Hey mensen,
Op zoek naar info over Ons Net kwam ik op deze thread. Wellicht dat jullie me wat tips kunnen geven en wellicht zijn mijn ervaringen interessant om te lezen.
Achtergrond: vanaf de komst van Chello in Nuenen altijd gechello'ed. Ging goed en vlot (behalve in geval van storing, altijd gekloot) maar ben vorig jaar november over gegaan op 8 Mbit ADSL van BBNed en heb deze ook nog tot April a.s.
Tijdens mijn vakantie vorige week is Ons Net hier aangesloten (in de buurt van Laan van Nuenhem) en het was plug-and-play op mijn laptop.
In eerste instantie viel het me wat tegen de snelheid aangezien ik op speedtest een schamele 300 kb/sec download haalde. Ik heb nu ook nog een BBNed 8mbit ADSL liggen....die scoort meestal tegen de 1.000 op speedtest en in de praktijk met downloaden max 700-850 KB/sec..
Wat bleek, ik had poortje 5 gebruikt (ik dacht pak er maar een) op de Switch en zag later dat die helemaal niet had moeten werken...poortje 1 scoorde veeeel hoger met de laptop rechtstreeks op het poortje.....
Alleen daarna mijn wireless Cable/DSL Router ertussen gehangen (ivm draadloze laptop) en daar middels UTP mijn PC aan gehangen (P2.6) echter dan komt die niet verder dan een schamele 700/800 KB/sec. Kortom vandaag eens uitzoeken of die ADSL/Cable Router het wellicht allemaal niet zo trekt......zou wel sneu zijn maar ik denk dat ik die dan maar aan mijn ouders cadeau ga doen....zij hebben een wat oudere PC en die zal toch niet veel harder gaan denk ik....
Maar wat zou ik nu het beste kunnen kopen:
1. Nieuwe Wireless Broadband Router 100Mbps voor EUR 99,- zie
http://www.paradigit.nl/pdf/10005926v.html
2. Nieuwe Wireless Broadband Router 54 Mbps (maar haalt die effectief WEL de snelheden mogelijk?) voor EUR 79,-
Bij 1 en 2 vraag ik me af of ik daar niet in snelheid in ga leveren zoals ik nu ook doe bij de Actiontec (die is 11 Mbps wireless) die zou eigenlijk 100 Mbps via draad moeten zijn maar die levert toch in op de snelheid (zo'n 600 Kb/sec nl 700-800 ipv rond de 1500 rechtstreeks).
Voordeel: geen gekloot met kabels naar boven trekken (de ADSL ligt al boven alleen er moet een UTP kabel bij komen en dat past niet)
Nadelen:
-mijn oude draadloze verbinding was niet echt snel (11Mbps op papier maar in de praktijk 300-400 Kbps) haalt deze wel voldoende snelheid?
-mijn oude draadloze verbinding was niet altijd stabiel... een keer in de week de router uit-en-aan is geen zelfzaamheid.
-aangezien ik ook vanuit het buitenland wil VPN'en is stabiliteit dan wel even belangrijk (of ik stop er dan een kabel in als ik langere tijd van huis weg ben)
Andere opties:
3. Een snelle nieuwe router of switch kopen zonder draadloze functionaliteit. Deze zou wel de volledige performance door moeten geven en ik zal dan toch een kabeltje trekken of de telefoon boven opofferen (toch draadloos behalve de fax). Vervolgens hang ik mijn oude wireless accesspoint aan deze router of switch om zo de laptop te voorzien (die gaat draadloos toch niet harder dan 300-400 ivm b standaard)
4. ????????
Heeft iemand ervaringen met 3 in die zin dat er iemand een router of switch tussen heeft hangen die wel de volledige snelheid doorgeeft zonder (aanzienlijk) snelheidsverlies? Wat voor eentje gebruik je dan?
Of wellicht iemand andere ideeen (zie vier

)
Groetjes,
Anders