Ik heb afgelopen weekend ook 2.7 aan een test onderworpen, en dit zijn mijn gedachtes:
Algemene veranderingen:
- Situational Awareness Indicator: Dit is een leuke toevoeging met veel potentie. Het mooiste werkt dit wanneer mensen vaak genoeg reporten en als ze ook opfor positions goed rapporteren. Met name dat laatste gaat veel fout: mensen, richt je wapen op de tegenstander en rapporteer zijn positie, en mik richt dus niet op het muurtje waarachter je verscholen zit, want dan wordt jouw positie als opfor positie gerapporteerd, met alle mogelijke consequenties van dien.
Ik mis wel het kompas, want zeker met gewonde teammates die een medic roepen is het lastig hen te vinden, en ook wat blind fire is nu lastiger goed te krijgen. Dat laatste kan natuurlijk ook als voordeel gezien worden.
- Wapens: het lijkt wel alsof de recoil van wapens minder is, of dat de nieuwe Combat Effectiveness werking (gekoppeld aan SAI) een ander effect heeft, maar ik kon duidelijk meer head shots maken (en anderen ook op mij helaas

). Ook lijkt de afstand waarover je granaten kunt gooien weer wat groter, wat ik wel prettig vind voor veel situaties. Beiden een pluspunt.
- Server browser: Ik ben niet blij met de huidige versie van de server browser. Hij heeft zeker wel potentie, maar veel dingen kloppen niet, zoals:
* filtersets lijken niet opgeslagen te worden na reboot, waardoor het nut van meerdere sets zeer klein is en het zelfs een verslechtering is tov de oude versie
* sorteren op ping levert vreemde (onbetrouwbare) resultaten op, en de ping in de browser klopt nog steeds niet met die wanneer je werkelijk op de server zit (die is nl. vaak veel hoger)
* filteren op 'land' Europa levert niet servers uit alle Europesche landen op, maar alleen servers die specifiek als Europesch zijn geregistreerd, wat een nihil aantal is. Deze filterwaarde is daarom waardeloos, en zeker in combinatie het niet opslaan van filters is voor niet-amerikaanse spelers deze hele filter bijna waardeloos.
* de weergave van de browser is niet handig met de filterlijst die zoveel ruimte inneemt. Ja, je kan dat inklappen, maar toch ... hadden de filters er niet beter boven kunnen staan?
Toch zie ik ook pluspunten, zoals dat je kan instellen dat de server browser niet automatisch refreshed wordt, het idee van filtersets (maar dan wel kunnen opslaan aub, liefst met naam en overzicht filteropties), het toevoegen van battle buddies en favoriete servers, etc.
- Performance: ik heb een kleine afname in FPS op 'oude' maps gemerkt, maar niets waar ik me druk om maak. De netwerkperformance lijkt wisselend te zijn, soms geen centje pijn en soms hele reeksen lag spikes. Overigens denk ik dat veel van de klachten met netwerkperformance te maken hebben met het kiezen van de verkeerde servers (bijv. omdat de ping in de browser lager wordt gerapporteerd dan dat die werkelijk is) en met de drukte die er altijd is na het uitbrengen van een nieuwe versie. Ook zullen veel van de co-op servers veel zwaarder belast worden door de AI en is een map als Steamroller gewoon een ontzettend zware map door de grootte ervan.
Maps:
SF Snakeplain: deze map heb ik nog niet gespeeld
Steamroller: deze map heb ik heel kort even gespeeld om het te bekijken, en het ziet eruit als een indrukwekkende map, die wel aardig lastig is om goed te spelen. Zijn er nog mensen die als een team willen en kunnen spelen? Zeker de nieuwe SAI met opfor locations reporting zal goed werken, mits het goed gebruikt wordt.
Interdiction (of zoiets??): Deze map heb ik wat langer gespeeld, en het duurde wel even voor ik hem doorhad. De AI opfor is niet zo slim als ik verwacht had, maar het aantal lijkt soms aardig oneindig, waardoor je altijd op blijft letten. Verder merk ik dat veel spelers nog heel erg gericht zijn op het scoren van zoveel mogelijk kills, terwijl dat op een co-op map zinloos is: je tijd is beperkt en er zijn zoveel opfor dat je eigenlijk alleen kunt winnen door je objectives te halen. Die haal je het makkelijkst als je gecoordineerd te werk gaat als team, maar veel mensen gaan toch erg "op jacht" naar opfor. Daardoor zijn er tegen het einde vaak te weinig mensen over om het draagbare objective te verdedigen. Als de drager wordt neergehaald, is het vinden van die tas vaak onmogelijk en wordt de missie nodeloos verloren.
Trainingen:
Ik vond de nieuwe trainingen wel leuk, maar niet echt ingewikkeld. Het soepel werken met de Javelin ging nog niet echt (alle handelingen om een nieuwe raket te laden kost wel wat tijd), maar voor alle trainingen was ik soepel gekwalificeerd.
Ook heb ik de nieuwe versie van de Weapons Familarisation Training geprobeerd, en dat zag er wel een stuk beter uit, maar vreemd genoeg was het behoorlijk lastig om met de raketten een target te raken.
Overall vind ik het een leuke nieuwe versie met enkele punten die verbeterd moeten worden.