Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nikon D70 en Nikkor 18-70/3.5-4.5 Deel 2

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:
  • 3.794 views sinds 30-01-2008

• TanteFrolic
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 11-05-2007

TanteFrolic

Team FlashFocus

Het origineel heeft ook zoveel ruis, ik dacht dat ik de enige was die het zag. :X
Ik ga hem terug zetten naar mijn geheugenkaart en dan de ISO nog eens bekijken. (Nog geen zin om Nikon tooltjes te installeren). Ik heb hem laatst terug gezet van 800 naar 200 (was aan het experimenteren geweest en vergeten terug te zetten). Vandaar dat ik eigenlijk zomaar 200 neer gezet heb. Toch nog maar even checken.

Wel cool die kritische opmerkingen :Y)

Nikon D70, AF-S DX Zoom-Nikkor ED 18-70mm f/3.5-4.5G IF, Tamron 70-300mm

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:16

Arfman

Drome!

Wat ook handig is, is in dit soort gevallen de focusstand op AF-S zetten. Dan kun je echt locken op 1 punt. AF-C is de "sportstand", die stelt continue bij, dat wil je niet met al die takken.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

• TanteFrolic

TanteFrolic

Team FlashFocus

quote:
Arfman schreef op donderdag 30 december 2004 @ 12:04:
Wat ook handig is, is in dit soort gevallen de focusstand op AF-S zetten. Dan kun je echt locken op 1 punt. AF-C is de "sportstand", die stelt continue bij, dat wil je niet met al die takken.
Hij staat op AF-S ;)

Kan het zijn dat deze ruis door de focal length komt? (70 mm)

• Acid_Burn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 17:17
ruis heeft niks te maken met je focallength, maar alles met de sensor.
Hier een 1:1 crop van een foto op ISO400 @ 145mm
http://picard.sytes.net/temp/got/uil.jpg
Clickable.
Ruis zie je in de achtergrond, vergelijk dat eens met de ruis van jouw foto.. Als het overeenkomt zal je wel op 400 gezeten hebben.

Acid_Burn wijzigde deze reactie 30-12-2004 18:27 (65%)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• TanteFrolic

TanteFrolic

Team FlashFocus

quote:
Acid_Burn schreef op donderdag 30 december 2004 @ 18:18:
ruis heeft niks te maken met je focallength, maar alles met de sensor.
Hier een 1:1 crop van een foto op ISO400 @ 145mm
[afbeelding]
Clickable.
Ruis zie je in de achtergrond, vergelijk dat eens met de ruis van jouw foto.. Als het overeenkomt zal je wel op 400 gezeten hebben.
Jij hebt ruis op de achtergrond, ik ook. Maar ik heb hem echt op 200 gemaakt.
Mijn camera staat nog steeds op ISO 200 en niet op Auto ISO dus hij zou hem toch echt op 200 gemaakt moeten hebben. (Ik moet nog steeds die foto checken maar ik ben er haast zeker van dat hij op 200 gemaakt is).

Juiste gegevens: (eindelijk)
ISO 200
Shutter: 1/160
Aperture: F9
Hij geeft ook het volgende aan: Development: Night Scene

TanteFrolic wijzigde deze reactie 31-12-2004 00:59 (11%)

• Katsunami
  • Registratie: november 2004
  • Niet online
Je hebt de EXIF uit de geposte foto gesloopt, TanteFrolic. Zo kunnen we het natuurlijk niet nakijken :)

• TanteFrolic

TanteFrolic

Team FlashFocus

Ja klopt ik heb een Save for Web gedaan. Heb geen idee hoe ik dan de EXIF kan behouden.

Maar in ieder geval ISO 200 was juist, diafragma bleek F9 te zijn. Heb de gegevens in mijn vorige posts aangepast. Ruis blijft voor mij een raadsel.

Binnenkort ff camera naar Nikon Canada brengen die toevallig dichtbij zit, kunnen ze ff naar het stof kijken. Stof binnen twee weken is niet acceptabel ook al weet ik dat het kan gebeuren ;)

• Marco
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20-05 19:39
quote:
TanteFrolic schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 01:04:
Ja klopt ik heb een Save for Web gedaan. Heb geen idee hoe ik dan de EXIF kan behouden.

Maar in ieder geval ISO 200 was juist, diafragma bleek F9 te zijn. Heb de gegevens in mijn vorige posts aangepast. Ruis blijft voor mij een raadsel.

Binnenkort ff camera naar Nikon Canada brengen die toevallig dichtbij zit, kunnen ze ff naar het stof kijken. Stof binnen twee weken is niet acceptabel ook al weet ik dat het kan gebeuren ;)
Als je 'save for web' doet, dan is de exif altijd weg.
Dan moet je 'em gewoon als normale .jpg opslaan.
En dat stof krijg je al gratis als 'ie uit de fabriek komt, dus daar valt ook weinig aan te doen.

• kirvis
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 02-05-2013
Ik heb mijn D70 in juli dit jaar gekocht, en inmiddels ongeveer 8000 foto's geschoten. Niet echt een bijster hoog aantal, maar toch ruim voldoende om de camera nu op de voor mij best mogelijke manier te hebben ingesteld. Aangezien het bij mij wel enige tijd duurde voordat ik de cam helemaal in mijn smiezen had heb ik hier voor de belangstellenden een lijstje met mijn standaardinstellingen:

Op de body: (en verreweg het belangrijkst)
  • ISO: 200
  • Program: afhankelijk van situatie M, A of S (meestal A)
  • Quality: RAW + BASIC JPG
  • Witbalans: Automatisch
  • Focus: AF-S, locked op het middelste punt
  • Shooting mode: Continu
  • Lichtmeting: Matrix
  • Flitcompensatie: 0 tot -1,0EV
  • Als ik flits, gebruik ik altijd de Manual stand, en kies ik een lange sluitertijd, meestal met diafragma 4 of 5.6, dit om de flits zo veel mogelijk "kwijt te raken".
In de menu's:
  • Draai portret: OFF (in weergave menu, anders wordt je foto nog kleiner op je toch al kleine beeldschermpje)
  • kleurstand: II, Adobe RGB (opname menu, beeld optimaliseren)
  • ISO auto: UIT (in CSM menu, optie 05)
  • Bld bekijken: OFF (bespaart energie, CSM menu, optie 07)
  • Opeenvolgende nummering: ON (Setup menu, optie 2)
  • CSM menu: gedetailleerd (Setup menu, optie 4)
  • Oriëntatie oplaan: ON (Setup menu, onderaan, erg handig want wordt in EXIF informatie bijgeschreven)
De rest van de instellingen is voor zover ik het nog kon achterhalen gewoon standaard.

Volgens mij heb ik nu wel de belangrijkste instelingen gehad. Ik zal mijn keuze voor RAW + JPG nog even toelichten. De reden dat ik in RAW én JPG schiet, is dat de meeste foto's geen verdere bewerking nodig hebben, maar ik wil toch graag de "negatieven" hebben zodat ik er wel nog iets mee kan doen. Verder weegt de mogelijkheid om bijvoorbeeld noise reduction op de RAW file toe te passen en de mogelijkheid tot het finetunen van de WB in Capture erg zwaar mee om toch vooral altijd te zorgen dat je in RAW schiet.

Als er nog vragen zijn, ik hoor het graag.

• Floor-is
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 18:45
Ik werk met Canon, vraag me af wat "A" en "S" doen op de D70. Is dat iets als "Auto" en "Sport" of hoe moet ik dat zien?

Overigens ben ik van mening dat ieder zijn eigen instellingen maakt. Ik heb mijn CustomFunctions en PersonalFunctions (diepere camerainstellingen) heel anders dan een aantal collega's, maar voor mij werkt dit heel prettig. Als ik kijk naar de andere instellingen zie je wel weer dat het meer naar elkaar toetrekt, wat ook te maken heeft met wat je vastlegt.
Wat voor jou werkt, hoeft voor een ander niet te werken ;)

Jouw flitsinstellingen zijn voor mij bijvoorbeeld niet echt te doen. Ik werk tussen f/2.8 en f/4 als ik flits, op hogere ISOwaarden en met een langere sluitertijd. (Ik werk nu eenmaal ontzettend veel binnen.)

If comedy is tragedy plus time, I need more time. But I'd really settle for less f*cking tragedy to be honest with you. (c) Jon Stewart, 2014

• Marco
quote:
Floris schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 11:02:
Ik werk met Canon, vraag me af wat "A" en "S" doen op de D70. Is dat iets als "Auto" en "Sport" of hoe moet ik dat zien?
A=Aperture priority, S=Shutter priority.
Naar mijn mening een iets logischere benaming als wat Canon aanhoudt.

• Beaves
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:37

Beaves

Usque ad Finem

quote:
Ik denk zoals wij Av en Tv zien, en dat de M voor volledig manueel staat.

[edit]
Hoi suspect :+

Beaves wijzigde deze reactie 31-12-2004 11:05 (23%)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Zoefff
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:58

Zoefff

❤ 

quote:

Overigens ben ik van mening dat ieder zijn eigen instellingen maakt. Ik heb mijn CustomFunctions en PersonalFunctions (diepere camerainstellingen) heel anders dan een aantal collega's, maar voor mij werkt dit heel prettig. Als ik kijk naar de andere instellingen zie je wel weer dat het meer naar elkaar toetrekt, wat ook te maken heeft met wat je vastlegt.
Wat voor jou werkt, hoeft voor een ander niet te werken ;)

Jouw flitsinstellingen zijn voor mij bijvoorbeeld niet echt te doen. Ik werk tussen f/2.8 en f/4 als ik flits, op hogere ISOwaarden en met een langere sluitertijd. (Ik werk nu eenmaal ontzettend veel binnen.)
"A" en "S" zijn resp. Aperture priority en Shutter Priority. In de "A" stand kan je dus zelf het diafragma instellen, en verzint de camera er een sluitertijd enzo bij. In de "S" stand kan je zelf de sluitertijd instellen, en kiest de camera er een diafragma bij.

Verder zijn er nog de "M" stand, waarbij je alles zelf in moet stellen, een "P" stand waarbij je wel alles zelf kan instellen, maar ook alles automatisch kan laten gaan, de "Auto" stand en nog wat voorgeprogrammeerde standen, die ik nog nooit gebruikt heb :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Floor-is
Even opgezocht: dit plaatje en de rest van de pagina.

A = Aperture Priority
S = Shutter Priority

[edit] Whiee spuit 11 :P

Suspect:
Of het logischer is of niet... Het is maar wat je gewend bent, op de Nikon CP990 na hebben alle cams die ik in bezit (gehad) heb Tv en Av en niet A of S...

Beaves: thnx

Zoefff: Ik weet dan gelukkig net weer wel wat de instellingen inhouden denk ik ;)

Floor-is wijzigde deze reactie 31-12-2004 11:14 (15%)

If comedy is tragedy plus time, I need more time. But I'd really settle for less f*cking tragedy to be honest with you. (c) Jon Stewart, 2014

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ik was er ook niet bang voor dat jij het niet zou weten, maar wellicht heeft een andere voorbijganger er wat aan ;)

• Marco
Waar staat Tv dan voor? En dan bedoel ik niet de functie, maar puur de afkorting.)

Marco wijzigde deze reactie 31-12-2004 11:23 (57%)

• Floor-is
quote:
Zoefff schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 11:19:
Ik was er ook niet bang voor dat jij het niet zou weten, maar wellicht heeft een andere voorbijganger er wat aan ;)
Als je wel een D70 koopt, maar niet weet wat A/S inhouden... Waarom de krep koop je dan een D70? Hou het lekker bij een Coolpix 3700 ofzo :Y)
quote:
ShutterPrio, dat kon je nog wel uit de tekst halen toch. Althans dat had ik wel verwacht dat je uit de tekst kon halen.

Floor-is wijzigde deze reactie 31-12-2004 11:24 (27%)

• Beaves
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:37

Beaves

Usque ad Finem

quote:
Sluitertijd voorkeur, je stelt een sluitertijd in (bijvoorbeeld 1/300ste) en de camera zoekt daar dan een juist diafragma voor en stelt (als je camera dat ondersteund) de ISO waarde in. Handig als je bijvoorbeeld een sporter wilt vastleggen zonder dat je beweging ziet of als je een lange opname van bijvoorbeeld vuurwerk wilt maken.

[edit]
Druk hier :P

Beaves wijzigde deze reactie 31-12-2004 11:25 (3%)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• agiessen
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 02-09-2018
quote:
suspect schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 11:22:
Waar staat Tv dan voor? En dan bedoel ik niet de functie, maar puur de afkorting.)
Tv = Time value
Av = Aperture value

• Marco
@Floris en Beaves: Pfff, waar zien jullie me voor aan. ;)
Check mijn edit, het ging om de afkorting, maar jullie zijn gewoon veel te snel. :)
Maar goed, die T staat dus voor Time.

• dawg
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
Camera op M, en centre-weighted of spot meting, zijn mijn standen. Op RAW, dan hoef ik me niet druk te maken over de wb. :9
D100/F80 (dia's :9 ) trouwens.

dawg wijzigde deze reactie 31-12-2004 12:00 (3%)

• Floor-is
Canon-invasie hier overigens ineens ;)

M/S/A (:P) hier overigens. Voor 90% JPG-large, custom WB en euh bergen personal functions, custom functions en dat soort dingen. :)

• TanteFrolic

TanteFrolic

Team FlashFocus

quote:
kirvis schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 02:28:
Oriëntatie oplaan: ON (Setup menu, onderaan, erg handig want wordt in EXIF informatie bijgeschreven)
Dat is een handige die ik nog niet ontdekt had :)

* TanteFrolic leert en schiet lekker verder in het nieuwe jaar.

• max80
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 14-01-2005
Ik heb eindelijk de sprong naar digitaal gemaakt met een d70 maar helaas beginnen de problemen meteen, misschien kan iemand advies geven over het volgende:

De camera geeft steeds een "CHA" melding als ik er een flascard in steek. Hij herkent de kaart wel want het groene lampje gaat even branden als ik de kaart er in steek.
Tijdens het formateren geeft de camera ook gewoon "For" aan en brand het groene lampje weer. Maar na het formateren gaat hij terug naar "CHA" terwijl er volgens de handleiding een getal moet komen. (Ik heb het formateren ook via het menu in het grote display geprobeerd maar dat geeft hetzelfde probleem)

De handleiding zegt verder dat het om een probleem met de flashcard gaat maar dat lijkt me vreemd want die kaarten doen het wel in de canon ixus van een vriend, verder staan de kaarten zelfs in het lijstje van de door nikon aangeraden kaarten. Ik heb het met 3 verschillende kaarten geprobeerd waarvan er 2 helemaal nieuw waren. Ik denk dus dat er een instelling in de camera niet goed is maar heb geen idee waar ik het moet zoeken.

Ieder advies zou zeer welkom zijn, bij voorbaat dank.
Max

BTW ik ben er behoorlijk zeker van dat ik de kaarten er goed insteek, het gaat ook maar op een manier eigenlijk.

e-mail: "marnixklap @ gmail .com" (zonder spaties.)

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 03-05 08:54

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Max ik zou persoonlijk naar mijn fotowinkel er mee terug gaan.
Het zal wel een defect zijn aan de camera, je kan ook nog een reset proberen te doen naar fabrieksinstellingen.

• max80
Bedankt voor de tip, het probleem is al gevonden. Ik heb met een felle lamp in de kaartlezer gekeken na een tip op een ander forum en een van de pinnetjes is tegen een ander aan gebogen, die gaan dus samen in een gaatje van de flashcard......

• patrickt35
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21-05 10:54
En dit is in het toestel?

Een verbogen contactje wat je terug buigt, blijft altijd een zwak plek.
Dus gewoon terug naar de winkelier.

• max80
Dat is inderdaad in de camera, de pinnetjes zien er niet erg sterk uit dus blijf ik er af. Zeker aangezien hij nieuw is, ik wil niet gaan wachten op een reparatie terwijl ik de camera nooit gebruikt heb.

• miekd
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15-12-2011

miekd

dus.

In nederland mag je een product binnen 7 dagen terug brengen, indien je het niet wilt. Dus in principe is het ook zo dat je het product zou kunnen omruilen. Gezien dit een nieuwe D70 is, gewoon terug gaan naar het verkooppunt en een nieuwe D70 eisen.

one more thing...

• quickliverus
  • Laatst online: 18-10-2007
:'( hij doet 't niet.

ok, wat aanvullende informatie:
Ik heb een D70 (sinds kort, gefeliciteerd, dank je :)), maar de instelling RAW + BASIC lijkt niet te werken. Als ik die gebruik krijg ik twee JPEGgies. Heeft iemand dit ook gehad ?

• max80
Het wordt nog gekker: Ik dacht eerst dat het een probleem met de flashcard was dus heb ik er drie geprobeerd, nu blijken alle drie die kaarten beschadigd te zijn. er gingen 2 pinnen van de camera in 1 gat van de kaart, best vreemd want het geeft nauwlijks weerstand.
Helaas zijn die kaarten gevolg schade wat niet wettelijk gedekt is.

Wist je trouwens dat je een product dat kapot geleverd is formeel 2 maanden geruild kan worden? Niet dat dat hier van belang is maar die 7 dagen is een extra ruil service van veel winkels voor wel werkende producten. Veel winkeliers weten dit niet. Zelfs als een product gedurende de eerste 6 maanden kapot gaat en dit niet door externe omstandiheden is bespoedigd ziet de wet dit als een product dat niet goed was bij aankoop. Ja sorry voor het hele verhaal maar ik heb dit nog eens voor een tentamen moeten leren, heb het nu maar eens gelezen;)
quote:
MLO2 schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 22:28:
In nederland mag je een product binnen 7 dagen terug brengen, indien je het niet wilt. Dus in principe is het ook zo dat je het product zou kunnen omruilen. Gezien dit een nieuwe D70 is, gewoon terug gaan naar het verkooppunt en een nieuwe D70 eisen.

• max80
quote:
quickliverus schreef op zondag 02 januari 2005 @ 13:28:
:'( hij doet 't niet.

ok, wat aanvullende informatie:
Ik heb een D70 (sinds kort, gefeliciteerd, dank je :)), maar de instelling RAW + BASIC lijkt niet te werken. Als ik die gebruik krijg ik twee JPEGgies. Heeft iemand dit ook gehad ?
Kan basic niet alleen in Jpeg? Ik dacht dat Raw altijd de beste kwaliteit geeft en niet in basic is te gebruiken. De compresse keuzes zijn er toch alleen in Jpeg... Ik kan er naast zitten want zoals je hierboven kon lezen heb ik nog niet zoveel ervaring met de d70;)

• David
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:05
Dat betekent dat er in je RAW-file ook een BASIC JPEG geschreven wordt. De RAW-file is en blijft dus gewoon lossless gecomprimeerd.

Dato DUO synth voor twee |Nut & Bolt

• quickliverus
@Max80

Ok, volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen. Je hebt de RAW optie (dus die rauwe data = goede kwaliteit) en de JPEG optie (drie verschillende compressies en formaten). Je hebt echter ook de optie RAW + BASIC, dat RAW en een zeer gecomprimeerde JPEG tegelijk opslaat. Die echter slaat bij mij 2 keer dezelfde JPEG (basic) op, ik heb dus uiteindelijk geen RAW (NEF) bestand.

• Marco
quote:
quickliverus schreef op zondag 02 januari 2005 @ 17:09:
@Max80

Ok, volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen. Je hebt de RAW optie (dus die rauwe data = goede kwaliteit) en de JPEG optie (drie verschillende compressies en formaten). Je hebt echter ook de optie RAW + BASIC, dat RAW en een zeer gecomprimeerde JPEG tegelijk opslaat. Die echter slaat bij mij 2 keer dezelfde JPEG (basic) op, ik heb dus uiteindelijk geen RAW (NEF) bestand.
Naar aanleiding van jouw opmerking heb ik het ook even getest, en ik krijg keurig een .JPG en een .NEF bestand.
Heb je niet ergens een instelling verkeerd staan waardoor het niet mogelijk is om in RAW te schieten?

• Johan55
  • Laatst online: 03-01-2005
quote:
hbokh schreef op dinsdag 21 september 2004 @ 23:19:
D70 remote -Deel II

Had ik het enige tijd geleden over een goedkope remote voor de D70 van Blokker?
Maar goed dat ik die (nog) niet gekocht heb, want in het Nikonians.org D70-forum lees ik iets over een Palm Pilot as a remote:

http://www.natemc.com/nikontrigger.php

Zojuist getest op een half gare Palm IIIxe die ik hier nog heb liggen stof te vangen ... en werkend bevonden!!

Gewoon met de shareware-versie van OmniRemote v1.17 en de database van bovengenoemde site. Op de D70 richten en ENTER aantippen met de stylus.
En met een stukje reflecterende folie voor de IR-sensor kan je ook van ACHTER de D70 "schieten" (ergens op DPreview D70-forum gezien).
Lijkt heel leuk maar daar moet wel voor betaald worden: 9,95! Dan ben ik goedkoper uit met een AB van Kruitvat: 1,99.

• quickliverus
@suspect

nou, ik heb geen idee. ik kan wel gewoon RAW's schieten. En ik weet niet echt van het bestaan van zo'n functie.
Maar die RAW en NEF die jij kreeg... was dat dus ook gewoon als je je fototoestel als schijf gebruikt en de lijst van bestanden ziet? Want dan heb ik dus echt 2 JPEG's (zelfde grootte etc/ ook bekeken met properties (windows))

Het is wel erg jammer, want die RAW's duren 20 seconden of zo om photoshop in te laden

• Marco
quote:
quickliverus schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:04:
@suspect

nou, ik heb geen idee. ik kan wel gewoon RAW's schieten. En ik weet niet echt van het bestaan van zo'n functie.
Maar die RAW en NEF die jij kreeg... was dat dus ook gewoon als je je fototoestel als schijf gebruikt en de lijst van bestanden ziet? Want dan heb ik dus echt 2 JPEG's (zelfde grootte etc/ ook bekeken met properties (windows))

Het is wel erg jammer, want die RAW's duren 20 seconden of zo om photoshop in te laden
Ja, allebei dezelfde bestandsnaam met alleen een andere extensie.

• Acid_Burn
Mischien een firmware update proberen?

• hbokh
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18-05 11:29

hbokh

Unox: the worst OS!

quote:
Johan55 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 20:21:
[...]

Lijkt heel leuk maar daar moet wel voor betaald worden: 9,95! Dan ben ik goedkoper uit met een AB van Kruitvat: 1,99.
Volgens mij kan je de shareware-versie v1.171 onbeperkt gebruiken op een Palm!
Scheelt je EUR 1,99 ;)

This is my sick nature.

• MrHolland
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 30-10-2006
Ik heb wat vraagjes, ik zit te twijfelen tussen een canon 300d en een nikon D70. Ik heb naar vele foto's gekeken gemaakt door beide camera's. En ik weet dat de foto's heel veel liggen aan de persoon achter de camera en de instellingen/lenzen. Maar ik het algemeen vind ik toch dat de D70 foto's altijd wat fletser lijken dan foto's van een 300d die meer contrast lijken te hebben, de kleuren komen er wat mooier uit.

Ook 'lijkt' het me alsof de D70 wat korreligere foto's oplevert of beeld ik me dit nu in? En is die iso100 setting die de 300d aankan echt een heel groot voordeel? Zorgt voor minder ruis toch?/minder korrelig?

Verder zou ik erg graag de Nikon D70 willen, ook omdat hij wat makkelijkere instelmogelijkheden heeft. Maar ik vindt het jammer als de foto's van de 300d er wat mooier uitkomen. En dit zal wel komen doordat de 300d al op de camera wat aan postprocessing doet en de D70 niet/minder. Maar toch is het dan alsnog een voordeel. Ik heb niet zoveel zin om al mijn foto's te gaan bewerken om kleuren er wat mooier uit te laten komen. Het plastic van de 300d staat me ook niet zo heel veel aan en ze verschillen toch zo'n 150 euro in prijs. Maar tsja als de 300d foto's er mooier uitgooit... of is zijn dit soort postprosessing instellingen makkelijk in te stellen in de D70 zodat die het ook zo voor elkaar krijgt (of mooier :9 )?

[edit typfout]

MrHolland wijzigde deze reactie 03-01-2005 13:53 (5%)

Planetside: KLIK HIER voor mijn character stats op "myplanetside"

• Tijs_a
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 30-04 08:59
Je bedoelt de D70 (ipv D20) toch.

• Arfman

Arfman

Drome!

MrHolland: ten eerste hebben we het over de Canon EOS 300D en de Nikon D70. Een D20 bestaat niet :).

Dat de foto's fletser uit een D70 komen klopt. Tenminste, als je in RAW schiet (dus "digitaal negatief") en je converteert hem alleen naar JPG, ja, dan komen ze er wat flets uit. (Niets wat niet te verhelpen is met een paar simpele acties in Photoshop, overigens). Echter, de D70 kun je ook in High Quality JPG laten schieten, met allerlei instelmogelijkheden om de postprocessing al in de camera zelf te doen. Zo heb ik mijn camera vrijwel altijd op Levendig +1 staan, dan hoeft er niets veranderd te worden aan je "standaard" foto's.

Ik moet wel bekennen dat als ik een dagje schieten ga, ik op RAW schiet. Dan kun je op de computer veel meer nabewerken, omdat er nog geen enkele postprocessing op heeft plaatsgevonden.

ISO100 van de EOS300D en ISO 200 van de Nikon D70 schelen elkaar vrijwel niets. Ik ben op geen enkele foto van mijn D70 hinderlijke ruis tegengekomen op ISO200.

• WhizzCat
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20-05 09:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

quote:
vergeet niet dat de kitlens die bij de D70 zit over het algemeen meer waardering krijgt dan de kitlens die bij de Canon zit ;)

Foto zooi | Arduino, Lego en IoT
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• MrHolland
Ja maar voor 700 euro heb je een 300d body. en voor 830 een D70 body.
Voor die kit lens van de D70 die erg goed is (18-70 geloof ik) betaal je dan ook 200-300 euro. Voro die prijs heb je voor een 300d ook een betere lens

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

quote:
MrHolland schreef op maandag 03 januari 2005 @ 13:56:
Ja maar voor 700 euro heb je een 300d body. en voor 830 een D70 body.
Voor die kit lens van de D70 die erg goed is (18-70 geloof ik) betaal je dan ook 200-300 euro. Voro die prijs heb je voor een 300d ook een betere lens
Voor 1000 euro heb je de d70 kit, en voor 1000 euro dus ook een 300D met een betere lens dan de standaard kit...

Dus per saldo maakt het dan niet zoveel uit, dan gaat het denk ik meer om wat jij lekkerder vindt werken. Persoonlijk ben ik al weet ik niet hoe lang Nikon fan, maar als ik jou was zou ik eens bij de fotoboer met beide camera's gaan spelen :)

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Kijk verder dan alleen naar de Canon en de Nikon.
Pentax en Minolta hebben ook een leuke camera in die prijsklasse.

Probeer al die 4 camera's in je handen te krijgen en ze dan te verglijken.

Persoonlijk (al eerder gemeld op dit forum ;) ) ben ik zeer gecharmeerd van de Pentax Ist Ds omdat de camera compact is en een grote zoeker heeft. Maar ik heb de camera's nog niet in mijn handen gehad, dus het is alleen maar een oordeel naar aanleiding van (p)reviews, specs en diverse fora.

Deze draad trouwens is meer geschikt voor je vraag :P
[discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen?

hjs wijzigde deze reactie 03-01-2005 14:35 (13%)

• YellowCube
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21-05 14:00

YellowCube

Wait...what?

ik neem aan dat je de Minolta 7D bedoelt...volgens mij ligt die qua prijsklasse toch wel een beetje boven de D70 en 300D.

YellowCube wijzigde deze reactie 03-01-2005 14:37 (4%)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• hjs
  • Niet online
Sorry, ik bedoelde de E300 van olympus :(

Nog iets anders dat me te binnen schiet, voor die 1000 euro heb je een import D70.
Nu is Inca (importeur Nikon) vervelend als het om import modellen gaat, voor garantie moet je je camera dus terug sturen naar de winkel waar je hem gekocht hebt en dan gaat de camera terug naar het land van herkomst.

Canon is veel makkelijker, want Canon Europa zit in het zelfde gebouw als Canon Nederland en naar wat ik begrepen heb van Cameranu.nl is Pentax ook niet zo lastig met de garantie op import camera's (van Olympus weet ik het niet)

hjs wijzigde deze reactie 03-01-2005 14:53 (87%)
Reden: garantie toegevoegd.

• quickliverus
@suspect:

nee. Het is niet alleen dezelfde naam.... het is OOK dezelfde extensie. Dat is het hele punt.
Ik krijg echt GEEN .NEF bestand.

@Acid_burn:

wat is een firmware update (dus: wat is firmware ? )

• Mig29
  • Laatst online: 16-02-2014

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

Firmware is de windows van je camera, het OS dus. Net zoals Windows bevat een firmware ook wel eens een foutje :P en dat kun je met een update dikwijls verhelpen. Zie de handleiding van je camera hiervoor.

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

• Acid_Burn
De nieuwe firmware kan je hier vinden:
Firmware update

• Marco
Ik heb mijn camera nu bijna een half jaar, en daar zat de nieuwe firmware al op, dus ik ga er vanuit dat quickliverus ook gewoon de nieuwste heeft.
Dus daar zal het probleem niet in zitten.

• Johan55
  • Laatst online: 03-01-2005
quote:
hbokh schreef op maandag 03 januari 2005 @ 13:03:
[...]

Volgens mij kan je de shareware-versie v1.171 onbeperkt gebruiken op een Palm!
Scheelt je EUR 1,99 ;)
Nee, het spijt me maar dat heb ik al geprobeerd. Ik moet hem eerst registreren en dan 9,90 euro betalen. Ongeregistreerd doen alleen de TV's het en niet dat leuke programma D65, die één Shutter-knop in beeld brengt. Jammer.

• labeelen
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 05-03 00:10
Heeft hier al iemand geexperimenteerd met de 'Custom Curves" die je in de D70 kunt laden ?

http://members.aol.com/bhaber/D70/curves.html

zo ja, wat zijn jullie ervaringen/opinies hierover ?

Louis

• David
  • Laatst online: 21:05
quote:
MrHolland schreef op maandag 03 januari 2005 @ 13:23:
Maar ik het algemeen vind ik toch dat de D70 foto's altijd wat fletser lijken dan foto's van een 300d die meer contrast lijken te hebben, de kleuren komen er wat mooier uit.
100% waar. De foto's uit de 300D zijn veel verzadigder, contrastrijker en vooral meer verscherpt. Dat wordt allemaal in de camera gedaan, en heeft niets met de lenzen of beeldsensor te maken. Met de juiste instelling kan de D70 net zo contrastrijke en verzadigde foto's maken. Natuurlijk is je foto dan minder natuurgetrouw, maar als dat niet je hoogste prioriteit heeft, krijg je dus foto's met meer 'impact'. Neem gewoon lekker die D70, want hij is een stuk beter dan de 300D.

Dato DUO synth voor twee |Nut & Bolt

• MrHolland
quote:
David schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 00:02:
[...]

100% waar. De foto's uit de 300D zijn veel verzadigder, contrastrijker en vooral meer verscherpt. Dat wordt allemaal in de camera gedaan, en heeft niets met de lenzen of beeldsensor te maken. Met de juiste instelling kan de D70 net zo contrastrijke en verzadigde foto's maken. Natuurlijk is je foto dan minder natuurgetrouw, maar als dat niet je hoogste prioriteit heeft, krijg je dus foto's met meer 'impact'. Neem gewoon lekker die D70, want hij is een stuk beter dan de 300D.
wat zijn jou pluspunten? het bedieningsgemak? Meer instelmogelijkheden (wat voor) ? of dat hij dus juist niet de foto's bewerkt (als je RAW schiet in de 300d gebeurt dat gelofo ik ook niet)

• Dakoina
  • Laatst online: 15-02 14:06

Dakoina

Newbie archer

je moest ook eens wete hoeveel fotografen speciaal een grove korrel film zoeken/gebruiken om hun projecten meer artistieke touches te geve :)

• Arfman

Arfman

Drome!

quote:
MrHolland schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 00:04:
[...]

wat zijn jou pluspunten? het bedieningsgemak? Meer instelmogelijkheden (wat voor) ? of dat hij dus juist niet de foto's bewerkt (als je RAW schiet in de 300d gebeurt dat gelofo ik ook niet)
Mijn redenen om een D70 te kopen waren (en zijn nog steeds):

-hogere kwaliteit body. Bij de D70 heb je iets in je handen, bij de 300D ook wel maar heb je meer het gevoel dat het fragiel en breekbaar is.

-"sport"stand. Zeg maar dat je de instelknop half ingedrukt houdt en de camera kunt meebewegen met het bewegende object (bv. een auto), en op het moment dat je dan doordrukt dat er dan een foto wordt genomen. Volgens mij kan de 300D niet, of inmiddels wel half ofzo, via een firmware hack.

-hogere FPS. De D70 kan (ik dacht) 5 foto's per seconde maken, tot een maximum aantal van 9 of 13 (afhankelijk van de kwaliteit). De 300D komt tot 3 foto's per seconde tot een maximum van 6 ofzo.

Is alweer een tijdje geleden dat ik de D70 heb gekocht, dus het zou kunnen dat de cijfertjes niet helemaal kloppen.

• quickliverus
quote:
suspect schreef op maandag 03 januari 2005 @ 21:57:
Ik heb mijn camera nu bijna een half jaar, en daar zat de nieuwe firmware al op, dus ik ga er vanuit dat quickliverus ook gewoon de nieuwste heeft.
Dus daar zal het probleem niet in zitten.
Ik heb mijn camera bijna een maand, dus dan zal ik de nieuwste firmware inderdaad wel hebben. What the hell is er dan aan de hand ?

• MagicFranky
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18-10-2006
Quickliverus, misschien moet je de firmware gewoon nog een keer proberen te instaleren. Je weet nooit wat er gebeurd. Als je dat niet wilt moet je gewoon even langs gaan bij de winkel.

• Mig29
  • Laatst online: 16-02-2014

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

Check gewoon ff welke versie firmware je hebt en post die versie hier dan ff. Uitspraken als ik heb mij camera al een half jaar en heb zelf de nieuwste firmware daar hebben we niks aan. Misschien heeft de camera van quickliverus wel lang in de winkel gelegen....

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

• quickliverus
Menu -> firmware version :

current:
A 1.01
B 1.02

dat is geloof ik de laatste versie.

p.s.
http://nikoneurope-nl.cus...bDE9MjMmcF9wYWdlPTE*&p_li=

quickliverus wijzigde deze reactie 04-01-2005 11:50 (76%)

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

quote:
quickliverus schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 11:47:
Menu -> firmware version :

current:
A 1.01
B 1.02
Die heb ik ook en ik heb geen problemen met NEF, beetje raar, ik zou dan toch eens terug naar de winkel gaan als ik jou was. Want dit klopt dan echt niet :)

• quickliverus
nou ja... ik moet toch een statief kopen. Dat kan ik dan dus mooi combineren :)

• MantaMania
  • Laatst online: 06-02 12:49

MantaMania

Pray Hard

ben ik nou gek geworden of is de otto ineens heel scherp geprijst met zijn d70 met 18-70 en 2 jaar garantie 1150,-
lijkt me erg goedkoop zeker voor de otto

• Arfman

Arfman

Drome!

Ligt eraan welke 18-70. Als het inderdaad de "goede" kitlens is, dan is het scherp volgens mij. Er is ook ooit een actie geweest met een of andere bagger 18-70 lens, die zou ik niet nemen.

• MantaMania
  • Laatst online: 06-02 12:49

MantaMania

Pray Hard

volgens mij is er geen andere 18-70 lens, er zit wel vaak een 28-80 bij maar dat was deze aanbieding niet

• Dakoina
  • Laatst online: 15-02 14:06

Dakoina

Newbie archer

quote:
MantaMania schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 12:05:
volgens mij is er geen andere 18-70 lens, er zit wel vaak een 28-80 bij maar dat was deze aanbieding niet
zo is het ook, maar de slimme beginners kiezen best voor de 18-70 variant :)

• Ingenius
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21-11-2010
Kan iemand mij misschien helpen? Ik zag in mijn camera dat mijn firmware 'verouderd' is, nl. firmware A=v.1.00 en firmware B=v.1.01. Ik volgde netjes alle stappen van Nikon op (dwz. kaart formatteren, bestanden downloaden en uitpakken, 1 firmwarebestande overzenden en dan in menu bij firmware kijken.) Maar in het menu firmware krijg ik geen optie om de boel te installeren, ik zie alleen "GEREED > OK"
doe ik iets fout???

alvast bedankt...

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Iemand ervaring met de Nikkor 50mm 1.4 D op zijn of haar Nikon D70 ?
Ik overweeg om die lens aan te schaffen of als standaard portretlens te gaan gebruiken.
De reviews die ik heb gelezen zijn wel erg positief, maar er zijn meer reviews van de 1.8 versie(een plastic lens).

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

quote:
Priyantha Bleeker schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 15:26:
Iemand ervaring met de Nikkor 50mm 1.4 D op zijn of haar Nikon D70 ?
Ik overweeg om die lens aan te schaffen of als standaard portretlens te gaan gebruiken.
De reviews die ik heb gelezen zijn wel erg positief, maar er zijn meer reviews van de 1.8 versie(een plastic lens).
Waarom niet de 1.8? Dat scheelt 150 (!) euro en ik denk niet dat je die halve stop gaat merken. Ik heb net de 1.8 aangeschaft en dat is een dijk van een lens en dat voor slechts 100 euro. Volgens mij voldoet die net zo goed in de studio en is die 1.4 net zo hard van plastic...?

-edit-

meer iets voor het centrale objectieven topic denk ik zo trouwens ;)

WhizzCat wijzigde deze reactie 04-01-2005 15:29 (6%)

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Mmmm ik zie nu ook net dat de nieuwe 50mm 1.4 lens ook van plastic is ;)
Nou das makkelijk dan wordt het gewoon de 1.8. Scheelt een hoop poen. Kan ik wat ik overhoud mooi bij het geld leggen voor het sparen van een 70-200 VR :)

Je hebt gelijk ;)

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

quote:
Priyantha Bleeker schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 15:34:
Nou das makkelijk dan wordt het gewoon de 1.8. Scheelt een hoop poen. Kan ik wat ik overhoud mooi bij het geld leggen voor het sparen van een 70-200 VR :)

Je hebt gelijk ;)
Roger that ;)

Ik vroeg het me gewoon af en het is natuurlijk vrij lullig om zoveel extra geld te stoppen in een lens die gewoon maar een halve stop lichtsterker is denk ik. Die VR is overigens een mooi objectief. Ik denk dat ik zelf voor een Bigma 50-500 gaat, zie hier: [Sigma 50-500 F4-6.3 EX APO RF (HSM)] Power of the Bigma!

Dat leek mij wel een puik stuk lenswerk :)

• chippie777
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:50
quote:
MantaMania schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 11:55:
ben ik nou gek geworden of is de otto ineens heel scherp geprijst met zijn d70 met 18-70 en 2 jaar garantie 1150,-
lijkt me erg goedkoop zeker voor de otto
Dit is alleen "goedkoop" als je er een nederlands garantie certifikaat bij krijgt. Anders is deze combinatie op het internet bij "normale" internetshops voor 100 euro minder te krijgen.
Zonder hier een aparte discussie op te starten over wel of geen nederlands garantie bewijs moet je jezelf afvragen of je daarvoor 100 euro meer wilt betalen. (220 gulden ik reken nog steeds graag om naar guldens zeker als ik prijs verschillen aan het bekijken ben)

P.S.hier 2 jaar nl (inca) garantie

chippie777 wijzigde deze reactie 04-01-2005 16:50 (12%)

• Katsunami
  • Niet online
Het is inderdaad een aardige lens naar ik heb gelezen, maar houd er rekening mee dat het waarschijnlijk niet de lichtste lens is om mee rond te wandelen :P

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

quote:
Katsunami schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 16:48:
Het is inderdaad een aardige lens naar ik heb gelezen, maar houd er rekening mee dat het waarschijnlijk niet de lichtste lens is om mee rond te wandelen :P
Lol, idd, ding weegt zeker 1,8 kilo, maar goed, dat zullen we maar bewaren voor in dat topic ;)

Overigens, de D70 kit kost bij cameranu.nl 1039 euro op het moment :)

• miekd

miekd

dus.

quote:
Priyantha Bleeker schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 15:34:

Je hebt gelijk ;)
De 1.8 is pas in zijn element rond F/4. Hier is hij op zijn scherpst.

De 1.4 is dat al bij 1.8. Mijn keuze is daardoor op de 1.4 gevallen.Hoewel ik vrijwel nooit op f/1.4 fotografeer. Ik heb op eBay een non D versie voor 175 euro kunnen kopen, en ik moet zeggen hij bevalt me zeer. Ik heb hem genomen om bij weinig licht toch zeer scherpe foto's te kunnen maken en dat is zeker het geval.

Dus indien je de 1.8 nog niet hebt gekocht, zou ik de 1.4 toch overwegen. Want in mijn ogen kan de performance van de 1.8 onder F/4 niet tegen de 1.4 op.

one more thing...

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Mmmm ok
Dan ga ik maar eens rondkijken of ik niet ergens een 1.4 tweedehands kan krijgen. Het liefst dan een oude versie, die nog van metaal is en niet alleen maar van plastic.

• miekd

miekd

dus.

quote:
Priyantha Bleeker schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 21:10:
Mmmm ok
Dan ga ik maar eens rondkijken of ik niet ergens een 1.4 tweedehands kan krijgen. Het liefst dan een oude versie, die nog van metaal is en niet alleen maar van plastic.
Ze zullen altijd iets van plastic hebben, zoveel bouw verschil zit er niet tussen. Je zal ze niet vinden zoals de full metal 'oldschool' nikkor lenzen die nikon vroeger maakte.

Ik ben trouwens vrij tevreden over de bouw van mijn non-D versie. (made in japan, niet dat het veel uitmaakt)

one more thing...

• TanteFrolic

TanteFrolic

Team FlashFocus

Waarom zijn jullie zo bang voor "plastic"?
Veel kunstoffen hebben een betere slagvastheid/stijfheid/sterkte dan het loodzware metaal.

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

quote:
TanteFrolic schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 00:12:
Waarom zijn jullie zo bang voor "plastic"?
Veel kunstoffen hebben een betere slagvastheid/stijfheid/sterkte dan het loodzware metaal.
Ja, maar ik zie mijn bajonet vatting toch liever in metaal als je het niet erg vindt :+

Iets wat Canon een hele poos niet gedaan heeft overigens, die oudere EOS'sen hadden dus plastic bajonet vatting, die dingen wogen geen kont en sleten onder je handen weg :D

Canon maakt ze overigens van metaal tegenwoordig, enkele uitzonderingen daargelaten.

• Katsunami
  • Niet online
Er zijn echter ook genoeg soorten plastic die bij een redelijke stoot breken, terwijl metaal hoogstens indeukt, of beter nog, meeveert. (Dat is bij camera's vaak het geval, dat het meeveert; het is een legering met magnesium meestal.)

@Priyantha Bleeker: Je bent in de war met de Canon 50mm lenzen :P De 1.4 is altijd stevig gebouwd. Jij bent in de war met de 50mm Mk1 en Mk2, waarbij de oudere Mk1 steviger is gebouwd.

Katsunami wijzigde deze reactie 05-01-2005 02:30 (7%)

• TanteFrolic

TanteFrolic

Team FlashFocus

Dat je een metalen bajonet vatting wilt kan ik begrijpen. Hoewel ik het persoonlijk wel aan zou durven als ik zou weten dat ze de juiste kunstoffen gebruikt hebben.

Kunstoffen zijn doorgaans beter (lees lichter en goedkoper) dan metaal, alleen vaak wordt de verkeerde soort toegepast of op een verkeerde manier toegepast.

Maar goed om dit niet een kunstoffen discussie te laten verzanden:
En duidelijke reden om voor een zware metalen lens te kiezen is er dus niet behalve vooroordeel over "plastic fantastic". En daar was ik dus even nieuwsgierig naar. ;)

Je moet het zelf weten als je veel wilt sjouwen en betalen.

• schijndel
  • Laatst online: 21-05 06:24
Zolang we het gewoon over de 50mm Nikon hebben zijn zowel de 1.4 als de 1.8 in ALLE uitvoeringen met een metalen bajonetvatting uitgerust.

Bij Canon ligt dat anders, daar zijn de MK II 50 mm F1:1.8 met een plastic vatting uitgevoerd, terwijl de oude MK I van staal is. Hoe je het ook wendt of keert de metalen mount versie is toch net wat slijtvaster en stijver dan de plastic versie. Bij vaak wisselen van lenzen is dat een pre. Daarom verkopen die MK I modellen ook nog zo goed op marktplaats en ebay.

Maar bij Nikon heb je dat verschil niet.
Hoogstens dat er nog wat oude 50mm 1.8 rond zwerven uit Japan die internal focusing lijken te hebben. Gaat dan om de non-d versie. De afstandsschaal zit in ieder geval achter een ruitje bij die aparte versies.

• smallblock
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 11-05 17:03

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

quote:
Katsunami schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 00:54:
Er zijn echter ook genoeg soorten plastic die bij een redelijke stoot breken, terwijl metaal hoogstens indeukt, of beter nog, meeveert. (Dat is bij camera's vaak het geval, dat het meeveert; het is een legering met magnesium meestal.)
De meeste aluminium en magnesium legeringen zijn anders zo bros als de tering.
Volgens mij zijn de meeste vattingen van verchroomd messing.
Ik heb verder niet veel bezwaar tegen plastic objectiefbehuizingen. Scheelt idd veel gewicht.
Alleen sommige objectieven gaan zwaarder lopen naarmate ze door veel focussen warmer worden.
Elk voordeel heb ze nadeel (J Cruijff)

Leuke lamp, overigens !!

• Katsunami
  • Niet online
quote:
Smallblock schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 02:32:
De meeste aluminium en magnesium legeringen zijn anders zo bros als de tering.
"De meesten" wellicht :P Diegene die in camera's worden gebruikt blijkbaar niet; in elk geval niet diegene die in _mijn_ camera's wordt gebruikt :P Die voelt aardig "veerderig" aan.

• Hi Ho
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 07-08-2009
quote:
Ingenius schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 15:23:
Kan iemand mij misschien helpen? Ik zag in mijn camera dat mijn firmware 'verouderd' is, nl. firmware A=v.1.00 en firmware B=v.1.01. Ik volgde netjes alle stappen van Nikon op (dwz. kaart formatteren, bestanden downloaden en uitpakken, 1 firmwarebestande overzenden en dan in menu bij firmware kijken.) Maar in het menu firmware krijg ik geen optie om de boel te installeren, ik zie alleen "GEREED > OK"
doe ik iets fout???

alvast bedankt...
Niemand nog gereageerd, en ik kan je ook al niet echt helpen. Maar ik denk toch echt dat je iets fout doet, dit hoort namelijk gewoon te werken...

Probeer het nog eens, en controleer of je het goede bestand hebt gekozen en of dit inderdaad de goede naam heeft... Lees alle opmerkingen van Nikon aandachtig. Maar nogmaals, het hoort gewoon te werken als je de stappen volgt.

• quickliverus
OK, ik weet wat er fout gaat met RAW + BASIC. Ik kopieerde rechtstreeks van mijn D70-schijf naar me computer. Dan krijg ik 2 JPEG's. Als ik echter PictureProject gebruik om het te kopieren krijg ik wel een NEF en een JPEG.

Volgens mij had Nikon hier wel iets aan mogen doen, dit is toch een beetje mank, vind ik.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Als ik gewoon van m'n D70 schijf kopieer naar m'n computer, dan krijg ik wel netjes een NEF + JPEG hoor, dus het lijkt me dat er bij jou nog iets niet in de haak is.

• Ingenius
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21-11-2010
quote:
Hi_Ho schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 12:13:
[...]

Niemand nog gereageerd, en ik kan je ook al niet echt helpen. Maar ik denk toch echt dat je iets fout doet, dit hoort namelijk gewoon te werken...

Probeer het nog eens, en controleer of je het goede bestand hebt gekozen en of dit inderdaad de goede naam heeft... Lees alle opmerkingen van Nikon aandachtig. Maar nogmaals, het hoort gewoon te werken als je de stappen volgt.
Net opnieuw geprobeert, door alles precies stapje voor stapje te doen. En, ja hoor... hij doet het.
Blijkt dat ik steeds de firmwarebestanden naar de map "dcim" kopieërde terwijl het in de bovenste map moest... :X 8)7 |:(

iig bedankt voor je reactie. :)

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 21-05 16:05
Ik heb de 50mm 1.8 ook sinds kort, maar ik ben zeer te spreken over de bouw. Vatting is van metaal, de rest plastic, maar het voelt zeer degelijk aan. En wat een gevoel, het is alsof er niks aan de body hangt! Heerlijk, wel een verschil met mijn 70-210 ;)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

quote:
Dr. Strangelove schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 11:10:
Ik heb de 50mm 1.8 ook sinds kort, maar ik ben zeer te spreken over de bouw. Vatting is van metaal, de rest plastic, maar het voelt zeer degelijk aan. En wat een gevoel, het is alsof er niks aan de body hangt! Heerlijk, wel een verschil met mijn 70-210 ;)
En scherp dat ie is :D

Zeker als je vanaf f/4 of hoger werkt. Dan is die echt zo belachelijk scherp, en dat voor 100 euro, ik ben er echt zo blij mee, bij mij zit deze lens er standaard op ipv. de kitlens. Je moet echt wel beter naar compostie kijken, maar dat maakt het alleen maar leuker imho :)

• dawg
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
Tja, wat heb je aan f1.8 als het toch niet bruikbaar is?
Het is misschien fijn omdat hij wat meer licht doorlaat wat de AF weer fijn vindt, maar voor de rest...

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

quote:
dawg schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 12:36:
Tja, wat heb je aan f1.8 als het toch niet bruikbaar is?
Het is misschien fijn omdat hij wat meer licht doorlaat wat de AF weer fijn vindt, maar voor de rest...
op f1.8 is die ook scherp, maar op f4 en hoger is die heel erg scherp, dat probeer ik eigenlijk te zeggen en een lichtsterke lens heeft gewoon veel voordelen, ondanks dat ie dan misschien niet zo heel erg scherp meer is, maar nog wel scherp genoeg :)

Maareh, dit is meer iets voor het centrale objectieven topic denk ik ;)

• TanteFrolic

TanteFrolic

Team FlashFocus

* TanteFrolic heeft zijn D70 weggebracht naar Nikon Canada voor een gratis sensor cleaning.
Volgens mij doet Inca dat niet? Ofwel?

Ik zal ook maar even zo'n blaasbalgje gaan kopen.

Trouwens, ik heb een foto laten afdrukken op 12x18 inch (30x45 cm ongeveer) em dat ziet er behoorlijk goed uit. Volgende keer een stapje groter proberen :)

• Zoefff

Zoefff

❤ 

quote:
TanteFrolic schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 18:41:
* TanteFrolic heeft zijn D70 weggebracht naar Nikon Canada voor een gratis sensor cleaning.
Volgens mij doet Inca dat niet? Ofwel?

Ik zal ook maar even zo'n blaasbalgje gaan kopen.

Trouwens, ik heb een foto laten afdrukken op 12x18 inch (30x45 cm ongeveer) em dat ziet er behoorlijk goed uit. Volgende keer een stapje groter proberen :)
Nee, Inca vraagt er €35,- voor. Ze deden het eerst wel gratis, maar er kwamen zoveel mensen hun sensor laten cleanen dat ze er mee gestopt zijn.

Wel jammer dat dit echt 1 van de "zwakke" punten van een DSLR is. Hoe voorzichtig je ook doet, het is erg lastig om er geen vuiltjes op te laten komen. Zeker als je op vakantie bent in Indonesie is het moeilijk om 4 weken vlekloos te blijven :P

• TanteFrolic

TanteFrolic

Team FlashFocus

quote:
Zoefff schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 18:56:
Wel jammer dat dit echt 1 van de "zwakke" punten van een DSLR is. Hoe voorzichtig je ook doet, het is erg lastig om er geen vuiltjes op te laten komen. Zeker als je op vakantie bent in Indonesie is het moeilijk om 4 weken vlekloos te blijven :P
Er zou eigenlijk een klein pompje in moeten zitten die voor iets overdruk zorgt in de camera (of alleen bij de sensor) zodra je de lens eraf haalt. Technisch niet haalbaar en niet praktisch lijkt me (afmetingen/batterij). :'( ;)

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ja, en als je het warm hebt dan haal je de lens van je body, en houd je het gat even tegen je hoofd aan om geventileerd te worden :D :P

• Remy
  • Laatst online: 19-05 16:12

Remy

Moderator Devschuur®

I usually get 100% accuracy

Topicstarter

LinkedIn
Emailmarketingweb.com
Twitter

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Laptops

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True