AtomskZucht.. ik meende dat ik "ellende" zei, niet "dood".. Als je m'n woorden gaat verdraaien, kan hier net zo goed mee ophouden natuurlijk.
het realiveert de ellende in de zin van "het gaat weer voorbij".
Ik verwees niet naar het woord 'ellende' maar het einde van de ellende: " het gaat weer voorbij" (die ellende). Hoe? De dood. Gezien de context: leven als tijdelijke 'fase' is die interpretatie prima te verdedigen. Begrijp me niet verkeerd, ik sta niet onwelwillend tegenover enig cynisme.

Tegen sommig leed kun je vechten. Bij ander leed (ongeneesbare ziektes bijv.) valt er weinig te vechten.
Dat klopt. Dan kun je 2 dingen doen: je heel druk maken, of niet. Berusten is in dat geval een prima keuze. Maar niet als je als slaaf 12 uur per dag moet werken. Dat je onderdrukt wordt. Of wat dan ook.
Dan hoef je daar niet in te berusten, maar kun je God bidden of Hij je wil genezen. God kan zo'n gebed verhoren: de dominee van de kerk waar ik naartoe ga heeft meegemaakt dat mensen op zijn gebed weer beter werden. Niet van een verkoudheid, maar van een ziekte waarbij de medische wetenschap het al opgegeven had.
Nu doelde ik niet op het vechten tegen ziektes, maar dat even terzijde. Dit is de klassieke en eeuwig terugkerende "argumentatie" die telkens weer wordt aangedragen. Altijd deze vorm :
......bidden........genezen.......
Ten eerste is een anekdote nog geen bewijs. Je weet namelijk niet wat er was gebeurd als er niet gebeden was. Wie weet was die persoon ook wel opgeknapt, tegen verwachting van de artsen in. Daarom zijn dit soort anekdote's betekenisloos.
Ten tweede is er geen enkele relatie gevonden, na gedegen onderzoek, tussen bidden en bijv genezing van mensen.
Nergens staat echter dat sex binnen het huwelijk walgelijk zou zijn. Christenen die beweren wat jij zegt, zijn dus enigszins de weg kwijt. Maar ik krijg de indruk dat wat ik ook zeg, jij vrolijk kraaiend blijft rondhopsen op je stokpaardjes.
Ik heb het hier over "Religie als fenomeen" niet over "wat er in de bijbel staat". Als je kijkt naar het verleden dan zie je dat in ieder geval de christelijke religie seks als een noodzakelijk kwaad beschouwt. Het mag functioneel zijn, om kinderen te krijgen, maar meer niet. Volgens mij staat de Islam er iets minder negatief tegenover, maar ik ben geen islam kenner.
Hoe je aan die indruk komt is mij niet duidelijk. Verder is het geen relevante opmerking binnen dit gesprek.
Nee, je verkracht hier een voorbeeld: als iemand het spreekwoord "we vergeten het beste paard van stal" gebruikt, wordt je dan ook kwaad? Zo van "WAT! Noem je mij een dier??!!!"

Kinderachtig.
Lees de faq:

<- dergelijke smileys dienen vermeden te worden. Over kinderachtig gesproken: Q is van mening dat er geen fundamenteel verschil is tussen mensen en dieren dus daar zal ik niet snel over vallen. Daarnaast is het een gezegde.
Mijn bezwaar is weldegelijk terecht. De relatie tussen ouder en kind is die van ouder en kind, niet van maker en object, waarbij de maker het object zomaar kan vernietigen. Jouw voorbeeld laat duidelijk zien dat je de relatie tussen God en 'zijn schepping': de mens, afbeeld als een relatie tussen maker en object. Maar het zou een relatie moeten zijn als ouder en zijn kind. Meestal sturen we een kind bij, geven we een kind een keer een tik, maar doodslaan?
"Waarom is jouw moeder een roddelaarster? Leg eens uit?" Met zulk soort vragen probeer je mij te dwingen jouw mening als een feit te accepteren. Nee, dank je.
Er staat simpelweg: waarom zou God onschuldige kinderen vermoorden? Leg eens uit?
Dat is een normale vraag. Een vervolg vraag daarop is: wat zouden die kinderen gedaan kunnen hebben dat ze schuldig maakt en waarom ze de doodstraf verdienen?
Ik ook niet. Om voor de laatste keer te herhalen: de ellende in deze wereld is het gevolg van de zondeval (het verlaten van God). Jij erkent dit niet en vindt dat God gewoon alle ellende moet voorkomen alsof er nooit een scheuring tussen mens en God heeft plaatsgevonden.
Dat laaste is niet een juiste voorstelling van zaken, ik val het op een ander punt aan. Het gaat er om dat de actie van iemand anders, zeker als deze voor mijn geboorte heeft plaatsgevonden, mij in geen enkel opzicht aangerekent kan worden. Dat is onrechtvaardig. Je kunt bovenstaande wel herhalen, maar rechtvaardiger wordt het niet.
Het laat zien dat dit 'zondeval' denken niet rechtvaardig is.
Typisch trouwens dat er bij ongeluk altijd God wordt bijgehaald als de schuldige, maar dat er bij geluk (geboorte van een gezonde baby) er geen dankjewel vanaf kan. Dan bestaat God ineens niet meer.
Dat is jouw visie.
Je haalt je de schuld tegenover je medemens en je schuld tegenover God doorelkaar.
Nee hoor het ging om de fout in de analogie. Geld schuld is iets anders als schuld door "slechte" daden oid. Of je die schuld nu hebt jegens mensen of God, dat maakt voor het principe niets uit.
1. Men neme een groep mensen die stoute dingen hebben gedaan.
2. Dan komt God en die laat zijn onschuldige zoon (door een aantal van hen) vermoorden
3. Alle mensen zijn verlost van hun schuld (jegens God)
Logica ontbreekt.
Maar ik ben je verdraaiingen beu en verder heb ik geen behoefte aan godslasterlijke mp3's van Hans Teeuwen.
Dat eerste is niet waar, dat heb ik hierboven wel aangegeven. Dat tweede: ach, jij niet, misschien dat andere mensen wel van een lolletje houden?
Zoals Spreuken 14:7 zegt: "Ga weg van de tegenwoordigheid eens zotten mans; want gij zoudt bij hem geen lippen der wetenschap merken."
Adios Q
Ach... wat vertederend

Word ik hier middels een bijbelspreuk als een "zotten mans" neer gezet? Foei toch. De Schrift misbruiken om andere mensen indirect te beledigen. Dat valt me toch wel erg tegen.
Adios!
[
Voor 3% gewijzigd door
Q op 10-09-2004 01:54
]