Toon posts:

[Alg] Centraal boekentopic - part II

Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste
Acties:
  • 131.574 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-04-2022
In hoeverre wordt in dit boek gebruik gemaakt van voorbeelden mbt .net? I.e. hoe leesbaar is het wanneer je .net niet kent?

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:36

Matis

Rubber Rocket

Binnenkort ga ik op de zaak beginnen aan een stuk in-house tooling. Voordat ik daaraan ga beginnen, wil ik graag eerst de documentatie op orde hebben. Zowel voor mijzelf, als voor collega's welke mij mogelijk gaan helpen bij het realiseren van de software,
Daarnaast kan die documentatie, mocht ik ook de zaak verlaten, in combinatie met de Doxygen, als leidraad fungeren voor de verdere ontwikkeling.

Tijdens mijn opleiding Technische Informatica heb ik (zij het summier) kennis gemaakt met UML en Design Patterns. Echter waren al die boeken gericht op Java, in ieder geval de Design Patterns.

Nu heb ik natuurlijk dit topic doorzocht op UML, maar veel posts komen uit het vorige decennium. Al is er sindsdien aan de UML-standaard niet veel meer is gewijzigd, kan ik me toch voorstellen dat de boeken wel herzien zijn.

Ik ben op zoek naar een boek (of cursus) welke ook opdrachten heeft en waarmee je in feite een ontwikkeltraject van het begin tot eind doorloopt.

Tevens gaat de tool in C++ / Qt ontwikkeld worden, niet dat dat voor UML veel uitmaakt, maar voor de Design Patterns des te meer. De uiteindelijke diagrammen zullen middels PlantUML worden gegenereerd.

Hebben jullie tips?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-03 19:02

thechib12

aka ChiB

Wat zijn goede C# boeken voor een een beginnende C# programmeur (In visual studio), Ik bezit over basiskennis dus boeken die 250 bladzijdes over classes maken is niet zo interessant.

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-03 13:09
thechib12 schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 23:38:
Wat zijn goede C# boeken voor een een beginnende C# programmeur (In visual studio), Ik bezit over basiskennis dus boeken die 250 bladzijdes over classes maken is niet zo interessant.
Ik heb zelf deze gelezen, vond ik een erg helder en uitgebreid boek:

Pro C# 5.0 and the .NET 4.5 Framework

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• Blackreign
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-03 22:50
*deleted*

[Voor 69% gewijzigd door Blackreign op 12-01-2015 20:49]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:59
thechib12 schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 23:38:
Als naslagwerk en om de ins en outs van de taal zelf te leren (niet .net framework) kan ik je Essential C#5.0 (bol.com) aanraden. De eerste 3-4 hoofdstukken kan je denk ik wel overslaan als je al kan programmeren. Het boek is nogal compleet IMO en wellicht zelfs iets te voor iemand die al basiskennis bezit.

• Vaniska
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:31
Ik heb toch eigenlijk een vraag, Ik zelf leer al een tijdje vanuit boeken, toch vraag ik me soms af of ik het wel effectief genoeg aanpak,
Hoe pakken jullie de self learning aan? Lees je het boek rustig op de bank, of zit je achter je laptop met boek naast je druk aan het namaken wat ze daar allemaal vertellen?

Groetjes

BMW S1000R https://link.marktplaats.nl/m1828833848

• October
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-04-2021
Boek besteld bij bookdepository maar na maand nog niks ontvangen. Zij adviseren mij om met de local post sorting office contact op te nemen. Maar ik zou niet weten met welke. Iemand ervaring hiermee? Wordt het via TNT verspreid aan andere postbezorgers of hoe zit dat?

• Vaniska
Ik heb ooit een behuizing gekocht en die na 3 weken nog niet binnen te krijgen heb ik contact opgenomen met Alternate in mijn geval, hun vertelde mij hetzelfde. Ik vroeg hun met welke post hun werken en dat was als ik het goed kon herinneren DHL, ik heb toen DHL gebeld en na heel veel gedoe, heb ik mijn behuizing vergoed gekregen, ze hadden hem namelijk bij een verkeerd adres geleverd de sukkels.

edit: Je hoeft je geen zorgen te maken, de consument is in Nederland erg goed beschermd tegen dit zulk zaken, mochten ze je boek kwijt zijn, wat nog wel eens wilt gebeuren bij de post, dan krijg je die vergoed. het duurt alleen allemaal zo lang.

[Voor 23% gewijzigd door Vaniska op 16-01-2015 15:53]

• October
Thanks voor de reply, maar in mijn geval weten zij mij niet te zeggen met welke post maatschappij zij werken.

Service van bookdepository is zeer goed maar in dit soort gevallen heb ik nog geen ervaring met ze.

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:33
Bookdepository levert met lokale postdiensten, en verzenden tegenwoordig (als ik me niet vergis) vanuit Zwitserland (retouradres was in elk geval Zwitsers). Navragen bij PostNL dus zou ik zeggen, alhoewel je er waarschijnlijk niet veel mee gaat opschieten aangezien er geen tracking opzit.

• October
Alsof Tweakers super machtig is en de duivel met mij speelt, maar boek is net eindelijk na bijna een maand geleverd.

• RBRU
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-02-2022
Ik heb het boekje "De kracht van SCRUM" met erg veel plezier gelezen en kan ik iedereen die te maken heeft met software-ontwikkeling, Agile-methodieken of procesverbetering aanraden! Het leest ook enorm snel weg.

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zoek een C programming boek, maar de keuze is enorm. Ook worden er meerdere boeken aangeraden in dit topic, maar wil toch iets vragen:

Is er een absolute beginners C programming boek? Ik ben nu online bezig en tot mijn grote irritatie wordt er veel verwezen naar andere programmeer talen. "In Java is het zo, in Ruby is het zo". Ik zoek en boek voor absolute beginners met programmeren in de taal C.

Iemand? :)

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Squ1zZy schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 19:13:
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zoek een C programming boek, maar de keuze is enorm. Ook worden er meerdere boeken aangeraden in dit topic, maar wil toch iets vragen:

Is er een absolute beginners C programming boek? Ik ben nu online bezig en tot mijn grote irritatie wordt er veel verwezen naar andere programmeer talen. "In Java is het zo, in Ruby is het zo". Ik zoek en boek voor absolute beginners met programmeren in de taal C.

Iemand? :)
Uit nieuwsgierigheid, waarom wil je als absolute programmeerbeginner specifiek C leren en niet een andere taal die zich wellicht wat beter leent voor object georiënteerd programmeren?

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• Devilly
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Uit nieuwsgierigheid, waarom denk je dat hij object geörienteerd wil leren programmeren? Het is tegenwoordig niet meer zo dat OOP de heilige graal zou zijn, zoals een aantal jaar geleden.

[Voor 3% gewijzigd door Devilly op 18-02-2015 11:38]

• Sallin
  • Niet online
Dat weet ik niet, ik ben nieuwsgierig naar de reden om voor juist C te kiezen. Ik heb geen favoriete taal die ik wil pushen, ik ben gewoon benieuwd :).

This too shall pass

• Vaniska
Michali schreef op maandag 12 januari 2015 @ 17:45:
[...]

Ik heb zelf deze gelezen, vond ik een erg helder en uitgebreid boek:

Pro C# 5.0 and the .NET 4.5 Framework
Heb hem besteld, ben best nieuw met OOP en C talen, dus ben benieuwd!

• Squ1zZy
  • Niet online
Sallin schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 10:07:
[...]

Dat weet ik niet, ik ben nieuwsgierig naar de reden om voor juist C te kiezen. Ik heb geen favoriete taal die ik wil pushen, ik ben gewoon benieuwd :).
Ik wil graag Thread Analyst worden. Meeste Malware is geschreven in C. Om een snel en duidelijk beeld te krijgen in Assembly is het handig om te weten hoe C code in Assembly wordt omgezet.

Om deze reden wil ik zelf ook C gaan leren :)

Ik ben voor het boek "The C programming language" gegaan van Brian Kernighan en Dennis Ritchie.

http://www.bol.com/nl/p/c...anguage/1001004000633710/

• Sallin
  • Niet online
Squ1zZy schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 07:13:
[...]

Ik wil graag Thread Analyst worden. Meeste Malware is geschreven in C. Om een snel en duidelijk beeld te krijgen in Assembly is het handig om te weten hoe C code in Assembly wordt omgezet.

Ik ben voor het boek "The C programming language" gegaan van Brian Kernighan en Dennis Ritchie.

Bedankt voor de uitleg. Klinkt interessant.

This too shall pass

• ravenger
Squ1zZy schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 07:13:
[...]

Thread of Threat?

Ik vind deze lijst ook altijd wel nuttig om doorheen te bladeren wanneer ik een boek zoek overigens:
http://stackoverflow.com/...ry-programmer-should-read Ik zie dat het boek dat je gekocht hebt ook vrij hoog staat :)

[Voor 3% gewijzigd door ravenger op 20-02-2015 11:26]

• Squ1zZy
  • Niet online
ravenger schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:25:
[...]

Thread of Threat?

Ik vind deze lijst ook altijd wel nuttig om doorheen te bladeren wanneer ik een boek zoek overigens:
http://stackoverflow.com/...ry-programmer-should-read Ik zie dat het boek dat je gekocht hebt ook vrij hoog staat :)
Threat 8)7

Autocorrection maakte er Thread van omdat ik dat woord al eens eerder gebruikt had blijkbaar.

Bedankt voor de link :)

Klein voorbeeldje:

C

code:
1
2
3
4
5
6
int status=0;
int result = 0;
while(status == 0) {
  result = performAction();
  status = checkResult(result);
}

Assembly:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
00401036 mov [ebp+var_4], 0
0040103D mov [ebp+var_8], 0
00401044 loc_401044:
00401044 cmp [ebp+var_4], 0
00401048 jnz short loc_401063 
0040104A call performAction
0040104F mov [ebp+var_8], eax
00401052 mov eax, [ebp+var_8]
00401055 push eax
00401056 call checkResult
0040105B add esp, 4
0040105E mov [ebp+var_4], eax
00401061 jmp short loc_401044

Het is "belangrijk" om zoals in het voorbeeld een while loop te herkennen voor snellere analyse in Assembly. Gezien veel malware geschreven is in C (veel maar niet alles natuurlijk) is het handig om zelf ook C kennis te hebben.

[Voor 41% gewijzigd door Squ1zZy op 20-02-2015 13:18]

• Matthijs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 12:04
Fan van boeken hier, die ook graag in een boekwinkel eerst even het boek doorbladert. In Amsterdam heb je Scheltema, die een redelijk assortiment heeft. Zijn er in Amsterdam nog meer boekwinkels met een goed assortiment programming boeken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-03 19:02

thechib12

aka ChiB

Kan iemand mij een goed javascript boek aanraden, ik wil wat aan webdevelopment gaan doen. Graag een boek voor de wat meer gevordenen. Iets als codeacademy gaat mij te langzaam af!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:53
Zijn er eigenlijk audioboeken op dit gebied en zijn ze ook aan te raden? Ene kant lijkt me van niet aangezien de code voorbeelden die in een boek staan, maar aangezien audioboeken best populair zijn zal me niks verbazen dat ze wel bestaan.

• Ask!
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-02-2022
Heb net eindelijk Code Complete 2nd edition uitgelezen, maar wat een fenomenaal boek voor programmeurs. Een aanrader voor iedereen die iets met software development doet!

Ik denk dat vrijwel alle aspecten van software development in dit boek naar voren komen.

• ravenger
Ask! schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:02:
Heb net eindelijk Code Complete 2nd edition uitgelezen, maar wat een fenomenaal boek voor programmeurs. Een aanrader voor iedereen die iets met software development doet!

Ik denk dat vrijwel alle aspecten van software development in dit boek naar voren komen.
nice :) Die staat ook nog op mijn boekenplank.

De afgelopen tijd een paar boeken over Scrum opgepakt; Agile Coaching en Agile Retrospectives heb ik uitgelezen. Nu bezig in Essential Scrum van Kenneth Rubin.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amanush
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-03 15:09

Amanush

Saai persoon.

Ik lees nu "The Pragmatic Programmer."
Iemand tips voor mijn volgende boek?

Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:20
Ben een ervaren scrum master maar ik wil wat meer richting Agile Coach gaan. Heb meerdere teams geleid en een waterval organisatie begeleid naar Agile Scrum.

Hebben jullie tips voor literatuur / blogs wat hier bij past ? Ik vind het moeilijk om echte boeken te vinden die hier verder in gaan. Ik ben zelf ook al aan het kijken naar een Scaling Agile Framework cursus (om een beetje een idee te krijgen wat ik wil).

• ravenger
Coaching Agile Teams is het eerste boek dat me direct binnenschiet.
Ik heb zelf Agile Coaching gelezen, maar die is waarschijnlijk wel wat te beperkt voor wat je wilt.

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:20
ravenger schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 11:29:
Coaching Agile Teams is het eerste boek dat me direct binnenschiet.
Ik heb zelf Agile Coaching gelezen, maar die is waarschijnlijk wel wat te beperkt voor wat je wilt.
Ok bedankt, heb Coaching Agile Teams besteld. Ik zit nog te denken over:

User Stories Applied: For Agile Software Development
Succeeding with Agile: Software Development Using Scrum
Agile Estimating and Planning

Maar dat kan later nog :)

• wouterrobot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-08-2021
Ik ben Wouter,
Ik zit op het vwo en ben op het moment zeer geïnteresseerd in het programmeren.
Ik ben wat rond gaan vragen en de meeste mensen zeggen dat c++ heel complex is en niet handig om met taal te BEGINNEN als je geen ervaring hebt(ik heb geen ervaring).
Meeste zeggen dat ik C# moet leren, ik wil hiervoor een boek gaan lezen en kwam op ''microsoft visual studio c# step by step'', er staat dat ervaring aangeraden is.
Ik zit dus te twijfelen of ik dit boek wel kan nemen en wil dat dus aan jullie vragen. Zo nee welk boek raden jullie dan aan??

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-02 00:27
Ik zou niet met C# beginnen, daar wordt te veel 'verstopt' zodat je eigenlijk nog niet weet wat je nou eigenlijk aan het doen bent. Bovendien is het nog heel microsoft-only (ondanks mono en .NET Core), wat je ook meteen in een positie zet om niet aan andere platformen te ruiken.

Ik zou met Java beginnen, niet om dat het mooi is (want dat is het niet perse), maar om dat je daar een meer verbose soort kennismaking met programmeren zal hebben.

Wat de taal zelf betreft maakt het tussen C# en Java eigenlijk geen zak uit. Het is niet alsof de syntax zo verschillend is dat je daar een verschil qua kennis uit haalt of dat bepaalde patronen of architectonische eigenschappen compleet anders zijn.

In beide gevallen moet je je wel even afvragen wat je wil doen:

- Wil je iets maken of wil je iets leren?
- Wil je dingen weten, of wil je snel resultaat?
- Wil je er in investeren zodat je er later veel mee kan doen, of wil je genoeg weten voor een bepaald doel?

Er is een boek dat iets heet als "Java, de basis", een klein boekje waar je een start maakt met dingen zoals syntax, basale concepten zoals data types en minimale patronen, en een beetje GUI en tekenen doet.

Voor C# is vast een vergelijkbare starter te vinden, dus als je dat graag doet en echt binnen Microsoft en Windows wil blijven dan moet je daar vooral voor gaan. Doen wat je zelf wil is het belangrijkste, anders wordt het vervelend en dan stop je er vrij snel mee ;-)

Na dat je een beginnetje gemaakt hebt en weet hoe gereedschappen werken zoals een IDE of een simpele editor en compiler combinatie, kan je beginnen met leren hoe het daadwerkelijk werkt in de wereld van programmeren. Dat houdt in:

- Leer patronen
- Leer architectuur
- Leer datastructuren en theorie

Dat kan je o.a. met boeken als O'Reilly's Head First Design Patterns, "Data Structures & Problem Solving Using Java" van Weiss.

Het heeft ook zin om code van andere mensen te lezen en snappen hoe het werkt en of het goede code of slechte code is, en welke patronen gebruikt worden.

Java heeft een gigantische lading aan tools en documentatie beschikbaar om dat het vrij groot is in de business wereld, een flinke historie heeft en een van de eerste goede cross-platform bytecode VM talen was die echt massaal te gebruiken waren.

C# is dan weer meer gepushed, flink commercieel gegroeid, en niet door een community gestuurd maar puur door een bedrijf (Microsoft in dit geval).

Je zou ook naar Python kunnen kijken, dat forceert je goed te schrijven om dat het anders gewoon niet werkt.

Later kan je altijd naar unmanaged talen zoals C, C++, Obj-C kijken om wat te noemen, maar dat zal in het begin niet echt relevant zijn om dat je er qua programma's en performance in het begin toch niet alles uit zal kunnen halen ;-)

Behalve programmeertalen zijn er natuurlijk ook scripttalen, en dingen zoals shell scripting. Je kan jezelf ook bekend maken met CLI's zodat je een beter concept van een computer hebt in plaats van plaatjes en knopjes en muizen. Het idee is dat je in je hoofd een representatie van het systeem opbouwt om dat het niet als een visuele samenvatting gerepresenteerd wordt maar puur en alleen de informatie die je zelf opvraagt weergeeft, en dus wel 'moet' om het snel en efficient te gebruiken ;) Ik zou zeggen, installeer Linux ergens op een reservecomputer of in een VM, en probeer het uit. Experimenteer! Doe dingen ook virtueel als je zin hebt, dan kan je lekker dingen stuk maken en gewoon opnieuw beginnen zonder dat het wat uitmaakt.

Daarnaast: deze vraag is heel vaak gesteld, waarschijnlijk had je dat met de zoekfunctie wel kunnen vinden... ;)

• wouterrobot
bedankt voor de reactie!

Ik ben nu vooral geïnteresseerd door het feit dat ik nu veel tijd heb en altijd geboeid ben door de software en willen weten hoe het in elkaar zit(ik zou het ook geweldig vinden om een eigen programma of zo iets te maken). Ik zou dus graag ergens willen beginnen met een duidelijk boek waar ik van kan leren en is geschreven voor mensen die geen ervaring hebben. Weet je dan een taal plus boek voor beginners???
Het liefst wel een taal dat werkt via object-oriented programming.

Alvast bedankt :P

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
C# is prima om mee te beginnen en ook op de mac en linux kan je het gebruiken via mono. Java daarentegen is commerciele meuk van Oracle. Alternatieven daarvoor zijn inmiddels uitgestorven.

Zelf heb ik een boek van Andrew Troelsen gelezen. Beetje langdradig en moeilijk soms, maar is wel vrij volledig. Head First C# is een leuk boek voor beginners.

• johnkeates
Daos schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 20:33:
C# is prima om mee te beginnen en ook op de mac en linux kan je het gebruiken via mono. Java daarentegen is commerciele meuk van Oracle. Alternatieven daarvoor zijn inmiddels uitgestorven.

Zelf heb ik een boek van Andrew Troelsen gelezen. Beetje langdradig en moeilijk soms, maar is wel vrij volledig. Head First C# is een leuk boek voor beginners.
C# is 100% commerciele meuk. De taal, de CLR alles. Zo is het gebouwd en bedoelt.
Nu is er eindelijk een open .NET Core, maar dat is het dan ook wel op dit moment. Daarnaast heb je misschien 1 IDE die het een beetje goed doet, en dat is Visual Studio en die werkt alleen op Windows. (Nee, Visual Studio Code is niet een 'cross platform versie' maar gewoon Atom met een MS-sausje)

Java is gewoon open, en ja, er is een spec en een JRE van Oracle, maar er zijn ook gewoon 100% open implementaties die net zo goed werken. OpenJDK bijvoorbeeld.

• wouterrobot
het gaat er bij mij om dat ik ervaring krijg in een taal en die begin te begrijpen zodat ik later in c++ kan werken en begrijpen want dat is mijn doel. Zal ik dan c# of java leren? En welk boek? Is dat head first c# boek ook goed om de taal te leren en het programmeren leren? Niet dat ik geen idee heb wat ik doe maar dat er wel iets uitkomt. Want het is volgens mensen belangrijk dat je weet waarom je iets op die manier moet doen.

[Voor 12% gewijzigd door wouterrobot op 22-07-2015 20:45]

• Daos
  • Niet online
C# en Java lijken heel veel op elkaar. Het maakt niet echt uit welke je kiest (al blijft het leuk om fanboys op hun tenen te trappen :9 ).

Ik heb wel dat ik sinds ik veel met C# werk ik niet meer terug wil naar C++ (met eigenaardigheden als Wikipedia: Rule of three (C++ programming)).

• wouterrobot
Rip daar begreep ik niks van XD. Ik ga wel c# leren en dan heb ik een keuze uit 2 boeken "Microsoft visual studio c# step by step" of "head first c#". Welke van deze twee geeft meeste informatie in de manier dat je niet denkt"dat zal zo wel zijn" maar denkt"dat komt vanwege. ......" dus dat je echt weet wat je doet. Of misschien een heel ander boek :O

Of misschien eerst een van deze boeken lezen en dan een andere voor verbetering? ?!!

[Voor 11% gewijzigd door wouterrobot op 22-07-2015 20:56]

• Caelorum
How about.... C# Fundamentals for Absolute Beginners (video series). Als je dan toch met C# verder wilt gaan :)

[Voor 15% gewijzigd door Caelorum op 22-07-2015 21:06]

• wouterrobot
En dan eerst het boek lezen of de video's bekijken???

• Caelorum
Tja, persoonlijk zou ik eerst de video's doen en daarna pas mijn geld uitgeven, maar dat ben ik :)

• wouterrobot
Zal ik gewoon yolo gaan en microsoft visual studio c# step by step kopen en beginnen? Of toch head first c#

[Voor 14% gewijzigd door wouterrobot op 22-07-2015 21:19]

• Daos
  • Niet online
Wat ik meestal doe is reviews lezen op amazon.com (om vervolgens het boek te kopen via bol.com)

De video's hierboven zijn gratis. Ook ik zou hiermee beginnen.

• johnkeates
Je kan ook dit doen: http://www.learnpython.org

kost niks en dan kan je daarna eigenlijk vrij makkelijk andere talen leren.

• Carharttguy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-03 21:09
Mijn ervaring: Head First C#. Simpeler en beter dan dat ga je het niet krijgen. Het kost wat, maar elk HF boek dat ik hier heb heeft me al het tienvoudige opgeleverd.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:46
Het maakt weinig uit. Meeste opleidingen beginnen met Java maar skippen dat vaak ook al na een half jaartje om met C# verder te gaan.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:52
Ik vond (en vind het nog steeds) het makkelijker om programmeerzaken aan te leren via video's dan via boeken. Als je het via video's wilt doen, dan zou ik maar naar 1 plek gaan: thenewboston.com. Hier staan waslijsten aan programmeertalen, velen met tientallen tot honderden video tutorials per stuk waar je vanaf de eerste letter de programmeertaal aangeleerd krijgt. Bij sommige tutorials denk ik dat je het een kind van 10 jaar nog aan zou kunnen leren.

Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• wouterrobot
Zo veel keuze :O

Is er iemand met ervaring in het andere boek?

Btw geven die video's ook uitleg waarom iets op een bepaalde manier werkt en niet zegt dat je het op die manier moet doen en ik het maar moet geloven?

[Voor 86% gewijzigd door .oisyn op 23-07-2015 09:58]

• Caelorum
wouterrobot schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 21:57:
Btw geven die video's ook uitleg waarom iets op een bepaalde manier werkt en niet zegt dat je het op die manier moet doen en ik het maar moet geloven?
Kijk er eentje zou ik zeggen? Kost je een half uur en dan weet je of A) de manier van video goed is voor je en B.) of je uberhaupt bent weggelegd voor leren via video.
Mocht B nou waar zijn dan kan ik alleen maar beamen wat Carharttguy al heeft gezegd:
Carharttguy schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 21:39:
Mijn ervaring: Head First C#. Simpeler en beter dan dat ga je het niet krijgen. Het kost wat, maar elk HF boek dat ik hier heb heeft me al het tienvoudige opgeleverd.
En dan aangevuld met een vervolgboek: Essential C#5 Al zou je misschien willen wachten op de nieuwe versie Essential C# 6. Al zou ik hem bij amazon.de halen of iets dergelijks, want Bol.com is nogal duur met dit soort boeken.

• wouterrobot
jo bedankt boys ik heb het boek gekocht en krijg het over een paar dagen thuis. Zijn er verder nog plekken waar je het mensen kunt praten(chatten, skype etc....) als ik vast zit en vragen kan stellen??
Misschien teamspeak of zo(beetje ver doorgedacht maar maakt niet uit :P)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Zoek op internet naar de gratis Harvard cursus CS50, ga die doen, daar leggen ze basisprincipes uit en je leert programmeren met C.
Verser hebben ze opdrachten met uitleg en walkthroughs. Er zit ook nog een nakijl script bij om te zien of je code goed genoeg is.
Succes! Een van de makkelijkste manier km met programmeren te beginnen.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:21
Is Het SQL Leerboek een goed boek om mee te beginnen?

https://www.managementboe...eerboek-rick-van-der-lans

Ik weet dat deze ook gebruikt wordt voor HBO.

Is deze ook handig voor Mysql? Wat zouden jullie adviseren? ( ik ben beginner met mysql / sql )

• isimba
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-09-2022
Beste Tweakers,

Ik wil graag iemand een boek cadeau doen om te leren programmeren. Ik zat te denken aan Java. Al even gekeken op bol.com en managementboek.nl maar er is te veel keus. Kent iemand een goed boek om de basis te leren?

• ravenger
isimba schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 15:38:
Beste Tweakers,

Ik wil graag iemand een boek cadeau doen om te leren programmeren. Ik zat te denken aan Java. Al even gekeken op bol.com en managementboek.nl maar er is te veel keus. Kent iemand een goed boek om de basis te leren?
Je geeft een beetje weinig informatie, maar Head First Java wellicht mocht Engels geen probleem zijn.

[Voor 3% gewijzigd door ravenger op 24-08-2015 09:03]

• isimba
Bedankt voor je reactie! Voorkeur is in het Nederlands. Het gaat om een complete beginner in programmeren maar wel met interesse in dit gebied. Wat voor info is nog meer handig?

Alvast bedankt ;)

• Daos
  • Niet online
Als je programmeert dan doe je dat normaal in het Engels (namen van klassen, velden, methoden & commentaar). Voor kleine problemen ga je zoeken op de site stackoverflow wat ook in het Engels is. En je hebt ook Engels nodig als je in de api wilt lezen.

Je kan bij het programmeren dus niet om Engels heen en waarom zou dit dan een bezwaar zijn bij het boek? Met een Engels boek kan je mooi je Engels verbeteren.

Mijn ervaring met Nederlandse boeken is bovendien dat ze erg achterlopen en vol staan met vertaalfouten. /me Daos heeft een vertaald boek over C

edit:
Als de taal niet vast staat, is dit misschien een leuk boek over Python: http://www.amazon.com/Hel...-Beginners/dp/1617290920/

[Voor 11% gewijzigd door Daos op 24-08-2015 19:44]

• isimba
Zojuist head first bestelt, bedankt allen :).

[Voor 86% gewijzigd door isimba op 25-08-2015 07:23]

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-03 15:45
Sowieso na genoeg alles is in het Engels in de software wereld en Nederlandse vertalingen zijn vaak erg slecht. Het beste is gewoon een Engels boek kopen en als je een zin of woord niet snapt snel ff opzoeken. Zo leer je 2 talen voor de prijs van 1 :)

[Voor 4% gewijzigd door GrooV op 28-08-2015 16:48]

• oehoe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-03 18:18

oehoe

blije prutser, ouwe sok

Hoe zit dat eigenlijk met versies? Bv het boek Head First Java 2nd edition dateert van 2005. Maar Java is ondertussen al een aantal versies verder. Pik je die versie verschillen snel op?

George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..

• Kwistnix
  • Laatst online: 20:17
Head First Java is geschreven voor Java 5 en inmiddels is Java 8 al weer een tijdje uit.
Het verschil tussen Java 5 en 6 is eigenlijk niet noemenswaardig voor het leren van de basis.
In Java 7 zijn er wel wat dingen gewijzigd waar je als beginner snel mee in aanraking komt, zoals de mogelijkheid om String objecten te gebruiken in een switch statement, try-with-resources, multi-catch en type inference. Geen schokkende wijzigingen ten opzichte van de voorgaande versie en snel op te pikken. Met Java 8 wordt het wel een stuk interessanter, omdat daar (voor Java) echt nieuwe concepten met bijbehorende syntax zijn toegevoegd. Vooral Labda expressies en streams zullen even wat tijd nodig hebben om te doorgronden. Default methods in interface definities zullen ook even raar lijken, maar is op zich niet al te ingewikkeld.

Dus ja, ik denk dat het vrij snel op te pikken is tot aan Java 8, dan zal wel even achter je oren krabben.

• bodiam
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-03 09:23
Wat ik zelf erg goede boeken vind, is bijvoorbeeld Clean Coder van Robert Martin, JavaScript the Good parts, en eentje die wat minder bekend is wellicht, is Programming Pearls.

Omdat dit lijstje wel eens veranderd, hebben we op onze blog (http://bestprogrammingboo...erflow-programming-books/) een nog wat langer lijstje staan met nog meer boeken, en een kleine motivatie per boek waarom ze goed zijn. Indien een link niet gewaardeerd wordt wil ik ze ook wel hier even neerzetten hoor!

[Voor 8% gewijzigd door bodiam op 21-09-2016 06:57]

• Gertjuhjan
  • Laatst online: 24-03 09:37

Gertjuhjan

Software Engineer

Voor mijn werk heb ik een boekenbudget. En deze wil ik graag gebruiken voor boeken te kopen die mij misschien helpen in mijn werk.

Ik heb nu 2 jaar werkervaring in ontwikkelen van C#, een half jaar in combinatie met WPF en MVVM. Ik red mij met beide aardig. En ik ben een leek in UnitTesting.

Ik wil 3 boeken kopen voor iedere categorie 1. Hiervoor heb ik de volgende boeken gevonden:

C#
Op zoek naar een boek voor praktische tips en trics op het gebied van C# en .NET
  • Essential C# 6.0 - September 2015
  • C# 6.0 in a Nutshell: The Definitive Reference - November 2015 (Pre-order)
  • Pro C# 5.0 and the .NET 4.5 Framework - September 2012
  • CLR Via C# - December 2012
WPF/XAML
Op zoek naar een boek voor praktische tips en trics op het gebied van WPF en XAML. Hier heb ik (nog) geen interesse in het ontwikkelen van Store Apps.
  • Pro XAML with C# - Juli 2015
  • XAML Unleashed - December 2014
Unit Testing
Op zoek naar een boek voor de basis van Unit Testing dat praktisch ingesteld is en liefst met voorbeelden in C#
  • The Art of UNIT TESTING (Second Edition) - December 2013
Welke van deze (of andere) boeken adviseren jullie om voor mij aan te schaffen?

Xbox: Gulpener88

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-03 17:23
Gertjuhjan schreef op woensdag 23 september 2015 @ 17:25:

Unit Testing
Op zoek naar een boek voor de basis van Unit Testing dat praktisch ingesteld is en liefst met voorbeelden in C#
  • The Art of UNIT TESTING (Second Edition) - December 2013
Welke van deze (of andere) boeken adviseren jullie om voor mij aan te schaffen?
Het betreffende boek over Unit Testing schijnt erg goed te zijn. Een collega heeft deze recentelijk gelezen en gaf aan dat hij er erg veel aan heeft gehad (betreffende collega heeft +/- 2 jaar ervaring).

Je zou kunnen overwegen om in plaats van taalspecifieke boeken, eens een boek te lezen over de wat meer algemene aspecten van het vak. Zelf vind ik "Code Complete" en "Clean Code" bijvoorbeeld aanraders voor developers die serieus met hun vak aan de slag willen. Daarnaast kan een boek over patterns/principles je ook een heel stuk op weg helpen.

Wil je jezelf verder verdiepen in .NET/C#, dan kan ik "CLR via C#" aanraden, dit boek kijkt naar de CLR kant van het .NET framework en zal je bewust maken waarom bepaalde zaken op een bepaalde manier werken. Voor mensen die niet zijn "opgegroeid" met .NET kan dit erg verhelderend zijn. Zelf ben ik al sinds versie 1.0 met .NET aan het werken, dus ik ken een hoop beperkingen uit het verleden en weet, door het volgen van de evolutie van de taal door de jaren heen, waarom bepaalde zaken op een bepaalde manier werken (of juist niet ;) ). Dit boek legt dit goed uit en geeft je een basic understanding van de code die de compiler van .NET voor je maakt.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Gertjuhjan
  • Laatst online: 24-03 09:37

Gertjuhjan

Software Engineer

.Gertjan. schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:01:
[...]

Het betreffende boek over Unit Testing schijnt erg goed te zijn. Een collega heeft deze recentelijk gelezen en gaf aan dat hij er erg veel aan heeft gehad (betreffende collega heeft +/- 2 jaar ervaring).

Je zou kunnen overwegen om in plaats van taalspecifieke boeken, eens een boek te lezen over de wat meer algemene aspecten van het vak. Zelf vind ik "Code Complete" en "Clean Code" bijvoorbeeld aanraders voor developers die serieus met hun vak aan de slag willen. Daarnaast kan een boek over patterns/principles je ook een heel stuk op weg helpen.

Wil je jezelf verder verdiepen in .NET/C#, dan kan ik "CLR via C#" aanraden, dit boek kijkt naar de CLR kant van het .NET framework en zal je bewust maken waarom bepaalde zaken op een bepaalde manier werken. Voor mensen die niet zijn "opgegroeid" met .NET kan dit erg verhelderend zijn. Zelf ben ik al sinds versie 1.0 met .NET aan het werken, dus ik ken een hoop beperkingen uit het verleden en weet, door het volgen van de evolutie van de taal door de jaren heen, waarom bepaalde zaken op een bepaalde manier werken (of juist niet ;) ). Dit boek legt dit goed uit en geeft je een basic understanding van de code die de compiler van .NET voor je maakt.
Bedankt voor je reactie!

CLR via C# zal ik eens bekijken.

Wat betreft de andere adviezen. Ik heb al boeken gelezen zoals Head First C#, Head First Design Patterns en Head First Object-Oriented Analysis and Design. Maar wil nu meer verdieping in mijn kennis creëeren.

Xbox: Gulpener88

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-03 17:23
Gertjuhjan schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:01:
[...]

Bedankt voor je reactie!

CLR via C# zal ik eens bekijken.

Wat betreft de andere adviezen. Ik heb al boeken gelezen zoals Head First C#, Head First Design Patterns en Head First Object-Oriented Analysis and Design. Maar wil nu meer verdieping in mijn kennis creëeren.
Wat jij noemt zijn vooral de principes die je toe kan passen in je code, maar er is ook nog een heel spectrum met kennis rondom ons vakgebied. In een range van: "hoe gedraag ik mij als developer" tot "hoe houd je je applicaties behapbaar". In dat kader kan ik de volgende boeken van harte aanbevelen:

• Agile Principles, Patterns and Practices in C# - Martin & Martin
• The Pragmatic Programmer - Hunt & Thomas
• Code Complete 2 - Mc. Connell
• Clean Code - Martin

Als je daarnaast interesse hebt in refactoring dan is onderstaand boek een prettig boek:
• Refactoring - Fowler

Heeft het maken van een lijst met vakliteratuur voor mijn afdeling toch nog wat nut gehad :+

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• PsyBelgium
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-03 20:48
Ik ben opzoek naar een aantal boeken omtrent data mining, machine learning, en recommendation systems. Ken iemand een aantal goede boeken (liefst voor leken) die hij wil aanraden?

Tijdens mijn zoektocht kwam ik de volgende boeken tegen, zouden die goed zijn?

• verbatim
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-03 11:16
Hallo tweakers,

Ik had bij bol.com het Ebook Learning Python besteld maar ik vind het niet lekker lezen, mede omdat er te weinig examples in staan.
Weet iemand hier een goed beginnersboek van Python ?
Het liefst een Ebook.

Thanks

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-03 11:16
Ik weet zelf geen boek over python. Maar er is wel een github repository met een lijst van gratis ebooks mischien staat daar wat leuks bij.

https://github.com/vhf/fr...ogramming-books.md#python

const { signature } = await fetchProfile()

• Anoniem: 187449
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Beginning Python: From Novice to Professional, Second Edition

wel PDF format

• verbatim
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-03 11:16
moijamie schreef op zondag 27 september 2015 @ 13:44:
Ik weet zelf geen boek over python. Maar er is wel een github repository met een lijst van gratis ebooks mischien staat daar wat leuks bij.

https://github.com/vhf/fr...ogramming-books.md#python
Bedankt voor de reacties maar ik denk dat ik toch ga voor het boek python for dummies.

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-03 10:44

jvhaarst

Concordia res parvae crescunt

Het ligt een beetje aan wat je wilt kunnen, maar deze zijn wel interessant misschien :

http://www.oreilly.com/pr...python-for-scientists.csp (gratis)
http://rosalind.info/prob.../?location=python-village
http://swcarpentry.github.io/python-novice-inflammation/

Dat eerste e-book is een snelle introductie, de tweede site is dan te doen, met de derde ga je iets dieper.
Als het af is, dan heb je de beginselen te pakken, en is het daarna een kwestie van Google/Stack Overflow bezoeken om te kijken of iemand anders jouw probleem of iets soortgelijks heeft opgelost, en het dan doen.

Veel succes en plezier !

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-12-2022

Sprite_tm

Semi-Chinees

Da's niet heel erg EL. Schopje naar PRG.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-03 14:34
http://learnpythonthehardway.org/book/
Laat je niet afschrikken door de titel. Het is bedoeld om beginners het goed te leren.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
MERGED posts from topic Python book

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• kmsch
  • Laatst online: 20-02 15:44
Hi Tweakers,

Omdat tutorials op internet kwalitatief nogal verschillen, zoek ik een degelijk introductieboek over PHP, liefst in combinatie met MySQL. Voor Java heb ik ooit Head First Java gebruikt. Is dat voor PHP / MySQL ook een degelijke serie, of raden jullie wat anders aan? Op Bol.com is zoveel te koop (met wisselende reviews) dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik lees graag jullie suggesties!

Groetjes,
Koen

• johnkeates

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:25
Welk niveau zit je en wat is je algemene ervaring met programmeren? Als je Java kent, ben je waarschijnlijk al bekend met de meeste concepten (bv meeste data types, flow control, OOP). Dan is de syntax wel anders, maar hoef je niet helemaal bij nul te beginnen.

Verder vermoed ik dat je het wilt gaan inzetten voor webdevelopment, dus waarschijnlijk is het verstandig om literatuur in de richting te zoeken.

Wellicht kun je iets meer info geven over je achtergrond en wat je zoekt / waarvoor je met PHP aan de slag wilt?

[Voor 17% gewijzigd door Morrar op 18-10-2015 22:54]

• kmsch
  • Laatst online: 20-02 15:44
Ik kan OO programmeren in Java en ken de basis dus wel, maar ik ben geen software ontwikkelaar van beroep. Wilde het inderdaad gaan gebruiken voor webdevelopment. Interesse is vooral hobbymatig maar ik wil het wel goed doen :)

Ik vraag dit vooral omdat ik een completere uitleg zoek dan internet biedt. Veel tutorials zijn bijvoorbeeld procedureel in plaats van object orientated, en dan twijfel ik wat ik moet gaan leren. Daarom leek een beginnersboek me eigenlijk nog niet zo verkeerd?

[Voor 6% gewijzigd door kmsch op 18-10-2015 23:00]

• johnkeates

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Posts gemerged van Degelijk boek PHP (en MySQL)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• romano1996
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-12-2017
*offtopic reacties worden niet gewaardeerd*

[Voor 89% gewijzigd door Woy op 21-10-2015 12:06]

• Lady IT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-10-2020
Beste lezers,

Ik wil Java gaan leren en heb hiervoor een boek van de buurvrouw geleend:

Java de Basis geschreven door André Hollander
http://www.bol.com/nl/c/b...1336/index.html?lastId=26

De keuze voor een Nederlands boek is omdat ik dan echt goed begrijp wat ik doe en leer.

Mijn vraag, is dit boek een goede keus om de basis te leren of weten jullie nog een beter/overzichtelijker/vollediger Nederlandstalig boek om Java te leren?

http://www.madebydorine.nl/

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-03 15:16

Saven

Administrator

Lees de reviews eens. Ik zie daar dat het boek voor beginners wordt afgeraden omdat goede uitleg ontbreekt

• Kwistnix
  • Laatst online: 20:17
Ik zou toch aanraden om even door de zure appel heen te bijten en een Engelstalig boek te proberen. Alle terminologie is sowieso al Engelstalig en de kwaliteit en beschikbaarheid van het materiaal is veel beter. Wellicht zal je er af en toe even een woordenboek bij moeten pakken, of desnoods hier om opheldering vragen. Je leert in principe wel twee talen voor de prijs van een boek :)

Overigens zou ik dan een Head First boek aanraden, die zijn redelijk behapbaar geschreven.

[Voor 10% gewijzigd door Kwistnix op 24-10-2015 13:31]

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:16

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

Mijn ervaring met nederlandse boeken die uit het engels vertaald zijn is dat vaak vaktermen ook worden vertaald. Ik weet niet hoe dat met dit boek is, misschien gemaakt in het Nederlands, maar het is behoorlijk irritant en kan een valse start betekenen doordat ze je nederlandstalige terminologie aanleren die ridicuul is.

Voor het begrijpen van uitleg over basis principes van programmeren en OO begrippen kan ik me echter wel de voorkeur voor een nederlandstalig boek voorstellen, zeker als je engels van een nivo is dat je ingewikkelde teksten moeilijk te begrijpen vindt.

Veel succes met je programmeer avontuur :)

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• gogowolves
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-06-2018
Hoi,

Ik ga volgend jaar beginnen met HBO Informatica.
Ik heb vooral veel interesse in programmeertalen. Alleen weet ik helemaal niks af van PHP(Wel beetje van javascript)

Weet iemand een boek/tutorial waarin PHP vanaf 0 goed/makkelijk wordt uitgelegd aan een beginner die nog nooit geprogrammeerd heeft? Zo ja, kan iemand stukje over opbouw vertellen of ervaring?

Bedankt alvast.

GoGoWolves

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-03 15:52
Ik zou gewoon een echte programmeertaal leren, Java ofzo. Ik gok niet dat ze je tijdens je studie met PHP zullen laten werken.

En om je verder te helpen: de head first boeken (bv. Head First Java) zijn gericht op noobs.

[Voor 27% gewijzigd door Avalaxy op 27-10-2015 23:48]

• gogowolves
Avalaxy schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 23:47:
Ik zou gewoon een echte programmeertaal leren, Java ofzo. Ik gok niet dat ze je tijdens je studie met PHP zullen laten werken.

En om je verder te helpen: de head first boeken (bv. Head First Java) zijn gericht op noobs.
Bedankt voor je reactie, ik zal ook kijken naar java boek.
PHP is niet voor mijn studie bedoeld maar voor mezelf.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-03 17:12

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Het is licht offtopic, maar ik weet van een aantal Hogescholen dat PHP wel langskomt.

de Tweakers-cookiewall is illegaal

• johnkeates
Elk random Programming PHP boek van o'reilly is prima. Head first serie van andere uitgever is ook prima, en de boeken van big nerd ranch zijn ook prima. Ik zou zeggen: ga om te beginnen niet in het nederlands programmeren.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Patriot schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 00:22:
[...]

Het is licht offtopic, maar ik weet van een aantal Hogescholen dat PHP wel langskomt.
Klopt, ik kreeg het gelijk eerste semester op Windesheim. Elke ICT richting moest aan de PHP. Was erg blij toen dat voorbij was.

Maar beste manier om te beginnen is codecademy. Begin met HTML bij codecademy daarna CSS en vervolgens PHP dan heb je een goed begin. Zo heb ik het in het eerste semester gedaan vanaf 0.

[Voor 20% gewijzigd door Zenix op 28-10-2015 00:33]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Ik ben zelf begonnen aan HBO Informatica zonder échte programmeerkennis, en ben daar zonder veel moeite doorheen gekomen (althans, de eerste 3 jaar, ik ben nog onderweg :P). Dat ik vooraf niet al teveel kennis had, dat wordt je opzich allemaal wel geleerd. Je moet er vooral een beetje aanleg voor hebben.
Sterker nog, het kan zelfs een valkuil zijn: als je het eerste kwartaal zonder enige moeite doorloopt omdat je alles al weet, dan kunnen verdere kwartalen ontzettend tegenvallen omdat je ze onderschat.

Ik zou overigens de boeken skippen, en wat tutorials volgen. Codecademy wordt hierboven genoemd, daar ben ik het zeer mee eens. Begin eens met wat simpele formuliertjes, waarvan ingevulde tekst op pagina twee terecht kan. Probeer daarna later eens wat met inloggen te doen, sessies, cookies, verzin wat tofs :)
Uiteindelijk heb je meer aan het kunnen denken, en zoeken naar hoe je iets kan bouwen, dan daadwerkelijke PHP-kennis (of wat voor taal dan ook). Uiteindelijk is het ook puur de basis.

Als je eenmaal wat PHP hebt gedaan, kom je vanzelf eens uit bij databases en SQL. Hoewel niet echt een programmeertaal, komen databases altijd terug en ze zijn dan ook zeer nuttig om eens naar te kijken :)

Java/Android is een stuk moeilijker om in te komen als leek, maar aan de andere kant ook leuk en er zijn bovendien ontzettend veel begrijpbare tutorials van te vinden. Gezien je volgend jaar gaat beginnen, is Android misschien leuk om je in de zomer alvast in te verdiepen.
Ik gok niet dat ze je tijdens je studie met PHP zullen laten werken.
Zowel Hanzehogeschool Groningen en Windesheim Zwolle beginnen in het eerste kwartaal met PHP, en dit komt bij beide opleidingen in menig kwartaal terug (weliswaar in frameworks uiteindelijk, of gedeeltelijk als API-backend van een app, enzovoort) - maar PHP is op de scholen waar ik het van weet misschien wel de meest gebruikte taal...

[Voor 32% gewijzigd door Richh op 28-10-2015 00:42]

• gogowolves
Richh schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 00:32:
Ik ben zelf begonnen aan HBO Informatica zonder échte programmeerkennis, en ben daar zonder veel moeite doorheen gekomen (althans, de eerste 3 jaar, ik ben nog onderweg :P). Dat ik vooraf niet al teveel kennis had, dat wordt je opzich allemaal wel geleerd. Je moet er vooral een beetje aanleg voor hebben.
Sterker nog, het kan zelfs een valkuil zijn: als je het eerste kwartaal zonder enige moeite doorloopt omdat je alles al weet, dan kunnen verdere kwartalen ontzettend tegenvallen omdat je ze onderschat.

Ik zou overigens de boeken skippen, en wat tutorials volgen. Codecademy wordt hierboven genoemd, daar ben ik het zeer mee eens. Begin eens met wat simpele formuliertjes, waarvan ingevulde tekst op pagina twee terecht kan. Probeer daarna later eens wat met inloggen te doen, sessies, cookies, verzin wat tofs :)
Uiteindelijk heb je meer aan het kunnen denken, en zoeken naar hoe je iets kan bouwen, dan daadwerkelijke PHP-kennis (of wat voor taal dan ook). Uiteindelijk is het ook puur de basis.

Als je eenmaal wat PHP hebt gedaan, kom je vanzelf eens uit bij databases en SQL. Hoewel niet echt een programmeertaal, komen databases altijd terug en ze zijn dan ook zeer nuttig om eens naar te kijken :)

Java/Android is een stuk moeilijker om in te komen als leek, maar aan de andere kant ook leuk en er zijn bovendien ontzettend veel begrijpbare tutorials van te vinden. Gezien je volgend jaar gaat beginnen, is Android misschien leuk om je in de zomer alvast in te verdiepen.

[...]

Zowel Hanzehogeschool Groningen en Windesheim Zwolle beginnen in het eerste kwartaal met PHP, en dit komt bij beide opleidingen in menig kwartaal terug (weliswaar in frameworks uiteindelijk, of gedeeltelijk als API-backend van een app, enzovoort) - maar PHP is op de scholen waar ik het van weet misschien wel de meest gebruikte taal...
Bedankt voor het delen van je ervaring Rich, :)
Ik zal proberen meer tutorials te volgen en simpele voorbeelden na te doen. Ik ben komende zomer zeker van plan om Java/Android in te gaan verdiepen.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-03 13:05

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik zou gewoon een echte programmeertaal leren, Java ofzo.
Zullen we niet op bepaalde talen en technieken gaan afgeven zonder onderbouwing? En zelfs mét onderbouwing niet in een topic als dit? ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-03 15:52
NMe schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 01:49:
[...]

Zullen we niet op bepaalde talen en technieken gaan afgeven zonder onderbouwing? En zelfs mét onderbouwing niet in een topic als dit? ;)
"If I had asked people what they wanted, they would have said: faster horses". Ik kan wel de vraag van OP beantwoorden, maar ik denk hem beter te kunnen helpen door hem een echte programmeertaal aan te smeren waar je niet wegkomt met allerlei vieze hacks waarvan je het alleen maar op een verkeerde manier aanleert. Maargoed, ik laat het hierbij.

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-03 17:44
Richh schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 00:32:

Als je eenmaal wat PHP hebt gedaan, kom je vanzelf eens uit bij databases en SQL. Hoewel niet echt een programmeertaal, komen databases altijd terug en ze zijn dan ook zeer nuttig om eens naar te kijken.
Ik zou ook een naar PHP classes kijken na het inloggen en opslaan in de database. Heeft even geduurd maar er ging daarna een nieuwe wereld open.

👑

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-01 21:09

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik heb een tijd terug Basiscursus PHP5 van Peter Kassenaar gevolgd.
Duidelijke uitleg, stap voor stap leer je steeds weer iets erbij.
Maar zoals in de titel staat, het is wel een Basiscursus.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Nu online

Stufferdt

Oe ist?

PHP heb ik vorig schooljaar(eerste jaar HBO-ICT) geleerd via codecademy en W3schools. Vond ik zelf wel fijn werken eigenlijk.

Java leerden wij met behulp van BlueJ en daar ook het boek bij. (ISBN: 9043023892).
Om vanaf nul te leren vind ik het wel een geduldige en uitgebreide. Het boek is uit het Engels vertaald, dus de Engelse versie kopen is misschien wel slimmer!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Weet iemand of 'Structure and Interpretation of Computer Programs' van Abelson en Sussman de moeite waard is voor iemand met interesse in (niet-professioneel) programmeren en eventueel ook lisp?
Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee