Anoniem: 25556 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 22:22:
Je claimed dat ik de RFC moet lezen, maar ik denk dat jij dat moet doen.
Nat is filtering, dat kan ook niet anders.
Zonder NAT komt er NIETS aan bij de client PC en vice versa. NAT registreert uitgaande verbindingen en op basis van connection tracking worden pakketjes geretourneerd. Zonder filteren geen NAT.
Je snapt mijn punt niet of begrijpt mij verkeerd. Ik stel niet dat NAT niet filtert. Ik stel dat NAT niet is bedoelt als firewall maar dat de filterende werking uit security oogpunt slechts een gunstige bijwerking is.
Neem een linux doos en maak daar een 'home-firewall' van. Wat krijg je dan? Precies.. een firewall met DROP als target voor elke chain en met NAT en eventueel port-forwarding.
Klopt, statefull inspectie voor elke chain ook, niet alleen NAT dus. Ofwel, een hogere mate van beveiliging dan alleen door NAT. Je krijgt een stateful inspection packet filter. Op zich prima maar niet optimaal wat betreft beveiliging. Natuurlijk is het verder aan een ieder om te bepalen welke mate van veiligheid zij / hij vereist. Jij stelt blijkbaar lagere eisen dan mij.
Niemand hier zegt dat een Personal Firewall (PF) geen extra bescherming biedt. Echter het beeld dat een normale PC zo lek is als een mandje zonder PF is gewoon nonsense, temeer daar de meeste mensen echt WEL achter een device zitten wat aan NAT doet, tweakers (waar jij zelf over begint) al helemaal.
Ik stel niet dat een pc zonder PF zo lek is als een mandje en dat zie ik hier ook nergens terug. Ik stel alleen dat ik NAT niet genoeg vind omdat het gewoon naar moderne maatstaven niet meer genoeg bescherming biedt.
temeer daar de meeste mensen echt WEL achter een device zitten wat aan NAT doet
....
Die zero-day hack van IE is ook met een PF gewoon een risico, immers IE staat gewoon bij de trusted applicaties.
Daarom doet een PF ook applicatie level filtering, toegevoegde of gewijzigde modules vallen direct door de mand.
Daarnaast; wat denk jij dat de gemiddelde computer-sukkel doet als hij een vraag krijgt? Juist; die klikt op 'Ja'. Dat geld voor de installatie van virussen, maar ook voor de vraag of verkeer toegestaan moet worden. Die persoon zijn enorme tieten beloofd en die wil hij op dat moment ook zien dus klikt hij op ja.
User error is imho geen enkel punt in deze discussie.
Het is een illusie om te denken dat beveiliging begint met een firewall of wat dies meer zij. Beveiliging begint met het opvoeden van de eindgebruiker ...
Helemaal mee eens.
en een goed opgevoede eindgebruiker heeft geen firewall op applicatieniveau nodig.
Ongefundeerde onzin. Zie een aantal redenen hiervoor, een aantal anderen zijn na te lezen in "wel of geen virusscanner gebruiken".