Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 21:00:
[...]
Dat het ook mijn mening is klopt volledig.
Ik heb naast mijn huidige camera ook een 30 jaar oude pentax waarmee prachtige foto's gemaakt kunnen worden. Alles handmatig en toch komt die nog goed mee.
Bovendien maak ik al mijn foto's in Manual of diafragma voorkeur. Nooit volautomatisch.
Toch heb ik voor een 300D gekozen I.P.V. een 10D omdat ik de extra's van dat ding niet nodig had/ heb.
Ik gebruik de AF niet zoveel en heb de camera de meeste tijd op ISO 100 of 200. Alleen Mirror lockup zou handig zijn.
Jullie gaan best offtopic, de 20D is niet vergelijkbaar met de 300D, nagenoeg alle belangrijke aspecten zijn anders:
- Body is magnesium-alloy ipv plastic
- AF is beter (sneller, beter controleerbaar)
- Bediening is geheel anders, menu is anders, knoppen zijn anders, TTL is beter etc
- Sensor is niet vergelijkbaar, behalve qua cropfactor en dat het CMOS-sensoren zijn
- Prijs is ook al niet vergelijkbaar
De 300D is een instap-DLSR, de 20D is een soort evolutie van de 10D die al hoger gepositioneerd was dan de 300D. De D70 is al hoger gepositioneerd dan de 300D, dus eigenlijk ook al niet vergelijkbaar, qua prijs, sensor, bedieningsgemak, mogelijkheden, lichtmeting, AF, flitser etc al helemaal niet.
[quote]Ik zei dat de mensen die een 300D wilden echt niet opeens doorgaan voor een 20D. Voor die mensen was de 300D al voldoende en die vinden de extra's die een 20D bied niet genoeg om 600 euro meer aan uit te geven. Die geven niet om een iets snellere autofocus of iets betere ISO.[quote]Klopt, heb ik verkeerd gelezen. Feitelijk zijn we het dus wel eens, maar jij (en anderen) vergelijken toch telkens met die 300D die niet vergelijkbaar is... Rare zaak vind ik.
Waarom zou zo'n camera eerst voldoende zijn en bij het verschijnen van een nieuw model opeens niet meer. Ga dan meteen voor de 1D.
Omdat je meer wil, mensen willen beter, dat is de aard van het beestje: nooit tevreden zijn met wat je hebt, maar blijven streven naar meer, mooier, beter, misschien wel uit status. Daarnaast kom je beperkingen tegen in het apparaat dat je al hebt, een nieuwer apparaat moet wel beter zijn en al helemaal als deze hoger gepositioneerd wordt dan het apparaat dat je in bezit hebt. Mensen gaan gelijk kijken of het haalbaar is, in het budget te passen is om het huidige, verouderde, maar nog prima functionerende model te vervangen.
Waarom niet gelijk voor een 1D (MarkII mag ik hopen of de 1Ds dan) gaan? Omdat als je begint met iets je niet gelijk het allerduurste aan wilt schaffen, je moet er eerst een beetje van proeven. Als jij net begint met een nieuwe hobby, laten we zeggen poolen: Koop je dan ook gelijk de duurste keu en een tafel met top-ballen? Lijkt me dat je eerst een goedkopere keu koopt en ergens gaat oefenen, als je eenmaal goed begint te worden koop je een nieuwe keu en nog eens en als je echt verdomde goed bent, dan koop je misschien eens een tafel.
Zo ook met fotografie: Je koopt een beetje een instapmodel, haalt er een setje lenzen bij, blijft uitbreiden en als je jezelf goed genoeg vind (
en het er voor over hebt cq "nodig hebt") koop je een keer een betere cq top-body. Tot dat moment blijf je vrolijk verdergaan met wat je hebt

I_M_P_A_C_T schreef op 24 augustus 2004 @ 22:17:
Misschien een heel stomme vraag, maar is het eigenlijk moeilijk om volledige manueel met een spiegelreflex camera foto's te leren trekken. Oki, iedereen kent wel de regel, al doende leert men. Maar je moet ergens van een punt vertrekken en mja die manual's van tegenwoordig... soms 1 brok letterlijk chinees

. En verschilt de gebruiksvriendelijkheid van merk tot merk ??
Gebruiksvriendelijkheid scheelt van merk tot merk, maar vooral van persoon tot persoon. Ik vond de Nikon's niet zo prettig en omdat ik geen lenzen had en de 10D wel lekker werkte en ook nog eens super presteert op hogere ISO (voor mij van enorm belang) koos ik voor de 10D. Anderen vinden een Fuji top of een Kodak, misschien een Pentax of een van de twee groten: Nikon of Canon.
Volledig manual schieten is op zich niet heel moeilijk, het kost alleen wel wat tijd. Je moet met een boel dingen rekening houden en dat is soms wel eens lastig. ISO, WB, diafragma en sluitertijd zijn de voornaamste vier om mee te werken, daarnaast zijn er een aantal subtielere instellingen om rekening mee te houden, maar het moeilijkste blijft nog altijd het plaatje zelf
[
Voor 17% gewijzigd door
Floor-is op 25-08-2004 01:35
]