LordMithril schreef op donderdag 19 augustus 2004 @ 10:19:
Tja, waarom word het geaccepteerd. Het is te simpel en "iedereen doet het". Dat zijn de voornaamste redenen. Als het niet mogelijk was geweest om te kopieren zouden 95% van de mensen nooit een spel kopen, maar omdat het zo simpel is om te kopieren (en gratis) doen ze het nu wel.
Waarom rijden mensen door als er een ongeluk voor hun neus gebeurt (had collega laatst), omdat dat simpeler is dan ff stoppen enzo. Zolang je er niks voor hoeft te doen en het gratis is word het geaccepteerd.
Zelf download ik ook games, maar dat is om 2 redenen.
1. Ik heb er momenteel helemaal geen geld voor, moet eerst wat schulden wegwerken.
2. Ik hou niet zo van miskopen, is toch zonde van het geld.
Zodra ik het geld er weer voor heb koop ik in 1 klap iets van 15-20 games die ik nu al heb als iso. Simpelweg omdat ze het waard zijn (bijna helft van mn collectie van 280+ games is legaal en ik probeer naar 80+ procent te komen).
@ Digitalis
Welke andere manier van inkomsten dan?
ff een rijtje:
Kosten:
ontwikkeling
mensjes
reclame
persen
Exporteren/vertalen
Patentrechten
Inkomsten:
Verkoop
BTW
.......?????.....
vergeet vast wel paar kosten.. maar welke inkomsten zijn er dan nog te vinden/???
Zo fout om te denken dat je zomaar alles mag hebben. Dat mensen het doen begrijp ik echter volkomen. Games zijn duur en niet alle titels zijn even goed, maar.
Ik betaal gewoon voor mijn spellen zodat wij als clan met elkaar kunnen spelen. Gewoon een legale key gebruiken en dat speeld op de een of andere manier toch lekkerder. Boekje erbij om even voor te genieten en de pret kan beginnen. Ik registreer mijn games altijd zodra dat mogelijk is om mijn keys te verzekeren tegen diefstal. Mijn keys zijn vooralsnog niet via google te vinden en een spel is 2 jaar up and running
1. Argument (ik heb schulden dus ik hoef niet te betalen)
Of zeg dan gewoon "ik eis mijn eigen recht = egoïsme"
2. Argument (Spellen zijn te duur)
Hier heb ik de meeste passie voor. Mensen die het echt niet breed hebben "buiten hun schuld om dus" dan kan ik nog wel een zwichtten en een kopie maken. Echter bij hoge uitzondering!
3. Argument (Ik speel nooit on-line dus boeie)
Hier kan ik geen begrip voor opbrengen. Ook voor jou is er moeite gedaan voor al die graphics en polygonen die jij mag bewonderen en dan ook nog de gameplay van sommige goede games. Een spel maak je uit liefde. Beroepsmatige programmeurs die het doen voor het geld brengen vaak een bedorven oogst uit (rotte/instabiele games). Je moet gewoon een passie hebben voor games wil je een goede titel op de markt kunnen zetten. Dat kost zweet, stress (deadline halen), ruzies en tranen.
4. Argument (Ik heb een snelle verbinding en het is zóó makkelijk. Torrentjes vliegen af en aan)
Hier biecht ik op dat ook ik wel eens iets download. Meestal blijft het beperkt bij kleine programmaatjes of whpapers en dan reik ik nog geen 10 megabyte per maand.
Toch weet ik dat ik fout zit en dat het netjes is te betalen voor software, maar mijn tegenargument hierop is dat ik feitelijk niet wens mee te betalen aan commercie en Buma Stemra. Ook niet goed, maar je hebt downloaders en downloaders. Het is ook makkelijk om een game of album zo binnen te laten stromen. Sites zoals I_____ maken het heel gemakkelijk en de torrents staan te popelen om zich te versprijden.
*Exuimtum hekelt leechers in hart en nieren en worden keihard gekickt!
Ja hier ga ik zoals vele met mij de fout in. Met een beetje mazzel tank ik ook met een halve meg per seconde een torrent binnen als ik wil. Ik kan zo aan Quake 4 komen. Geef me een dagje en ik heb 50 kopiën klaarliggen, maar dat zal ik niet doen. Quake 4 en 99% van alle titels bevalt mij niet en laat ik met rust.
Er zijn in mijn leven tot op heden maar 10 games die ik heb gekocht en daadwerkelijk heb gespeeld. Meer titels heb ik nooit gehad.
Games die 50 euro kostte zijn duur, maar sommige games zijn meer waard:
Twee voorbeeldtitels met een gameplay van 1000 uur+ zijn UT2004 en LOTR BFME 2.
UT2004 omdat je dat nooit kunt uitspelen. Voor het spel zijn er talloze gratis mappen beschikbaar van mutators tot Mod's. Wat jij maar wenst. het enigste wat het je nu kost is geloof ik 20 euro
LOTR BFME 2: Deze game kun je met de FinalBIG editor helemaal naar je wensen aanpassen. je kunt de gameplay infinitive maken. Je kunt alles veranderen en het is een hele studie opzich. Ik ben 32 uur bezig geweest om een eigen INI.BIG te maken die wij met onze clan gebruiken om te spelen. Er zijn 2209 settings verandert. Deze hobbie opzich kost maar 50 euro.
Bekijk dus eens wat je wél kunt krijgen voor 50 euro. En een argument zoals een miskoop kun je beperken door on-line en userreviews te lezen en door de demo te proberen die je gratis mag hebben.
Conclusie: Voor mensen die games kopiëren heb ik geen emphatie.