Foto-uitdaging week 34: Silhouet Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:58

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:36

sys64738

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:52

Wormaap

De oppracht van deze week: Silhouet.

Deze spreekt redelijk voor zich toch? Zit mooi weer aan te komen dus ook buiten genoeg kansen om flink contrast te zoeken.

Veel succes weer. :)

Ter herinnering even de achtergrond en regels

Het idee is dat een uitdaging op maandag start en op zondag einde dag eindigt. De uitdaging kan vrij divers zijn en het is aan je eigen creativiteit hoe die in te vullen. Hoe meer verschillende ideeën en resultaten hoe beter.
Het is niet zozeer een wedstrijd, maar gewoon een uitdaging waarbij we elkaar willen aanmoedigen om meer te durven en meer te proberen. Uiteraard is het wel leuk om elkaars foto's te beoordelen en complimenten of tips te geven.
We willen elke week met een nieuwe uitdaging komen, dus past een onderwerp je totaal niet sla dan gerust een keer over. Heb je zelf ideeën voor onderwerpen gooi die dan gerust in het feedbacktopic of DM, dat is altijd welkom.

Even kort de regels:
• de uitdaging start op maandag wanneer het topic door ons geplaatst is, en eindigt wanneer de volgende maandag weer begint (middernacht dus).
• de foto moet nieuw gemaakt worden in de week van de uitdaging, dus geen archiefbeelden
• als je het niet redt om hem binnen de tijd te bewerken en pas één of twee dagen later kunt plaatsen is dat natuurlijk geen ramp
• meerdere foto's mag, graag zelfs als ze tof zijn, maar overdrijf niet. ;)
• probeer elkaar te motiveren en geef ook feedback aan elkaar
• voel je vrij om zo creatief mogelijk het onderwerp te volgen, maar zorg wel voor een duidelijk link

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Vanavond tijd om op pad te gaan en dan ook nog een fantastische zonondergang meepakken. Soms zit het allemaal mee. En ondertussen vist deze visser de zon zo weer uit de zee. :9

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51401156570_bfa93d5421_c.jpg

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@sys64738 Goed gezien!
had dan nog ff een vislijntje er bij gefotosoept. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
ehtweak schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:05:
@sys64738 Goed gezien!
had dan nog ff een vislijntje er bij gefotosoept. :+
Op de Flickr / high-res versie kun je zien dat het lijntje niet echt naar de zon gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

sys64738 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:11:
[...]

Op de Flickr / high-res versie kun je zien dat het lijntje niet echt naar de zon gaat.
Ik zie op Flickr een 2000x1500 versie; dat vind ik geen high-res. Noch kan ik een vislijn ontdekken... ;)
heel vaagjes schuin naar rechtsonder toe... denk ik

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 24-08-2021 22:14 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afrit13
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:56
Beter kijken. Het vislijntje is er echt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
ehtweak schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:13:
[...]

Ik zie op Flickr een 2000x1500 versie; dat vind ik geen high-res. Noch kan ik een vislijn ontdekken... ;)
heel vaagjes schuin naar rechtsonder toe... denk ik
2000 px breed vind ik high-res genoeg voor op internet. Het echte high res spul hou ik lekker voor mezelf. Maar ook op de 2000px variant lijkt me het visdraadje wel te spotten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:30

RvL

Hier zat het net allemaal even tegen vanavond. De zon gaat onder in het westen en laat de wolken die de voor morgen voorspelde regen komen brengen daar nu ook vandaan komen...

Maar omdat ik niet weet of ik nog een kans krijg, toch het een en ander geschoten.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51401033129_cc856b0e75_b.jpgSilhouette

Het idee was om de zon te vangen in deze stok op het strand. Maar de wolken gooide roet in het eten....

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51401033094_8d2e958404_b.jpgSilhouette
De zeemeeuwen deden zich liever tegoed aan het feestmaal van de vissersboten verder op zee. Gelukkig vond ik iemand die zijn impressie van een zeemeeuw wilden geven.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51401249815_46f657cd92_b.jpgSilhouette
Gewoon, een laatste strohalm...

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@RvL Tja. Das het nare en tegelijk ook mooie van natuur-fotografie. Je hebt de omstandigheden niet in de hand. En in jouw geval zat het een keer niet mee.

Evengoed heb er nog best wat uit weten te halen. En die laatste strohalm is leuk gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-04 10:31
sys64738 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:02:
Vanavond tijd om op pad te gaan en dan ook nog een fantastische zonondergang meepakken. Soms zit het allemaal mee. En ondertussen vist deze visser de zon zo weer uit de zee. :9

[Afbeelding]
Prachtige foto! Je legt de lat wel meteen erg hoog voor de rest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
_jero_813 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 08:42:
[...]

Prachtige foto! Je legt de lat wel meteen erg hoog voor de rest ;)
Dank je wel. En het is nog steeds geen wedstrijd hè (anders was de titel wel anders geweest :D )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL

RvL

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51401765362_51b9bacf35_b.jpgSilhouette by moonlight

Zie de maan schijnt door de bomen.

Flink aan de sliders getrokken in Lightroom for Android...

[ Voor 12% gewijzigd door RvL op 25-08-2021 23:49 ]

Nu de dekens nog...

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@RvL Leuk gevonden. Waarom ook altijd de zon gebruiken?!? Waarom moest je flink aan de sliders sleuren? Is ie met je telefoon geschoten?

• RvL

RvL

sys64738 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:19:
@RvL Leuk gevonden. Waarom ook altijd de zon gebruiken?!? Waarom moest je flink aan de sliders sleuren? Is ie met je telefoon geschoten?
Ik ben nog op vakantie en heb geen statief bij. Een langere sluitertijd uit de hand was niet mogelijk en het enige stabiele oppervlak was de grond. En dat was te laag :)

Dus een compromis gesloten met ISO 1600 om ruis binnen de perken te houden en een sluitertijd van 0,3s terwijl ik steun zocht tegen een boom.

Daarnaast is het sowieso lastig editen op een telefoon. Het is een wereld van verschil tussen scherm gedimd en scherm volledig 'open'.

[ Voor 25% gewijzigd door RvL op 26-08-2021 09:51 ]

Nu de dekens nog...

• RvL

RvL

Nog eentje dan, uit de categorie het moment pakken als het zich voor doet.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51404316476_45a84b0028_b.jpgSunset

Dit moment deed zich voor toen ik in de voortent zat te genieten van een kopje koffie. De zon kwam nog net boven de wolken uit en het nabij gelegen duintje deed dienst als silhouet.

Waarschijnlijk ook de laatste voor deze uitdaging. Morgen is het weer tijd om de in de voortent inwonende langpootmuggen de deur te wijzen, spinnen uit te zetten en de boel weer af te breken....

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-04 16:37
@sys64738 Jouw foto is wel een echte topper :)
@RvL Mooie foto's met voorkeur voor foto 1 en 5. Ikzelf probeer verticale foto te minimaliseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAaGsl4TD61R5WL3Ggdx9U2g7a8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HkPdzuCszegoUJdiNmwFjfu9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-05 23:31

bobcom

Dedicated dabbler

De oudjes deden het beter dan de silhouetten, da's duidelijk. maar de aftrap van @sys64738 is gelijk een voltreffer. Zie bij de zonnehengelaar geen reden om te miepen over een lijntje, maar misschien wel over een crop: als die andere vissers en een stuk voorgrond eraf waren zou'die misschien wel eens nog sterker kunnen werken.

@RvL Idee van de zonnewichelroede is leuk, maar komt er niet helemaal uit, zolals je zelf al zegt. Misschien met wat digitaal knoeien nog te verbeteren?
Geldt ook voor je juniormeeuw. Had misschien ook een wat lager standpunt kunnen hebben: silhouetten hebben behoefte aan lucht, en hier neemt de zee veel contrast weg.
Aar is raak: simpel en effectief.n Silhouetter kan je ze niet krijgen.
Bos met maan vind ik stemmig, maar bij silhouet denk ik toch eerder aan een enkelvoudig onderwerp: eerder boom dan bos, zeg maar. Geldt ook voor je laatste foto, eerder zonsondergang dan silhouet. Wel mooi als zonsondergang, trouwens.

@JoStad Zelfde als hierboven. Mooie zonsondergang, maar meer contour dan silhouet. Bi silhouet denk ik eerder aan een object, afgetekend tegen een lichtere achtergrond. Contour is groter, minder gebonden aan een object. Bij een huis denk ik niet gauw aan een silhouet, wel aan contouren, dito met een bos. Maar kan uiteraard mijn eigenaardigheid zijn.

In de buurt afgezien van een paar karakteristieke pijnbomen weinig silhouettabels te vinden, dus weer aangewezen op het aloude "Tom Poes, doe iets, verzin een list,". Gelukkig dingetjes en plekjes genoeg in en om het huis.

#1 ons favoriete kunstvoorwerp: bronzen beeldje van een zwangere vrouw. Ze mocht vandaag even poseren op de tuintafel
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51406558399_9f82695713_c.jpg
#2 verplicht souvenir uit Volterra: "L'ombra della sera", de avondschaduw, een etruskisch beeldje verkrijgbaar in alle maten.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51405051757_ed46dd46cf_c.jpg
#3 Balanceren op de balustrade - plastic teckeltje van 6 cm, dus klein maar dapper
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51405800671_aa19459182_c.jpg
#4 Gevonden voorwerp: geen idee waar het vandaan komt of wat het geweest is, stijl is onmiskenbaar Mussoliniaans, zeer geschikt voor een silhouet.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51405802341_77087f100a_c.jpg

Ik heb expres in alle silhouetten toch nog een vermoeden van structuur binnen de contouren overgelaten. Het is natuurlijk een koud kunstje om ze met wat sjorren aan de slidertjes helemaal dicht te zetten, maar ik vind het zo mooier.

[ Voor 93% gewijzigd door bobcom op 28-08-2021 11:09 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@bobcom hoewel het wat tegen het idee van een silhouet in gaat denk ik dat je een goede keuze hebt gemaakt door het niet pikzwart te trekken. #4 werkt wel goed en van #1 ben ik wel benieuwd of het zou lukken die van achteren te schieten en dan wat donkerder te laten maar toch interessant te houden. Als een zwangere dame die voor je uit de tuin in staart.

@JoStad mooie kleuren en licht, maar ik mis en beetje een onderwerp in het silhouet. Nu is de lucht zelf wat meer het onderwerp.

@RvL goede keuze om maar vast wat te schieten. Je kunt ook wachten op het juiste moment, zoals ik, en je dan de hele dag ergeren aan de grauwe bende die rest aan het eind van de week. }:|
Die eerste vind ik nog best leuk, al had hij wat meer ruimte mogen hebben.

@sys64738 gvd wat een gouden kans is dat meteen zeg, perfect voor de opdracht. Om toch wat te kunnen klagen sluit ik mij aan bij @bobcom, wellicht is een andere crop waarin hij alleen staat nog sterker, maar ik vind hem nu ook al tof.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Kader en silhouet dan maar wat combineren. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hquzw__NHKxAgak5_r9EQtfTr9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yJ5TUFEXDlNGp01JrF2Fgvc.jpg?f=fotoalbum_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Gonadan schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:52:
@bobcom hoewel het wat tegen het idee van een silhouet in gaat denk ik dat je een goede keuze hebt gemaakt door het niet pikzwart te trekken. #4 werkt wel goed en van #1 ben ik wel benieuwd of het zou lukken die van achteren te schieten en dan wat donkerder te laten maar toch interessant te houden. Als een zwangere dame die voor je uit de tuin in staart....
Zo zie je hoe blind je wordt als je iets dagelijks ziet. Is niet bij me opgekomen een verhaaltje om haar heen te maken, simpelweg >silhouet>vertrouwd beeldje>fotograferen / nabewerken als silhouet. En omdat ze ons altijd aankijkt kikt ze ons nu ook aan.
Zal kijken of jouw suggestie een leuk alternatief oplevert (als het lukt qua tijd)

Ook een spannend silhouet in jouw bijdrage. Ik zie een slakje, contouren van gebladerte, een vlinderdasje? L'escargot est servi, monsieur? Plezier om naar te kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door bobcom op 29-08-2021 20:59 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

@Gonadan
Zeker met je eens voor wat betreft de eerste foto. Meer ruimte zou wonderen doen maar de omstandigheden werkten niet mee.

Jouw foto zou het in meerdere voorgaande edities goed doen. Abstract om maar eens iets te noemen. Het is zo'n foto waar je niet snel op uitgekeken raakt!

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@RvL Das een prima lucht maar de boom/takken voelt meer als een kader dan een echt onderwerp. Voor mij is de mooie lucht hier de grote aandachtstrekker.

@JoStad Ook hier een erg mooie lucht maar ik mis het onderwerp (oftewel: het silhouet). Nu is het gewoon een mooie landschaps/lucht-plaat.

@Gonadan Leuk gevonden. Mooi gekaderd inderdaad en lekker herkenbaar. Ik denk wel dat er bij deze plaat met croppen ook nog wat te winnen valt. Dat lichte vlak links leidt meer af dan dat het iets toevoegt. En mag dus wel stukje kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@sys64738 dat was ook mijn eerste idee maar toen ik aan het croppen sloeg verviel eigenlijk de bladvorm van het zwarte vlak waardoor het meer een zinloos zwart werd. Ik vond hem niet echt sterker worden en heb hem dan maar wat ruimer gelaten. Waar zou jij de grens leggen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@Gonadan 1/5 eraf of zo. Zodat je net een mooi puntje van dat blad in beeld houdt. Alleen moet je waarschijnlijk ook in de hoogte iets kippen om de verhouding mooi te houden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Op suggestie van @Gonadan. De foto...
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51412883859_322b5666a5_c.jpg
...en het verhaaltje
De handen onder haar hoogzwangere buik gevouwen staart Agnes de wijngaard in. Hoe lang duurde het nu al niet – en hoe lang ging het nog duren? Deze oogst zou ze alleen nog moeizaam mee kunnen doen, het laaghangende fruit met rust laten. En daarna? Hoeveel jaren nog voordat ze eindelijk kan toekijken hoe haar zoon trots op de tractor gezeten de bomvolle bakken met druiven naar de schuur rijdt, als aanzet tot weer een prachtig wijnjaar....?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@bobcom Helemaal vergeten te reageren op jouw leuke serie vanmorgen. Ik vind vooral die teckel erg leuk en goed gelukt. Deze laatste van de zwangere vrouw is ook fijner dan die eerdere versie. Scherp silhouet met mooie vorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-04 16:37
@bobcom
Ik ben nogal druk met heide-foto's dus ook vergeten te reageren op deze foto-serie.
De foto van het hondje vind ik het best gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
De nieuwe uitdaging staat klaar: Foto-uitdaging week 35: Wit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:22
Ik vind het lastig om binnen de gestelde tijd te voldoen aan de opdracht, maar vanochtend toch een foto weten te maken, dus hopelijk mag het nog.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51426059326_7e5c7fa8cf_c.jpg

[ Voor 82% gewijzigd door LA-384 op 05-09-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@LA-384 Officieel mag het natuurlijk niet meer. Maar voor zo'n mooie plaat, willen we dan nog wel een uitzondering maken ;-) . Het is sowieso leuk om te zien dat de uitdagingen blijven hangen.

De boom is echt een heel mooi onderwerp voor een silhouet. Scherpe lijnen en mooi duidelijke vorm. Alleen de zijkanten voegen voor mij niet zoveel toe. Ik denk dat de foto stuk sterker wordt in vierkanten of zelfs portrait crop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:22
sys64738 schreef op zondag 5 september 2021 @ 14:03:
De boom is echt een heel mooi onderwerp voor een silhouet. Scherpe lijnen en mooi duidelijke vorm. Alleen de zijkanten voegen voor mij niet zoveel toe. Ik denk dat de foto stuk sterker wordt in vierkanten of zelfs portrait crop.
Daar heb ik over gedacht, maar vond de leegte rond de boom op deze manier mooier uitkomen. Ik kan wellicht nog eens kijken of ik voor een andere verhouding kan gaan, maar daar had ik nu geen tijd voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De uitdaging bleef idd hangen. ;)
Ik was gisteravond bij Radio Kootwijk, en dit silhouet wilde ik toch ff laten zien:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51428374057_bba4629478_c.jpg
RadioKootwijk01BW by Erik Haak, on Flickr

Blijft bijzonder; dat blok beton midden op de Veluwe. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@ehtweak
Die zag ik net inderdaad op Flickr voorbij komen :D

Nu de dekens nog...

Pagina: 1