Veel ATi liefhebbers gebruiken de volgende argumenten om ATi aan te prijzen:
- singleslot koeler is beter dan dual slot
- ati koeler is beter omdat ze stiller zijn dan nvidia
mag ik deze stellingen beredeneren met mijn visie:
Ten eerste:
Het is gewoon zo dat het PCI sleufje direct onder het AGP sleufje beter niet gebruikt kan worden. ATi heeft idd stillere coolers en is een voordeel. Maar je kunt het ook zo zien: nVidia weet dit en speelt hier gewoon op in door een stevigere, robuustere cooler te maken, die (laten we eerlijk zijn) veel beter zijn dan ATi koelers. Het zijn vrijwel alleen ATi's die terugkomen in de RMA door brakke koelers.
Bovendien heb ik tijdens gamen altijd geluid aanstaan, ik weet niet hoe het met ATi mensen zit......
Bovendien hoor je in 2d mode helemaal niks en stoor me totaal niet aan het geluid (als dat echt zo erg bevonden wordt, naar mijn idee is het miereneukerij).
Ik heb een 5900Ultra en ik hoor NIKS. Mijn zalman CNPS 7000ALCU maakt nog meer lawaai (als je het lawaai kunt noemen).
Het klopt dat de 5800Ultra kabaal maakte, dit heb ik ook aan den lijve ondervonden, zeer irritant gesis. Maar de 5900 series maakte dit weer goed vind ik.
Maar goed. Het feit dat nVidia dual slot is (wat ook niet alle kaarten zijn) kan ik echt niet als nadeel benoemen. Wat boeit dat nou? Wie gebruikt er nou zoveel pci sloten dat je daarmee in de knoei komt?
Ja, mensen met een shuttle, maar die zijn niet gebouwd om zo'n vette videokaart in te rammen.
Je hebt hooguit een geluidskaart en tv kaart en een modem voor mensen zonder ADSL of kabel. De high end series is ook bedoeld voor de die-hards zeg maar.
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik vind dat ATi efficientere cores maakt, kan ik niks van zeggen
Dat nVidia 2 molexen gebruikt vind ik toch niet zo erg, iedereen heeft al een goeie voeding tegenwoordig. En niet eens alle high end kaarten vereisen er 2, slechts bij overclocken.
Laten we over het driver verhaal maar niet discussieren (ik vind dat nvidia betere stabielere drivers maakt dan ati).
Dan nog voor de gene die op mijn reactie willen posten:
ik zeg wat ik ondervonden heb. Iedereen vraagt altijd voor bewijzen, maar niet overal heb je bewijzen voor en zijn dan ook gebruikerservaringen. Dan zou ik bij wijze van spreke in het archief moeten duiken van de regenboog computers en hun statistieken moeten posten....
en als iemand hier zeer veel commentaar op heeft: zeg het dan op een normale manier in plaats van: "dit wat je nu zegt slaat echt nergens op", of "dit is nvidia fan-boy talk".