Nikon D70 en Nikkor 18-70/3.5-4.5 Deel 2

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 9.162 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:33
Ik heb de Sigma 70-200/2.8 HSM sinds kort in mijn bezit voor mn D70, echt een toplens. Heb 'm al uitgebreid getest op scherpte, en hij is nog goed scherp op f/2.8. Autofocus is razendsnel. Ik heb er nog niet echt hele mooie plaatjes mee geschoten, omdat het toch meer een lens is voor speciale doeleinden. Als ik wat tegenkom zal ik het zeker posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:42
Ik heb ook uitsluitend goede ervaringen met de Sigma 70-200 f/2.8 :P Ding schiet verekt scherpe plaatjes, is snel en doet het qua kleuren ook uitstekend. Overigens vind ik het in tegenstelling tot Sander-B niet een echt speciale doeleinden lens, je kan er behoorlijk wat mee doen :) Wat mij betreft een absolute must have bij de D70! (of natuurlijk de Nikor, maar die is wat duurder)

Hier bijvoorbeeld wat ik bedoel, zowel ver als dichtbij:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Abbadon/moam/vlot_vogel.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Abbadon/moam/demi.jpg

of er ergens tussenin:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Abbadon/moam/cameraman.jpg

Oh, en snel is 'ie ook. Deze scene was natuurlijk in een flits voorbij en zelf moest ik ook razendsnel bukken en schieten, maar toch focused hij vlot door alle bladeren heen:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Abbadon/moam/knaagdier.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door Abbadon op 20-10-2004 19:10 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadMotha
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

Abbadon schreef op 20 oktober 2004 @ 18:59:
Ik heb ook uitsluitend goede ervaringen met de Sigma 70-200 f/2.8 :P Ding schiet verekt scherpe plaatjes, is snel en doet het qua kleuren ook uitstekend. Overigens vind ik het in tegenstelling tot Sander-B niet een echt speciale doeleinden lens, je kan er behoorlijk wat mee doen :) Wat mij betreft een absolute must have bij de D70! (of natuurlijk de Nikor, maar die is wat duurder)

[afbeelding]

[afbeelding]

of er ergens tussenin:

[afbeelding]

Oh, en snel is 'ie ook. Deze scene was natuurlijk in een flits voorbij en zelf moest ik ook razendsnel bukken en schieten, maar toch focused hij vlot door alle bladeren heen:

[afbeelding]
verdomd leuke foto's met die lens, kan je ergens een fullres foto uploaden?
en is deze lens ook geschikt om mee te spotten? vogels vliegtuigen e.d.
ik weet dat de 70-300 APO hier wel geschikt voor is maar de kwaliteit is nogal bagger???

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42887

BadMotha schreef op 20 oktober 2004 @ 22:07:
[...]

verdomd leuke foto's met die lens, kan je ergens een fullres foto uploaden?
en is deze lens ook geschikt om mee te spotten? vogels vliegtuigen e.d.
ik weet dat de 70-300 APO hier wel geschikt voor is maar de kwaliteit is nogal bagger???
70-300 APO is niet de lens die ik had, maar volgens mij is dat precies dezelfde lens als de 70-300 Super Macro II, alleen dan met apochromatisch glas. Moraal van het verhaal, is dat het een erg goedkoop gebouwde lens is, ook qua techniek. Geen IF en interne zoom, wat de 70-200 2.8 HSM wel heeft. Ik heb in ieder geval geleerd dat je absoluut niet moet beknibbelen op de optiek.. Zeker als je van plan bent om bij Nikon te blijven, kan je beter meteen een goede set objectieven aanleggen, zodat je meteen weer verder kan met je nieuwe superdelux geavanceerde Nikon body die je over vijf jaar gaat aanschaffen.
Sander-B schreef op 19 oktober 2004 @ 10:30:
Ik bewerk al mijn foto's lichtjes na:
Verscherpen (Unsharp mask in Photoshop)
Kleuren inderdaad iets bijtrekken (Levels + contrast) in Photoshop.

Standaard vind ik de kleuren ook zeker niet verkeerd, maar de nabewerking geeft ze NET dat beetje extra. Ik zal zo even kijken of ik hier op mn werk nog een origineel heb liggen zodat je het verschil kan zien.
Heb je wel eens gedacht aan Custom Curves? Is de moeite van het proberen waard, en er zit geen risico aan verbonden als je in RAW fotografeert. (Zou je sowieso al moeten doen.)

Je kan dan de (zelfgedefinieerde) curves in plaats van achteraf in Capture of in Photoshop, al op voorhand in de camera laden zodat alle gemaakte foto's ze mee krijgen. Zal vandeweek even kijken of ik wat voorbeelden kan laten zien.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 42887 op 21-10-2004 04:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Abbadon schreef op 20 oktober 2004 @ 18:59:

[afbeelding]

[afbeelding]

of er ergens tussenin:

[afbeelding]

[afbeelding]
Heb je de foto's nog nabewerkt met photoshop? Zo ja wat heb je allemaal gedaan?

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 17:42
Ik heb alleen levels en unsharp mask gebruikt (allebei in érg kleine mate). Usharp is sowieso een aanrader wanneer je afbeeldingen verkleint, kun je namelijk de scherpte weer wat terughalen (welke altijd afneemt bij het verkleinen).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118161

Ik heb vandaag voor het eerst met mijn D70 in Raw-formaat geschoten, maar nou valt het me op dat die foto's veel fletser zijn dan de (basic-) JPG's. Weet iemand of dat zo hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agiessen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-03 00:06
Ja, dat hoort. Een RAW-bestand bevat het beeld zoals de sensor dat 'heeft gezien'. In tegenstelling tot JPG's worden daar geen bewerkingen op gedaan in de camera, zoals contrast en scherpte aanpassingen. Je zult je foto's moeten nabewerken op je PC, bijvoorbeeld met Photoshop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118161

photoshop (versie 8.0) kan ze niet openen :? Of moet ik ze dan met ACD-See overzetten naar jpg en dan met photshop openen en bewerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:29

Zoefff

❤ 

Je moet even de nieuwe RAW plugins van de website van Adobe downloaden :)

Zoefff in "Nikon D70 en Nikkor 18-70/3.5-4.5 Deel 2"

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Download eerst eens de NEF-plugin voor PS vanaf de Nikon (of Adobe) site Ingenius ;)

edit: * Remy punches Zoefff Afbeeldingslocatie: http://reemf.crewserver.com/smiley/bokser.gif :P

[ Voor 35% gewijzigd door Remy op 22-10-2004 12:14 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blijepeen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 11:00
Heeft iemand een idee waar het extra hoge prijsverschil vandaan komt voor de ML-L3 remote voor de D70.
Hier in NL kost hij vaak 24 euro terwijl hij in de states voor 16 dollar te krijgen is. d.m.v. een snelle google search.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Laatst online: 16-06 20:33
Ik vind het niet zo'n absurd hoog prijsverschil, dit soort verschillen heb je vaak tussen de verschillende landen.

Koop maar n's een D70 kit in de states, ben je ook een stuk goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
Cereal schreef op 24 oktober 2004 @ 22:04:
Ik vind het niet zo'n absurd hoog prijsverschil, dit soort verschillen heb je vaak tussen de verschillende landen.

Koop maar n's een D70 kit in de states, ben je ook een stuk goedkoper uit.
Veel electronica is in de States goedkoper. Camera's, computers, mp3 spelers...
In japan is de D70 zelfs 50% goedkoper als hiero!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Als je in Amerika iets koopt zit er dan ook maar 40 dagen garantie op. Boeit niet wat je koopt, al koop je een dure auto. Volgens de wet heb je 40 dagen garantie. Daarnaast staat de dollar natuurlijk erg gunstig en betaal je geen BTW.

Het valt dus allemaal wel mee met hoe goedkoop Amerika is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12-2011

miekd

dus.

Ik heb een probleem denk ik. Toen ik net m'n D70 aanzette zag ik dat als er op de center spot werd gefocussed er een lijntje uitloopt.. Dit ook bij de onderste
het ziet er dan zo uit.

Afbeeldingslocatie: http://kk9.chicago240.server4free.de/nikon_d70_vf.jpg

wat is hier aan de hand?

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:37
MLO2 schreef op 25 oktober 2004 @ 20:43:
Ik heb een probleem denk ik. Toen ik net m'n D70 aanzette zag ik dat als er op de center spot werd gefocussed er een lijntje uitloopt.. Dit ook bij de onderste
het ziet er dan zo uit.

[afbeelding]

wat is hier aan de hand?
Tja, en als je een ander focuspunt selecteerd, dan komt daar een lijntje uit.
Dat is om dat vakje aan te kunnen sturen.
Het staat overigens ook gewoon in de handleiding. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd

miekd

dus.

omg waarom heb ik dar eerder niet gezien :|

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Op DPReview heeft iemand genaamd D2X zijn D70 gekilled, de gek.
Well, it's dead. I killed it. No more photos for me for a while. Nikon repair gods please be quick!

My shutter finally died. After 3 months and 5 days and 119,457 photos. All I get now when I hit the shutter button now is a very quiet clicking noise - and the Err message. I looked inside my camera and the black shutter cloth is covering the CCD. I guess that means my shutter is dead?

I guess I can't complain too much. (But I was starting to think I might get as many photos out of my D70 as I did from some of my P&S digitals.)

But the good news is that those of you who take a "normal" number of photos can reasonably expect that your D70 should last for at least 100,000 photos before the shutter goes.

Now what I am going to do with myself now that I can't spend all my time taking pictures?
bijna 120.000 foto's in ruim 3 maanden is wel heel erg veel, men kan dus gerust zijn over de shutters van de D70, die zullen redelijk lang mee gaan :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ziek :o

Dat is dus 3 maanden lang bijna 1 foto per minuut :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-06 15:16

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Geez hehe.. is die gast verslaafd aan Burst mode of wat ? :D (Continuous shooting)

[ Voor 16% gewijzigd door Ken. op 26-10-2004 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 31-03 00:24

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

Dit aantal maakt me weer wat geruster. Volgens mij was er op het dpreview forum ook al iemand waar de sluiter het na +/- 40000 foto's opgaf. Dat was toch wel erg snel.

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

Wat is dat voor een gek? :X Als hij z'n foto's ooit wil bekijken moet hij NU gaan beginnen:
Elke dag 12 uur foto's kijken, gemiddeld 10 sec per foto, dan doet hij er bijna 2 jaar over!
Tegen die tijd heeft hij het toestel wel terug van de RMA! :o :P

Hij zal trouwens wel een erg grote homepage hebben! :+

Trouwens ik geloof er niet erg veel van!

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
Extra300s schreef op 26 oktober 2004 @ 20:37:
Wat is dat voor een gek? :X Als hij z'n foto's ooit wil bekijken moet hij NU gaan beginnen:
Elke dag 12 uur foto's kijken, gemiddeld 10 sec per foto, dan doet hij er bijna 2 jaar over!
Tegen die tijd heeft hij het toestel wel terug van de RMA! :o :P

Hij zal trouwens wel een erg grote homepage hebben! :+

Ik hoop dat het niet zo is idd. Mijn D70 moet nog een aantal jaren mee. Ik denk zelfs dat ik geen nieuwe camera meer ga kopen. De D70 is perfect voor mij en als ik meer zoom wil koop ik wel een mooiere lens. Als je 274 foto's maak per dag dan gaat ie net na een jaar dood als het echt maar 100000 shot mee gaat. Das balen. Valt ie net buiten de garantie.

[ Voor 8% gewijzigd door Alpha-sphere op 26-10-2004 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Smallblock schreef op 26 oktober 2004 @ 20:26:
Dit aantal maakt me weer wat geruster. Volgens mij was er op het dpreview forum ook al iemand waar de sluiter het na +/- 40000 foto's opgaf. Dat was toch wel erg snel.
40.000 is behoorlijk wat voor een dSLR-entrycam als de D70 :) Volgens mij was de shutter getest tot 30.000 of 50.000 cycles, in vergelijking met die van een Canon 1DII die tot 200.000 cycles moet halen. Een D2H moet tot 150.000 kunnen komen.

edit:
Die gast (D2X) heeft op pbase bijna 4GB aan ruimte voor z'n foto's. Kijk hier eens: http://www.pbase.com/billmcintyre dan krijg je een idee over de hele sloot foto's die die gast heeft gemaakt. Hier staan een paar van de betere gemaakt door hem.

edit2:
Alpha-sphere schreef op 26 oktober 2004 @ 20:45:
[...]

Ik hoop dat het niet zo is idd. Mijn D70 moet nog een aantal jaren mee. Ik denk zelfs dat ik geen nieuwe camera meer ga kopen. De D70 is perfect voor mij en als ik meer zoom wil koop ik wel een mooiere lens. Stel je voor dat ie echt maar 100.000 shots mee gaat. Kapt ie er ineens mee net na je garantie.
'maar' 100.000 shots. Weet je hoeveel dat is? Een aantal mensen op DPR hebben berekend dat met hun eigen vlotte tempo ze daar 15 jaar over doen, en dat is met zo'n 6500 shots per jaar oftewel ruim 500 per maand ;) Moet je flink schieten hoor, wil je dat halen :) En als hij er idd mee kapt net na je garantie: na zoveel shots is het vervangen van je shutter heus de moeite wel, en niet zo duur als je denkt.

[ Voor 60% gewijzigd door Remy op 26-10-2004 20:56 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

[...]

Ik hoop dat het niet zo is idd. Mijn D70 moet nog een aantal jaren mee. Ik denk zelfs dat ik geen nieuwe camera meer ga kopen. De D70 is perfect voor mij en als ik meer zoom wil koop ik wel een mooiere lens. Stel je voor dat ie echt maar 100.000 shots mee gaat. Kapt ie er ineens mee net na je garantie.
Op 4 april dit jaar de camera aangeschaft, ik schat dat ik rond de 3000 Foto's zit, dacht ik dat dit al VEEL was :P

Maak jij ook zoveel foto's dan?

Als ik zo een beetje uitreken kan ik nog wel een jaar of 15-20 vooruit, dus ik maak me geen zorgen! ;)

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd

miekd

dus.

[...]
Als je 274 foto's maak per dag dan gaat ie net na een jaar dood als het echt maar 100000 shot mee gaat. Das balen. Valt ie net buiten de garantie.
Daarom heb ik 3 jaar garantie :')

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:05
Voor diegene die nog op zoek zijn en niet via het internet willen kopen, vandaag (do 28 okt) advertentie in het AD:

NIKON D70 dubbel kit, camera met 28-80 en AF-G 70-300 lens voor 1199,--
Bij de firma FOKA te Rptterdam

Is volgens mij geen slechte prijs voor een normale winkel.

René

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Laatst online: 17-10-2024
De prijs is op zich wel ok. Helaas zijn de bijgeleverde objectieven de D70 niet waardig imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
Extra300s schreef op 26 oktober 2004 @ 20:53:
[...]

Op 4 april dit jaar de camera aangeschaft, ik schat dat ik rond de 3000 Foto's zit, dacht ik dat dit al VEEL was :P

Maak jij ook zoveel foto's dan?

Als ik zo een beetje uitreken kan ik nog wel een jaar of 15-20 vooruit, dus ik maak me geen zorgen! ;)
Ik heb mijn camera op 24 juli gekocht en ik heb er nu ongeveer 1600 foto's mee gemaakt. Als ik 5000 foto's per jaar maak dan zit ik op de 20 jaar.
Dacide schreef op 28 oktober 2004 @ 12:01:
De prijs is op zich wel ok. Helaas zijn de bijgeleverde objectieven de D70 niet waardig imo.
Idd

[ Voor 19% gewijzigd door Alpha-sphere op 28-10-2004 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Dacide schreef op 28 oktober 2004 @ 12:01:
Tja dan heb je dus een goede body met minderwaardige lenzen, dus zonde van je geld? Voor het zelfde geld koop je op internet inderdaad de D70 met 18-70 lens die hier wel een stuk beter wordt aangeschreven. Maar ja ik wilde niemand deze advertentie onthouden.

René (die hem nog (steeds) niet gekocht heeft, maar het gaat echt gebeuren)

[ Voor 8% gewijzigd door chippie777 op 28-10-2004 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Dat je de advertentie hier toont is een goed idee.
Mijn bericht was dan ook geen aanval op die advertentie.

Ik vind het persoonlijk zonde van het geld, MAAR als op dit moment de techniek van de camera meer prioriteit heeft dan de lenzen. Dan is het een goede koop.

Zo kan je op je gemak de camera leren kennen dmv 2 objectieven welke ieder een andere manier van fotograferen benodigd. Prima leerschool idd. ZO kan je na een tijdje als het budget het toelaat uitkijken naar een ander beter/bruikbaar objectief. Op dat moment heb je waarschijnlijk ook de kennis en ervaring voor het aanschaffen van een andere lens.

Aan de andere kan kan je natuurlijk ook direct beginnen met de 18-70 kitlens voor een paar honder euro meer. Dan heb je een lens welke toch echt niet slecht presteerd.

just my 2 cents

Tony

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock

smallblock

MLO2 schreef op 27 oktober 2004 @ 00:43:
[...]

Daarom heb ik 3 jaar garantie :')
Zal niet lukken, dit valt volgens Nikon onder de normale "wear & tear"

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat het hier om een soort uitgebreide garantie/ verzekering valt. Die maken dergelijke zaken vast wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Dacide schreef op 28 oktober 2004 @ 15:44:
Dat je de advertentie hier toont is een goed idee.
Mijn bericht was dan ook geen aanval op die advertentie.
<KNIP>
Aan de andere kan kan je natuurlijk ook direct beginnen met de 18-70 kitlens voor een paar honder euro meer. Dan heb je een lens welke toch echt niet slecht presteerd.

just my 2 cents

Tony
Ben het helemaal met je eens, ik wil zelf dan ook de d70 met de 18-70 maar hik nog steeds tegen het bedrag aan. Maar komen gaat ie echt alleen wanneer? Waarschijnlijk als het budget het toelaat (13e maand, vakantie geld of zo iets)

René

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
chippie777 schreef op 29 oktober 2004 @ 14:15:
[...]

Ben het helemaal met je eens, ik wil zelf dan ook de d70 met de 18-70 maar hik nog steeds tegen het bedrag aan. Maar komen gaat ie echt alleen wanneer? Waarschijnlijk als het budget het toelaat (13e maand, vakantie geld of zo iets)

René
Ik ken het hele probleem. Ik heb inmiddels de D70 ook nog niet aangeschaft. Als ik de 18-70 kit neem samen met een statief/memorycard/tas/filter etc, dan kom ik rond de 1700 euro uit . Daar boven komt dan nog eens de verzekering van +/- 100 euro per jaar. En ga zo maar door.....

Aangezien ik zowiso wacht op de eventuele prijsdalingen in de decembermaand, ben ik erover aan het denken om een stapje hoger te gaan. Iets in de richting van de canon 20d, of de pentax *ist D. Lijken me ook hele mooie toestellen welke nog degelijker in elkaar zitten.

Maar dan moeten deze toestellen wel nog wat in prijs gaan zakken en het liefst niet op de langere termijn. Als het te lang duurt ga ik gewoon voor de D70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een prijsdaling in december hoef je niet te verwachten, tenzij die al is aangekondigd. Als er prijsdalingen komen, verwacht ik ze pas na de feestdagen en niet ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Anoniem: 22659 schreef op 29 oktober 2004 @ 15:22:
Een prijsdaling in december hoef je niet te verwachten, tenzij die al is aangekondigd. Als er prijsdalingen komen, verwacht ik ze pas na de feestdagen en niet ervoor.
Prijsdalingen vanuit nikon worden inderdaad wel aangekondigd, maar misschien gaan de winkels/webshop nog wel in prijs omlaag. Op tweakers de d70 18-70 kit gevonden voor 1099,-- dat is al een behoorlijke daling. Ik heb nog even geduld, maar niet te lang, want ik wil gewoon weer mooie foto's maken.

René

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Ik ben er steeds meer aan het denken om een camera in een ietwat hoger segment te kopen en dan via internet. Dit ipv het oorspronkelijke idee, het kopen van een d70 + accesoires bij foto-rembrandt te maastricht.
Deze winkel heeft mij zeer goed geadviseert en tevens genoeg tijd in mij gestoken.

Bij deze winkel kost de d70kit 1400euro. plus benodigdheden zit ik minimaal op 1700 euro.

Als ik kijk wat ik op internet voor een camera kan krijgen voor 1400 euro dan gaan mijn ogen toch een stukje verder open. (denk aan een Penta *ist D of een canon 20D oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Altijd eerst langs die fotozaak gaan en je dillema uitleggen. Waarschijnlijk vinden zij het ook zonde als die tijd in jou is gestoken en ze krijgen er niks voor terug. Dan zakken ze misschien wat in de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Anoniem: 22659 schreef op 29 oktober 2004 @ 19:51:
Altijd eerst langs die fotozaak gaan en je dillema uitleggen. Waarschijnlijk vinden zij het ook zonde als die tijd in jou is gestoken en ze krijgen er niks voor terug. Dan zakken ze misschien wat in de prijs.
Even de situatie uitleggen is het minste dat ik kan doen.

Het is gewoon lullig. Ik hecht namelijk veel waarde aan eerlijke service. Dat mag dan best wat meer kosten.

Maar nu betrap ik mezelf erop dat zo'n E-shop helemaal zo dom nog niet is.

De vraag is dan: Hoeveel is een persoonlijke "relatie" tot de winkel waard in euro's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geef ze daarom de mogelijkheid om een tegenbod te doen. Weet jij veel met wat voor voorstel ze komen? Een prijs van 1299,- moeten ze sowieso kunnen halen, maar leg uit dat je goed bent geholpen en dat je graag bij hen wilt kopen, maar dat je op dit moment het prijsverschil te groot vindt. Dat is ook eerlijk tov hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-06 21:24
Aan diegenen die een prijsdaling in SLRs zouden aangrijpen om in plaats van een D70 naar een krachtiger toestel zoals de 20D te gaan: koop toch die D70 en spendeer het resterende geld aan lenzen. Die zijn minstens even belangrijk als de camera. Een D70 met 18-70 en een aardige tele erbij is nog altijd beter dan een 20D met dat lullige kitlensje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
Uitgaansfoto's van vanavond met mn D70 + Nikkor 50mm f/1.8:

Afbeeldingslocatie: http://www.sandersfotosite.nl/foto/vrijdag2004-10-29/olaf-gokkast.jpg

http://www.sandersfotosite.nl/foto/vrijdag2004-10-29/

Ik vind ze nog best goed gelukt, de meeste heb ik geschoten op f/1.8 & 1/10e seconde sluitertijd op ISO1600. Heb ik nou zo'n vaste hand of ligt het aan mij? Volgens die vage gouden regel (sluitertijd = minimaal effectieve focal length, dus bij een 200mm minimaal 1/300 (200x1.5 (cropfactor!)=300)) zou ik rond 1/80e moeten zitten voor scherpe hand-held shots. Ik heb weinig shots over moeten doen omdat ze onscherp waren, had ik niet verwacht (dit was de eerste keer partypics schieten met mn 50/1.8).

Alle foto's zijn eerst door Noiseware heengehaald om de ruis eruit te krijgen, daarna in Photoshop wat gespeeld met het contrast en de levels, en als laatste ook nog verscherpt. Verder geen knip-en-plak werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Koekoeksclocker schreef op 29 oktober 2004 @ 23:42:
Aan diegenen die een prijsdaling in SLRs zouden aangrijpen om in plaats van een D70 naar een krachtiger toestel zoals de 20D te gaan: koop toch die D70 en spendeer het resterende geld aan lenzen. Die zijn minstens even belangrijk als de camera. Een D70 met 18-70 en een aardige tele erbij is nog altijd beter dan een 20D met dat lullige kitlensje.
Ja natuurlijk heb je gelijk hierin. Maar je weet hoe het gaat als je de kans hebt om een iets beter apparaat te kopen voor het zelfde geld. (net kleine kinderen 8)

Maar ik moet wel zeggen dat de D70 een echte "prosumer" camera is. Kijk bv eens naar de behuizing. Als de cam echt goed is dan heeft ie wel een sterke alu of magnesium legering body. (beetje kort door de bocht ja :P )

Ik ben op dit moment enorm sterk aan het twijfelen. Dit komt allemaal door dit forum ;)

Mijn mogelijkheden zal ik eens uittypen. LET OP: alleen de body gaat het hier om. ik heb namelijk nog niet alle kitlenzen met elkaar vergeleken. De getallen tussen de haakjes is de gemiddelde min-max prijs.

*Nikon D70 ( 900-1100)
*Pentax *ist D (1400-1600)
*Canon EOS 20D (1400-1600)
*Canon EOS 10D (1150-1800 !!! )
*Konica Minolta Dynax 7D (1350-1600)

Zitten hier zowiso echte uitschieters tussen (negatief dan wel positief)?

Ik wil mijn camera in elk geval binnen +/- 2 maanden kopen. Het liefst echter voor de kerst.
Bijna alle mogelijkheden staan nog open.
Ik ga vanavond in elk geval voor mezelf een vergelijkingstabel maken van deze 5 camera's.
edit:

Sorry, dit is het verkeerde topic.
Ik doelde op deze link

[ Voor 22% gewijzigd door Dacide op 30-10-2004 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Sander-B schreef op 30 oktober 2004 @ 03:03:

[afbeelding]

Ik vind ze nog best goed gelukt, de meeste heb ik geschoten op f/1.8 & 1/10e seconde sluitertijd op ISO1600. Heb ik nou zo'n vaste hand of ligt het aan mij? Volgens die vage gouden regel (sluitertijd = minimaal effectieve focal length, dus bij een 200mm minimaal 1/300 (200x1.5 (cropfactor!)=300)) zou ik rond 1/80e moeten zitten voor scherpe hand-held shots. Ik heb weinig shots over moeten doen omdat ze onscherp waren, had ik niet verwacht (dit was de eerste keer partypics schieten met mn 50/1.8).

Alle foto's zijn eerst door Noiseware heengehaald om de ruis eruit te krijgen, daarna in Photoshop wat gespeeld met het contrast en de levels, en als laatste ook nog verscherpt. Verder geen knip-en-plak werk.
Wow!

Dat zijn geen verkeerde foto's zeg. Stuk voor stuk lekker scherp, en je ziet er niets van dat je op ISO1600 hebt geschoten. Ik ga mn cam binnenkort ook maar eens meenemen om wat fototjes te maken. Heb ook een 50mm 1.8, dus ben benieuwd of ik hetzelfde resultaat kan behalen :)

Heb je geflitst met een externe flitser, of de standaardflitser?

[ Voor 4% gewijzigd door Zoefff op 30-10-2004 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock

smallblock

Lamaar

[ Voor 97% gewijzigd door smallblock op 02-11-2004 23:07 . Reden: Verwijderd ivm onzin ]

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Vandaag mijn D70 en Sigma 18-125mm F/3.5~5.6 even buiten een live-test gegeven. Een paar voorbeelden:

18mm:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/landschap.jpg

125mm:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/meuhh2.jpg

Best aardige shots zo, al heb ik de cam pas een paar dagen :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Smallblock schreef op 30 oktober 2004 @ 18:51:
Je had aan de sluitertijd kunnen zien dat er niet geflitst is. Aan de foto's zelf ook btw.
Ik zie anders een hoop foto's met twinkelende oogjes, en ook een aantal met rode ogen. Lijkt dus wel op een flits ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
Bijna alle foto's zijn geflitst met de standaardflitser. Alleen die foto die ik heb meegepost, en de autofoto's zijn zonder flits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock

smallblock

Sander-B schreef op 30 oktober 2004 @ 22:59:
Bijna alle foto's zijn geflitst met de standaardflitser. Alleen die foto die ik heb meegepost, en de autofoto's zijn zonder flits.
Mijn fout, ik keek alleen naar de foto op GOT 8)7

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
Daarom zeg je zeker ook "Aan de foto's zelf ook btw." Foto's = meervoud :P

Naja boeiuh, ik probeerde zo te flitsen dat je het zo min mogelijk zag, en blijkbaar is dat dus redelijk gelukt! (Flitser op -0.7ev)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-06 15:30
Inderdaad, zeer geslaagd die foto's. Het is niet "mijn" soort fotografie, maar je bent er goed in geslaagd om hele lelijke uitgebeten plekken van de flits te voorkomen.
[...]
[...]
Dit komt doordat je de meeste foto's ingeflitst hebt. Hierdoor is de belichtingstijd van het onderwerp voor het grootste gedeelte gelijk aan de duur van de flits, zo'n 1/50.000e seconde oid. Het onderwerp heeft dus geen "tijd" om bewogen te worden, en je achtergrond is met een f1,8 toch al onscherp, dus je houd een mooie foto over.
Als het onderwerp tijdens de belichting toch nog veel beweegt, krijg je iets zoals in deze foto: http://www.sandersfotosit...ag2004-10-29/flipmaf1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Laatst online: 16-06 17:39

Beaves

Usque ad Finem

Remy schreef op 30 oktober 2004 @ 18:58:
Vandaag mijn D70 en Sigma 18-125mm F/3.5~5.6 even buiten een live-test gegeven. Een paar voorbeelden:

18mm:
[afbeelding]

125mm:
[afbeelding]

Heerlijke kleuren, maar de 2de is nogal onscherp (of kijk ik onscherp? :P)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pepernoot schreef op 02 november 2004 @ 16:02:

Dit komt doordat je de meeste foto's ingeflitst hebt. Hierdoor is de belichtingstijd van het onderwerp voor het grootste gedeelte gelijk aan de duur van de flits, zo'n 1/50.000e seconde oid. Het onderwerp heeft dus geen "tijd" om bewogen te worden, en je achtergrond is met een f1,8 toch al onscherp, dus je houd een mooie foto over.
Als het onderwerp tijdens de belichting toch nog veel beweegt, krijg je iets zoals in deze foto: http://www.sandersfotosit...ag2004-10-29/flipmaf1.jpg
Ugh, die foto.... BTW je hebt een behoorlijk rappe sluiter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116136

Remy schreef op 30 oktober 2004 @ 18:58:

18mm:
[afbeelding]

125mm:
[afbeelding]

tandjes remy, die kleuren van de eerste zijn moooooi :9~ maar de 2e is idd erg onscherp of ik heb een oogafwijking (net als Beaves)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Beaves schreef op 02 november 2004 @ 16:10:
[...]

Heerlijke kleuren, maar de 2de is nogal onscherp (of kijk ik onscherp? :P)
Anoniem: 116136 schreef op 02 november 2004 @ 18:35:
[...]

tandjes remy, die kleuren van de eerste zijn moooooi :9~ maar de 2e is idd erg onscherp of ik heb een oogafwijking (net als Beaves)
Met die 2e was hij een beetje out-of-focus denk ik ja :) Ik heb er btw nog 2:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/meuhh.jpg

:+

En deze:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/meuhh3.jpg

Niet slecht voor 2 dagen in bezit en geen uitgebreide SLR-voorkennis :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Damn.. die zien er gelijk een stuk beter uit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Die waren anders op zelfde moment/locatie als de andere 2 gemaakt ;) Maarja, moet de cam nog gewoon leren kennen: het is niet ff een point & shoot die je in handen hebt. Dat kan wel, op de auto-stand, maar da's eeuwig zonde van zo'n mooie snelle cam als de D70 :9

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock

smallblock

Sander-B schreef op 30 oktober 2004 @ 23:50:
Daarom zeg je zeker ook "Aan de foto's zelf ook btw." Foto's = meervoud :P

Naja boeiuh, ik probeerde zo te flitsen dat je het zo min mogelijk zag, en blijkbaar is dat dus redelijk gelukt! (Flitser op -0.7ev)
8)7

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hmm remy, die kleuren zijn echt zalig, iets totaal anders want meestal vind ik de d70 plaatjes een beetje vlets, die eerste op 18mm lijkt zelfs wel pola-filtered.. is het gewoon een mega-lens die iedereen zwaar onderschat, of toch een pola, of.. whats the secret? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 16:29

Acid_Burn

uhuh

je bedoelt flets

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Anoniem: 116136 schreef op 02 november 2004 @ 23:45:
hmm remy, die kleuren zijn echt zalig, iets totaal anders want meestal vind ik de d70 plaatjes een beetje vlets, die eerste op 18mm lijkt zelfs wel pola-filtered.. is het gewoon een mega-lens die iedereen zwaar onderschat, of toch een pola, of.. whats the secret? :P
Nou, ik heb echt serieus -niks- bewerkt, ten eerste: alleen resize en beetje croppen voor het web van 3000px naar 1024 :) Er zit verder geen pola-filter op, alleen een normale Hoya UV-filter. Instellingen op m'n D70 waren op dat moment vrij standaard: geschoten op manual, ISO 200 volgens mij, normale curves en sharpening. The secret is volgens mij dat de lens toch een hele goeie is, zelfs vergeleken met een paar luxere lenzen van Nikkor ;)

Natuurlijk heeft het de lens z'n minpunten zoals vignetting in de hoeken bij sommige mm's, maar dat mag de pret niet drukken: de kleuren en scherpte die er -nu al- uitkomen zijn zoals je zegt heerlijk, en beloven wat voor als ik over hopelijk niet al te lange tijd de cam echt goed doorheb ;) :9

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hmm klinkt goed, bedankt voor de info
/me G@pster ziet nu toch de sigma 18-125 als mooie startlens voor zn dslr (die ooit toch echt gaat komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Remy schreef op 02 november 2004 @ 22:23:
Die waren anders op zelfde moment/locatie als de andere 2 gemaakt ;)
Dat snap ik :)
Ik bedoelde dat de juiste focus gelijk een wereld van verschil maakt.
Ik zat me bij die eerste volle zoom foto nl. al af te vragen of het nou aan de lens lag.
Gelukkig niet dus :)

Die kan dus op m’n overwegingslijst ! (eerst de D70 nog eind deze maand *fingers crossed*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 18:06
heeft iemand hier interesse in de cheatsheet voor deze camera ? ik wil er 1 bestellen maar als iemand anders 'm ook wilt kunnen we evt gezamelijk bestellen. ik heb een cc dus dat zit wel goed.

hier wilde ik bestellen : http://www.photocheatshee...spx?n=D70%20Digital%20SLR

een cheatsheet is dus een gelamineerd vel met alle functies van de camera kort uitgelegt. ideaal voor in het veld dus. ze kosten 8 dollar p/s (normaal 10, maar bij 2 of meer krijg je 20% korting) dit is excl. verzendkosten van 2 euro :D

ze zijn er ook van andere digicams ;)

[ Voor 34% gewijzigd door wibblemoo op 09-11-2004 22:03 ]

• Zoefff

Zoefff

❤ 

[afbeelding]

Ik heb gister ook even een serie foto's gemaakt met slecht licht, en ik moet zeggen dat het nog best lastig is. Op het schermpje ziet alles er scherp uit, maar thuis is er toch het een en ander wat vaagjes geworden :P

Alles geschoten met 50/1.8, op ISO1600. Moet zeggen dat me dat erg meeviel, soms zie ik wel wat ruis, maar het is echt belachelijk weinig :)

Over het algemeen heb ik geprobeerd de foto's zonder flits te maken, maar soms is het daar gewoon echt te donker van. Maar zodra ik ga flitsen worden hoofden zo snel glimmend, en vind ik de kleuren ook veel minder warm. En dat is vrijwel niet te voorkomen, ook niet met een andere witbalans. Hoe heb jij dat precies gedaan Sander-B?

Anoniem: 128377

Soms zie je een lucht en denk je van ja, snel... vorige week maandagavond was zo'n avond. Genomen met een D70 lens nikon 70-300 G Eerste is origineel, tweede is gedramatiseerd met photoshop, layer copy overlay en gaussian blur.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/44949/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/44950/full.jpg

• Alpha-sphere
Anoniem: 128377 schreef op 11 november 2004 @ 10:05:
Soms zie je een lucht en denk je van ja, snel... vorige week maandagavond was zo'n avond. Genomen met een D70 lens nikon 70-300 G Eerste is origineel, tweede is gedramatiseerd met photoshop, layer copy overlay en gaussian blur.

[afbeelding]

[afbeelding]
vind de eerste toch wel mooier :)

• Wuursj
  • Laatst online: 16:37

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb even een kort vraagje waar me dit topic wel een goede plaats voor lijkt.

Mijn vader wil al langer de D70 aanschaffen (analoge Nikon gek, heft diverse body's en vooral lenzen die hij ook op de D70 kan gebruiken) maar had er geen geld voor. Zeker nadat hij een dagje de camera heeft mogen lenen van het office center (zie hier en hier wat voorbeeldjes met zijn 35-135 lens en hoge compressie nadat ie de cam 5 minuten had, de office center kit lens (28-80) heeft ie in de verpakking gelaten).

Nu had ik zijn HP Photosmart 850 geleend en daarvan heeft het display het hier in Zuid-Afrika begeven en is terug gestuurd via Nederland naar het Officenter. Nu komt er van het officenter bericht dat hij bij UPS is kwijt geraakt en dat we het geld terug krijgen. Dat samen met een flinke korting op de D70 daar maakt dit wel een goede kans om de D70 te gaan kopen. Dat zou dus betekenen dat deze naar mij toe wordt opgestuurd, ik verblijf nog een aantal maanden in Zuid-Afrika en wil wel mijn belevenissen hier op een mooie manier vastleggen.

Nu dan eindelijk te werkelijke vraag:
kan hij het beste de camera opsturen met de 28-80 lens waarover ik in dit topic weinig positiefs lees of heb ik veel meer aan de glazen/stalen 35-135 lens? Helaas heb ik niet meer specificaties over deze lens, wel dat hij me altijd goed is bevallen op analoge body's. Ik kan helaas hem niet uitgebreid testen, de 28-80 lens is ook door mijn vader niet uitgeprobeerd. En beide opsturen is niet echt een optie vanwege de hoge prijzen van versturen. Dat pleit sowieso een beetje voor de kit lens omdat deze toch een stuk lichter is en handiger bij beschadigingen onderweg. Maar als de 28-80 zo veel minder is kies ik toch voor de 35-135.
Ik heb zelf weining info om te kiezen, de 35-135 lens vind ik de fijnste lens die mijn vader heeft op analoge toestellen waar ik heel wat mee gespeeld heb, een D70 heb ik nog niet in mijn handen gehad...

[ Voor 197% gewijzigd door Wuursj op 11-11-2004 12:31 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Vraag: waarom gaat klutter voor de 18-70?

Met een 35-135 lens mis je een hele hoop groothoek. Met een 28-80 mis je nog steeds een hoop en pas bij de kitlens 18-70 krijg je een fatsoenlijke groothoek. Verder heb ik persoonlijk een hekel aan het vaak verwisselen van lenzen en zou ik dus, zonder op kwaliteit te letten, voor de all-round 18-70 lens gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 128377 op 11-11-2004 12:19 . Reden: door verwijderde post om op te reageren ]

• Zoefff

Zoefff

❤ 

@ Wuursj, je bent er waarschijnlijk zelf al wel achter dat die 28-80 niet zo veel soeps is. Natuurlijk is het een leuke lens, maar vergeleken bij de 18-70 is het gewoon drie keer nix. Ik weet niet precies hoe die 35-135 lens is (diafragma?), maar ik denk dat die van een hogere kwaliteit is dan de 28-80, dus als je tussen die twee moet kiezen, zou ik voor de laatste gaan.

Ik snap echter niet waarom je niet gewoon de kitlens (18-70) neemt? Vergeet niet dat die 35-135 van je pa een 53-203 word. Dat is leuk voor tele en portret, maar je hebt niets meer aan groothoek over.

Waarschijnlijk is het heel persoonlijk waar je het liefste mee fotografeert, maar ik merk aan mezelf dat ik véél meer foto's in het 28-50 bereik maak dan in 50+.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ja voor die groothoek was ik zelf ook al bang, zeker ik hier nogal wat landschappen wil vastleggen. Voor een olifant onder een boom is die 35-135 wel wel goed maar dat zal idd minder voorkomen. Die 18-70 lens lijkt mij ook de beste oplossing maar die krijgt mijn vader dus niet in de aanbieding, office center moet vast ook die 28-80 kwijt ofzo want de korting is echt aanzienlijk te noemen. De camera met 18-70 ergens anders kopen is geen optie uit financiele redenen dus eigenlijk is het kiezen uit 2 kwaden wat op zich weer zonde van de camera is maar een gepastere lens zoeken is iets voor als ik weer terug in NL ben. Ook financieel gezien. Iemand een idee wat de 18-70 los kost?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Truste me, voor landschappen wil je de 18 mm zeker hebben. Je kunt ook denken aan http://www.sigma-photo.com/html/pages/18_125_DC.htm de 18-125 van sigma. [url=//www.kamera-express.nl/shop.asp?shop=ANALOOG&categorie=9&merk=32]289 euro[/url] Een olifant krijg je er met 135 close-up een leeuw niet meer. :) De nikon dx lens is 339 euro.

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Wuursj schreef op 11 november 2004 @ 12:45:
Ja voor die groothoek was ik zelf ook al bang, zeker ik hier nogal wat landschappen wil vastleggen. Voor een olifant onder een boom is die 35-135 wel wel goed maar dat zal idd minder voorkomen. Die 18-70 lens lijkt mij ook de beste oplossing maar die krijgt mijn vader dus niet in de aanbieding, office center moet vast ook die 28-80 kwijt ofzo want de korting is echt aanzienlijk te noemen. De camera met 18-70 ergens anders kopen is geen optie uit financiele redenen dus eigenlijk is het kiezen uit 2 kwaden wat op zich weer zonde van de camera is maar een gepastere lens zoeken is iets voor als ik weer terug in NL ben. Ook financieel gezien. Iemand een idee wat de 18-70 los kost?
Die kost rond de 350 Euro.
Maar hij wordt ook regelmatig tweedehands aangeboden, omdat de kopers tóch graag de duurdere F 2.8 willen kopen. (rond de 1450 Euro)
Tweedehands zal de prijs rond de 250 tot 300Euro liggen, en dan koop je MEESTAL een weing gebruikte en vaak ook een bijna nieuwe lens.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Dan is het goedkoper om nu deze aanbieding te pakken en dan die 18-70 lens los te kopen, al dan niet tweedehands. Maar dan zal ik de komende maanden dus met die 28-80 lens moeten behelpen hier. Niet optimaal maar beter dan niets of een Photosmart 850 denk ik :)

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Zoefff schreef op 11 november 2004 @ 12:37:
@ Wuursj, je bent er waarschijnlijk zelf al wel achter dat die 28-80 niet zo veel soeps is. Natuurlijk is het een leuke lens, maar vergeleken bij de 18-70 is het gewoon drie keer nix. Ik weet niet precies hoe die 35-135 lens is (diafragma?), maar ik denk dat die van een hogere kwaliteit is dan de 28-80, dus als je tussen die twee moet kiezen, zou ik voor de laatste gaan.

Ik snap echter niet waarom je niet gewoon de kitlens (18-70) neemt? Vergeet niet dat die 35-135 van je pa een 53-203 word. Dat is leuk voor tele en portret, maar je hebt niets meer aan groothoek over.

Waarschijnlijk is het heel persoonlijk waar je het liefste mee fotografeert, maar ik merk aan mezelf dat ik véél meer foto's in het 28-50 bereik maak dan in 50+.
Het diafragma is f3.5-5.5 3.5 is iig zeker 5.5 is een schatting, maar okay de 18-70 wijkt daar niet veel vanaf, maakt wel haarscherpe foto's NET als die 35-135mm.

Ik ben bang dat hij veel zoom te kort komt als je in Afrika wil fotograferen vooral wat de dierenfotografie betreft. Landschappen op 50mm tja het gaat wel hoor, (daar bedoe ik de 35 x 1,5 = 52,5 mm afgerond 50 mm)
Is toch wel geschikt voor allround fotografie die lens.
Maar dat moet je zelf weten, IK zou iig fijn de 35-135 gebruiken.

TIP: neem een statief mee, en maak dan landschapfoto's die je horizontaal laat overlappen met zo'n 50% van links naar rechts is het makkelijkste, schakel wel de automatische belichting uit.
Als je thuis komt plak je de foto's aan elkaar en je hebt een geweldige mooie panorama foto. Let erop dat de horizon precies de zelfde hoogte hou, dit om het verlies bij het "plakken" zo veel mogelijk te beperken.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Wuursj schreef op 11 november 2004 @ 13:09:
Dan is het goedkoper om nu deze aanbieding te pakken en dan die 18-70 lens los te kopen, al dan niet tweedehands. Maar dan zal ik de komende maanden dus met die 28-80 lens moeten behelpen hier. Niet optimaal maar beter dan niets of een Photosmart 850 denk ik :)
Wat voor bedrag moet je neerleggen voor de D70 icm 28-80 dan? Want icm de 17-80 is hij tegenwoordig ook voor vrij aantrekkelijke prijzen te krijgen :)

Anoniem: 30648

Ik lees dit topic eens door en het valt me op dat iedereen zo doordraaft over zoom.
wat heb je eigenlijk aan een zoom van 300 en meer, wanneer gebruik je die in godsnaam?
Zoom wordt heel erg overgewaardeerd als je het mij vraagt................je hebt veel meer aan een goede 70-200 lens in combinatie met een 18-70, meer gebruik je meestal toch niet, 200 mm is al veel.
Ik betaal liever iets meer voor deze combinatie dan dat ik mijn geld ga investeren aan een 300 lens.

Zo... foto's met drie verschillende lenzen op diverse lengtes,
De Sigma 70-210 apo f2.8 klik
De Nikon D70 kitlens 18-70
De Nikon 300 G 70-300

18-300 met 3 lenzen
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/44968/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/44967/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/44966/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/44965/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/44964/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/44963/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/44962/thumb.jpg

Die 70-210 is een lens waarvan je denkt: zo ik heb iets lekkers in mijn handen. Je houdt de camera veel stiller door de zwaarte van de lens.
De 70-300 voelt aan als een plastic prul. Maar je betaalt er dan ook maar 130 euro voor.
Voordeel van de f2.8 lens is dat je niet zo snel naar een statief hoeft te grijpen, heb ik een hekel aan. Wat mij betreft fotograferend onderbrekend gedrag om zo'ding uit te rollen. Met minder lichsterkte hou je een langere sluitertijd.
De Kitlens hadden ze wat mij betreft nog wat meer groothoek mogen geven. Op 70mm fotografeer ik niet veel.

Bamboe:

Stel je ziet dit op 70mm:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/44970/full.jpg

Dan is zelfs 300mm te weinig:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/44969/full.jpg

Maar je hebt wel gelijk. Ik had een 70-210 f2.8 en een el cheapo 70-300 bij me en als ik zoom wilde hebben (portret of dier) gebruikte ik altijd de 2.8 lens. Als ik nu zou mogen kiezen had ik die 130 euro als druppel op een gloeiende plaat opzij gelegd voor een 70-400 VR lens. Lichtsterkte vind ik belangrijker dan lengte.

De onderste plaat is op f2.8 1/1250 op 210mm genomen en bij biologie hebben we allemaal gehad dat vleermuizen bij het avondgloren uitvliegen. De 2.8 wil je dan hebben.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/44972/full.jpg

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb net nog eens met pa gemailt en ik kan toch zijn zeer goede 28-85 mee krijgen. Dus dat wordt het die denk ik, niet de blijkbaar slechte 28-80. Als het kan stuurt hij ook de 35-135 op maar dat ligt aan de kosten en of hij denkt nog een lens nodig te hebben de komende maanden. En mocht ik toch de groothoek van 18-70 missen koop ik die wel als ik terug ben of iets dergelijks. Op zich moet het met die 28-85 ook wel lukken.
ALS het doorgaat, van de week gaan ze nog even de verloren HP camera tracen bij UPS en als ie gevonden wordt gaat het hele feest niet door ;(
Zoefff schreef op 11 november 2004 @ 13:18:
[...]

Wat voor bedrag moet je neerleggen voor de D70 icm 28-80 dan? Want icm de 17-80 is hij tegenwoordig ook voor vrij aantrekkelijke prijzen te krijgen :)
Weinig, naast die verloren HP van iets minder dan 400 euro moet pa nog rond de 250 bijleggen en misschien nog de btw, dat is nog niet duidelijk. Leuke aanbieding dacht ik zo. Ze hebben alleen de kit, anders had pa wel de losse body genomen.

• Sander-B
Zoefff schreef op 11 november 2004 @ 08:21:
[...]

Ik heb gister ook even een serie foto's gemaakt met slecht licht, en ik moet zeggen dat het nog best lastig is. Op het schermpje ziet alles er scherp uit, maar thuis is er toch het een en ander wat vaagjes geworden :P

Alles geschoten met 50/1.8, op ISO1600. Moet zeggen dat me dat erg meeviel, soms zie ik wel wat ruis, maar het is echt belachelijk weinig :)

Over het algemeen heb ik geprobeerd de foto's zonder flits te maken, maar soms is het daar gewoon echt te donker van. Maar zodra ik ga flitsen worden hoofden zo snel glimmend, en vind ik de kleuren ook veel minder warm. En dat is vrijwel niet te voorkomen, ook niet met een andere witbalans. Hoe heb jij dat precies gedaan Sander-B?
Ik heb mn shots gemaakt op manual mode, met automatische witbalans. Diafragma op 1.8, ISO 1600, sluitertijd tussen de 1/8e en 1/50e seconde.
Flitscompensatie heb ik op -0.7 of -1 gezet, zodat de flits niet zo opvalt. En natuurlijk een beetje afstand houden (moet wel met 50mm), zodat de flits de boel niet overbelicht.
Verder heb ik weinig bijzonders ingesteld volgens mij... Was de 1e keer dat ik mn 50mm/1.8 meenam met uitgaan, dus zal wel geluk hebben gehad :P

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Anoniem: 30648 schreef op 11 november 2004 @ 13:48:
Ik lees dit topic eens door en het valt me op dat iedereen zo doordraaft over zoom.
wat heb je eigenlijk aan een zoom van 300 en meer, wanneer gebruik je die in godsnaam?
Zoom wordt heel erg overgewaardeerd als je het mij vraagt................je hebt veel meer aan een goede 70-200 lens in combinatie met een 18-70, meer gebruik je meestal toch niet, 200 mm is al veel.
Ik betaal liever iets meer voor deze combinatie dan dat ik mijn geld ga investeren aan een 300 lens.
Ik had een HP Photosmart 850 met 8x optische zoom (37-300 mm volgens de site) en had hem hier heel wat keren op 300 staan. Het is ook maar wat je zelf prettig vind, op de analoge nikon had ik ook meer de 35-135 zitten dan de 28-80. Ik vertek morgen naar een weekendje Kruger park en heb zelf dus geen camera hier, wel een Canon G5 van een vriend (ook niet misselijk) maar denk dat de 3x zoom te kort gaat schieten.

als je zelfs 300mm teveel vind, en je denk idd veel van die platen te gaan maken zoals je liet zien (dat hert of whatever).. koop dan de 18-70 kit voor allround/groothoek, en een "bigma" -sigma 50-500- voor de rest >:)

• Remy

Remy

Topicstarter
Voor telezoom ga ik waarschijnlijk ook voor een bigma ja :)

Mijn wannahave-lijstje voor in de (nabije) toekomst hier:

Lens Aperture/Type

Nikkor 50mm 1.8D
Nikkor 12-24mm AFS 4 G DX
Nikkor 10,5mm 2.8 DX Fisheye
Nikkor 17-55mm 2.8G DX
Sigma 50-500mm F4 - 6,3 EX APO(HSM)

Ik moet nog even zien in welke volgorde ik ze ga halen :+

Ik weet iig wel van alle lenzen dat ze het op een D70 prima doen, en da's het belangrijkste :)

LinkedIn
Instagram

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:50

YellowCube

Wait...what?

heb je ook al een keer je zakrekenmachine tevoorschijn gehaald en uitgerekend wat het je gaat kosten? Met name die 12-24 zet qua prijs geen glimlach op je gezicht.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Remy schreef op 11 november 2004 @ 15:06:

Lens Aperture/Type

Nikkor 50mm 1.8D
Nikkor 17-55mm 2.8G DX

Ik weet iig wel van alle lenzen dat ze het op een D70 prima doen, en da's het belangrijkste :)
Die 50-500 is al iets van 1000 euro :)
Maar ja, het is ook een wannahave-lijstje. De prijs is dan minder belangrijk :)

• Remy

Remy

Topicstarter
YellowCube schreef op 11 november 2004 @ 15:19:
heb je ook al een keer je zakrekenmachine tevoorschijn gehaald en uitgerekend wat het je gaat kosten? Met name die 12-24 zet qua prijs geen glimlach op je gezicht.
Yep, zo'n 4100 ~ 4400 euro. I know, geen zakcentje, maar ik hoef het niet allemaal volgende maand te hebben hoor ;) Ik bouw het rustig op, over een verloop van de komende paar jaar :) Dan is er met dat bedrag al heel wat beter te leven.

LinkedIn
Instagram

• Beaves
  • Laatst online: 16-06 17:39

Beaves

Usque ad Finem

Remy schreef op 11 november 2004 @ 15:06:

Lens Aperture/Type

Nikkor 50mm 1.8D
Nikkor 17-55mm 2.8G DX

Ik zie een paar DX lenzen staan en als ik me niet vergis zijn dat APS-C lenzen, zou ik niet doen. Als je ooit eens overstapt op een camera met een ander cropfactor ben je de sjaak en je kan ook niet even snel een analoge body van iemand lenen o.i.d.

Waarom niet gewoon een full-frame lens kopen, zoals een Tamron 17-35? De missende mm's kan je met de 50mm compenseren.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Remy

Remy

Topicstarter
Ik heb geen zin in een lens die niet voor mijn DX-sensor (of toekomstige body's met DX-sensor) bedoeld is. Verder weet ik dat de Nikon DX-sensor nog jaaren mee gaat (tot wel 20 ~ 30 MP als ze willen) en daar stem ik mijn lenzenkeuze op af. Full-frame is outdated voor wat betreft Nikon, ik zou daar alleen serieus aan denken als ik Canon zou gebruiken, daar zou het wel nuttig zijn :)

Dat ik geen analoge body kan lenen van iemand kom ik ook wel overheen: ik neem binnenkort een analoge SLR + lenzen van iemand over voor zeer weinig, dus dat komt wel goed ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Remy op 11-11-2004 15:42 ]

LinkedIn
Instagram

• Remy

Remy

Topicstarter
Vanmiddag ff wat shots gemaakt overigens :). Foto'en op Reeuwijkse Hout was leuk ondanks slecht licht en koud weer:

Afbeeldingslocatie: http://reemf.crewserver.com/www/reeuwijksehout/tn_DSC_0576_jpg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://reemf.crewserver.com/www/reeuwijksehout/tn_DSC_0581_jpg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://reemf.crewserver.com/www/reeuwijksehout/tn_DSC_0596_jpg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://reemf.crewserver.com/www/reeuwijksehout/tn_DSC_0600_jpg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://reemf.crewserver.com/www/reeuwijksehout/tn_DSC_0636_jpg.jpg

De rest staat hier. Ik begin de D70 steeds beter door te krijgen :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79830

Remy schreef op 11 november 2004 @ 15:41:
... Verder weet ik dat de Nikon DX-sensor nog jaaren mee gaat (tot wel 20 ~ 30 MP als ze willen) en daar stem ik mijn lenzenkeuze op af. ...
Ik denk dat als mensen Nikon steunen door het kopen van de DX lensen, Nikon in ieder geval ook zeker aan de filosofie van de kleinere DX sensor zal vasthouden! Je zit dus voor de komende tig jaren (wat Nikon betreft) wel snor...

De 12-24 DX en 10,5 DX fisheye staan ook op mijn wannahave-list :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 10:18
Alleen al met de 12-24 DX en de professionele 17-55 DX geeft Nikon aan dat ze doorgaan met het DX-sensorformaat en full-frame CCD/CMOSs laten varen. 't is dus 'n redelijk veilige investering om DX-lenzen voor je digitale SLR te kopen.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Ik heb onderstaande vraag ook gepost in het draadje over welke budget Dslr. Maar ik denk dat hij hier meer op zijn plaats is vandaar.

Ik heb hem (de D70) nog steeds niet gekocht, hoop toch nog op een prijsdaling rond de feestdagen. Wat ik mij echter af vraag is of langer wachten misschien verstandiger is. Canon heeft op dit moment de 20D, dit is een 8 Mpixel cam voor een goede prijs. Nikon stelt daar eigenlijk weinig tegenover (in die prijsklasse) maar voor hoe lang nog?
Stel er komt binnenkort een tegenhanger van Nikon voor de 20D wat zou dat dan voor Nikon zijn? Een vervangen van de D70 of een opzichzelf staan type? Zou dit dan weer van invloed zijn op de prijs van de D70?
Ik weet het, dit is niet zo maar te beantwoorden maar verschillende meningen zijn altijd interresant.

Rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:37
chippie777 schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 16:54:
Ik heb onderstaande vraag ook gepost in het draadje over welke budget Dslr. Maar ik denk dat hij hier meer op zijn plaats is vandaar.

Ik heb hem (de D70) nog steeds niet gekocht, hoop toch nog op een prijsdaling rond de feestdagen. Wat ik mij echter af vraag is of langer wachten misschien verstandiger is. Canon heeft op dit moment de 20D, dit is een 8 Mpixel cam voor een goede prijs. Nikon stelt daar eigenlijk weinig tegenover (in die prijsklasse) maar voor hoe lang nog?
Stel er komt binnenkort een tegenhanger van Nikon voor de 20D wat zou dat dan voor Nikon zijn? Een vervangen van de D70 of een opzichzelf staan type? Zou dit dan weer van invloed zijn op de prijs van de D70?
Ik weet het, dit is niet zo maar te beantwoorden maar verschillende meningen zijn altijd interresant.

Rene
Op die manier kan je blijven wachten, want er komen altijd prijsdalingen en opvolgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
suspect schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 17:09:
[...]

Op die manier kan je blijven wachten, want er komen altijd prijsdalingen en opvolgers.
Dat klopt, maar het zou toch vervelend zijn als je nu een D70 koopt en volgende week komt er een model van Nikon dat als tegenhanger van de Cand 20D wordt gezien. Hierdoor wordt de prijs van de D70 dan bijgesteld, dan heb je toch wel behoorlijk te veel betaald.

Maar ja misschien is dat wel het nadeel van de elektronica tegenwoordig. Men brengt makkelijker nieuwe modellen uit dan vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Laatst online: 16-06 10:18
In het andere topic is hier ook al antwoord op geweest. Als je meer megapixels wilt dan de D70 je kan bieden, zul je voor de 20D moeten gaan. Ook is de autofocus sneller en de low-noise performance beter. Da's uiteraard allemaal niet zo gek voor een camera die later is geïntroduceerd en nog duurder is ook. Als jij die verschillen 500 euro waard vindt, moet je vooral de D70 links laten liggen. Ik zou persoonlijk dat geld in lenzen investeren.

Nikon heeft nog geen opvolger voor de D100 voor in die prijsklasse, maar verschillende bronnen zeggen verschillende dingen over mogelijke opvolgers. Een opvolger van de D70 wordt het vrijwel zeker niet. Die is namelijk nog steeds actueel en gaat als warme broodjes over de toonbank.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat vind ik wel heel kort door de bocht DiMension. Dat je die twee camera's uberhaupt durft te vergelijken. De D70 is een erg goede camera voor zijn geld, maar de 20D is toch echt een stapje hogerop, metalen body, optionele grip, hij is heeeeeeel snel, 5 fps, goed te doen tot op iso 1600, etc.... Dat haal je van je leven niet met een D70. Maar nogmaals je moet ze ook zeker niet vergelijken.

Wat betreft een prijsverlaging rond de feestdagen? Vergeet het maar. Juist rond de feestdagen blijven de prijzen stabiel. Misschien dat er aanbiedingen volgen in het nieuwe jaar (zo rond februari) als de markt wat rustiger is.

Wat betreft de opvolger van de D100: vooralsnog zijn de geruchten dat ie rond de komende PMA wordt geintroduceerd (net als de opvolger van de 300D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 15:35
Even een paar simpele tips gevraagd. Ik schiet nu een tijdje met de kitlens, maar die bevalt toch niet echt op 18mm: teveel barrel distortion. Ik schiet veel architectuur en dat wordt gewoon niet mooi.

Twee vragen:

1.) Hoe kan ik in Photoshop CS barrel distortion bijwerken?
2.) Wat is een goede (i.e. zeer weinig barrel distortion) en goedkope (mag tweedehands) AF lens met minimaal een 18mm of kleinere focal length? Mag een zoom zijn, hoeft niet.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.