Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 17:40:
[...]

Hmm, ja maar zo kan je blijven kopen natuurlijk. Al die lenzen kosten toch redelijk wat geld en ik ben en blijf nog altijd student (de lenzen zijn een lange termijnsplan btw). Ik hou het dus momenteel bij de 70-200 in mijn "wishlist".
Monopod overweeg ik niet echt momenteel. Ik denk dat ze op het festival dat niet graag zullen hebben. De gang voor de fotografen is tussen het publiek en als iemand met slechte wil in het publiek zo een monopod in handen zou krijgen zou dat nogal eens een security-issue kunnen zijn. Maar toch bedankt voor je ideeën.

Kan je me wat meer info geven over waarom jullie beiden voor de kitlens zouden gaan? Van wat ik las is die lens niet echt het van het. OK, hij kost maar honderd euro, maar dat is honderd euro die ik anders aan een prime kan geven.
Je hebt het over een 70-200 IS van 1750 euro. De 200mm kost 750 euro en de 300 is voor 1250 te vinden en de 135 kost 950 euro. Alledrie ruim onder de 70-200IS. Een 135 met 200mm heb je dus voor 50 euro minder. Dan heb je twee retescherpe lensjes. (je merkt het al, ik heb zelf het liefst prime's)
Een flinke tele die ook nog met slecht licht te gebruiken is kost nou eenmaal een hele bak geld.
Als je een student bent zou ik nog eens goed kijken of je voor die 10 dagen niet beter af bent met een 70-200 f4 of Sigma 70-200 f2.8 of zelfs een "gewone" tele als de 75-300 van canon, tamron of sigma. Als je na een tijd fotograferen echt de extra stop mist verkoop je die en ga je voor een 70-200IS of een teleprime.

Ik zou voor de kitlens gaan omdat 100 euro voor 18mm gewoon erg goedkoop is. Het canon altenatief is de 17-40 die € 735 kost. Sigma en tamron hebben voor iets van 400-500 euro een altenatief.
Daarbij komt dat de 18-55 echt niet zo slecht is als de meeste doen denken. De vergelijking met een 50mm is nogal oneerlijk. De meeste zooms halen het niet in vergelijking met prime's.

De 420EZ werkt niet op de 300D en 10D. Op de 20D lijkt mij dus ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2004 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:48
Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 23:10:
Hij werkt volgens mij wel gewoon, je hebt alleen geen E-TTL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phreak schreef op 23 augustus 2004 @ 23:13:
[...]

Hij werkt volgens mij wel gewoon, je hebt alleen geen E-TTL.
Niet volledig dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 17:40:
[...]

Hmm, ja maar zo kan je blijven kopen natuurlijk. Al die lenzen kosten toch redelijk wat geld en ik ben en blijf nog altijd student (de lenzen zijn een lange termijnsplan btw). Ik hou het dus momenteel bij de 70-200 in mijn "wishlist".
Je kunt ook een 2e hands 80-200/2.8L overwegen, ding is optisch zelfs nog iets beter dan een 70-200/2.8L hoewel je je natuurlijk af kan vragen in hoeverre je die verschillen gaat zien. AF is behoorlijk snel, maar nog geen USM (wel heel stil!). 2e hands zijn ze voor zo'n 600-700 euro te krijgen, afhankelijk van de staat van de lens :)

Kan je me wat meer info geven over waarom jullie beiden voor de kitlens zouden
gaan? Van wat ik las is die lens niet echt het van het. OK, hij kost maar honderd euro, maar dat is honderd euro die ik anders aan een prime kan geven.
Als je wat groothoek nodig hebt, is dit een erg goedkope optie. Ik heb zelf al een Sigma 15-30 lens, dus ik zou gewoon de body alleen nemen, maar toch...

Die andere kitlens, hoewel hij vrij duur is, is ook wel gaaf. Maar toch zou ik liever zo'n 10-22 willen, super man, 16mm effectief :9
Hij doet ook *flits* als je een foto maakt :+

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 24-08-2004 00:07 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
mjl schreef op 23 augustus 2004 @ 10:10:
Wat maakt het uit behalve een nl handleiding ... als je maar een bewijs hebt van je BTW afdracht voor de douane ... Crown levert anders gewoon 300D's ...
Ik wil hem hier in Leiden halen bij een 'echte' winkel. Schijnbaar verkopen echte winkels alleen maar nederlandse modellen. (Zal wel iets te maken hebben met de wet die zegt dat een Nederlandse handleiding verplicht is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap er geen donder van bij Canon daar.

Ik heb een i865 printer gekocht in Duitsland... en alleen maar een Duitse handleiding.

Ik heb ook een Sony F717 in Duitsland gekocht, en daar zaten handleidingen in voor 12 talen, waaronder Nederlands. De HP printer van mijn oom, ook uit Duitsland, bevatte ook meerdere handleidingen, waaronder ook Nederlands.

Waarom kan Canon dit niet, en waarom vragen ze 30 euro voor het opsturen van zo'n flut boekje?! Olympus stuurt je de handleiding tegen portokosten. (Een jaar of 3 geleden terug, in elk geval wel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00
Dat deed Canon ook, maar volgens mij hebben ze dat vorig jaar in handen van een 3e partij gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:09
Bij de Nederlandse versie zit ook geen Engelstalige handleiding, je moest eens weten hoe vaak je als verkoper rond de hoofdstad klanten over de vloer krijgt die daarover zeiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik lees van mijn cam mooi de Engelse handleiding.

Hot Shoe Flash mount -> Hete schoen flitser opstap
Metal tripod thread -> Metalen driepoot bedrading

en nog een paar van zulke vertalingen...

edit: en de Nederlandse vertaling van mijn (oudere) Technics KN3000 keyboard was ook niet te lezen.

Custom Synthesizer settings -> Zelfgemaakte Synthetische instelling
Drums Envelope control -> Trommel enveloppe beheersing

(Soms is het gewoon te erg.)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 23:10:
[...]

Je hebt het over een 70-200 IS van 1750 euro. De 200mm kost 750 euro en de 300 is voor 1250 te vinden en de 135 kost 950 euro. Alledrie ruim onder de 70-200IS. Een 135 met 200mm heb je dus voor 50 euro minder. Dan heb je twee retescherpe lensjes. (je merkt het al, ik heb zelf het liefst prime's)
Een flinke tele die ook nog met slecht licht te gebruiken is kost nou eenmaal een hele bak geld.
Als je een student bent zou ik nog eens goed kijken of je voor die 10 dagen niet beter af bent met een 70-200 f4 of Sigma 70-200 f2.8 of zelfs een "gewone" tele als de 75-300 van canon, tamron of sigma. Als je na een tijd fotograferen echt de extra stop mist verkoop je die en ga je voor een 70-200IS of een teleprime.

Ik zou voor de kitlens gaan omdat 100 euro voor 18mm gewoon erg goedkoop is. Het canon altenatief is de 17-40 die € 735 kost. Sigma en tamron hebben voor iets van 400-500 euro een altenatief.
Daarbij komt dat de 18-55 echt niet zo slecht is als de meeste doen denken. De vergelijking met een 50mm is nogal oneerlijk. De meeste zooms halen het niet in vergelijking met prime's.

Ja je bent misschien iets goedkoper met twee primes, en ja die zijn dan misschien nog scherper, maar je zit dan wel vast aan hun bereik. Het is, zoals ik al zei, ook de bedoeling om hem door het jaar heen te gebruiken voor andere fotografie. Daar heb ik toch liefst dat ik wat kan spelen met het zoombereik. Ook tijdens die 10 dagen is een niet-prime naar mijn mening handiger. Fotografen moeten in een tussengang gaan staan die maar 2 meter breed is. Als je daar dan met een prime staat kan je niet echt "spelen" met je compositie. Je kan niet de ene keer de persoon in zijn geheel fotograferen om nadien een close-up te nemen. Bovendien sta ik daar wel mooi als ze volgend jaar besliissen om de zone voor fotografen dichter bij het podium te zetten. Heb ik een 200mm prime waar ik niets mee kan aanvangen omdat ie te sterk is.
Uit de reply's hou ik het momenteel dus bij dit:
• Canon EOS 20D
• Kitlens
• Canon 70-200 F:2.8 L USM IS
• Eigen flitser (tenzij zou blijken dan hij niet werkt ntl)

Nadien kan ik dan nog verder gaan met een goeie 50mm prime te kopen, nieuwe flits etc. maar eerst zien te sparen voor het bovenstaande lijstje. Bedankt voor jullie hulp :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Na het zien van de sample foto's op DPReview gemaakt met de 20D staat die cam definitief op mijn shortlist voor een wannahave-dSLR, samen met nog twee andere cams :) Nu nog leuk startglas erbij verzinnen, hiephoi 8)7

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
Remy schreef op 24 augustus 2004 @ 08:39:
Na het zien van de sample foto's op DPReview gemaakt met de 20D staat die cam definitief op mijn shortlist voor een wannahave-dSLR, samen met nog twee andere cams :) Nu nog leuk startglas erbij verzinnen, hiephoi 8)7
Zo'n lijstje verzinnen is altijd het leukst :D Ik heb inmiddels wat ik wilde maar dat verzinnen is ook altijd wel leuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

little_soundman schreef op 24 augustus 2004 @ 01:15:
Schijnbaar verkopen echte winkels alleen maar nederlandse modellen. (Zal wel iets te maken hebben met de wet die zegt dat een Nederlandse handleiding verplicht is)
Ben erg nieuwsgierig naar welk boek en welk artikel!
't Enige dat ik heb kunnen vinden is dat als de werking van een voorwerp/apparaat niet onmiddelijk duidelijk is er een deugdelijke gebruiksaanwijzing bij moet zitten om te voorkomen dat de verkoper kan opdraaien voor schade die is ontstaan door het verkeerd bedienen van het voorwerp/apparaat.

In oude garanties lees je vaak over het uitsluiten van schade door "onoordeelkundig gebruik". Nu moet een deugdelijke gebruiksaanwijzing ervoor zorgen dat de consument "oordeelkundig" is.

Een duidelijk wetsartikel heb ik niet kunnen vinden, maar als iemand 'harde' aanwijzingen heeft, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pluisman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-06 13:45
Als je nu met een 8.2 megapixel camera een RAW foto maakt, hoe groot is het formaat van de foto? Ik kan hier niets over terug vinden....

Hoeveel RAW foto's krijg je op een 1GB compact flash?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:35

Tarin

Just plain weird.

pluisman schreef op 24 augustus 2004 @ 13:25:
Als je nu met een 8.2 megapixel camera een RAW foto maakt, hoe groot is het formaat van de foto? Ik kan hier niets over terug vinden....

Hoeveel RAW foto's krijg je op een 1GB compact flash?
Michael Reichmann van The Luminous Landscape zegt:
Just a word of caution though. Because of the large 8MP chip on the 20D, with only 80 frames (raw+large JPG) on a 1Gigabyte card
Hij geeft helaas niet aan hoe groot RAW en large JPG foto's ongeveer zijn, maar goed, zo heb je een idee van hoe veel (weinig) je kwijt kan op 1 kaartje.

[ Voor 13% gewijzigd door Tarin op 24-08-2004 13:54 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:57

Floor-is

5.2

Ik heb geen 20D, maar wel de andere 8Mpix Canon-SLR. Ik kan op 2GB ongeveer 180 RAW's kwijt, je zou op 1GB dus ongeveer de helft kwijt moeten kunnen: 85-90 zegmaar. Waarschijnlijk zijn de files van de 20D iets kleiner dan die van de 1D2, dus 90-100 moet denk ik wel haalbaar zijn. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 10-09 17:26

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Floris schreef op 24 augustus 2004 @ 14:24:
Waarschijnlijk zijn de files van de 20D iets kleiner dan die van de 1D2, dus 90-100 moet denk ik wel haalbaar zijn. :)
Waarom zouden die files kleiner zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 22:19
Weet iemand wat het antwoord van Nikon hierop gaat zijn ?? En of de prijsen van de Canon EOS 300D en de Nikon D70 nu snel zullen zakken. Want jah, als je nu moet kiezen tussen een Canon EOS 300D of een Canon 20D is de keuze wss snel gemaakt, ook al moet je wel wat centjes bijtellen, 't zou totaal geen miskoop zijn denk ik. Maar weet er iemand wat we in de nabije toekomst van Nikon mogen verwachten ??

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I_M_P_A_C_T schreef op 24 augustus 2004 @ 18:00:
Weet iemand wat het antwoord van Nikon hierop gaat zijn ?? En of de prijsen van de Canon EOS 300D en de Nikon D70 nu snel zullen zakken. Want jah, als je nu moet kiezen tussen een Canon EOS 300D of een Canon 20D is de keuze wss snel gemaakt, ook al moet je wel wat centjes bijtellen, 't zou totaal geen miskoop zijn denk ik. Maar weet er iemand wat we in de nabije toekomst van Nikon mogen verwachten ??
Ik denk dat de 300D echt niet in prijs zal zakken door de 20D. De 300D is al een heel stuk gezakt in prijs sinds de introductie. Nu al te krijgen voor 850 euro.
De 20D komt bij crown op 1499 zonder lens. Dat is een groot verschil met de 300D. De mensen die een 300D willen gaan echt niet opeens een paar honderd euro extra betalen voor een 20D. Daar zijn de verschillen voor hun gewoon te klein voor. Ik vind de verschillen sowieso het geld niet waard. Voor dat geld heb je ook erg mooi glas wat wel in waarde blijft en welke het meest belangrijk is voor de kwaliteit.
De D70 is een Nikon. Lijkt mij dat je niet voor 1 camera model overstapt op een ander merk. De 20D is ook helemaal geen concurent van de Nikon D70

Het antwoord van Nikon zal de opvolger van de D100 worden. De D200

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 18:14:
[...]
De D70 is een Nikon. Lijkt mij dat je niet voor 1 camera model overstapt op een ander merk. De 20D is ook helemaal geen concurent van de Nikon D70
[...]
Niet voor de mensen die al Nikon of Canon-spul in huis hebben, maar misschien zijn er wel beginners die twijfelen tussen de D70 en de 20D. Voorlopig is er nog geen opvolger van de D100 bekend gemaakt namelijk.. en de D70 kwam ook vrij lang na de 300D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Pelle schreef op 24 augustus 2004 @ 14:28:
[...]

Waarom zouden die files kleiner zijn :?
Omdat de files van een 1D-MarkI net zo groot waren als die van mijn 10D. Die 1D is 4Mpix en mijn 10D toch echt 6Mpix... Ik verwacht daarom dat de files van de 20D niet even groot zijn als van de 1D-MarkII. :)
I_M_P_A_C_T schreef op 24 augustus 2004 @ 18:00:
Weet iemand wat het antwoord van Nikon hierop gaat zijn ?? En of de prijszen van de Canon EOS 300D en de Nikon D70 nu snel zullen zakken. Want jah, als je nu moet kiezen tussen een Canon EOS 300D of een Canon 20D is de keuze wss snel gemaakt, ook al moet je wel wat centjes bijtellen, 't zou totaal geen miskoop zijn denk ik. Maar weet er iemand wat we in de nabije toekomst van Nikon mogen verwachten ??
Toen de geruchten over de 20D echt op gang kwamen is de prijs van de 10D al gedaald, de 300D is toen ook al flink goedkoper geworden, ik hoorde prijzen van € 850,- genoemd worden. Dat is een koopje! Een jaar terug was de goedkoopste DSLR nog € 1.750,- nu minder dan de helft...

De 20D is een verbetering van de 10D, die duidelijk hoger is geplaatst dan de D70, het is nu aan Nikon om terug te komen met de opvolger van de D100, die de D200 heet volgens geruchten. Dit is wel een heel andere prijsklasse; waarschijnlijk omtrent de € 1.500,- wat wel heel wat meer is dan de 300D, genoeg om een prettige lens te kopen of een flitser en een 50/1.8 bijvoorbeeld...

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tarin schreef op 24 augustus 2004 @ 18:20:
[...]

Niet voor de mensen die al Nikon of Canon-spul in huis hebben, maar misschien zijn er wel beginners die twijfelen tussen de D70 en de 20D. Voorlopig is er nog geen opvolger van de D100 bekend gemaakt namelijk.. en de D70 kwam ook vrij lang na de 300D.
Ik bedoel dat de keuze die je maakt niet moet liggen aan de camera maar aan de lensen. De camera's volgen elkaar snel op, de lensen niet.
Je bouwt een verzameling lensen op en koopt om de zoveel jaar een nieuwe body. Al heeft zo'n body nu iets mindere specs. Over een tijdje komt de opvolger die daar toch wel overheen zal gaan.
Bijvoorbeeld mensen die de hele tijd voor een D70 aan het sparen waren en nu roepen een Canon 20D te willen en dan gaan doorsparen. Eerst was die D70 goed genoeg en nu opeens niet meer?
Ga gewoon voor hetgene je wou en spaar vooral voor lensen. Die zijn zoveel meer waard dan de camera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-
  • Laatst online: 19:36

-Stef-

Slainthe!

Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 18:14:
[...]
De mensen die een 300D willen gaan echt niet opeens een paar honderd euro extra betalen voor een 20D. Daar zijn de verschillen voor hun gewoon te klein voor. Ik vind de verschillen sowieso het geld niet waard. Voor dat geld heb je ook erg mooi glas wat wel in waarde blijft en welke het meest belangrijk is voor de kwaliteit.

Het antwoord van Nikon zal de opvolger van de D100 worden. De D200
Verschillen te klein voor?

Dat jij het verschil niet waard vindt is jouw mening. Maar daar staat net zoveel meningen tegenover die dat wel vinden. Het is natuurlijk maar net waaraan je belang hecht bij het fotograferen. Is dat af en toe een foto op de volautomaat dan zal men het verschil inderdaad niet waard vinden. Hecht men bijvoorbeeld aan een snelle burst of aan weinig ruis op hoge ISO dan is dat weer anders.

Overigens ben ik er wel achter gekomen dat je met fotografie niet op een euro moet kijken. Alle kwaliteit is naar geld en je wilt steeds meer. Maar zolang je je dat bewust bent is er niets aan de hand. Voorlopig blijf ik dan ook nog maar van mijn 10D genieten.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 19:11:
[...]

Ik bedoel dat de keuze die je maakt niet moet liggen aan de camera maar aan de lensen. De camera's volgen elkaar snel op, de lensen niet.
Je bouwt een verzameling lensen op en koopt om de zoveel jaar een nieuwe body. Al heeft zo'n body nu iets mindere specs. Over een tijdje komt de opvolger die daar toch wel overheen zal gaan.
Bijvoorbeeld mensen die de hele tijd voor een D70 aan het sparen waren en nu roepen een Canon 20D te willen en dan gaan doorsparen. Eerst was die D70 goed genoeg en nu opeens niet meer?
Ga gewoon voor hetgene je wou en spaar vooral voor lensen. Die zijn zoveel meer waard dan de camera's
Niet iedereen heeft die instelling. Ik zelf ben groot fan van het Canon-systeem, en dus kijk ik vooral naar Canon voor mijn nieuwe camera. Ik heb ook wel naar de D70 gekeken, ik vind het een erg leuk ding, maar Canon is IMO gewoon mooier.
Maar andere mensen kopen hun eerste digitale spiegelreflex (die misschien hun eerste spiegelreflex is, waardoor ze nog niet aan een systeem vast zitten), en die kijken dus zeker ook naar de body. Je kan wel zeggen dat je over 4 jaar een nieuwe koopt, misschien is dat ook wel zo, maar dan koop je over 4 jaar een body die hoogstwaarschijnlijk hetzelfde werkt als die die je nu aanschaft.
Zowel Canon als Nikon heeft leuke lenzen in het assortiment, en anders heb je altijd Sigma nog, die voor beiden mooie lenzen maakt. Nu kijken naar wat voor lenzen er te koop zijn is ook niet het allerslimste wat je kan doen, want een van de twee kan volgend jaar wel met een revolutionair nieuw systeem aan komen zetten wat lenzen veel scherper/lichter/kleiner/goedkoper/whatever maakt.

IMO maakt de manier waarop een body functioneert ook erg veel uit in de keuze. Om die reden ben ik 5 jaar geleden ofzo voor Canon gegaan, en niet voor Minolta of Nikon.
(Let wel, dat was in een tijd waar je je keuze in de fotozaak maakte, en niet aan de hand van diverse reviews die eenvoudig op te zoeken zijn. Op dat gebied leven we nu in een makkelijke tijd.. lang leve het internet \o/.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Laatst online: 07-09 22:34
Sja, als beginner is het gewoon moeilijk een keuze te maken. Als je Canon of Nikon kiest kun je gewoon niet de fout in gaan. Ze maken allebei supergoed spul, zowel bodies als lenzen. Bij mij was 't een kwestie van gevoel: de Nikon-bodies zien er gewoon een stuk beter uit imho :Y) . Als jij nu het geld hebt, koop je een 20D en ga je met Canon verder. Als Nikon straks een DSLR heeft waar jij je geld aan wilt uitgeven koop je een Nikon.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconM
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Ben blij dat Lumunous landscape meld dat de A.F. van de D20 weer sneller is. De 10D is al redelijk snel met z'n A.F., maar voor sportfotografie kan het niet snel genoeg zijn. Mijnsinziens blijft dat hét "zwakke" punt van de semi-prof. 10D t.o.v de prof. 1D-MII (prijsverschil verklaart alles natuurlijk).

Het verschil tussen 6 en 8 MP's kan wel handig zijn wanneer je met hoge ISO-waardes werkt. De ruis is dan nog eenvoudiger te verdoezelen.

Voor mij is zo op voorhand het verschil tussen de 10D en 20D wel te klein om die extra investering te doen. Erg jammer is dat bijv. de grip van de 10D niet op de 20D past. Dat maakt de overstap natuurlijk nog duurder.

[ Voor 12% gewijzigd door FalconM op 24-08-2004 20:32 . Reden: typo's ]

Volvo V70 D5 my2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
Wat mij vooral opvalt is toch nog het "grotere" prijsverschil tussen de twee "oudere" camera's. Allé, als je met je Nikon D70 een goeie lens wilt 'k heb het dan over de 18-70mm DX Lens betaal je al mooi 1259€, ga je bij een EOS 300D kijken zal hij tegen de 900 - 950€ zitten. Mijn vraag is dan wat is dan het verschil, oki ik heb de reviews gelezen en vaak zeggen ze toch dat de Nikon toch nog net dat ietsipietsie beter is in sommige dingen, maar is het dan dat geld waard. Ook vind ik, zoals ze hier sommige ook zeggen, de EOS 300D beetje "plastiekerige" aanvoelt en uitziet, wat ik eigenlijk nie zo echt verwacht van een goede spiegelreflexcam. Anywayzz, sry for the offtopic :). Back to the D20 :). Iemand 1600€ teveel :D :D

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Stef- schreef op 24 augustus 2004 @ 19:18:
[...]

Verschillen te klein voor?

Dat jij het verschil niet waard vindt is jouw mening. Maar daar staat net zoveel meningen tegenover die dat wel vinden. Het is natuurlijk maar net waaraan je belang hecht bij het fotograferen. Is dat af en toe een foto op de volautomaat dan zal men het verschil inderdaad niet waard vinden. Hecht men bijvoorbeeld aan een snelle burst of aan weinig ruis op hoge ISO dan is dat weer anders.

Overigens ben ik er wel achter gekomen dat je met fotografie niet op een euro moet kijken. Alle kwaliteit is naar geld en je wilt steeds meer. Maar zolang je je dat bewust bent is er niets aan de hand. Voorlopig blijf ik dan ook nog maar van mijn 10D genieten.
Dat het ook mijn mening is klopt volledig.

Ik heb naast mijn huidige camera ook een 30 jaar oude pentax waarmee prachtige foto's gemaakt kunnen worden. Alles handmatig en toch komt die nog goed mee.
Bovendien maak ik al mijn foto's in Manual of diafragma voorkeur. Nooit volautomatisch.
Toch heb ik voor een 300D gekozen I.P.V. een 10D omdat ik de extra's van dat ding niet nodig had/ heb.
Ik gebruik de AF niet zoveel en heb de camera de meeste tijd op ISO 100 of 200. Alleen Mirror lockup zou handig zijn.

Ik zei dat de mensen die een 300D wilden echt niet opeens doorgaan voor een 20D. Voor die mensen was de 300D al voldoende en die vinden de extra's die een 20D bied niet genoeg om 600 euro meer aan uit te geven. Die geven niet om een iets snellere autofocus of iets betere ISO.
Waarom zou zo'n camera eerst voldoende zijn en bij het verschijnen van een nieuw model opeens niet meer. Ga dan meteen voor de 1D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
Misschien een heel stomme vraag, maar is het eigenlijk moeilijk om volledige manueel met een spiegelreflex camera foto's te leren trekken. Oki, iedereen kent wel de regel, al doende leert men. Maar je moet ergens van een punt vertrekken en mja die manual's van tegenwoordig... soms 1 brok letterlijk chinees :D. En verschilt de gebruiksvriendelijkheid van merk tot merk ??

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb alles geleerd (niet veel maar toch :P) op een stokoude Minolta SRT101 uit '64! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 21:00:
[...]

Dat het ook mijn mening is klopt volledig.

Ik heb naast mijn huidige camera ook een 30 jaar oude pentax waarmee prachtige foto's gemaakt kunnen worden. Alles handmatig en toch komt die nog goed mee.
Bovendien maak ik al mijn foto's in Manual of diafragma voorkeur. Nooit volautomatisch.
Toch heb ik voor een 300D gekozen I.P.V. een 10D omdat ik de extra's van dat ding niet nodig had/ heb.
Ik gebruik de AF niet zoveel en heb de camera de meeste tijd op ISO 100 of 200. Alleen Mirror lockup zou handig zijn.
Jullie gaan best offtopic, de 20D is niet vergelijkbaar met de 300D, nagenoeg alle belangrijke aspecten zijn anders:
- Body is magnesium-alloy ipv plastic
- AF is beter (sneller, beter controleerbaar)
- Bediening is geheel anders, menu is anders, knoppen zijn anders, TTL is beter etc
- Sensor is niet vergelijkbaar, behalve qua cropfactor en dat het CMOS-sensoren zijn
- Prijs is ook al niet vergelijkbaar

De 300D is een instap-DLSR, de 20D is een soort evolutie van de 10D die al hoger gepositioneerd was dan de 300D. De D70 is al hoger gepositioneerd dan de 300D, dus eigenlijk ook al niet vergelijkbaar, qua prijs, sensor, bedieningsgemak, mogelijkheden, lichtmeting, AF, flitser etc al helemaal niet.

[quote]Ik zei dat de mensen die een 300D wilden echt niet opeens doorgaan voor een 20D. Voor die mensen was de 300D al voldoende en die vinden de extra's die een 20D bied niet genoeg om 600 euro meer aan uit te geven. Die geven niet om een iets snellere autofocus of iets betere ISO.[quote]Klopt, heb ik verkeerd gelezen. Feitelijk zijn we het dus wel eens, maar jij (en anderen) vergelijken toch telkens met die 300D die niet vergelijkbaar is... Rare zaak vind ik.
Waarom zou zo'n camera eerst voldoende zijn en bij het verschijnen van een nieuw model opeens niet meer. Ga dan meteen voor de 1D.
Omdat je meer wil, mensen willen beter, dat is de aard van het beestje: nooit tevreden zijn met wat je hebt, maar blijven streven naar meer, mooier, beter, misschien wel uit status. Daarnaast kom je beperkingen tegen in het apparaat dat je al hebt, een nieuwer apparaat moet wel beter zijn en al helemaal als deze hoger gepositioneerd wordt dan het apparaat dat je in bezit hebt. Mensen gaan gelijk kijken of het haalbaar is, in het budget te passen is om het huidige, verouderde, maar nog prima functionerende model te vervangen.

Waarom niet gelijk voor een 1D (MarkII mag ik hopen of de 1Ds dan) gaan? Omdat als je begint met iets je niet gelijk het allerduurste aan wilt schaffen, je moet er eerst een beetje van proeven. Als jij net begint met een nieuwe hobby, laten we zeggen poolen: Koop je dan ook gelijk de duurste keu en een tafel met top-ballen? Lijkt me dat je eerst een goedkopere keu koopt en ergens gaat oefenen, als je eenmaal goed begint te worden koop je een nieuwe keu en nog eens en als je echt verdomde goed bent, dan koop je misschien eens een tafel.
Zo ook met fotografie: Je koopt een beetje een instapmodel, haalt er een setje lenzen bij, blijft uitbreiden en als je jezelf goed genoeg vind (en het er voor over hebt cq "nodig hebt") koop je een keer een betere cq top-body. Tot dat moment blijf je vrolijk verdergaan met wat je hebt :)
I_M_P_A_C_T schreef op 24 augustus 2004 @ 22:17:
Misschien een heel stomme vraag, maar is het eigenlijk moeilijk om volledige manueel met een spiegelreflex camera foto's te leren trekken. Oki, iedereen kent wel de regel, al doende leert men. Maar je moet ergens van een punt vertrekken en mja die manual's van tegenwoordig... soms 1 brok letterlijk chinees :D. En verschilt de gebruiksvriendelijkheid van merk tot merk ??
Gebruiksvriendelijkheid scheelt van merk tot merk, maar vooral van persoon tot persoon. Ik vond de Nikon's niet zo prettig en omdat ik geen lenzen had en de 10D wel lekker werkte en ook nog eens super presteert op hogere ISO (voor mij van enorm belang) koos ik voor de 10D. Anderen vinden een Fuji top of een Kodak, misschien een Pentax of een van de twee groten: Nikon of Canon.

Volledig manual schieten is op zich niet heel moeilijk, het kost alleen wel wat tijd. Je moet met een boel dingen rekening houden en dat is soms wel eens lastig. ISO, WB, diafragma en sluitertijd zijn de voornaamste vier om mee te werken, daarnaast zijn er een aantal subtielere instellingen om rekening mee te houden, maar het moeilijkste blijft nog altijd het plaatje zelf :)

[ Voor 17% gewijzigd door Floor-is op 25-08-2004 01:35 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me vindt dat we inmiddels behoorlijk zijn beland in het stadium van weinig nieuws en veel geilen op de camera.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Floris schreef op 24 augustus 2004 @ 18:26:
[...]

Omdat de files van een 1D-MarkI net zo groot waren als die van mijn 10D. Die 1D is 4Mpix en mijn 10D toch echt 6Mpix... Ik verwacht daarom dat de files van de 20D niet even groot zijn als van de 1D-MarkII. :)
Ja, maar op de 10D werd gewoon meer compressie toegepast, de RAW van een 10D is ook kleiner dan een D60, terwijl de resolutie hetzelfde is. De 1D mk1 is ook heel wat ouder dan de 10D, terwijl de 1D mk2 en de 20D ongeveer even "nieuw" zijn, die paar maanden maken het verschil niet :)

Het zou dus best 's even groot kunnen zijn.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Floris schreef op 25 augustus 2004 @ 01:31:
Jullie gaan best offtopic, de 20D is niet vergelijkbaar met de 300D, nagenoeg alle belangrijke aspecten zijn anders:
- Body is magnesium-alloy ipv plastic
- AF is beter (sneller, beter controleerbaar)
- Bediening is geheel anders, menu is anders, knoppen zijn anders, TTL is beter etc
- Sensor is niet vergelijkbaar, behalve qua cropfactor en dat het CMOS-sensoren zijn
- Prijs is ook al niet vergelijkbaar

De 300D is een instap-DLSR, de 20D is een soort evolutie van de 10D die al hoger gepositioneerd was dan de 300D. De D70 is al hoger gepositioneerd dan de 300D, dus eigenlijk ook al niet vergelijkbaar, qua prijs, sensor, bedieningsgemak, mogelijkheden, lichtmeting, AF, flitser etc al helemaal niet.
Waarom niet gelijk voor een 1D (MarkII mag ik hopen of de 1Ds dan) gaan? Omdat als je begint met iets je niet gelijk het allerduurste aan wilt schaffen, je moet er eerst een beetje van proeven. Als jij net begint met een nieuwe hobby, laten we zeggen poolen: Koop je dan ook gelijk de duurste keu en een tafel met top-ballen? Lijkt me dat je eerst een goedkopere keu koopt en ergens gaat oefenen, als je eenmaal goed begint te worden koop je een nieuwe keu en nog eens en als je echt verdomde goed bent, dan koop je misschien eens een tafel.
Zo ook met fotografie: Je koopt een beetje een instapmodel, haalt er een setje lenzen bij, blijft uitbreiden en als je jezelf goed genoeg vind (en het er voor over hebt cq "nodig hebt") koop je een keer een betere cq top-body. Tot dat moment blijf je vrolijk verdergaan met wat je hebt :)
Wat je hierboven schrijft probeerde ik ook uit te leggen. Er zijn nu al zat mensen die roepen eerst voor de 300D of D70 (Daarom vergelijk ik met een 300D) te gaan en nu besluiten door te gaan sparen voor een 20D.
Dat de meeste hier graag het beste/ duurste hebben is natuurlijk duidelijk. Ik gaf daarop mijn mening. Welke is: Ga als je voor het eerst een DSLR koop niet meteen voor een steeds duurdere body, kijk je niet kapot op de iets betere specs die iedere opvolger krijgt, maar koop eentje die voor jou goed is. Natuurljik is een snelle autofocus handig maar je hebt het niet nodig tenzij je een Sportshoorter enz. bent.
Besteed het geld dan aan objectiefen die wel hun waarde houden en zoveel meer betekenen voor de beeldkwaliteit.
Een body wordt toch om het jaar/ 2 jaar opgevolgd door een betere. Zo blijf je toch altijd achterlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12-2011

miekd

dus.

I_M_P_A_C_T schreef op 24 augustus 2004 @ 20:48:
Wat mij vooral opvalt is toch nog het "grotere" prijsverschil tussen de twee "oudere" camera's. Allé, als je met je Nikon D70 een goeie lens wilt 'k heb het dan over de 18-70mm DX Lens betaal je al mooi 1259€, ga je bij een EOS 300D kijken zal hij tegen de 900 - 950€ zitten.
Vergeet niet.. de Nikon kitlens is een stuk beter dan de Canon kitlens.. Dat valt eigelijk ook niet te vergelijken, gezien de 18-70 van Nikon ook een metalen mount heeft en andere metalen onderdelen. Daarnaast issie stiller en sneller.

Dus zou je een EOS 300D moeten kopen met een ongeveer vergelijkbare lens dan zou het de body a 850 - 900 zijn.. plus 300 a 400 euro voor zo'n lens.

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
MLO2 schreef op 25 augustus 2004 @ 13:11:
[...]

Vergeet niet.. de Nikon kitlens is een stuk beter dan de Canon kitlens.. Dat valt eigelijk ook niet te vergelijken, gezien de 18-70 van Nikon ook een metalen mount heeft en andere metalen onderdelen. Daarnaast issie stiller en sneller.

Dus zou je een EOS 300D moeten kopen met een ongeveer vergelijkbare lens dan zou het de body a 850 - 900 zijn.. plus 300 a 400 euro voor zo'n lens.
En stel dat je de 28-80mm AF-G is deze van dezelfde kwaliteit zoals je zegt ?? OOk met metalen onderdelen etc. Want jah, voor dan 150 euro meer betaal ik dan toch graag voor iets echt fatsoenlijks, niet dat de 300D dat nie is ;). But you know what i mean.

Foto materiaal:

Verwijderd

Ik was domweg geinteresseerd, en heb Crown een mailtje gestuurd over de levertijd/prijzen van de 20D.
Canon 20D Kit; Euro 1499,00
Canon 20D Kit + lens 18-55 USM; Euro 1599,00
Canon 20D Kit + lens 17-85 IS USM; Euro 1999,00.

Canon BP511A Grip; Euro 179,00

Ik verwacht de camera vanaf begin Oktober te kunnen leveren.
Prijzen cam: netjes, valt me mee, aangezien de Dpreview.com adviesprijs voor de kit met 17-85 1999 DOLLAR is, en meestal is dat hier dan wel meer.
De grip is niet echt duur, hij is tevens PENLITE COMPATIBLE, maar volgens mij is het voor alleen de power (dus los van het feit dat de meeste mensen wel van wat extra gewicht houden, en m dan makkelijker vast pakken) een beetje een overkill, want volgens Canon kun je met 1 BP511A al 700foto's maken, met 50% flits.

• Floor-is

Floor-is

5.2

Voor alleen de power kan het overkill zijn ja, maar als je hem meehebt op vakantie is het bijvoorbeeld de moeite wel, neemt niet weg dat de 'gripfunctie' echt geniaal is! Ik heb op mijn 10D geen BigEd, maar mijn 1-serie heeft zo'n ding ingebouwd, ik zou niet meer zonder willen werkelijk.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen ervaring met grips, omdat ik tot nu toe alles schiet met mijn Fancy-Pansy Minolta SRT101 :+ Als jij voor mij een grip kan vinden voor dat ding, petje af ;)

Maar ik overweeg dus nu zeer serieus een D20 (ik wacht dan wel even tot de prijs wat zakt en stabiel is) en ik ben maar een arme scholier die elke euro 3 keer omdraait en hard voor werkt, maar als ik de meeste hier zo hoor is zo'n grip toch wel erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 00:16:
Ik heb geen ervaring met grips, omdat ik tot nu toe alles schiet met mijn Fancy-Pansy Minolta SRT101 :+ Als jij voor mij een grip kan vinden voor dat ding, petje af ;)

Maar ik overweeg dus nu zeer serieus een D20 (ik wacht dan wel even tot de prijs wat zakt en stabiel is) en ik ben maar een arme scholier die elke euro 3 keer omdraait en hard voor werkt, maar als ik de meeste hier zo hoor is zo'n grip toch wel erg fijn.
Ik zou zeggen, inkoopactie kameraad :p. 'k Vind de D20 ook echt machtig, hoewel ik mss wat twijfel tss deze en een D70. Maar 'k heb zoiets van, als ik nu het nieuwste koop zit ik zeker voor een heel tijdje zoet, mss nu wat meer geld uitgeven, maar later zal het dan wss wel z'n vruchten afwerpen.

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12-2011

miekd

dus.

I_M_P_A_C_T schreef op 25 augustus 2004 @ 21:42:
[...]

En stel dat je de 28-80mm AF-G is deze van dezelfde kwaliteit zoals je zegt ?? OOk met metalen onderdelen etc. Want jah, voor dan 150 euro meer betaal ik dan toch graag voor iets echt fatsoenlijks, niet dat de 300D dat nie is ;). But you know what i mean.
De 18-70 is sneller en ziet er ook steviger uit imo

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I_M_P_A_C_T schreef op 27 augustus 2004 @ 00:45:
[...]

Ik zou zeggen, inkoopactie kameraad :p. 'k Vind de D20 ook echt machtig, hoewel ik mss wat twijfel tss deze en een D70. Maar 'k heb zoiets van, als ik nu het nieuwste koop zit ik zeker voor een heel tijdje zoet, mss nu wat meer geld uitgeven, maar later zal het dan wss wel z'n vruchten afwerpen.
Haha, ik zit met precies hetzelfde probleem! Het zijn 2 hele verschillende cams, ik vind de D70 een mooi ding en hij werkt lekker, dat was de cam die ik ging kopen (de canon 300d had ik al afgewezen, ik vond het nix) en een 10D vond ik machtig, maar ik vond m eigenlijk te duur. Nu die 20D er is, ben ik toch een beetje van nikon afgestapt, en heb ik zoiets van: dan kan ik beter nog een maandje doorwerken en gelijk iets echt goeds kopen. Als het erop aan komt en ik koop m inderdaad, zal ik tegen die tijd wel vragen of er animo is voor een inkoopactie! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt dan vervolgens ook weer wachten op de D200 (of D90?) die Nikon ongetwijfeld binnenkort zal aankondigen, etc etc.
Je zult je er gewoon bij moeten neerleggen dat je camera hoe dan ook relatief snel veroudert, dus mi kun je nog steeds beter geld steken in goede objectieven/flitsers ed dan aan de camera. Over een jaar of twee koop je toch een andere, die veel beter is dan wat je nu kan betalen of zelfs dan wat er nu uberhaupt te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 01:59:
Je kunt dan vervolgens ook weer wachten op de D200 (of D90?) die Nikon ongetwijfeld binnenkort zal aankondigen, etc etc.
Je zult je er gewoon bij moeten neerleggen dat je camera hoe dan ook relatief snel veroudert, dus mi kun je nog steeds beter geld steken in goede objectieven/flitsers ed dan aan de camera. Over een jaar of twee koop je toch een andere, die veel beter is dan wat je nu kan betalen of zelfs dan wat er nu uberhaupt te koop is.
Dit investeren in lenzenverstandig is roept iedereen. Echter.. met heel veel mooie Canon EFS lenzen en Sigma reeks DC lenzen ga je toch twijfelen of die waardevast zijn/blijven. Dit betekent dit dat je investeert in camera's met 1,6x-sensors en hoe lang blijven die? Aan de andere kant zijn het wel fijne lenzen: lichter, goede kwaliteit en vooral goedkoper.

Maar als je wacht op 1,3x-sensors of wellicht wel fullframe (3-5 jaar) kun je die lenzen weer op marktplaats zetten want dan kun er niet mee.

Dan alleen normale lenzen kopen? Die zijn groot, zwaar en duur... Bijv. Canon 17-40F4L + 70-200F4L is een prachtige set, alleen samen zo'n 1300-1400 investering...

Moeilijk moeilijk... ik heb zelf voor de 300D de Sigma 55-200DC en da's echt een prachtige lens voor weinig. Voor 169EUR heb ik een mooi bereik en een beetje concurrrentie is al gauw 500-600 euro en is weer veel groter/zwaarder. Samen met de kitlens en de Canon F1.8 50mm heb ik een prachtset lenzen voor minder dan 300 euro.

Verstandig voor mij betekent dus: afwachten op nieuwe lenzen (goedkoper?) en DSLR-body's (miniaal 1,3xsensor) en intussen fijn fotootjes maken met mijn set die in totaal zijn waarde blijft behouden en dus een mooi prijsje op marktplaats als de volgende Wave komt. de 3D/4D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Ik ga binnenkort een pagina'tje maken op mijn website over 'de jacht op een leuke start-dSLR' :)

Ben er al sinds begin dit jaar mee bezig namelijk, en in feb/maart volgend jaar wil ik er 1 gaan kopen inclusief een simpel start-lenzensetje. Voorlopige kandidaten zijn de Nikon D70, de in oktober uitkomende Fuji S3 Pro en de Canon 20D. Misschien dat binnen dat 'window' van de komende 6 maanden er nog een 4e kandidaat bij komt, maar ik denk het niet. Ik houd jullie op de hoogte ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Rogger75 geeft het eigenlijk al aan: De camera's verouderen relatief snel, als je -zoals ik- in juni/juli vorig jaar een 10D hebt gekocht zie je nu dat de opvolger al weer is aangekondigt, ik lees geruchten dat de 20D vanaf eind volgende maand al op de schappen moet liggen zelfs. Daarnaast zie ik nu nieuwprijzen voor mijn 10D van ±1200 euro, vorig jaar was dat nog 1750! Als ik nu mijn body zou verkopen zou ik er dus misschien 850-900 voor kunnen krijgen en dat is 50% van wat het vorig jaar was. :o

Lenzen echter zijn veel waardevaster, als je tenminste geen EF-S of DC spulletjes hebt gekocht (die niet op de 10D passen overigens). De prijzen voor lenzen zijn namelijk niet zo volatiel als die van de bodies, waar je vorig jaar juli een 16-35L voor 1389 kon kopen kost deze nu 1349. Een 24-70L is gelijjk gebleven in prijs en de 50/1.4 bijvoorbeeld is zelfs ietsjes duurder.
EF-S/DC is inderdaad compacter en daardoor kleiner en lichter, maar heeft als nadeel dat ze is gemaakt voor een camera met een cropfactor, als je nu een nieuwe camera gaat kopen (zelfde merk!) zonder die cropfactor of een analoge camera wilt gebruiken, dan heb je helemaal niks aan de EF-S/DC spulletjes... Ik zou echter wel voor de kitlens kiezen, je hebt dan toch een lens met een mooi bereik die niet zo veel geld kost en die je, als je je body ooit wilt verkopen, mooi mee kunt verkopen.

Moraal van het verhaal: Body is tof, lenzen zijn belangrijker omdat deze waardevaster zijn (en meer invloed uitoefenen op de uiteindelijke foto).

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:51

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Floris, ik denk dat je op een gegeven moment ook de beslissing moet maken: Er worden immers ieder half jaar weer nieuwere en betere digi's op de markt gebracht, dus wachten op 'de nieuwe' betekent gewoon geen geld uitgeven. :) Gewoon kijken wat er op een gegeven moment is, wat je budget is en gaan met die banaan.

Glaswerk is inderdaad waardevaster, al was het maar omdat er niet iedere paar maanden een hele serie vervangen wordt. Kijk eens naar filmcamera's, dat is een markt die ook behoorlijk stabiel is. De Nikon F5, volgens velen, zelfs Canon-schutters, de beste SLR, is een bak uit 1996. De Canon 1-nogwattessen zijn ook geen modellen van het laatste jaar meer, net als de Dynax 9 van Minolta.

Wat ik bedoel te zeggen: Ook de digi-markt zal zich stabiliseren, maar dat zal nog wel een tijdje duren. Nu is het nog volop in ontwikkeling, dus nieuwe modellen in overvloed. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Hillie op 27-08-2004 10:33 ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Hillie: Dat begrijp ik heel goed, ik bedoel meer aan te geven dat de waardevastheid in je lenzen zit, waarnaast je je lenzen waarschijnlijk veel langer kunt gebruiken. Een lens gaat in de professionele wereld ongeveer 3-4 jaar mee en wordt dan vervangen, een body wordt vaak tussen de 12 en 18 maanden gebruikt. Als ik kijk naar een aantal bevrienden hobbyfotografen zie ik dat die soms lenzen gebruiken van 15-20 jaar oud, terwijl de oorspronkelijke body al een tijdje is vervangen (uitzonderingen daargelaten uiteraard). Zeker met de zoomlenzen van de laatste tijd, met USM, IS en de hele reutemeteut zie ik het wel gebeuren dat lenzen een jaar of 10 meegaan terwijl in dezelfde periode minstens 2-3 bodies worden versleten.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Inderdaad Floris. :)

Men loopt eigenlijk gewoon achter de feiten aan. Je kunt daarom ook het beste je keuze baseren op de lenzen ipv de body. Digitale Body's die het 2 jaar of langer uithouden zonder dat daar een nieuw model voor in de plaats komt hebben we bijna niet gezien, al denk ik wel dat dat nu wat langzamer zal gaan.

Remy: een D70, 20D en S3 zijn alledrie totaal verschillende camera's. Ook zijn ze alledrie voor andere doelgroepen (en dus prijsklassen) "bedoeld". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

dawg schreef op 27 augustus 2004 @ 10:56:
...
Remy: een D70, 20D en S3 zijn alledrie totaal verschillende camera's. Ook zijn ze alledrie voor andere doelgroepen (en dus prijsklassen) "bedoeld". :)
I knew that ;) Ik ben als zodanig (gelukkig?) niet bevooroordeeld tot een bepaald merk camera's/lenzen, en ik denk dat als ik een dSLR heb, ik juist van alles ga fotograferen. De prijzen liggen wel redelijk uit elkaar ja, maar daar krijg je ook wat voor terug, zoals ze zeggen:

Nikon D70: 978 eur (body only)
Canon 20D: 1549 eur (body only)
Fuji S3 Pro: 2000 ~ 2500 eur (verwachte introprijs oktober, body only)

Waarom zou ik voor een S3 Pro gaan die mogelijk 1000 eur (of meer) duurder is dan een 20D, of twee keer zoveel kost als een D70? Kijk hier maar eens:
It's too bad you don't grasp the main reason the S3 is of interest to some photographers. It's not 2 stops less noise, but 2 stops more dynamic range that we're waiting to see. When you understand the difference (comparable to the difference between grain and lattitude in film terms), then you'll understand why there's a lot of interest in the S3 despite its functional shortcomings and presumed higher price.

But until we see some actual test images demonstrating the S3's capability, discussions like this are merely self-gratification.
Dynamic range is extreem belangrijk bij digitale camera's, omdat ze zoveel beperkter zijn dan analoge cams op dat gebied. Ik ga nu de S3 Pro nog niet beoordelen, simpelweg omdat het niet kan :) Van de 20D en D70 kan ik alleen vaagweg een idee krijgen door reviews en sample foto's.

Ik kijk dan ook reikhalzend uit naar definitieve reviews van de 20D, en zeker van de S3 Pro met z'n dynamic range mogelijkheden:
New details include the ability to change the 'mix' between the S-pixel and R-pixel data and hence the captured dynamic range. Fujifilm will also provide a number of 'film simulation modes' which we assume to mean a way to reproduce the look of some of Fujifilm's well known films.
Ik ben benieuwd, heel erg benieuwd :9

Tot het zover is dat ik een dSLR koop, ga ik mezelf SLR-shooting aanleren met de analoge SLR die ik voor weinig van m'n vader overneem. De camera is een Duitse Porst TTL Chinon Reflex uit 1972, en doet het nog perfect. 32 jaar oud dus ;)

Over 5, 10, 25 en 50 jaar doet hij het nog prima, maar over 2 jaar al zijn heel veel digicams flink verouderd. Het analoge platform heeft ook daarom nog altijd wel wat pluspuntjes ten opzichte van het digitale gebeuren ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Tja, dat is inderdaad een veel gehoord argument, de dynamic range vd S3.
Ik vind het persoonlijk te ver gaan. Het gaat er imo om dat jij de regisseur van het beeld bent, en niet de camera.

Ik bedoel, als je bv sterk overbelicht/onderbelicht, heb je iets niet helemaal goed gedaan. Als dan je cam zoveel dynamic range biedt op een zodanige manier dat het ook nog te corrigeren is, leer je niet van je eigen fouten. Plus dat ik denk dat je ook niet meer zo precies bent in het belichten van, "want de camera corrigeert het toch wel".

Op een dia bv is die range ook totaal niet groot; verkeerd belicht is gewoon verkeerd belicht. Ook niet meer te corrigeren bij dia's, dus je wordt gewoon hard afgestraft. Maar je leert daardoor wel. En het zou mij persoonlijk een veel grotere kick geven als een foto mooi belicht is door mijn inspanningen, dan dat de cam zoveel spek in zich heeft dat heel veel fouten te corrigeren zijn. :)

Maarja, veel mensen, veel meningen. ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
dawg schreef op 27 augustus 2004 @ 12:12:
Ik bedoel, als je bv sterk overbelicht/onderbelicht, heb je iets niet helemaal goed gedaan. Als dan je cam zoveel dynamic range biedt op een zodanige manier dat het ook nog te corrigeren is, leer je niet van je eigen fouten. Plus dat ik denk dat je ook niet meer zo precies bent in het belichten van, "want de camera corrigeert het toch wel".
Als je foto echt overbelicht is kan zelfs een S3 dat niet veranderen, maar het scheelt wel een stuk. Denk dat meer dynamic range met name handig is voor uitgebeten luchten enzo, dat heb je nogal snel met een digitale camera. Als je een foto hebt met een donker stuk en een licht stuk dan moet je altijd tussen een van die twee kiezen, welke ga je goed belichten? Met de S3 is dat dus een stuk beter op te vangen (dat moeten we nog afwachten maar het belooft wat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Even terugkomend op de 20D: ik heb even gekeken of de altijd directe en niet bevooroordeelde :P Ken Rockwell nog wat te melden had over de camera, dat had hij inderdaad. Blijkt dat hij alleen de specs heeft bekeken enzo, en aan de hand daarvan wat uitspraken heeft gedaan. Hij vindt de flash sync speed van 1/250 (10D had 1/200) tov de Nikon D70 (1/500) wat magertjes blijkbaar.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
Wel, eigenlijk heeft die vent nog ergens groot gelijk. Ik, "newbs" in met spiegelreflex cam's kijken meestal eerder naar, WAT kan die al allemaal en hoeveel MP's heeft ie. Oh, hij heeft er meer, dus zal hij ook wel veel beter zijn, oki daar zitten we meestal mis en zoiets leer je wel snel, dat het eigenlijk minder relevant is. Maar wat ik mij afvraag is waar je wel een Nikon D70 zou kopen en dan toch geen Canon D20 ?
Er is hier dan ook al veeeeel gepraat over de lenzen, dat je hierin moet investeren omdat ze qua prijs altijd op't zelfde niveau een beetje blijven door de jaren heen. De verklaring was er natuurlijk ook, "they don't change that fast". Maar wat ik mij afvraag, als je dan bv. 3 - 4 lenzen hebt, gebruik je ze dan ook wel allemaal even veel? Want jah, er kan er maar 1-tje op tegelijkertijd eh. En ik zie mij persoonlijk nie altijd me alle lenzen rondzeulen, lijkt me nu ook geen pleziertje.
Anywayzz, het artikel hierboven heeft me wel weer een iets klaardere kijk doen krijgen. Oki je ziet wel hij een grote fan is van z'n D70 maar hij geeft ook goeie argumenten waarom en jah, de man weet natuurlijk waarover hij praat :p.
Maar zijn er eigenlijk al geruchten over een mss D90 ??

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

I_M_P_A_C_T schreef op 27 augustus 2004 @ 13:27:
... Maar wat ik mij afvraag is waar je wel een Nikon D70 zou kopen en dan toch geen Canon D20 ?
- prijs
- gebruiksvriendelijkheid (ISO in scherm!)
- batterylife
- lenzen (12-24 als wide-angle bv en de mooie kitlens 17-85 als startlens)
- en nog veel meer zaken

Tuurlijk is een 20D een prachtcam, dat weet ik nu al. Maar elke cam heeft zo zijn gebreken, missers en beperkingen. Als die van de D70 minder zijn (voor mij! ;) ) dan de 20D en ik voor de 500 eur die ik uitspaar door voor een D70 te gaan ipv een 20D, een mooie lens of leuke accesoires kan krijgen, dan ga ik voor die cam :) Lees deze review eens door, Ken Rockwell belicht alle plus- en minpunten ervan.
....Maar zijn er eigenlijk al geruchten over een mss D90 ??
Geruchten over een D2x, D3 en D200 zijn er wel: hier en hier. Het zijn echter nog echt geruchten, na Photokina weten we meer :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
I_M_P_A_C_T schreef op 27 augustus 2004 @ 13:27:
Maar wat ik mij afvraag, als je dan bv. 3 - 4 lenzen hebt, gebruik je ze dan ook wel allemaal even veel? Want jah, er kan er maar 1-tje op tegelijkertijd eh. En ik zie mij persoonlijk nie altijd me alle lenzen rondzeulen, lijkt me nu ook geen pleziertje.
Daarom zijn er zoveel verschillende soorten lenzen. Jij koopt die set die voor jou ideaal is, en elke keer als je erop uit trekt, kijk je welke lenzen je nodig denkt te hebben. Als ik zo min mogelijk wil meezeulen, pak ik alleen m'n midrange zoom. Soms loop ik echter bepakt met een volle fototas en 'n statief.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
DiMension schreef op 27 augustus 2004 @ 14:14:
[...]

Daarom zijn er zoveel verschillende soorten lenzen. Jij koopt die set die voor jou ideaal is, en elke keer als je erop uit trekt, kijk je welke lenzen je nodig denkt te hebben. Als ik zo min mogelijk wil meezeulen, pak ik alleen m'n midrange zoom. Soms loop ik echter bepakt met een volle fototas en 'n statief.
Wat voor "ons" newbs een beetje moeilijk is om in te schatten is in't begin de juiste lens te kopen. Oki, je kan zeggen, begin met de Kit-lens en na een tijdje zal je wel doorhebben hoe je verder moet. Maar als je nu gewoon de body koopt en hierbij een degelijke lens ben je misschien beter af, ik weet het niet.

Wat me nog enorm irriteert is dat ik maar geen winkels kan vinden in Aken, zijn er nu echt geen mensen met url's ?? 't Zou echt leuk zijn. Op tweakers is 90% allemaal van Nederland en persoonlijk ben ik veel vlugger in Duitsland dan ergens helemaal diep in Nederland, 'k woon nl. heel dicht bij de Nederlands, Duitse grens. En in Duitsland is het meestal toch nog "iets" goedkoper. Thx anywayz.

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik me afvraag is hoe belangrijk die flash sync nu echt wel is. Ik vind deze "review" te subjectief om goed te zijn.
OK, de D70 heeft een snellere flash sync dan de 20D. Maar 1/250 is toch niet traag denk ik zo? Van wat ik begrijp uit zijn pagina's is de flash sync de kortste sluitertijd die je kan kiezen icm de flits. Mijn vraag is dan hoe vaak je het tegenkomt met normale lenzen dat je een sluitertijd van 1/500 nodig hebt en niet voldoende hebt aan 1/250. Ik kan me voorstellen dat je sluitertijd op een heldere dag in tegenlicht klein wordt,...maar kleiner dan 1/250e zou ik wel gek vinden.

Ik blijf het gevoel hebben dat hij "opzettelijk" de slechte punten gaat opzoeken. Zijn hele review staat vol over de snellere flash sync, en hij slaagt er bijna in om de 2 extra MP's negatief te laten overkomen. Ook over de cropfactor doet hij nogal overdreven. Hij zegt dat je met 1,6x nooit echt wide gaat geraken en de zin daarop praat hij over het feit dat hij met de D70 (1,5x) wel wide kan geraken. OK, de lens is er nog niet voor bij Canon, maar ze zal er wel komen, dus weet ik niet waarom hij daar nu moeilijk over doet. Volgens mij vergeet hij toch aspecten zoals
• Body in magnesium legering
• Optionele handgrip/batterijcompartiment
• Lager noise niveau dan de D70 en groter bereik van ISO-waarden
• Nieuwe 9-punts AF
• 5 fps en grotere buffer
• ...

Ik wil zeker niet het omgekeerde doen van wat hij doen en de 20D de hemel in prijzen. Ik ben me sterk bewust van het feit dat de D70 sterkte troeven heeft en qua prijs ook heel wat beter ligt. Maar ik vind zijn review sterk overdreven. Just my two cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 14:43:
Wat ik me afvraag is hoe belangrijk die flash sync nu echt wel is. Ik vind deze "review" te subjectief om goed te zijn.
OK, de D70 heeft een snellere flash sync dan de 20D. Maar 1/250 is toch niet traag denk ik zo? Van wat ik begrijp uit zijn pagina's is de flash sync de kortste sluitertijd die je kan kiezen icm de flits. Mijn vraag is dan hoe vaak je het tegenkomt met normale lenzen dat je een sluitertijd van 1/500 nodig hebt en niet voldoende hebt aan 1/250. Ik kan me voorstellen dat je sluitertijd op een heldere dag in tegenlicht klein wordt,...maar kleiner dan 1/250e zou ik wel gek vinden.
Je hebt gelijk dat Ken hier appels met peren vergelijkt. De 20D kan namelijk vanaf 100 ISO schieten, waar de D70 bij ISO 200 begint. Als je teveel licht hebt, gooi je bij de 20D gewoon de ISO omlaag, heb je effectief hetzelfde. Alleen als je actie wil bevriezen met invulflits is de 1/500e van de D70 een voordeel.
Ik wil zeker niet het omgekeerde doen van wat hij doen en de 20D de hemel in prijzen. Ik ben me sterk bewust van het feit dat de D70 sterkte troeven heeft en qua prijs ook heel wat beter ligt. Maar ik vind zijn review sterk overdreven. Just my two cents.
Je moet die review met een fikse korrel zout nemen. Ken Rockwell is niet zo onpartijdig als 'ie zou willen doen geloven. Ik zie de humor er wel van in.
I_M_P_A_C_T schreef op 27 augustus 2004 @ 14:42:
Wat voor "ons" newbs een beetje moeilijk is om in te schatten is in't begin de juiste lens te kopen. Oki, je kan zeggen, begin met de Kit-lens en na een tijdje zal je wel doorhebben hoe je verder moet. Maar als je nu gewoon de body koopt en hierbij een degelijke lens ben je misschien beter af, ik weet het niet.
Wat wil je ermee gaan doen? Je komt er vanzelf achter of je te weinig tele of wide hebt. De kitlens is een echt goede all-round lens waar je je geen buil aan zult vallen.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
DiMension schreef op 27 augustus 2004 @ 15:13:

Wat wil je ermee gaan doen? Je komt er vanzelf achter of je te weinig tele of wide hebt. De kitlens is een echt goede all-round lens waar je je geen buil aan zult vallen.
Wel voor mezelf, ben ik erg verzot op macro's en zo'n beetje "being on the right place @ the right time". Heb vaak al gehad dat ik 's morgens naar't werk reed op m'n fietske en dat ik zoiets had van miljaar had ik nu maar een fotocamera bij, want dit beeld is gewoon megamooi. Ook mss in een later stadium wat fotoshoots doen ofzo, weet ik veel. Hoewel ik liever mensen trek wanneer ze het niet doorhebben, want ik vind persoonlijk zo'n foto's altijd het mooiste, niks fake, maar puur zoals ze echt zijn. Dat wil ik zo'n beetje doen met mijn camera.

Ook nog een vraagje, stel dat je met zo'n camera bv. shoots moet gaan doen op een feestje ofzo, fuif. Is dat enorm slecht voor zo'n camera, omwille van de rook etc... Of zijn deze camera's daar toch goed tegen bestand. Want jah, als student is het toch een hele investering, ook al wil je hem natuurlijk goed onderhouden eh.

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DiMension schreef op 27 augustus 2004 @ 15:13:
Je moet die review met een fikse korrel zout nemen. Ken Rockwell is niet zo onpartijdig als 'ie zou willen doen geloven. Ik zie de humor er wel van in.
Ken Rockwell kopieert stukken van de ene review naar de andere, en hij kraakt alles wat niet (D)SLR is ronduit af. Dat is in zijn ogen "verouderd". Dat hij nou een beroepsfotograaf is, en 10.000 euro voor een lens kan uitgeven, en nog eens 2000 euro erbovenop voor een body, wil nog niet zeggen dat de gemiddelde gebruikers/hobbyisten dat ook kunnen. Hij noemt zelfs de 10D nog een amateur-DSLR. De 1D-mkII komt "in de richting", en de 1Ds is de enige prof-waardige DSLR volgens hem. Als "beginneling" ben ik het daar niet mee eens...

Een standaard uitrusting:
10D, 18-70 F/2.8, 70-200L F/2.8, 50 F/1.4, 550EX flitser en statief. Daarmee kunnen 99% van de mensen zich in ALLE situaties redden. Zelfs profs zullen er goed mee overweg kunnen. En iets als dit (of vergelijkbaar) is ook mijn targetuitrusting voor over een tijdje, als ik het geld ervoor heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 16:22:
[...]
10D, 18-70 F/2.8, 70-200L F/2.8, 50 F/1.4, 550EX flitser en statief. Daarmee kunnen 99% van de mensen zich in ALLE situaties redden. Zelfs profs zullen er goed mee overweg kunnen. En iets als dit (of vergelijkbaar) is ook mijn targetuitrusting voor over een tijdje, als ik het geld ervoor heb.
Nie goedkoop hoor, als je het mij vraagt. Gaat toch richting de 2000 - 3000euro right ?? Als gewone hobbiest zou ik dat toch al een smak geld vinden, en met die 10D kan je je ook al heeeeeeeeel aardig uit de slag trekken, 'k vind die persoonlijk al niemeer zo "amateur". Maar wak me wel afvraag, nu de 20D er dan toch is, waarom ga je dan nie voor die ? 1 Lens minder en je hebt je body.

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Enig idee wat zo'n "standaarduitrusting" volgens jou kost? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk.

10D, 1300 euro
18-70 F/2.8 700 euro
70-200L F/2.8 1200 euro
50 F/1.4 350 euro (Neem desnoods de 1/8, voor 100 euro)
550EX, 350 euro
Statief, 100 euro

.. en je komt op 4000 euro uit. Er zijn genoeg mensen die een computer voor dat bedrag kopen. Je hoeft die uitrusting toch niet in een keer te kopen? Dat kun je makkelijk uitsmeren over een half jaar als het moet; of, spaar een tijdje en koop hem wel in een keer. Dan rijd je maar een wat kleinere auto, bij wijze van spreken.

edit: begin bijvoorbeeld met de 20D + 18-70 lens, dan zit je al over de helft van het bedrag, en koop je de rest er over een tijdje bij.

Het getuigt niet echt van inzicht om aan te nemen dat ik zomaar wat dikke specs zonder te weten wat zoiets kost. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 17:20:
[...]

Enig idee wat zo'n "standaarduitrusting" volgens jou kost? :+
Mijn standaarduitvoering zou zijn Nikon D70 *boxed* + standaardlens :). Zou'k al heeeeeeeel tevreden mee zijn :D

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 17:29:

.. en je komt op 4000 euro uit. Er zijn genoeg mensen die een computer voor dat bedrag kopen. Je hoeft die uitrusting toch niet in een keer te kopen? Dat kun je makkelijk uitsmeren over een half jaar als het moet; of, spaar een tijdje en koop hem wel in een keer. Dan rijd je maar een wat kleinere auto, bij wijze van spreken.
Ergens heb je gelijkt van't feit dat er vele zijn die zoveel geld in hun PC steken. Maar laten we dan ook even niet vergeten dat je meer kan met een PC dan met een DSRL. Maar daar ga'k nie over verdergaan, way off-topic. Wat mij meer interesseert is dat je voor de D10 kiest en niet voor de D20. 'k Heb het hierboven nog eens gepost, sry.

Maar zoals ik al zei, laat 1 lens vallen en je kan rustig aan die D20 komen. De D20 zou toch "beter" moeten zijn dan de D10 veronderstel ik toch, anders lijkt het me maar stop van een nieuwe opvolger uit te brengen. En *kuch* 4000 euro, daar moet ik 2 zomers heel hard voor werken :p. But I get your point en ergens heb je helemaal gelijk.

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I_M_P_A_C_T schreef op 27 augustus 2004 @ 17:49:
[...]

Ergens heb je gelijkt van't feit dat er vele zijn die zoveel geld in hun PC steken. Maar laten we dan ook even niet vergeten dat je meer kan met een PC dan met een DSRL. Maar daar ga'k nie over verdergaan, way off-topic. Wat mij meer interesseert is dat je voor de D10 kiest en niet voor de D20. 'k Heb het hierboven nog eens gepost, sry.

Maar zoals ik al zei, laat 1 lens vallen en je kan rustig aan die D20 komen. De D20 zou toch "beter" moeten zijn dan de D10 veronderstel ik toch, anders lijkt het me maar stop van een nieuwe opvolger uit te brengen. En *kuch* 4000 euro, daar moet ik 2 zomers heel hard voor werken :p. But I get your point en ergens heb je helemaal gelijk.
Waarom zou je 1 lens laten vallen om van een 10D naar 20D te gaan. Als je er zat hebt die elkaar overbruggen is het wel duidelijk maar als je dat lijstje van hierboven: 18-70 f/2.8????(Van canon??) 50 f/1.4 en 70-200 hebt raak je dus of je groothoek, of je tele of je lichtsterke standaard kwijt. Heb je een 20D maar ben je wel een stuk beperkter dan toen je de 10D had.
I_M_P_A_C_T schreef op 27 augustus 2004 @ 13:27::
[...]

Maar wat ik mij afvraag, als je dan bv. 3 - 4 lenzen hebt, gebruik je ze dan ook wel allemaal even veel? Want jah, er kan er maar 1-tje op tegelijkertijd eh. En ik zie mij persoonlijk nie altijd me alle lenzen rondzeulen, lijkt me nu ook geen pleziertje.
Als je geen zin hebt in het rondzeulen met lensen waarom ga je dan voor een Dslr. Met een F828 of vergelijkbaar model heb je ook een fototoestel waarmee je erg mooie foto's kan maken, met een vaste groothoek tot telelens.

Het mooie van slr's is juist dat je een voor jezelf meest handige collectie lensen kan opbouwen. Dan weer meer kwaliteit, dan weer sneller, dan specefiek voor 1 doel.
De ene schiet het meest portretten en kiest voor een 85mm f/1.2 of 1.8
De andere gaat de dierentuin in en gaat voor telelens of zoom.

Na een tijdje kom je er vanzelf achter welk brandpunt je het meeste ligt.
Als je dat nog niet weet zou ik zoals gezegt gaan voor de kitlens. Je merkt het vanzelf wel wat je het meest ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 16:22:... en hij kraakt alles wat niet (D)SLR is ronduit af. Dat is in zijn ogen "verouderd"....
Oja? De heer Rockwell is anders aardig lyrisch over de PowerShot A serie van Canon:
A60, A70, A75 and A80 Best compact camera updated 08 June 2004. Bovendien weet hij een zeer overtuigend relaas te plaatsen dat dat de camera niets uit maakt. Was voor mij een hele steun, moet ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

[...]

Een PC kan meer maar ik zelf beleef veel meer vreugde aan m'n 10D dan aan m'n PC. Ik gebruik mijn PC gewoon als tool om mijn foto's te verwerken maar fotografie staat bij mij hoger op de ladder dan de nieuwste P4, 64bit Athlon etc.

De 20D is beter dan de 10D - tis ook nieuwer natuurlijk. Alleen de 10D kan je wel zo'n 400 euro goedkoper op de kop tikken en de 10D is zeker geen slechte body. Er zijn namelijk ook zat pro's die GEEN 1D MkII kopen omdat de 10D voor hun ook prima werkt... en steken dat geld liever een 400mm f/2.8L b.v. :) Anyway met een 10D kan je ook prima uit de voeten en voor 400 euro heb je al bijna een 17-40L te pakken - 1 van de allerbeste wide-angle zooms voor EF mount.

Kies liever glas dan body - dat is mijn advies.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij meer interesseert is dat je voor de D10 kiest en niet voor de D20. 'k Heb het hierboven nog eens gepost, sry.
Ik noem de 10D omdat deze NU te krijgen is, en het toch nog gissen is naar de prijs van de 20D.
En *kuch* 4000 euro, daar moet ik 2 zomers heel hard voor werken :p. But I get your point en ergens heb je helemaal gelijk.
Ja, dat moet ik ook; maar met een goede vaste baan kun je dat geld relatief snel bij elkaar sparen. 4000 euro is helemaal niet zo'n extreem bedrag; de meeste mensen met een normaal/goede baan kunnen dat bij elkaar krijgen, al duurt het bij de een wat langer dan bij de ander. Tja, je moet natuurlijk niet een hypotheek van 200.000 euro, 2 auto's en 2 kinderen op de uni hebben, dan wordt het wat moeilijker. Vrijgezel zijn en niet te duur wonen wil ook wel eens helpen. :+
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 18:23:
[...]
Oja? De heer Rockwell is anders aardig lyrisch over de PowerShot A serie van Canon:
A60, A70, A75 and A80 Best compact camera updated 08 June 2004. Bovendien weet hij een zeer overtuigend relaas te plaatsen dat dat de camera niets uit maakt. Was voor mij een hele steun, moet ik zeggen :)
De A70 is ook een van de hele weinigen waarover hij positief is. En inderdaad, voor een compactje is het een hele mooie camera. Echter alle anderen, zoals de F282, en Nikon 8700, doet hij af als "wannabe DSLR's", en noemt hij verouderd. Lees zijn reviews maar. Die van de 8700 en F828 zijn toch voor een deel gelijk omdat hij zijn stokpaardalinea's kopieert.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I_M_P_A_C_T schreef op 27 augustus 2004 @ 17:30:
[...]

Mijn standaarduitvoering zou zijn Nikon D70 *boxed* + standaardlens :). Zou'k al heeeeeeeel tevreden mee zijn :D
Same here, alleen word het voor mij (hhogstwaarschijnlijk, als ik aangenomen word vanavond en dus genoeg geld ga verdienen :P) een 20D met een 17-85 kitje :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 19:34:
[...]

Same here, alleen word het voor mij (hhogstwaarschijnlijk, als ik aangenomen word vanavond en dus genoeg geld ga verdienen :P) een 20D met een 17-85 kitje :9~
GL !! 'k Zal mee duimen. Off-topic : waarvoor wil / zal je aangenomen worden ??

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGR
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:40

PGR

Fast and safe...

Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 17:29:
Natuurlijk.

10D, 1300 euro
18-70 F/2.8 700 euro
70-200L F/2.8 1200 euro
50 F/1.4 350 euro (Neem desnoods de 1/8, voor 100 euro)
550EX, 350 euro
Statief, 100 euro

edit: begin bijvoorbeeld met de 20D + 18-70 lens, dan zit je al over de helft van het bedrag, en koop je de rest er over een tijdje bij.

Het getuigt niet echt van inzicht om aan te nemen dat ik zomaar wat dikke specs zonder te weten wat zoiets kost. :)
Hehe ik ken geen 18-70 van Canon? Sigma? Ik denk dat je de 17-40F/4 L of 16-35F/2.8 L bedoeld? Wat mensen hier ook zeggen over dat het voordeel van een D70 is dat je er een 12-24 lens voor hebt, nou die heb je voor de Canon ook. Daarnaast komt er de EF-S 10-22mm van Canon. Zoals eerder gezegd hangt veel af van je lenzenkeuze. Canon heeft een iets ruimere keuze dan Nikon, maar beide merken hebben uitstekende lenzen voor vergelijkbare prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I_M_P_A_C_T schreef op 27 augustus 2004 @ 20:14:
[...]

GL !! 'k Zal mee duimen. Off-topic : waarvoor wil / zal je aangenomen worden ??
Tnx, het heeft geholpen! :p ik ben aangenomen.. tis maar een baantje voor koopavond en zaterdagen, ik ben nog maar een eenvoudige scholier, maar ik ben aangenomen bij een soort mini-gamma, een plaatselijke doe-het-zelf zaak..

Ontopic:

Heeft er hier iemand ervaringen met de Canon EF 75-300/4.0-5.6 USM IS ø 58mm? Ik ben een soort van wishlist aan het samenstellen, en naast een 20D met de 17-85 kitlens wil ik er een aardige zoomlens bij hebben. Hij zal voornamelijk gebruikt worden voor macro's, sport (kanopolo) en af en toe een vogel, boot of whatever. 70-300 lijkt me een mooi bereik, maar je hebt in dit segment nogal wat lensjes leverbaar. Ik zat eerst te kijken naar de sigma 70-300 APO macro super, maar na wat reviews enzo leek me dat toch niet ideaal. Ik begrijp dat een hoop van jullie zullen zeggen "koop gewoon een 70-200 f2.8 L" maar dat laat mijn budget "net niet" helemaal toe. Iemand ervaring met deze lens op een (liefst) 10D, of anders een 300D of een D70 ofzo? Of een soort gelijke lens, in ongeveer dezelfde prijsklasse? Deze kost bij knijnenberg 475, dus ga maar uit van 500 euro als max ongeveer.

Alvast bedankt heren! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PGR schreef op 27 augustus 2004 @ 21:22:

Hehe ik ken geen 18-70 van Canon? Sigma? Ik denk dat je de 17-40F/4 L of 16-35F/2.8 L bedoeld? Wat mensen hier ook zeggen over dat het voordeel van een D70 is dat je er een 12-24 lens voor hebt, nou die heb je voor de Canon ook.
Ik heb per abuis de aankomende EF-S op F/2.8 gepakt. Wishful thinking; oops :P

Het zou wel magnifiek zijn als er een 18-70 F/2.8 lens zou zijn... Canon heeft er dacht ik geen, en van Nikon/Signma/Tamron weet ik (nog) niet zoveel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 22:28:
70-200 f2.8 L" maar dat laat mijn budget "net niet" helemaal toe. Iemand ervaring met deze lens op een (liefst) 10D, of anders een 300D of een D70 ofzo?
Een L lens op een D70; de eerste die dat werkend krijgt, mag een krat bier of een fles Smirnoff af komen halen :Y) :+

offtopic:
Gefeliciteerd met je baan :)

Werd ik zelf maar niet altijd afgewimpeld met "je bent te oud en dus te duur" :| Freelance PC's fixen is ook niet alles, schommelend tussen 0 en 600 euro per maand :X

Edit: grrzl. Die had bij de vorige erbij gemoeten. Ik was wat "Verstuur" triggerhappy :X

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Remy schreef op 27 augustus 2004 @ 12:34:
Even terugkomend op de 20D: ik heb even gekeken of de altijd directe en niet bevooroordeelde :P Ken Rockwell nog wat te melden had over de camera, dat had hij inderdaad. Blijkt dat hij alleen de specs heeft bekeken enzo, en aan de hand daarvan wat uitspraken heeft gedaan. Hij vindt de flash sync speed van 1/250 (10D had 1/200) tov de Nikon D70 (1/500) wat magertjes blijkbaar.
Zoals ik op DPZ al zei: weinig boeiend zo'n verschil, HSS is your friend (waarin Ken Rockwell, zoals ie zelf zegt, te lui is om zich in te verdiepen).
Lijkt me geen factor, een 300D doet al enorm lang met 1 accu, dat zal met de 20D alleen maar meer zijn, ook vanwege de nieuwe batterij die 25% langer meegaat (en er kan natuurlijk ook een grip op ;)).
- lenzen (12-24 als wide-angle bv en de mooie kitlens 17-85 als startlens)
Lijkt me Canon beter, met de 10-22 (ook goedkoper) en de 17-85 met IS (je bedoelt 18-70 trouwens, dat is de Nikkor ;)). Overigens is er ook een Sigma 12-24, die beter geprijsd is dan de Nikkor en er optisch niet voor onder schijnt te doen (deze is trouwens ook full frame te gebruiken).

Het belangrijkste om naar te kijken als je een DLSR systeem wilt kopen is de lenzenset waar je uiteindelijk heen wilt en de sensor. De meeste andere dingen zit weinig wezenlijk verschil in, tenzij je natuurlijk pro- met consumercamera's (appels met peren) gaat vergelijken ;)
Op basis daarvan zou ik persoonlijk geen D70 kiezen vanwege de CCD en de min 200 iso. De Canon cmos geeft voor mij de mooiste kleuren, al is de S2 ook niet slecht.
Qua lenzen is Nikon voor de instapper trouwens wel interessant, omdat je voor een prikje MF lenzen kunt kopen.
Hij noemt zelfs de 10D nog een amateur-DSLR. De 1D-mkII komt "in de richting", en de 1Ds is de enige prof-waardige DSLR volgens hem. Als "beginneling" ben ik het daar niet mee eens...
Toch is dat 100% correct, de 10D is gewoon een consumercam, de 1 series zijn de professionele camera's.
10D, 18-70 F/2.8, 70-200L F/2.8, 50 F/1.4, 550EX flitser en statief. Daarmee kunnen 99% van de mensen zich in ALLE situaties redden. Zelfs profs zullen er goed mee overweg kunnen.
Dat ook profs er mee overweg kunnen zegt natuurlijk niks over de camera ;)
Sommige profs zullen ook met een lomocam verkoopbare beelden kunnen maken.
Die 18-70/2.8 bestaat niet trouwens, dat zou wel leuk zijn :+
tazzman schreef op 27 augustus 2004 @ 18:36:
Er zijn namelijk ook zat pro's die GEEN 1D MkII kopen omdat de 10D voor hun ook prima werkt... en steken dat geld liever een 400mm f/2.8L b.v. :)
Dat is denk wat overdreven, een pro met een 400/2.8 zal daar ook een 1 series camera aan hebben hangen, alleen een amateur zal daar een 10D aan hangen. Best begrijpelijk overigens, want de professionele cams zitten nog niet op een dusdanig niveau dat je er "zo" eentje aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Azrael schreef op 28 augustus 2004 @ 01:56:
Toch is dat 100% correct, de 10D is gewoon een consumercam, de 1 series zijn de professionele camera's.
Al is het correct, je schopt er wel de 10D eigenaren mee in hun kruis. 1600 euro voor een camera is niet niks. De 10D is dan misschien een camera die veel door "amateurs" wordt gebruikt... maar noem het dan een beetje tactvol een semi-prof camera. Dat is voor de 10D eigenaren een heel stuk prettiger om te lezen dan "amateur-camera". Wat is de 300D dan, vergeleken daarbij? Speelgoed? Misschien wel, voor profs, maar niet voor de overgrote meerderheid van de "normale mensen".
Dat ook profs er mee overweg kunnen zegt natuurlijk niks over de camera ;)
Sommige profs zullen ook met een lomocam verkoopbare beelden kunnen maken.
Die 18-70/2.8 bestaat niet trouwens, dat zou wel leuk zijn :+
Dat klopt, het was een mixup van mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Voor fill-in overdag heb je op een externe flitser een heel mooie instelling, dan is er niks aan het handje ;) Je kan natuurlijk je ISO omlaag gooien, je diafragma dicht etc ;)
I_M_P_A_C_T schreef op 27 augustus 2004 @ 15:42:
[...]

Wel voor mezelf, ben ik erg verzot op macro's en zo'n beetje "being on the right place @ the right time". Heb vaak al gehad dat ik 's morgens naar't werk reed op m'n fietske en dat ik zoiets had van miljaar had ik nu maar een fotocamera bij, want dit beeld is gewoon megamooi. Ook mss in een later stadium wat fotoshoots doen ofzo, weet ik veel. Hoewel ik liever mensen trek wanneer ze het niet doorhebben, want ik vind persoonlijk zo'n foto's altijd het mooiste, niks fake, maar puur zoals ze echt zijn. Dat wil ik zo'n beetje doen met mijn camera.
De kitlens is top om te ontdekken wat je nou precies mist, wil je nog wijder? Wil je meer zoom? Heb je meer licht nodig, wil je een snellere AF, you name it. :)
Ook nog een vraagje, stel dat je met zo'n camera bv. shoots moet gaan doen op een feestje ofzo, fuif. Is dat enorm slecht voor zo'n camera, omwille van de rook etc... Of zijn deze camera's daar toch goed tegen bestand. Want jah, als student is het toch een hele investering, ook al wil je hem natuurlijk goed onderhouden eh.
Op een feest is het een kwestie van weinig lenzen wisselen als de lucht echt (heel) smerig is, of je CMOS veel schoonmaken. Ik schiet wekelijks op dancefeesten en maak dan ook wekelijks (elke zaterdag) mijn hele camera schoon, inclusief CMOS. Houd er bij dit soort fotografie wel rekening mee dat je lichtsterke lenzen nodig hebt! En voor de grotere dancefeesten geldt een cameraverbod: op een verjaardag uiteraard niet en de gemiddelde disco zal er ook weinig moeite mee hebben. :)

Ik heb met mijn 10D overigens een stuk of ... euh iets van 70 denk ik .. dancefeesten gedaan, nooit echt problemen gehad met vieze lucht (dermate vies dat ik geen lenzen wilde wisselen ofzo). Ik merk met mijn nieuwe body wel dat die veel sneller stof aantrekt en heb regelmatig op de spiegel en/of het matglas allerlei vuiltjes...
[...]

Als ik die 18-70/2.8 even vervang door een 17-40L en een 24-70L kom je meer in de buurt van een erg prettige uitrusting. Maar die is in mijn ogen niet echt 'standaard', zeker niet vanwege de prijs! Okay het is nagenoeg mijn eigen uitrusting, maar ik gebruik het professioneel, dat is wel even andere koek.
Voor mij zou overigens gelden dat ik er nog een 100-400L bij wil en een stel heel lichtsterke primes. Maar dat blijft wensen ;)
Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 02:03:
[...]

Al is het correct, je schopt er wel de 10D eigenaren mee in hun kruis. 1600 euro voor een camera is niet niks. De 10D is dan misschien een camera die veel door "amateurs" wordt gebruikt... maar noem het dan een beetje tactvol een semi-prof camera. Dat is voor de 10D eigenaren een heel stuk prettiger om te lezen dan "amateur-camera". Wat is de 300D dan, vergeleken daarbij? Speelgoed? Misschien wel, voor profs, maar niet voor de overgrote meerderheid van de "normale mensen".
Hoezo schop je er mensen mee in het kruis? Het is vergelijkbaar met iemand die een Mercedes E-klasse koopt: Er is nog een klasse beter van hetzelfde merk; dat weet je. De 300D qua look-and-feel vergeleken met een 10D IMHO een speelgoedcam: hij voelt goedkoop aan en de sluiter vind ik persoonlijk ook niet prettig aanvoelen en klinken. Maar het is een uitstekend ding! De 10D gaat een stapje verder qua materiaal en mogelijkheden, wat met diens opvolger alleen nog maar uitgebreid wordt. De 1-series zijn voor de hobbyist met "genoeg geld" en de profi's :)

[edit] Het staat er harder dan ik het bedoel, maar als je de magnesium-achtige body van de EOS30/33/10D gewend bent is die 300D toch echt een stapje terug naar plastic en dat is voor mij persoonlijk geen byzonder positieve stap. Het blijft overigens dezelfde sensor, die echt prachtwerk aflevert, of het nu in een magnesium of plastic-achtige behuizing is: het resultaat is toch belangrijker :)
[...]

Dat klopt, het was een mixup van mijn kant.
Kan gebeuren :)

[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 28-08-2004 04:02 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 02:03:
[...]

AUW *grijpt naar kruis*.

Beetje respect voor mijn 300D he 8)

WTF zou het 10D eigenaren kunnen schelen dat ze geen professionele cam hebben?? Nogal absurd, met name omdat ze geen profs zijn :Y)
En een echte prof zou het absoluut worst wezen, als ie er maar foto's mee kan maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Azrael op 28-08-2004 03:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
Weet je wat ik eigenlijk "erg" vind is dat ze geld gaan zitten vragen voor de hanleiding. Nu oki, we all live in a world with i-net, maar natuurlijk is het wel even handiger van zo'n boekje te hebben, ipv de hele tijd voor je pc moeten scrollen.

En persoonlijk, kan ik wel goed engels, maar van die moeilijke termen is ook niet alles aan mij besteed. Dan kijk je voor een NL handleiding en wat krijg je dan, extra betalen, idem voor ENG. Sry mor is dit geen afzetterij ?? Allé, 'k snap eigelijk nie waarom ze da er nie "gewoon" bij geven, 't kost zoal genoeg neen ?

PS : in zo'n handleiding staat daar dan ook een hoofdstuk "reiningen" ? Mits je dat toch van de eerste keer niet direct kan weten hoe dat precies allemaal juist moet.

[ Voor 5% gewijzigd door imp4ct op 28-08-2004 12:34 ]

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Nee jij betaalt minder voor grijze import, dan kies je ervoor geen NL handleiding te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
Azrael schreef op 28 augustus 2004 @ 14:09:
Nee jij betaalt minder voor grijze import, dan kies je ervoor geen NL handleiding te krijgen.
Ow... shit on me 8)7

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

PGR schreef op 27 augustus 2004 @ 21:22:
[...]
.......................
Zoals eerder gezegd hangt veel af van je lenzenkeuze. Canon heeft een iets ruimere keuze dan Nikon, maar beide merken hebben uitstekende lenzen voor vergelijkbare prijzen.
Niet om te muggeziften hoor, maar ik denk dat Nikon een groter aanbod aan lenzen heeft, juist omdat ze nog altijd de F-mount hebben. Elke lens van Nikon past dus op elke body. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 00:09

Mooody

elmoody

Hm, toch wel een leuke camera eigenlijk :)

Ik denk niet interessant genoeg voor 10D gebruikers. Ik denk dat ik nog een jaar wacht voordat ik mijn 10D ga vervangen.
Aan de andere kant: nu krijg je er veel meer voor terug dan over een jaar....

Als de 20D 2200 euro gaat kosten, zullen veel mensen nog voor de 300D/D70/ 2e handse 10D gaan. Dat zou dus geen goede actie van Canon zijn.
Ik denk dat hij gewoon 1600 euro gaat kosten.

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Hij staat al voor 1469 in de pricewatch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dawg schreef op 28 augustus 2004 @ 14:23:
Niet om te muggeziften hoor, maar ik denk dat Nikon een groter aanbod aan lenzen heeft, juist omdat ze nog altijd de F-mount hebben. Elke lens van Nikon past dus op elke body. :)
Nou en?

Niet alle lenzen kunnen met volledige functionaliteit gebruikt worden op de nieuwere bodies. Zulke lenzen passen dus in mijn ogen gewoon niet.

Als je gewoon EF lenzen koopt van Canon (verkopen ze ook nog de lenzen met oudere mount? Ik denk het niet), dan werken alle lenzen op alle bodies.
Azrael schreef op 28 augustus 2004 @ 14:09:
Ja dag Jan. Ik prefereer zelfs een Engelse handleiding boven een Nederlandse, maar die krijg ik niet als ik de camera in NL koop. Als ik hem zelf ga halen in Duitsland, zit er slechts een Duitse handleiding bij. Waarom Engels? De Nederlandse handleidingen zijn vaak te slecht vertaald. Zelfs mijn hele PC is Engels, omdat ik het ruk vind om programma's in het Engels op een NL OS te draaien, als er van zulk programma geen Nederlandse versie is te krijgen.

Vroeger leverde Canon alle talen mee. Dat doen ze tegenwoordig niet meer. Stap terug. Andere merken hebben alle talen van hun handleiding als PDF op hun site staan. Canon echter niet. Canon is IMHO in klantvriendelijkheid de laatste 5 jaar sterk achteruit gegaan. Ik kreeg zelfs een S750 die nét 2 maanden buiten de garantie viel, niet meer gerepareerd. Dat zou me 130 euro kosten, terwijl een compleet nieuwe i865 in Duitsland 149 kost. Zelfs Canon is niet meer wat het geweest is... ik sidder en beef al, als een 20D een maand buiten de garantie stuk gaat. Dan kun je beter een nieuwe halen dan een reparatie overwegen zeker.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2004 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alsjeblieft de handleiding van Canon als pdf van de site van Canon. Je mag zelf nog even kiezen uit de vier talen. Via www.powershot.com kun je alles vinden. Alleen wel met name in de Engelse taal. Wil je een versie uit het land waar je vandaan komt dan moet je ervoor betalen. En terecht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:58
I_M_P_A_C_T schreef op 28 augustus 2004 @ 12:12:
Weet je wat ik eigenlijk "erg" vind is dat ze geld gaan zitten vragen voor de hanleiding. Nu oki, we all live in a world with i-net, maar natuurlijk is het wel even handiger van zo'n boekje te hebben, ipv de hele tijd voor je pc moeten scrollen.
Slightly offtopic:
Ik vind persoonlijk een PDF'je een stuk prettiger lezen dan een handleiding in boekvorm.
Je hebt dan namelijk altijd een complete index aan de linkerkant van je scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 17:31:
[...]

Nou en?

Niet alle lenzen kunnen met volledige functionaliteit gebruikt worden op de nieuwere bodies. Zulke lenzen passen dus in mijn ogen gewoon niet.
.............................
Uhh, hij vangt licht. Meer heb je niet nodig. Lichtmeter mee (op de F100/F5/D1x/D2H werkt lichtmeten wel trouwens), hand op de focusring en klaar ben je. En veel lenzen zijn heel goedkoop aan te komen, en gewoon erg goed.

Dus ze passen wel degelijk.
En EF past alleen op EOS bodies.

[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 29-08-2004 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 17:31:

Ja dag Jan. Ik prefereer zelfs een Engelse handleiding boven een Nederlandse, maar die krijg ik niet als ik de camera in NL koop. Als ik hem zelf ga halen in Duitsland, zit er slechts een Duitse handleiding bij.
:O

Je krijgt gewoon altijd de handleiding erbij van het land waar de camera voor bedoeld is. Waarom zouden ze er meer handleidingen bij doen, dat is toch totaal niet boeiend, zelfs slecht voor het milieu?
Daarbij kan je Engelse handleiding altijd als pdf downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalheister
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-05 15:04
reviews zien er goed uit, erg leuke camera maar voorlopig doe ik het nog maar met mijn a70 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:21
Hij staat in pw al voor 1349 euro (body)

Dat gaat goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Indeed, ik kan niet wachten tot er wat kits (met de 17-85 :9~ ) in de pricewatch komen.. dit zal wel ergens in oktober gaan gebeuren gok ik. Maar als de prijzen meer dan een maand voordat hij te koop is al zo lekker concurreren op internet.. dat gaat zeker de goeie kant op! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmz.... zo te zien heeft Canon hun handleidingen (nu) wel op hun site staan.

Van een tijd terug kan ik me nog herinneren dat ze zeiden dat dit "niet mogelijk was vanwege copyrightproblemen die zij dan zouden krijgen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 13:48:
Indeed, ik kan niet wachten tot er wat kits (met de 17-85 :9~ ) in de pricewatch komen.. dit zal wel ergens in oktober gaan gebeuren gok ik. Maar als de prijzen meer dan een maand voordat hij te koop is al zo lekker concurreren op internet.. dat gaat zeker de goeie kant op! :*)
Hierzo hebben ze de kit met EF-S 17-85 IS USM voor €1999 staan.
Volgens mij zijn de prijzen die nu online staan best wel onzin, en kan je er nog geen pijl op trekken. Ik wacht in ieder geval tot de officiële release met het maken van een 'echt' lijstje, en dan nog, tegen de tijd dat ik geld heb (ligt een beetje aan apartje website- en compu-fix-projectjes) zal hij wel weer wat betaalbaarder zijn.. kan ik er meteen 2GB CF en een extra accu bij halen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:21
Tarin schreef op 29 augustus 2004 @ 22:49:
[...]

Hierzo hebben ze de kit met EF-S 17-85 IS USM voor €1999 staan.
Volgens mij zijn de prijzen die nu online staan best wel onzin, en kan je er nog geen pijl op trekken. Ik wacht in ieder geval tot de officiële release met het maken van een 'echt' lijstje, en dan nog, tegen de tijd dat ik geld heb (ligt een beetje aan apartje website- en compu-fix-projectjes) zal hij wel weer wat betaalbaarder zijn.. kan ik er meteen 2GB CF en een extra accu bij halen :P.
Dat is met de IS lens. De body alleen kost er nu 1349. Bij konijnenberg kunnen ze er ook wat van 1649 voor de body, dat is 50 euro BOVEN de adviesprijs 8)7

Hebben zeker nog een behoorlijke voorraad 10D's liggen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mediacj schreef op 29 augustus 2004 @ 23:02:
[...]

Dat is met de IS lens. De body alleen kost er nu 1349. Bij konijnenberg kunnen ze er ook wat van 1649 voor de body, dat is 50 euro BOVEN de adviesprijs 8)7

Hebben zeker nog een behoorlijke voorraad 10D's liggen >:)
konijnenberg is meestal belachelijk duur. boycotten die handel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

G-PHREAK schreef op 30 augustus 2004 @ 00:02:
[...]

konijnenberg is meestal belachelijk duur. boycotten die handel :)
Konijnenberg is een prima winkel die vergeleken met een aantal anderen misschien duurder is, maar vergeet niet dat de internetwinkels geen daadwerkelijk winkelpand met het bijbehorende personeel nodig hebben. Ik ben zeker niet tegen een bedrijf als konijnenberg, erger nog: ik ben er voor! Goede service, mensen met kennis van zaken en een navenant prijsbeleid: prima toch??

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:58
Floris schreef op 30 augustus 2004 @ 01:14:
[...]

Konijnenberg is een prima winkel die vergeleken met een aantal anderen misschien duurder is, maar vergeet niet dat de internetwinkels geen daadwerkelijk winkelpand met het bijbehorende personeel nodig hebben. Ik ben zeker niet tegen een bedrijf als konijnenberg, erger nog: ik ben er voor! Goede service, mensen met kennis van zaken en een navenant prijsbeleid: prima toch??
Precies.
Ik haal al mijn spullen bij Konijnenberg, en je betaald misschien voor sommige dingen iets meer, maar als er problemen zijn ben je wel verzekerd van een goeie service.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.