[24/7] Heb ik nou echt een firewall nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 554 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 15:01

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Matched: firewall
Ik heb zo ongeveer alle firewall-topics hier bekeken.

Ik kan ZoneAlarm installeren of een andere firewall. Maar heb ik echt een firewall nodig??? Voor e-mail is het niet nodig. Ik draai Norton AV.

Dus: heb ik ECHT een firewall nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 11:04
Matched: firewall, geen
Ik draai al 2-3 jaar zonder firewall en nog nooit gehacked oid...
Imo is het een overrated stuk software voor de thuisgebruiker, goeie antivir up to date houden werkt goed genoeg en gewoon geen vage mailtjes openen.

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Als je je router of routing software goed tweaked, is het niet echt nodig, maar zit je direct op het net op je pc.. tja.. het kan nooit kwaad natuurlijk, me dunkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

Geen matches
nee, maar das een mening

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matched: wel
ja dat heb je nodig je doet toch ook je voordeur dicht !!!!!!!!!!!!!
als die open zou staan kan iedereen naar binnen dat zegt niet dat het elke seconde gebeurd maar het gebeurd wel.
En internet moet je als een ghetto wijk zien.
dus groote kans.

en zeggen ik ben nooit gehacked hoezo een goede hacker zie je ook niet

8)7 |:(

slotje :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:17
Geen matches
Vergelijk het met autorijden. "Moet ik nu echt een gordel om?" Nee, dat hoeft niet. Ik rijd immers al 5 jaar zonder gordel en dat gaat prima!!! :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Wat is b.t.w. nou een goeie firewall die (en dat vind ik het belangrijkste)

...in te stellen is in een learning mode, zodat wanneer ik een of ander spel online wil spelen, de firewall het niet doodleuk tegen gaat houden, maar mij vraagt of dat verkeer doormag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-08 09:34
Firewalls zijn onnodig als er niets te halen valt op je pc. Heb je belangrijke of prive gegevens op je pc, dan zou ik een firewall installeren. Heb je niets bijzonders op je HDD staan, dan hoef je je echt niet druk te maken om hackers. Dan is een firewall totaal overbodig.

Het is dus echt een eigen overweging. Vind jij dat je data prive moet blijven, dan installeer je een firewall. Is dat niet nodig, dan is een firewall alleen maar lastig (omdat hij ook teveel kan blocken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het volgende doen, ik zou bijvoorbeeld een hardwarematige firewall nemen, het voordeel hiet van is dat je geen software, hoeft te installeren op je pc (snelheidswinst!) en je hebt de mogelijkheid om met meerdere pc's je internetverbinding te delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-08 09:34
Een hardwarematige firewall is niet per definitie een router. Overigens is een hardwarematige firewall net zo hard nodig als een softwarematige.....hoeveel dat is: oordeel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ik vind een firewall overdreven. Het gaat hier iig prima zonder en in de tijd dat ik 'met' draaide heb ik alleen maar een hele hoop portscans gehad, niet echt iets waar je bang voor bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Matched: firewall, geen, wel
In een (bedrijfs-) netwerk: natuurlijk. Maar voor 1 PCtje thuis heeft het niet zo gek veel zin wat mij betreft. Zaak is het natuurlijk wel om alle services uit te schakelen die niet nodig zijn, alles verder ook goed in te stellen en de Windows (en andere software) updates goed bij te houden. En dan bedoel ik niet enkel de agent te laten lopen die windowsupdate voor je langsloopt.

Als er niets luistert naar signalen van buiten af kan een hacker scriptkiddy doen wat 'ie wilt maar er valt weinig te doen.

We hebben het dus met die analogieen over het helemaal geen deuren of ramen hebben in je huis resp. gewoon stilstaan met je auto op een plaats waar geen andere auto's kunnen komen :+

Een personal firewall vind ik wel erg handig om application based regels te hebben voor verkeer naar buiten toe: applicatie x heeft IMHO niets te zoeken op het net, app. Y juist wel. Tegen trojaanse paarden bijv. Maar daar is eenvoudigweg opletten waar je op klikt + (virus)scanner ook al een hele goede verdediging tegen.

En DOSsen: hangt er een beetje vanaf of je die kan verwachten, en dan nog kan een firewall niets veranderen aan het feit dat je bandbreedte compleet is opgeslokt.

Lees ook topics als Heeft een firewall nut? en Waarom eigenlijk een firewall?. ZO zijn er vast nog meer.
Voor e-mail is het niet nodig.
Wat bedoel je daar mee?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matched: firewall, wel
Ik had eerst nooit een firewall tot een vriend van me simpel in mijn Pc kon komen. Hij had mijn ip wel. Daarom heb ik maar een Firewall genomen, ik heb gekozen voor Zone alarm 3.1, je hoeft er niets in te stellen en het red zich automatisch wel. Het voelt nu toch wel een beetje veiliger, heb nu norton antivirus, spyware guard, en zone alarm :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ye Greate'96 schreef op 26 januari 2003 @ 10:36:
Wat is b.t.w. nou een goeie firewall die (en dat vind ik het belangrijkste)

...in te stellen is in een learning mode, zodat wanneer ik een of ander spel online wil spelen, de firewall het niet doodleuk tegen gaat houden, maar mij vraagt of dat verkeer doormag gaan.
Dan moet je Atguard eens proberen, maar volgens mij heeft ZoneAlarm dat ook wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alsof een l33t hax0rtje jouw windows box wil =].
K gebruik nooit firewall's / antivirus :), als er iets is format ik wel :D
(tenzij het van die l33t mensen op msn zijn)"
l337 hax0r: "Heey wil jij een foto van mij?"
TheAngel: "Uh sure"
Waiting for TheAngel to accept the
file "mijn foto.jpg.exe" (41 Kb, less than 9
minutes with a 28.8 modem). Please wait for a response or
Cancel (Alt+Q) the file transfer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 January 2003 @ 11:07:
Alsof een l33t hax0rtje jouw windows box wil =].
K gebruik nooit firewall's / antivirus :), als er iets is format ik wel :D
(tenzij het van die l33t mensen op msn zijn)"

[...]
Wat voor foto was het? Hoe zag ie eruit? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ik voel me zelf niet zo veilig op internet zonder vuurmuur. Gebruik op dit moment Norton Internet Security! Bevalt me goed, behalve dat ik steeds van die shitzooi krijg! :? :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 01:13
Tja het is voor een thuis PC inderdaad niet zo'n noodzaak.

Echter draai ik wel een firewall (Outpost, lekker licht, fijn te configgen), meer vanwege het idee dat ik in de hand wil hebben wat er wel en niet contact maakt met het net. Dit kan je inderdaad ook doen door zelf de boel in de gaten te houden en instellingen van geinstalleerde sofware goed na te lopen. Dat doe ik ook, maar ik krijg toch vrij regelmatig berichten van de firewall met de melding dat een of ander prog ergens contact mee wil maken.
Laatst had ik het zelf dat een progje verbinding wilde maken op het moment dat ik het wilde deinstalleren (statistieken waarschijnlijk). En daar hou ik dus niet van. Ik ben niet paranoide ofzo, maar ik wil gewoon goed weten wat er op m'n comp gebeurt. Het is dus meer een gevoelskwestie, en mijn firewall gebruikt zo weinig resources dat ik het daar ook niet voor hoef te laten.

Mijn fotografie en videografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Verwijderd schreef op 26 januari 2003 @ 11:03:
Ik had eerst nooit een firewall tot een vriend van me simpel in mijn Pc kon komen. Hij had mijn ip wel.

Dan heb je er tijd in moeite in gestoken om je bak zo open mogelijk te maken gok ik? Met alleen een ip kom je niet echt ver hoor (of laat ik het zo zeggen, mijn ip mag men best weten :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb wel altijd een firewall gehad, maar sinds er een router tussenzit vind ik het ook een beetje overbodig. In het verleden heeft Zonealarm ook al regelmatig mijn complete internetverbinding geblokkeerd. Alle rules weggooien en zelfs het programma deinstalleren kon dat niet meer verhelpen :(

Het handige van een softwarematige firewall is dat het spyware-achtige programma's wat eerder kan detecteren als die informatie naar buiten willen sturen, maar aangezien dat ook om de firewall heen wordt ook dit nut steeds minder.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 08:22
Een firewall lijkt me alleen al onontbeerlijk om te voorkomen dat ze je computer gebruiken om spam te versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al sinds een jaar of 3 hangt mijn pc zonder router direct aan internet dus zonder router, hierbij is een firewall zeker nodig. ( @home )

Als besturings systemen heb ik het volgende draaien.

Windows Server 2003 Enterprise , XP Pro en alles altijd update

Beide systemen zijn binnen enkele maanden om zeep geholpen op de meest creatieve manieren. Sinds ik alles dicht heb zitten met firewall heb ik nergens meer last van.

Als ik af en toe de logs bekijk en ook echt alleen let op serieus gevaar is het bizar hoe vaak mn hele machine voor welke exploit dan ook word getest.

Ik ben op zich geen forum/chat junk en ben ook helemaal niet actief met fxp-en , curryen enz dus ik heb eigenlijk niemand die me zou willen tegenwerken. Het zijn meestal ip ranges uit azié en die richting.

Ook het aantal bots dat scanned is extreem.

Heb je een router? lijkt het me overkill... hang je direct aan internet is het zeker geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 15:08

JohnD

Bernd

gelukkig is de laatste 3.5 jaar alweer vanalles veranderd he Sven Wolters :P

edit:

@ hieronder
ik draai dezelfde windows install al 2 jaar zonder firewall. gewoon achter een router en nog nooit een probleem gehad. Hangt er dus ook een beetje vanaf wie er achter de PC zit denk ik.

[ Voor 59% gewijzigd door JohnD op 23-10-2006 14:00 ]

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 11:44

Oceria

I've been in between....

Ik weet niet waarom hier iedereen roept dat een firewall niet nodig is, maar ik heb dagelijks spammailtjes van chello, hetnet en wannadoo adressen. Allemaal verzonden vanaf computers van gebruikers zoals jij die het niet nodig vinden om een firewall draaien. Met als gevolg dat ze allemaal een mooie mailer deamon hebben draaien welke elke dag voor tientallen mailtjes de deur uit stuurt.
De grap is dat er geen sprake is van een virus (Norton Antivirus denkt gewoon dat je een heel klein smtp servertje hebt draaien en die op een vreemde plek hebt geïnstalleerd) en waarschuwt dus niet. En zo geven deze mensen processortijd en bandbreedte aan spammers.

Dus:
Bespaar jezelf de moeite van het telkens opnieuw installeren van Windows omdat ie zo traag is door "register vervuiling" en vergroot je bruikbare bandbreedte door gewoon de firewall van Windows te gebuiken, of door NAT routering te gebruiken (dan kun je je verbinding ook nog eens delen met anderen). Heb je windows 2000 of eerder, gebruik dan inderdaad een firewall.

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Occy74 schreef op zondag 26 januari 2003 @ 04:17:
Ik draai al 2-3 jaar zonder firewall en nog nooit gehacked oid...
Imo is het een overrated stuk software voor de thuisgebruiker, goeie antivir up to date houden werkt goed genoeg en gewoon geen vage mailtjes openen.
hiero zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Het is wel handig om er een in je router in te stellen. Heeft iemand trouwens dat artikel in ct gelezen over het nut van een personal firewall? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Erg oud en redelijk wat overlap met Personal firewalls: discussietopic

In ieder geval alvast CSA -> BV, deze zijn we toendertijd blijkbaar vergeten te verplaatsen toen we B&V waren gestart :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Pinata schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 19:48:
Het is wel handig om er een in je router in te stellen. Heeft iemand trouwens dat artikel in ct gelezen over het nut van een personal firewall? :P
Nee, wat was de conclusie en op basis van welke argumenten werd deze conclusie getrokken?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haijo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09-2024
Ook geen firewall. Zelfs geen virusscanner aanwezig. Nooit problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Haijo schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 21:57:
Ook geen firewall. Zelfs geen virusscanner aanwezig. Nooit problemen gehad.
Hier geldt natuurlijk hetzelfde als bij een virusscanner: meten is weten (met redelijke zekerheid) en dat je nu geen problemen ervaart wil niet zeggen dat er niets gaande is of dat je in de toekomst geen problemen zult ondervinden.

Laten we er overigens geen opsomtopic van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai sinds ik computer (en das euhhhmm, 12 jaar) en internet (ook al best lang :P ) zonder firewall en zonder antiviruspakket.

Reden:

Gehackt wordt je toch niet (Wat moet een hacker met mijn MP3'tjes? Die zoekt echt wel wat bedrijven op waar nog wat te halen valt). Het is ook alleen maar irritant, elke keer die vragen van "Programma "blaat" probeert op die en die poorten verbinding te maken.." Opzouten!

Antivirus is nog irritanter en het maakt je pc alleen maar langzamer; plus dat een tweaker helemaal geen antiviruspakket nodig heeft.

Nee, voor mij de firewall uit en geen antivirus! Heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 22:02:

Gehackt wordt je toch niet (Wat moet een hacker met mijn MP3'tjes? Die zoekt echt wel wat bedrijven op waar nog wat te halen valt). Het is ook alleen maar irritant, elke keer die vragen van "Programma "blaat" probeert op die en die poorten verbinding te maken.." Opzouten!
Foute aanname imho. Het is hackers, en zeker script kiddies, niet altijd te doen om creditcard gegevens etc hoor. Voor de rest: eenmaal goed geconfigureerd hoeft een personal firewall helemaal niet irritant te zijn of überhaupt met een popup te komen.
Antivirus is nog irritanter en het maakt je pc alleen maar langzamer; plus dat een tweaker helemaal geen antiviruspakket nodig heeft.
Gebruik je Windows? Waarop baseer je deze uitspraak? Ik zie hem erg vaak voorbij komen hier op GoT de laatste tijd maar merk ook dat er maar erg weinig zijn die deze keuze echt goed overwogen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Een hacker hoeft niet per sé iets met je mp3'tjes te willen. Wel met je beschikbare netwerkverkeer (sites ddos'en), mail-adres (spam sturen en ontvangen), harde schijf ruimte (warez op plaatsen) en zo kunnen we wel nog even doorgaan. ;) Zie overigens ook zowat de hele discussie over het Wel of niet een virusscanner gebruiken? ;)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 22:02:
Gehackt wordt je toch niet (Wat moet een hacker met mijn MP3'tjes? Die zoekt echt wel wat bedrijven op waar nog wat te halen valt).
Nou..

Jouw lijn is anders een prima proxy om bij wat bedrijven te kijken of er nog wat te doen valt, of om bulkmail te sturen, of om op een andere manier non-destructief op jouw hosts bezig te zijn.

Die mp3tjes van je boeien niet, jouw lijn wel.

[edit]
Grrrr... pasta net op, komt er nog een lading langs :P

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 23-10-2006 22:37 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Inderdaad. Eigenlijk is alles wat in dit topic is te lezen al besproken in:

[Virusscanners] Discussietopic deel 3
Personal firewalls: discussietopic
Wel of niet een virusscanner gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Jammie schreef op zondag 26 januari 2003 @ 04:14:
Ik heb zo ongeveer alle firewall-topics hier bekeken.

Ik kan ZoneAlarm installeren of een andere firewall. Maar heb ik echt een firewall nodig??? Voor e-mail is het niet nodig. Ik draai Norton AV.

Dus: heb ik ECHT een firewall nodig?
Als je vind dat je PC er trager door wordt, dan moet je ook kijken naar Norton. Norton is zo'n beetje de grootste resource vreter die je kan vinden. Alternatieven zijn bijv. AVG Free

En een firewall heb je niet echt altijd nodig. Als je router bijvoorbeeld ook een firewall heeft ingebouwd heb je niet nog één op de PC nodig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

ThinkPadd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 22:41:
[...]

En een firewall heb je niet echt altijd nodig. Als je router bijvoorbeeld ook een firewall heeft ingebouwd heb je niet nog één op de PC nodig. ;)
Ook dit is al erg vaak besproken. De "firewalls" in de meeste soho routers zijn vrijwel altijd niet meer dan alleen een NAT implementatie eventueel aangevuld met een packetfilter. Naar huidige maatstaven kun je dit amper nog een firewall noemen (het is echt het minimum van het minimum). Daarbij houden de meeste soho routers ook geen uitgaand verkeer tegen en zijn ze allen niet applicatie aware. Alles wat voldoet aan het packetfilter word dan ook niet aan nadere (app level) inspectie onderworpen. Kortom, wat je hier boven zegt is lang niet / vrijwel nooit waar.

Maar goed, we voeren eigenlijk de discussies uit eerder genoemde topics weer overnieuw wat imho weinig zin heeft gezien de meeste argumenten eerder al weerlegd zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Bor op 23-10-2006 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matched: geen, wel
Gebruik je Windows? Waarop baseer je deze uitspraak? Ik zie hem erg vaak voorbij komen hier op GoT de laatste tijd maar merk ook dat er maar erg weinig zijn die deze keuze echt goed overwogen maken.
Jup, ik gebruik Windows :) , maar ook Linux en Mac.

Ik heb hier op GoT wel vaker discussies gehad met bange tweakertjes over wel of niet een antiviruspakket. Zij daagden mij uit om een keer een antiviruspakket te installeren en een scan over mijn systeem te laten halen. Dit heb ik gedaan, en er werd niks nakkes nada gevonden (NOD32).

En dit gaat al zo lang goed. Ik zie ook gelijk wat ik wel en niet moet openen, en waar je wel en niet kan klikken.

Imo ben je geen echte tweakert als je niet zonder antiviruspakket kan. Dan ben je nog steeds een kwetsbaar consumentje die zich om de tuin laat leiden en erin trapt; en hoppa weer een virus te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Matched: geen
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 12:10:
[...]

Imo ben je geen echte tweakert als je niet zonder antiviruspakket kan. Dan ben je nog steeds een kwetsbaar consumentje die zich om de tuin laat leiden en erin trapt; en hoppa weer een virus te pakken.
Lol sorry maar dit komt echt over als een onterechte flame. Juist een tweaker zou de risico's van het draaien zonder AV scanner moeten kennen. Juist een Tweaker zou op basis van goede argumenten de afweging moeten kunnen maken. Dit lijkt bij jou totaal niet het geval te zijn. Lees de eerder geposte topics maar eens door. De argumenten (ik heb nu niets etc) die je neer zet zijn allemaal al aan bod geweest en weerlegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 21:54
Matched: geen
Ik heb zelfs geen residente virusscanner draaien. Enkel clamAV die ik om de zoveel dagen weer eens een keer aanslinger.
Pagina: 1