Joepie: kan ik eindelijk mijn grootste ergenis eens kwijt
Nooit meer een AMD moederboard met een VIA chipset erop...
Het begon allemaal terug in eind/begin 2001/2002 toen ik mee mocht doen aan een PC Prive project. Onderdeel van mijn bestelling was een AMD XP2000+ en een Soltek AMD board (weet het type niet meer). Bij binnenkomst bleek het niet te werken. Hoewel achteraf de CPU stuk bleek te zijn toch een ASUS A7V266-E gekocht.
Op een of andere manier draaide het toen al niet helemaal lekker, het liep gewoon niet vloeiend.
6 maanden later bouwde ik een PC'tje voor mijn broertje met een XP1700+ en een ASUS A7V266-C. Dat Moederbord was gewoon sneller en vloeiender dan de A7V266-E. Dus een paar maanden later een A7V333 gekocht. Maar die overleed tijdens een BIOS update.
Dus een A7V8X gekocht. Die liep voor een tijdje goed. Toen hield spontaan de PC van mijn ouders er mee op (Packer Bell, standaard en nooit wat mee gerommeld). Daar zat een MSI bord in. Ik naar de winkel om een nieuwe te kopen, alles omgeprikt en werken.
2 maanden later, MSI moederbord weer stuk. Wilde die A7V266-E er in zetten (had ik tussen die A7V333 en A7V8X nog gebruikt als tijdelijke oplossing). Maar die deed helemaal niks meer. Dus toen maar een A7V8X-X gekocht. Die arrriveerde samen met een XP2600+ (ter vervanging van mijn XP2000+). Maar toen ik die op mijn eigen A7V8X wilde proberen deed dit MB het in eens ook niet meer. Dat waren binnen 2 maanden tijd 2 MSI borden en 2 ASUS borden.
Overigens heeft die PC Prive project PC nog geen dag lekker gedraaid. Hij was orgineel Hfl. 5500,-. En ik heb nagerekend dat met al die MB's en een fortuin dat ik heb uitgegeven aan voedingen en ventilatoren omdat die koel en stil te krijgen (ook nooit gelukt) hij in totaal zo'n Hfl. 10000,- piek heeft gekost !!!
Uit ellende had ik tussendoor een P4 systeem gekocht, en die draaid nog steeds als een tiet. Ook al heb ik daar ook al flink mee lopen rommelen.
ASUS Moederborden koop ik nog steeds, en buiten die hierboven genoemde exemplaren verder nooit last mee gehad. Maar ik heb het nooit voor elkaar gekregen om een AMD met een VIA Chipset fatsoenlijk aan de praat te krijgen. Zo'n systeem loopt lang niet zo soepel als een Intel systeem.
Oh ja, die drivers van VIA werden ook met de release erger....
En Samsung DVD spelers (voor in de compu) ook een ramp. Nog nooit 1 DVD met fatsoen op kunnen afspelen..
Even als tegewicht tegen al die negative Maxtor berichten: Gebruik ze al 5 jaar en heb er pas eentje met een probleem gehad. Heb dan ook in mijn nieuwe systeem weer gewoon Maxtor's gezet
[
Voor 5% gewijzigd door
Boushh op 02-11-2004 00:45
]