Het was vandaag de bedoeling "eventjes" een zalman heatpipe koeler te plaatsten op mijn XFX 6800GT. Ik zeg even omdat dit normaal niet meer dan 20 á 30 min duurt. Echter eenmaal de GT uitgekleed kom ik tot de onaangenamen verassing dat de boutjes die worden bijgeleverd van zalman niet door het pcb passen. Nu lijkt boren me geen goed plan dus na een hint van Lanvlam toch weer verder gegaan. Nu foto's meer zeggen dan woorden zie hier,

De XFX 6800GT geheel kaal

Aangezien bij de ZM80HP-D maar 4 ramsinks worden geleverd gaat deze ramsink hergebruikt worden

Het Front blok van de HP voorzien van 4 armpjes en aan de uiteinden de originele schroeven met springveer geplaats. Deze worden op zijn plaats gehouden door de zwarte plaat

Het Back blok van de HP kan dus niet worden vastgehouden omdat er geen boutjes door en door gaan. om de onderkant toch op zijn plaats te houden komen zijn deze op de foto echt noodzakelijk

Het Front blok en ramsink terugeplaatst op de kaart

De gehele bovenkant van de HP geassembleerd

De gehele onderkant van de HP geassembleerd
Zoals ik al reeds eerder vermelde de onderkant (back) zweeft nu enkele milimeters boven de kaart. Echter als de hele HP koeling is geplaatst blijft hij op zijn plaats door de bevestiging aan de zijkanten. Al met al maakt mijn kast nu weer stukken minder lawaai.
Moet wel zeggen waar ik na een uur spelen in het verleden bij mijn Ti4200 de HP koeler sonder problemen kon vastpakken. Is dat hier niet echt (langdurig) aan te raden. Volgens coolbits wordt de GPU na een uur volaan gamen tussen de 85 en 89 graden.
Dit lijkt mij best heet (zeker als je het vergelijkt met een CPU), maar de shutdown temp staat standaard ingesteld op 120 graden (en waarschuwingsmetertje staat precies in het midden). Idle (dus werken in windows) zakt de temp zo ronde de 65 graden. In 2D draait de GT, GT settings (dus 350/1000) en in 3D is hij ingesteld op Ultra setting (400/1100). Zijn dit nu temps waar ik me grondig zorgen over moet maken of valt dit wel mee!?
Het probleem is gelokaliseerd, het bevindt zich tussen het keyboard en de rugleuning.