Nikon D70 en Nikkor 18-70/3.5-4.5 Deel 2

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 9.194 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-07 20:17
cutter schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 17:02:
[...]

Ik dacht dat jij er eentje was van 'the hand that pushes the shutter is the hand that rules the world' :P Volgens ben ik als n00b-amateur prima uit met een SB-600. En die 50 gram is met een 2.8 70-210 lens in je tas idd niet echt iets om naar huis toe te schrijven.

Het boek van bythom is voor mij een aanwinst. Alle functies worden duidelijk omschreven en hij is niet zuinig in het uitleggen van waarom hij die functies kiest. In de D70 manual wordt de functie tijdinstelling net zo uitgebreid beschreven als de White Balance. Thom besteed veel aandacht aan white balance, flitsen, depth of field, bracketing etc. Het is een prima handleiding voor de beginnende SLR fotograaf. Voor de gevorderde is het boek behoorlijk overbodig omdat het nogal basic is. Ik zit als devver niet te wachten op het photoshop deel, maar een Analoge SLR fotograaf vindt dat nabewerkingsdeel misschien wel heel verfrissend. http://www.bythom.com/d70guide.htm keurig via paypal betaald en een week later in huis. Als je net als ik overstapt van een compact digicam naar een dSLR is dit boek een prima zelfstudie handleiding.
Ik heb 'm ook besteld en betaald via paypal.
Ben er erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Even een tip voor de mensen die vinden dat hun D70 toch niet de 3fps haalt die hij hoort te halen:

Zet Long Exposure NR uit in het menu van de D70, en kijk dan eens hoe snel hij is ;) Als je een beetje vlotte CF-kaart hebt, hoor je verschil te merken. NR hoort alleen te werken bij die genoemde long exposures, maar blijkbaar heeft het invloed op alle foto's die je maakt. Toch wel waard om even te vermelden :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46474

Remy schreef op maandag 06 december 2004 @ 09:31:
Even een tip voor de mensen die vinden dat hun D70 toch niet de 3fps haalt die hij hoort te halen:

Zet Long Exposure NR uit in het menu van de D70, en kijk dan eens hoe snel hij is ;) Als je een beetje vlotte CF-kaart hebt, hoor je verschil te merken. NR hoort alleen te werken bij die genoemde long exposures, maar blijkbaar heeft het invloed op alle foto's die je maakt. Toch wel waard om even te vermelden :)
De NR heeft inderdaad effect op alle opnamen. Op zich nogal vreemd want je enabled NR alleen bij lange sluitertijden (dat zegt de setting immers, en is ook zo 8)7)... Naast de wellicht iets langzamere fps, heeft ie ook nog eens invloed op de hoeveelheid foto's die ie op kan nemen in de buffer (bijv. in Raw maar 3 ipv 4!) In de handleiding is een overzicht te vinden!. Wat ik dus denk is dat ie andere informatie (uncompressed?) in de buffer opslaat als je NR aan hebt staan, daar mee gaat werken (of niets doen als ie korte sluitertijd detecteert) en de data dan weer opslaat in het definitieve formaat (raw/jpg, etc.)

Anyway, zet die NR optie dus uit als je 'm niet nodig hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 46474 op 06-12-2004 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Ja, hopelijk gaat Nikon dit nog oplossen met een firmware-update, want je zal net zien dat je wel een exposure van bv 5 sec of meer doet en dan net wèl NR aan had willen hebben: fps is dan niet van belang ;) Zo'n firmware-update zou dan kunnen detecteren wat de sluitertijd is, en alles boven een bepaalde sluitertijd met rust laten, dan kan NR altijd aan blijven staan en kan je toch snel pics maken als je vlotte sluitertijden gebruikt.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Klik hier voor de ideeenbus van Nikon ;)

Ik vraag me af in hoeverre men bereid is om dit mee te nemen. Zoals al wordt aangegeven is het maken van een opname met een lange sluitertijd niet iets wat men even snel doet. Het is dus prima mogelijk om dan drie tellen de tijd te nemen om NR aan te zetten. Misschien dat er in de toekomst een speciale knop voor op de body komt (nu ik erover nadenk, die knop mis ik nog op de Minolta 7D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Remy schreef op maandag 06 december 2004 @ 11:21:
Ja, hopelijk gaat Nikon dit nog oplossen met een firmware-update, want je zal net zien dat je wel een exposure van bv 5 sec of meer doet en dan net wèl NR aan had willen hebben: fps is dan niet van belang ;) Zo'n firmware-update zou dan kunnen detecteren wat de sluitertijd is, en alles boven een bepaalde sluitertijd met rust laten, dan kan NR altijd aan blijven staan en kan je toch snel pics maken als je vlotte sluitertijden gebruikt.
Dat het zo werkt lijkt me toch niet meer dan volkomen logisch? In elk geval, alle Sony camera's die Noise Reduction hebben werken op deze manier. Op deze camera's is echter NR niet uit te schakelen. Ik zou het eerder vreemd (een bug) vinden als NR op de Nikon aan- en uitgezet moet worden per foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, want als je het zelf aan en uit moet zetten, houd je het meeste invloed op het eindresultaat van je foto (misschien niet heel onbelangrijk bij een DSLR). Bovendien is er met nabewerking nog heel veel mogelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauffmann
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-07-2023

kauffmann

Dutch Power Chicken

Tot nu toe heb ik dit topic alleen meegelezen omdat ik zelf nog niet in het bezit was van een DSLR. Inmiddels heb ik mijn keuze gemaakt, het wordt de D70. :) Mede naar aanleiding van de ervaringen en discussies die ik hier gelezen heb.

Eigenlijk twijfel ik alleen nog waar ik 'm zal kopen... :X
Op dit moment beginnen de prijzen van de D70 18-70 Kit vanaf € 1.047. Daarvoor krijg je een internationale versie, dus zonder Inca garantie. De Nederlandse handleiding staat op cd, maar de camera zelf is wel met Nederlanse menu. Voor een camera van Inca moet je € 1.188 betalen. Welnu, bij onze oosterburen, ik bedoel, de Duitsers :+, hebben ze momenteel een € 100 terug aktie _/-\o_ . Voor een D70 18-70 Kit betaal je daar € 1.119 minus € 100 = € 1.019. En als buitenlander kun je gewoon meedoen :Y) . Je krijgt daarvoor een officiele Duitse camera met ook een Nederlands menu en ook een Nederlandse handleiding op cd.

Bij www.top-foto.de (spreken gewoon Nederlands) hebben ze ook nog eens een 18-70 kit met de SB600 flitser. Die kost € 1.279, met aftrek van de € 100, nog maar € 1.179. Bij digitalstreet.nl kost 'ie ook € 1.279, maar dan zonder € 100 terug aktie, en je krijgt feitelijk dezelfde camera.

Wat is het verstandigst? :?
Beide bedrijven reageren vlot en vriendelijk op email en maken een betrouwbare indruk.

Het stenen tijdperk is niet geëindigd wegens een gebrek aan steen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-10-2022
Zit precies dezelfde afweging te maken. Maar denk dat ik toch voor de Nederlands garantie ga. Voor zover ik weet is de D70 van kamera-express gewoon de Nederlandse versie.
Dan kost een Nederlandse Versie + Sb-600 dus: 1075 + 230 = 1305 + 5 euro verzendkosten.
Een Duiste D70 met duits gar + SB-600 kost: 1300 - 100 = 1200 euro incl verzenkosten.

Nederlandse garantie is mij voor een dermate dure camera eigenlijk wel 110 euro waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauffmann

kauffmann

Dutch Power Chicken

Tja, wat is het eigenlijk het verschil tussen Nederlandse en Duitse garantie? Volgens mij alleen de lokatie waar je 'm naar toe moet sturen / brengen in geval een reparatie nodig is. Daarbij ga ik ervan uit dat de kwaliteit voldoende is om 'm een jaar mee te laten gaan zonder garantie te moeten claimen. En dan vindt ik € 110 voor alleen de mogelijkheid dat je 'm in Nederland moet versturen ingeval van garantie te duur.

Overigens, ik betwijfel even of kamera-express werkelijk die camera met Inca garantie levert voor exact hetzelfde bedrag als de internationale versie. Bij alle overige (web) winkels moet je voor Inca garantie zo'n € 130 meer betalen. Om het zeker te weten heb ik ze een emailtje gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schijndel
Goed punt dat van dat jaar. Had ik nog niet helemaal aan gedacht. Had in mijn achterhoofd de Europese Unie garantiebepalingen van twee jaar zitten. Iemand een idee hoe INCA daar tegen overstaat? Houden ze stug vol aan dat jaar, of komen ze tegemoet aan de wettelijke verplichting van 2 jaar. Doen ze dat niet, dan maakt het inderdaad helemaal niks uit of je hier of in Duitsland haalt.

Ik sluit sowieso nog een kostbaarhedenverzekering af voor de kamera. Dat kost zo'n 30 euro per jaar. Voor het verschil tussen INCA garantie en Duitse garantie koop je dus 3 jaar aanvullende garantie. Ik ben om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je wilt weten hoeveel garantie je volgens het Europese recht hebt op een D70 zou ik ff Stuffis Generalis lezen. Hier staan regelmatig dergelijke zaken in. Volgens mij iets in de trant van wat iedereen als een normale minimale levensduur zou moeten verwachten. Iig 2 jaar zou ik zeggen. Je kunt ook even kijken of je Europese garantie hebt, want dan kun je hem zelfs nog bij Inca brengen (dat wordt wel lachen, want erg vriendelijk zijn ze er niet. tenzij je proffesional bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schijndel
Die garantieregels ken ik, standaardverbintenissenrecht.
Het komt er in principe op neer dat als er in de eerste 6 maanden iets fout gaat de verkoper altijd aansprakelijk is. Vanaf die 6 maanden geldt dat de zaak "de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn.." art 17 boek 7 BW conformiteit. Voor een digitale spiegelreflex kom je dan inderdaad op MINSTENS 2 jaar uit.

Daar gaat het me in dit geval niet om. Het probleem is dat je pas echt aan deze regels toekomt als er een geschil is. En dat het vervolgens vrij lang duurt voordat je in het gelijk gesteld wordt.

De Europese eis van 2 jaar is om allemaal gezeik omtrent non-conformiteit te voorkomen. De verwachte levensduur is in principe 2 jaar, tenzij uit de aard van de zaak blijkt dat een kortere duur logisch is. Voor een stel gympies waar je iedere dag op loopt zal de termijn van 2 jaar bijvoorbeeld niet opgaan.

Maar als een importeur als INCA zich daar niet aan houd, kan het nogal lang duren voordat je gelijk krijgt. INCA zal dan bij hoog en laag beweren bij overeenkomst niet langer dan EEN jaar aansprakelijk te zijn. Dat doen ze net zolang totdat de gemiddelde consument al lang afgehaakt is. Komt nog eens bij dat de gemiddelde medewerker bij een bedrijf dat met een non-conformatie claim geconfronteerd wordt geen flauw idee zal hebben waar je het over hebt.
Levert een boel langdurig gezeik op, en daar heb ik geen zin in.

Slotsom: Als INCA bekend staan om moeilijk doen, en bovendien niet langer dan 1 jaar behulpzaam wil zijn, dan heb ik geen zin om daar 100 nogwat euro voor te betalen. Dan vang ik het wel op met een kostbaarheden verzekering.

[ Voor 11% gewijzigd door schijndel op 07-12-2004 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:07
Grimreaper schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 16:57:
<KNIP>.....................
Slotsom: Als INCA bekend staan om moeilijk doen, en bovendien niet langer dan 1 jaar behulpzaam wil zijn, dan heb ik geen zin om daar 100 nogwat euro voor te betalen. Dan vang ik het wel op met een kostbaarheden verzekering.
Hoe werkt zo'n kostbarehedenverzekering? Gaan die echt tot vergoeding over als je zegt dat ie stuk is? Moet je uitwendige schade hebben? Zit er een eigen risico op? Maar ja als dat voor 30 euro kan en het werkt zoals je verwacht is dat een aardig alternatief voor de hollandse garantie. Ik volg de discussie ook al een tijdje maar ik ga ook geen 130 euro meer betalen voor de heren en dames van INCA.
Ik moet echter wel melden dat ik jaren geleden problemen had met mijn F801 (uit Kuala Lumpur) dit werd toen kosteloos opgelost. Misschien dat met huidige techniek en internationale mogelijkheden (internet was er toen nog niet voor consumenten) anders is?

P.S. net ff een zoek tocht over het net, kijk eens op deze http://www.n1-kostbaarhedenverzekering.nl/ daar staat bijvoorbeeld dat schade door slijtage of een gebrek niet wordt vergoed.

[ Voor 10% gewijzigd door chippie777 op 07-12-2004 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schijndel
De voorwaarden zijn bij iedere verzekeraar net weer anders. Ik heb zo'n verzekering bij de abn amro lopen.

Dat slijtage niet verzekerd is, is logisch. Verzekering is niet mogelijk tegen gebeurtenissen die 100% zeker intreden. Slijtage is zoiets. Vind je overigens een mooie koning als je mij een garantiebepaling kan laten zien die slijtage dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Heren, kunnen we het ontopic houden graag ;) ? Als het over het verzekeren van foto-apparatuur gaat, staat het jullie vrij om daar een apart topic over te openen natuurlijk :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauffmann

kauffmann

Dutch Power Chicken

De D70 kit dus ... :+

'k Heb de knoop doorgehakt en 'm besteld bij www.top-foto.de. :9 Afhalen a.s. zaterdag. Doorslag geeft de € 100 terug aktie van Nikon. In Nederland zal die aktie niet komen (Inca bevestigd dat via een emailtje) en als die aktie wel komt is het hier nog steeds duurder. Kamera-express heeft misschien dezelfde prijs voor een Inca-camera als de Duitsers zonder de geld terug aktie. Maar eerlijk gezegd krijg ik geen warm gevoel bij het zien van hun site. Ze reageren ook niet lekker vlot op email. (weet nog steeds niet zeker of ze echt wel een Nederlandse Inca camera leveren voor dezelfde prijs als een internationale.) Daarentegen reageert top-foto.de snel en steeds sympathiek, zelfs als ik steeds opnieuw vragen stel.

Daarbij kan ik nergens iets vinden dat Inca een uitgebreidere garantie levert dan de Europese garantie van Nikon. Ik ga ervan uit dat aanspraak maken op garantie incidenteel is en dat je een grotere kans loopt om geen aanspraak te hoeven maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
kauffmann schreef op woensdag 08 december 2004 @ 07:44:
De D70 kit dus ... :+

'k Heb de knoop doorgehakt en 'm besteld bij www.top-foto.de. :9 Afhalen a.s. zaterdag. Doorslag geeft de € 100 terug aktie van Nikon.
Gefeliciteerd! Ben benieuwd wat je er van vind!

Zit zelf te twijfelen tussen Nikon D70 en Canon 300D.... maar dat is een ander verhaal

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Anoniem: 22659 schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 12:50:
@dawg: ik ben het eens met wat je zegt, alleen moet je een ding in de gaten houden, namelijk dat dit forum in eerste instantie bedoeld is als tech forum. Ik vind ook dat de meeste beginners beter een D30 kunnen kopen en investeren in beter glas dan direct een D70 of een 20D kopen. Echter in een tech forum kun je verwachten dat het draait om hetgeen dat het beste presteert. Hoe meet je dat? Resolutie, ruis bij dezelfde resolutie, fps en ga zo maar door.
Ja, ook mee eens. :)
Alleen is dat niet alleen op dit forum, maar op heel veel fora. Op FM vind ik het nog het meest meevallen. Maar goed, mijn punt was meer dat ik niet zo goed snap hoe mensen erbij komen dat bijvoorbeeld de 20D 'verreweg' beter is dan een D70. Dan vraag ik me af hoe ze bij die conclusie komen, want het enige wat de 20D beter doet is ruisniveau's laag houden op hoge ISO's. Maar, de 20D heeft geen spotmeting, de D70 weer wel. Dus, zoals ik eerder zei, men gaat soms veel te ver door in dit soort minimale verschillen en hun conclusies. Zeker omdat je gewoon niet kan zien of een foto met een 20D of een D70 is gemaakt. Welke was ook alweer beter? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Stomme vraag, FM is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:08

Beaves

Usque ad Finem

www.fredmiranda.com, een hele goede site over fotografie en met een forum wat wel goed loopt vergeleken met die van dpreview.com
dawg schreef op woensdag 08 december 2004 @ 08:34:
[...]

Ja, ook mee eens. :)
Alleen is dat niet alleen op dit forum, maar op heel veel fora. Op FM vind ik het nog het meest meevallen. Maar goed, mijn punt was meer dat ik niet zo goed snap hoe mensen erbij komen dat bijvoorbeeld de 20D 'verreweg' beter is dan een D70. Dan vraag ik me af hoe ze bij die conclusie komen, want het enige wat de 20D beter doet is ruisniveau's laag houden op hoge ISO's. Maar, de 20D heeft geen spotmeting, de D70 weer wel.
Je vergeet wel een paar dingen, zoals dat de 20D sneller is met het maken van reeksopname's, met het schrijven en lezen van en naar de kaart, wel een grip heeft die je kan kopen, betere autofocus heeft (gevoeliger), 2MPixels meer (handig voor croppen), stevigere body en ga zo maar door :)

[ Voor 66% gewijzigd door Beaves op 08-12-2004 09:16 ]

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Beaves schreef op woensdag 08 december 2004 @ 09:11:
[...]

www.fredmiranda.com, een hele goede site over fotografie en met een forum wat wel goed loopt vergeleken met die van dpreview.com

[...]
Je vergeet wel een paar dingen, zoals dat de 20D sneller is met het maken van reeksopname's, met het schrijven en lezen van en naar de kaart, wel een grip heeft die je kan kopen, betere autofocus heeft (gevoeliger), 2MPixels meer (handig voor croppen), stevigere body en ga zo maar door :)
Tja, jij begrijpt mijn punt duidelijk niet. :)

Wat ik probeer te zeggen is, is dat mensen te ver doorschieten over die minimale dingen, die men toch niet gebruikt/nodig heeft. En gebruiken ze het wel, dan is dat misschien 2x per jaar.
Gevoeligere AF? Ik kan me niet voorstellen dat een gemiddelde consument (!) dat ook echt nodig heeft. Die keer dat hij in slecht verlichte ruimtes schiet, heeft hij most likely toch tijd zat om eventueel MF te gebruiken. Aangezien hij niet met zijn camera omgaat als zijnde gereedschap, heeft hij de "stevigere" body ook niet nodig, want voor een consument kost dat ding immers veel geld, waardoor hij zuiniger met het apparaat omgaat dan bv. een fotojournalist. En sneller? Hoe denk je dat men vroeger op film sport fotografeerde? Toen konden ook niet 8 beeldjes p/s schieten hoor. Kwestie van oefenen, en de sport kennen.
Snap je wat ik bedoel?

Overigens probeer ik niemand aan te vallen, als ik Canon had zou ik ook wel voor de 20D gaan. Ik vind het alleen jammer dat op zo ongeveer elk forum iedereen elkaar met specs van camera's probeert af te troeven, terwijl het eigenlijk om de foto's zou moeten gaan.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauffmann

kauffmann

Dutch Power Chicken

dawg schreef op woensdag 08 december 2004 @ 10:37:
[...]

Overigens probeer ik niemand aan te vallen, als ik Canon had zou ik ook wel voor de 20D gaan. Ik vind het alleen jammer dat op zo ongeveer elk forum iedereen elkaar met specs van camera's probeert af te troeven, terwijl het eigenlijk om de foto's zou moeten gaan.
:)

_/-\o_ Helemaal mee eens...
Een vriend van mij heeft zijn oude Konica/Minolta lenzen aan de kant gelegd om een 20D te kunnen kopen. Nu ik een D70 koop kijkt 'ie eigenlijk op me neer. Want de 20D heeft meer, is groter en, niet te vergeten, is duurder: dus beter |:(
Hij doet maar :O , we zullen zien wie de mooiste foto's maakt. :Y)

Wat mij betreft gauw weer ontopic: over de D70 en de mooie foto's die je daarmee kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Laatst online: 15:08

Beaves

Usque ad Finem

[...]

Tja, jij begrijpt mijn punt duidelijk niet. :)

Wat ik probeer te zeggen is, is dat mensen te ver doorschieten over die minimale dingen, die men toch niet gebruikt/nodig heeft. En gebruiken ze het wel, dan is dat misschien 2x per jaar.
Gevoeligere AF? Ik kan me niet voorstellen dat een gemiddelde consument (!) dat ook echt nodig heeft. Die keer dat hij in slecht verlichte ruimtes schiet, heeft hij most likely toch tijd zat om eventueel MF te gebruiken. Aangezien hij niet met zijn camera omgaat als zijnde gereedschap, heeft hij de "stevigere" body ook niet nodig, want voor een consument kost dat ding immers veel geld, waardoor hij zuiniger met het apparaat omgaat dan bv. een fotojournalist.
Ik begrijp je punt wel, maar de gemiddelde consument (!) koopt geen camera van 1600 Euro, die koopt een 300D omdat die betaalbaar zijn en zet die vervolgens op de P stand en gaat schieten. En als je in slecht verlichte ruimtes bent heb je niet altijd de tijd om zelf te gaan focussen en dan is een accurate en snelle AF zeker wel handig.
En sneller? Hoe denk je dat men vroeger op film sport fotografeerde? Toen konden ook niet 8 beeldjes p/s schieten hoor. Kwestie van oefenen, en de sport kennen.
Ik begrijp je wel, maar ik geef even aan waarom mensen de 20D beter zouden kunnen vinden als de D70 en een ervan is de snelheid in reeksopnames, dat je het niet veel zult gebruiken is een ander punt.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:53
Dat hij een paar honderd euro duurder is is ook een ander punt. Je kan die toestellen m.i. niet vergelijken.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Spyro_the_Dragon schreef op woensdag 08 december 2004 @ 08:19:
Gefeliciteerd! Ben benieuwd wat je er van vind!

Zit zelf te twijfelen tussen Nikon D70 en Canon 300D.... maar dat is een ander verhaal
Dr. Strangelove schreef op woensdag 08 december 2004 @ 10:59:
Dat hij een paar honderd euro duurder is is ook een ander punt. Je kan die toestellen m.i. niet vergelijken.
Nou, de twee die ik nu opnoem kun je wél vergelijken, omdat ze op veel punten kort bij elkaar liggen op het moment: de 10D en de D70.

Als het je om de camera te doen is, kun je het best voor de D70 gaan (en niet voor de 300D), al lijkt de 10D mij dan qua camera weer wat "beter".

Is het je niet per se om de camera te doen, dan moet je kijken welk van beide merken de lenzen heeft die jij in de toekomst zou willen gebruiken, en je camerakeuze daarop afstellen :)

Met beide systemen kun je op zich niet verkeerd gaan. De D70 is een betere camera dan de 300D... maar... de wat oudere 10D weegt zéér op tegen de D70, en die is met wat zoeken voor dezelfde prijs te krijgen. Voor minder zelfs, als je tweedehands durft en wilt gaan. (Die D70 van rond de 1000 euro, is dat met de 18-70 kitlens? Zo ja, dan is de 10D wel duurder, omdat het een body zonder lens is.)

Succes met je keuze :)

[ Voor 65% gewijzigd door Katsunami op 08-12-2004 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauffmann

kauffmann

Dutch Power Chicken

kauffmann schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 15:21:
Overigens, ik betwijfel even of kamera-express werkelijk die camera met Inca garantie levert voor exact hetzelfde bedrag als de internationale versie. Bij alle overige (web) winkels moet je voor Inca garantie zo'n € 130 meer betalen. Om het zeker te weten heb ik ze een emailtje gestuurd.
Heb een mailtje terug gekregen:
De lijst wordt aangepast.
Er staat een fout in.
Conclusie: ook bij kamera-express is de D70 met Inca garantie (waarschijnlijk) duurder. (Op dit moment klopt er zelfs niets van, de engelse versie is € 1095, zonder taal vermelding is € 1075)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:39
Ik ben bij Kamera-Express binnen geweest, en daar doen ze heel vaag over Nederlandse en buitenlandse versie.

Ik moest heeeel lang doorvragen, totdat ze toegaven dat het de buitenlandse versie betrof.
En dan gelijk met de wedervraag of dat nou wel verschil uitmaakte.

Buitenlandse (grijze) modellen had ie maar genoeg, Nederlandse echter niet.

Ik heb uiteindelijk toch voor het Nederlands model gekozen, ondanks de euro's verschil.

Ik heb nu wel lekker de NL handleiding in boekvorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat kostte de NL versie als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
Anoniem: 22659 schreef op woensdag 08 december 2004 @ 23:32:
Wat kostte de NL versie als ik vragen mag?
Ik heb hem niet bij Kamera_Express gekocht.(misschien onduidelijk uit mijn verhaal).
Ik heb hem al een tijdje geleden gekocht en betaalde €1400,-
Wanneer je goed gaat zoeken, kom je ervanzelf achter dat de prijs van de NL versie elkaar overal niet ver ontlopen.
Ik hem speciaal een NL versie gekocht voor de handleiding. Voor de service van Inca hoef je het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauffmann

kauffmann

Dutch Power Chicken

patrickt35 schreef op donderdag 09 december 2004 @ 00:11:
[...]
Wanneer je goed gaat zoeken, kom je ervanzelf achter dat de prijs van de NL versie elkaar overal niet ver ontlopen.
Ik hem speciaal een NL versie gekocht voor de handleiding. Voor de service van Inca hoef je het niet te doen.
De laagste prijs in Nederlandse webwinkels voor de internationale versie is zo'n € 1.055 en voor de NL versie € 1.188.
Bijna overal is dit het minimale verschil. Als je € 130 voor een NL boekie moet betalen, nou, dan print ik die wel. :Y) En trouwens, op Marktplaats wordt het NL boekje van de D70 regelmatig aangeboden voor rond de € 10.
Anyway, ik heb 'm lekker in Duitsland besteld (geen internationale versie trouwens, maar een officiele Duitse) voor ongeveer dezelfde prijs als in Nederland de internationale versies worden aangeboden. En € 100 terug van Nikon Duitsland. :D
Met de groeten aan Inca :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schijndel
Heb hem ook bij topfoto.de besteld. En wat nou de allermooiste grap is: dat is geen grijze import. Het is een officiele duitse camera, met Europese garantie. Dat betekent volgens het europese nikon support centrum http://www.nikon-euro.comdat je hem naar een van de europese support centra mag sturen voor garantie. Inca is een van die centra.

Een camera is volgens de definities van Nikon pas een grijze import als je een camera koopt in een land waar hij officieel niet verkocht had mogen worden. Adorama en B&H doen dat veel: die vliegen zelf naar Japan, kopen daar massa's camera's en verkopen ze in Amerika opnieuw.
Maar dit is gewoon een duitse camera die je in duitsland koopt, en je hebt dus ook een gewone duitse verkoopbon. Dat betekend dat de garantie nog gewoon geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
Een vriend van me heeft hem in België gekocht, omdat daar de inruilprijs beter was van zijn F90X.

Hij moet voor support toch echt in België zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft hij zeker een internationale versie gekocht in Belgie? Als het gewoon een Belgisch model is, dan moet hij gewoon service kunnen krijgen in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 09 december 2004 @ 20:51:
Heeft hij zeker een internationale versie gekocht in Belgie? Als het gewoon een Belgisch model is, dan moet hij gewoon service kunnen krijgen in NL.
Inclusief Belgische handleiding. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

"Proficiat met de aanschaf van uw kijkdoos. Wij hopen dat ge, bij een stukke kijkdoos, ge onze noorderburen lastig gaat vallen. Kijk voor hun adres op www.incabv.nl"
:? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Het blijft een aparte taal, dat Belgisch Nederlands :P

Zou dit voor alle camera's geleden die je bij TopFoto.de haalt, dat ze gewoon een "echte duitse" garantie hebben? Als er iets aan de hand is, maakt het weinig uit of een camera opgestuurd wordt naar Konijnenberg of naar TopFoto... is toch eender, IMHO, als beide winkels hun zaken op orde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbokh
  • Laatst online: 16-12-2024

hbokh

Unox: the worst OS!

OT: Zeg eh... Mig29, je prominente aanwezigheid in de verschillende fotografie-onderdelen doet vermoeden dat je (prachtige?) foto's maakt. Voorbeeldje(s)? ;)

This is my sick nature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauffmann

kauffmann

Dutch Power Chicken

Katsunami schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 01:56:
Het blijft een aparte taal, dat Belgisch Nederlands :P

Zou dit voor alle camera's geleden die je bij TopFoto.de haalt, dat ze gewoon een "echte duitse" garantie hebben? Als er iets aan de hand is, maakt het weinig uit of een camera opgestuurd wordt naar Konijnenberg of naar TopFoto... is toch eender, IMHO, als beide winkels hun zaken op orde hebben.
Ja, volgens mij is dat zo.

Morgen ga ik top-foto.de met een bezoekje vereren in de winkel om mijn gereserveerde D70 Kit af te halen. :9~ Voordat ik de pinpas door het apparaat trek praat ik nog even over de garantie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

en dat vertel je later vandaag hier natuurlijk nog even (als je je nieuwe speelgoed even opzij kan leggen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62540

Ik ben nieuw wat betreft (digitale) spiegel reflex camera's betreft.
Wat ik dus begrepen heb is dat je niet echt een zoom bereik hebt maar dat je spreekt over "tele-bereik" Wat afhankelijk is van de lens die je gebruikt. Hopelijk is dat correct.

Mijn vraag is nu, met welke zoom factor kan je de Nikkor 18-70mm lens vergelijken? Of laten we het zo stellen: Kan ik met deze lens objecten dichterbij halen dan met mijn Pentax Optio 330 (5x zoom geloof ik)?

Ik ben een beetje bang dat ik direct een extra lens moet kopen namelijk. En dat is me iets te veel van het goede, ik ga voor de D70 kit omdat die meer tele heeft dan de EOS 300D en ik wil voorlopig eventjes vooruit kunnen daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:01
Anoniem: 62540 schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 18:24:
Wat ik dus begrepen heb is dat je niet echt een zoom bereik hebt maar dat je spreekt over "tele-bereik" Wat afhankelijk is van de lens die je gebruikt. Hopelijk is dat correct.

Mijn vraag is nu, met welke zoom factor kan je de Nikkor 18-70mm lens vergelijken? Of laten we het zo stellen: Kan ik met deze lens objecten dichterbij halen dan met mijn Pentax Optio 330 (5x zoom geloof ik)?

Ik ben een beetje bang dat ik direct een extra lens moet kopen namelijk. En dat is me iets te veel van het goede, ik ga voor de D70 kit omdat die meer tele heeft dan de EOS 300D en ik wil voorlopig eventjes vooruit kunnen daarmee.
Dan moet je even kijken naar het aantal milimeter wat op de lens van je Optio staat.
Aan alleen '5x zoom' heb je niks, want 10-50mm is 5x, maar 100-500mm is ook 5x. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

suspect schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 18:29:
[...]

Dan moet je even kijken naar het aantal milimeter wat op de lens van je Optio staat.
Aan alleen '5x zoom' heb je niks, want 10-50mm is 5x, maar 100-500mm is ook 5x. ;)
7.5 - 22.5mm
Het stomme ding heeft 3x zoom trouwens, sorry.
Hij zoomed alleen in 5 stappen voor hij over gaat op 2x optische zoom.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 62540 op 10-12-2004 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agiessen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-03 00:06
Anoniem: 62540 schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 18:24:

In 35mm equivalent heeft de Optio 330 een bereik van 37 tot 111mm. Met de kitlens van de D70 heb je 27-105mm. Je hebt dus meer bereik in de groothoek (handig voor landschapfotografie), en iets minder in telebereik, maar die 6mm lijken me niet echt een probleem. Zou dus geen probleem mogen zijn.... als je tevreden was met het bereik van je Optio, dan ben je ook tevreden met het bereik op je D70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ agiessen en suspect
Bedankt, ik snap nu hoe het in elkaar steekt en hoe je het kan vergelijken.

Eerlijk gezegd was/ben ik niet tevreden over het telebereik van de Pentax maar met de D70 ga ik er in ieder geval vrijwel niet op achteruit dus. Plus ik krijg een betere groothoek wat ik ook wel prettig vind. Daarnaast heb ik in de toekomst natuurlijk de mogelijkheid om een extra lens te kopen. De Canon valt hierdoor wel een beetje af denk omdat ik dan direct een extra lens moet kopen.

Ik was sowieso wel gecharmeerd van de D70 eigenlijk...
Nu nog mijn financien uitzoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
edit: grrrrr.... sneller typen :X

Ja, 7.5-22.5mm is 3x zoom inderdaad :)
18-70mm is 3.89x zoom :)

Maar, met welke kom je nu verder?
Volgens DPReview heeft de Pentax een 35mm equivalent van 38-114mm.
De D70 heeft een cropfactor van 1.5, die van je 18-70 lens een 27-105mm lens maakt. De D70 heeft dus meer groothoek, maar minder tele :)

Wat je ook kunt doen is een D70 body aanschaffen, en de kitlens laten liggen. Dan neem je er een Sigma 18-125 f/3.5-5.6 bij. Op de D70 is dat in 35mm equivalent 27-188, waarmee je dus het bereik van je Optio S aan beide kanten overtreft. Prijs: 250 euro, bovenop de lensloze body van de D70.

Of je neemt de Sigma 24-135 f/2.8-4.5. (35mm eq is 36-202mm, en hiermee heb je dus ietsje meer groothoek dan de Optio, maar véél meer tele, en de lens is ook nog eens de lichtsterkste van de 3 keuzes die je hebt.) Prijs: 350 euro, en de body uiteraard.

Keuzes:
Nikkor 18-70 f/3.5-4.5 D70 kit, goede groothoek, weinig tele
Sigma 18-125 f/3.5-5.6 met een losse D70, goede groothoek, meer tele, minder lichtsterk
Sigma 24-135 f/2.8-4.5 met een losse D70, mindere groothoek, aardige tele, en redelijk lichtsterk, zeker aan de wide kant.

Dus, kies maar wat je wil :P

[ Voor 7% gewijzigd door Katsunami op 10-12-2004 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Katsunami schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 19:06:

Sigma 18-125 f/3.5-5.6 met een losse D70, goede groothoek, meer tele, minder lichtsterk
Cool, dan ben ik maar een paar euro duurder uit :)
Namelijk 959 euro ipv 956 euro :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Anoniem: 62540 schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 19:19:
[...]

Cool, dan ben ik maar een paar euro duurder uit :)
Namelijk 959 euro ipv 956 euro :9~
Waar haal jij 956 euro vandaan voor een D70 met de 18-70 kitlens?
pricewatch op tweakers is de laagste 1049,- (of kijk je bij bv topfoto.de en reken je die 100 euro mee :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hjs schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 20:01:
[...]

Waar haal jij 956 euro vandaan voor een D70 met de 18-70 kitlens?
pricewatch op tweakers is de laagste 1049,- (of kijk je bij bv topfoto.de en reken je die 100 euro mee :? )
Haha ik kijk naar Canadese prijzen en reken die om naar euro's.
De Canadese dollar is erg gunstig tov de EURO. Ik zit in Canada nu namelijk voor stage.
Kan alleen die lens niet vinden om hem om te rekenen. :/

Ik weet alleen niet of ik het gebrek aan garantie (of camera versturen voor garantie) op de koop toe neem. Dat is het enige wat me tegenhoud. Ik wil hem eigenlijk hier nog gebruiken, Canada is een paradijs voor fotografen. Maar ja, die garantie...

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 62540 op 10-12-2004 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Anoniem: 62540 schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 20:27:
[...]

<KNIP>
Ik weet alleen niet of ik het gebrek aan garantie (of camera versturen voor garantie) op de koop toe neem. Dat is het enige wat me tegenhoud. Ik wil hem eigenlijk hier nog gebruiken, Canada is een paradijs voor fotografen. Maar ja, die garantie...
Ik zou het wel weten. Als je toch nog in Canada blijft, koop dat ding dan daar. Hij is goedkoper en er is geen mooiere plaats te bedenken om hem te gebruiken/testen. De kans dat hij na je terugkomst in Nederland stuk gaat is klein, en mocht dat dan gebeuren dan is dat jammer en zal je hem moeten opsturen. Maar je hebt wel mooie foto's uit Canada.
Nu alleen nog met een stalen gezicht langs de douane lopen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112903

hallo allemaal,

Ik ben ook van plan om de Nikon D70 met de kit lens erbij te nemen. Ik heb overal rondgekeken en voor een Nederlands model kost het me 1199euro, terwijl voor een buitenlandse model maar 1049euro is. Wat is nou het verschil tussen een Ned. model en een buitenlandse model? Krijg ik voor een buitenlandse model geen Ned. garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:30

Zoefff

❤ 

Inderdaad, je slaat de spijker op z'n kop. Als je in het buitenland een D70 koopt dan zal je ook naar het buitenland moeten om garantie te claimen volgens mij.

Het verschil in prijs zit 'm overigens gewoon in BTW denk ik.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoefff schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 10:17:
Inderdaad, je slaat de spijker op z'n kop. Als je in het buitenland een D70 koopt dan zal je ook naar het buitenland moeten om garantie te claimen volgens mij.

Het verschil in prijs zit 'm overigens gewoon in BTW denk ik.
Maar als je een Nikon camera koopt in het buitenland, dan heb je toch overal op de wereld garantie? Als dat zo is, dan wil ik mn geld liever sparen. En ik zie dat je uit Duitsland (http://www.top-foto.de/) voor een redelijke prijs die Nikon kan halen. Ik wacht nu ook af op de reactie van Kauffmann, want hij schreef dat hij vandaag die Nikon met kit lens en een flitser in Duitsland bij die zaak gaat kopen en ons laat weten wat garantie betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Anoniem: 112903 schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 10:08:
hallo allemaal,

Ik ben ook van plan om de Nikon D70 met de kit lens erbij te nemen. Ik heb overal rondgekeken en voor een Nederlands model kost het me 1199euro, terwijl voor een buitenlandse model maar 1049euro is. Wat is nou het verschil tussen een Ned. model en een buitenlandse model? Krijg ik voor een buitenlandse model geen Ned. garantie?
Ik zie het anders. Als ik in Nederland een camera koop dan heb ik garantie. Echter die garantie moet geregeld worden door de verkopende partij. Krijg je er een Nederlands garantie certifikaat bij dan kan je altijd rechtstreeks naar de nederlandse importeur, heb je dat er niet bij dan zal je, je garantie altijd via de verkopende partij moeten regelen. Op zich geen probleem zolang die verkopende partij nog maar bestaat als je hem nodig hebt.
Nu moet je, jezelf afvragen wat voor voordelen het nederlandse garantie certifikaat voor je betekent. Wil je er zeker van zijn dat je door Inca wordt geholpen dan moet je genoegen nemen met een meer prijs. Maakt het niet uit wie jouw garantie regelt koop hem dan daar waar je vertrouwen hebt in de zaak en een goede prijs betaalt.
Persoonlijk denk ik dat 150 euro prijs verschil wel erg veel is voor een garantie certifikaat van Inca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

chippie777 schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 11:33:
[...]

Ik zie het anders. Als ik in Nederland een camera koop dan heb ik garantie. Echter die garantie moet geregeld worden door de verkopende partij. Krijg je er een Nederlands garantie certifikaat bij dan kan je altijd rechtstreeks naar de nederlandse importeur, heb je dat er niet bij dan zal je, je garantie altijd via de verkopende partij moeten regelen. Op zich geen probleem zolang die verkopende partij nog maar bestaat als je hem nodig hebt.
Nu moet je, jezelf afvragen wat voor voordelen het nederlandse garantie certifikaat voor je betekent. Wil je er zeker van zijn dat je door Inca wordt geholpen dan moet je genoegen nemen met een meer prijs. Maakt het niet uit wie jouw garantie regelt koop hem dan daar waar je vertrouwen hebt in de zaak en een goede prijs betaalt.
Persoonlijk denk ik dat 150 euro prijs verschil wel erg veel is voor een garantie certifikaat van Inca.
Ik wil nog even afwachten tot en met volgende week. Ik heb die camera bij een fotozaak in Rotterdam gezien voor 1199euro. De winkelier kan mij geen korting geven op die camera, maar wel voor andere dingen, zoals CF accu e.d.
Ik zie die camera ook staan bij Cameranu voor 1049euro. Het prijsverschil is wel veel, maar dan heb ik wel een Ned garantie en de winkel is bij mij id buurt. Ik ben nu dingen aan het afwegen.
Heeft iemand ooit iets gekocht bij Cameranu? Zo ja, hoe hebben jullie ervaren? Ik zie dat hij goed aangeschreven staat (een score van 9.2). Maar hoe betrouwbaar is die winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauffmann

kauffmann

Dutch Power Chicken

Nou, ik ben met mijn D70 Kit terug van een eindje Deutsche Autobahn sturen :9

De winkel top-foto.de in Düren is absoluut een aanrader! Kleine winkel, stampvol met allemaal mooie foto-dingen.

Je wordt gewoon in het Nederlands geholpen. Terwijl ik aan de koffie zat en mijn D70 Kit werd ingepakt kwamen er achtereenvolgens Belgen, Fransen en een enkele Duitser binnen. Allemaal via internet besteld denk ik.

Wat betreft de garantie: de verkoper verzekerde mij dat Inca de camera zal accepteren voor garantieverzoeken. Het is een officiële Europese camera.

Conclusie: je D70 in Duitsland kopen is sowieso al € 70 goedkoper en je krijgt vervolgens ook nog eens € 100 terug. Kost bij elkaar dus € 170 minder dan een Nederlandse camera. De Nederlandse handleiding werd ter plekke op een cd-rom gebrand, die komt op dit moment uit de printer rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kauffmann schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 14:21:
Conclusie: je D70 in Duitsland kopen is sowieso al € 70 goedkoper en je krijgt vervolgens ook nog eens € 100 terug. Kost bij elkaar dus € 170 minder dan een Nederlandse camera. De Nederlandse handleiding werd ter plekke op een cd-rom gebrand, die komt op dit moment uit de printer rollen.
Weet jij of die winkel ook laat bezorgen onder rembours? Zo ja, hoeveel moet ik daarvoor betalen? Ik heb geen rijbewijs en ik denk dat daar met OV erg moeilijk te bereiken (ook te ver e.d.) is. Welke camera heb je gekocht? Deze? D70 + Nikon 18-70/3,5-4,5 AF-S G DX IF-ED + SB-600 Speedlite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
kauffmann schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 14:21:
Wat betreft de garantie: de verkoper verzekerde mij dat Inca de camera zal accepteren voor garantieverzoeken. Het is een officiële Europese camera.
Je kan alleen rechtstreeks met je camera naar Inca als er op het garantiebewijs een stempel staat van Inca.
Zo niet, dan zal de garantie toch echt via het verkooppunt moeten lopen.
Het maakt opzich niet uit, maar dan moet je 'em eerst naar Duitsland sturen, en dan sturen zij 'em weer op naar Inca, dan stuurt Inca 'em weer terug naar Duitsland, en dan vanuit Duitsland weer naar jou... 8)7
Maar goed, je hebt wel garantie... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauffmann

kauffmann

Dutch Power Chicken

Anoniem: 112903 schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 14:42:
[...]

Weet jij of die winkel ook laat bezorgen onder rembours? Zo ja, hoeveel moet ik daarvoor betalen? Ik heb geen rijbewijs en ik denk dat daar met OV erg moeilijk te bereiken (ook te ver e.d.) is. Welke camera heb je gekocht? Deze? D70 + Nikon 18-70/3,5-4,5 AF-S G DX IF-ED + SB-600 Speedlite
Volgens hun website www.top-foto.de leveren ze naar Nederland tegen vooruitbetaling, niet onder rembours. Als je meer wilt weten, dan kun je gerust in het Nederlands mailen. Je krijgt gegarandeerd een vriendelijke antwoord terug. Ja, ik heb inderdaad de kit met 18-70 en SB600 gekocht.
suspect schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 14:53:
[...]

Je kan alleen rechtstreeks met je camera naar Inca als er op het garantiebewijs een stempel staat van Inca.
Zo niet, dan zal de garantie toch echt via het verkooppunt moeten lopen.
Het maakt opzich niet uit, maar dan moet je 'em eerst naar Duitsland sturen, en dan sturen zij 'em weer op naar Inca, dan stuurt Inca 'em weer terug naar Duitsland, en dan vanuit Duitsland weer naar jou... 8)7
Maar goed, je hebt wel garantie... :)
Nou, volgens de verkoper kun je hem in geval van een garantieclaim direkt aanbieden aan Inca. Want het is een europese camera, en daar moet Inca garantie op leveren. Ook zonder tussenkomst van de winkel. Maar allez, ik ga er van uit dat het helemaal niet nodig is om garantie te claimen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-07 18:26

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

De verkoper heeft inderdaad gelijk. Helaas denkt Inca daar anders over. Dat is iets dat al meerdere mensen is overkomen.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

chippie777 schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 09:03:
[...]

Ik zou het wel weten. Als je toch nog in Canada blijft, koop dat ding dan daar. Hij is goedkoper en er is geen mooiere plaats te bedenken om hem te gebruiken/testen. De kans dat hij na je terugkomst in Nederland stuk gaat is klein, en mocht dat dan gebeuren dan is dat jammer en zal je hem moeten opsturen. Maar je hebt wel mooie foto's uit Canada.
Nu alleen nog met een stalen gezicht langs de douane lopen. O-)
Inderdaad en dat is hoogst waarschijnlijk ook wat ik ga doen.
Financien zijn in orde, alleen nog even wachten tot na de kerst want dan schijnen prijzen altijd behoorlijk te dalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wie is er verantwoordelijk voor dat je garantie krijgt?
In Nederland is het zo dat degene met wie je het koopcontract sluit verantwoordelijk is voor de garantie. De winkel dus.
Jij als klant hebt er niets mee te maken hoe de andere partij in het koopcontract de garantie regelt.
De winkel moet dat gewoon lekker met Inca regelen en hoe ze dat doen? Daar hoef jij je niet druk om te maken.

Dit is een goed artikel hierover. :)

Het gaat hier over een Duitse winkel zie ik. Zoek het eens uit, dikke kans dat dit ook Europees geregeld is. Of misschien heeft Duistland dezelfde regeling.

Europese garantie voorwaarden Nikon

Uit een antwoord op een mail die ik laatst gestuurd heb:
Gerrit Jan Bel, Redacteur consumentenzaken HCC
Overigens ter verduidelijking: het land van aankoop moet soms zeer
letterlijk worden genomen. Als buitenlandse bedrijven iets via een
website ter verkoop aanbieden en zeker ook wanneer hun aanbod op het
buitenland (bijvoorbeeld Nederland) is gericht, dan geldt - voor zover
ik weet - het land waar via de druk op de knop van het toetsenbord de
interentaankoop wordt verricht ook als het land waarvan de wetgeving in
voorkomende gevallen telt.

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 62540 op 11-12-2004 19:00 . Reden: Europese voorwaarden Nikon toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Pfff... ik word er onderhand ziek van.

Je hebt een Nikon/Canon/Dinges camera gekocht. Waarom geeft men niet gewoon garantie bij het dichtsbijzijnde servicepunt man :X Dat is bij Iiyama ook het geval; ik heb mijn monitor in Duitsland gekocht, en toen die stuk ging, MOEST hij via de winkel naar een Duits servicepunt; Iiyama Nederland weigerde het ding te repareren. Iiyama Duitsland weigerde hem te komen halen... omdat ik niet in Duitsland woon. Daar gaat je on-site garantie ...

Braakzooi dit. Een internationaal bedrijf zou gewoon internationale garantie moeten geven. Aankoopbon erbij, en klaar; repareren die hap. (Dit is niet alleen tegen Nikon hoor, voor Canon en vele anderen geldt hetzelfde.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vind ik ook Katsunami, maar helaas zitten ze er niet voor ons. Het gaat allemaal om de pingping uiteindelijk. $$$

Enfin, ik heb zojuist definitief besloten om de D70 met de 18-70mm te gaan kopen.
Mocht ik garantie nodig hebben, dat zien we dan wel weer.

Nu nog uitzoeken welke verkoper me de meeste korting wil geven of de meeste gratis mb's >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62540 schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 21:04:

Nu nog uitzoeken welke verkoper me de meeste korting wil geven of de meeste gratis mb's >:)
Ik wil dezelfde camera ook kopen en ik heb ook bij vele zaken gevraagd of ze voor een lagere prijs die camera willen weg doen. Maar bij geen 1 zaak willen ze dat doen. Hopelijk lukt dat je wel!

Een fotozaak in Rotterdam wil mij een leuke bod doen, als ik bij hun die camera haal. (ik heb ze eerst gevraagd of de prijs naar beneden kan, omdat ik 1199euro te duur vind, maar helaas konden ze dat niet doen, omdat tegen de inkoopkrijs was. Overigens heeft die camera Ned garantie). Misschien als jij ook van plan bent om je camera in Rdam te gaan kopen, kunnen we dat samen doen :p Misschien krijgen wij extra veel voordelen, omdat wij twee camera's kopen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112903 schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 21:53:
Misschien als jij ook van plan bent om je camera in Rdam te gaan kopen, kunnen we dat samen doen :p Misschien krijgen wij extra veel voordelen, omdat wij twee camera's kopen :p
Lol, ik ben eigenlijk van plan om hem in Langley, BC, Canada te kopen met Canadese garantie :P
Dus als jij nou ff hierheen komt dan kunnen we misschien met zijn 2en wat regelen :+

De meeste verkopers worden hier betaald op basis van hoeveel ze verkopen, dus er valt soms weleens een mouw aan te passen, vooral in de slappe tijd na kerst. Ik kan het iig proberen :)

Ik heb er echt zin in. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Anoniem: 112903 schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 21:53:
[...]

Ik wil dezelfde camera ook kopen en ik heb ook bij vele zaken gevraagd of ze voor een lagere prijs die camera willen weg doen. Maar bij geen 1 zaak willen ze dat doen. Hopelijk lukt dat je wel!

Een fotozaak in Rotterdam wil mij een leuke bod doen, als ik bij hun die camera haal. (ik heb ze eerst gevraagd of de prijs naar beneden kan, omdat ik 1199euro te duur vind, maar helaas konden ze dat niet doen, omdat tegen de inkoopkrijs was. Overigens heeft die camera Ned garantie). Misschien als jij ook van plan bent om je camera in Rdam te gaan kopen, kunnen we dat samen doen :p Misschien krijgen wij extra veel voordelen, omdat wij twee camera's kopen :p
Als je alleen de camera koopt kunnen ze vaak weinig doen ja, maar als je al meer wilt kopen kunnen ze goedkoper worden door de boel uit te smeren over de verschillende producten. Zo heb ik op het totaal bedrag nog 10% korting gekregen. Moet wel toegeven dat ze met de onderdelen duurder waren maar door de korting was ik nog wel goedkoper uit en ze zitten ook nog eens 5 min van mijn huis, dat is me ook wel wat waard.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
Iedereen kijkt naar het bedrag wat je voor het toestel moet betalen.

Ik vind service bij evt. problemen veel belangrijker dan het te betalen bedrag.(tot op bepaalde hoogte natuurlijk).

Ook belangrijk is, dat je eens binnen kan wandelen bij je leverancier voor wat tips.

Zo had ik, bij aanschaf van mijn analoge Nikon, een zeer goede relatie met mijn fotospeciaalzaak.

Hij had na het ontwikklelen de foto's al bekeken(na mijn toestemming) voordat ik ze op kwam halen.
En dan stondt hij al klaar met tips en adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Met de D70 gister een leuk 'nep-macro' shot gemaakt (clickable voor fullsize):

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/duvelkurksmall.jpg

Best aardig gelukt :)

Details uit de EXIF:

aperture: f/8.0
shutter: 1/15
ISO 200
focal length: 125mm

Ben wel tevreden met het resultaat zo :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauffmann

kauffmann

Dutch Power Chicken

Het zijn écht arrogante kwasten bij Inca zeg. Vraag ik heel lief en vriendelijk of er op de een of andere manier een Nederlandse handleiding te krijgen is voor de SB600. (Eventueel tegen vergoeding, het hóeft niet gratis). Het enige antwoord wat ze kunnen geven is:
Wij kunnen u de gebruiksaanwijzing alleen leveren wanneer het product door ons is geïmporteerd, en het serienummer van uw Nikon product in ons systeem voorkomt. Wanneer uw serienummer niet in ons systeem voorkomt dan is dit product niet via Inca Import BV geïmporteerd. Wij kunnen u derhalve niet voorzien van een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing. Wij adviseren u in dat geval contact op te nemen met de verkoper van uw Nikon product voor nadere informatie over het bestellen van een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.
En dat noemen ze ondersteuning |:(

Enfin, dan gebruik ik de Engelse handleiding maar. Iets lastiger om te lezen, maar wel te doen. B)
Iemand hier die een Nederlandse handleiding van de SB600 heeft en (eventueel tegen kleine vergoeding) die wil delen? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schijndel
Ik heb toch het idee dat INCA bv zich niet aan de regels van NIKON EUROPE houdt. Op http://nikoneurope-nl.cus...nQ9NTg1JnBfcGFnZT0x&p_li= staat het volgende:
Franse en Duitse gebruikshandleidingen zijn beschikbaar via de Nikon support sites van de desbetreffende landen. De beschikbaarheid van gebruikshandleidingen in andere talen is beperkt in verband met de zogeheten 'grijze markt'.
Uit de beschrijving van wat die grijze markt nou helemaal is valt op te maken dat officiele duitse camera's uit duitsland daar niet onder vallen. Deze vallen gewoon onder de Europese voorwaarden en garantie.

Dat betekend dat het niet verstrekken van Nederlandstalige handleidingen helemaal niks meer met het beschermen tegen de grijze markt te maken heeft, en eerder een botweg weigeren van support is. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Maar leg dat maar eens aan INCA uit, voordat ze de haak erop gegooid hebben.

Woensdag as komt mijn bestelling van top-foto.de aan, en ik zal dan ook even INCA gaan sarren. Maar heb er weinig vertrouwen in.
Misschien dat het via nikon-europe, de overkoepelende organisatie, makkelijker te regelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbokh

hbokh

Best wel, ja! En eindelijk weer eens een foto binnen dit garantie-topic!! :(

Met de kit-lens gemaakt of..?

This is my sick nature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Ohja, vergeten bij te zetten: niet de kitlens, ik heb de Sigma 18-125 DC 3.5 ~ 5.6 verkozen boven de 18-70mm kitlens vanwege het extra telebereik :) Die foto is dus met de Sigma op 125mm gemaakt, ik heb op dit moment verder geen andere lenzen bij mijn D70, en ben me nog aan het beraden wat ik als volgende lens ga nemen.

En inderdaad, er staan te weinig foto's gemaakt met de D70 in dit topic ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Remy schreef op maandag 13 december 2004 @ 15:25:
Ohja, vergeten bij te zetten: niet de kitlens, ik heb de Sigma 18-125 DC 3.5 ~ 5.6 verkozen boven de 18-70mm kitlens vanwege het extra telebereik :)
In hoeverre ondervind je "hinder" van het verschil in lichtsterkte tussen de Sigma en de kitlens?
En inderdaad, er staan te weinig foto's gemaakt met de D70 in dit topic ;)
Inderdaad, kan iemand mij voorzien van eigen gebakken foto's?
Om mijn voorpret te vergroten. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
Anoniem: 62540 schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 02:31:
In hoeverre ondervind je "hinder" van het verschil in lichtsterkte tussen de Sigma en de kitlens?
Ik denk niet dat dat veel uitmaakt want die Sigma zal op 70mm ook rond de 4.5 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Laatst wat fototjes tijdens een zelf georganiseerd 70ies/80ies feestje. Best lastig want het was _extreem_ donker :P

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/46052/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/46068/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/46067/full.jpg

Middelste foto is helaas wat onscherp, baal ik wel van..

Niet echt fotografische hoogstandjes, maar wellicht leuk om dit topic wat mee op te fleuren :P

[ Voor 14% gewijzigd door Zoefff op 14-12-2004 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Wat voor instellingen heb je gebruikt om deze shots te maken? Ik experimenteer veel met weinig belichting, maar ik krijg de sluitertijden zonder te flitsen niet laag genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

De eerste is geschoten op 40mm (60mm), F4.5, 1/30s.
Nummer 2 was 50mm (75mm), F1.8, 1/30s.
De derde was ook 50mm (75mm), F2.5, 1/30s.

De eerste foto heb ik (dus) met de kitlens gemaakt, en de andere 2 met m'n 50mm F1.8 lens. Dat diafragma helpt wel enorm bij het fotograferen met weinig licht. Waarschijnlijk heb ik ook wel in een hogere ISO geschoten, maar dat kan ik helaas niet uit de EXIF info teruglezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Anoniem: 62540 schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 02:31:
[...]

Er is geen verschil in lichtsterkte: beide hebben van 18 tot 70mm een lichtsterkte van f/3.5 tot f/4.5. Het enige verschil is dat de Sigma van 70mm tot 125mm nog eens terugvalt naar f/5.6, maar verder zijn ze dus gelijk op de 18-70mm range :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 13:52
Nou, gisteren flitser binnengekregen (SB800). Alleen heb ik 't idee dat hij kapot is. Als ik drie~vier maal flits in TTL of TTL/BL mode is het daarna afgelopen met flitsen, zelfs als ik op de flashknop op de speedlight zélf druk (al of niet losgekoppeld van m'n D70) gebeurt er dan niks qua flitsen. Uit/aan zetten helpt dan in enkele gevallen maar biedt vaker geen dan wel soelaas. Batterijen vervangen helpt ook niks. In alle gevallen doet de display op de speedlight het wel maar hij vertikt het gewoonweg te flitsen. Ik heb geen ervaring met deze dingen maar na drie à vier maal flitsen is er geen oplaadtijd van een kwartier nodig me dunkt 8)7

Iemand nog een tip, of dat ik iets over het hoofd zie of gewoon maar omruilen voor een nieuwe?

[ Voor 4% gewijzigd door Abbadon op 14-12-2004 12:04 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vetrel eens welke batterijen je precies gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Standaard AA 1.5v spul, nieuw. Merk is Powercell, eens een 16-pack bij de MM gekocht. Daarna vervangen door vier andere nieuwe uit dezelfde pack.

Ik kan natuurlijk op de weg terug van m'n werk nog ff vier Duracell's of GP's halen, ff kijken wat er dan gebeurt. Maar in feite zouden deze het ntuurlijk gewoon moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:14

YellowCube

Wait...what?

Abbadon schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 13:00:
Standaard AA 1.5v spul, nieuw. Merk is Powercell, eens een 16-pack bij de MM gekocht. Daarna vervangen door vier andere nieuwe uit dezelfde pack.

Ik kan natuurlijk op de weg terug van m'n werk nog ff vier Duracell's of GP's halen, ff kijken wat er dan gebeurt. Maar in feite zouden deze het ntuurlijk gewoon moeten doen.
die Powercells ken ik...ga er maar lekker vanuit dat het dus niet aan je flitser ligt, want zelfs m'n Blokker klok van 2,95 draait nog geen week op 1 zo'n powercell.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hahahahahaha, die powercells heb ik ook zien liggen. DIe waren 1.49 oid voor 16 stuks. Er stond nog een bordje bij met "niet geschikt voor apparaten met een hoog energieverbruik" oid. Probeer het eens met een setje echte Duracells en stop deze lekker in je muis of in een AB oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
:X

Eerst een flitser halen van bijna 500 euro, en er dan 4 batterijen van nog geen 10 eurocent per stuk insteken :P Schaam je, Abbadon :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42887

In het kader van het opfleuren van het forum wil ik gaarne een bijdrage leveren met een aantal foto's.

Hier twee keer dezelfde foto van mij, de eerste is origineel en de tweede is gecorrigeerd in Photoshop met de PC tool (perspectief correctie). Ik vind het resultaat hier redelijk, maar heb wel gemerkt dat je niet te ver erin moet gaan, anders wordt het snel onnatuurlijk. Zou wel een keer willen stoeien met die mooie PC lenzen van Nikon. Iemand daar ervaring mee toevallig?

Afbeeldingslocatie: http://kirvis.cambridgelaan.nl/got/DSC_1285klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://kirvis.cambridgelaan.nl/got/DSC_1285PCklein.jpg

EXIF informatie:

lens: kitlens op 18mm
sluitertijd: 30 seconden (zelfontspanner)
diafragma: f/3.5
ISO: 200

Verder heb ik naar aanleiding van de foto's van het feestje van Zoeff ook nog een aantal feestfoto's die ik wil laten zien. Alle foto's zijn gemaakt op 200 ISO.

Afbeeldingslocatie: http://kirvis.cambridgelaan.nl/got/_DSC6904klein.jpg
Voor het feestje... (18mm, f/5.6, 8 sec)

Afbeeldingslocatie: http://kirvis.cambridgelaan.nl/got/_DSC6979klein.jpg
Tijdens het feestje, staande op de bar.. (18mm, f/9, 5 sec)

Afbeeldingslocatie: http://kirvis.cambridgelaan.nl/got/_DSC6984klein.jpg
Tijdens het feestje, idem (18mm, f/14, 5 sec, curves klein beetje aangepast voor lichter resultaat.)

Afbeeldingslocatie: http://kirvis.cambridgelaan.nl/got/_DSC7028klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://kirvis.cambridgelaan.nl/got/_DSC7029klein.jpg

Met deze laatste twee foto's wil ik laten zien dat je ook op feestjes met weinig licht waar je moet fitsen toch mooie foto's kan krijgen. Het plafond is te hoog om indirect te flitsen, dus moest er iets anders bedacht worden. Ik heb voor beide foto's de sluitertijd op 1/2 seconde gezet, en de flitscompensatie op -1.0 EV (SB-600). Diafragma heb ik aan de camara overgelaten. (resp. f/4.2 en f/4.0) Wat ik wel mooi vind is dat het onderwerp bevroren wordt, en er toch veel van de sfeer op de foto komt. Ook is de flits niet zo hard op deze manier.

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 42887 op 14-12-2004 18:56 . Reden: extra foto's erbij gezet.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik wil de beroemde 50mm f1.8 van Nikon kopen, maar ik zie dat er ook een D versie van is. Van www.kenrockwell.com heb ik begrepen dat de D toevoeging weinig betekent, behalve dat het iets van doen heeft met flitsen. Waar gaat het precies om en is het nuttig om toch voor de D versie te gaan? Ik zal de lens vooral binnen gebruiken (waar mogelijk zonder gebruik van flits!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
d:)b @ batterij-tips. Heb net een gezinsverpakking Duracell Plus gescored en naast dat hij als een gek flitst is het continue gepiep ook weg. Ik wist niet dat er zulke rotzooi verkocht werd op baterij gebied :X Anyway, thnx :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 18:14:
Ik wil de beroemde 50mm f1.8 van Nikon kopen, maar ik zie dat er ook een D versie van is. Van www.kenrockwell.com heb ik begrepen dat de D toevoeging weinig betekent, behalve dat het iets van doen heeft met flitsen. Waar gaat het precies om en is het nuttig om toch voor de D versie te gaan? Ik zal de lens vooral binnen gebruiken (waar mogelijk zonder gebruik van flits!).
Nikkor heeft twee verschillende typen lenzen, namelijk G lenzen en D lenzen. Het fundamentele verschil tussen deze twee typen, is dat de D lenzen wél een diaframaring hebben, en de G lenzen niet, bij die laatste kan je het diafragma dus alleen via de body van de camera instellen. Het heeft dus niets met het gebruik van een flitser te maken. Vroeger waren alle lenzen D lenzen, omdat je toen nog niet een halve computer in de body van je camera had zitten om zoiets als de diafragmaopnening te regelen, G lenzen zijn dus recenter geintroduceerd dan D lenzen.

Bij mijn weten is er van de 50mm 1.8 géén G versie beschikbaar, tenminste, niet van de huidige versie, dus je zal toch voor de D variant moeten gaan, wat je bij de D70 moet doen met D lenzen, is de diafragmaring op de hoogste diafragmawaarde zetten en de opening dan altijd via de body in te stellen. Als je dat niet doet, krijg je de error "FEE" te zien en kan je geen foto's maken. Gelukkig heeft de 50mm 1.8 net zoals tegenwoordig de meeste D lenzen van Nikon een handig palletje waarmee de de diafragmaring kan locken op de hoogste waarde.

Nu zijn er binnen de D & G wereld een aantal uitzonderingen waardoor mensen soms wel eens lijken te denken dat G lenzen slechter van kwaliteit zijn dan D lenzen. Het mooiste voorbeeld daarvan is de Nikkor 70-300 D, waar Nikon later ook een G versie van heeft uitgebracht. (Met dezelfde lichtsterkte) De D versie kost bijna 400 euro (do not correct me if i'm wrong, daar gaat het nu niet om..) en de G versie kost ongeveer 120 euro. De verschillen tussen deze twee gaan dan ook veel verder dan alleen het ontbreken van een diaframaring.

De G lens is volledig van kunststof, ook het gedeelte wat in de vatting van de camera valt. Verder is de AF erg traag, en ziet ie er gewoon erg goedkoop uit. Al met al gewoon een stomme zet van Nikon, want mede door deze lens hebben veel mensen de illusie dat G lenzen per definitie slechter zijn dan D lenzen. Dit is echter allesbehalve waar, kijk bijvoorbeeld maar eens goed naar de aanduiding op je 18-70mm kitlens; juist ja, een G lens. Ook de professionele 17-55mm constante 2.8 DX lens (van 1500 eupo's) is een G lens.

Kortom, koop gewoon de 50mm 1.8 voor 129 euro en je zal er geen spijt van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Het gaat niet om het verschil tussen de D en G lenzen, hier ben ik van op de hoogte. Het is in dit geval zo dat er van deze lens (ook van b.v. de 70-210 die ik in bezit heb) een non-D en een D versie is:

non-D: http://www.kenrockwell.com/nikon/5018af.htm
D: http://www.kenrockwell.com/nikon/5018daf.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbokh

hbokh

Ga voor de D-versie. Ken Rockwell schrijft:
It should be multicoated, a small improvement over the older non-D model.

Da's dan ook zo'n beetje het enige verschil zo snel (of je moet die millimeter lengte ook rekenen).
Ik zit er ook nog over te denken. Wat is de laagste prijs in NL? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door hbokh op 14-12-2004 20:15 . Reden: typo ]

This is my sick nature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-07 18:26

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

D staat voor het systeem dat gebruikt wordt om licht te meten. Met een niet-D-lens er met behulp van een sensor de helderheid van heel het beeld gemeten waaruit het gemiddelde wordt berekend om alles in te stellen. Een D-lens voegt hier afstandsinformatie aan toe. (Pagina 75 van de handleiding ;) )

AF-G is gelijk aan AF-D, met het verschil dat AF-G geen diafragma ring meer heett. AF-S is weer gelijk aan AF-G, maar met als extra een snelle stille ringmotor om het AF-mechanisme te bedienen.

[ Voor 27% gewijzigd door Ralph Smeets op 14-12-2004 22:07 ]

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 19:07:
Het gaat niet om het verschil tussen de D en G lenzen, hier ben ik van op de hoogte. Het is in dit geval zo dat er van deze lens (ook van b.v. de 70-210 die ik in bezit heb) een non-D en een D versie is:

non-D: http://www.kenrockwell.com/nikon/5018af.htm
D: http://www.kenrockwell.com/nikon/5018daf.htm
Als je leest onder het plaatje van de eerste lens, (de AF variant) op de eerste link in je post, zie je dat deze lens in 2002 vervangen is voor de D variant. Ik zou dan dus ook gewoon voor die laatste gaan, zeker als ie beter uit de test komt. En 129 euro valt toch nog wel mee? Dan heb je iig een nieuwe met volledige garantie. Lijkt me een uitgemaakte zaak.
Ralph Smeets schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 22:00:
D staat voor het systeem dat gebruikt wordt om licht te meten. Met een niet-D-lens er met behulp van een sensor de helderheid van heel het beeld gemeten waaruit het gemiddelde wordt berekend om alles in te stellen. Een D-lens voegt hier afstandsinformatie aan toe. (Pagina 75 van de handleiding )
Als dat waar is, en daar twijfel ik niet aan, dan neem ik mijn woorden terug over de bruikbaarheid met flitsen. Zeker met de intelligente flitsers van tegenwoordig (neem de SB-600) is de afstandsinformatie die van de lens afkomt wel belangrijk, om de sterkte van de flits te bepalen. Die afstandsinformatie komt natuurlijk van de AF, en zorgt ervoor dat als je op één meter afstand scherpstelt, er niet een flits komt die voor tien meter is bedoeld. Briljant gewoon!!

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 42887 op 14-12-2004 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70307

AF-G is gelijk aan AF-D, met het verschil dat AF-G geen diafragma ring meer heett. AF-S is weer gelijk aan AF-G, maar met als extra een snelle stille ringmotor om het AF-mechanisme te bedienen.
AF-S en AF-G hebben helemaal niets met alkaar te maken. AF-S slaat alleen op de snelle AF motor en is zowel te verkrijgen met AF-D en AF-G lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Laatst online: 08-07 20:52
D staat voor het systeem dat gebruikt wordt om licht te meten. Met een niet-D-lens er met behulp van een sensor de helderheid van heel het beeld gemeten waaruit het gemiddelde wordt berekend om alles in te stellen. Een D-lens voegt hier afstandsinformatie aan toe. (Pagina 75 van de handleiding ;) )
Misschien handig om voor de volledigheid erbij te zeggen dat het alleen om lichtmeting bij TTL-flits gaat. Overdag (zonder invulflits, met genoeg licht) heb je dus helemaal niks aan die D-functie.

Het schijnt vooral te helpen als je sterk reflectieve oppervlakken (spiegels, RVS) met de flitser wilt belichten. Ik mis het zelf niet zo in m'n non-D lenzen, al is de 50mm f/1,8 de enige D-lens die ik heb :)

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik wilde de lens op ebay kopen, en daar is de non-D natuurlijk wat makkelijker te vinden en goedkoper. Helaas eindigde de veiling wat hoog voor me.

Overigens staat de D versie voor €105 bij Konijneberg, weet iemand hem nog goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 03-07 11:49

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

Dat is wel zo'n beetje de bodemprijs denk ik. Ik heb btw zelf de non-D versie op ebay voor 50 euro inklusief versturen uit de VS op de kop getikt.
Je gaat die D funktie niet missen. Probeer wel een Japanse lens te pakken te krijgen, die schijnen kwalitatief even beter te zijn dan de Chinese.

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Volgens mij is er geen Japanse D versie, alleen non-D. Dat is dan de lens die internal focusing heeft toch (met focusafstand onder dekglaasje), de Chinese heeft volgens mij een 'gewone' focusring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dr. Strangelove schreef op woensdag 15 december 2004 @ 08:18:
Volgens mij is er geen Japanse D versie, alleen non-D. Dat is dan de lens die internal focusing heeft toch (met focusafstand onder dekglaasje), de Chinese heeft volgens mij een 'gewone' focusring.
Ik heb een nieuwe, Chinese met inderdaad een gewone focusring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beste mensen,

Misschien heb ik een domme vraag, maar ik wil die stellen: wat is de functie van een flitser bij fotocamera? Ik ben namelijk ook van plan om die Nikon D70 met 18-70mm DX lens te nemen. Maar ik weet nog niet of ik de flitser wel/niet erbij wil nemen. Ik fotografeer voornamelijk op landschappen en wil daarmee ook veel nachtfoto''s maken. Ik dacht dus dat ik wel een flitser nodig zal hebben.

Kauffman, is het wel de moeite waard om die flitser erbij te nemen? Of kan dat netzogoed zonder? Als ik die flitser erbij neem, dan kost het me al gauw bijna 200euro meer. Waarschijnlijk ga ik die camera ook halen in Duitsland. :)
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.