[Verzamel] Zonsopgangen en -ondergangen

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste
Acties:
  • 180.395 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@F.West98 Vooral die tweede foto vind ik fraai; bijna een koperen plaat, dat water! d:)b

@LA-384 Flinke oranje knoepert + forse spiegeling. :)

Deze is al van een tijdje geleden, met een stokoude camera, maar desondanks vond ik het wel een overweldigende zonsondergang, zo richting België:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51138646548_09210d86d8_c.jpg
Vlissingen3 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:16

F.West98

Alweer 16 jaar hier

LA-384 schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:33:
@F.West98 Bijzonder zachte lucht en strakke reflectie. Het ziet er zelfs bijna kunstmatig uit zo, vooral in de eerste foto. Wat zien we daar eigenlijk?
Dankje! De eerste foto is de maan die opkomt boven het wad, dus wat je ziet is een kringelend beetje staand water in het wad.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humil
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-05 09:34
F.West98 schreef op zondag 25 april 2021 @ 00:09:
@Humil Ik vind bij geen van beide het onderwerp echt duidelijk molens; misschien dat een andere uitsnede daar al bij kan helpen. Van #1 vind ik de kleuren het prettigst: komt grotendeels natuurlijk over, alleen helemaal rechts is het misschien iets te verzadigd geel. Voor #2 komen de kleuren iets lastiger over, het huis en de molen zijn vrij blauw (bijna paars) terwijl de lucht misschien iets te kunstmatig oranje is. Het komt over als een soort HDR-effect,
Thanks voor de feedback. De eerste foto is met het Velvia profiel van Fuji, die zijn er inderdaad om bekend om wat aan de gesatureerde kant te zitten. De tweede foto is inderdaad met HDR gemaakt, en zie nu pas dat de kleuren wat uit balans zijn. Ik ga er binnenkort eens voor zitten om te kijken hoe ik dat wat natuurlijker krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:07
@F.West98 Je eerste plaat is echt goed. Ik zou misschien nog iets meer croppen. Rechts er wat vanaf halen en ook een deel van je lucht offeren. Het gaat om de kronkeling naar de maan toe en die is perfect.

Je tweede plaat vind ik niet zo sterk. Recht heb je een zwarte voorgrond, die stoort. Ik zou die er in het geheel afhalen, veel krapper snijden. Dan werkt het wel.

@LA-384 prachtig licht, alleen erg veel voorgrond met water die weinig tot niets bijdraagt aan de foto. Misschien zou ik precies spiegelen in deze compositie.

@ehtweak het licht is erg mooi, ook op de schepen. Alleen de voorgrond heeft wat storende elementen. Zoals paaltjes links in het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@RobbieHifi Ja; het moest verboden worden; die stomme paaltjes in het water... ;)

klik-klik-klik, en voilá, paaltjes zijn foetsie. :)

oh, wacht, maar ik zie ook nog wat 'storende' golfslag op het strand. Afijn, die heb ik maar zo gelaten...

[ Voor 52% gewijzigd door ehtweak op 26-04-2021 15:48 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:17

Mr Pingu

Professioneel Prutser

@F.West98 Prachtplaat die eerste! Heerlijk simpel en fijne kleurtjes. 2e vind ik eerlijk gezegd wat minder, oogt erg donker met dat zwart aan de rechterkant.

@LA-384 Fijne compositie :)

@ehtweak Mooi moment vastgelegd, helaas wat storende elementen op de voorgrond waardoor het een beetje een snapshot-gevoel geeft (Wat het misschien ook een beetje was zoals je zelf al aangaf)

Bij het uitzoeken van mijn top-2020 kwam ik een foto tegen die daar net buiten viel maar zeker 1 van mijn betere foto's is van 2020, dus verdient ie in dit topic alsnog een plekje mijn inziens

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51188966916_1eb4faa245_z.jpgMølen by Karsten, on Flickr

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mølen is ook een fraaie rustgevende foto. d:)b

Maar die opmerkingen over 'storende elementen' snap ik nog steeds niet? :?
Het is toch normaal dat er, zoals in mijn geval, golfslag is en/of paaltjes o.i.d? En al die gladde keien op de voorgrond zijn toch ook 'storend'?

Willen we dan al het 'ongewenste', weg fotosoepen ofzo? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:17

Mr Pingu

Professioneel Prutser

ehtweak schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:02:
Mølen is een ook een fraaie rustgevende foto. d:)b

Het is toch normaal dat er, zoals in mijn geval, golfslag is en/of paaltjes o.i.d? En al die gladde keien op de voorgrond zijn toch ook 'storend'?

Ja het is normaal en wegsoepen lijkt me hier ook niet de oplossing ;) Andere locatie wellicht? Dat is ook waarom ik snapshot-gevoel er bij kreeg. Je was 'toevallig' op de locatie met een mooie lucht, helaas is de voorgrond gewoon niet heel fantastisch.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:49
ehtweak schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:02:
Mølen is ook een fraaie rustgevende foto. d:)b

Ik verbaas me wel vaker over je verontwaardiging als je feedback op je foto's krijgt, en nu weer :P

Natuurlijk zijn die elementen 'normaal', maar dat betekent nog niet dat ze ook mooi gevonden hoeven te worden, toch? Juist omdat je foto vrijwel precies is zoals mensen het verwachten, en niet 'mooier gemaakt', wordt het ook niet altijd mooier gevonden. Best logisch, al zeg ik het zelf :+

In de tijden van Instagram enzo zijn we natuurlijk ook steeds meer gewend aan perfecte gepolijste foto's van de mooiste plekken. Dus dan is in een foto als deze, waarbij de zon door de wolken heen heel mooi is en je dat niet per se dagelijks in het echt ziet, de voorgrond voor mij wel een beetje 'underwhelming'.

Een boei ofzo wegshoppen lijkt mij overigens niks mis mee, ook al zou dat voor mij de foto niet substantieel veranderen.

En de foto zo willen laten, omdat het 'nou eenmaal zo eruit zag' is ook helemaal prima, het is jouw foto. Maar dan moet je ook niet gek opkijken als mensen zich soms kunnen storen aan 'storende elementen' ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Hahn D'r is een verschil tussen verontwaardiging versus verbazing... ;)
Net zo goed als dat er een verschil is tussen vragen stellen/constateringen versus zeuren/zagen.
(die komt ook wel vaker voorbij) :+
Als ik constateer dat het regent, zoals nu op dit moment, wil het nog niet zeggen dat ik zeur over de regen. Slechts DAT het regent; punt.

Enne, de paaltjes waren al digitaal weggepoetst hoor!

Ik stel slechts een vraag; waarom het zus-en-zo gevonden wordt.

Want, zoals je zelf al aangeeft, d'r is al genoeg cosmetische verdoezeling en upgrading. Waarbij ik toch b.v. meneer A. Dros z'n beelden (overigens zeer fraaie locaties waar hij komt en fotografeert) als de ultieme uiting van dat fenomeen zie. Soms is het gelukt, vaak vind ik het TE, en nog vaker had het voor mij achterwege gelaten mogen worden.

BTW: het zal wel komen omdat ik nooit op Instagram kijk... :)

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 19-05-2021 13:09 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
ehtweak schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:07:
@Hahn D'r is een verschil tussen verontwaardiging versus verbazing... ;)
Zeker, maar hoe het overkomt is heel erg subjectief. Je post (en ook vorige) komen bij mij verontwaardigd over door de manier waarop je het brengt.
Net zo goed als dat er een verschil is tussen vragen stellen/constateringen versus zeuren/zagen.
(die komt ook wel vaker voorbij) :+
Als ik constateer dat het regent, zoals nu op dit moment, wil het nog niet zeggen dat ik zeur over de regen. Slechts DAT het regent; punt.

De manier waarop maakt veel uit. De vraag "Waarom moet het nou weer regenen?!" is op zich een vraag, maar toch zal die niet heel erg snel geïnterpreteerd worden als een daadwerkelijke interessevraag hoe het eigenlijk komt dat het regent :P

Snap niet helemaal waar je 'zeuren/zagen' punt over gaat overigens.
Want, zoals je zelf al aangeeft, d'r is al genoeg cosmetische verdoezeling en upgrading. Waarbij ik toch b.v. meneer A. Dros z'n beelden (overigens zeer fraaie locaties waar hij komt en fotografeert) als de ultieme uiting van dat fenomeen zie. Soms is het gelukt, vaak vind ik het TE, en nog vaker had het voor mij achterwege gelaten mogen worden.

BTW: het zal wel komen omdat ik nooit op Instagram kijk... :)
Tja, smaak hè, wat zullen we er eens van zeggen :P Het menselijke brein gaat over het algemeen goed op felle kleuren, zonnig, licht en (daardoor) over-the-top. Misschien ben jij wat meer nuchter, mogelijk ook door het gebrek aan Instagram (waarvan ik niet zeg dat dat een slecht iets is) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:18

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

ehtweak schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:07:

Daarmee dring je wel -elke keer- mensen in de verdediging die zo vriendelijk zijn hun mening te geven. Die mening zou voldoende moeten zijn lijkt me.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
SnoeiKoei schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:17:
[...]

Daarmee dring je wel -elke keer- mensen in de verdediging die zo vriendelijk zijn hun mening te geven. Die mening zou voldoende moeten zijn lijkt me.
Naja, een daadwerkelijke vraag voor iets meer detail moet kunnen. Dus als iemand zegt dat er storende elementen zijn, vragen wat precies storend gevonden wordt, lijkt me heel nuttig en leerzaam.

Maar beginnen over "zijn al die rotsen dan ook storend? En moet alles wat storend is altijd maar weggehaald worden dan?" komt, in ieder geval bij mij, nogal defensief over, en niet zozeer als 'ik wil er wijzer van worden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hahn schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:20:
[...]

Naja, een daadwerkelijke vraag voor iets meer detail moet kunnen. Dus als iemand zegt dat er storende elementen zijn, vragen wat precies storend gevonden wordt, lijkt me heel nuttig en leerzaam.
Lijkt me ook ja.
Maar beginnen over "zijn al die rotsen dan ook storend? En moet alles wat storend is altijd maar weggehaald worden dan?" komt, in ieder geval bij mij, nogal defensief over, en niet zozeer als 'ik wil er wijzer van worden'.
Defensief? Ik zie het meer als nieuwsgierig, het willen weten wat er mee bedoeld wordt. Want aangezien we hier alleen via tekst communiceren, blijven gezichtsuitdrukkingen ons verschoond.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hahn schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:17:
[...]

Misschien ben jij wat meer nuchter, mogelijk ook door het gebrek aan Instagram (waarvan ik niet zeg dat dat een slecht iets is) :P
Dank u! Gelukkig wel, vind ik zelf dan... :)
D'r is al veels te veel blablabla in deze wereld.

En met 'ach gussie, wat mooi ' da's uiteindelijk zo nietszeggend...
Maar je hebt groot gelijk; het is veel makkelijker om te zeggen dat het mooi&fraai is, dan om een uitgebreide kritische reactie te geven. Of men laat dat achterwege omdat men niet durft, bang is om iemand voor het hoofd te stoten ofzo?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:18

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Nou ja, er is natuurlijk wel verschil tussen vragen wat iemand bedoelt en duidelijk laten blijken dat je het totaal niet met die mening eens bent en dat voor de vorm te verpakken als vraag.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
ehtweak schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:25:
[...]

Lijkt me ook ja.

[...]

Defensief? Ik zie het meer als nieuwsgierig, het willen weten wat er mee bedoeld wordt. Want aangezien we hier alleen via tekst communiceren, blijven gezichtsuitdrukkingen ons verschoond.
Ja, defensief. Zo komt het in ieder geval over bij mij. Zo bedoel je het misschien niet, maar het komt heel erg over alsof je het er absoluut niet mee eens bent, en je van je af aan het bijten bent.

Ook de opmerking over of de rotsen op Mr Pingu's foto dan niet ook storend zijn, vind ik een beetje flauw. Jij krijgt een opmerking over storende elementen op je foto, en dan vervolgens gaan wijzen naar iemand anders z'n foto komt bij mij over als "Oh ja, en wat is dit dan?! Dit is dan toch ook storend?!", wat ik geenszins een nieuwsgierige vraag kan noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Hahn Maar het gaat toch juist om vergelijken?
Waarom het op de ene foto wel, en op de andere foto niet leuk/mooi/gewenst/storend/[whatever] is?

Alleen met vergelijken kun je verschillen aantonen en duiden wat je bedoelt.

Nogmaals, ik geef duidelijk aan dat ik die Mølen foto een rustgevende afbeelding vindt. Met daarbij de additionele vraag of de aldaar getoonde keien-op-de-voorgrond dan niet 'storend' zouden zijn?

Maar er zal wel een groot verschil zijn tussen de directheid van de één versus die van de ander. :+

Lijkt me trouwens een leuk experiment; zoals laatst die foto's van dat dure betonblok in de polder.
[Testcase] Riff, PD#18245 (2018)
De realitische 'harde' foto's van ondergetekende versus die dreamy-look die b.v. meneer Dros er van kan maken. En ongetwijfeld zullen de laatste beter scoren op Instagram.

[ Voor 32% gewijzigd door ehtweak op 19-05-2021 13:38 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
ehtweak schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:33:
@Hahn Maar het gaat toch juist om vergelijken?
Waarom het op de ene foto wel, en op de andere foto niet leuk/mooi/gewenst/storend/[whatever] is?

Alleen met vergelijken kun je verschillen aantonen en duiden wat je bedoelt.

Nogmaals, ik geef duidelijk aan dat ik die Mølen foto een rustgevende afbeelding vindt. Met daarbij de additionele vraag of de aldaar getoonde keien-op-de-voorgrond dan niet 'storend' zouden zijn?
Die keien zijn het onderwerp van de foto, daarom worden ze niet als storend gezien.

Verder krijg ik totaal niet het idee dat je de door mij of anderen gegeven feedback ter harte neemt, en blijf je zo te zien hangen in 'ik stel alleen maar vragen'. Ik ga het laten bij: hoe je vragen formuleert draagt veel bij (of doet veel af) aan hoe het overkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 16:05

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Laat ik het anders zeggen, er is een reden waarom ik niet snel zou reageren op een foto van jou @ehtweak ...je weet dat je het er niet mee eens zal zijn, dat je verbaasd bent over het commentaar, soms haal je nog even andere(n (foto's) erbij en zo trek je iemand altijd in een discussie waar die vooraf niet voor getekend heeft en ook geen zin in had. En overtuigen lukt toch niet, je bent vrij koppig, dus ik bespaar mij alvast vooraf de moeite.

Maar ik onderstreep dat jij vrij vaak aanvallend of verdedigend reageert op een niet prettige manier en niet zelden anderen afvalt, zoals A Dros in elke kans die je krijgt....het voelt bijna als jaloezie hoe je hem regelmatig even aanvalt ook al staat hij verder geheel buiten de discussie.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik heb regelmatig contact gehad met Dros. En nee, ik val hem helemaal niet af!
Geef aan dat ik zijn bewerkingsmethode niet altijd op prijs stel. Da's heel wat anders.

En dit geval is zijn manier van nabewerking gewoon als voorbeeld gebruikt. Waarbij @Hahn de populaire Instagram look ook als voorbeeld gaf.

Heb zelfs diverse tips van hem persoonlijk gekregen, op diverse vlakken.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 16:05

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

_nvm, in dm opgelost_

[ Voor 83% gewijzigd door Nomad op 21-05-2021 22:05 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:13
Vragen stellen over feedback is natuurlijk prima. De discussie over hoe mensen kritiek geven en ontvangen gaat nu wel érg ver off-topic in een fototopic. Als er behoefte is om te praten over feedback geven en ontvangen is daar wat mij betreft zeker ruimte voor in een apart topic, maar dan bij voorkeur niet specifiek over één persoon :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:48

NMH

Moderator General Chat
Mooie locatie, maar jammer dat het water niet glad is. Als je een strakke reflectie van de bomen en de lucht had gehad, had dat de foto net dat beetje extra gegeven. :)
ehtweak schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:44:
Deze is al van een tijdje geleden, met een stokoude camera, maar desondanks vond ik het wel een overweldigende zonsondergang, zo richting België:
[Afbeelding]
Vlissingen3 by Erik Haak, on Flickr
Stokoude camera is niet erg, ik heb nog steeds goede herinneringen aan de Fujica ST801 van mijn vader waar ik tot ik begin deze eeuw digitaal ging mee gefotgrafeerd heb. Alles manual en het enige electronische was de belichtingsmeter. <3 Ik mis soms nog steeds de mogelijkheden die dat ding had om met de hand scherp te stellen.

Voor wat betreft de foto: ik had hem denk ik wat krapper gekaderd door het strand onder en een randje lucht boven weg te laten. Dat zijn vrij donkere gebieden die voor mij niet heel veel toevoegen aan de lichtshow in het midden.
Oeh, dat is een juweeltje, ik hou wel van die stijl! Als ik een paar kleine nitpicks mag maken: die twee grote keien tegen de horizon vormen een mooie V waar de zon tussen onder gaat, maar de zon is net off-center. Als je een klein stukje naar rechts was gegaan had de zon precies in het midden gestaan (wat overigens makkelijker gezegd dan gedaan is aangezien de zon niet verticaal zakt). Daarnaast was het denk ik mooier geweest als de zon wat korter belicht was waardoor hij wat kleiner en strakker was geweest dan hij nu is. Maar nogmaals: zo ook al een bijzonder mooie plaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
@ehtweak Ik snap de discussie over de "storende elementen" in jouw foto ook niet zo. Naar mijn idee is het onderwerp de zon(nestralen) en diens reflectie in het water en de schepen voegen een tweede onderwerp toe. Die boei aan de rechterkant zou mogelijk als "storend element" ervaren kunnen worden, maar ik vind em donker genoeg dat het niet direct de aandacht trekt. De laatste tijd trekt een 16:9 verhouding mij steeds meer en ik denk dat deze foto daar ook van profiteert.

@Mr Pingu Zeer geslaagde foto met mooie belichting en kleuren. Het zou zo een Windows 10 achtergrond kunnen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:55
@ehtweak mooie lichtstralen vanuit het wolkenpartij, prachtige sfeer.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51224200032_5c5fd24976_b.jpgLight in Oosthem - Friesland by Rudy's kiekjes, on Flickr

Vanochtend de kans gehad om voor het werk een plaatje te schieten in Zuid-West Friesland. De zonsopgang is nu giga vroeg :o de zon stond al vrij hoog.

[ Voor 50% gewijzigd door rudyman85 op 12-07-2021 10:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@rudyman85 Fraai mistig sfeertje. Op je andere foto 'Light in Oosthem - Friesland' zijn net wat meer lichtbundels te zien; dat is ook wel lekker.

Gisteravond, vlak voor zonsondergang.
Lekker veel sunflares: 8)
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51230310097_5aeabf6632_c.jpg
Veluwe-Solsegat06 by Erik Haak, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51231017806_8f4ed44ff4_c.jpg
Veluwe-Solsegat05 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
@ehtweak die eerste is echt mooi. Wat interessantere compositie dan die tweede, doordat je die heuvel er op hebt, wat extra diepte en ook mooi contrast geeft. Ook is de zon mooier rond en schijnt hij nog echt langs die boom. Op die tweede is het net alsof de zon door de boom heen schijnt. Staat toch wat minder naar mijn mening. Verder vind ik die tweede aan de onderkant wat krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Kid Jansen Ja; die zon knalde tussen de bomen door. En dan een flink toegeknepen diafragma; dan barsten de straaltjes het objectief uit. 8)
BTW: het is beiden op een nogal glooiend terrein hoor. Klik maar eens op de tweede foto (en bekijk 'm wat groter), dan zie je dat die bomen de diepte in lopen.

Maar ik had gisteravond gewoon teveel om uit te kiezen.

Bij deze kreeg ik de halve regenboog er bij cadeau:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51232082185_258ecaf263_c.jpg
Veluwe-Solsegat08 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
@ehtweak Bedankt voor je reactie, en op de tweede foto van mijn Flickr account. Je hebt inderdaad gelijk dat de stralen op de tweede foto beter uit de verf komen (had ik niet zo over na gedacht, dus thanks!).

Je laatste foto; het is uiteraard een keuze dat je de zon zo neerzet in een foto, persoonlijk vind ik hem teveel aanwezig. De compositie is prima, had hem toch graag willen zien met juist minder aanwezigheid van de zon met nadruk van licht op de bladeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
rudyman85 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:10:
[Afbeelding]Oosthem in the morning - Friesland by Rudy's kiekjes, on Flickr.

Vanochtend de kans gehad om voor het werk een plaatje te schieten in Zuid-West Friesland. De zonsopgang is nu giga vroeg :o de zon stond al vrij hoog.
Dat is een hele mooie sfeervolle foto zo met die lichtstralen. Ik verwacht eigenlijk half een paar jonge dames die daar een paganistische dans uitvoeren. ;) Paar kleine nitpicks: hij voelt onderaan wat krap, denk dat er iets meer grond op had gemogen. Daarnaast hadden de kleuren denk ik een tikje verzadigder gekund; vooral in de bladeren voelt het alsof de kleurenpracht een beetje achterblijft.
Inderdaad flink wat flares, toen ik de foto zag dacht ik "die heeft het diafragma flink dichtgedraaid", en dat blijkt ook inderdaad het geval volgens de exif data. :) Van die twee foto's vind ik de eerste het mooiste omdat die wat meer voorgrond heeft.

Dan eentje van mezelf waar ik niet onverdeeld enthousiast over ben, dus benieuwd wat anderen er van denken:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51229584008_7be3f17966_c.jpgWintry Wadden Sea sunset by Niels Hageman, on Flickr

Hij is genomen op dezelfde dag als mijn IJsselmeerpano, waar ik wat tevredener over ben. Grootste minpunt vind ik zelf die donkere effen wolkenband vlak boven de horizon, die bederft de lucht een beetje voor mijn gevoel.

Technisch was de foto ook een beetje een drama; toen ik de wolkenband zag had ik de moed al opgegeven om nog een zonsondergang te zien, maar toen kwam de zon er toch nog onderdoor. Toen was het dus haastwerk om alsnog de foto's gemaakt te krijgen. Daardoor had ik geen tijd meer om de camera goed in te stellen, dus heb ik de belichtingstrappetjes voor het panorama op auto moeten schieten, waardoor ze niet gelijk waren. Dat maakt het stichen niet bepaald gemakkelijker; gelukkig kan de nieuwe versie van PTGui daar beter mee omgaan dan de vorige. Daarnaast had ik niet in de gaten dat de camera nog op ISO 400 stond, dus gratis een bak ruis die nergens voor nodig was omdat de camera op een statief stond. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rudyman85
@NMH dankjewel voor je fijne reactie, hier kan ik mee verder voor de volgende plaat (op mijn Flick account staat nog een foto met 171mm geschoten, wat dichterbij met iets meer grond, wellicht is dat voldoende grond ?).

Over jou foto; ja het is best een mooie plaat en je bent mooi vanuit de hoek (rechtsonder) begonnen naar voren te werken. Er ontbreekt echter licht, wat had het mooi geweest dat nog nét even het licht over de rietkragen rechts viel. hij is daardoor vrij donker.

edit: tweede foto toegevoegd, zie boven.

[ Voor 21% gewijzigd door rudyman85 op 09-06-2021 11:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• quartex
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-12-2024

quartex

Virtual Dreams / Fairlight

Vond deze toen ik de catalogus van 2019/2020 aan het opruimen was.

Ik twijfel nog of ik de focus goed of slecht vindt. Aan de ene kant is de focus op de bomen wat ik in gedachte had maar aan de andere kant denk ik dat het misschien beter was op de zon te focusen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KY4Wj6mBgqktzE6Apioq0tANrlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dtxExyx4FRC2CohTaCuvhvAV.jpg?f=fotoalbum_large

Running AmiExpress 3.6 Copyright (c) LightSpeed Technologies 1992-93

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
rudyman85 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:10:
@NMH dankjewel voor je fijne reactie, hier kan ik mee verder voor de volgende plaat (op mijn Flick account staat nog een foto met 171mm geschoten, wat dichterbij met iets meer grond, wellicht is dat voldoende grond ?).
Ik vind de tweede foto in je post inderdaad wat prettiger wegkijken. Maar uiteindelijk is het jouw kunstwerkje, dus wat jij mooi vindt. :)
Over jou foto; ja het is best een mooie plaat en je bent mooi vanuit de hoek (rechtsonder) begonnen naar voren te werken. Er ontbreekt echter licht, wat had het mooi geweest dat nog nét even het licht over de rietkragen rechts viel. hij is daardoor vrij donker.
Klopt, hij is inderdaad vrij donker. Dat is altijd (althans voor mij) een uitdaging bij zonsondergangen om goed te krijgen. Ik heb voor deze foto belichtingstrappetjes geschoten en daarna een aantal belichtingen gecombineerd, anders heb je of een uitgebeten lucht of een volgelopen voorgrond. Dat kun je ook weer niet straffeloos doen, ik heb een behoorlijke tijd zitten experimenteren tot ik een blend kreeg die er nog natuurlijk uitzag. Pak je namelijk een te lichte voorgrond, dan schreeuwt het resultaat HDR en ziet het er niet meer natuurlijk uit. Ik heb zelfs nog specifiek de rietkragen lichter proberen te maken, met hetzelfde resultaat. Wat ook niet helpt is dat ik eigenlijk te laat op locatie was; het mooiste gouden licht krijg je als de zon nog wat hoger staat, maar toen ik ter plaatse kwam was de zon als ik me goed herinner al achter die wolkenband gezakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@quartex Zie de maan schijnt door de bomen... Oh nee, wacht, het is de ondergaande zon. :)
Wel leuk, zo met die silhouetten van de diverse schoorstenen. Geeft een idee van een ouderwetse kinderfilm. d:)b

Enig minpuntje vind ik dat silhouette van het gebouw, aan de rechterkant, dat valt uit de toon.
Kun je die niet eraf croppen bijvoorbeeld?

Heb zelf al meerdere foto's uit het gebied rond de Leuvenumse bossen / Hulshorsterzand getoond.
Maar ik blijf het een fotografisch interessante plek vinden. 8)
Zo ook afgelopen vrijdagochtend. Ik hoopte (gezien de weermodellen) op wat grondmist, maar dat was er nauwelijks. En binnen 2 uur na zonsopgang werd alles grauw en grijs van de toenemende bewolking.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51269947672_07fd628894_c.jpg
HulshorsterzandTree06 by Erik Haak, on Flickr
dit is ca. 20 minuten na zonsopgang; om 05:36h.

Je ziet de band met bewolking al aan komen zetten op de foto. Maar toch nog een aantal zonsopgang foto's kunnen maken.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quartex
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-12-2024

quartex

Virtual Dreams / Fairlight

ehtweak schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:51:

Enig minpuntje vind ik dat silhouette van het gebouw, aan de rechterkant, dat valt uit de toon.
Ik heb een gecropte versie op mijn IG staan, https://www.instagram.com/p/Bv-DaOWnrs-/

Denk zelf dat die ook veel beter is maar wou de uncropped versie hier laten zien =)

Running AmiExpress 3.6 Copyright (c) LightSpeed Technologies 1992-93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:51:
@quartex Zie de maan schijnt door de bomen... Oh nee, wacht, het is de ondergaande zon. :)
Wel leuk, zo met die silhouetten van de diverse schoorstenen. Geeft een idee van een ouderwetse kinderfilm. d:)b

Heb zelf al meerdere foto's uit het gebied rond de Leuvenumse bossen / Hulshorsterzand getoond.
Maar ik blijf het een fotografisch interessante plek vinden. 8)
Zo ook afgelopen vrijdagochtend. Ik hoopte (gezien de weermodellen) op wat grondmist, maar dat was er nauwelijks. En binnen 2 uur na zonsopgang werd alles grauw en grijs van de toenemende bewolking.

[Afbeelding]
HulshorsterzandTree06 by Erik Haak, on Flickr
dit is ca. 20 minuten na zonsopgang; om 05:36h.

Je ziet de band met bewolking al aan komen zetten op de foto. Maar toch nog een aantal zonsopgang foto's kunnen maken.
Hey joh, f20! Best cool die sunstars he! :o

Ik vind het een mooie plaat!

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinquin422nd
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-04 04:42
@quartex Toffe foto, in eerste instantie scrolde ik door maar iets trok (positief) mijn aandacht. Juist de focus op de bomen zorgt voor een zachtere zon, perfect voor zonsondergang. Ik had alleen het flatgebouw rechts misschien weggelaten. De schoorstenen en daken op zichzelf geven genoeg charme.

Ik ben sinds vrijdag weer begonnen met fotografie dus geen recent materiaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Se3V7fpWHEmJ-paVeXWqeEVp6Bw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXOQ5l7OFrZ06biXixMM2yCa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIMdzHbnjcaSphpYtmkFUaYvnOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akYldnDNMNSyMSphxnWhfGm4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wml2HCVeG8rjloPQvkSR_pN7EEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfVoHw2eCB0G2nY9LXaTUxPP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mistige zonsopgang op de Veluwe @ 'Renderklippen':

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51372302540_37f335fdbb_c.jpg
Veluwe-Renderklippen-Mist16 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
@ehtweak Hij lijkt wel wat scheef te staan, moet een tikje linksom hebben. Ik vind deze beter geslaagd dan die in het landschapstopic; die mist een stukje lucht.

[ Voor 3% gewijzigd door Arumes op 11-08-2021 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Arumes schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:17:
@ehtweak Hij lijkt wel wat scheef te staan, moet een tikje linksom hebben.
Dat lijkt idd zo. Maar is toch niet het geval. ;)
Het landschap helt daar rechts weg; check de (Google Earth) GPS coördinaten maar.
De losstaande bomen staan er een beetje schots en scheef bij. Het landschap daalt aan de rechterzijde.
Bomenrij waar je tegenaan kijkt, van links tot iets voorbij het midden, zit op +25m NAP, nog meer rechts zakt het naar +20 - +18m NAP.
Ik vind deze beter geslaagd dan die in het landschapstopic; die mist een stukje lucht.
Ik moest kiezen, of een compleet overstraalde lucht met alleen die grote gloeiende bol, of de heide op de voorgrond. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:36:
[...]

Dat lijkt idd zo. Maar is toch niet het geval. ;)
Het landschap helt daar rechts weg; check de (Google Earth) GPS coördinaten maar.
De losstaande bomen staan er een beetje schots en scheef bij. Het landschap daalt aan de rechterzijde.
Bomenrij waar je tegenaan kijkt, van links tot iets voorbij het midden, zit op +25m NAP, nog meer rechts zakt het naar +20 - +18m NAP.
Hij oogt in ieder geval scheef, als dat een bewuste keuze is is het prima. Ik had een andere keuze gemaakt, maar 't is jouw foto. :)
Ik moest kiezen, of een compleet overstraalde lucht met alleen die grote gloeiende bol, of de heide op de voorgrond. ;)
Nee hoor, kwestie van 2 foto's samenvoegen. Eigenlijk pas je dan achteraf een GND-filter toe. Doe ik ook vaak. Als je geen statief gebruikt is een echt GND-filter natuurlijk ook een optie, zeker bij zo'n vlak landschap. Als de horizon wat meer hoogteverschillen heeft, mis je dan wel wat controle.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eI72oewEC9_J0Vhw_X360HX-to=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xfQkzOtMoS6cEP0qi9qI3O5d.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T1mmeh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:43
Afgelopen dinsdag een ballonvaart gedaan boven de Brabantse landschappen. Camera mee en flink wat geschoten uit de losse pols!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UW7Yb1YrrrMI4BOB2XVdki8k8MA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gppQXaB0NbtDhnziyrWeZqV5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppGOlGmw0dmiVBxQ0veLbEMl73w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5z01mQ3awR5F9ua8fxeiASv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieHifi
@T1mmeh de laatste is kwa kleur erg aangenaam.

Zelf ben ik even naar Enkhuizen geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oofo8EfbnYbOW8uYfVnceI-Pnyg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YkfR3oLJKI9AKKzyOoj7XQSh.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
@T1mmeh Ik vind de eerste foto juist beter. De lucht heeft misschien iets te veel verzadiging, maar qua compositie wint hij het van de tweede. Met name de andere luchtballon rechtsonder is een mooie toevoeging. Fotografie vanuit een luchtballon wordt in rap tempo lastiger. Je hebt geen bewegingsvrijheid, je moet gewoon vastleggen wat er toevallig voorbijkomt. Als je voor dezelfde soort fotografie een drone gebruikt, is het veel makkelijker om het gewenste resultaat te bereiken. Dat is wel iets om rekening mee te houden: hoe bijzonder zijn jouw foto's tegenwoordig nog?

@RobbieHifi Mooie kleuren, goed moment. Qua compositie vind ik alles wel iets te centraal (zowel qua hoogte als diepte), en de Drommedaris wordt behoorlijk vervormd door de extreme groothoek. Volgens mij had je met wat minder groothoek beide problemen opgelost.

Van mij een wat simpelere foto. Golfbrekers-bij-zonsondergang is een redelijk cliché, maar het blijft mooi. Eigenlijk geldt hetzelfde als voor de luchtballon: de uitvoering is wel belangrijk, want een zonsondergang langs de kust fotograferen is op zich niet moeilijk. Het schip precies onder de zon (ja, goed kijken...) was een mooie bonus. :)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51391210900_f03596257c_c.jpgBreakwater Sunset by Robert Spanjaard, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
@Arumes dank, deel is dat het gebouw niet recht staat en ja ook een beetje vervorming op 14mm. Zelf nu gekozen voor centraal, om ook de reflectie op beeld te kringen.

De palen zijn mooi. Alleen staat naar mijn smaak de zon nog te hoog. Zou mooier zijn als die tussen de palen staat naar mijn mening. Er mag minder lucht op, ook omdat die niet zo heel boeiend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
De vervorming heeft niks met al dan niet recht staan te maken. Kijk dan hoe horizontale lijnen naar boven toe steeds schever gaan lopen. De deur is vrijwel recht, de ramen daarboven en de ronding van de toren worden steeds schever. Ik vind dat geen beetje vervorming.

In mijn foto is de hoeveelheid lucht is echt nodig voor de balans; anders staat de zon te dicht tegen de rand. Foto's met de zon nog lager heb ik ook, maar ten eerste komt bij dan ook alles op één lijn te staan, terwijl een foto toch echt 2D is; niet 1D. En ten tweede is dat schip dan al weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
Arumes schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 01:26:

In mijn foto is de hoeveelheid lucht is echt nodig voor de balans; anders staat de zon te dicht tegen de rand. Foto's met de zon nog lager heb ik ook, maar ten eerste komt bij dan ook alles op één lijn te staan, terwijl een foto toch echt 2D is; niet 1D. En ten tweede is dat schip dan al weg.
Nu je het zegt zie ik het schip. Komt op het beeld niet zo over en moest op Flick gaan kijken. Maar is wel een mooi extra element.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:01
Grappig, ik kwam dit topic tegen toch maar even mijn foto posten die ik vorig jaar heb gemaakt bij Kijkduin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOrnIU5ZYSKaN1Ic3mQi6LLWLFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tczH7rLspSULkDD5zhxZ4NBW.jpg?f=fotoalbum_large

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@GerGio ; Die is leuk, zo met dat schip rond die ondergaande vuurbol. d:)b

tip: ik weet dat de aarde rond is, maar de Noordzee helt toch echt niet naar rechts... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vanochtend was het een kleurenfeest 8) qua zonsopgang, op de Ermelosche heide:

fel oranje:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51422341365_1e08374314_c.jpg
Veluwe-ErmeloscheHeide16 by Erik Haak, on Flickr

En op het fietspad leek het wel alsof de boel in de fik stond:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51420440372_b21c6bf5e9_c.jpg
Veluwe-ErmeloscheHeide11 by Erik Haak, on Flickr

Met uiteraard een zonnewiel:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51421469338_426c39c40a_c.jpg
Veluwe-ErmeloscheHeide12 by Erik Haak, on Flickr

Veel kijkplezier! :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Blijkbaar valt deze plaat:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51423564668_dbfbf6f317_c.jpg
Veluwe-ErmeloscheHeide17 by Erik Haak, on Flickr
nogal in de smaak. 8)
't Is trouwens een stitched & HDR opname; 5 x 3x +/-1 EV individuele foto's
PTGui Pro + HDR Efex Pro 2 + PS CC 2021
en gemaakt met een oud NIKKOR 50mm 1:1.8 Ai-S MF objectief

Ik zie ineens het aantal Flickr views exponentieel stijgen. En krijg diverse 'invites'.
From Flickr HQ
Congrats! The photo Veluwe-ErmeloscheHeide11 you added to the group CSSS: Sunset Sunrise *Ambient Light* through the Trees has been selected to be its cover photo.

Daarnaast werd toegevoegd aan Explore en aan In Explore. Geen idee hoe dat werkt.(?)

Iemand al eens ervaring met dit soort dingen? Betekent dat nou dat een of 't andere admin toevallig deze foto zag en gaat dan vervolgens dat balletje rollen?
Of hoe werkt dat?

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 06-09-2021 09:36 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
[b]ehtweak schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:33:

Ik zie ineens het aantal Flickr views exponentieel stijgen. En krijg diverse 'invites'.
From Flickr HQ
Congrats! The photo Veluwe-ErmeloscheHeide11 you added to the group CSSS: Sunset Sunrise *Ambient Light* through the Trees has been selected to be its cover photo.

Daarnaast werd toegevoegd aan Explore en aan In Explore. Geen idee hoe dat werkt.(?)

Iemand al eens ervaring met dit soort dingen? Betekent dat nou dat een of 't andere admin toevallig deze foto zag en gaat dan vervolgens dat balletje rollen?
Of hoe werkt dat?
Volgens mij wordt die opgepakt en dan kom je in de Explore, maar bestaat Flickr nog??

Ps je voorgaande posts vind ik beter dan deze laatste als ik eerlijk ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

RobbieHifi schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:16:
[...]
Ps je voorgaande posts vind ik beter dan deze laatste als ik eerlijk ben.
Dankje.
Maar idd, zelf vind ik bepaalde andere foto's veel beter gelukt c.q. fraaier dan diegenen waar vaak weer veel meer reacties op komen. Blijkbaar is mijn idee wat mooi/fraai/interessant is, iets anders dan dat van jan-en-alleman. :?

Zo vind ik deze eigenlijk nog sprekender:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51427131814_df517cbe9c_c.jpg
Veluwe-ErmeloscheHeide21 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Gisterochtend ook even op de hei geweest met mijn nieuwe 600D occasion en 50mm plastic fantastic. Helaas was ik nog niet zo scherp geweest om de opnames naar RAW te schieten. Wat experimentjes zijn de mist (ha-ha) in gegaan. Toch niet geheel ontevreden over o.a. onderstaande.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51429604026_2a083b027e_w.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51429839918_018d43bdc7_w.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51430571750_af08cf6bab_w.jpg

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ebayzo schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:27:
Toch niet geheel ontevreden over o.a. onderstaande.
Prima toch?

BTW: zeker @ f/22 zie ik nogal wat storende sensorvlekjes... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

ehtweak schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:30:
[...]

Prima toch?

BTW: zeker @ f/22 zie ik nogal wat storende sensorvlekjes... ;)
Ja, zag ze nu ook :/
edit:
Opgelost :D

[ Voor 5% gewijzigd door Ebayzo op 06-09-2021 15:03 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Ebayzo schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:27:
Gisterochtend ook even op de hei geweest met mijn nieuwe 600D occasion en 50mm plastic fantastic.
Ik vind het hele geslaagde platen, zeer sfeervol en mooi artistiek. :)

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ebayzo schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:31:
[...]
Ja, zag ze nu ook :/
edit:
Opgelost :D
Ehhhh, ik zie hier toch behoorlijk wat van die ronde doffe cirkeltjes hoor:
https://www.flickr.com/photos/ebayz0/51429839918/
ik denk dat je nog ff verder moet poetsen (digitaal dan). ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

ehtweak schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:35:
[...]

Ehhhh, ik zie hier toch behoorlijk wat van die ronde doffe cirkeltjes hoor:
https://www.flickr.com/photos/ebayz0/51429839918/
ik denk dat je nog ff verder moet poetsen (digitaal dan). ;)
Ik heb ze fysiek gefixed. Op de foto geloof ik het wel :)

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:21

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@ehtweak Wauw. Super mooie platen hoor. En ja, voldoende ervaring met Flickr Explores. Faam voor 1 dag en daarna is iedereen je weer vergeten. Maar klopt, er is een algoritme dat bepaald dat jouw foto die dag in de Expore moet komen te staan en dan begint et balletje te rollen. Ik vind je 2e foto ook veel mooier maar das ook de magie van Explore. Soms pikken ze er foto's uit waarvan ik dan denk: degen die ik de dag ervoor postte was zo veel mooier.

@Ebayzo Ook hele fijne platen. Vroeg opstaan loont soms echt. Mooi landschap en die mist en lage zon maken het mooi af.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51418899084_b377371147.jpg

Ik fietste dit topic binnen en moest meteen denken aan dit oudje. Ik ben zelf erg gecharmeerd van erg breed, vandaar deze snede. Zie nog wel een lens flare die weggepoetst moet worden. En ja, de kleurtjes zijn iets opgedirkt.
Kijkduin, richting Hoek van Holland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12-06 11:14
Zonsondergang op de heide vanavond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zgsr2R-nMJHRG5UAjeRzuJpOItk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqboYr5p4C65wgqzT2beBbrQ.jpg?f=fotoalbum_large

Eerdere versie:
https://tweakers.net/i/rO...CI1xHhb4.jpg?f=user_large

[ Voor 55% gewijzigd door JoStad op 07-09-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@JoStad Ai, die is naar mijn idee wat tè ver doorgeslagen qua tonemapping. :|
Of is dit een 'echte' HDR?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@xAn52 Breed is niet altijd beter. Maar in dit geval misstaat het absoluut niet. Mooie foto. En de kleurtjes beetje opdirken is niks mis mee, zolang je maar niet doorschiet.

@JoStad Mooi stukje hei heb je gevonden om te fotograferen. Wel vind ik de nabewerking beetje te veel van het goede. Weet niet wat het precies is. HDR? Over-verscherpt. Het warme natuurlijke wat ik zou verwachten, is beetje verloren gegaan. Clarity slider stuk naar links zou hem al fijner maken voor mij, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
@ehtweak @sys64738 Ik heb de foto vervangen door een versie waarbij de "blacks" wat minder verhoogd zijn en met minder microcontrast. Het is overigens geen HDR-foto. Kan ik wel maken omdat ik -2, 0 en +2 versies heb.

[ Voor 22% gewijzigd door JoStad op 07-09-2021 09:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rudyman85
@ehtweak
ehtweak schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:23:
[...]

Zo vind ik deze eigenlijk nog sprekender:
Qua kleur en contrast mooi, echter is niet echt duidelijk wat het onderwerp is, de boom aan de rechterzijde overheerst in deze plaat, je wordt direct naar rechts toegewezen zeg maar.

@JoStad prima compositie, wellicht nog iets lager mogen zitten zodat de boom aan de onderzijde beter zichtbaar is t.o.v. de bomen in de achtergrond?

@Ebayzo nog wat rommelig ogen deze foto's, mist een onderwerp, te druk nog.

Gistermorgen net na zonsopkomst voor het werk, wat nevel en mistig (ijlst - Friesland)
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51432748753_32415b5f62.jpg
Morning glow
by Rudy's kiekjes, on Flickr

[ Voor 10% gewijzigd door rudyman85 op 07-09-2021 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:43
Ik zag dit topic net voorbij komen in actieve topics, wist niet dat dat deze er was. Wat een leuk topic!

Hier mijn bijdrage vroeg in de ochtend gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9SG86BBS_drG2ha6nW__iH68UE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQ0lsU0D5LDHbUyorJas69pP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@JoStad Deze versie kijkt voor mij veel lekkerder weg. Komt veel natuurlijker over.

@rudyman85 Heerlijk al die laagjes in dat mooie licht. Prima foto.

@melcon Die mist/haze vind ik wel mooi maar de lucht is niet enorm spectaculair. Ook je standpunt kan wel beter denk ik. Omdat je aan de zijkant staat, is die grasstrook de belangrijkste leidende lijn. En hoewel ik de foto niet op een gecalibreerde monitor bekijk, denk ik dat ie mooier wordt als je de witbalans wat warmer maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32

Deathchant

Don't intend. Do!

JoStad schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:41:
Ik heb de foto vervangen door een versie waarbij de "blacks" wat minder verhoogd zijn en met minder microcontrast.
FTFY :) De term microcontrast wordt doorgaans gebruikt om aan te geven hoe gedetailleerd het verloop (qua kleur, contrast en scherpte) in textuurovergangen is.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JoStad
HDR-foto zonsondergang posbank vanavond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHMbZhv-xbkLINgCkAWJQK-eO5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RCxNWzB2DQfnt9PeegZdiho.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door JoStad op 08-09-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:43
@sys64738 Dank voor de feedback, dat van het standpunt zal ik een volgende keer zeker meenemen. Ik zal eens spelen met de witbalans :) . Moet wel heel eerlijk bekennen dat het een telefoon foto is (de DSLR neem ik meestal niet mee met de hond uitlaten :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

JoStad schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:53:
HDR-foto zonsondergang posbank vanavond.
Dit vind ik, tot nu toe, één van je betere! d:)b Goed gelukt en 'beschaafd' HDR.
Mooi hoe alle lijnen, zowel in de lucht, als op de grond, samenkomen en de ondergaande zon benadrukken.

ik had alleen ff die twee fotografen op dat paadje weggepoetst, die verstoren de natuur. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door ehtweak op 08-09-2021 09:51 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
ehtweak schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:49:
[...]

Dit vind ik, tot nu toe, één van je betere! d:)b Goed gelukt en 'beschaafd' HDR.
Mooi hoe alle lijnen, zowel in de lucht, als op de grond, samenkomen en de ondergaande zon benadrukken.

ik had alleen ff die twee fotografen op dat paadje weggepoetst, die verstoren de natuur. ;)
Bedankt, ik heb echter de kleur net iets aangepast omdat ik de foto iets te groen vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

JoStad schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:55:
[...]

Bedankt, ik heb echter de kleur net iets aangepast omdat ik de foto iets te groen vond.
Sjoemeltip:
Wat ik zelf altijd doe, m.b.v. de NIK plugins, is de individuele bomen ff aanstippen met verschillende groengradaties control points door het gebruik van het 'foliage' filter. Dan krijg je wat meer groen variatie bij de bomen/struikgewas. O-)

Color Efex Pro 4/Foliage/Control Points

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 08-09-2021 10:01 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@JoStad Ja deze oogt veel natuurlijker. Mooi. Enige verbeterpuntje zou die rand hei op de voorgrond zijn. Leidt beetje af. Dat mooie, felle roze/paarse stukje hei had wel rechts in de hoek gemogen. Oftewel: 2 stappen naar links met je camera. Maar dit is zeker weer een reminder dat ik echt een keer naar de Postbank moet.

Het schijnt dat de zon ook opkomt als er geen hei in de buurt is :+ . Eergisterochtend even naar het meer bij ons in het dorp geweest en hoewel er weinig mist en wolken waren, was het evengoed schitterend. Dus veel platen geschoten en nog niet alles uitgezocht maar deze had ik alvast eruit gepikt. In het water gebeurt niet zo veel maar de lucht met die witte wolk en vogel compenseren dat weer.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51438500002_b07a88385a_c.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rumpelstiltskin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 16:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEtTCBnCYTa0WhjhGUUeEXdF8N4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crpDp4MiAA9Pjk3GofcuszBr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb altijd de missie om een goeie silhouet foto’s te maken. Waarom? Ik vind ze gaaf! Alleen lastig te maken. Meestal lukt het maar een paar x per jaar. Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Grappige was dat er een man achter mij stond die niet snapte wat ik aan het doen was. Hij vroeg waarom ik de zon probeerde te fotograferen want dat zou altijd mislukken. Ik liet de foto’s zien op m’n camera en hij snapte het in een x :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@sys64738 ik mis wat op je foto :+ Een beetje hei zou het afmaken :p

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Rumpelstiltskin Goed gelukt inderdaad. Als je deze paar weken eerder had geschoten, had hij niet misstaan in onze foto-uitdaging van die week: Foto-uitdaging week 34: Silhouet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rumpelstiltskin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 16:15
sys64738 schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:13:
@Rumpelstiltskin Goed gelukt inderdaad. Als je deze paar weken eerder had geschoten, had hij niet misstaan in onze foto-uitdaging van die week: Foto-uitdaging week 34: Silhouet
hij is toevallig wel in die week gemaakt. maar heb pas deze week het sub forum over fotografie ontdekt dankzij het frontpage artikel over de Biesbosch. onder de noemer beter laat dan nooit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Rumpelstiltskin Inderdaad, beter laat dan nooit. Welkom.

Hier nog eentje van mijn vroege-ochtend-fotosessie van vorige week. Sommigen hadden hem al gespot op Flickr maar hoe langer ik er naar kijken, hoe leuker ik hem zelf vind. Dus ook maar even hier delen. En ja, I know: weer geen hei :+

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51478837451_810cbe8a42_c.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door sys64738 op 20-09-2021 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Ik vind deze zelfs een stuk leuker dan de vorige. Mooi gespiegeld kleurverloop, eendjes op de goede plek in de compositie, lichtjes in de huizen (plus weerspiegeling) en het silhouet van een molen. Lekker hoor!

Hij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Met al die zonsopkomsten boven water zouden we bijna vergeten dat er ook nog zoiets als heide bestaat :+
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51489469108_53ddee05ed_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51490180600_8971f4d910_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32

Deathchant

Don't intend. Do!

@sys64738 Dat is een sfeervolle foto met die eendjes :) Bedriegt de horizon mijn oog nou, of staat ie toch ietsjes scheef? (meer naar links roteren)
Deze foto leent zich wel behoorlijk voor een 16:9 crop (en dan rechts die 2 boompjes wegcroppen, zodat het meest rechter eendje even ver van de rand rechts af is als het meest linker eendje dat links van de rand is. Ik weet, muggezifterij, maar ik ben ook soms een zeur).

@LA-384 Zeker mooie sfeervolle platen. Bij de 1e staan de 2 onderwerpen (zon en het pad als leading line) best ver van elkaar af, waardoor ik de hele tijd switch van het ene onderwerp naar het andere zonder dat het aanvoelt als geheel. Does that make sense?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Deathchant schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:27:
@LA-384 Zeker mooie sfeervolle platen. Bij de 1e staan de 2 onderwerpen (zon en het pad als leading line) best ver van elkaar af, waardoor ik de hele tijd switch van het ene onderwerp naar het andere zonder dat het aanvoelt als geheel. Does that make sense?
Nee daar heb je helemaal gelijk in en ik had het in dat opzicht ook liever anders gezien, maar ik twijfelde hoe storend het zou zijn. En de omgeving vind ik nog steeds prachtig en precies zoals ik het ervaarde. Wellicht ken je het wel dat je in het begin een beetje blind bent omdat het je eigen foto's zijn. Pas na dagen/weken tegen een foto aan kijken ga je de foto objectiever bekijken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@LA-384 Mooie foto's weer. Bij de eerste zit ik alleen een beetje in spagaat. Moet ik naar de zon kijken of juist naar het pad. Bij de 2e plaat vind ik het geheel beter samen werken en kijkt daardoor wat rustiger weg. Wellicht het halve boompje rechts even wegpoetsen of croppen voor nog mooier resultaat.

@Deathchant Volgens mij staat ie wel recht hoor (waterlevel gebruikt in Lightroom) maar vertekent het wat doordat helemaal links de horizon iets verder naar achter ligt en je daardoor iets meer van het water ziet. Hoewel ik niet zo zeker ban van 16:9 (als MFT schieter is die 3:2 van mijn Sony al wennen ;-) ), kan ik met die andere tip zeker wel wat. Ik denk dat hij inderdaad rustiger wordt als ik de twee bomen rechts er af knip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Hier de gecropte versie. Toch klein tikkie naar links gedraaid inderdaad en de groene zweem van het water en de lucht afgehaald. Zo is ie ook wel fraai inderdaad. Gebrek aan scherpte (shutterspeed vs ISO) begint wel iets duidelijker naar voren te komen door de verdere crop.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51498144075_fb489e9b98_c.jpg

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:00
@sys64738 Mooie cleane plaat, de gecropte versie. Mooie kleuren. Wel wat banding, maar dat komt vast door JPG compressie.

@LA-384 Plaat #2 vind ik goed geslaagd. Plaat #1 iets teveel lucht voor mijn smaak.

Hier een iets ander soort zonsondergang plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ew8ogtCvAMrvPWfYCX5INEVUN78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qzUGQl7UyXXBUuh0i8d7gzfb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Sakete op 27-09-2021 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
@sys64738 Mooie gespiegelde kleuren :)
@LA-384 Fraaie foto's op die heide met een lage zon.
@Sakete De foto is erg kunstzinnig en fraai.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51551677539_25c1c60aab_b.jpgSunset-1

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51551196908_cab78065e0_b.jpgSunset-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
Zonsondergang in Rhijnauwen:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51574528335_1471952e86_b.jpgSunset in Rhijnauwen - 1

Even later aan de andere kant van de weg een bunker van de "Nieuwe Hollandse Waterlinie":

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51572794357_ab8abe7036_b.jpgSunset in Rhijnauwen - 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:06

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYheMXYGhv4N_eNt0hU2BoHvZGs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8qqCOjhVkvPavFtT2lQqGprw.jpg?f=user_large

Kwam uit mijn Poco F3 rollen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/7PSlOKvad1galZpCxrOoJc69.jpg
klikbaar voor grote versie

24 oktober geschoten vanaf balkon op 9 hoog met EOS 600D + Sigma 17-50 @ 38mm 1/640 f/7.1 ISO100.

Heb de voorgrond expres vrij donker gelaten, want niet zo interessant, maar niet helemaal zwart. In de kleine versie niet echt goed te zien, maar in de grote zie je dat er nog best wat detail in zit.

Lijkt overigens scheef te staan, maar dat is optische illusie veroorzaakt door de diagonale lijnen in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-06 16:17
Niet de allerbeste foto, maar de eerste zonnestralen die ik heb kunnen vastleggen met m'n nieuwe camera. en gezien het zolang grijs en grauw is geweest, toch het delen even waard :p

Sony A7RIII met Laowa 100mm macro op F4 dacht ik (verder gewoon in de P stand geschoten, was puur even camera en lens wat klooien)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEQF1XcAkEqt2o_cs4KrOpB8hFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGsXF8KcD9ja6Il9vfv24A9f.jpg?f=fotoalbum_large

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
Leuk ik kwam dit forum weer tegen ik denk, zal eens wat foto's plaatsen. Maar als ik zie wat hier voorbij komt heb ik nog wel wat te leren. Maar dat is niet erg. Al doende leert men.

Mijn beide foto's zijn gemaakt met een A6300 met een Sigma 16mm F1.4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdrJRx0QrB5pCy5dIoG3HRbtmbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UfHBrvKVBwl7ZWDVmKHMfpBr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTGaUgcVHR8QQ5MwXRPU4NTEN4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JcSs9xAUbW7RlGEnohapb1Hp.jpg?f=fotoalbum_large
oviMivo schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:08:
Niet de allerbeste foto, maar de eerste zonnestralen die ik heb kunnen vastleggen met m'n nieuwe camera. en gezien het zolang grijs en grauw is geweest, toch het delen even waard :p

Sony A7RIII met Laowa 100mm macro op F4 dacht ik (verder gewoon in de P stand geschoten, was puur even camera en lens wat klooien)

[Afbeelding]
Leuk deze foto te zien na het andere forum. :P

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-06 16:17
@GerGio Dank je! leuk inderdaad om in andere topics dezelfde mensen weer te treffen ;)

Ik vind je tweede foto overigens wel tof gedaan. mooie kleuren. enige jammere is dat het water niet 100% stil staat, dan was de reflectie nog mooier geweest :)

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Sakete Origineel is hij zeker. Toch mis ik een beetje de mooie kleuren van een zonsondergang. Ik denk dat deze compositie prima zou werken als z/w long exposure.

@JoStad Bij de eerste twee foto's vind ik de voorgrond niet zo spannend en de wolken worden beetje verlicht maar niet spectaculair genoeg om de foto's te redden. De derde foto vind ik die lange schaduw van de boom leuk maar ik heb daar weer het gevoel dat je met de clarity slider bent uitgeschoten. Te verscherpt naar mijn smaak.

@zonoskar Wauw wat een mooie lucht. De voorgrond is iets minder maar je kunt niet altijd op de juiste plek zijn als zo'n lucht zich voordoet.

@Kid Jansen Deze foto vind ik erg donker. Ik denk dat de lucht en de rest van de foto er erg op vooruit gaan als je hem wat optrekt.

@oviMivo Lang niet slecht voor een "even iets proberen" foto. Die rij bomen had wel iets prominenter in beeld gemogen. Dus links er stukje af croppen. Helaas gaat dan wel nog meer opvallen dat die bomen niet ect in focus zijn. Die hadden wel lekker scherp gemogen want verder is dat wel een mooi onderwerp zo.

@GerGio Een laag standpunt is vooral mooi als je een leuke voorgrond hebt. Bij de eerste foto is dat niet echt het geval en erkt het ook niet zo heel goed. De 2e foto zou juist heel mooi geweest zijn met laag standpunt omdat je dan die weerspiegeling van de lucht veel meer in beeld zou hebben gehad. De 2e foto mag van mij ook wel iets lichter en iets meer vibrance. Weet niet of je hem al nabewerkt hebt maar daarmee valt nog wel wat winst te halen.

De zon heeft echt in totaal 1 uur geschenen of zo hier. Dus geen bijdrage van mij. Hopelijk wordt februari beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerGio
Ik was van de week de foto's van Schotland aan het uitzoeken, toen kwam ik deze nog tegen. Deze is in September 2021 gemaakt in Glasgow. De reden dat ik met name dit shot heb gemaakt is de GT86 die aan de rechterkant staat. Dat was de auto waarmee we door Schotland zijn gereden. Dan is het toch leuk om die in dit shot te verwerken. Misschien is valt het niet helemaal onder de zonsondergangen zoals je die hier veel ziet maar het was wel een een mooi beeld en een mooi shot om te maken al zeg ik het zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkaSkmczatmV1NFekwfTYwbMIMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpSxq3utsoa6KInoHMyg4sLP.jpg?f=fotoalbum_large

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[b]GerGio in "[Verzamel] Zonsopgangen en -ondergangen". Misschien is valt het niet helemaal onder de zonsondergangen zoals je die hier veel ziet maar het was wel een een mooi beeld en een mooi shot om te maken al zeg ik het zelf.
Dat niet nee, maar het is wel eens weer wat anders. ;)
Al had ik wel een klein beetje meer van die gloeiende bol willen zien... net ff een paar minuten eerder.

Een zonsopgang, gistermorgen in het Speulderbos.
Daar waar we ook waren met de tweakers F&V meeting. 8)
[Verzamel] Foto's van de herfst F&V in het Speulderbos 2021

Een paar minuten van de bewuste parkeerplaats:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51905822277_eed6a5ebb6_c.jpg
Veluwe-Speulderbos22 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Begin van de ondergaande zon:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51910576307_1fa5c4947c_b.jpgVojenský pamätník Slavín by Alan Parker, on Flickr

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
ehtweak schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:08:
[...]

Dat niet nee, maar het is wel eens weer wat anders. ;)
Al had ik wel een klein beetje meer van die gloeiende bol willen zien... net ff een paar minuten eerder.
Sorry die mogelijkheid had ik niet, het was niet een foto van plannen en wachten het was een foto van zien en maken snel op een redelijk drukke weg dus een man kijken de andere foto maken.

Nickname KasPlantje.

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste

Let op:
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen :)