Volgens mij is dit een nieuwe telg in de serie discussies over 't een of 't ander: Windows <-> Linux <-> Apple, AMD <-> Intel, en weet ik wat meer. Beide kampen hebben een standpunt, zijn niet van het ander te overtuigen en een middenweg is er klaarblijkelijk niet.
Om me even in de discussie te mengen: ik denk dat je met het met beleid gebruiken van een computer het allergrootste deel van alle narigheid (virussen, maar ook andere rotzooi als spyware) kan ondervangen. Echter, je hoeft maar één keer onoplettend te zijn of een virus hoeft maar één keer van een nog niet gepatched lek in je OS gebruik te maken, of je bent de lul (heel duidelijk voorbeeld is het Word-verslag van een medestudent met een virus erin). En dat kan ook zijn omdat je lieve zusje of je gewaardeerde collega even gebruik maakt van je computer. En was het niet een tijd geleden zo dat Outlook al virussen door kon laten zonder de e-mail te lezen, omdat er met de header geklooid was?
Ik denk dat een mooie vergelijking, een beetje in dezelfde richting, is de vaccinaties die je krijgt ofwel in je jeugd, ofwel voor je op reis gaat (jaja, net 4 stuks gehad

): de kans dat je iets oploopt als je niet ingeënt wordt is nihil, maar de narigheid die je krijgt als je wél iets oploopt staat in geen verhouding hiertoe.
Oh ja, eigen ervaring: af en toe wel, af en toe geen virusscanner gehad, geen duidelijke eigen strategie hiervoor. Nooit ergens last van gehad. Momenteel draai ik Linux, en daar vind ik het nog* niet nodig. Wel ben ik begonnen met e-mails met virussen erin te verzamelen, alleen gaat dat niet hard, stuk of 5 maar geloof ik

.
* waarmee ik dus niet aangeef dat ik Linux superieur acht aan Windows of wat dan ook, het is gewoon een feit dat op dit moment Linuxgebruikers voor virusschrijvers gewoon een stuk minder in trek zijn, omdat het marktaandeel te klein is.