Ik heb inmiddels de meeste onderdelen voor mijn CarPC bij elkaar.
Deze gaat bestaan uit een defecte laptop, die een val niet heeft overleefd van een tafel, en als zodoende "over" was, nadat de verzekering het had afgehandeld
Ok, er moest een nieuwe hdd in, en de behuizing is een beetje brak, maar goed, voor carPC maakt dat natuurlijk niet uit.
Op 2e-hands sites staan trouwens ook een zooi laptops, misschien wat voor andere car-pc bouwers. Beeldscherm is dan defect, maar zolang je VGA hebt sluit je gewoon daar je (liliput) schermpje op aan.
http://www.speurders.nl/c...m.13.1.0.1.1729.3361.html
http://www.speurders.nl/c...n0710cat06102.210.99.html
http://www.speurders.nl/c...n0710cat06102.210.99.html
De PC zelf
Een Compaq Evo laptop. Scherm defect, accu laad niet meer bij, behuizing beschadigd na val, maar perfect voor mn navigatiesetje. Pentium IV 1.6Ghz, 256Mb... Nieuwe hdd erin en hij doet t weer (naja, de basis dan)
Beeldscherm
Het alom bekende liliput schermpje. Stanet had ze niet meer, myelectronics.nl wel, en nog iets goedkoper ook (209 excl btw). Zeer snelle levering, 15.20 besteld, volgende dag 12.10 in huis
Toetsenbord/muis
Een draadloos IR toetsenbord met ingebouwd muisje. Erg klein, en draadloos. Van mn werk meegenomen, ooit van een klant gehad die het een te klein ding vond.
Todo: Er moet alleen nog een aan/uitschakelaar in geklust worden, anders reageerd de PC telkens zodra er per ongeluk een toets ingedrukt wordt, tenslotte zal je t keyboard weinig gebruiken.
Linex wireless transmitter
Een simpel PLL-gestuurd FM zendertje, stereo, om t geluid naar mn radio te brengen. Mag officieel niet, maar goed, bereik is toch minimaal, en mn radio heeft geen aparte ingang. Gekocht, marktplaats, 35 EUR.
Todo: Batterijen vervangen door USB-power of zoiets
Logitech Marble trackball, PS2
Een muis is niet praktisch in de auto, en dat ding in mn toetsenbord ook niet, en is ook niet handig binnen handbereik. Trackball is (dus) de meest ideale oplossing.
Gekocht voor 5 eur, marktplaats.
Todo: ff overspuiten in mat-zwart denk ik, heeft nu nog zo'n vieze lichtgrijze kleur.
GPS muis en Wifi antenne 5 dBi
GPS muis ten behoeve van de navigatie, gekocht voor omgerekend zo'n 75 eur dacht ik bij
www.dconnex.com (Signapore). Wifi antenne gekocht voor 12 EUR bij
www.hyperlinktech.com ooit.
Todo: USB wlan kaartje scoren, zodat die achterin auto komt om zo geen lange antennekabels (en verliezen) te krijgen.
USB Multibay
Ooit gekregen van een kennis. Aangezien t laptopje geen PS2 of serieel meer heeft, komt hier de "oudere" meuk op, zoals keyboard, muis enzovoorts. Tevens 2-poorts USB hubje.
Nog niet aanwezig, wel onderweg
- 4x 68.000 uF condensators, zodat laptopje niet reboot bij de minste spanningsdip of als ik start, als buffer. Laptopaccu is kapot dus die kan het niet doen, deze elco's zouden t moeten kunnen opvangen. Komen tussen de laptopvoeding en laptop zelf, anders trekt de auto ze leeg ipv laptop

12 EUR, marktplaats.
- Laptop voeding 120Watt, om 12V instabiele autospanning om te zetten in 19V (6A) tbv laptop. USB2 hub en linex gaan hier ook mee gevoed worden.
36 EUR, bij
www.supplies4sale.nl Ze verkopen daar trouwens ook 12V -> 150W 220V omvormers, 33 eur
- USB2 hubje. Nog niet gekocht, komt achterin kofferbak. 20 EUR schat ik. Heb meer USB nodig, dus hub is noodzakelijk. GPS en Wifi komen hier iig op, verder heb ik ook uitbreiding voor andere dingen indien nodig.
Software
Voor algemeen gebruik ga ik Meedio Essentials gebruiken. Ziet er mooi uit, en werkt prima icm touchscreen.
Navigatie: Tja, daar twijfel ik nog tussen. Ik heb NaviPC, Route 66, Mappoint, Alturion, dus dat wordt proberen en kiezen. NaviPC en Alturion hebben spraak, dus dat is een leuk pluspunt.
Vraag waar ik nog niet uit ben.... Dat liliput scherm is breedbeeld (15:9), maar mn lappie stuurt m lekker aan op 800x600 of 1024x768, waardoor ie dus 4:3 aangestuurd wordt, en niet in de juiste verhouding, waardoor met name films dus "uitgerekt" zijn...
Hoe krijg ik m zo dat ie m in de juiste beeldverhouding aanstuurd? Ik heb een Ati Mobile Radeon 7500 erin. Ook met de Omegadrivers kon ik geen andere resoluties instellen, iig niet eentje zodat t fatsoenlijke verhouding had.