Ik ben benieuwd naar dat stukje
Heb een poging het terug te vinden met de search, maar het ging iig om uiterst speculatieve theoretische natuurkunde als
http://xxx.lanl.gov/abs/hep-th/0103239 . Niet echt bewezen natuurlijk, maar waarom zou je je als materialist daar iets van aantrekken? Het is in ieder geval beter dan geen antwoord

Dat is inderdaad heel mooi, maar imo ook behoorlijk speculatief
Natuurlijk

Maar maakt dat uit? En is een geloof in, noem eens iets, een schepping van de wereld in zeven dagen door een godheid niet nog veel speculatiever?
Een materialistische levensovertuiging is niet hetzelfde als het bedrijven van wetenschap. Daarom zie ik niet in waarom de strikte regels van wetenschap voor zo'n levensovertuiging zouden moeten gelden.
Hij zegt niet dat het niet kan, maar dat het tot op dit moment niet verklaarbaar is. Je hebt gelijk dat er in principe geen ziel nodig is; het is dus geen geldig argument tegen het bestaan van bewustzijn zonder ziel. Ik vind 'ziel' trouwens even goed te hanteren als bijv. 'bewustzijn'.
Dat het niet volledig verklaarbaar is, vind ik geen argument. Immers, niets zal ooit volledig verklaarbaar zijn, aangezien wetenschap zich altijd bezig zal houden met het maken van modellen voor de werkelijkheid. Beetje flauw om op basis daarvan een levensovertuiging onderuit te schoppen

En ik maar denken dat de echte 'verlichten' vaak spirituele leiders zijn
Hee, laat mij mijn rethoriek nu ook eens uitleven

Serieus: ik kan me echt niet aan de indruk onttrekken dat zeer spiritueel ingestelde mensen, bijv. spiritueel leiders, het meest verlicht zijn. Correct me if I'm wrong.
Spiritueel leiders zoals de Paus en de Ayatollah's in Iran bedoel je?
Dit lijkt me een nogal zinloze beauty contest, eerlijk gezegd.
Toch ben ik van mening dat het spiritualisme een betere zienswijze herbergt dan het materialisme. Misschien is het 'wishful thinking', maar ik denk dat er een hogere werkelijkheidsvorm bestaat dan de materiële. Die zienswijze geeft voor mij plek aan een hoop dingen, bijv. zaken als bijv. astrologie, geesten, paranormale dingen et cetera.
Dat begrijp ik vaak niet. Het is net als in Science Fiction: Op het moment dat de schrijver het verhaal niet meer rond krijgt, gooit hij er maar even een zooi extra dimensies, wat warpjes en wat tijdreizen in

Op dezelfde manier wordt vaak een bovenstoffelijke wereld gebruikt: Als er iets buitengewoon lijkt, wordt er meteen maar een extra eigenschap aan de bovenstoffelijke wereld toegevoegd om het te verklaren. Dat vind ik geen verklaring, het is het hernoemen van datgene wat je niet begrijpt tot iets fundamenteel onkenbaars.
O ja, en om nog even op de wetenschap terug te komen: is het niet verwonderlijk dat de natuurwetten zoals ze na de oerknal zijn ontstaan zo verschrikkelijk mooi tot stand zijn gekomen? Kijk naar de zwaartekracht, de constanten in de natuur, het gewicht van protonen en elektronen: ze vormen de perfecte omstandigheden voor het onstaan van leven. Toeval? Nog iets: de snelheid waarmee het heelal uitdijt. Einstein dacht eerst, onterecht, dat deze snelheid nul was, maar het scheelt niet veel - gelukkig. Is het toevallig dat die snelheid zo verschrikkelijk laag is? Het kan toeval zijn, maar ook de hand van God
Waarmee God weer een nieuw plekje gekregen heeft waardoor hij weer precies niet conflicteert met de huidige wetenschap

In feite is dit het antievolutieargument, maar dan op een niveau waar de evolutietheorie niets meer over zegt. Ik vind God geen bevredigende verklaring, zeker niet voor iets waarvan ik verwacht dat de wetenschap er ooit nog wel eens iets over te zeggen kan krijgen. Een afleiding van de natuurconstanten bijvoorbeeld.
Of het verwonderlijk is, valt weinig over te zeggen. Allereerst weet ik helemaal niet of de natuurwetten wel zo verschrikkelijk mooi zijn. Vast staat in ieder geval dat het niets uitmaakt of bijvoorbeeld de zwaartekracht 10% meer of minder is, er is een zekere mate van tolerantie. Voor grotere afwijkingen zal de niche waarin leven ontstaat veranderen, maar dat wil niet zeggen dat die niche niet ergens in het heelal voorkomt. Verder durf ik niet te beweren dat leven niet kan ontstaan onder totaal andere parameters. Tot slot, als er meedere heelals bestaan met elk andere natuurconstanten, kan een antropisch principe gebruikt worden om te verkaren waarom er precies hier leven is ontstaan.