Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Algehele systeem malaise: Crashes,BSODs en Beschadigde files

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Raad wat gaar is!

Eerst de specs

Athlon XP1800+ (@2000+)
Ga-7VAX bios versie F13
512mb DDR 333mhz CL2.5 (Kingston Value Ram)
Creative Soundblaster Live! Player 1024
Sapphire Radeon 9600XT 256mb
1x Hitatchi 40GB 133mhz pATA(disconnected)
1x Seagate Baracude IV 80GB 133mhz pATA
2x Maxtor Diamond Max9 120GB 133mhz pATA(in RAID 0)
1x DVD 8X drive Samsung
1x DVD-brander NEC 2500A
400W Q-tec voeding dual fan gold.

Draaiend op windows XP(geen service packs te veel moeite :P)

De problemen begonnen eigenlijk op vrijdag 27 augustus. Toen ik met wat ram timing aan het spelen was en mijn systeempje opeens niet meer bootte, en na een hoop gehannes hij geen fsb 166 meer accepteerde. En dat deeed ik ook na een week proberen & klussen. Laat maar, want die extra procenten komen alleen aan het licht bij 3dmark, Sandra etc.

Toen kwam service pack 2 uit(halverwege september oid), ik dol enthousiast installeren. Later een MuVo² mp3 speler gekocht, deze crashte(of de pc eigenlijk) soms bij het aansluiten, met de melding: snel usb apparaat op trage hb aan gesloten) Met als gevolg dat niets of vrij weinig nog reageerde (taskmanager wel, maar iets afsluiten == hel)

1 week na install kreeg ik de eerste bijzondere melding:

Het bestand c:\windows\system32\config\system is beschadigd of ontbreekt.

Naja windows op nieuw geinstallerd na wat chkdsk, maar na 4 dagen kwam diezelfde error. Weer windows (+ sp2, alle games, progs etc) installeren en hee sneaky een backupje gemaakt van die map. Chkdsk gedraai alles er weer op neiuw op, behalve sp2 natuurlijk, want daar begon ik een beetje de schurft aan te krijgen.
Ondertussen begon de catalyst control center (cli.exe) en office problemen te schoppen en te crashen bij het opstarten.
Hadden processen geen eigenaar(noch mijn usrname, noch SYSTEM oid),
Kon ik mijn eigen netwerk niet meer op(maar wel gezien worden vanaf andere computers)
Ook begon ik cluster fouten te ontdekken op mijn boot schijf.

oftewel :(

Nu heb ik eerder problemen gehad met de hitachi/ibm schijven reeks, maar dat was de oude variant. toch heb ik deze gewisselt voor een andere 40gb hitachi hdd(lag nog ergens te w88 op gebruik) Hele meuk er weer op, en de zaak draaide al een zonnetje...voor een weekje that is. Toen begon de hele reutemeteut opnieuw. Met de vernieuwing dat, na een x aantal keren het backup bestand van system vervangen te hebben het systeem bootte in een bsod(ook in veilige modus) of bleef hangen. :(

80GB Barracuda IV geprepareerd, d'r in gestouwt en alles op nieuw d'r op gezet, zaak gebackuped(naja kopietje van de C schijf) en gaan. Maar je raad het al, het mocht niet baten. Binnen enkele dagen dezelfde symptomen. Terugzetten is uitstel van executie. Tis dat ik op 3 hoog woon, maar anders had ik mijn kast het raam uitgegooit O-)

Maar het kan nog erger ;)

Mp3 speler durf ik er niet eens meer aan te hangen... |:(

Inmiddels heeft mijn CCFL het begeven.
Word de RAID-0 array 1/4 keren bij een warme boot niet geïnitialiseerd.(incomplete raid etc, een harde boot is vereist).
Mijn useraccount in windows is beschadigd(files zijn d'r nog)
Namen van files kunnen niet geëdit worden.
De fuser van mijn Laserjet 4 printer begaf het(misschien van belang?)
Vandaag gaf het scherm zwart beeld en hangt bij opstarten v windows met alleen een dos-a-like cursor linksboven.
En als klap op de vuurpijl wil de (bootable)windows niet meer booten. Deze blijft nl hangen bij het laden van de windows executive. Zodat opnieuw installeren van windows niet eens meer mogelijk is.

Dus nu de grote vraag?

Wat is gaar?(echo here)

Is het mun geheugen? M'n Cpu of HDD's? of iets anders?

Mijn geheugen? Daar zul je toch iets van moeten merken bij spellen? Die proppen immers het hele geheugen vol, dus als er ergen een of meerdere bits fout staan zul je dat op den duur moeten merken. Crashes/artifacts heb ik so far nog niet mee gemaakt.

Hdd's lijkt me sterk. Dat je 1 hdd vernaait, tot daar aan toen, maar 3!. Ook opvallend is dat de andere partities op die schijven nagenoeg onaangetast blijven, zelden zit daar een fout, maar op de C partitie word natuurlijk veel gerommelt. maar dan nog op drie verschilende hdd's binnen een maand?

M'n cpu? Als die brak is lijkt het me dat niets ut doet. En waarom komt het pas aan het licht na enige tijd? Dan had ik um 27 aug al beschadigd(of daarvoor) en zouden de effecten meteen of eerder merkbaar moeten zijn, de ellende begon pas nadat ik sp2 installeerde....

Of is er iets beschadigd(spannings piek?), ut zou kunnen verklarne waarom printer & pc brak zijn(hoewel, printer is pas sinds 2 dagen brak, pc al langer), maar niet waarom een 2e pc aan het zelfde stekkerblok hangend nog nergens last van heeft.....

Waarom blijft de windows setup hangen? Brakke CD lijkt me sterk, de effecten zijn het zelfde bij de server 2k3 en advanced server 2k, en dat ze alle drie brak zijn en/ofof mijn beide dvd-rom stations lijkt me sterk......

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Robber
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 18:08
Als ik het zo lees, dan zou ik zeggen probeer eens een andere voeding.

Er gaan echt niet zoveel dingen achter elkaar kapot (waar de CCFL er voor mij dan het meeste uit springt).
Anders zit er niet veel anders op dan met een minimaal systeem beginnen en als dat na een tijd nog draait langzaam verder optuigen.

Probeer ook eens memtest, dat soort dingen...

McLaren \o/

• wboevink
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-11 00:06
Ik houd het voorlopig ook op een voedingsprobleem. Alles wat je beschrijft past in het beeld van een stukke voeding, verkeerde voeding of bagger voeding.

Welke voeding zit erin?

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
(er lopen nu al rillingen over mijn rug)

Serieus, gooi die 400 watt weg en koop desnoods een 550 watt als je gewoon q-tec wil hebben.
Ik heb een paar maanden geleden iets van 5 terug gebracht omdat hij al mijn moederboard en alleen een pci-videokaart en een cd-spelertje al niet aankon.

Die 550 watt houdt het het tot nu toe bij mijn broertje goed vol (lees 5 maanden) en ikzelf heb toch de duurdere optie gekozen. (Zalman 400 watt - lekker stil)

Negeer alles van q-tec van af 350 tot 500 watt, dus de 300 watt werkt wel ok, maar zo denderend is het nou ook niet weer. De 550 valt bij de meeste in de smaak omdat er 550 watt op de doos staat... Verder doet het goed zijn werk. (msi kt3 met 3 hd's en een FX 5600 en veel koelers op langzame snelheid)

• Rey Nemaattori
Maar hoe komt het dat deze voeding deze problemen na 6 maanden pas opspelen en niet meteen? (toen ik er overigens de gedisablede hdd + nog een hdd in had zitten => meer load) Zou het ook aan gebrekkige aarding kunnen liggen?

edit:

Memtest v3.1 @ 69% : 369 errors

/me snuft: ik ruik brak geheugen(@ test 5)

maar goed dat verklaart nogn iet het uitvallen van de ccfl en de raid. misschien dat dat te wijten is aan een los kontact oid, maar dat lijkt me sterk, ik heb al aan de draadjes zitten te morrelen...

[ Voor 50% gewijzigd door Rey Nemaattori op 04-11-2004 23:33 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

* BalusC gaat ook voor een ranzige voeding :) De symptomen passen daarbij. En waarom het pas later opspeelt? Voedingen kunnen slijten. Verder is de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter duidelijk wat betreft Q-Tec's. Als een tweede verdachte hou ik het op het moederbord.

Verwijderd

Als ik het zo lees, heb je hetzelfde probleem als ik had met mijn HP all-in-one printer. Iedere keer als ik de printer inplugde (USB) crashte de Windows Explorer.

XP werkte altijd prima, ook met SP1 maar de ellende begon na het installeren van SP2. Kwam er zelf niet uit en heb HP gemailed en kreeg de reactie dat Microsoft inmiddels erkent heeft dat er een bug in SP2 zit die een aantal files betreffende de USB poorten niet overschrijft en de boel laat crashen in sommige gevallen.

Met mijn Logitech muis en Canon camera heb ik geen problemen, maar met de HP printer hangt de boel. Ik krijg geen BSOD maar hangen is hangen....

Dit is de tekst uit de mail:
Thank you for contacting HP Total Care.

I understand that you are experiencing problems with the HP OfficeJet
4110 all-in-one, as if the unit is connected and you open the Windows
Explorer, the explorer window hangs up. I also see that you have tried
reinstalling the software to resolve the issue. I appreciate your
efforts to resolve the issue.

Microsoft has confirmed this as an identified issue. After upgrading
from Windows XP to Windows XP Service Pack 2, either the USB drivers
appear with the earlier version numbers, even though the files have been
updated or may show the above symptoms.

To resolve this issue, install Windows XP SP2, and then update the
drivers for the USB devices that are connected to the computer.

To update these drivers, follow these steps:

1. Click Start, Run, type devmgmt.msc , and click OK.

2. Double-click the type of device that you want to update.

3. Double-click the specific device that you want to update.

4. Click the Driver tab, and then click Update Driver.

Follow the instructions in the Hardware Update Wizard. Repeat steps 2
through 5 for each USB device.

NOTE: You can also install Windows XP SP2, and then disconnect
and reconnect the USB devices that are connected to your
computer. By doing this, you start the Plug and Play utility.

The Plug and Play utility updates the version numbers for
the drivers.

This should resolve the issue. If you need further assistance, please
reply to this message and we will be happy to assist you further.

Sincerely,

Mak
HP Total Care
Voor de rest denk ik niet dat het je voeding is. Je beschrijft zelf dat de ellende begon na gefriemel met je geheugen. Doe eens een fatsoenlijke RAM test....

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Zo te zien heeft hij al memtest gedraaid.

Omruilen of weggooien dat geheugen. Maar het kan ook komen door die brakke voeding.
Probeer even een voeding te lenen, misschien kan je dan uitsluiten dat het echt aan je geheugen ligt.

Ik ben toch koppig en ga toch voor de q-crap, je kan ook bovenstaande tip proberen?

Verwijderd

De TS heeft een berg schijven, ccfls, een overgklokt systeem en een qtec voeding.
Dit heeft niks meer met raden te maken.
Kijk even in het welke voeding heb ik nodig topic in overige hardware.
Je kutn nogmaals voor qtec gaan en dan nooit zeker weten of het wel stabiel blijft, je kunt ook even doorbijten en een behoorlijke voeding kopen.
En dat hoeft dan echt geen 550watter te zijn.

• Rey Nemaattori
Update'je :)

Rammodules 1 voor een getest, beide geven fouten, elka pass een ander getal ne op een ander adres... hmm :(

Ram omgewisselt: In een andere pc(duron 1600, 266 ddr) test het ram negatief. Zelfs na meerdere passes(10x oid) geldt voor beide modules 0 fouten.

De ddr266 module uit de duron in de athlon.... 4 fouten. Hoewel significant minder, test dit geheugen gewoon goed in de duron. Het ligt dus niet aan de reepjes geheugen zelf denk, maar aan het mobo, toch de voeding, cpu cache, of iets anders :P

[offtopic]
De specs uit mijn sig zijn enigszins oud, sinds 27 augustus weigert mijn cpu 166 fsb op welke multiplier ook en heeft ie gewoon braaf op 133 * 12.5 gedraait(=1667 mhz => 2000+) niet erg extreem dus.
[/quote]

[ Voor 20% gewijzigd door Rey Nemaattori op 05-11-2004 12:10 ]

Verwijderd

en je leest de posts in dit topic wel?

Dus dan heb je ook al een andere voeding geprobeerd? Een goeie?

• martinx76
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-02-2024
Idd voeding lijkt me de beste kandidaat. Monitorproggie om te kijken hoe stabiel het voltage is kan misschien nog op een makkelijker manier een antwoord geven.

Tuurlijk: waar een wil is, is een weg. Maar op de mijne zijn altijd wegwerkzaamheden.

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-11 06:36
Ik zou persoonlijk eens ander mobo proberen, misschien dingetjes beschadigd door overclocken van ram. Evt andere geheugen modules proberen.

Meestal komen currupte files door zwake voeding. of Zet er eens een ups tussen.

Suc6

• Rey Nemaattori
Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 12:35:
en je leest de posts in dit topic wel?

Dus dan heb je ook al een andere voeding geprobeerd? Een goeie?
"even' een andere voeding proberen is iets dat veel tijd, geld en moeite kost, vooral van het 2e. Daar ik een neiuwe voeding moet kopen. Stel dat het NIET de voeding is, zit ik zonder verdere middelen tot ergens in januari. En da's verdomd lang zonder fatsoenlijke PC. Het kopen van een voeding wil ik dus uitstellen tot ik 100% zeker weet wat het is

Morgen wrik ik de cpu eruit en test deze in het servertje en vice versa. Weet ik meteen of ut aan de cpu of cache ligt of 't moederbord ligt. Zo niet, dan MOET het wel de voeding wezen. Ik zal dan kosten noch moeite sparen een fatsoenlijke merkvoeding aan te schaffen. Na 2 q-tec voedingen in nog geen jaar te hebben gemold hoeft q-tec voor mij niet meer....(qua voeding, ben wel content met hun raid controller :P)

Dat het de hdd's niet zijn wl ik inmidels ook best geloven, een hdd die in de probleem pc beschadigd raakt werkt al 1,5 maand prima in een andere :)
martinx76 schreef op 05 november 2004 @ 12:41:
Idd voeding lijkt me de beste kandidaat. Monitorproggie om te kijken hoe stabiel het voltage is kan misschien nog op een makkelijker manier een antwoord geven.
Het ding boot niet eens in windows. Enige waar ik kan zien wat de voltages zijn is in de bios:

Vcore: 1.500V
DDR Vtt: 1.248V
+3.3V: 3.184V
+5V: 4.919V
+12V: 11.731V
5VSB: 4.999V

Waarden schommelen ligt, en dan vooral naar boven. toevoegen en verwijderen van hardware(hdd's) verandert niets aan de waardes.

Systeem draait ook weer op 1800+: alle bios waardes naar default....

Zou ik het systeem(tijdelijk) op een 300watt q-tec(ik had nog een ongebruikte liggen) met 1 hdd & 1 dvd drive & radeon zonder alle extra toeters en bellen?(raid, 'overtollige' fans etc)

Misschien wel handig om ff te testen, scheelt het eruit bikken van de cpu.....

Verwijderd

Is ie overclocked, ik heb namelijk exact dezelfde fout als ik windows boot met mijn overclockte athlon, terugklokken en hij doet het weer :)

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op 05 november 2004 @ 23:23:
[...]
"even' een andere voeding proberen is iets dat veel tijd, geld en moeite kost, vooral van het 2e. Daar ik een neiuwe voeding moet kopen. Stel dat het NIET de voeding is, zit ik zonder verdere middelen tot ergens in januari. En da's verdomd lang zonder fatsoenlijke PC. Het kopen van een voeding wil ik dus uitstellen tot ik 100% zeker weet wat het is

Morgen wrik ik de cpu eruit en test deze in het servertje en vice versa. Weet ik meteen of ut aan de cpu of cache ligt of 't moederbord ligt. Zo niet, dan MOET het wel de voeding wezen. Ik zal dan kosten noch moeite sparen een fatsoenlijke merkvoeding aan te schaffen. Na 2 q-tec voedingen in nog geen jaar te hebben gemold hoeft q-tec voor mij niet meer....(qua voeding, ben wel content met hun raid controller :P)

Dat het de hdd's niet zijn wl ik inmidels ook best geloven, een hdd die in de probleem pc beschadigd raakt werkt al 1,5 maand prima in een andere :)

[...]

Het ding boot niet eens in windows. Enige waar ik kan zien wat de voltages zijn is in de bios:

Vcore: 1.500V
DDR Vtt: 1.248V
+3.3V: 3.184V
+5V: 4.919V
+12V: 11.731V
5VSB: 4.999V

Waarden schommelen ligt, en dan vooral naar boven. toevoegen en verwijderen van hardware(hdd's) verandert niets aan de waardes.

Systeem draait ook weer op 1800+: alle bios waardes naar default....

Zou ik het systeem(tijdelijk) op een 300watt q-tec(ik had nog een ongebruikte liggen) met 1 hdd & 1 dvd drive & radeon zonder alle extra toeters en bellen?(raid, 'overtollige' fans etc)

Misschien wel handig om ff te testen, scheelt het eruit bikken van de cpu.....
Dat is zeker een goeie test, verder vind ik het jammer dat je na 2 rotte Qtecs weer een qtec koopt.
Ik zou niet zomaar de cpu eruit bikken, als je een pinnetje verbuigt of je molt een beugeltje ben je nog verder van huis. Heb je niemand in de buurt waar je even een voeding van kan testen? Iemand met een aopen miditower oid?

• Rey Nemaattori
Verwijderd schreef op 06 november 2004 @ 11:49:
Is ie overclocked, ik heb namelijk exact dezelfde fout als ik windows boot met mijn overclockte athlon, terugklokken en hij doet het weer :)
is al terug geklokt.
da's zo'n beetje het eerste wat ik gedaan heb...
Verwijderd schreef op 06 november 2004 @ 12:08:
Dat is zeker een goeie test, verder vind ik het jammer dat je na 2 rotte Qtecs weer een qtec koopt.
Ik zou niet zomaar de cpu eruit bikken, als je een pinnetje verbuigt of je molt een beugeltje ben je nog verder van huis. Heb je niemand in de buurt waar je even een voeding van kan testen? Iemand met een aopen miditower oid?
alsh te de voeding is zal ik echt geen 3e qtec meer kopen, maar ik had hier nog een oude 300w qtec liggen, als ik daarmee zou kunnen testen, scheelt dat misschien vele euro's achteraf, als het m'n gare mobo of cpu oid blijkt te zijn(al dan niet icm een gare voeding)

ik wil gewoon zeker weten wat het is, voor ik überhaupt iets aan schaf. Cpu's eruit halen is niet zo heel risico vol. Ik heb al vrij vaak cpu's er uitgehaald en weer in gestopt dathet kinderspel is. 't probleem is dat ik er in mijn kast meer dan een uur mee bezig,ben omdat ik vrijwel de hele kast uitelkaar draaien moet om de voeding te kunnen verplaaten zijn zo bij het lipje van de cpu cooler te komen.

* Rey Nemaattori zal tevens even zijn cpu cooler schoonmaken :P

• wboevink
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-11 00:06
Stap eens naar een winkel die goeie voedingen verkoopt en vraag of je je pc kan langsbrengen om een goede voeding te testen, vraag anders eens een bekende of je een voeding even kan lenen. Het is een boel werk maar toch.....
Pagina: 1