Anoniem: 52687 schreef op 17 augustus 2004 @ 13:31:
Die L , waar staat dat precies voor? Is dat de fitting die alleen past op 300D?
Foto van de poes heel erg scherp!
ps,
wat is eigenlijk de reden van de cropping(blijf het meer als uitsnede zien)? kosten besparing voor de camera?
De L staat voor Luxurious, zijn de beste optische lenzen die je kunt krijgen en deze passen op alle Canon EOS bodies (dus ook de 300D 10D maar ook analoog etc.) Deze lenzen zijn bedoeld voor Professioneel gebruik, maar de quality geile amateur zoals ik lust ze ook wel ... maar blijven dure lenzen natuurlijk ...
Voor cropping: zie de startpost, daar staat het helder uitgelegd, en ja een kleinere sensor is goedkoper (zie de prijs van de 1Ds (geen crop en 11 Mpix))
(in het kort: de sensor is kleiner dan 35mm film, hierdoor "mist" er dus een randje om de foto in vergelijking met analoog. Het effect is alsof je een lens gebruikt hebt met een langere brandpuntsafstand, bij de 300D is dat een factor 1.6 andere camera's kunnen ook 1.2 1.3 1.4 of 1.0 zijn).
De EF50 f/1.8 is zeer scherp, maar mijn EF50 f/2.5 Compact Macro doet daar zeker niet aan onder ... maar die is wel weer 3x zo duur en heeft alleen de macro extra (0.5x ipv 0.11x) en maar f/2.5 ipv f/1.8.
Gizz schreef op 16 augustus 2004 @ 23:50:
[...]
Anders gooi je er eerst een goedkope scherpe lens op, om te kijken of het nou echt veel verschil maakt. Een 50mm f1.8 hoeft niet meer te kosten dan €100.
Om alleen te kijken of het verschil maakt .... dat lijkt me alom op allerlei reviews (zie hierboven) toch al wel bewezen dat de 300D veel beter kan presteren dan met de kitlens.
Crusader schreef op 17 augustus 2004 @ 13:15:
Vanmiddag maar even een EF 50/1.8 MKII halen bij Crown. 99 euro is zeer zeker niet duur.
Heeft iemand toevallig een linkie naar foto's die gemaakt zijn met die lens? Zelf heb ik al de foto's van een vijftal reviews gevonden via Google (voorzover er in de reviews ook foto's zaten) maar ik zou graag nog even foto's willen zien die door "amateurs" gemaakt zijn.
Sorry, kan niet wachten tot ik er zelf mee aan de slag ga

Weet je het zeker? Als je die eenmaal hebt wil je alleen maar meer .... en vergeet geen UV filter ...
Wel een goede start van je assortiment, in no-time koop je er een EF17-40 f/4L USM en een EF70-200 f/4L USM bij met eventueel een extender EF1.4x II. De EF50 f/1.8 zit ddar dan mooi tussen (en bespaart je de aanschaf van de EF24-70 f/2.8L USM ...).
Als je er dan toch bent, probeer de bovenstaande lenzen even met je EOS, Crown heeft ze zeer waarschijnlijk liggen, let wel op: je bent meteen verkocht.
[
Voor 57% gewijzigd door
mjl op 17-08-2004 14:09
]