Ja, en je zult pas weer leven (opnieuw geboren worden / wedergeboren worden) wanneer je Jezus Christus aanneemt als jouw persoonlijke Verlosser, toegeeft dat je in schuld staat met God en je voorneemt om je aan Gods normen en waarden te houden. (en dit alles bovendien van harte meent)
Hoe dan ook, dat maakt geen enkel verschil voor het feit dat Adam volgens de bijbel nog honderden jaren na de zondeval leefde.
Hij was toen geestelijk al dood.
Als God mensen niet vergeeft gebeurt dat omdat hij dat niet wil, niet omdat hij dat niet kan; hij is immers almachtig en kan alles.
Hij WIL mensen dolgraag vergeven. Zo graag, dat Hij Zijn Zoon daarvoor geofferd heeft.
Aleen wist de mens niet wat "zonde" was totdat hij haar begaan had.
Tja, dit wordt een herhaling van zetten. Wellus...

Schijnheilig daaraan is dat wij mensen onze zondaards moeten vergeven volgens Gods regels, maar dat hij zelf blijkbaar moeite heeft zich aan die regels te houden. Van een "goede vader" mag men toch wel een goed voorbeeld verwachten, of niet?
M.i. is letterlijke zelfopoffering een ultiem voorbeeld van goed zijn. M.i. is mensen zo goed als oneindig veel kansen geven om zich te bekeren een ultiem voorbeeld van goed zijn.
Totdat je het weerlegt?
Dat heb ik net zo vaak gedaan als dat dit voorbeeld wordt gebruikt.
Zeker doet het mij pijn als ik iemand zie lijden, maar het punt is dat ik mezelf niet zielig vind als ikzelf dat lijden bij mijn medemens veroorzaakt heb, zoals God dat wel doet.
Uche uche... God veroorzaakt het lijden van mensen? Je bedoelt ongetwijfeld het feit dat de gehele mensheid op 8 mensen na gedood werd door God dmv zondvloed.
Besef wel wat die mensen deden. Dat waren geen vriendelijke mensen, maar daar was sprake van iets waar hetgeen dat nu in Sudan bij in de schaduw staat. God strafte de gehele mensheid en dat was dik verdiend ook. Nochtans had God medelijden met 'de mens' toen de mens (Noach) zich weer tot God wendde.
God als almachtige moet immers niets; als hij menselijk lijden veroorzaakt is dat omdat hij de mensheid wil zien lijden.
Als Hij mensen straft, doet Hij dat inderdaad omdat Hij dat wil. Als jij vindt dat moordenaars, verkrachters etc. geen straf verdienen, dan zijn we natuurlijk uitgepraat.
Als jij mij willens en wetens hebt laten lijden kun je moeilijk beweren dat het een ongeluk was, dus biedt jouw spijt, wroeging en berouw mij slechts weinig soelaas want die komen als mosterd na de maaltijd.
Een Nederlandse rechter kan het spijtig vinden dat een seriemoordenaar een leven lang in de cel moet, wanneer die seriemoordenaar berouw toont. Maar door dat berouw is het nog niet zo dat die moordenaar geen straf verdient.
edit:
Nog maar eens in het kort:
1) God is almachtig
2) God is goed
3) God wil kinderen
a) uit 1) en 2) volgt dat alles wat God doet goed is/gaat,
b) uit 1) en 3) volgt dat er inderdaad kinderen gaan komen,
c) uit 2) en 3) volgt dat God wil dat zijn kinderen goed zijn (en dat kinderen krijgen goed is),
conclusie: God zal goede kinderen scheppen.
En aldus geschiedde. De mens is ook goed en naar Zijn beeld geschapen. Inclusief vrije wil. God heeft ook een vrije wil. Vrije wil is ook iets dat goed is. God kan zelfs zondigen. Maar Hij
wil het niet. De goede mens
wilde wel zondigen. De gevolgen zijn duidelijk: de mens kan nu niet meer vrij kiezen, maar zondigt elke dag opnieuw. Of de mens dat wil of niet.
Anders gezegd: God had dus mogelijkheid om de mensheid perfect goed te maken, maar toch vertelt hij ons dat dat niet het geval is
"En zie, het was ZEER goed." (na de schepping van de mens)
; hetgeen betekent dat of God niet almachtig is en ons niet beter maken kon, of God zit te liegen en dus niet goed is, of God ons helemaal niet wilde scheppen en dat we een "ongelukje" zijn.
De enige mogelijkheid was nog dat Hij ons zo had gemaakt, dat we geen keuze hadden en dus geen vrije wil, en dat we dus alleen het goede konden doen. Maar God vindt dat een mens met vrije wil volmaakter is dan een robot. En daar ben ik het roerend mee eens.
Het cruciale punt in de bovenstaande discussie blijft dat hij ons mensen wil straffen om het feit dat hij ons zo gemaakt heeft als we zijn. (Ik persoonlijk laat zoiets niet met mij gebeuren en onttrek me aan mogelijke straf door het hele idee van de zondeval te verwerpen, een god die mij geschapen heeft kan mij niet veroordelen zonder zichzelf te veroordelen.)
Het enige dat je zou kunnen inbrengen tegen God is dat Hij jou en mij als zondige mensen geboren heeft doen worden en wij niet in de goede staat zijn ontstaan zoals Adam en Eva. We zullen het er denk ik over eens zijn dat, wanneer we dat zouden willen, niet in staat zijn om ons aan Gods geboden te houden. Dat zou je onrechtvaardig kunnen vinden.
Mocht er ook geen uitweg zijn, dan zou ik mijn middelvinger opsteken tegen God en Hem onrechtvaardig vinden. Maar er is wel een uitweg. En jij en ik hebben de vrije keus om te kiezen voor die uitweg.