Hoewel ik met Canon schiet en derhalve eigeniljjk vind dat ik uit deze thread moet blijven

Wil ik toch ook even reageren.
Net als Katsu's opdrachtgevers willen mijn opdrachtgevers willen snel resultaat, ze vragen bewust om digitaal in nagenoeg alle opdrachten die ik doe. Zo kan ik sneller aanleveren wat er gevraagd wordt, sneller een resultaat neerzetten voor drukwerk, voor reclame, voor websites etc. etc.
Het is overigens _geen_ reden om goedkoper te werken, in tegendeel zelfs: goede apparatuur is duurder (op je lenzen na), je hebt een flink systeem nodig met een goede monitor en flink wat software...
Het argument dat je beter op de kosten let aangaande het maken van foto's is minder interessant in deze: bij professioneel werk is dat een onderdeel van de kosten die je laat vergoeden. Zoals Katsu aangeeft let je bovendien bij nagenoeg al je foto's op of dit een foto is die je verkopen kunt, die je zelf gebruiken zou en waar je daadwerkelijk iets mee kan.
Dit is inderdaad gericht op professioneel gebruik, maar ook in de prive-sfeer kijk ik vaak op deze manier naar mijn foto's: ik schiet niet zomaar wat. Mede daardoor is zoveel van de foto's die ik heb gemaakt ook daadwerkelijk gebruikt voor opdrachten of afgedrukt voor gebruik bij mijn klanten op kantoor etc. etc. Toevallig heb ik gisteren nog gekeken hoeveel foto's ik heb gemaakt sinds ik mijn laatste body heb gekocht en hoeveel er (geschat weliswaar) daadwerkelijk zijn gepubliceerd of anderzijds gebruikt: ik was aangenaam verrast kan ik je zeggen! Meer dan 10% van de sluiterbewegingen heeft een publicatie opgeleverd.
(Misschien slim om even te melden dan als je percentages noemt

26k foto's digitaal gemaakt, ik denk zo'n 1,5k analoog.)
[
Voor 11% gewijzigd door
Floor-is op 28-12-2004 23:22
]