S913 schreef op zondag 30 januari 2005 @ 20:46:
Heb mijn S5500 nou al een tijdje, maar eigenlijk nog steeds geen tijd gehad om er echt mee te gaan spelen. Vanochtend gezellig met de familie naar de kinderboerderij en de camera mee genomen ... Zijn toch nog wel wat dingen die me irriteren/waar ik vragen over heb, misschien kunnen jullie me daarbij helpen

Zoals gezegd, ben nog niet zo thuis met alle mogelijke instellingen, dus 1ste twee foto's met 'auto' genomen en de laatste met 'fast'.
Wat me ten eerste irriteerde is dat ondanks dat het vandaag niet super zonnig was (al wat er af en toe wel zon), was er toch genoeg licht. Echter zodra ik ook maar een klein beetje in probeerde te zoomen kwam dat stomme handje al in beeld
Voorbeeld 1 (clickable):
[afbeelding]
Deze foto is 10x ingezoomd, handje knipperde als een gek in beeld (al zo gauw ik de inzoomknop aanraakte), maar het is toch een nette foto? Of doe ik iets verkeerd dat dat stomme handje komt?
Tweede irritatie ... zoals ik al aangaf, het was bestwel bewolkd, maar toch genoeg licht. Ondanks dat het handje aangaf dat hij eigenlijk te weinig licht had (toch of knippert hij om iets anders, want zodra de flister uitging was het hand je ook wel??), maar ondanks dus dat het niet super zonnig was, komen bepaalde delen super overbelicht over!
Voorbeeld 2 (clickable):
[afbeelding]
Voorbeeld 3 (clickable):
[afbeelding]
Voorbeeld 2 is totaal overbelicht, voorbeeld 3 alleen de blonde (witte) kop van mijn zoontje

Maar is doe ik hier nou iets fout? Of kan ik me maar beter zo snel mogelijk in het handmatig instellen van de camera gaan verdiepen?
Nu zie ik ze wel. Eens kijken of ik je een beetje kan helpen...
1e foto, je zegt dat het handje knippert als een gek. Dat is logisch. Als je inzoomt heb je een veel grotere kans op bewegingsonscherpte. Je hartslag zal de camera bijvoorbeeld miniem bewegen, maar met volledige zoom wordt het op xx meter afstand al snel een aardig endje. Het handje dient alleen maar dat je de camera erg stil moet houden, met andere woorden, een statief is geen overbodige luxe
2e en 3e foto
Sommige delen zijn inderdaad overbelicht. Kan bijboorbeeld komen hoe je je lichtmeting doet (Photometry heet dat op de Finepix geloof ik)
Ik heb 'm staan op Average. Als je camera het licht meet op een vrij donker deel van de foto, heb je kans dat (zoals het gezichtje) de lichtere kleuren van de foto, in dit geval het gezichtje, overbelicht wordt weergegeven. Je moet dus een beetje spelen en vogelen met de lichtmeting.
Wat je verders nog kunt doen is niet in de voorgeprogrammeerde standen schieten, maar vooral de M, A, S, en vooral voor de beginneling de P-stand gebruiken.
In je handleiding wordt duidelijk uitgelegd wat je hier allemaal mee kunt doen. Met de P-stand kun je bijvoorbeeld net ff wat meer zelf instellen, denk dan aan witbalans!! etc.
Wat ook handig is bij de P-stand is dat je de exposure wat kunt bijregelen. Een cm voor de sluiterknop (of hoe dat ook heet

) zie je een +/- knopje.
Ga hier maar eens mee vogelen. Simpel gezegd kan je zelf een foto ietsjes meer "licht" geven of ietsjes minder.
Om je camera 't beste onder de knie te krijgen moet je gewoon veel oefenen. Pak in je vrije tijd eens de camera, hang rond in je tuin (of balkon) en schiet eens wat foto's op de verschillende standen en manieren. Je zult er al snel achter komen dat je de voorgeprogrammeerde standen bijna niet meer gebruikt.
Succes!