.
Deze beide gezichtspunten zijn niet te verenigen en vormen volgens mij de bron van godsdienstgerelateerde conflicten. De ene groep ziet de andere groep als godslasteraars die de heilige waarheid ontkennen en zichzelf als god willen zien, de andere groep ziet de gelovigen als zielige afhankelijke en humorloze personen die een voorschrift nodig hebben omdat ze niet voor zichzelf kunnen denken.
Erg mee eens. Al zijn er genoeg niet-christenen die ik niet als godslasteraars zie. Die kwetsen niet, maar hebben wel een mening over de bijbel die niet overeenkomst met mijn mening.
Dat jij mensen die de bijbel niet letterlijk geen christenen vind, is natuurlijk onzin.
Ga maar eens na hoeveel christelijke mensen letterlijk nemen en hoeveel niet; ik denk dat de meeste mensen het symbolisch opvatten.
Een christen is in letterlijke zin een 'volgeling van Christus'. En volgens mij kun je je slechts zo noemen, wanneer je de gevolgde, in dit geval Christus, in alles volgt. En door dan te beweren dat Hij een leugenaar is (je ontkent immers Zijn opstanding en andere wonderen) ben je volgens mij een hypocriete volgeling. (ik zeg het maar even 'sterk' zodat ik niet verkeerd begrepen word)
Jou interpretatie wijst er alleen op dat jij sterk in de bijbel gelooft; dit maakt jou niet meer christelijk.
Wel dus.
Er zitten wel heel veel vertaalfouten in de bijbel.
Terugstappen is geen mogelijkheid, omdat er geen eerste versie of iets dergelijks is gevonden; alles is een vertaling.
Tja, het probleem is dat ik niet kan zeggen dat je ongelijk hebt, en ook niet dat je gelijk hebt. Ik weet het gewoon niet. Het enige dat ik weet is dat de bijbel, en laat ik voor het gemak de statenvertaling noemen, in zichzelf geen tegenstrijdigheden kent. Er staan geen dingen in die door dezelfde bijbel bestreden worden en bovendien is er door de wetenschap van nu geen enkel hoofdstuk uit de bijbel ontkracht.
Begrijp me niet verkeerd, maar ik kan het simpelweg niet vatten dat mensen zo stellig overtuigd kunnen zijn van iets wat simpelweg niet aantoonbaar is of gemaakt kan worden.
Tja... ik zou zeggen: lees de bijbel. Ga er eens van uit dat het WAAR is en ga desnoods op zoek naar dingen waarvan je denkt/vindt dat ze onjuist zijn. En ga er vervolgens standaard van uit dat hetgeen waarvan jij denkt/vindt dat ze onjuist zijn, anders bedoeld worden dan je in eerste instantie denkt. Bid om wijsheid en inzicht, praat veel met andere christenen en vraag hen hoe zij een stuk lezen. En God zal je overtuigen.
Verder kan ik me het heel goed voorstellen dat je het vreemd vindt. Ikzelf vind het ook vreemd. Je moet weten dat ik mezelf niet dom vind en wel heel sceptisch.
Om het heel eenvoudig te stellen: het kan er bij mij niet in om "zomaar" op grond van verhalen van anderen en een "gevoel" wat er bij komt, te geloven in iets wat zo'n essentieel onderdeel van je leven uit gaat maken.
Zie mij verhaal hierboven. Het is een keuze om er standaard van uit te gaan dat het waar is.
Weet je, ik kan er echt helemaal, helemaal niks mee als iemand zegt dat ie God in zich, of bij zich voelt en dat hij het licht gezien heeft.

Ik kan er ook niet zoveel mee als ze zeggen dat hij/zij het licht gezien heeft of andere 'spectaculaire' dingen. Wel kan ik ENORM ontroerd raken van het feit dat Iemand, die veel groter is dan de meest respectabele en machtige mens op aarde, zich vernederde en de klappen opving die eigenlijk bestemd waren voor het grootste uitschot van de aarde.
En het begint met het beseffen dat de mensheid het grootste uitschot is op aarde die de oorzaak is van alle ellende. En dat ik deel ben van die oorzaak.
Als ik dat besef, dat Hij dat deed voor mij, dan ben ik wel even stil ja. En dat kan me blij en vooral dankbaar stemmen.