Met progressive scan krijg je een dubbele resolutie, 480 beeldlijnen i.p.v. 240 zoals op een normale televisie. Hiervoor heb je een zgn. component kabel (verkrijgbaar als RCA-plug or D-video plug). In Europa zijn televisies met een dergelijke aansluiting alleen te vinden in het high-end segment van de markt en op de betere beamers.tranztaz schreef op 22 juli 2004 @ 21:58:
Mooie startpost Bor!
Hee lui, bij Soul Calibur 2 kan ik kiezen tussen 50Hz, 60Hz en Progressive Scan op PAL, wat is nu het wezenlijke verschil hier tussen (op 60 merk ik (te denken) enige snelheid meer dan op 50) ik dacht dat alleen NTSC en SECAM op 60Hz zaten...
Progressive scan beeld is erg strak. Als je eenmaal progressive scan hebt wil je nooit meer terug. Een ander voordeel van progressive scan is dat je 16:9 signaal kunt maken zonder dat een breedbeeld scherm "zoom" of "wide" (uitrekken) hoeft toe te passen. Bij zoom verlies je beeldlijnen wat effectief dus de resolutie verlaagt en dus een minder beeld oplevert. Bij wide wordt het beeld horizontaal opgerekt wat kwaliteitsverlies oplevert om het bronsignaal van een lagere resolutie is. (ik laat aspect ratio overwegingen achterwege). Een breedbeeld progressive scan signaal behoeft geen uitrekken.
In Amerika en Japan zijn progressive scan schermen al meer gemeengoed. Gelukkig zien we steeds meer spellen die het ondersteunen. Progressive scan ondersteuning erg slecht vertegenwoordigd in PS2 games. Dit in schril contrast met de Game Cube waar bijna 90% van alle spellen progressive scan ondersteund.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand