FlorisDe 17-85 is nou niet het beste glas dat je vinden kunt voor dat geld, hoewel het bereik wel weer erg interessant is. (Ik bid God dagelijks op mijn blote knietjes dat er een 17-70L IS f/2.8 komt, maar echt luisteren doet hij niet...Zelfs de weesgegroetjes helpen niet zeg

)
De lens is niet echt eentje voor binnengebruik, maar de meeste mensen doen dat toch niet -en als ze het wel doen, met (externe) flitser-. Wil je lichtsterker (beter lichtdoorlatend) dan zal je of met minder wide-angle door het leven moeten, of heel flink in de buidel tasten en met twee lenzen werken
Inmmiddels heb ik een beetje verder gelezen en dat is inderdaad de algemene visie op deze lens. Best aardig, maar eigenlijk te duur.
matthijst@Q, over de 17-85 zijn de meningen behoorlijk verdeeld, vooral omdat hij vrij duur is en aardig wat CA schijnt te vertonen. Misschien is de Sigma 18-125 (28-200) ook nog een aardige lens; 300 euro goedkoper en geen IS, maar maakt wel degelijke foto's zo op het eerste gezicht:
Opzich heel knappe foto's, maar ik zou graag de originelen, rechtstreeks uit de camera vandaan, willen zien.
twixxIk heb zoals velen gelezen over deze lens. Het bereik is super, de bouw ziet er ook niet verkeerd uit maar de reviews/ervaringen zijn niet al te best voor het geen de lens kost (understatement). Ik heb hem net gekocht en spaar door voor de 17-35.
Net == niet neem ik aan? Als je op de 17-35L doelt: potverdrie dat is aan de prijs.
Een goede camera verdient een goede lens. Tevens verdient mij geld het goed en zorgvuldig besteed te worden. Na heel lang zoeken ben ik een lens tegengekomen die het mogelijk heel aardig doet en wel de range pakt die ik zou willen.
Het is de Tamron AF SP 28-75/2.8 XR Di LD
Deze lens wordt over het algemeen goed gewaardeerd, welliswaar geen L lens, maar heel knap. Met name die 2.8 spreekt mij aan wat mij doet vermoeden dat ook bij weinig licht er nog wel knap mee te schieten is. Hij kost bij konijnenberg iets van 400 euro. Het enige minpunt lijkt mij de ietwat beperkte wide angle.
Moet je die Q horen praten, nog nooit met een spiegelreflex geschoten. Heb ooit een Oly c-3000 zoom point 'n shoot gehad en dat beviel niet: onscherp en tja, point 'n shoot met zijn beperkingen. Daar ben ik op afgeknapt en dat heeft wel wat geld gekost.
Ik wil met wat meer geld een nieuwe poging wagen. Ik wil voldoende kwaliteit in mijn handen dat ik in principe altijd mijzelf en mijn onkunde de schuld kan geven.
Ik heb behoorlijk wat tijd besteed aan dit verhaal maar het gebrek aan ruwe foto's en echt goed vergelijkingsmateriaal wat lenzen betreft is toch wel opvallend.