De Grote GoT FotoContest [September '04]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 2.550 views sinds 30-01-2008

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
De Grote GOT FotoContest 25-de editie: September 2004

Namens mij welkom in dit topic :)

Thema
Voor het thema en de omschrijving: zie 2-de bericht.

Een aantal Contest regels
Elke deelnemer kan tot de 25-ste van de maand 1 foto, door hem/haarzelf gemaakt, bijgedragen. De rest van de maand wordt er gestemd.

Thema
Het thema wordt gekozen door de winnaar van de voorgaande contest.
Foto's die niet voldoen aan het thema (+ toelichting), contest regels of GoTregels of aan minimale kwaliteitseisen worden verwijderd. Dat beoordeel ikzelf in eerste instantie, maar liefst zoveel mogelijk in overleg met de bedenker van het thema. In principe heeft iedereen hier een zegje over, er kan over gediscussieerd worden.

Het thema moet iedereen de mogelijkheid bieden deel te nemen. Er moet ook iets inspirerends van uitgaan. Het thema 'Grasveldje' biedt, (denk ik) te weinig variatie voor een leuke contest. Om de contest een beetje breed toegankelijk te houden doen we om de maand een simpel concreet thema. De andere maanden kunnen er dan uitstapjes worden gemaakt naar diepzinnig abstracte thema's.

Fotosoep
Wat mij betreft soept en cropt men er maar op los. Soepen kan mooi en nuttig zijn om een foto net dát te geven om hem mooi te maken. Zelfde geldt voor croppen. Dat is nou juist éen van de leuke dingen van digitale fotografie.
De kiezer beslist uiteindelijk of het een goede foto is of niet.
Teveel soepen leidt meestal wel tot afbreuk van de foto. Vergeet niet dat dit een foto-contest is en niet een Photoshop-contest!

GoT forum
Plaats hier geen foto's die niet aan de contest meedoen! Daar zijn andere topics voor. Plaats hier ook alleen maar die ene foto waarmee je mee wilt doen aan de contest.

Daarom: eerst goed nadenken over jouw invulling van het onderwerp en de uitvoering ervan, daarna pas posten in dit topic.

Het wordt wel gedoogd wanneer je na het posten van een foto bruikbare tips leest en daarna evt. iets verandert, maar het is dus niet de bedoeling dat iedereen 20 foto's gaat posten :)

Brainstormen in dit topic kan uiteraard wel, maar houd er dan wel rekening mee dat anderen jouw idee kunnen gaan uitvoeren :Y)

Stemmen
Je kunt (vanaf de 25-ste van de maand) 4 stemmen uitbrengen. Daarbij geef je 5 punten aan je favoriete foto, 3 punten aan je 2-de keus 2 punten aan je 3-de keus en 1 punt aan je 4-de keus. Nadat je gestemd hebt kun je ook zien hoe anderen hebben gestemd.

Houdt bij het stemmen niet alleen rekening met hoe mooi je de foto vindt, maar let ook op kwaliteit, originaliteit en vooral of de foto voldoet aan het thema. Geef geen punten aan een hele mooie foto die volgens jou niet voldoet aan het thema!

Als het voor jou belangrijk is dat de foto speciaal voor de contest is gemaakt, kun je bij het stemmen kijken naar de datum waarop de foto is gemaakt

Stemmen gebeurt op de fotosite

Uploaden
Om te kunnen uploaden moet je aangemeld zijn bij de fotosite. Om je aan te melden moet je tevens je GoT-id invullen. Dat nummer zie je onder in je browser als je op je naam boven een bericht van jezelf gaat staan.

Iedereen die zich aangemeld heeft mag per contest met 1 zelf gemaakte foto meedoen. Er is in principe geen maximaal aantal deelnemers.

Plaats ten eerste je foto hier in het topic en plaats daarbij een toelichting op de foto (gebruikte camera, uitleg over de foto, en vooral waarom hij aan het topic voldoet...). Hanteer bij het plaatsen van foto's de GoT huisregels. Plaats een kleine versie (max 600 breed) en maak een link naar de grote versie. Eventueel kun je vragen of je foto aan het thema voldoet, voor je'm naar de fotosite upload.

Vervolgens moet je je foto uploaden naar de fotosite (alleen jpg formaat). Let erop dat je upload met een url naar je foto! Je foto moet dus ergens op een website, die direct linking toestaat, gehost zijn. Foto's zonder toelichting worden mogelijk verwijderd.

Zet ook de datum waarop je de foto hebt gemaakt bij de toelichting. Stemmers kunnen zo zelf bepalen of ze punten willen toereiken aan zogenaamde "archieffoto's". Wees eerlijk bij het vermelden van de datum. Vertrouwen is een belangrijk punt bij deze contest.

Je kunt je foto gedurende de maand wijzigen. Nadat het stemmen begonnen is, natuurlijk niet meer.

Maak geen kaders rond je foto. Dat is een leuke manier om je foto indrukwekkender te laten lijken, maar dat is bij de contest niet de bedoeling. Hier gaat het puur om de foto, in vergelijking met andere foto's.

De fotosite dient alleen als referentie. Ik bekijk of de foto voldoet aan de contest eisen en delete de foto eventueel als dat niet zo is. Alleen foto's die op de fotosite staan doen mee.

Veel plezier en succes bij je deelname aan de contest!

En niet vals spelen met stemmen, want dan is de lol er snel af ;)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Mooody
De winnaar Jigal heeft dit thema voor deze maand gekozen:
"Uit de schaduw, in het licht"
Zoek het contrast tussen het donkere en het (ver)lichte op een letterlijke (schaduw en lichtval) of figuurlijke manier (uit de schaduw treden, persoonlijke verlichting, etc.)

Hopelijk geeft dit voldoende uitdaging en is het toch breed genoeg om een eigen invulling aan te geven!

Veel plezier!

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 22:32

Just_I

What did you just say?

*Bookmarked

Ikke ga even een brainstorm houden en zie wel weer of er wat uit gaat komen. Hopelijk een beter resultaat dit keer (al hoewel ik ook tevreden ben met mijn behaalde punten hoor :*) )

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2025
Ik wil ook de gok wel eens wagen, ik zie dat ik moet registreren enzo, komt voorelkaar, verder nog regels voor een nieuwbloedje? of zijn de bovenstaande de enige

Verwijderd

ik lees de fotocontest topic vaak helemaal omdat er vaak mooie foto's tussen zitten, en gelukkig ook veel van hoog niveau.
Vraag me af hoe deze maand de foto's worden, en als k beetje begrijp wat met het thema bedoeld word ga k ook misschien meedoen :P

• Mooody
semicon schreef op 01 september 2004 @ 16:39:
verder nog regels voor een nieuwbloedje? of zijn de bovenstaande de enige
Nieuwkomers moeten eerst 50 euro overmaken, voordat ze mee mogen doen :Y)

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:37

Rudedadude

Maybe we were born to run

Zoals gezegd, dit is mijn archieffoto die ik goed vond passen:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v346/rbkaptein/Schaduw-lichtbewerkt3.jpg

Gemaakt begin augustus, in het kasteel van Saumur. Ik ben speciaal nog teruggelopen omdat ik deze foto nog eens met een statief wilde maken in de holte/kerker onder de binnenplaats van het kasteel. Gemaakt met m'n a75, iso 50, diafragma 8.0 en een sluitertijd van 2 seconden. De hierboven getoonde foto is iets donkerder/contrastrijker gemaakt en op de contestsite staat er een die nog iets donkerder is. Op de onbewerkte foto zijn nog de contouren van de ruimte te zien.

Commentaar natuurlijk welkom :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 20:33
Lekker foto zeg en op letterlijke manier enorm passend bij de contest!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Rudedadude schreef op 01 september 2004 @ 16:58:
Zoals gezegd, dit is mijn archieffoto die ik goed vond passen:
[afbeelding]

Gemaakt begin augustus, in het kasteel van Saumur. Ik ben speciaal nog teruggelopen omdat ik deze foto nog eens met een statief wilde maken in de holte/kerker onder de binnenplaats van het kasteel. Gemaakt met m'n a75, iso 50, diafragma 8.0 en een sluitertijd van 2 seconden. De hierboven getoonde foto is iets donkerder/contrastrijker gemaakt en op de contestsite staat er een die nog iets donkerder is. Op de onbewerkte foto zijn nog de contouren van de ruimte te zien.

Commentaar natuurlijk welkom :)
OMG Rudedadude...archief foto of niet: RESPECT _/-\o_

Helaas blijf ik bij mijn standpunt, en stem ik niet op archieffoto's maar je foto is meesterlijk! Heb je evt een high-res voor me? (ben nog wat fotolijstjes aan het vullen voor mijn nieuwe kamer namelijk :P )

Nu ik wat beter kijk is misschien de grot wat te licht. het zou misschien mooier zijn als de grot echt compleet donker is (behalve de vloer dan) en dat het gat echt uit het niets komt

[ Voor 14% gewijzigd door Ebayzo op 01-09-2004 17:41 ]

Default blanke hetero

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Alleen wel jammer dat de overgang van het gat in de grot (neem ik aan) zo abrupt is. Misschien iets aanpassen.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

• Rudedadude

Rudedadude

Bij deze een link naar het origineel. Doordat ik geen webspace heb mocht het bestand niet groter zijn dan 250k, de jpg compressie is dus wat hoger...
origineel

Ik zou trouwens niet weten hoe ik die overgang van het licht wat vloeiender zou moeten maken, ik heb er ook de software niet voor. En zoals gezegd, op de contestsite staat de foto waarin alleen het licht uit de put en de lichtval op de grond te zien is.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

bonzz.netninja

Niente baffi

Afbeeldingslocatie: http://bonzz.hopto.org/erik/foto/Amsterdam%20juli%202004/images/DSCN0222.JPG
archief maar toch even de moeite waard om te posten. gemaakt in cafe bastaard in Utrecht. Nikon coolpic 4300. zonder statief trouwens...:(

Ik heb hem nu ook op groot laten afdrukken en daar het zwart helemaal zwart gemaakt, maar die versie is kwijt :(

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

steveman

Comfortabel ten onder

Hmm ik heb een idee... maar daar staat de zon nu niet goed voor :(

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Rudedadude schreef op 01 september 2004 @ 17:58:
Bij deze een link naar het origineel. Doordat ik geen webspace heb mocht het bestand niet groter zijn dan 250k, de jpg compressie is dus wat hoger...
origineel

Ik zou trouwens niet weten hoe ik die overgang van het licht wat vloeiender zou moeten maken, ik heb er ook de software niet voor. En zoals gezegd, op de contestsite staat de foto waarin alleen het licht uit de put en de lichtval op de grond te zien is.
Tnx...

Default blanke hetero

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Even een archieffoto plaatsen, volledig onbewerkt:
Afbeeldingslocatie: http://www.yoeri.be/pics/albums/userpics/10001/normal_contest.jpg

Toelichting:
Het schaduw- en lichtspel zijn natuurlijk aanwezig door het tegenlicht. Hoewel de persoon volop in de zon staat zie je niet meer dan een silhouet.

Hij kijkt echter naar een monument ter ere van de gesneuvelden van WO II.
Op een of andere manier moest ik bij deze foto direct aan het thema denken en omgekeerd.
Sterven -> Naar het licht gaan
Schaduw -> Dood
... Het is meer een gevoel dan een letterlijke weergave van het thema eigenlijk

[ Voor 74% gewijzigd door Yoeri op 02-09-2004 10:11 ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Rudedadude

Rudedadude

Een beetje toelichting bij een foto is altijd aardig en in de contest zelfs gewenst. Ik vind het wel een mooie foto, maar ik kan 'em niet direct linken met het thema van de contest.

Edit: met die uitleg wordt het inderdaad veel sprekender.

Heeft er iemand trouwens voor mij nog een houten kist met daarin een zeehond ofzo? Dat lijkt me wel een passend onderwerp voor een foto. Ik weet zelfs nog wel een aardig achtergrond muziekje van Freddie Mercury om erachter te plakken :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door Rudedadude op 02-09-2004 10:42 ]

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Yoeri schreef op 02 september 2004 @ 09:46:
Even een archieffoto plaatsen, volledig onbewerkt:
[afbeelding]

Toelichting:
Het schaduw- en lichtspel zijn natuurlijk aanwezig door het tegenlicht. Hoewel de persoon volop in de zon staat zie je niet meer dan een silhouet.

Hij kijkt echter naar een monument ter ere van de gesneuvelden van WO II.
Op een of andere manier moest ik bij deze foto direct aan het thema denken en omgekeerd.
Sterven -> Naar het licht gaan
Schaduw -> Dood
... Het is meer een gevoel dan een letterlijke weergave van het thema eigenlijk
Was dat niet die foto voor dat communie boekje? Dat topic heb ik toen nog gevolgd...

Default blanke hetero

• Jasper
Even een ideetje (met kader jaja ik weet het ;)) plaatsen.

Afbeeldingslocatie: http://photo.shoq.com/images/private/woonpark-02.jpg

Uit de schaduw van de woonkamer het licht in.

Erg letterlijk. Ik ben er nog niet uit of dit hem gaat worden, maar het brengt weer even wat ideeen het topic in :)

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
EbAyzo schreef op 02 september 2004 @ 10:37:
Was dat niet die foto voor dat communie boekje? Dat topic heb ik toen nog gevolgd...
dat is hem inderdaad :)
die hebben ze overigens in het groot laten drukken (ik dacht iets van dubbel A4 of zo) en ingekaderd :9

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/dduploader/images/639.jpg
klikbaar
gemaakt met canon A80, instellingen stond alles op auto.

paar week geleden gemaakt, toen k met wat vriende aan het zwemme was :)

dit is ff een archief foto, maar het komt toch wel overeen met het onderwerp van de maand?

commetaar begin ik zelf mee :P

- hij is over het algemeen te donker

dit word hem nog niet

en brand er maar op los :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2004 11:57 ]

• Rudedadude

Rudedadude

Jasper schreef op 02 september 2004 @ 11:28:
Even een ideetje (met kader jaja ik weet het ;)) plaatsen.

[afbeelding]

Uit de schaduw van de woonkamer het licht in.

Erg letterlijk. Ik ben er nog niet uit of dit hem gaat worden, maar het brengt weer even wat ideeen het topic in :)
Ik vind vooral die schemerlamp erg leuk, de plastic tuinstoelen doen weer een beetje af aan de foto. Verder zie ik de combinatie van een fles wijn en een (retro)thermoskan? Al met al een mooie foto, maar volgens mij kan het beter (iets andere compositie, andere voorwerpen op de foto)

@ garnage: De horizon loopt errug scheef. Verder lijkt deze foto wat op die van Youri, maar mist hier volledig de bijbehorende symboliek die het een sprekende en bij de contest passende foto maakt. Dit lijkt me 'silhouet fotografie' of 'fotograferen met tegenlicht' .

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Garnage, ik vind de foto eigenlijk overall niet zo mooi. De horizon is scheef, wat in deze foto echt niets leuks toevoegt aan de foto, en de cropping is naar mijn mening te strak op de persoon. Doordat er al stukken van zijn hoofd en schouders afgesneden zijn lijkt de persoon eigenlijk te dicht bij de camera, te groot in beeld te staan. En tja, die donkerte...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Rudedadude schreef op 02 september 2004 @ 12:07:
[...]

Ik vind vooral die schemerlamp erg leuk, de plastic tuinstoelen doen weer een beetje af aan de foto. Verder zie ik de combinatie van een fles wijn en een (retro)thermoskan? Al met al een mooie foto, maar volgens mij kan het beter (iets andere compositie, andere voorwerpen op de foto)

@ garnage: De horizon loopt errug scheef. Verder lijkt deze foto wat op die van Youri, maar mist hier volledig de bijbehorende symboliek die het een sprekende en bij de contest passende foto maakt. Dit lijkt me 'silhouet fotografie' of 'fotograferen met tegenlicht' .
bedankt voor commetaar :) daar heb ik terminste iets aan, dan kan k nog op pad vanmiddag ofzo om te kijken of ik nu betere foto kan krijge.

en voor de rest ik weet dat die foto schots en scheef is gemaakt, (heb um zelf ook niet gemaakt, want k lag op dat moment nog in het water te dobbere :P)
en het is ook meer een huis tuin en keuken foto, die je gewoon voor de grap ofzo bewaard.

maar ging om voorbeeld, maar is verkeerd voorbeeld dan idd.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 12:13:
[...]

bedankt voor commetaar :) daar heb ik terminste iets aan, dan kan k nog op pad vanmiddag ofzo om te kijken of ik nu betere foto kan krijge.

en voor de rest ik weet dat die foto schots en scheef is gemaakt, (heb um zelf ook niet gemaakt, want k lag op dat moment nog in het water te dobbere :P)
en het is ook meer een huis tuin en keuken foto, die je gewoon voor de grap ofzo bewaard.

maar ging om voorbeeld, maar is verkeerd voorbeeld dan idd.
Ik wil niet nou al gaan zaniken hoor, maar was het niet de bedoeling dat je hier niet allerhande 'niet voor de contest maar toch wel leuk hihi' ging posten, en misschien nog wel belangrijker, dat je de foto zelf hebt genomen?
* Dark Blue gooit 2 eurocent neer en huppelt weer weg.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Dark Blue schreef op 02 september 2004 @ 13:01:
[...]

Ik wil niet nou al gaan zaniken hoor, maar was het niet de bedoeling dat je hier niet allerhande 'niet voor de contest maar toch wel leuk hihi' ging posten, en misschien nog wel belangrijker, dat je de foto zelf hebt genomen?
en het topic begint meteen met gezeik omdat mevrouw vind dat de foto niet aan de voorwaarde doet _o_ maar niet leest dat het een voorbeeld was.

mevrouw leest u nou dan eens, het ging me om een voorbeeld dat ik btje wist waar het precies over ging. en dat we niet allemaal zo fotogenie als u bent kan ik ook geen fuck aan doen maar als het om een voorbeeld ging (wat een verkeerd voorbeeld was) dat ik dan wist waar de contest beetje over ging.

GoT is de laatste tijd zo achterlijk geworden, niets meer helpen en hopen dat mensen het volgende keer beter doen. maar nee meteen de grond instampe en zelf niets nuttigs te melde.
het fotocontest moet leuk zijn maar op de manier waarop sommige gaan zeiken is het alles behalve leuk :/

en leer nou eens alles van een post te lezen, dan kan je weten dat het om een voorbeeld ging. Omdat ik btje wil weten wat je echt moet fotograferen

klaar genoeg gezeik alweer in topic nu weer lief en aardig doen :>

ik post in de loop van de dag hopelijk een foto die meer aan de fotocontest voorwaarde doet en die van een hoger niveau heeft dan deze (voorbeeld)foto

* p.s. dat je commetaar op me foto hebt dat is logisch enzo want het is ook niet bepaald een foto die je bij een contest plaats maar het ging me om een voorbeeld dat k btje wist waar de contest over ging. maar dat je stopt met
dat is gewoon kinderachtig

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2004 13:20 ]

Verwijderd

Als je zelf even goed leest, dan zie je dat "mevrouw" alleen maar bedoelt te zeggen dat het niet de bedoeling is om het topic vol te gooien met voorbeeld plaatjes die uiteindelijk toch niet meedoen in de contest. Wat betreft je vraag wat de bedoeling is van de contest: deze is volledig irrelevant. Het gaat bij een contest namelijk om jouw interpretatie van het onderwerp en niet om de mening van de mensen die perse een foto willen die je hebt genomen voor de contest (terwijl je misschien een veel mooiere in je archief hebt zitten, maar dan gaan sommigen "principieel" niet stemmen 8)7 ) en voor jouw de invulling willen bepalen.

@"mevrouw": ik vond uw foto veruit de mooiste en fototechnisch het meest interessant. Helaas huppelt hier een grote menigte rond die vrij puristisch bezig is met deze contest en derhalve goed werk regelmatig onderwaardeerd.. Ik hoop nog veel van uw werk te mogen bewonderen.

Edit:
dat is gewoon kinderachtig
Argumentum ad hominem; kortom misschien nog kinderachtiger om erop te reageren. BTW ik vind het niet eens een kinderachtige opmerking. Meer een alternatief voor een smiley.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2004 13:27 ]

• 2bme
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-04-2024

2bme

Oude Tweakers addict...

@garnage

Ze begint niet meteen met gezeik, maar gewoon met een herinnering aan wat er in de regels staat?
GoT forum
Plaats hier geen foto's die niet aan de contest meedoen! Daar zijn andere topics voor. Plaats hier ook alleen maar die ene foto waarmee je mee wilt doen aan de contest.

Daarom: eerst goed nadenken over jouw invulling van het onderwerp en de uitvoering ervan, daarna pas posten in dit topic.

I used to be schizofrenic, but we're oke now... ;)

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

steveman

Comfortabel ten onder

Over die regel, is dat niet een beetje jammer eigenlijk?

Zo kun je goed zien waar iemand mee bezig is en indien nodig zelf over gaan op een ander idee.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Gaan we weer :+

Kom op kinderen...zullen we deze keer lief blijven voor elkaar? Als ik het al kan opbrengen om niet te zeuren over archieffoto's....... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ebayzo op 02-09-2004 14:04 ]

Default blanke hetero

• Jasper
Rudedadude schreef op 02 september 2004 @ 12:07:
[...]

Het 'leuke' aan de foto is dat ik dit tafereel zomaar tegenkwam :) Niets is dus speciaal neergezet voor de contest.

Verwijderd

EbAyzo schreef op 02 september 2004 @ 14:04:
Gaan we weer :+

Kom op kinderen...zullen we deze keer lief blijven voor elkaar? Als ik het al kan opbrengen om niet te zeuren over archieffoto's....... ;)
O jij hier? O-) ;)

Verwijderd

Opgezetfan houd zijn mond, hij vorige maand al veel te veel tijd besteed aan dit soort foto's, maar dat wordt niet op prijs gesteld en daarom kreeg ik dus minder stemmen dan die zomaar foto's.

Opgezetfan legt er 2 eurocent bij en loopt mee met Dark Blue. ;)

Verwijderd

Zucht....

Als je hier een foto neerzet omdat je 'm ingestuurd hebt (anders kan een ander met je idee ervandoor gaan) kun je kritiek verwachten. De een kleedt dat wat vriendelijker in dan de ander, maar blijkbaar was het de moeite waard om kritiek op te leveren. Als je kritiek krijgt, is het slim om daar alleen die dingen uit te halen waar je wat mee kunt, of anders meer informatie te vragen. Kun je geen kritiek verdragen, dan is het misschien beter niets te publiceren.
Neem alles met een kilo zout en negeer kwade woorden. Als jouw bedoeling niet overkomt, kan het aan de fotograaf of de kijker liggen. Probeer uit te vinden of de boodschap wel duidelijk was en leer ervan.
Bij mijn paprika's werd regelmatig vermeld dat het niet origineel was (klopt, ik had het erg druk en iets originelers kon ik niet realiseren), dat de compositie saai was (klopt, die paprika's bleven niet goed staan op een spiegel tijdens het besproeien) en dat het een beetje steriele foto was. Ik had het persoonlijk niet erg gevonden om te 'verliezen' van de foto van bijvoorbeeld Dark Blue, dit voor mij veel meer van de 'magie' of 'x-factor' had. Dat de compositie uit een film was gehaald deerde mij minder ('k moet die film toch eens gaan kijken, want ik kon de overeenkomst tussen de foto en het schilderij van Vermeer http://www.kunsthuis13.nl...rl-earring%20positief.jpgniet vinden).

Over de 'bedoeling' van het onderwerp. Het is aan de fotograaf hoe hij het onderwerp interpreteert. Je kunt bij je foto vermelden waarom jij vindt dat het aan het thema voldoet, zodat de stemmers kunnen kiezen of ze het daarmee eens zijn.

In dit geval heb ik als bedenker in m'n achterhoofd gehouden dat er creatievelingen zijn die het idee en het overall beeld belangrijk vinden en zodoende mogelijk de figuurlijke betekenis willen uitbeelden. Voorbeelden ga ik niet noemen, omdat het mogelijke ideeën om zeep helpt of omdat iemand mogelijk denkt dat de voorbeelden de bedoelde beperkingen zijn. Maar denk in ieder geval aan 'het licht zien', 'geestelijk verlicht worden', 'uit de duisternis naar het lichte gaan'. Dit kan een religieuze, psychologische, symbolische of andere smaak hebben.
Anderzijds zijn er mensen die het technische aspect prefereren en het thema letterlijk benaderen. Meer fantasie en aandacht voor het aspect belichting, contrast tussen licht en schaduw, balans tussen licht en donker in de compositie, etc. kunnen de foto verheffen boven een kiekje.
Je kunt ook de genie zijn die beide benaderingen kan combineren, maar bovenal is het belangrijk dat je een foto probeert te maken die een bepaalde magie of x-factor heeft waardoor de kijker geboeid wordt. Niet iedereen zal hetzelfde niveau halen (verschilt ook qua thema hoe goed iets lukt), maar je kunt door deel te nemen wel proberen boven jezelf uit te stijgen.

Verwijderd

Archief, gemaakt in Disneyland Parijs. M'n vriendin en ik, zoenend. Foto zelf gemaakt, vind het zelf wel een aardig idee.

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/g.hemmes/Schaduw.jpg

• Rudedadude

Rudedadude

Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 16:03:
Opgezetfan houd zijn mond, hij vorige maand al veel te veel tijd besteed aan dit soort foto's, maar dat wordt niet op prijs gesteld en daarom kreeg ik dus minder stemmen dan die zomaar foto's.

Opgezetfan legt er 2 eurocent bij en loopt mee met Dark Blue. ;)
Hmm, dus je had verwacht dat je anders met die foto meer stemmen had gekregen?
/me Rudedadude denkt er het zijne van

nofi, maar ik ga niet speciaal kijken naar wie de maker van de foto is (tenzij die zelf op de foto staat :P) en beoordeel alleen de foto. En het geval van de afgelopen maand vond ik die geen punten waard en ik *denk* dat de rest daar ook zo over gedacht heeft. Kan toch ook een keertje gebeuren?

@ G!JS: beetje storend dat de foto scheef staat. (het lijkt wel of 75% van mijn commentaar op foto's daar op neerkomt :P)

Verwijderd

Rudedadude schreef op 02 september 2004 @ 16:55:
[...]

Hmm, dus je had verwacht dat je anders met die foto meer stemmen had gekregen?
/me Rudedadude denkt er het zijne van

nofi, maar ik ga niet speciaal kijken naar wie de maker van de foto is (tenzij die zelf op de foto staat :P) en beoordeel alleen de foto. En het geval van de afgelopen maand vond ik die geen punten waard en ik *denk* dat de rest daar ook zo over gedacht heeft. Kan toch ook een keertje gebeuren?

@ G!JS: beetje storend dat de foto scheef staat. (het lijkt wel of 75% van mijn commentaar op foto's daar op neerkomt :P)
Ik vind die foto van die spelende hond nou niet echt van super fotografisch gehalte het ie meer een snap shot die rood en geel inzich heeft.

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 16:50:
Archief, gemaakt in Disneyland Parijs. M'n vriendin en ik, zoenend. Foto zelf gemaakt, vind het zelf wel een aardig idee.

[afbeelding]
Die schaduw helemaal rechts stoort me. Misschien kun je hem wegsoepen?

Default blanke hetero

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 16:03:
'k Kan alleen vertellen waarom ik die foto geen punten heb gegeven (moest goed zoeken om je foto terug te vinden, aangezien ik echt niet bijhoud wie wat schiet):
Het onderwerp van de foto is een merkbeeldje van een auto, waarbij de achtergrond toevallig rood/geel lijkt te zijn. Op de een of andere manier weet de foto mij niet te boeien; de foto vertelt geen verhaal, brengt geen sfeer of gevoel over en heeft geen 'magie'/'x-factor' voor mij. Je moet erg goed kijken om te zien wat het onderwerp is en daarna denk ik: "ok, een merkbeeldje ........ ".
Ik mis elke dramatiek voor wat betreft diepte, belichting of interessante vormen.

Nu lijkt dit snoeiharde kritiek (mag je ook op mijn foto's hebben hoor! ik heb veel eelt op m'n ziel :Y) ), maar dit is alleen een weergave van hoe ik tegen de foto aankijk als ik m'n stem uitbreng. Deze kritiek is op veel foto's van toepassing. Overigens waardeer ik persoonlijk de moeite die een aantal inzenders genomen heeft om hun foto te bouwen.

• Rudedadude

Rudedadude

Klopt, maar je hebt te maken met 77 mensen die weer om 77 verschillende redenen punten toekennen aan een foto. Mijn foto heeft vorige maand ook met name punten gekregen vanwege het effect, terwijl ik foto's die qua compositie en totaalplaat stukken en stukken beter zijn achter me heb gelaten. Niks aan te doen en die onvoorspelbaarheid zal je blijven houden, tenzij je een 'proffesionele' jury in gaat stellen.

De foto-contest lijkt eigenlijk wel wat op Idols. In de 'voorrondes' post men hier de foto's en worden sommige mensen behoorlijk afgezeken, terwijl uiteindelijk het grote publiek beslist wie er met de prijs vandoor gaat :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 16:50:
Behalve dat de foto idd scheef is, staat er veel op de foto dat afleidt van het eigenlijke onderwerp: de kussende silouetten. Als je de aandacht meer op het onderwerp weet te richten (hoeft niet in het midden). Een beetje meer contrast zorgt er ook voor dat de schaduwen duidelijker worden en de aandacht vragen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/terw-dan/Rsuns%20eye.jpg
foto is clickable.

Laat ik ook maar eens meedoen.
deze foto is genomen in Monument Valley. Dit is de zo geheten Suns Eye (oog van de zon :P). Het is een zogenaamde hogan, een berg die van de bovenkant een opening heeft en verder van binnen hol is.
De berg zoals je die ziet heeft een heel erg rode kleur, helaas valt het niet zo duidelijk te zien omdat het die dag nogal bewolkt was.

De foto is genomen met een Canon Powershot A75 op mijn vakantie in Amerika (datum: 26-07-2004 rond 19:04:32 volgens de camera, volgens mij is dat 11:04:32 lokale tijd, maar weet dat niet zeker, kan ook 10:04:32 zijn :+)

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-02 17:41

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb ook "helaas" nog een toepasselijke "archieffoto"

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kod/digicontest/DSC00024.jpg

Ik zal in ieder geval proberen een nieuwe foto voor deze contest te schieten

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

n00bs schreef op 02 september 2004 @ 17:49:
Ik heb ook "helaas" nog een toepasselijke "archieffoto"

[afbeelding]

Ik zal in ieder geval proberen een nieuwe foto voor deze contest te schieten
Druk en onderwerp overbelicht...wel goede begeleidende tekst! Nu snap ik wel waarom je met deze foto meedoet. Blij dat er mensen zijn die moeite voor deze contest doen!
Terw_Dan schreef op 02 september 2004 @ 17:47:
[afbeelding]
foto is clickable.

Laat ik ook maar eens meedoen.
deze foto is genomen in Monument Valley. Dit is de zo geheten Suns Eye (oog van de zon :P). Het is een zogenaamde hogan, een berg die van de bovenkant een opening heeft en verder van binnen hol is.
De berg zoals je die ziet heeft een heel erg rode kleur, helaas valt het niet zo duidelijk te zien omdat het die dag nogal bewolkt was.

De foto is genomen met een Canon Powershot A75 op mijn vakantie in Amerika (datum: 26-07-2004 rond 19:04:32 volgens de camera, volgens mij is dat 11:04:32 lokale tijd, maar weet dat niet zeker, kan ook 10:04:32 zijn :+)
Sorry...zie de schaduw er niet echt van af? Wel mooie foto maar voor de rest ook niet...

Lastig thema deze maand...ik kan natuurlijk wel elke schaduw gaan vastleggen die ik tegenkom maar wil het iets moeilijker en interessanter maken voor mezelf en de contest!

[ Voor 7% gewijzigd door Ebayzo op 02-09-2004 19:11 ]

Default blanke hetero

Verwijderd

ben gedeelte van de dag op pad geweest, om wel een goeie foto te maken.
maja van een opzich vrij mooie foto bleek thuis dat ie overbelicht was en dat had ik niej goed gezien dus die viel af en een andere,... mjah
een boom die tegen de ondergaande zon in, is gemaakt maja denk niet dat die waardig genoeg is voor het thema.

vanaaf/morge nieuwe kansen :) maar ik die er iig wel me best voor :)

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
allemaal mooi en knappe (archief) fotos, maar ik heb soms moeite met het feit dat er nooit ergens in de foto een degelijk belicht gedeelte is. Ik begrijp dat de meeste archiefpics niet in de perspectief van dit thema zijn gemaakt, maar voor diegene die aan een foto willen werken zou ik een tip willen geven. Zie dat je op de belichting let bij je fotos: express onderbelichten geeft niet altijd een mooi effect...(net zoals overbelichten)

• mycosis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04-2025

mycosis

--------------

Archief

Gemaakt met mijn good oldy Fuji Finepix1400Zoom. Helaas is ie nu kapot, en heeft een inbreker hem meegenomen (veel plezier ermee! >:) )

Gemaakt in de Sint Pieter in Rome. Voor de duidelijkheid, je kon bij deze camera niets instellen. Het enige wat ik heb gedaan is de flitser uitgezet, waardoor die automatisch de sluitertijd verlengt.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/pmudde/Angels.JPG

Een van me mooiere foto's die ik gemaakt heb. Jammer dat ie maar op 640x480 is gemaakt.
Heb trouwens met deze foto een keer meegedaan er werdt toen iets van 3e ofzo.
Dus we gaan maar weer eens wat nieuws verzinnen. :)

Verwijderd

mycosis schreef op 03 september 2004 @ 04:44:
Archief

Gemaakt met mijn good oldy Fuji Finepix1400Zoom. Helaas is ie nu kapot, en heeft een inbreker hem meegenomen (veel plezier ermee! >:) )

Gemaakt in de Sint Pieter in Rome. Voor de duidelijkheid, je kon bij deze camera niets instellen. Het enige wat ik heb gedaan is de flitser uitgezet, waardoor die automatisch de sluitertijd verlengt.

[afbeelding]

Een van me mooiere foto's die ik gemaakt heb. Jammer dat ie maar op 640x480 is gemaakt.

Heb trouwens met deze foto een keer meegedaan er werdt toen iets van 3e ofzo.

Dus we gaan maar weer eens wat nieuws verzinnen. :)
ik wou al zeggen, die komt me bekend voor :)

ik heb zelf nog niet zo veel inspiratie, maar ik wil wel meedoen
volgende week op fototocht dan maar

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-02 17:05

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 13:13:
ik post in de loop van de dag hopelijk een foto die meer aan de fotocontest voorwaarde doet en die van een hoger niveau heeft dan deze (voorbeeld)foto
Als je het niveau omhoog wil krijgen, is het wellicht interessant om aan je spelling te werken. Als je begint met iets vaker de letter 'n' te gebruiken aan het eind van bijv. volledige werkwoorden (zwemmeN, dobbereN), dan leest dat al een stuk prettiger.

Ontopic:
Ik vind overigens de foto van Rudedadude tot nu het mooiste, maar ik heb het idee dat ik hem vaker gezien heb in 1 van de fotocontest topics. (ik lurk hier al vanaf sept. 2002, de eerste contest :))

De foto van terw_dan is op zich wel aardig, maar voldoet alleen maar op figuurlijke manier aan de contest. Zonder het begeleidende verhaaltje zou hij niet voldoen. (imho)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• Rudedadude

Rudedadude

Tja, dat kasteel staat er al een tijdje en hoewel het er van de buitenkant wat mooier uitziet dan daar onderin kunnen meer mensen het idee gehad hebben. Verder zegt de Exif info mij dat hij 5 augustus om 11:06 gemaakt is

Verwijderd

Halo

Even wat uitleg
Getrokken, 4 september 2004
Canon A85, sluitertijd 100, AF 5.6
Waarom dit:

De toch wel donkere omgeving contrasterend met de fel witte stoelen die vanuit de schaduw naar het zonlicht gaan.
Ook de donkere schaduw van de heg achteraan met de belichte heg links ervan contrasteerd. Nuja dit is de eerste keer dat ik meedoe en heb nog maar net men toestel. Is eerder een eerste maal om smaak wat te pakken te krijgen :)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/AsEeL/foto/IMG_0120.jpg

De volgende benadrukt het miss nog wat meer en vind ik persoonlijk mijn favoriet.
Sluitertijd van 300 en af 6.5
Is orginele foto die hier en daar wat is bijgesneden maar niets meer.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/AsEeL/foto/IMG_0141.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2004 13:14 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Great, mijn moeder heeft al een idee, een foto, enzo, en ik moet nog beginnen :+

maar ik mag wel voor haar het cameratype uitzoeken en de foto helpen uploaden, \o/

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/a.ulrich/hanny/Strand.jpg

Hier mijn idee van licht en schaduw. Ik moet eerlijk zeggen ik ben geen professional dus ja jullie mogen best zeggen dat er het nodige aan mankeert, de scheve horizon b.v.
Maar toch vind ik hier het verschil tussen licht en schaduw wel mooi uitkomen. De foto is gemaakt op het strand van de Italiaanse Rivièra met een analoge camera. De foto is ingescand. Alles heel simpel dus. :)

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-02 09:40
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/934Q3Y9199UZ/picserver.jpeg

Mijn voorlopige foto uit mijn archief. Als het me binnenkort lukt wat beters te maken lever ik misschien een andere in.

Foto is gemaakt in Egypte bij ondergaande zon achter ons hotel met een Casio QV-R4.

Verwijderd

Dark Blue schreef op 04 september 2004 @ 12:56:
Great, mijn moeder heeft al een idee, een foto, enzo, en ik moet nog beginnen :+

maar ik mag wel voor haar het cameratype uitzoeken en de foto helpen uploaden, \o/
Je moeder moet nog een camera krijgen? :P

Heeft je moeder een nick op GoT? Dat is volgens mij verplichte invulkost op de fotosite.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 04 september 2004 @ 14:47:
[...]

Je moeder moet nog een camera krijgen? :P

Heeft je moeder een nick op GoT? Dat is volgens mij verplichte invulkost op de fotosite.
Kijk eens 1 post onder die van Dark Blue :P

Verwijderd

Ey, da's niet eerlijk :( Ik had dit topic al langer openstaan, en toen stond die reply er nog niet. Het ligt aan mijn F5! 8)7 (Volgende keer maar eens op drukken.)

Edit: en het begint meteen al goed...
Door Musje - zaterdag 04 september 2004 13:37 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2004 15:57 ]

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Verwijderd schreef op 04 september 2004 @ 13:37:
[afbeelding]

Hier mijn idee van licht en schaduw. Ik moet eerlijk zeggen ik ben geen professional dus ja jullie mogen best zeggen dat er het nodige aan mankeert, de scheve horizon b.v.
Maar toch vind ik hier het verschil tussen licht en schaduw wel mooi uitkomen. De foto is gemaakt op het strand van de Italiaanse Rivièra met een analoge camera. De foto is ingescand. Alles heel simpel dus. :)
persoonlijk vind ik dat heir geen sfeer uitstraalt
je ziet inderdaad wel een plek met schaduw en een plek met zon op de foto... maar that's it
behalve de parasolletjes en zo ontbreekt zelfs de vakantiesfeer een beetje imho

Verwijderd

Wat bedoel je met "het begint meteen al goed" Firepower? :) :)

Zie je op mijn foto die Afrikaanse vrouw langs de vloedlijn lopen met al haar koopwaar op haar hoofd? Zij loopt in het licht en de vakantiegangers zitten in de schaduw. Dat heeft voor mij iets symbolisch. 8)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 september 2004 @ 20:28:
Wat bedoel je met "het begint meteen al goed" Firepower? :) :)
Je begint net met posten, en knalt al direct een post neer om 13:37 uur.

Oftewel: 1337, de "aparte" schrijfwijze van "elite" in de computerwereld. :P

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Archieffoto, jaartje oud:

Afbeeldingslocatie: http://zmn.dinamite.net/showcase/Untitled-15.jpg

Expres vignettering door flitser te gebruiken die lens niet kon uitvullen.

[ Voor 6% gewijzigd door supakeen op 04-09-2004 22:05 ]

Verwijderd

Gokje... Deze is gemaakt met een G3 of G5?

(Geen Exif meer, kan ik dus niet nakijken. Dit "donkere rechter onderhoek" probleem is een bekende beperking van de G3 en G5 bij flitsen in wide angle.)

Verwijderd

Ik volg de contesten al een klein tijdje, ik heb zelf nog niets gepost ik wacht op me camera maar, ik merk dat heel veel mensen een foto uit de oude doos trekken (hoe mooi ze ook zijn hoor :) ) en die hier posten....
Het lijkt me juist een uitdaging om in de tijd die je hebt en met het onderwerp dat gegeven word hier in de contest een prachtige foto te gaan maken.
Een klein beetje moeite voor je contest foto zou bij mij al veel meer respect en punten opleveren.....
Of denk ik nu te makkelijk zwart/wit???

(de foto in die grot met het lichtval naar beneden vind ik trouwens super!)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/800/489/739.jpg
Deze foto heb ik geupload...wat vinden jullie ervan? Hij is een beetje gecropped. Gemaakt deze zomervakantie op Corfu.

[ Voor 138% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2004 15:14 ]

• Danjel
  • Laatst online: 09:25
Ik heb deze 2 foto's gemaakt op vakantie afgelopen zomer.
Volgens mij pasten deze wel goed bij het thema van deze maand.
Ze zijn gemaakt met een olympus camera maar verder geen bijzondere specs oid.
Ik weet niet of ik enige kans maak met mijn noob foto's maar ik wou wel graag weten wat jullie er van vinden...
Afbeeldingslocatie: http://c-xl.nl/vakantie/RESIZED_P8211937.JPG
Afbeeldingslocatie: http://c-xl.nl/vakantie/RESIZED_P8171894.JPG

They who buy the dip, deserves the rip.

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Damn wat zijn er veel archief foto's nu al voorbij gekomen. Ook veel niets zeggende foto's trouwens.

* Just_I heeft geen inspiratie om echt iets leuks te verzinnen :'( .

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.chil.nl/images/fotografie/a2/showcase%203/shadow_sunset.jpg

Vanavond op het strand met m'n konica minolta dimage a2.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
zmn schreef op 04 september 2004 @ 22:05:
Archieffoto, jaartje oud:

[afbeelding]

Expres vignettering door flitser te gebruiken die lens niet kon uitvullen.
archieffoto of niet, zeer vetjes is hij!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Ok mensjes...even een woordje van een 101% anti archief foto usertje!

Deze discussie is (heftig) gevoerd de afgelopen drie contests en er is gebleken dat archief foto's ingestuurd mogen worden in combinatie met datum, plaats en duidelijke onderbouwing van de foto. (Onderbouwing geldt overigens ook voor contestfoto's die wel speciaal zijn gemaakt)

Daarom stop met dit soort gezeur:
Verwijderd schreef op 05 september 2004 @ 14:59:
Ik volg de contesten al een klein tijdje, ik heb zelf nog niets gepost ik wacht op me camera maar, ik merk dat heel veel mensen een foto uit de oude doos trekken (hoe mooi ze ook zijn hoor :) ) en die hier posten....
Het lijkt me juist een uitdaging om in de tijd die je hebt en met het onderwerp dat gegeven word hier in de contest een prachtige foto te gaan maken.
Een klein beetje moeite voor je contest foto zou bij mij al veel meer respect en punten opleveren.....
Of denk ik nu te makkelijk zwart/wit???

(de foto in die grot met het lichtval naar beneden vind ik trouwens super!)
Just_I schreef op 05 september 2004 @ 17:31:
Damn wat zijn er veel archief foto's nu al voorbij gekomen. Ook veel niets zeggende foto's trouwens.

* Just_I heeft geen inspiratie om echt iets leuks te verzinnen :'( .
De mensen hebben nou eenmaal het recht om ze te posten en met zeuren verneuq je alleen maar (weer) het topic :Y)

Default blanke hetero

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 15:02
Ik zit heftig te twijfelen welke foto ik zal "insturen"
Ik heb namelijk 1 hele mooie vakantie foto van de boulevaar van Lloret de Mar (afgelopen week genomen)
Of 1 van de vele foto's van de fonteinen van barcelona (meeste vanaf me knie geschoten en sommige uit de hand..)
Er staan een stel mooie tussen maar ja mag er maar 1tje doen :?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Rudedadude

Rudedadude

klaasbram schreef op 05 september 2004 @ 23:59:
Ik zit heftig te twijfelen welke foto ik zal "insturen"
Ik heb namelijk 1 hele mooie vakantie foto van de boulevaar van Lloret de Mar (afgelopen week genomen)
Of 1 van de vele foto's van de fonteinen van barcelona (meeste vanaf me knie geschoten en sommige uit de hand..)
Er staan een stel mooie tussen maar ja mag er maar 1tje doen :?
Je beschrijft de foto's niet speciaal alsof ze voldoen aan het thema 'uit de schaduw, in het licht'.

Ik vind het jammer (nee ik ga het niet over archieffoto's hebben :P) dat tot nu toe alle foto's (die van mij incluis) bogen op een sterk contrast effect. Alsof een foto met een scherp contrast of met tegenlicht opeens automatisch voldoet aan de eisen van de contest. (bij deze gelijk mijn commentaar op een aantal van de bovenstaande foto's)

De omschrijving van de maand beschrijft juist een dynamisch proces en geeft veel ruimte aan de figuurlijke interpretatie. Ik hoop binnenkort nog een foto te laten zien waarbinnen ik beide kan combineren, ik heb 2 ideeën die ik uit ga proberen te werken. Het alleen wel weer zelf-ontspanner werk worden en bovendien ben ik afhankelijk van de (zon)lichtval.
Maar goed, ik wil nog een foto posten die op de figuurlijke manier voldoet aan de contest en onderstaande (archief)foto voldoet daar volgens mij aardig aan:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v346/rbkaptein/verlichting.jpg

Behoorlijk gecropt, geschoten op 31 juli. Ik vind het een aardig voorbeeldje van 'geestelijke verlichting' (zonder hier nu een W&L onderwerp van te maken :) )

Afhankelijk van de reacties vind ik deze misschien wel een concurrent van mijn kerker-foto.

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik denk dat ik mee doe met deze foto (deze zomer gemaakt in zwitserland):
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~disse080/bergklein.jpg
Gemaakt met canon powershot A70

[ Voor 113% gewijzigd door Micha op 06-09-2004 21:11 ]

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Verwijderd schreef op 04 september 2004 @ 22:57:
Gokje... Deze is gemaakt met een G3 of G5?

(Geen Exif meer, kan ik dus niet nakijken. Dit "donkere rechter onderhoek" probleem is een bekende beperking van de G3 en G5 bij flitsen in wide angle.)
Neuh, deze is gemaakt met een Nikon Coolpix 5000 en een externe flitser erop. Deze dus expres niet op los statief maar gewoon op camera om vignetting te creeeren.

Verwijderd

<< zeurt niet meer over archief foto's ;)
en p.s. als ik wil zeuren dan zeur ik,..
je kunt het ook zien als een mening geven :O

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 22:13 ]

Verwijderd

Iemand hier (http://digicontest.concept-q.biz/0/0/740.jpg) og commentaar op/tips voor???

• Micha
  • Niet online
miss moet je crop maken vleugel is niet echt boeiend

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 15:02
Rudedadude schreef op 06 september 2004 @ 16:55:
[...]

Je beschrijft de foto's niet speciaal alsof ze voldoen aan het thema 'uit de schaduw, in het licht'.
Om het topic hier niet te vervuilen, heb ik ff de 2 foto's waar ik uit twijfel online gezet. Zodat er je kunt zien wat ik bedoel (foto zeg meer dan 1000 woorden ;) )
De 2 foto's vind je hier
Foto # 21 is de boulevar en foto 84 is 1 van de vele fonteinen foto's die ik hem en vond zelf deze wel mooi.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

Ik zit te twijfelen :)

Beide foto's gister speciaal voor de contest gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~teuni653/IMG_0702_PS_SM.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~teuni653/IMG_0658_OR_SM.jpg
*clickable*

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:12

YellowCube

Wait...what?

een duitje in het zakje:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~cube/China/19.JPG

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Jezus wat een vette foto! Wat is de URL van je gallery?

..

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ik heb (nog) geen gallery...

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-02 17:41

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik vind het ook een mooie foto, alleen de houding van het "model" vind ik slecht

Verwijderd

Rudedadude schreef op 06 september 2004 @ 16:55:
Ik vind het jammer (nee ik ga het niet over archieffoto's hebben :P) dat tot nu toe alle foto's (die van mij incluis) bogen op een sterk contrast effect. Alsof een foto met een scherp contrast of met tegenlicht opeens automatisch voldoet aan de eisen van de contest.
Ja, dit viel mij ook al op. Zes woordjes met een beweging en een korte hint om niet alleen letterlijk te denken... Het lijkt wel of er alleen op soundbites wordt gereageerd: .....schaduw....licht....contrast...
Als iedereen nu eens een onderbouwing van hun foto wil geven, dan zal het velen zelf wel opvallen dat hun foto of niets met het thema te maken heeft of dat het verhaal te vergezocht is om dat te doen.
De omschrijving van de maand beschrijft juist een dynamisch proces en geeft veel ruimte aan de figuurlijke interpretatie. (...) bovendien ben ik afhankelijk van de (zon)lichtval.
Goed gezien! Overigens is in deze periode het licht nog behoorlijk sterk, maar staat de zon al weer wat lager aan de horizon, waardoor je m.i. meer de gelegenheid hebt om voor de letterlijke interpretatie met schaduw en (vooral) licht te werken. De schaduw-licht-verhouding is niet zo sterk als midden in de zomer, zodat digitale camera's het net iets makkelijker hebben. Rond 18:30 is er een tijdje een prachtig "golden light" van de ondergaande zon.
(...) aardig voorbeeldje van 'geestelijke verlichting'
Goed gezien!
En voor de anderen: NIET ALLEEN IN DE KERK VIND JE 'GEESTELIJKE VERLICHTING' (ja, ik schreeuwde even, zodat het misschien doordringt)
Afhankelijk van de reacties vind ik deze misschien wel een concurrent van mijn kerker-foto.
Je was de eerste met dit concept, maar het was een archief foto. Als je meer in het thema ziet dan anderen zou je dat kunnen uitbuiten door een niet voor de hand liggende interpretatie te kiezen. Of dat ook in de stemmen naar voren zal komen?

Verwijderd

klaasbram schreef op 07 september 2004 @ 07:55:
Om het topic hier niet te vervuilen, heb ik ff de 2 foto's waar ik uit twijfel online gezet. Zodat er je kunt zien wat ik bedoel (foto zeg meer dan 1000 woorden ;) )
(...)
Foto # 21 is de boulevar en foto 84 is 1 van de vele fonteinen foto's die ik hem en vond zelf deze wel mooi.
Probeer eens te omschrijven waarom ze onder het thema vallen?

Verwijderd

En de motivatie/uitleg???

Verwijderd

Ik ook, maar ik vrees dat over iets anders gaat dan waarover jij zit te twijfelen :Y) })
Uitleg/motivatie???

Verwijderd

Fantastisch, 3 dezelfde posts achter elkaar! HULDE! (ja ik schreeuw, want dan dringt het misschien door ;) ) en daarboven nog een post van jigal. En waarom? Omdat de winnaar van de vorige contest wil weten waarom de foto's aan zijn creatieve thema voldoen. Hmm, ik zou zeggen gebruik je ogen, ipv alleen te ouwehoeren over de foto's. Het gevaar bestaat dat een thema om zeep geholpen wordt doordat iedereen het kader (leuke woordspeling) steeds kleiner maakt. Skip die toelichting en kijk en geniet van de platen van een ander.
Commentaar leveren op de foto vind ik een ander verhaal aangezien iemand daar voordeel uit kan halen. Het is dus opbouwend. Een toelichting bij een foto is helemaal niet nodig. Het is iemands eigen creatieve interpretatie van een thema. Ik zou zeggen hoe breder het thema hoe breder het ingezonden werk en hoe meer iedereen kan genieten van het werk van anderen.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 12:45:
[...]

En de motivatie/uitleg???
Ik vond de lichtval wel aan het contest-onderwerp voldoen...een laagstaande avondzon die lange en scherpe schaduwen creeert. Dat is het, geen pretensieuze bijbedoelingen.
De motivatie: het beeld beviel me. De motivatie voor de meeste van m'n foto's.
n00bs schreef op 07 september 2004 @ 12:06:
Ik vind het ook een mooie foto, alleen de houding van het "model" vind ik slecht
ik had niet zoveel zeggenschap over de houding van het model...helaasch.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-02 14:49

Beaves

Usque ad Finem

Gemaakt op vakantie:

Is een behoorlijke tegenstelling tussen ik (het donkere lijdend voorwerp :P) en de rest van de omgeving lijkt me zo :P
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/40746/full.jpg

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• 2bme
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-04-2024

2bme

Oude Tweakers addict...

@Zilverdeal: Als ik zou moeten kiezen de 2de want de eerste is onscherp...

@ Yellowcube: Op welke datum is de foto gemaakt? Ik vind hem wel sfeer uitstralen

I used to be schizofrenic, but we're oke now... ;)

• Rudedadude

Rudedadude

@ Beaves: En zeg een eerlijk, toen die foto gemaakt werd, was het toen ook zo de bedoeling dat je volledig zwart op de foto zou komen? :P Het lijkt meer op 'uit het licht, in de schaduw' :) En regeln**kerig: a/ voor de contest moet je de foto zelf gemaakt hebben en b/ kaders om de foto zijn niet toegestaan

@ micdis berg: Ik vind het een mooi foto, alleen jammer van de overbelichting op de top van de berg, maar ik denk niet dat een digicam dat contrast aankan.

@ klaasbram: ik heb het idee dat de panoramafoto net iets scheef staat, aan het hoge gebouw te zien. Verder zit er ruidelijk wat ruis in de foto (welke iso stand?), daar valt misschien met noiseninja of neatimage wat aan te doen. Bij de fontein zou ik een uitsnede maken, dus zonder al teveel lucht of mensen op de voorgrond. De ruis lijkt hier ook minder te zijn.

@ Zilverdael: in de tweede foto zie ik niet bepaald een contestfoto. Ik zag die lucht gisteravond ook en verder een mooie foto, maar... . Bij de eerste foto vind ik het idee van een half verlicht gezicht wel leuk, maar de rest van de foto (muur, plantenbak, plastic iets onderin) vind ik onvoldoende.

@ Yellowcube: een mooie foto, maar inderdaad wat uitleg en wanneer deze gemaakt is zou wel welkom zijn. Als het geen model is, ben je dan de straat opgegaan ervoor of wat?

@ mig29: Ik kan me wel iets bij Jigals commentaar voorstellen. Toen hij de inhoud van de contest bedacht had hij waarschijnlijk bepaalde foto's voor ogen. Wanneer dan er vooral foto's geplaatst worden die inspelen op een sterk contrast van licht en donker kun je een poging doen om de mogelijkheden van het thema nogmaals onder ogen te brengen. De startppost van de contest vraagt tenslotte niet voor niets:
(gebruikte camera, uitleg over de foto, en vooral waarom hij aan het topic voldoet...)
Ik ga even wat selecteren uit de foto's die ik net gemaakt heb.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

de foto is op 20 juni van dit jaar gemaakt in Xi'an, China.
Het enige wat ik voor de foto heb moeten doen, is simpelweg de toerist uithangen.
De jongen was zelf met een fotoshoot bezig en probeerde z'n model te motiveren...Daarbij hing ie zelf heel nonchalant tegen de muur aan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 13:01:
Omdat de winnaar van de vorige contest wil weten waarom de foto's aan zijn creatieve thema voldoen. Hmm, ik zou zeggen gebruik je ogen, ipv alleen te ouwehoeren over de foto's.
Ten eerste staat er bij de contest regels dat een motivatie gewenst/verplicht is.
Ten tweede heb ik een thema neergezet dat niet creatief wil zijn, maar mijns inziens vrij veel ruimte laat voor allerhande interpretaties. Persoonlijk vind ik dat een foto wel aan het thema mag voldoen en niet in de trant van "ik had een (1) woordje goed!". Toen het thema Oude en nieuw was kwam je dan ver met een foto "dit is een close-up van mijn splinternieuwe auto" of "dit zijn de ruines van een heel oud kasteel"?
Ik heb mijn ogen gebruikt, maar ik kan in de meeste foto's het thema niet terugvinden; wellicht kan de maker in de motivatie mij "het licht laten zien"?
Overigens doe ik dit niet omdat het "mijn" thema is, maar omdat ik vrees dat het thema niet is doorgedrongen tot de maker (kan aan de omschrijving liggen of aan de fotograaf).
Het gevaar bestaat dat een thema om zeep geholpen wordt doordat iedereen het kader (leuke woordspeling) steeds kleiner maakt.
In dit geval is het andersom. Het kader is veel breder dan tot nu toe getoond (in de meeste gevallen). Verder dan "schaduw" of "contrast" komen veel foto's niet.
Ik was juist bang door voorbeelden (in tekst of beeld) te geven dat of het gras voor iemands voeten wordt weggemaaid, of iemand denkt dat het thema beperkt moet worden tot het kader van die voorbeelden.

Voor de verduidelijking:
In het thema zag ik meer een beweging of verandering van een donkere, duistere, trieste, negatieve plek, situatie of gesteldheid naar een lichte, vrolijke, heldere, positie. Dit kan zijn dat iemand/iets letterlijk vanuit de schaduw in een felbelichte plek komt (zie enkele inzendingen), of dat er een meer geestelijke situatie is waarbij een groei van uit negatief naar positief is, de opkomst van een artiest uit de duistere coulisen op het verlichte podium in de belangstelling van iedereen; een mijnwerker die bovengronds komt; een baby die het levenslicht ziet; een onbekende acteur die een oscar wint; een schat die wordt opgegraven; etc.

Mijn eigen ideeen kan ik nog niet op heel korte termijn uitwerken, maar ik denk dat ik alleen maar "oh" en "ah" als reacties zal geven tot ik de foto heb ingezonden.

• Micha
  • Niet online
Onderbouwing van de foto (berg) op vorige pagina:

Het mooie was dat zeg maar rechts uit beeld een soort kam van rots was het zon licht kwam hier nog net overheen en raakte alleen de top van de berg. Zelf vond ik de foto minder mooi dan irl maar iedergeval iets :D

Verwijderd

Sowieso vind ik een motivatie in principe ongewenst is, maar ik zal niet tegen alle heilige huisjes in deze contest tegelijk proberen te schoppen. Om te reageren op je tweede punt; wanneer je mensen de volledige vrijheid laat om foto's in te sturen waarvan zij vinden dat het het thema raakt, dan krijg je de hoogste mate van creativiteit en daarmee bijna automatisch ook het leukste aanbod van platen (dat willen we allemaal). Wanneer je daarentegen probeert mensen te sturen dan beperkt dit de creativiteit en belangrijker het stoot mensen af die juist wel reg creatief zijn! (zij hebben immers het gevoel dat zij zich moeten houden aan een zeer beperkt thema).

Ik begrijp best dat je niet al te tevreden bent over de resultaten die je tot nu toe hebt gezien. Ik adviseer je gewoon af te wachten en te kijken naar de inzendingen als zij voorbij komen. Natuurlijk is het meerendeel niet van een fantastische kwaliteit, maar dat komt omdat dit een computerforum is en niet een fotografieforum (het is een subforum). De paar fotografen die wel de potentie hebben om zeer mooie platen te schieten die komen vanzelf wel als zij er zin in hebben.
Deel 2
Zoals ik al zei, wacht nog even af. De inzendingen die ik tot nu toe voorbij heb zien komen bestonden voor het grootste deel uit niet echte kanshebbers voor een prijs whatsoever. Een perfecte invulling van het onderwerp is sowieso persoonsgebonden en een goede plaat krijgt toch wel waardering. Ik begrijp dan niet goed waarom je probeert de massa meer naar jouw invulling van het thema te laten buigen en niet afwacht wat er nog meer in wordt gestuurd. Nogmaals, probeer niet teveel te letten op de regeltjes en de letter van het thema. Het moet allemaal "in de geest" van het thema blijven en als iedereen dit in zijn achterhoofd houdt dan trekt dat meer mensen aan naar deze contest, waardoor de creativiteit weer wordt vergroot en het niveau van de platen zal toenemen.

• Rudedadude

Rudedadude

Dit is mijn niet-archief foto voor deze contest. Ik heb geprobeerd beide onderdelen van het thema te combineren:

Awakenings
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v346/rbkaptein/definitief1.jpg

Letterlijk, omdat het verschuiven van de invallende zonnestralen zorgt voor het wakker worden. Figuurlijk, omdat het wakker worden zelf een soort overgang van schaduw naar licht is.

Gemaakt met m'n a75 (die ik dus in m'n andere hand moest houden) en bij de juiste lichtinval, zo tussen 11:45 en 12:15 in mijn slaapkamer. Ik moest lichtjes inflitsen, omdat anders het contrast tussen de streep licht en de rest van de kamer te groot werd. Later de gamma (hoe zeg je dat fatsoenlijk?) omlaag gezet en de afbeelding enigszins ontkleurd (verzadiging naar beneden)

• Micha
  • Niet online
de gedachte is erg bijzonder maar de foto niet echt vind ik vooral fototechnisch is er niet veel aan

• BacardiBreezer
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

FirePower schreef op 07 september 2004 @ 19:43:
hmz....

Misschien is het een idee om niet zomaar een foto van je "vriendin" (?) in een contest-topic te gooien, zeker niet als deze foto niet eens aan het thema van de wedstrijd voldoet?

Dan krijg je ook niet op je donder.
Ej muts :p kijk eens goed man.... mocht blij zijn als het mijn vriendin was :P

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• Rudedadude

Rudedadude

En afgezien HK kent GoT alleen serieuze fora. Dus je komt voor het eerst in Fotografie, post een foto van een site die failliet is en denkt vervolgens dat dat gewaardeerd wordt?

Denk dan nog eens een keer :>

Uit de Forum faq:
Plaats geen onzinnige replies.

Verwijderd

Misschien doe ik ook eens een keertje mee, geschoten deze zomer in Bordeaux op m´n eerste reis mét digitale camera (Fuji S5000). Foto is onbewerkt enkel geresized.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Play/DSCF1066klein.jpg

Waarom? Vanuit de schaduw spuit de fontein zijn water in het licht dat licht is een laagstaande zon (foto is gemaakt om 20:37). Daarnaast richt iemand zich uit de schaduw op om in zo in de verlichte schaduw bundel te komen, in het duister beneden hem wordt er ook nog eens een gevecht uitgebeeld dus er zit ook iets symbolisch achter. :)

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-02 10:57

wiewatwaar

whatever

Affin, halve avond bezig geweest, bijna mijn vinger verbrand maar goed...
Dit is mijn idee:

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/albert.schweitzer/040907_the-finger-600.jpg

of:

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/albert.schweitzer/040907_the-finger-2-600.jpg

Het is voor de beeldopbouw op zich leuker als de oorsprong van het licht er op staat. Lastig is alleen dan er weer allerlei nare neveneffecten het rustige en "schone" beeld verpesten.:

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/albert.schweitzer/040907_the-finger-3-600.jpg

Vele mogelijkheden geprobeerd. Hele hand bijvoorbeeld maar die was te groot om goed uit te lichten en niet goed stil te houden. Ik kwam aan 1/40s bij f8. Dat diafragma heb je zowieso nodig om de boel een beetje scherp te krijgen. Ik ben nog niet tevreden over de beeldopbouw en ga misschien nog maar wat proberen.

[ Voor 28% gewijzigd door wiewatwaar op 07-09-2004 21:32 ]

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.