Deze quote van Ken Rockwell vind ik wel extreem van toepassing:chippie777 schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 16:54:
Ik heb hem (de D70) nog steeds niet gekocht, hoop toch nog op een prijsdaling rond de feestdagen. Wat ik mij echter af vraag is of langer wachten misschien verstandiger is.
"If you need a camera today just buy a D70 and don't worry. Whenever Nikon announces a new camera it is months before you can buy it, and you'll make thousands of great photos every month with a camera you own and no photos with one for which you're still waiting."
Daarenboven kun je hoogstwaarschijnlijk nog lang wachten op de D70 opvolger want deze is er nog niet zo lang en voor Nikon heeft het ook geen enkele zin omdat, zoals al eerder gezegd, de D70 verkoopt als een trein (winst van Nikon is H1 '04 verdrievoudigd door o.a. de succesvolle D70).
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Goed. Misschien een beetje kort door de bocht, maar ik vind dat je ze zeker wel mag vergelijken. Je moet je afvragen of deze extra's het waard zijn. De D70 is op dit moment de camera van Nikon (#2 op DSLR-gebied) die het dichtst bij de 20D komt van Canon, qua doelgroep. Ik geef toe, de 20D is hier de betere camera. Maar wanneer is een vergelijking eerlijk? Als de onderwerpen exact dezelfde prijs hebben? Ik denk dat veel mensen die nu naar een prosumer DSLR kijken, het eerst een afweging gaan maken tussen de D70 en de 20D. In die zin is de vergelijking dus wel relevant.Anoniem: 22659 schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 17:48:
Dat vind ik wel heel kort door de bocht DiMension. Dat je die twee camera's uberhaupt durft te vergelijken. De D70 is een erg goede camera voor zijn geld, maar de 20D is toch echt een stapje hogerop, metalen body, optionele grip, hij is heeeeeeel snel, 5 fps, goed te doen tot op iso 1600, etc.... Dat haal je van je leven niet met een D70. Maar nogmaals je moet ze ook zeker niet vergelijken.
En wat is de betere camera, x of y? Dit is geheel afhankelijk van wat je er mee gaat doen (ja foto's maken
Uitendelijk zou je de D70 het best kunnen plaatsen tussen de 300D en de 20D van Canon. Op veel gebieden is de D70 gewoon beter dan de 300D, maar zal nooit en te nimmer kunnen concureren met de 20D. Het kiezen wordt hier echter niet eenvoudig door.
Wil je goede beeldkwaliteit met weinig ruis, dan is de 300D, D70 en de 20D geschikt. Speelt geld een grote rol, dan zou je in eerste instantie naar de 300D kunnen kijken. Wil je echter een snellere camera met een betere kitlens, dan kom je automatisch op de D70 uit. Heb je echter genoeg geld beschikbaar, dan kun je voor de 20D met de 17-85 of 17-40L kiezen. Je hebt het dan wel snel over heel wat geld meer. Persoonlijk zou ik namelijk niet de 18-55mm kitlens nemen bij de 20D. Daar ga je namelijk snel spijt van krijgen.
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
Uh.... nee. Stom

Edit: heb ook ff met de spherize filter van PS gespeeld, ik ben er nog niet uit wat ik het beste vindt. Wat gebruiken jullie voor het corrigeren van barrel distortion?
[ Voor 24% gewijzigd door Dr. Strangelove op 24-11-2004 00:07 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Anoniem: 41851
Zoek eens naar PanoTools voor Photoshop. Het is een (freeware) plugin de heel veel verschillende vertekeningen kan wegwerken, waaronder barreldistortion. Het resultaat is mooi. DPReview heeft er een korte guide over.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 20:57:
Twee vragen:
1.) Hoe kan ik in Photoshop CS barrel distortion bijwerken?
Jij (en Ken) hebben gelijk! Nu nog wachten op de 13e maand en ik ga hem halen/kopen. Maar ja omdat het een behoorlijk bedrag is denk je er toch ff overna, maar inderdaad je kan blijven wachten.Abbadon schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 21:56:
[...]
Deze quote van Ken Rockwell vind ik wel extreem van toepassing:
"If you need a camera today just buy a D70 and don't worry. Whenever Nikon announces a new camera it is months before you can buy it, and you'll make thousands of great photos every month with a camera you own and no photos with one for which you're still waiting."
Het schijnt een prachtige lens te zijn, en ik wil graag uitbreiden naar de tele kant. Ik bezit op dit moment alleen de 18-70 kitlens. Maar ik wil daar dan later een 105 of iets in die richting bij kopen om dat gat enigzins te vullen.
Tsja, de 180 f2.8 is een hele mooie lens, echter ben je met primes niet zo flexibel als met een zoom. Ik persoonlijk zou er een paar honderd euro bij leggen en zou een 80-200 f2.8 kopen (de niet AF-S VR versie). Mocht je kunnen leven met de beperkingen van primes is de 180 f2.8 natuurlijk wel de betere keus.Priyantha Bleeker schreef op woensdag 24 november 2004 @ 22:24:
Wat denken jullie van de Nikor AF 180mm f/2.8 IF ED, ik heb daar namelijk een goede review over gelezen op kenrockwell.com en ben erg benieuwd naar ervaringen.
Het schijnt een prachtige lens te zijn, en ik wil graag uitbreiden naar de tele kant. Ik bezit op dit moment alleen de 18-70 kitlens. Maar ik wil daar dan later een 105 of iets in die richting bij kopen om dat gat enigzins te vullen.
Let wel op: deze lens heeft geen lenselement achter het diafragma. Bekijk dus even of het diafragma nog schoon en ok is voordat je hem koopt.
Non D versie ? Die word al jaren niet meer gemaakt ! Zelfs de oude push-pull is een AF-D lens. Deze koop je tweedehands voor rond de 500 euro. Een nieuwe AF-D dubbelring zoom koop je voor 895 euro @ knijnenberg en tweedehands betaal je er tussen de 650 en 800 euro voor afhankelijk van staat en leeftijd.DiMension schreef op woensdag 24 november 2004 @ 22:50:
De non-D-versie van de 80-200 kost niet zo heel veel meer dan die 180mm.
Kijk hier maar eens voor uitleg over de diverse afkortingen die Nikon gebruikt.chippie777 schreef op donderdag 25 november 2004 @ 10:32:
Ik heb al wat rond gezocht op het internet, maar het wordt mij niet helemaal duidelijk. Wat is nu het grote verschil in lensaanduidingen bij Nikon.? ED, D, S ik zie prijsverschillen en dat zegt natuurlijk wel wat maar hoe zit het nu echt? Natuurlijk weet ik het verschil tussen de lichtsterke lenzen, maar met name letter aanduidingen zeggen mij weinig. Is er misschien ergens een site waar dit precies wordt uitgelegd voor de aanduidingen van Nikon?
D = Staat dacht ik voor distance, geeft afstandsinformatie door aan de flitser. Tevens valt mij op dat alle "D" lenzen een diafragma ring hebben.
G = ?? Ze hebben in ieder geval geen diafragma ring.
DX = Alleen bruikbaar op (APS-C) digitale camera's omdat de beeldhoek te klein is voor de oppervlakte van een negatief. Deze lenzen zijn vaak compacter en goedkoper dan de uitvoeringen die ook op analoge en full-frame digitale camera's gebruikt kunnen worden.
AF-S = Snelle AF-motor, tevens draait de focusring niet tijdens het auto focussen, dus kan je op elk moment ingrijpen om de focus bij te stellen.
VR: Vibration Reduction om trillende handjes te compenseren bij zoomlenzen.
En daarom is 'ie ook zo goedkoop. Konijn had er een tijd terug een liggen voor 400 euro, en ik heb voor die van mij 85 euro betaald (beetje beschadigd, maarja)Mark schreef op woensdag 24 november 2004 @ 22:57:
[...]
Non D versie ? Die word al jaren niet meer gemaakt ! Zelfs de oude push-pull is een AF-D lens. Deze koop je tweedehands voor rond de 500 euro. Een nieuwe AF-D dubbelring zoom koop je voor 895 euro @ knijnenberg en tweedehands betaal je er tussen de 650 en 800 euro voor afhankelijk van staat en leeftijd.
Anoniem: 22659
Hmm, hier voel ik mij toch wel een beetje aangevallen. Als je mijn post niet onderbouwd was geweest, dan had ik je er misschien mee laten wegkomenAbbadon schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 22:29:
Dat je camera's als de D70 en 20D niet met elkaar kunt vergelijken is complete onzin; juist een vergelijking geeft de verschillen weer!
En wat is de betere camera, x of y? Dit is geheel afhankelijk van wat je er mee gaat doen (ja foto's maken). Maar zonder context is het larie om de ene camera als beter te bestempelen dan de ander. Misschien is x beter op vlakken die voor een bepaalde gebruiker niet zo interessant zijn of is y beter op vlakken die er juist wel toe doen voor de gebruiker. Anywhow, dat gezeur wat ik vaak lees over 'Kun je niet vergelijken!' of 'Deze is beter dan die!' in een losse, contextloze zin uitgesproken word ik wel eens zat.
Door traagheid aan de kant van Nikon (of insert een random reden) is de D100 nog steeds een gangbaar model en die moet concurreren met de 20D. Omdat de D70 op sommige punten beter is dan de D100 beginnen mensen de D70 te vergelijken met de 20D, maar zij slaan de D100 dus over.
Om nog even terug te komen op het vergelijken van prijs (want eerlijk gezegd vind ik dat je hem op features al helemaal niet kunt vergelijken, zie mijn eerdere post) zou je volgens jouw redenering ook een Mazda 323 kunnen vergelijken met een Mercedes SL55 AMG, simpelweg omdat dan de verschillen zo lekker aan bod komen.
Kortom, al dat gezeur met "dat gezeur wat ik vaak lees over 'Kun je niet vergelijken!'"" in een misplaatste context word ik wel eens zat
Disclaimer: de prijzen zijn ff een schatting en kun je misschien beter uit de pricewatch halen. Uiteraard overdrijf ik in bovenstaande post een beetje om het verschil lekker zwart/ wit te maken, dit is natuurlijk niet bedoeld als flame, maar puur als serieuze reactie. Ik denk dat Ralph Smeets een heel eind in de buurt komt met zijn post! Ik voelde mij alleen een klein beetje in mijn eer aangetast, vandaar
Jouw vergelijking loopt mank, er worden hier vergelijkingen tussen de 20D en de D70 gemaakt omdat ze heel veel feature's delen, natuurlijk is de 20D iets beter maar niet zoveel beter als dat een Mercedes SL55 is ten opzichte van een Mazda. Het verschil tussen een 20D en een D70 kan je dan beter vergelijken met een Ford Focus RS tegen een Opel Astra, de Focus ziet er beter uit, is sneller en rijd beter door de bochten maar is wel duurder.Anoniem: 22659 schreef op donderdag 25 november 2004 @ 13:41:
Om nog even terug te komen op het vergelijken van prijs (want eerlijk gezegd vind ik dat je hem op features al helemaal niet kunt vergelijken, zie mijn eerdere post) zou je volgens jouw redenering ook een Mazda 323 kunnen vergelijken met een Mercedes SL55 AMG, simpelweg omdat dan de verschillen zo lekker aan bod komen.
Puur een camera niet vergelijken omdat de prijs niet overeenkomt is een beetje kortzichtig, want als Nikon de D70 morgen 1500 Euro maakt zou de camera dus wel te vergelijken zijn met de 20D?
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
Ten eerste, zie mijn disclaimer. Natuurlijk zijn de verschillen groter tussen een SL55 en een 323, dat is meer voor de 1D Mark II versus de D70. Dus wat dat betreft wil ik wel met je meegaan in jouw vergelijking.
Ten tweede heb ik het in de eerste post ook gehad over de grote verschillen in techniek. Dat zou je kunnen zien als een segment aanduiding. Hiermee geef je dus aan dat zowel de prijs als de plaatsing in een bepaald segment de concurrentie tussen bepaalde modellen bepaald. Als Nikon de D70 1500 euro zou maken, dan zou die door de technische verschillen toch nog in een ander segment vallen.
Zo beter?
Niemand koopt nog de D100, behalve mensen die er geen verstand van hebben. De D70 is in bijna alle opzichten beter. Mag ik eerst je definitie van concurrentie, Mig29? Waar leg je de grens? Als de prijzen binnen 10% van elkaar liggen? Als het aantal megapixels overeenkomt? Als de kleur hetzelfde is? Qua specificaties zit de D70 tussen de 300D en 20D in. In zeker zin is het dus de concurrent van beide.
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:07:
Hiermee geef je dus aan dat zowel de prijs als de plaatsing in een bepaald segment de concurrentie tussen bepaalde modellen bepaald.

Ik kan je wel een definitie van concurrentie geven, maar ik geloof niet dat dat noodzakelijk is. Net zozeer dat ik geen behoefte heb om te weten naar welke specs jij kijkt om te stellen dat de D70 tussen de 20D en de 300D inzit en wat jouw definitie is van concurrentie.
Zo durf ik je nu al wel te vertellen dat ik met een 300D net zulke pics kan schieten als een D70 en er waarschijnlijk net zoveel plezier aan zal beleven. Dit komt door mijn gebruik en eisen. Wat mij zo opvalt is dat velen helemaal opgaan in specs en op voorhand al durven beweren dat de ene beter is dan de ander. Gerede kans dat het gros van die mensen in de praktijk geen mindere pics zal schieten met de door hun als 'minder' bestempelde cam (welke op zich beschouwd al steengoed is maar de ander heeft gewoon nét wat betere specs), zeker als je nog eens hoort/leest waar ze zich nu mee moeten redden. En dat vind ik vaak geleuter, compleet zonder context je op de specs blindstaren. Zelfde geldt voor lenzen: iemand die zegt dat die lens beter is dan de ander en het daar bij laat moet je niet serieus nemen. Het gaat namelijk om het gebruik! Ja, het is simpel te stellen dat wanneer je te allen tijde het duurste neemt je dus het beste spul hebt, alleen hoeft dat helemaal niet zo te zijn (zo kan ik me prima situaties voor de geest halen dat een lichte 300D de betere cam is dan een stervensdure 1D MII, dit puur om het gewicht en de handzaamheid om maar twee uitersten te noemen).
De juiste tool uitkiezen betekent méér dan met oogkleppen op naar droge specs kijken. En 'beter' qua tecnische specs is slechts een deel van het overall beter zijn. Context en nuancering dus. Ik hoop dat je een beetje begrijpt waar ik op doel
http://www.sigmaphoto.com/html/pages/18_50_EX_DC.htm
Deze lens is voor €475 beschikbaar bij mijn locale fotoboer. Ik heb er een paar shots mee genomen, maar ik ben niet zeker. Qua bouw is de lens zeker beter; zoomen voelt beter aan evenals focusing. Ik verlies natuurlijk wel wat bereik, maar ik schiet zelden in het 50-70mm gebied van de kitlens. De veel grotere lichtsterkte van de Sigma is wel erg belangrijk voor me.
Gaarne jullie adviezen of dit een goede ruil zou zijn; de kitlens zou ik via Marktplaats of ebay gaan verkopen, ik hoop er zo'n €250 voor terug te krijgen. Is dat realistisch?
Naam | Prijs | Score |
Sigma 12-24 f/4,5-5,6 EX DG HSM | €980 | 85/100 (top achat) |
Nikon AF-S 12-24 f/4 G IF-ED | €1400 | 84/100 |
Nikon AF-S 17-35 f/2,8 IF-ED | €2240 | 90/100 |
Sigma 17-35 f/2,8-4 EX DG ASPH | €750 | 86/100 (top achat) |
Tamron 17-35 f/2,8-4 XR Di LD ASPH | €650 | 81/100 |
Nikon AF-S DX 17-55 f/2,8 G ED | €1600 | 85/100 (top achat) |
Nikon DX 18-70 f/3,5-5,4 G IF-ED | €450 | 89/100 (top achat) |
Sigma 24-60 f/2,8 EX DG | €575 | 84/100 |
Nikon AF-D 24-85 f/2,8-4 IF | €910 | 86/100 (top achat) |
Nikon AF-S VR 24-120 f/3,5-5,6 G IF-ED | €850 | 81/100 |
Tamron SP AF 28-75 f/2,8 XR Di Marcro | €500 | 88/100 (top achat) |
Nikon AF-D 28-105 f/3,5-4,5 IF | €580 | 81/100 |
Tamron SP 14 f/2,8 IF | €1780 | 78/100 |
Nikon AF-D 20 f/2,8 IF | €1000 | 68/100 |
Sigma 20 f/1,8 EX DG RF | €680 | 69/100 |
Nikon AF-D 50 f/1,8 | €180 | 72/100 |
Nikon AF-D 85 f/1,8 IF | €650 | 87/100 (top achat) |
top achat wil zeggen: beste koop.
Wat opvalt is dat de primes er nogal slecht uitkomen. Allemaal hebben ze min of meer hetzelfde euvel, onscherp bij een grote diafragma (< f/8). Uitzonderingen hierop zijn de Tamron 14mm (vanaf f/4 okay) en de Nikon 85mm. De Nikon 50mm f/1,8 is een beetje een vreemde lens, want aan de randen is deze vanaf het begin best goed, maar in het midden blijft hij soft tot aan f/8. Heel raar, want deze lens wordt in de film-wereld juist geroemd voor zijn scherpte.
Verder valt op dat Sigma een flink aantal lenzen heeft die een goed alternatief bieden voor hun directe concurrent bij Nikon. En dat voor een flink scherpere prijs. Ook Tamron weet de lenzen van Nikon soms te overtreffen met een alternatief.
[ Voor 4% gewijzigd door Ralph Smeets op 26-11-2004 00:05 ]
Mestreechs volksleed:
Helaas is de Sigma bij mij door de mand gevallen; in de testshots die ik heb geschoten blijkt dat er weliwaar veel minders sprake is van barrel distortion dan bij de kitlens, maar het is nog steeds in die mate aanwezig dat ik me er nog steeds aan stoor en alsnog in Photoshop moet gaan prutsen. Voorts heb ik bij het googlen veel het argument gehoord dat wanneer lichtsterkte een probleem is je net zo goed even de ISO waarde omhoog kan krikken; dat lijkt mij sound reasoning.
Ik laat de Sigma 18-50mm 2.8 dus nog maar even voor wat hij is.
Bedankt voor het beknopte overzicht, ook de link van Mark is erg handig. Ik kan hier weer verder mee.Sander-B schreef op donderdag 25 november 2004 @ 11:41:
ED = Een lens met hoogwaardige lenselementen (en dus vaak de betere lenzen).
D = Staat dacht ik voor distance, geeft afstandsinformatie door aan de flitser. Tevens valt mij op dat alle "D" lenzen een diafragma ring hebben.
G = ?? Ze hebben in ieder geval geen diafragma ring.
DX = Alleen bruikbaar op (APS-C) digitale camera's omdat de beeldhoek te klein is voor de oppervlakte van een negatief. Deze lenzen zijn vaak compacter en goedkoper dan de uitvoeringen die ook op analoge en full-frame digitale camera's gebruikt kunnen worden.
AF-S = Snelle AF-motor, tevens draait de focusring niet tijdens het auto focussen, dus kan je op elk moment ingrijpen om de focus bij te stellen.
Ik sluit mij in het geheel aan bij je verhaal. Jaren geleden was er eens een televisie programma, waar de reporter een bepaald beroep ging volgen en uitvoeren. Zo ook dat van een sportfotograaf. De fotograaf en de reporter gingen beide met dezelfde apparatuur naar een voetbal wedstrijd. De foto's van de reporter haalde het niet bij die van de fotograaf.Abbadon schreef op donderdag 25 november 2004 @ 16:40:
<KNIP>
Echter, ik blijf er bij dat wanneer het fotograferen betreft de specs helemaal niet hoofdzakelijk bepalend zijn, behalve wanneer je door je specifieke eisen of gebruik tegen bepaalde grenzen aanloopt.
Zo durf ik je nu al wel te vertellen dat ik met een 300D net zulke pics kan schieten als een D70 en er waarschijnlijk net zoveel plezier aan zal beleven.
<KNIP>
De juiste tool uitkiezen betekent méér dan met oogkleppen op naar droge specs kijken. En 'beter' qua tecnische specs is slechts een deel van het overall beter zijn. Context en nuancering dus. Ik hoop dat je een beetje begrijpt waar ik op doel
Toch hadden ze beide de beschikking over proffesionele fotoapparatuur.
M.a.w. een slechte fotograaf maakt nog steeds slechte foto's met top apparatuur en een goede fotograaf maakt nog steeds goede foto's met goedkope apparatuur.
Het blijft in mijn ogen een combinatie van mens en machine zullen we maar zeggen.
Ik zal vanavond de commentaren eens goed lezen bij elke lens en een selectie plaatsen die wellicht geschikt is voor je. Gezien je eisen, ben ik echter bang dat je bij een kopel 12-35, 28-75 of zo uitkomt, wat natuurlijk niet zo goed is voor je budgetDr. Strangelove schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 07:41:
Dank voor de info, nuttig tabelletje.
Helaas is de Sigma bij mij door de mand gevallen; in de testshots die ik heb geschoten blijkt dat er weliwaar veel minders sprake is van barrel distortion dan bij de kitlens, maar het is nog steeds in die mate aanwezig dat ik me er nog steeds aan stoor en alsnog in Photoshop moet gaan prutsen. Voorts heb ik bij het googlen veel het argument gehoord dat wanneer lichtsterkte een probleem is je net zo goed even de ISO waarde omhoog kan krikken; dat lijkt mij sound reasoning.
Ik laat de Sigma 18-50mm 2.8 dus nog maar even voor wat hij is.
Mestreechs volksleed:
Sigma 12-24 f/4,5-5,6 EX DG HSM (980 Euro) weinig
Nikon AF-S DX 12-24 f/4 G IF-ED (1400 Euro) geen
Nikon AF-S DX 17-35 f/2,8 IF-ED (2240 Euro) weinig
Sigma 17-35 f/2,8-4 EX DG ASPH (750 Euro) weinig
Sigma 24-60 f/2,8 EX DG (575 Euro) weinig
Tamron SP AF 28-75 f/2,8 XR Di Macro (500 Euro) weinig
Nikon AF-D 28-105 f/3,5-4,5 IF (580 Euro) weinig
Hiermee wordt de keuze dus erg moeilijk. Als groothoek is de Sigma 17-35 dus interessant kwa prijs, hoewel deze flink duurder is dan de kitlens van de D70. Deze zou je kunnen aanvullen met de Tamron 28-75 of Nikon 28-105 voor een beter telebereik. Of dit echter het geld waard is kan jij, Dr. Strangelove, natuurlijk alleen beslissen
Mestreechs volksleed:
Dat scheelt dus wel, maar het betekent wel dat ik mijn ene kitlens door twee (veel mooiere) lenzen zou vervangen... decisions, decisions
Dank voor het lijstje! Ik ga eens wat reviews opsnorren van deze lenzen.
[ Voor 10% gewijzigd door Dr. Strangelove op 27-11-2004 00:46 ]
Verder mis ik een groot aantal populaire lenzen zoals de Sigma 24-70 EX en 28-70 EX. Waarom bijvoorbeeld wel de Nikon AF-S 17-35 f2.8 testen maar niet de daarop aansluitende Nikon AF-S 28-70 f2.8 ?
Mestreechs volksleed:
In elk geval bedankt voor de hints Mark, ik zal die lenzen ook meenemen in mijn overweging. I.v.m. mijn huidige financiële situatie heb ik daar ook ruim de tijd voor
De ervaringen op www.photographyreview.com met de Sigma 17-35 zijn niet al te best... pas scherp vanaf f8, toch nog wel wat distortion, vignetting op 17mm... klachten over de bouwkwaliteit. dat wordt hem toch niet. Ander idee: de Sigma 20mm 1.8 prime in combinatie met de Sigma 24-70?
[ Voor 38% gewijzigd door Dr. Strangelove op 27-11-2004 09:55 ]
Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn, ik heb zelf de Tamron 17-35 en in tegenstelling tot de Sigma is de Tamron wel scherp bij f/2.8. Daarnaast hoef ik geen DC zut omdat ik over een aantal jaar mezelf wel een tweedehands 1D zie kopen. Als je dan met DC of EF-S lenzen wil werken kan dat niet.Mark schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 13:53:
Ikzelf gebruik de Tamron 17-35 en 28-75 (beide Di lenzen). Beide lenzen doen niet veel onder voor hun veel duurdere Nikon tegenhangers, als je de prijs die daar tegen over staat ook nog mee laat wegen zijn ze zelfs superieur. Deze lenzen komen op de diverse internet fora en test sites ook altijd goed tot zeer goed uit de tests (zie fredmiranda.com, DPZ, photograpyreview, etc). Bijkomend voordeel is ook nog eens dat deze lenzen op een full frame en analoge body te gebruiken zijn ! Sigma DC en Nixon DX lenzen zijn leuk, echter niet te gebruiken op analoog en de in de toekomst uit te komen Nikon full frame dslr. Aangezien ik nog steeds analoog gebruik voor dia en z/w fotografie wil ik mijn Minolta spullen ooit nog eens de deur uit doen en er een F80 body voor terug kopen. Zo heb ik 1 complete set waarbij ik alle lenzen en flitsers uit kan wisselen.
Anoniem: 41851
edit: En ik vraag me af of Nikon wel ooit nog een full-frame DSLR uitbrengt; ze schijnen dat helemaal afgeschreven te hebben. Het is dan wel nog vervelend dat je je Nikon DSLR lenzen niet op je analoge Nikon body kunt gebruiken als je die hebt of hebben wil...
[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 27-11-2004 21:46 ]
Natuurlijk zal Nikon ooit met een full-frame moeten komen. Meer als x megapixel (nog niet duidelijk wat de max zal worden) op APS formaat kan gewoon niet. Ze zullen proberen om zolang mogelijk APS formaat vol te houden, maar ze komen met een full-frame, desnoods om alleen maar te laten zien dat ze het kunnen. Ik denk nog altijd dat er een digitale back komt voor de F6 welke full-frame zal zijn, welke dezelfde mogelijkheid zal hebben als de D2x om een hogere FPS te halen op een crop factor.Anoniem: 41851 schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 21:36:
edit: En ik vraag me af of Nikon wel ooit nog een full-frame DSLR uitbrengt; ze schijnen dat helemaal afgeschreven te hebben. Het is dan wel nog vervelend dat je je Nikon DSLR lenzen niet op je analoge Nikon body kunt gebruiken als je die hebt of hebben wil...
De 17-35 heeft IF. Tegenover de kitlens en de directe sigma tegenhanger heeft de Tamron geen distortion, hij heeft er wide wel iets last van maar absoluut niet storend. Als je hem vergelijkt met zijn Nikon tegenhangers heeft hij iets meer distortion als de Nikons, je betaald er echter ook maar 1/3 van de prijs voor.Dr. Strangelove schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 23:02:
Mark en Beaves: hoe presteert met name de 17-35mm Tamron wat betreft distortion? Heeft deze lens internal focusing (zoals b.v. de kitlens)?
Het verhaal dat Nikon nog met een full-frame DSLR zou gaan komen is een fabeltje dat in het leven geroepen is door Canon-aanhangers of mensen die de waarheid niet onder ogen durven te zien. Als je per-se full frame wilt, zul je naar een ander merk moeten uitwijken of analoog moeten schieten.
Er zijn ook geruchten dat Nikon wellicht in de toekomst gebruik gaat maken van de Foveon sensor. Deze sensor werken compleet anders dan normale sensors en hebben geen filter of interpolatie nodig. Hierdoor zijn deze sensors kleiner dan andere sensor (http://www.dpreview.com/reviews/sigmasd10/page18.asp vergelijking van resolutie). Zo heeft de SD-10 een 10 megapixel sensor die in de praktijk vergelijkbaar is met een conventionele 6 megapixel sensor. Deze sensor heeft echter een crop-factor van 1,7. Bij een cropfactor van 1,5 (Nikon), zou een resolutie van 10 x (1.7x1.7)/(1.5x1.5) = 12,5 megapixel mogelijk moeten zijn. Wat in de praktijk waarschijnlijk overeenkomt met een 8 of 9 megapixel sensor. Met de ruis zit het ook goed. Daarbij heeft deze sensor de unieke mogelijkheid om de gevoeligheid op te schroeven door het combineren van naastliggende sensors, ten koste van de resolutie.Mark schreef op zondag 28 november 2004 @ 01:24:
[...]
Natuurlijk zal Nikon ooit met een full-frame moeten komen. Meer als x megapixel (nog niet duidelijk wat de max zal worden) op APS formaat kan gewoon niet. Ze zullen proberen om zolang mogelijk APS formaat vol te houden, maar ze komen met een full-frame, desnoods om alleen maar te laten zien dat ze het kunnen. Ik denk nog altijd dat er een digitale back komt voor de F6 welke full-frame zal zijn, welke dezelfde mogelijkheid zal hebben als de D2x om een hogere FPS te halen op een crop factor.
Als deze geruchten waar zijn, dan zie ik geen reden voor Nikon om over te stappen op full-frame.
Daarnaast zal full-frame altijd duur blijven. Dit komt gewoon door het oppervlakte van de sensor, waardoor er uit een plak silicium maar enkele sensor kunnen komen. De fabrikage kosten zijn dus erg hoog, waardoor een gedeelte van de prijs al vasstaat. Vandaar dat ik denk dat de meeste digitale SLR's die gericht zullen zijn op amateur en de prijsbewuste proffessional nooit gebruik zullen maken van full-frame sensors.
Mestreechs volksleed:
Dat de Foveons zo weinig last hebben van ruis (vergelijkbaar met Canon 10D/20D) èn zo heerlijk veel detail uit een shot kunnen halen, is alleen maar mooi meegenomen. Nu nog sensors met een echte reso van 8 ~ 14 MP en Nikon zit gebakken voor de komende jaren: ze kunnen de D70 gewoon door blijven ontwikkelen, evenals de volgende D3-serie baseren op de D2-body: die is gewoon goed
Wie heeft het over zelf maken ? Nikon betrekt nu al zijn CCD's bij bedrijven als Sony en volgens mij komt de CMOS uit de D2X ook van Sony. Laat een bedrijf als Sony nu wel het geld hebben om een full-frame sensor te maken of laat Nikon de full-frame sensor kopen bij Kodak of desnoods Canon.DiMension schreef op zondag 28 november 2004 @ 11:15:
Mark: Nikon heeft nog op geen enkele manier aangegeven een full-frame DSLR te gaan maken. Met de DX-lijn laat Nikon zelfs zien dat ze full-frame voor digitaal laten varen. Het is simpelweg niet rendabel om een chip te maken die zo groot is (daar heeft alleen Canon het geld en de userbase voor).
4 jaar geleden was 3MP al mainstream (Canon D30, Nikon D1). 2 jaar geleden was 6MP mainstream (Canon 10D en Nikon D100) dit jaar is 8MP mainstream (Canon 20D en volgend jaar de opvolger van de D100). Over een jaar of 3 zitten we op 16MP welke we op een APS-C formaat persen. Op dat moment zullen we toch echt tegen de max aan zitten bij CCD's. CMOS zal waarschijlijk iets langer meegaan, maar daar zal ook een keer een max gehaald gaan worden. Eventueel kan men dit nog wel verlengen door technieken zoals Foveon en SuperCCD.Die 'x' die je noemt gaat in de komende zoveel jaar sowieso niet gehaald worden, en zodra 'ie gehaald wordt, zal er sowieso moeten worden uitgeweken naar een ander formaat (dat betekent namelijk dat de grens voor full-frame ook in zicht komt).
Wijs mij eens op een stuk van Nikon waarin ze zeggen dat er geen full-frame zal komen...Net zoals een aantal lenzen (de 1200-1700 bijvoorbeeld) en een aantal body's (de titanium uitvoering van de F3 meen ik) zijn er ook zoiets als prestige projecten. Dit zijn projecten die eigenlijk niet echt veel geld op zullen leveren, maar gedaan worden om te laten zien dat Nikon het kan. Heeft niks te maken met Canon aanhangers of de waarheid niet onder ogen durven te zien.Het verhaal dat Nikon nog met een full-frame DSLR zou gaan komen is een fabeltje dat in het leven geroepen is door Canon-aanhangers of mensen die de waarheid niet onder ogen durven te zien. Als je per-se full frame wilt, zul je naar een ander merk moeten uitwijken of analoog moeten schieten.
Als full-frame sensor al een prestige project van Nikon wordt, betekent dat nog steeds niet dat alle toekomstige modellen full-frame worden. Waarschijnlijker is dat er dan 1 full frame model uitgebracht wordt, en alle andere nieuwe modellen gewoon nog het rendabele DX-formaat zijn.
Maw je DX lenzen zijn dan nog gewoon bruikbaar. Tenzij je natuurlijk voor het prestige model kiest. Maar dan zal geld ook wel niet zo'n probleem vormen...
Het gaat uiteindelijk om de prijs van de sensor. Deze is gewoon een flink stuk hoger voor een full-frame. Dit komt omdat de yield gewoon een flink stuk lager is dan die van APS-C sensors.Mark schreef op zondag 28 november 2004 @ 12:08:
[...]
Wie heeft het over zelf maken ? Nikon betrekt nu al zijn CCD's bij bedrijven als Sony en volgens mij komt de CMOS uit de D2X ook van Sony. Laat een bedrijf als Sony nu wel het geld hebben om een full-frame sensor te maken of laat Nikon de full-frame sensor kopen bij Kodak of desnoods Canon.
[...]
CMOS is de toekomst. Een CMOS-sensor kan namelijk met een CMOS-proces worden gemaakt. Deze processen schalen gemakkelijk tot 12"-wafers, waar je dus een stuk of acht full-frame sensor uit kunt halen (waarvan je de helft ongeveer weg kunt gooien!), terwijl je voor CCD (of de SuperCCD-variant) gebruik moet maken van een totaal ander proces, dat alleen beschikbaar is voor 6" en 8"-wafers. Uit een 8"-wafer haal je maximaal 4 sensors, waar je er waarschijnlijk twee of drie van kunt weggooien. De kosten om een 12"-wafer of een 8"-wafer te produceren is ongeveer hetzelfde.4 jaar geleden was 3MP al mainstream (Canon D30, Nikon D1). 2 jaar geleden was 6MP mainstream (Canon 10D en Nikon D100) dit jaar is 8MP mainstream (Canon 20D en volgend jaar de opvolger van de D100). Over een jaar of 3 zitten we op 16MP welke we op een APS-C formaat persen. Op dat moment zullen we toch echt tegen de max aan zitten bij CCD's. CMOS zal waarschijlijk iets langer meegaan, maar daar zal ook een keer een max gehaald gaan worden. Eventueel kan men dit nog wel verlengen door technieken zoals Foveon en SuperCCD.
[...]
De reden waarom er nog niet zo lang CMOS-sensor zijn, ligt hem gewoon in een aantal nadelen die een CMOS-sensor had ten opzichte van een CCD-sensor. Minder gevoelig, kleiner dynamisch bereik, fletsere kleuren en dergelijke. Die hindernissen zijn nu echter overwonnen waardoor het gebruik van CMOS-sensors een stuk interessanter is geworden.
Daar heb je een punt. Alleen een body in titanium uitvoeren, is iets geheel anders dan een body ontwerpen waarin een full-frame-sensor past. Om een full-frame-sensor te gebruiken, moet je een compleet nieuwe body ontwerpen. Een APS-C-sensor kun je echter plaatsen in een bestaande body. Je kunt dus dezelfde body gebruiken als basis voor een film-SLR en voor een dSLR. Hiermee kun je als bedrijf enorm besparen op ontwikkelingskosten. Je kunt aan het aantal camera's waar Nikon mee uitkomt heel goed zien dat ze gewoon veel minder geld hebben om te besteden aan de ontwikkeling van nieuwe SLR-camera's dan Canon. Canon komt elk half jaar wel uit met een nieuwe film-SLR, terwijl dit bij Nikon eerder iedere twee jaar is. Op digitaal gebied, zie je bij Canon ongeveer hetzelfde met ongeveer twee tot drie dSLR's per jaar. Nikon introduceerd er ongeveer een tot twee per jaar.Wijs mij eens op een stuk van Nikon waarin ze zeggen dat er geen full-frame zal komen...Net zoals een aantal lenzen (de 1200-1700 bijvoorbeeld) en een aantal body's (de titanium uitvoering van de F3 meen ik) zijn er ook zoiets als prestige projecten. Dit zijn projecten die eigenlijk niet echt veel geld op zullen leveren, maar gedaan worden om te laten zien dat Nikon het kan. Heeft niks te maken met Canon aanhangers of de waarheid niet onder ogen durven te zien.
Mestreechs volksleed:
Nu is de vraag in hoeverre dit een voordeel is. Als er elk halfjaar een nieuwe dSLR uitkomt kan je dat zien als een opvolger. Je net aangeschafte camera is meteen een stuk minder waard. Bij Nikon weet je dus dat het een paar jaar duurt voordat er een nieuwe camera in hetzelfde segment uitkomt, dus is je aanschaf meer waarde vast. Heb je daar geen problemen mee is er natuurlijk niets aan de hand, maar wil je altijd het nieuwste model dan blijf je dus bij Canon camera's kopen.Ralph Smeets schreef op zondag 28 november 2004 @ 20:25:
<KNIP>
Je kunt aan het aantal camera's waar Nikon mee uitkomt heel goed zien dat ze gewoon veel minder geld hebben om te besteden aan de ontwikkeling van nieuwe SLR-camera's dan Canon. Canon komt elk half jaar wel uit met een nieuwe film-SLR, terwijl dit bij Nikon eerder iedere twee jaar is. Op digitaal gebied, zie je bij Canon ongeveer hetzelfde met ongeveer twee tot drie dSLR's per jaar. Nikon introduceerd er ongeveer een tot twee per jaar.
Aan de andere kant wat maakt het allemaal uit. Je koopt een dSLR wel overwogen, dus kan je met je aanschaf prima foto's maken. Waarom zou je dan steeds het nieuwere model willen aanschaffen?
Dat wil je niet. Iemand die 5 maanden geleden een 10D heeft gekocht, zal geen directe extreem grote voordelen van een 20D ondervinden. De 20D is beter ja, maar voor de meeste mensen is het geen upgrade waard als hun 10D net nieuw is. (En, 5 maanden is toch wel "net nieuw".) Je slaat gewoon altijd 1 of 2 camera's over... 10D hebben, 20D overslaan, 30D overslaan, 40D kopen, bij wijze van spreken. (Al vind ik de 20D een beetje een vreemde eend in de bijt; bij Canon is het vaak zo dat een lager nummer een krachtiger camera aangeeft; zie bijvoorbeeld EOS5, 3 en 1. De 20D "lijkt" dus qua naamgeving een zwakkere camera te zijn.)chippie777 schreef op maandag 29 november 2004 @ 16:41:
Aan de andere kant wat maakt het allemaal uit. Je koopt een dSLR wel overwogen, dus kan je met je aanschaf prima foto's maken. Waarom zou je dan steeds het nieuwere model willen aanschaffen?
Ik geef nu wel een lijn van Canon als voorbeeld, maar hetzelfde kan natuurlijk voor Nikon worden gezegd. Iemand die nu een D70 heeft, zal wellicht de D71 en D72 overslaan, en voor een D75 gaan. (De nummers zuig ik nu even uit mijn duim natuurlijk.) Altijd 1 generatie achterlopen op het laatste nieuwe model, óf één of twee generaties overslaan is altijd veel rendabeler dan het hebben van het laatste nieuwe snufje; net als bij videokaarten en processoren

Camera Control is grappig, ff uitvogelen hoe het werkt
[ Voor 4% gewijzigd door Acid_Burn op 29-11-2004 19:20 ]
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Kijk eens goed naar de titel van dat schermAcid_Burn schreef op maandag 29 november 2004 @ 20:33:
Ik krijg alleen een form waar ik de focallength kan uitlezen.. niet dat scherm wat jij hebt
Is dat die kitlens? Ik wist niet dat er zo'n dure kitlens op zat.Ralph Smeets schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 00:04:
Naam Prijs Score Nikon DX 18-70 f/3,5-5,4 G IF-ED €450 89/100 (top achat)
top achat wil zeggen: beste koop.
In tegenstellig tot Canon levert Nikon wel een bruikbare lens bij de camera.Silent Thunder schreef op maandag 29 november 2004 @ 21:10:
[...]
Is dat die kitlens? Ik wist niet dat er zo'n dure kitlens op zat.
Full size version: http://www.xs4all.nl/~sr7...11-19%2013-07-52_0006.JPG
Deze foto is aangepast op barrel distortion met de eerder vermelde plug-in voor Photoshop. Duidelijk is echter dat de lijnen van het gebouw niet recht zijn; de torens lopen naar elkaar toe. Nu heb ik mijn vader hierop losgelaten (voormalig fanatiek amateurfotograaf), en hij zegt dat deze foto en eigenlijk alle foto's van dit type 'onthoekt' moeten worden: door het verschil in afstand tot de lens van de onderkant en bovenkant van de torens treedt vervorming op; dit gebeurt volgens hem altijd en met elke lens, maar het valt vooral op in foto's met veel rechte lijnen. Elke foto van zo'n onderwerp dient dus 'onthoekt' te worden; hij deed dit vroeger zelf tijdens het afdrukken.
Zelf gebruikt hij nu Photodeluxe (PS is te ingewikkeld zegt hij
Waar of niet: na deze aanpassing in Photodeluxe (zal hem later posten) ziet de foto er correct uit, en nu niet. Ik heb geprobeerd deze functie in PS te vinden, maar dat is niet gelukt... iemand een idee?
Mijn conclusie is dus dat ik voor het voorkomen van barrel distortion geen andere lens nodig heb; deze vervorming is makkelijk in PS te corrigeren. Het 'onthoeken' is echter niet te voorkomen, omdat alle lenzen dit doen. Omdat dit probleem me meer in het oog springt dan de barrel distortion, heeft het geen zin om een nieuwe lens hiervoor aan te schaffen.
Meningen welkom, maar wees aardig voor mijn vader
[ Voor 12% gewijzigd door Dr. Strangelove op 29-11-2004 22:10 ]
Voorbeelden van Nikon:
PC 28 f/3.5 : manual focuslens met shift
PC Micro 85 f/2.8 : manual focuslens met tilt-and-shift
Dit is alles wat er momenteel verkrijgbaar is van Nikon. Canon heeft een iets groter assortiment en er zijn ook een aantal Russische lensen verkrijgbaar die op onder andere Nikon-camera's passen. Deze hebben net als de Nikon's geen autofocus.
Mestreechs volksleed:
De fotograaf heeft het niet nagestreefd, want de fotograaf ben ik zelf
Edit: dank Ralph, dat wilde ik even weten. Die lenzen zijn niet echt interessant voor mij, dus softwarebewerking blijft toch de oplossing.
[ Voor 20% gewijzigd door Dr. Strangelove op 29-11-2004 22:52 ]
Het enige wat je in het geval van die torens kan doen is zorgen dat de kijklijn loodrecht staat op de vertikale lijn van de torens (oftwel in dit geval zet je je camera waterpas).
Wat shift-en-tilt lenzen doen, is de hoek waarin het licht binnenkomt ten opzichte van de focal-plane veranderen. Door zo'n lens naar boven te shiften, komt het licht van de bovenkant van het gebouw eerder aan dan het licht van de onderkant. Op die manier kan het perspectief worden gecorigeerd.... Het enige nadeel is dat je foto niet 100% scherp zal zijn. Wide-open schieten is er dan ook niet echt bij. Ook worden er dus hele strenge eisen gesteld aan de kwaliteit van het glas.Acid_Burn schreef op maandag 29 november 2004 @ 22:55:
Hoe voorkom je dat?.. Extreem lange lenzen. Kijk, als je op een weg staat zie je de lijnen van de weg richting de horizon naar elkaar toelopen. Die 2 torens doen in feite precies hetzelfde. Kwestie van kijkhoek en afstand. Aangezien wij niet orthografisch kijken heb je dit dus altijd.
Het enige wat je in het geval van die torens kan doen is zorgen dat de kijklijn loodrecht staat op de vertikale lijn van de torens (oftwel in dit geval zet je je camera waterpas).
Of deze lenzen echter zonder meer op een dSLR kunnen worden gebruikt is ook nog maar de vraag. CCD- en CMOS-sensors werken namelijk als een soort van spiegel. Licht dat onder een hoek op de sensor terrecht komt, wordt hierdoor voor een gedeelte weer teruggekaatst het objectief in. Waar het via het glas weer terug gekaatst kan worden richting sensor. Dat komt uiteraard de beeldkwaliteit niet ten goede. Dit is op te lossen door de lensen te voorzien van een speciale coating aan de binnenkant die licht niet meer weerkaatst. Nikon DX, Sigma DC en Tamron Di-lensen hebben deze coating. Andere lenzen die deze coating niet hebben presteren daardoor 'vaak' slecht op dSLR's.
Hmm... schijn er toch meer vanaf te weten dan ik dacht

Mestreechs volksleed:
http://www.uia.ac.be/u/lakiere/tech-camera.html
[ Voor 4% gewijzigd door Acid_Burn op 29-11-2004 23:13 ]
Dit mede door dit forum.
Nu las ik het volgende op de site van Nikon: Digitale SLR-camera's van Nikon (D2H, D100, D1X en D1H met de laatste firmware-update) kunnen de nieuwe kaarttechnologie "Write Accelerated" (WA) van Lexar gebruiken en zo een snelheidstoename tot 30% bereiken. Momenteel kunnen COOLPIX camera's en de D70 deze nieuwe technologie niet gebruiken. Bovendien profiteren ze niet in dezelfde mate als een digital SLR-camera van een snellere geheugenkaart.
Wil dit zeggen dat de WA technologie geen invloed heeft op mijn D70?
Zo nee, zou hiervoor een firmware upgrade komen?
mvg Patrick
Je merkt het wel als je de foto's bekijkt. Als ik op m'n camera foto's bekijk van het 40x kaartje, dan gaat dat significant sneller dan van het normale kaartje. Dwz, de foto's op het 40x kaartje zie ik vrijwel direct, terwijl het bij het normale kaartje zo'n 0,2 sec duurt voordat je een foto ziet.
Inderdaad, de D70 boekt aanzienlijk minder snelheidswinst met de WA technologie dan de D100.
En er komt geen firmwareupgrade voor aangezien de D70 een consumenten camera is, en de D100 een semi-pro.
Had ik maar de D100 moeten nemen werd er me verteld.

Mvg Patrick
BronWij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je persé zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.
Wat betreft

Voor snelheden van CF in diverse DSLRs verwijs ik iedereen naar deze site. Dat die site niet bij iedereen bekend is, vind ik eerlijk gezegd waanziing, maar a la.
Die gaat dan ook bij de faq gevoegd wordenAnoniem: 22659 schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 10:50:
...
Voor snelheden van CF in diverse DSLRs verwijs ik iedereen naar deze site. Dat die site niet bij iedereen bekend is, vind ik eerlijk gezegd waanziing, maar a la.
Hou nou eens op met het sluiten van topics, waar ik net een reactie op aan het geven ben....
Psst [rml][ Fotografie] feedback topic[/rml]Anoniem: 22659 schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 12:23:
Als je hulp nodig hebt bij eea, doe je dan een verzoek? Of maak er een topic van..... Dan maken we hem ff met zijn allen.
offtopic:
Hou nou eens op met het sluiten van topics, waar ik net een reactie op aan het geven ben....
Ik blijf het jammer vinden dat Nikon geen grip voor de D70 wil uitbrengen. Was een tijdje geleden even blij toen je een foto van een grip postte, maar toen bleek dat het een gephotoshopte D100 grip was, vond ik het wel jammer
Rest me nog de vraag waarom die kerel een D70 heeft gekocht terwijl ie al een D100 had. Tuurlijk, de D70 is op sommige punten wel beter, maar om daar nou weer een paar duizend dollar voor neer te tellen. Ach, hobby is hobby bljikbaar...
Anoniem: 116136
From scratchZoefff schreef op donderdag 02 december 2004 @ 09:54:
Hm, dat heeft ie best netjes gedaan. Heb je misschien een linkje naar de site waar je dit vandaan hebt gehaald? Ben wel benieuwd hoe hij het gedaan heeft. Een D100 grip zo aangepast dat hij ook op de D70 past? Of "from scratch" een grip gemaakt?
Mja, ik was ook teleurgesteldIk blijf het jammer vinden dat Nikon geen grip voor de D70 wil uitbrengen. Was een tijdje geleden even blij toen je een foto van een grip postte, maar toen bleek dat het een gephotoshopte D100 grip was, vond ik het wel jammer
De D70 en D100 schelen behoorlijk wat jaren in ontwikkeling, en als je genoeg hebt van de D100, is zo'n overstap niet zo heel onlogischRest me nog de vraag waarom die kerel een D70 heeft gekocht terwijl ie al een D100 had. Tuurlijk, de D70 is op sommige punten wel beter, maar om daar nou weer een paar duizend dollar voor neer te tellen. Ach, hobby is hobby bljikbaar...
Even de link erbij, het dpreviewtopic: hier.
Directe link naar zijn pagina: hier.
Er staat helaas niet in het topic of op zijn site hoe hij de grip heeft gemaakt. Misschien dat hij dat nog zal posten op dpreview
Zo uit mijn hoofd schelen ze precies 2 jaar. Dat is meer dan genoeg inderdaad, maar of de D70 beter is dan de D100... op sommige punten misschien niet, op anderen misschien wel. De D100 is niet voor niets neergezet als een semi-pro camera die nog steeds verkocht wordt. Het wordt tijd dat Nikon met een tegenhanger voor de 20D en D7D komt, anders wordt het een beetje precair; de D100 was namelijk al "verouderd" toen Canon met aankondiging van de 10D kwam in maart 2003.Remy schreef op donderdag 02 december 2004 @ 10:36:
De D70 en D100 schelen behoorlijk wat jaren in ontwikkeling, en als je genoeg hebt van de D100, is zo'n overstap niet zo heel onlogisch
Stel dat het ruisniveau van de 20D nu 100 is, dan wordt het ruisniveau van de D200 bijv 95. De D200 wordt echter pas in het voorjaar (voor de zomer) verwacht. Dan is de helft van de levenscyclus van de 20D al weer voorbij. Canon kan binnen 6 maandne alweer met een beter model komen dan de D200. Als vervolgens de opvolger van de D100 (februari 2002) weer 2,5 jaar op zich laat wachten, is Canon alweer een paar stappen verder. Waar het mij om gaat, is dat Nikon maar een zeer korte tijd de "beste" amateur DSLR heeft. Kopers die gaan shoppen voor een dergelijke camera zullen derhalve sneller bij Canon dan bij Nikon komen.
Ik vind het gewoon jammer dat Nikon geen antwoord leek te hebben op de 10D.... (want de D100 is effectief een D60 concurrent), nu lijken ze ook geen antwoord te hebben op de 20D. Zo gaan ze wel steeds verder achterlopen op Canon wat betreft de prosumer/semi-prof DSLR markt.
De 20D is verreweg een betere camera dan de D70, dus als je graag een prosumer DSLR wilt en nog geen lenzen hebt, moet je nu een 20D kopen en vooral veel foto's gaan schieten. Over een paar maanden zal Nikons antwoord zeker betere specs hebben, maar wat maakt dat nou uit? Je koopt een DSLR en weet van tevoren dat 'ie binnen de kortste keren outdated gaat zijn.
Da's ook een van de redenen dat ik analoog schiet: over een jaar is m'n F80 nog net zoveel waard als nu.
De D70 draait ook al wat langer mee hèDiMension schreef op donderdag 02 december 2004 @ 18:48:
Ai, die argumenten zijn een beetje kortzichtig. Als je kijkt naar de verkoopcijfers ligt de D70 nog steeds mijlenver voor op de 20D. Nikon is een bedrijf, en in een bedrijf draait het om geld.
Zeker, Nikon's opvolger van de D100 zal beter zijn dan de 20D. Echter... als we dan weer 2,5 jaar moeten wachten, gaat Canon die opvolger er rond deze tijd van het jaar in 2005 uitdrukken met de 25D ofzo.... Nikon is dus, zoals gezegd, steeds maar erg kort aan de top, daar waar Canon dat soms een jaar of 1,5-2 vol kan houden. Dat vind ik eigenlijk best jammer, want zo kan Canon de prijzen ook langer hoog houden. Zodra de opvolger van de D100 uitkomt, _moet_ de 20D al bijna gedwongen in prijs dalen... dus hoe sneller die opvolger er is, hoe beter.De 20D is verreweg een betere camera dan de D70, dus als je graag een prosumer DSLR wilt en nog geen lenzen hebt, moet je nu een 20D kopen en vooral veel foto's gaan schieten. Over een paar maanden zal Nikons antwoord zeker betere specs hebben, maar wat maakt dat nou uit? Je koopt een DSLR en weet van tevoren dat 'ie binnen de kortste keren outdated gaat zijn.
Mwa, analoog... daarvan zijn voor mij de verbruikskosten veel te hoog. Als ik had moeten beginnen met fotograferen met een analoge camera (dat ben ik wel, maar hoefde de ontwikkelkosten niet te betalen, oom had een kleine doka), dan was ik nooit begonnen.Da's ook een van de redenen dat ik analoog schiet: over een jaar is m'n F80 nog net zoveel waard als nu.
[ Voor 11% gewijzigd door Katsunami op 02-12-2004 19:14 ]
Anyway, ik zit voor m'n D70 met een vraagstuk: zal ik de SB600 of SB800 flitser nemen. Ik ben nog niet thuis in flitsfotografie maar waar ik zelf al wél eigenhandig achter ben gekomen is dat zo'n onboard flitser er voor de show op zit en alleen handig is in gevallen je geen fatsoenlijke flitser bij je hebt. Ik wil er mee binnen flitsen maar ook buiten. Portretten, macro's, kleine objecten maar ook omvangrijke, ruimere composities. Dus van alles en nog wat. Het prijsverschil is zo'n 130~150 Euro en ik ben al snel geneigd voor degene te gaan met meer mogelijkheden maar misschien kan iemand me wat insights of tips geven. Wat ik wel begrijp is dat de SB800 wat meer accessoires bijgeleverd krijgt zoals enkele filters, dit maakt dan een klein deel v.h. prijsverschil goed.
Zelf ben ik geneigd voor de SB800 te gaan, maar dit puur door te weinig kennis van zaken en er zodoende automagisch van uitgaande dat de duurdere met z'n extra features me tijdens het ontwikkelen van m'n flitsfotografie kunde minder snel beperkingen op zal leggen (niet een elegante onderbouwing, maar het is niets minder dan de waarheid). Specs zeggen me dus niet alles, het gaat me om praktische zaken, grenzen en ervaringen
Als je een beetje serieuze (D)SLR set hebt is de body maar een heel klein onderdeel van je uitrusting. Veel belangrijker is het glas en een eventuele flitsset. Tegen de tijd dat de techniek weer een stuk verder is, en je body verouderd, koop je een nieuwe body. Maar als je eenmaal een Nikon set hebt ga je natuurlijk niet de nieuwste Canon kopen omdat die zoveel minder ruis heeft, of mooiere knopjes. Hetzelfde geldt natuurlijk ook andersom. Nikon hoeft dus niet bang te zijn dat mensen overstappen op Canon omdat Canon een nieuwere body heeft.
Vanuit dat oogpunt is het voor een fabrikant vooral belangrijk dat je een goed instapmodel heeft. En dat zit op het moment wel goed. De nikon D70 schopt tov de 300D behoorlijk kont, en zal dat ook nog wel even blijven doen.
Ik heb zelf de SB600, en ik ben nog niet tegen beperkingen aangelopen.Abbadon schreef op donderdag 02 december 2004 @ 19:37:
Anyway, ik zit voor m'n D70 met een vraagstuk: zal ik de SB600 of SB800 flitser nemen. Ik ben nog niet thuis in flitsfotografie maar waar ik zelf al wél eigenhandig achter ben gekomen is dat zo'n onboard flitser er voor de show op zit en alleen handig is in gevallen je geen fatsoenlijke flitser bij je hebt. Ik wil er mee binnen flitsen maar ook buiten. Portretten, macro's, kleine objecten maar ook omvangrijke, ruimere composities. Dus van alles en nog wat. Het prijsverschil is zo'n 130~150 Euro en ik ben al snel geneigd voor degene te gaan met meer mogelijkheden maar misschien kan iemand me wat insights of tips geven. Wat ik wel begrijp is dat de SB800 wat meer accessoires bijgeleverd krijgt zoals enkele filters, dit maakt dan een klein deel v.h. prijsverschil goed.
Op papier heeft de SB800 inderdaad leukere specificaties, maar de vraag is of je dat ooit gaat gebruiken.
De SB600 werkt trouwens ook prima als slave-flitser icm de D70.
Koop voor die €150,- lekker een 50mm F1.8
Oh ja, de SB800 heeft nog een paar kleurenfilters en een diffuserkap...
[ Voor 10% gewijzigd door Marco op 02-12-2004 21:11 ]
Hier kun je alvast even de verschillen bekijken! Als je vragen hebt over functies komen ze vanzelf wel langs denk ik
De Sigma lijkt me in elk geval een flitser die erg goed zit qua prijs/prestatieverhouding. Ik vind persoonlijk 400 euro en nog hoger redelijk maffe bedragen voor een flitser... dat vind ik eigenlijk zelfs al bij de 240 euro die de Sigma kost. Maar ja; goedkoper kan het helaas niet met die specs

[ Voor 43% gewijzigd door Katsunami op 02-12-2004 23:41 ]
Ik vind het gewoon grappig dat overal ter wereld Sigma bekend staat als een objectieven merk en Metz als een flitser merk en iedereen hier loopt te schermen met Sigma flitsers
Helaas heb ik die test niet meer bij de hand, maar die Sigma kwam niet overdreven goed uit de test (lees: ook niet slecht) van naar ik meen Kamera-Magazine. De Metz kwam er iig wat beter uit. Helaas zijn er weinig tests van flitsers te vinden. Naast de mogelijkheden van Metz flitsers vind ik ook de bouw ervan wat degelijker en het allerbelangrijkste een Metz flitser koop je voor je leven (nou ja, voor een periode van laten we zeggen 10 a 15 jaar) aangezien je de hot shoe kan vervangen door een beter model. Hierdoor kun je je flitser upgraden door alleen een klein schoentje te kopen ipv een hele nieuwe flitser....
Dat krijg je, als je iets "raar" noemt zonder erbij te zeggen waaromAnoniem: 22659 schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 08:17:
Hahaha, echt lachen, je gooit een lijntje uit en de eerste reactie op een serieuze post gaat over een klein stukje dat tussen haakjes staat.
Tja; de Sigma heeft gewoonweg veel mogelijkheden voor een relatief lage prijs; dat maakt hem aantrekkelijk. Metz' SCA adaptersysteem is natuurlijk mooi, maar ze zijn zo on-ge-lo-fe-lijk traag met het updaten van adapters. Voor bijvoorbeeld de Sony F828 is er nog steeds geen adapter, terwijl de camera toch al bijna een vol jaar op de markt is...Ik vind het gewoon grappig dat overal ter wereld Sigma bekend staat als een objectieven merk en Metz als een flitser merk en iedereen hier loopt te schermen met Sigma flitsers
Weet ik; zie bovestaand commentaareen Metz flitser koop je voor je leven (nou ja, voor een periode van laten we zeggen 10 a 15 jaar) aangezien je de hot shoe kan vervangen door een beter model. Hierdoor kun je je flitser upgraden door alleen een klein schoentje te kopen ipv een hele nieuwe flitser....
Vind je? Ze hebben op dit moment adapters voor zowel de D70 (nieuwste gangbare model Nikon) als de 20D (nieuwste "gangbare" model Canon). Voor de Minolta Dynax 7D is ie in ontwikkeling. De reden waarom ie waarschijnlijk niet egschikt is voor de 828 is omdat Sony zelf niet eens weet welk type flitsmeting de camera gebruikt. Als je Sony vraagt wat de specs zijn van hun flitser dan krijg je hierop geen antwoord. Ik denk dat Metz gewoon gebruik maakt van het middencontact van Sony camera's.Katsunami schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 09:39:
Tja; de Sigma heeft gewoonweg veel mogelijkheden voor een relatief lage prijs; dat maakt hem aantrekkelijk. Metz' SCA adaptersysteem is natuurlijk mooi, maar ze zijn zo on-ge-lo-fe-lijk traag met het updaten van adapters. Voor bijvoorbeeld de Sony F828 is er nog steeds geen adapter, terwijl de camera toch al bijna een vol jaar op de markt is...
...
Weet ik; zie bovestaand commentaarMooi systeem inderdaad, maar ze mochten wel wat sneller zijn met apdaters voor nieuwe camera's.
BTW Sony is natuurlijk ook geen fotomerk, dus als zelfrespecterende onderneming moet je er natuurlijk ook niks mee te maken hebben
It's the hand that pulls te trigger, ook bij een camera. 1337-heid vind ik niet echt boeiend en iemand die geen D70 koop omdat er waarschijnloijk wel iets beters uitkomt in de toekomst snap ik dus niet.
Onze vrind ken is redelijk uitgesproken over de SB800: een hoop toeters en bellen waar je niets aan hebt. http://www.kenrockwell.com/nikon/sb600.htm
The only things I see the SB-600 lacking compared to the SB-800 are $125 extra cost, a built-in bounce card (just use an index card and tape), no free flimsy light balancing filters (I use Roscoe gels and Velcro instead), no ability to point down 7 degrees from horizontal, no free Tupperware soft dome (you can buy one here for $17 if you want it for the SB-600), no non-TTL A mode for use with 1950s cameras (use Manual instead) and no repeating strobe mode or modeling light. I never use these things so I'd rather have a smaller flash and money in my pocket. I also think I see no jacks for the remote cords, which I never use. That's a beauty of this: slave mode is built in for free.
Al die argumenten over achterlopen zijn ook zwaar overtrokken. Ik kan iig niet zien of een foto met een D30/60 10/20D D70/100 gemaakt is, dus waar hebben we het nou eigenlijk over. De meesten die zo redeneren zijn techniekneukers. Ik vind het belangrijker hoe mijn foto eruit ziet, niet hoe (minimaal) de verschillen tussen verschillende camera's zijn.DiMension schreef op donderdag 02 december 2004 @ 18:48:
Ai, die argumenten zijn een beetje kortzichtig. Als je kijkt naar de verkoopcijfers ligt de D70 nog steeds mijlenver voor op de 20D. Nikon is een bedrijf, en in een bedrijf draait het om geld.
Weer een hoop onzin. Verreweg een betere camera??? Uh, afgezien van het aantal pixels en ruisniveau (wat ook niet revolutionair beter is) zijn ze zo ongeveer gelijk. Kun je er dezelfde dingen mee, etc etc. Ik vind dat altijd zo overdreven.De 20D is verreweg een betere camera dan de D70, dus als je graag een prosumer DSLR wilt en nog geen lenzen hebt, moet je nu een 20D kopen en vooral veel foto's gaan schieten. Over een paar maanden zal Nikons antwoord zeker betere specs hebben, maar wat maakt dat nou uit? Je koopt een DSLR en weet van tevoren dat 'ie binnen de kortste keren outdated gaat zijn.
In plaats van praten over foto's, stijlen en creativiteit praat iedereen sinds de opkomst van de digiflex alleen nog maar over ruisniveau's, megapixels, snelheid vd camera, etc etc.

Ik vind dat bijzonder jammer eigenlijk.
[ Voor 2% gewijzigd door dawg op 03-12-2004 13:18 . Reden: typo ]
@cutter: meestal kan ik het wel vinden in de adviezen van ome Ken, maar wat betreft de SB-600 vs. SB-800 vind ik dat 'ie de boel een beetje bagatelliseert. De SB-800 heeft _wel_ ontzettend veel extra features aan boord die voor bepaalde mensen superhandig kunnen zijn. Hij schiet geen mensen maar landschappen/gebouwen, en hij heeft al een voorraad gelfilters en omnibounce diffusers liggen. Features als modeling light, 'n A-stand en sync sockets vind ik persoonlijk erg belangrijk bij 'n flitser.
Wat andere merken betreft (ik zie Sigma en Metz), ik weet dat Nikon erg goede flitsers maakt en aangezien ik een Nikon cam heb wil ik er dan ook maar een Nikon flitser op zetten. Iig bedankt voor de antwoorden
Net het bythom eBook over de D70 binnengekregen zal er zo wel een mening over posten. Reqs voor een kopie worden ter beoordeling doorgestuurd aan Remy.
[ Voor 39% gewijzigd door cutter op 04-12-2004 07:25 ]
@cutter: Ken Rockwell is naar mijn mening een beetje een stemmingsmaker. De manier waarop hij over die flitsers praat is zeker niet representatief. Het is zijn mening en zo moet je het ook lezen, maar gebruik hem alsjeblieft niet als een objectieve recensist. Heeft ie het al over een hoger richtgetal gehad? High speed synch hoor ik hem ook niet over. Het naar beneden flitsen vind ik zelf een nuttige functie en 50 gram meer is nou niet echt iets om over wakker te liggen.....
Ik dacht dat jij er eentje was van 'the hand that pushes the shutter is the hand that rules the world'Anoniem: 22659 schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 12:50:
@cutter: Ken Rockwell is naar mijn mening een beetje een stemmingsmaker. De manier waarop hij over die flitsers praat is zeker niet representatief. Het is zijn mening en zo moet je het ook lezen, maar gebruik hem alsjeblieft niet als een objectieve recensist. Heeft ie het al over een hoger richtgetal gehad? High speed synch hoor ik hem ook niet over. Het naar beneden flitsen vind ik zelf een nuttige functie en 50 gram meer is nou niet echt iets om over wakker te liggen.....
Het boek van bythom is voor mij een aanwinst. Alle functies worden duidelijk omschreven en hij is niet zuinig in het uitleggen van waarom hij die functies kiest. In de D70 manual wordt de functie tijdinstelling net zo uitgebreid beschreven als de White Balance. Thom besteed veel aandacht aan white balance, flitsen, depth of field, bracketing etc. Het is een prima handleiding voor de beginnende SLR fotograaf. Voor de gevorderde is het boek behoorlijk overbodig omdat het nogal basic is. Ik zit als devver niet te wachten op het photoshop deel, maar een Analoge SLR fotograaf vindt dat nabewerkingsdeel misschien wel heel verfrissend. http://www.bythom.com/d70guide.htm keurig via paypal betaald en een week later in huis. Als je net als ik overstapt van een compact digicam naar een dSLR is dit boek een prima zelfstudie handleiding.
Dit topic is gesloten.