Ik heb de afgelopen tijd vier bijbels besteld omtrent verschillende onderwerpen (Abebooks.com

):
- Advanced Programming in the UNIX Environment - 2nd edition - W. Richard Stevens
Een geweldige - wat ik al zei - bijbel over alles wat programmeren in een UNIX environment inhoudt. Kennis van C vereist, en natuurlijk een basiskennis om jezelf in een UNIX environment te handhaven. Van fork(), tot aan file i/o, tot aan thread control en inter process communication. Alles is te vinden, met goede voorbeelden en duidelijke uitleg. Aanrader.
- UNIX Network Programming, volume 1, The Sockets Networking API - 3rd edition - W. Richard Stevens
Zelfde auteur. Opnieuw een groot naslagwerk van de hele Berkeley/BSD netwerk API die je in alle UNIX varianten terugvindt. Ook uitgebreid met codevoorbeelden. Opnieuw een aanrader.
- UNIX Network Programming, volume 2, Interprocess Communications - 2nd edition - W. Richard Stevens
Opnieuw dezelfde auteur. Opvolger van het vorige boek, en gaat zoals getiteld in op alle facetten van inter proces communicatie. Shared memory, message passing, synchronisatie, etc. etc. Met interessante appendixes met daarin snelheid vergelijkingen e.d. Wederom (ja, het wordt saai) een aanrader.
- Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software - de bekende Gang of Four
Nog niet binnen, maar een bijbel die iedere OO programmeur in z'n kast zou moeten hebben staan

. Al meer over gezegd, must-have, meer hoef ik er niet over kwijt

.