Beaves schreef op 21 september 2004 @ 16:06:
[...]
Het gaat om onderbelichting en als ik sommige pics zie op dpreview is het geen onterecht gezeik maar echt een probleem.
Ik ga in ieder geval sparen voor een 20D als vervanging voor mijn 300D, o.a. omdat de 300D naar mijn mening te erg gekort is door Canon en ik daardoor functies mis.
Hoho, de 300V en de 300D zijn instapcams. Je betaalt geen drol en krijgt nog best wat, het is misschien niet genoeg voor jou, maar het is voor velen meer dan genoeg!
E-TTL2 is een beetje wennen, het nare vind ik dat je ISO-instelling niet afdoende wordt meegenomen in de hoeveelheid licht die mijn 550 afgeeft. Mede daarom neig ik naar zo'n 580-er...
dawg schreef op 21 september 2004 @ 10:32:
Wat een onzin lees ik hier.
99% vd de foto's kun je ook net zo goed schieten met een 20D als met een 1D. Het is maar net wat je denkt/ jezelf aanpraat nodig te hebben.
Een groot deel kan je inderdaad met zowel een 1Ds-MarkII als een 300D schieten. Het gaat alleen om zoveel meer dingen dan je op het eerste oog ziet. Kwaliteit van de body, weatherproof, gebruiksgemak, WhiteBalance, ISO-ruis, Sluitermechanisme, snelheid qua CF, blackout-tijd, opstarttijd, customfunctions, personal functions, flitsmechanisme, duur van de batterijen, hoe hij in de hand ligt, balans met veelgebruikte lenzen etc. etc. etc.
Ik heb een 1D2 en een 10D, met grotere lenzen (zegmaar 24-70L en groter) is de 1D2 veel beter uitgebalanceerd, de 10D lijkt daardoor meer geschikt voor lichtere lenzen en die zijn vaak niet weatherproof, wat ik wel nodig heb. (En de 10D-body ook niet is!)
Hoe de 1D werkt is even wennen voor veel mensen, maar werkt eigenlijk erg goed, tel daarbij alle andere voordelen op en je hebt eigenlijk nog steeds een camera die hardstikke goed is voor wat ze bied.
De 20D is nieuw, is klein, is licht, is snel in opstarten, heeft pictbridge, een andere cropfactor, andere sluitermechaniek, andere AF, andere TTL, DigicII, andere blackout-tijd, geen ingebouwde vertical-grip, andere batterijduur (en goedkopere batterijen) etc. etc. Hij is mij te klein, ik vind mijn 10D nu zelfs al klein en de 20D is nog kleiner en lichter. Hoe moet dat dan als je er een 300/2.8L IS op schroeft of een 50-500Bigma? Die balans is dan toch vreselijk of denk ik dat alleen maar?
Ik zou eerder voor een 1D kiezen omdat de bouwkwaliteit veel beter is (zowel body als de sluitergordijnen etc), waar je m.i. echt pas iets aan hebt als je ook daadwerkelijk een pro bent. Niet om de snellere AF ofzo, want die ene keer dat je dat nodig hebt zou mij niet doen aanzetten zo'n grote zware en dure camera te kopen (tenzij je dus echt geld ermee verdient, en dat ding dus gigantisch veel te lijden heeft, en je de aanschaf terugverdient).
Die snellere AF ga je je wellicht nog in vergissen, ik ben helemaal wild van de AI-servo nu, wat ik met mijn 10D niet was (hoewel de 20D wel beter schijnt te zijn). Als je je camera intensief gebruikt is een weatherproof 1-serie wel erg aan te raden moet ik zeggen.