Ik denk niet dat God verzonnen is. Maar net zo min denk ik dat God degene is zoals hij nu door de meeste gelovigen omschreven en aanbeden wordt.
De oorlogen om godsdienst zijn te gek voor woorden. Alle kerken prediken hun
interpretatie van de bijbel en gebeurtenissen die erin staan. En op het moment dat je dingen
interpreteert ga je
altijd fouten maken. Daarbovenop heeft iedereen zijn eigen interpretatie en daardoor krijg je meningsverschillen. Ik zal een paar mooie voorbeelden geven van teksten die al op de 1e pagina staan die letterlijk heel anders zijn dan de interpretatie:
-God nam de 7e dag rust. Er staat nergens dat de mensen dat ook moesten doen, om maar iets te noemen.
-"God maakte het gewelf en scheidde het water onder het gewelf van het water erboven. Hij noemde het gewelf hemel". De hemel is dus tussenin het water. In elk geval niet in de lucht volgens de bijbel.
-Pagina's later lees ik dat Adam zich achter een bosje verschuilt omdat er van de appel is gegeten. De
almachtige God weet van niets, en is Adam zelfs kwijt... "God, de Heer, riep: Waar ben je?". Dat is nogal wat voor een almachtig iemand om een verstopte Adam achter een bosje kwijt te zijn..

-"De zonen van de Goden bedreven de liefde met de mensen en kregen kinderen." Moet ik hier meer over zeggen? Meervoud van God is Goden en ze hadden een mooie tijd!

Zo staat het gehele Oude Testament (het originele en minst ongeinterpreteerde) dus vol met dingen die elke kerk
totaal anders interpreteert, maar niemand leest het nog letterlijk. De gelovigen niet omdat ze de interpretatie met de paplepel ingegoten krijgen en de ongelovigen lezen de bijbel vaak helemaal niet dus die kennen ook alleen alles van horen zeggen. Dat God weet ik hoeveel mensen gewoon afmaakt omdat ze niet naar zijn zin zijn wordt ook vaak vergeten. Als je het allemaal letterlijk neemt is de God niet zo heel erg aardig. En letterlijk nemen is moeilijk, want dan kun je niet interpreteren en is het verhaal misschien anders dan je zou willen.
Dit is mijn kijk erop (en dan zo kort mogelijk, want ik kan er boeken over schrijven):
Was er toen een "God"? Volgens mij wel. Er zijn verschillende oer-oude culturen op verschillende werelddelen die onafhankelijk van elkaar allemaal min of meer hetzelfde verhaal vertellen. Ook in grottekeningen trouwens.Tenzij ze toen sms of telefoon gebruikten moeten deze mensen dus min of meer dezelfde god/goden gezien hebben. Als een God verzonnen wordt dan kan dat verhaal zich wel op één continent verspreiden, maar op een ander continent verzinnen ze niet precies hetzelfde verhaal. Ik kan heel erg veel concrete voorbeelden noemen maar dan type ik morgen nog.
Als je het oude testament, of andere tekst als het sanskriet of sumirische teksten letterlijk uitlegt kom je hier op:
De Goden (meervoud) kwamen met hun helpers, de engelen, naar de aarde. In de teksten, bijvoorbeeld ook de indische, kwamen ze in grote schepen met bulderend geraas uit de lucht. Luchtschepen dus, en er zijn tekeningen genoeg van te vinden. Op aarde schiepen ze de mensen naar hun eigen evenbeeld. Hoe ze dat doen zeggen ze niet. Aangezien wij vandaag de dag met DNA ook één en ander kunnen zegt dit niet
meer zoveel. Ik zeg meer, want moet je eens bedenken hoe mensen die geen technologie kennen, bijvoorbeeld een neanderthaler, ons zouden zien. Zouden die ons ook niet als goden zien? Bovendien haalt een God Eva uit een Rib van Adam. Eva ontstaat dus uit het DNA van Adam. Uit alles wat je leest kun je letterlijk halen dat de Goden wel veel macht hadden, maar niet
oppermachtig waren. Ze vlogen in schepen over de aarde en konden grote ontploffingen doen waarbij een licht vrijkwam dat zo fel was dat je er niet naar kon kijken. Zoals een hedendaagse atoombom. Als je het letterlijk leest lees je dat de Goden een volk uit de ruimte waren die hier op aarde leven creeerden voor een of ander doel. Niet meer en niet minder. Wij zijn volgens de geschriften dus afstammelingen van ruimtewezens die hetzelfde zijn als ons, alleen waren zij groter in lengte en ze werden 10 keer zo oud. De mensen werden eerst even oud maar dat beviel niet (macht) en de mensen werden aangepast om minder oud te worden. De mensheid was nog niet goed, dus toen ging er maar een grote zondvloed overheen. Volgens alle teksten bezitten de mensen verder precies dezelfde genetische eigenschappen als de goden zelf. We zijn dus allemaal godenzonen volgens de teksten.
Het grappige is dat de letterlijke teksten stuk voor stuk veel en veel geloofwaardiger zijn dan welke hedendaagse interpretatie in de kerk dan ook. En bovendien zijn er voor de letterlijke teksten ook echte harde bewijzen genoeg om die te ondersteunen. Het is maar net hoe open minded je nog bent en hoe gewillig om iets te lezen zonder te denken aan wat je altijd is verteld.
Zo kan ik nog uren en bladzijden door gaan, met bewijs op bewijs, maar of dat gewenst is in de hedendaagse maatschappij...
(Ps. Met deze theorie kun je bijvoorbeeld ook uitleggen (maar dat wordt interpreteren) hoe de pyramides zijn gebouwd, met wel degelijk technologie en zelfs betere dan die van ons.Ook waren ze waterdicht en dus tegen een zondvloed bestemd.

)