[Verzamel] Zonsopgangen en -ondergangen

Pagina: 1 ... 25 ... 27 Laatste
Acties:
  • 181.217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Eerst even wat feedback op de vorige posts. Houdt er rekening mee dat het enkel mijn mening is. Die zal zeker niet "correct" zijn, maar enkel een mening :)

@mdoos : mooie foto! Jammer dat die plant voor een groot deel van de foto staat.

@NMH : ik mis wat detail op de voorgrond en een duidelijk onderwerp. Verder wel een mooie zonsondergang :)

@PatrickvL : mooie foto, gaaf dat je die reiger zo mooi als onderwerp erin hebt kunnen zetten! De foto heeft naar mijn smaak wat veel contrast, ik zou graag iets meer detail willen zien.

@LA-384 : mooie warme tinten, fijne foto om naar de kijken.

Afgelopen week wat mooie foto's van de zonsopgang kunnen maken. Er was veel mist aanwezig wat een heel gaaf resultaat gaf (vind ik zelf :) ):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1rslzegvRfqJcecnEk5rFbhg/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ThsV6TkffPtUjt4fJofAHJM6/thumb.jpg

Ik hoor graag jullie meningen over wat beter zou kunnen aan deze foto's.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:24

NMH

Moderator General Chat
FeareX schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:24:
@NMH : ik mis wat detail op de voorgrond en een duidelijk onderwerp. Verder wel een mooie zonsondergang :)
Dank voor je feedback. Een mooie grote boom op de voorgrond had inderdaad wel wat toegevoegd denk ik. In ieder geval extra masking frustratie in dit specifieke geval. O-)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk dat ik bij de tweede persoonlijk wat meer ingezoomd zou hebben, zodat de focus echt zou liggen op de zon boven die ene er uit springende boom in het midden. Dan eventueel de zonnestralen links en rechts van de boom nog wat aanzetten in Photoshop. Maar goed, dat ben ik. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:24

F.West98

Alweer 16 jaar hier

FeareX schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:24:
Afgelopen week wat mooie foto's van de zonsopgang kunnen maken. Er was veel mist aanwezig wat een heel gaaf resultaat gaf (vind ik zelf :) ):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wauw! Zeker die tweede vind ik echt prachtig! Erg mooie plaatjes

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 12:10
@FeareX vooral de eerste foto spreekt mij het meeste aan, prachtige kleuren en reflectie op het water, deze wil je toch direct afdrukken? :) tweede heb ik idd minder mee, had je meer in kunnen zoomen wellicht?

Deze zonsopgang foto was vorige week Woensdag,
aan het ijselmeer vlakbij Rijs. Goede omstandigheden (mist, vorst en heldere lucht)

#1 Sunrise

#2 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zvWt3J8ceWFlHyxPwAldEHQH/thumb.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
@FeareX Beide vind ik mooie sfeeropnames. De tweede komt op mij iets sprekender over, alleen lijkt het verticale 3:2 formaat me in dit geval iets té langwerpig. Voor mezelf heb ik de foto even in het bekende 4:3 formaat gezet, er aan de bovenkant zelfs nog iéts afgehaald en dan vind ik 'm beter. Het valt me bijna altijd op dat het 3:2 formaat er horizontaal beter uitziet dan het 4:3 formaat, al is dat een kwestie van smaak natuurlijk, maar dat verticaal gezien het 4:3 formaat weer beter oogt.

@rudyman85 De eerste vind ik mooier, niet alleen vanwege de kleur maar ook omdat de voorgrond beter tot zijn recht komt (meer betekenis krijgt) in relatie tot z'n omgeving, die fraai verdwijnt in de mist.
Bij de tweede vind ik ook hier dat er best een stuk (of stukje) van de bovenkant af kan; zo is het wel heel veel lucht en het maakt de foto wel heel erg lang, zonder dat ik het gevoel heb dat die er sterker door wordt.

Van mij een 'Hollandse' zonsondergang langs de Angstel, tussen Baambrugge en Abcoude:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49147415408_05a72c77b8_c.jpgsunset by Henk48, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Walker78 schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:47:
Van mij een 'Hollandse' zonsondergang langs de Amstel, tussen Baambrugge en Abcoude:
[Afbeelding]sunset by Henk48, on Flickr
Mooie reflectie, maar de zon gaat eigenlijk wat te ver naar links onder. Als zon net naast de molen was onder gegaan en er mooie warme kleuren in de lucht hadden gezeten was de foto nog mooier geweest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Tsja, dat was weer zo'n kwestie van keuzes maken: hier de andere versie, vond ik in het begin mooier maar later vond ik die hierboven weer mooier, het licht wat transparanter, alles nog net een beetje doortekend, niet zo zwaar. Twijfelgeval; je reactie begrijp ik dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
@Walker78 bedankt voor je tip ! Neem hem mee, ga kijken hoe de tweede foto eruit ziet als je hem 4:3 formaat geeft. vind jou foto mocht iets minder shaduw hebben, voor de rest leuke reflecties in het plaatje!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
@FeareX Foto 1 is heerlijk. Foto 2 is op zich ook wel goed, maar ik ben gewoon geen fan van portretstand bij landschappen. Houd met dit soort foto's wel je uploadkwaliteit in de gaten. Bij zulke fijne gradaties in de lucht zet ik de kwaliteit altijd iets hoger, want jpeg-artifacts en kleurbanden kunnen de sfeer snel verpesten. Hier zijn ze ook al enigszins zichtbaar, met name in foto 1. De overgang van donker naar licht loopt niet helemaal soepel.
@rudyman85 Allebei wel mooie foto's, weinig op te zeuren. Wel jammer dat (het licht rond) de zon toch nog wat uitgebeten is. Die fel witte vlek trekt naar mijn idee teveel aandacht. Misschien was de foto vlak vóór zonsopkomst beter geweest. Foto 2 hoort eigenlijk niet in dit topic thuis, want de opkomende zon speelt geen enkele rol, en wat ik hierboven over potretstand zeg geldt hier natuurlijk ook.
@Walker78 Ik snap je keuze voor deze compositie, maar ik mis wel wat kleur. Ik vind het 100% silhouet van de 'afgekeurde' versie ook mooier, dat maakt de foto wat rustiger dan de versie die je hier laat zien.

Een oudere foto (2011), maar hij is een beetje aan m'n eigen aandacht ontsnapt. Heb hem ooit alleen op Facebook gezet, en ben de rest blijkbaar vergeten. Dus het werd wel eens tijd voor Flickr. :-)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49252855417_6de8765582_c.jpgPinewood Silhouette by Robert Spanjaard, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Op zich een bijzonder fraaie lucht, maar voor mijn gevoel had er qua compositie meer in gezeten. Het was denk ik mooier geweest als bijvoorbeeld de boomtoppen er op hadden gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
@Walker78 mooie foto. Vooral leuk dat je nog net wat detail ziet in het silout en het niet bijna helemaal zwart is. De reflectie in het water komt ook goed uit de verf. Ik zou zelf alleen de lucht iets verder teruggetrokken hebben. Vooral linksboven is deze wel heel erg licht, bijna wit. Ik hou zelf van wat hardere kleuren in zonsondergangen.

@Arumes ik sluit me hier aan bij @NMH: iets meer ruimte aan de bovenkant om de boomtoppen er op te hebben en ook rechts zodat die dip in de glooiing op 1/3 vanaf rechts zit. De kleuren zijn erg mooi, maar ik zou misschien kijken of je dat helderste stuk rond die dip wat op kan poetsen. Het lijkt nu een beetje alsof dat stuk heel sterk clipte in het origineel en vervolgens iets te ver is teruggetrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DeLpaoQWjivJRRDCsAzxKi3D/full.jpg
klikbaar voor grote versie

Geschoten op 29 september vanaf de top van een heuvel (28°16'08.08"N 16°43'40.76"W, 1937m hoog) bij Mirador de Samára op Tenerife (vlakbij Pico Viejo en Pico del Teide), met een Canon 600D + 10-22 f/3.5-4.5 op 10 mm 1/13 f/5 ISO100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
@NMH en @Kid Jansen Het is een bos, geen bomen die netjes in een rij geplant zijn. "De boomtoppen" bestaat dus eigenlijk niet, want als je naar acheren loopt komen er weer nieuwe bomen in beeld. Overigens vind ik het juist mooi dat de verticale lijnen door de hele foto lopen; als ik wel alle boomtoppen zichtbaar kon maken had ik evengoed deze keuze gemaakt. Eigenlijk met dezelfde redenatie: het geeft je meer het gevoel in een bos te staan, ipv naar een rij bomen te kijken.
Voor liefhebbers van hele bomen heb ik overigens eerder al een foto op Flickr gezet. Die komt echter niet meer op Tweakers, omdat ik mezelf maar beperkt toesta om oud materiaal te herkauwen. Anders kan ik gewoon iedere vijf jaar naar een nieuw forum verhuizen en al m'n oude foto's opnnieuw laten zien. :)

Die regel van derden is een richtlijn, geen harde regel. Als je alles netjes in drieën gaat verdelen wordt het al snel een saai beeld. Als je goed kijkt zie je dat ik in deze foto alle hoofdlijnen wat naar buiten heb getrokken: de dikste boomstam (en de top van de heuvel) staat te ver naar links, de horizon staat te laag, en de dip te ver naar rechts. Allemaal bewuste keuzes, ik vind de foto zo juist beter in balans.

Aan de dip is niks overbelicht; die dip is namelijk niet het helderste stuk. De zon gaat onder aan de linkerkant, bij de dikste stam die in beeld staat. Aan de linkerkant van de foto zit wat clipping in het rood. Verder niks, en er is dus ook niks teruggetrokken. Terugtrekken doe ik eigenlijk nooit omdat dat altijd een lelijk resultaat geeft. Overbelicht is overbelicht, daar doe je niks meer aan. Bij zulke situaties probeer ik altijd de reciprociteit van film te simuleren; dat geeft over het algemeen een prettiger beeld dan "digitale" trucs zoals terugtrekken of tonemapping in het algemeen.

[edit] Voorlopig helaas geen reactie op de foto van @Kid Jansen, want ik krijg de grote versie niet compleet gedownload.

[ Voor 5% gewijzigd door Arumes op 30-12-2019 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Kid Jansen schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:57:
[Afbeelding]

Geschoten op 29 september vanaf de top van een heuvel (28°16'08.08"N 16°43'40.76"W, 1937m hoog) bij Mirador de Samára op Tenerife (vlakbij Pico Viejo en Pico del Teide), met een Canon 600D + 10-22 f/3.5-4.5 op 10 mm 1/13 f/5 ISO100.
Hele mooie foto, maar ik had hem denk ik wat krapper gekaderd. Nu vallen die nevelige bergen in het midden een beetje weg, en die vind ik juist zo mooi. :) (En er zit wat ruis in de foto, vooral in die nevelige bergen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
@NMH Zoiets? Als ik hem nog smaller maak raak ik best veel diversiteit in de lucht kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OQKh6G1AewPvZWAspLSwBWn5/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
Downloaden werkt ineens weer. Geen idee wat er fout ging. In ieder geval een mooie foto. Op vol formaat is er ruis zichtbaar, maar zeker niet storend. Als je al gaat snijden zou ik nog een stukje van de onderkant afhalen. Het onderste stukje beeld is wat onrustig. De nadruk ligt hier echt op de lucht, en daar zou ik ook niks meer afhalen. Het gebergte hoort hier naar mijn idee meer een bijrol te spelen, en misschien helpt een kleinere zwarte vlek op de voorgrond juist wel om de berg meer onder de aandacht te brengen.

En als we echt gaan mierenneuken: ik zou de bewerking rond het land nog iets nauwkeuriger doen. Er is nu een halo zichtbaar omdat het land lichter is gemaakt of de lucht donkerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Kid Jansen schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:30:
@NMH Zoiets? Als ik hem nog smaller maak raak ik best veel diversiteit in de lucht kwijt.

[Afbeelding]
Ik had ook al een beetje gespeeld met bijsnijden en het is inderdaad lastig omdat je niet (te veel) wil inleveren op de mooie lucht. :)
Arumes schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:00:
Er is nu een halo zichtbaar omdat het land lichter is gemaakt of de lucht donkerder.
Goed gespot, die was me nog niet eens opgevallen. :) Dan gok ik dat het land wat lichter is gemaakt gegeven de noise daar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:35

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Walker78 Mooie plaat maar ik zou de shadows wel een klein duwtje omhoog geven. Wat details in de molen zou de foto wel mooier maker (als er nog rek in zit). Bij een silhouet foto heb je iets meer detail/spektakel in de lucht nodig.

@Arumes Mooie lucht en die silhouet met de bomen heeft ook wel iets. Alleen wordt mijn oog nergens naar toe getrokken. Een aandachtspunt in de foto zou een mooie toevoeging geweest zijn.

@Kid Jansen Nice! Heerlijk die zachte tinten. En die 2e crop is perfect. Lekker breed en mooie focus op de bergtoppen en het licht.

Gister met mijn zoontje op pad geweest. Hij zag mooie lucht vanuit zijn slaapkamer toen hij wakker werd en wilde wel mee om foto's te gaan maken. En we werden niet teleur gesteld. Geweldige zonsopkomst. Had alleen mijn statief niet mee (want snelle spontane actie). Dus ISO 800 om het nog beetje scherp te houden. Maar verder ben ik wel blij met deze oranje oase.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49373207997_48938926a7_c.jpg

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 17:49
Walker78 schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:47:
.....
Van mij een 'Hollandse' zonsondergang langs de Amstel, tussen Baambrugge en Abcoude:
Henk48, on Flickr
Die rivier daar heet de Angstel en niet de Amstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Je hebt helemaal gelijk, JoStad, heb het gelijk even aangepast. Thanks.

@sys64738 Prachtige foto met even prachtige kleuren. Op 16:9 vind ik 'm persoonlijk nog sprekender (heb het even uitgeprobeerd hier), ook al omdat er, naar mijn smaak, iets van de onderkant af kan.

[ Voor 58% gewijzigd door Walker78 op 12-01-2020 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoQue.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:36
Na vele jaren op het forum meegelezen te hebben, besloten mijn steentje eens bij te dragen en wat actiever te worden op het forum.

@sys64738 : Prachtige kleuren! De rivier die diagonaal door het beeld loopt, brengt een mooie lijn in het beeld. Ondanks de ISO800 spot ik niet al te veel ruis.

@Kid Jansen: Mooie foto! Zeker met die nevel en pastel-achtige kleuren in de lucht. Ik zou niet te veel croppen. De gloed in de lucht en die wolk die wegloopt in de rechterbovenhoek in de originele foto vind ik juist wel wat hebben.

Een plaatje vanaf het groene strand te Terschelling alwaar de zon achter Vlieland én haar vuurtoren verdwijnt:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49460673588_beb7d117f3_z.jpgSun setting behind the lighthouse of Vlieland by Jan Douwe de Jong, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Hele fraaie foto met die meanderende rivier en vurige lucht. :) Enige jammere is dat de molen niet aan het einde van de rivier staat, want het is een prachtige leading-line die je ogen de foto in trekt.
Ik zou iets meer inzoomen denk ik zodat het silhouet van de vuurtoren tegen de zon herkenbaarder wordt. Het contrast wat opschroeven zou de foto denk ik ook goed doen; nu is er relatief weinig onderscheid tussen het eiland en de lucht.

Dan maar weer eens eentje van mezelf:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49662381147_7b7c4ec6ab_c.jpgSunset over Leeuwarden by Niels Hageman, on Flickr

In tegenstelling tot mijn vorige bijdrage was deze shoot wel gepland. Eind vorig jaar de locatie verkend, toen in TPE gekeken wanneer de zon gunstig zou staan en 1 maart die kant weer op gegaan, wat resulteerde in deze foto. Ik heb hier voor het eerst geexperimenteerd met time blending, waarbij ik foto's van tijdens de zonsondergang gecombineerd heb met foto's genomen tijdens het blue hour. Ik ben niet helemaal tevreden (de lucht links is boven de gebouwen is bijvoorbeeld op op het randje van uitgebeten en de gebouwen op de oever zijn erg donker), maar ik ben benieuwd wat anderen er van vinden. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-09 22:05
Een naar 800 breedte verkleinde crop uit een origineel van 9504x6336 (10.97Mb).

Afbeeldingslocatie: https://www.casacastellino.nl/forum/tweakers/2020_02R0610_800c.JPG

Februari 2020 - Sony A7-IV / 200-600G op 600mm vrije hand ; F6.3 ; 1/500 ; 250iso ; 1.3 stop onderbelicht.

Of het een geslaagde zonsopgang foto is weet ik niet. Het gaat in het bijzonder om de vlucht "regenwulpen' voor de zon langs. Ik schat op zo'n 3 km afstand. Uit de vrije hand genomen. (voordat ik mijn statief heb opgesteld is zo'n moment al weer voorbij) Dankzij de goed functionerende combi van optische en ic stabilisatie is dat eigenlijk ook niet nodig. Om het detail te beoordelen zal je het origineel van 11 Mb moeten downloaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
@sys64738 heel erg gave foto! Zeer geslaagde lucht en de scherpte en dieptewerking zijn ook heel mooi gedaan.

@NMH mooie kleuren en leuk gedaan met perspectief. Kan aan mij liggen, maar lijkt alsof de toren in de achtergrond iets naar rechts helt. Denk alleen dat de foto nog wat beter gelukt zou zijn als je het water symmetrisch had gedaan, met een paar meter naar links was je er waarschijnlijk al geweest. Nu is het net te dicht bij symmetrisch dat het storend is dat het net niet symmetrisch is.

@OttiglioM dit lijkt heel erg op onderstaande zonsondergang die ik zondagavond had gefotografeerd. Erg mooie kleuren, dat is ook precies wat mij aantrok. De foto lijkt alleen wel een beetje soft, waar had je de focus gelegd? Misschien zou je ook de voorgrond nog iets op kunnen krikken, die is nu (vrijwel) helemaal zwart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNLU_-YvqDFmAvq9OeSJpscxkyw=/f/image/bLxXkvXbpzww4hTvMtYHWV1R.jpg

Zondagavond geschoten vanaf m'n balkon op 9 hoog in Amsterdam Nieuw-West (Geuzenveld). Gezien de hoogte waar op ik zit denk ik dat de horizon de duinen bij Santpoort zijn en je ziet nog wat havenkranen langs de horizon, waarschijnlijk van IJmuiden.

Canon 600D met EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS, geschoten op 250mm ISO-100 1/320 f/7.1.

M'n minst favoriete lens, was ook eigenlijk van plan om deze in maart te vervangen door een Sigma C 100-400 i.v.m. vakantie naar Thailand, maar uiteindelijk niet gedaan omdat vakantie niet door ging. Tijd geleden dat ik foto met deze lens gemaakt had waar ik echt tevreden over was, want contrast en scherpte zijn nou niet bepaald om over naar huis te schrijven.

Foto vrijwel onbewerkt gelaten, eigenlijk alleen schaduwtonen wat opgeschroefd en klein beetje gecropt in de hoogte. Zou de schaduwtonen nog iets netter kunnen opschroeven, nu beetje een halo onder de zon, maar vind ik eigenlijk niet heel storend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rudyman85
@sys64738 , mooie foto. ik mis alleen een interessante voorgrond. Het plaatje is wel puur hollands uiteraard en de kleuren zijn prachtig.

@RoQue. mooie plaat, en de zon is net niet in het midden, dat kijkt wel fijn :)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49737891333_1e7f148f7a_m.jpg
#wad #friesland #zonsondergang #sonya6000 by Rudy's kiekjes, on Flickr
Zaterdagavond de rust en ruimte opgezocht aan het Wad (Friesland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
Kid Jansen schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:53:@OttiglioM .......... De foto lijkt alleen wel een beetje soft, waar had je de focus gelegd? Misschien zou je ook de voorgrond nog iets op kunnen krikken, die is nu (vrijwel) helemaal zwart
Leuk dat je even een paar woorden aan mijn snapshot hebt willen wijden. De foto lijkt niet een beetje soft. De foto is tamelijk soft. Dus geen goed voorbeeld voor wat ik duidelijk wilde maken :) De scherpte zou moeten liggen op de sliert vogels. Maar waar die precies is komen te liggen is moeilijk uit te maken. Wellicht is het nuttig er paar gedachten over te laten gaan. De oorzaken van de softheid zijn m.i., in dit geval, vooral atmosferisch. Het gebruik van 600mm in een landschap met potentieel grote diepte leidt tot een enorme verdichting van het perspectief. Met daarbij een enorme verdichting van de tussenliggende atmosfeer. Daar komt bij dat direct boven alle oppervlakten die door de zon beschenen worden een vorm van turbulentie gaat optreden. Hieronder een één op één crop uit de foto:

Afbeeldingslocatie: https://www.casacastellino.nl/forum/tweakers/2020_02R0620_800crop.jpg

Nogmaals, de vogels vliegen op pakweg 3 km afstand. Daar komt bij dat deze lens weliswaar duur is, maar ook niet weer do duur dat je er een neusje van de zalm kwaliteit van kan verwachten. Dan heeft de 100-400GM betere specificaties. Verder had ik nog een stopje kunnen diafragmeren. En, wie weet zit er nog een restje bewegingsonscherpte in deze foto. Een beter voorbeeld zonder al te veel atmosferische invloeden:

Afbeeldingslocatie: https://www.casacastellino.nl/forum/tweakers/2020_02R0420_west_800.JPG

Sony A7-IV / 200-600G op 600mm vrije hand ; F6.3 ; 1/500 ; 100iso ; 0.7 stop onderbelicht

Klikbaar voor een 2560x1440 detailoverzicht. Voor een één op één crop van de hoogspanningsmast uit origineel.

Tenslotte, jouw zonsondergang is van onbesproken gedrag :) Gunstig om zo hoog te wonen en over allerlei stedenbouwkundige "vervuiling" heen te kunnen kijken. Met zelfs nog een mooie voorgrond waarin gelaagdheid zichtbaar is te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Deze foto geeft een beetje een Afrikaans gevoel. :) Ik had er in dit geval denk ik wel voor gekozen om de zon horizontaal in het midden te zetten (verticaal wel op 1/3 laten), en zoals @Kid Jansen aangeeft is hij vrij soft.
Kid Jansen schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:53:
@NMH mooie kleuren en leuk gedaan met perspectief. Kan aan mij liggen, maar lijkt alsof de toren in de achtergrond iets naar rechts helt. Denk alleen dat de foto nog wat beter gelukt zou zijn als je het water symmetrisch had gedaan, met een paar meter naar links was je er waarschijnlijk al geweest. Nu is het net te dicht bij symmetrisch dat het storend is dat het net niet symmetrisch is.
Hij staat kaarsrecht, zowel in werkelijkheid als op de foto. ;) Ik heb de foto zelfs nog een paar graden geroteerd in Photoshop zodat hij precies recht stond. Maar ik snap wat je bedoelt, misschien dat het een optische illusie is door de mast er naast. Voor wat betreft het water: iets naar links was inderdaad mooier geweest, maar dat lieten de omstandigheden ter plaatse helaas niet toe. Ik stond onder dit brugwachtershokje, in de hoek waar de reling van de brug wat naar voren komt. Een paar meter naar links had ik alleen een blauwe deur gezien, en links daar van was te ver.
[Afbeelding]
Fraaie foto. :) Ik had denk ik een stuk van de bovenkant afgekropt of die felle wolk links boven de zon weggepoetst, want voor mijn gevoel verstoord die de compositie een beetje.
Ah, het wad, altijd mooi. :) De compositie is mooi in balans met de zon rechts en de hoge paal links. De zon en lucht zijn uitgebeten, maar ik weet eigenlijk niet hoe erg ik dat vind. Hoewel ik denk ik persoonlijk toch voor een beter belichte lucht was gegaan, heeft dit ook wel wat zo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@RoQue. Fraaie plaat. Mooi, die oranje gloed. En dan nog paar wolkjes boven de zon om het af te maken. Nice.

@NMH Mooie oranje lucht en ik snap het idee: water als leading lines richting het gebouw. Maar ik vind het onderwerp niet super.

@OttiglioM Hele mooie compositie maar de scherpte klopt niks van inderdaad. Het lijkt me toch of beweging of mis-focus. De bomenpartij is ook niet haarscherp hoewel die al dichterbij staat. En ja, het is een vrij lange lens maar je praat net de foto om 2000 mm geschoten is. Op het moment van zonsondergang is de meeste hitte al uit de lucht en grond, dus die warmtegolven en turbulentie vallen wel mee denk ik. Nogmaals: zonde, want verder vind ik hem heel mooi.

@Kid Jansen Das geen verkeerd uitzicht! Mooie plaat wel. De lucht is fraai en de kranen erop vind ik wel leuke bonus.

@rudyman85 Die paaltjes zijn mooi onderwerp maar ik denk dat ze in landscape orientatie beter tot hun recht zouden zijn gekomen. Maar wat ik storender vind, is de totaal uitgebeten lucht. Er zit geen textuur en toon meer in. Ik zou dit volgende keer proberen te voorkomen door bv stacking, een verloop filtertje ervoor of in RAW schieten en kijken waar het DR schip strand.

Vanmorgen zelf 1 van mijn mooiste zonsopkomsten ooit meegemaakt. Gordijnen open en werd getracteerd op dichte mist. Dus snel kleren aan en in de auto gesprongen naar het meer bij ons in het dorp. En ik werd niet teleurgesteld. Heel veel mooie platen kunnen schieten maar dit is toch wel 1 van mijn favorieten.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49746459728_214e739185_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
@sys64738 Bedankt voor je feedback, een reden om nog een keer naar het plekje te gaan :) bedankt!

Mijn persoonlijke mening over jou foto:
Ik denk dat het er zijn op dat moment/de ervaring en de mooie dichte mist het mooiste was. Bij het kijken naar je foto wordt je direct naar de zon/verlichte bol/gedeelte gezogen, omdat je donkere hoeken hebt. De zon in het midden is niet heel aantrekkelijk. de rest valt daardoor weg, de paaltjes b.v. kijk je pas later na.

[ Voor 10% gewijzigd door rudyman85 op 10-04-2020 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

rudyman85 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:11:
@sys64738 Bedankt voor je feedback, een reden om nog een keer naar het plekje te gaan :) bedankt!

Mijn persoonlijke mening over jou foto:
Ik denk dat het er zijn op dat moment/de ervaring en de mooie dichte mist het mooiste was. Bij het kijken naar je foto wordt je direct naar de zon/verlichte bol/gedeelte gezogen, omdat je donkere hoeken hebt. De zon in het midden is niet heel aantrekkelijk. de rest valt daardoor weg, de paaltjes b.v. kijk je pas later na.
Dank voor je feedback. Ik denk dat de paaltjes inderdaad wat donker zijn en daardoor minder opvallen. Dat ze zon zo vel is, vind ik juist wel ok. Ik zal eens kijken of het opkrikken van de schaduwen het mooier maakt. Maar zelf ben ik al best tevreden met deze plaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:20
@NMH NMH in "[Verzamel] Zonsopgangen en -ondergangen"
De eerste indruk die ik krijg bij die foto is dat het wat druk is. Niet alleen het water, maar ook de kale bomen links en rechts trekken mijn aandacht. Had het water helemaal strak geweest, had dat denk ik de foto een stuk rustiger gemaakt. Uiteraard heb je geen invloed op de wind, maar ik zou als de mogelijkheid zich voordoet, het nog eens proberen met een ND filter, puur om te kijken of een langere sluitertijd geen negatief effect heeft op de rest van de foto. Desnoods blend je nog een derde foto puur voor het water :D. De zichtbare boomtakken zou je evt nog kunnen weghalen met content-aware fill, maar uiteraard alleen als het je zelf ook zou storen.

Verder vind ik de lucht erg mooi, zo'n oranje gloed vind ik altijd het mooiste aan zonsondergangen en -opgangen. Ook de keuze voor een bredere beeldverhouding is goed gevonden.

@OttiglioM OttiglioM in "[Verzamel] Zonsopgangen en -ondergangen"
Het concept is prachtig, zoiets hoop ik zelf ook ooit nog eens te doen. De uitvoering echter is niet perfect. De foto is wat onscherp, wat mogelijk komt door een verkeerd scherpstelpunt, of door beweging van jezelf (600mm is volgens mij bijna niet te doen uit de hand). Het feit dat je geen tijd had om het statief op te stellen, zegt mij dat je eigenlijk te laat op locatie was ;). Een dergelijke foto komt het best tot zijn recht als je er op moet wachten. In de praktijk betekent dat vaak dat je regelmatig naar hetzelfde punt terug moet.

@Kid Jansen Kid Jansen in "[Verzamel] Zonsopgangen en -ondergangen"
Ook een geslaagde foto die mooi het formaat van de zon benadrukt. Qua scherpte vind ik deze een stuk beter geslaagd dan die van OttiglioM, maar het mist de vlucht vogels. Persoonlijk vind ik die wolk linksboven de zon wat afleiden, die zou ik weghalen als dat mogelijk is. Het hekje met prikkeldraad leidt ook wat af, maar minder.

@rudyman85 rudyman85 in "[Verzamel] Zonsopgangen en -ondergangen"
Ik vind de foto wat te licht, mogelijk dat de zon nog net te fel was toen je deze maakte. Het maakt dan wel weer dat de voorgrond hier goed zichtbaar is, wat in dit geval een meerwaarde heeft omdat het niet stoort. De paaltjes maken het een beetje abstract. Ik mis wel iets in de foto, maar ik kan niet thuisbrengen wat het is. Misschien de compositie.

@OttiglioM OttiglioM in "[Verzamel] Zonsopgangen en -ondergangen"
Hele bijzondere foto, het lijkt haast alsof je drie foto's hebt gecombineerd. De lucht, de hoogspanningsmast en de windmolens lijken alle drie een ander perspectief te hebben, maar welicht is dat vertekening door de lange lens. Het is geen foto die ik aan de muur zou willen hangen, maar bijzonder is het wel.

@sys64738 sys64738 in "[Verzamel] Zonsopgangen en -ondergangen"
Mist en zonsopkomst/zonsondergang geven altijd een fantastische sfeer. Niet altijd goed op foto vast te leggen helaas, maar ik vind het hier weldegelijk geslaagd. Het gebrek aan detail voegt in mijn ogen juist iets toe. Het enige storende vind ik die (ik denk) vogel links boven die paaltjes, persoonlijk zou ik die weg photoshoppen (en wellicht ook de reflectie). Normaal houd ik van de oranje gloed, maar het gebrek daaraan vind ik bij deze foto zeker geen gemis.

Ik vind dat zonsopkomst/-ondergangsfoto's het vaak moeten hebben van een sterk contrast. Dat betekent dat de voorgrond meestal donker tot zwart is. Aangezien de zon het onderwerp is, vind ik dat alles behalve storend. Bovendien komt het vaak voor dat de voorgrond niet interessant of zelfs rommelig is. Door deze dan zo donker te laten, gaat het ook niet afleiden.

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 13-04-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
@LA-384 moest even kijken wat je bedoelde, maar dat "hekje met prikkeldraad" zijn hoogspanningskabels een kilometer of 7 hier vandaan. Vond het al zo vreemd dat je een hekje zag terwijl de foto van zo'n 25m hoog geschoten is (balkon). ;)

Die wolk linksboven de zon weghalen heb ik wel geprobeerd, maar m'n Photoshop skills zijn niet echt noemenswaardig en kreeg niet echt mooi resultaat daarmee. Zowel clone stamp als content aware fill aanpak geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@Kid Jansen Die boot is idd wat lastiger, maar deze wolk was wel prima te doen (bij de nieuwere versie van photoshop is dat content-aware-fill nog verder verbeterd);
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4qajL0VkyvSTp5CcRqtlBDydu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iv5rJrCOBywJVArDYh4y6t4n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Thanks, misschien toch maar eens overgaan op dat subscription model.

Ik kon ooit CS5.5 Master Collection met flinke korting kopen en maak daar nog steeds gebruik van. Met LR zit ik ook nog steeds op 6.14. Voor nu met alleen een 600D kan het opzich nog wel, maar waarschijnlijk later dit jaar upgraden naar een 90D en dan zal ik er sowieso wel aan moeten geloven. Voor slimmere functies zoals content aware fill waarschijnlijk ook zeker wel de moeite waard, CS5.5 is ook alweer 10 jaar oud.

Tot nog toe uitgesteld, omdat ik hekel heb aan subscription based software licenses, al werk ik daar nu al ruim 4 jaar ook zelf aan mee (ik ben Salesforce architect), maar dat is B2B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@LA-384 Ja zo is ie iets beter. En content aware is soort voodoo magic inderdaad. Eng goed (en soms komisch slecht by the way).

En bedankt voor je uitgebreide feed back. Das zo mooi aan T.net: geen loze complimenten maar echte aandacht en meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
LA-384 schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:12:
@NMH NMH in "[Verzamel] Zonsopgangen en -ondergangen"
De eerste indruk die ik krijg bij die foto is dat het wat druk is. Niet alleen het water, maar ook de kale bomen links en rechts trekken mijn aandacht. Had het water helemaal strak geweest, had dat denk ik de foto een stuk rustiger gemaakt. Uiteraard heb je geen invloed op de wind, maar ik zou als de mogelijkheid zich voordoet, het nog eens proberen met een ND filter, puur om te kijken of een langere sluitertijd geen negatief effect heeft op de rest van de foto. Desnoods blend je nog een derde foto puur voor het water :D. De zichtbare boomtakken zou je evt nog kunnen weghalen met content-aware fill, maar uiteraard alleen als het je zelf ook zou storen.
Allereerst bedankt voor je uitgebreide feedback, dat wordt zeer gewaardeerd. Iedereen kijkt op een eigen manier naar een foto en horen hoe andere mensen een foto ervaren vind ik erg leerzaam. :) Voor wat betreft het water vond ik de rimpeling het water in dit geval juist een mooie tekening geven. Ik heb zelfs afgezien van de gebruikelijke denoise over het water om het niet zachter te maken. Wellicht had glad water inderdaad een rustiger beeld gegeven, maar misschien was het midden dan wel leeg geworden. Misschien dat ik het met een blur nog eens probeer te faken om te zien hoe het lijkt. (Het water is trouwens al ingeblend uit een eigen foto om de belichting te krijgen zoals ik wou. In totaal is deze foto samengesteld uit vijf verschillende foto's: de lucht (golden hour twee stops onderbelicht), het water (golden hour een stop onder belicht), de boten (golden hour conform de meter) en de straat- en gebouwverlichting komen uit twee verschillende blue hour belichtingen.)
Verder vind ik de lucht erg mooi, zo'n oranje gloed vind ik altijd het mooiste aan zonsondergangen en -opgangen. Ook de keuze voor een bredere beeldverhouding is goed gevonden.
Dat vind ik fijn om te horen. Ik had zelf wat twijfels over de lucht; vooral aan de linkerkant vond ik er vrij weinig tekening in zitten (de rechterkant is al wat interessanter met de gaten in de bewolking daar) en de lucht vlak boven de zon zit op het randje van clippen (ik geloof dat het rode kanaal al clipt op sommige plekken), ondanks dat dit al een -2 belichting is. Misschien de volgende keer ook maar een -3 doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
@sys64738 Bedankt voor de feedback. In jouw foto vind ik de paaltjes (en andere elementen) niet te donker. In principe vormen ze een lijn van rustpunten door je foto. Eerder zou ik zeggen dat de zon(nen) te fel is/zijn. Niet één maar twee objecten schreeuwen om een aandacht die je eigenlijk niet (daar) wil geven. Ik begrijp wat je bedoeling was was maar sommige composities zijn nu eenmaal "onmogelijk". Hoe mooi de beleving ter plekke ook is, het lukt niet altijd er een foto, en daarmee bedoel ik iets anders dan een registratie, van te maken.

@LA-384 Bedankt voor de feedback. Wat foto 1 betreft, over de (on)scherpte is al meermalen wat gezegd. De grootste kans op het vinden van een oorzaak is m.i. nog steeds een atmosferische. Ik heb er ongeveer 12 gemaakt binnen een paar minuten. Ze zijn allemaal zo soft. Dat kan natuurlijk aan mijn klungeligheid liggen maar op andere dagen, met een schonere atmosfeer (in pakweg de eerste tien kilometer) lukt het wel scherpe(re) opnames te maken. Zelfde lens camera combinatie en alles uit de vrije hand.

Foto2: Wat je ziet is een sterke verdichting van het perspectief. De hoogspanningsmast staat op 3 km. De 1e lijn molens op 12 km. De tweede lijn op op 15 km. De wolken daar weer achter. Hoe ver weet ik niet maar verder dan 25 km schat ik zo. Om even een indruk te krijgen van het normale perspectief. Onderstaande is gemaakt op hetzelfde standpunt maar dan met 50mm FF. Wel op andere dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B18hs3L4UgFW_LhRPE9VwPNN0zI=/f/image/5gRB6VQSbxX1d3Pt1bWee453.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
Niet om heel vervelend te toen, maar de brandpuntsafstand verandert helemaal niets aan het perspectief. Maak maar eens een uitsnede van je 50mm foto die hetzelfde in beeld heeft als die op 600mm, dan krijg je hetzelfde perspectief. Perspectief verandert alleen als je de positie t.o.v. je onderwerp verandert.
Ik heb hier ooit een vergelijking voor gemaakt met 4 verschillende brandpuntsafstanden:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/757/23102279860_f5b6d2c46e_c.jpgPerspective by Universal Creations, on Flickr

Ontopic: wel een hele gave plaat die op 600mm! Beetje cinematisch gevoel krijg ik erbij.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
Universal Creations schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:57:
Niet om heel vervelend te toen, maar de brandpuntsafstand verandert helemaal niets aan het perspectief.
Je hebt helemaal gelijk. In het verleden heb ik al eens geageerd tegen begrips "inflatie" in de fotografie. En nu val ik zelf in die kuil :) Wat ik bedoel is "beleving" van het perspectief. Wat met een hele kleine beeldhoek is vastgelegd bekijken we vervolgens met de "normale" beeldhoek van ons oog. Wat leidt, in mijn beleving dan, tot een sterke "compressie" van de waargenomen diepte in het beeldveld. Hopelijk introduceer ik geen nieuwe onjuistheden met bovenstaande omschrijving. Vraag: Is er een goede term in de fotografie die zo'n verschijnsel goed dekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Kleine beeldhoek dus 😉
Beeldhoek van het oog is trouwens ook een lastige, omdat wat je scherp ziet meer lijkt op 300mm en wat je totaal ziet meer lijkt op een ultrawide. 50mm is een soort middenweg daarin, maar dus absoluut niet wat we met onze ogen zien.

Het mooie aan een telelens voor landschappen, is dat je meer kunt isoleren van je onderwerp, meer regiseren waar je de aandacht op wil leggen. Een ultrawijde lens geeft soms het idee van een zoekplaatje.

Maar goed, laten we weer ontopic gaan, anders worden mijn ex-collega's boos 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
OttiglioM schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:44:
Vraag: Is er een goede term in de fotografie die zo'n verschijnsel goed dekt?
Ik heb er aan horen refereren als "perspective distortion", maar ik weet niet of dat een officiele term is. Als je doelbewust creatief omgaat met perspectief wordt het ook wel forced perspective genoemd.

Het is iets waar ik ook wel last van heb bij zonsondergangen als je geen voorgrondelementen dichtbij hebt. Dan kun je een slinger aan je zoomlens geven om verderop gelegen elementen groter in beeld te krijgen, maar dan voelt de zon al gauw onnatuurlijk groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikel86
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-07 20:00
Na jaren meekijken en genieten van de vele foto's op het forum vandaag maar eens een Flickr account aangemaakt.

@sys64738 heerlijke dromerige sfeer. Ik word er rustig van
@Kid Jansen wat een mooie kleuren!

Een dan nu de eerste foto van mijzelf op dit forum. Bij deze een zonsopgang aan de haven in Volendam waar tijdelijk een replica van VOC schip De Halve Maen aangemeerd ligt.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49774780896_7cab486744_c.jpgDe Halve Maen VOC by M Verm, on Flickr

[ Voor 30% gewijzigd door Maikel86 op 15-04-2020 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
BBcode kiezen en dan 800pixel breed. Die link vervolgens in je bericht zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Maikel86 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:54:
Na jaren meekijken en genieten van de vele foto's op het forum vandaag maar eens een Flickr account aangemaakt.
Welkom :)
Mooi onderwerp. Wat me opvalt is dat de vlaggen van de boot behoorlijk bewogen zijn door de acht seconden sluitertijd. Dat doet een beetje afbreuk aan wat anders een sereen onderwerp geweest zou zijn. Wellicht had je wat langer kunnen wachten tot er wat meer licht in de lucht kwam zodat je met een kortere sluitertijd toe kon. Dan was de foto denk ik ook iets lichter geworden. Een andere optie is om de ISO wat omhoog te gooien. Daar betaal je een prijs voor in de vorm van extra ruis, maar dit is een foto waar je ruis vrij makkelijk kunt wegpoetsen.

Semi off-topic: waarom hebben ze in vredesnaam een replica van een zeventiende-eeuws schip uitgelicht met blauw en paars licht? Daar wordt het niet beter van IMO. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikel86
Die boot wordt in het donker verlicht met afwisselend rood wit en blauw licht... Lange sluitertijd en menging van die kleuren en voila, paars!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@maikel Prima eerste post. Ben het wel met NMH eens dat die 8 seconde (en de daardoor bewogen vlaggen) hem wat onrustig maken. Daarnaast had ie wel iets breder gekaderd mogen worden van mij. Het zit allemaal wel erg krap tegen het randje aan wat beetje claustrofobisch overkomt.

Maar los daarvan mooie plaat en vooral de lucht is erg mooi erbij. Goed getimed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Afhankelijk van hoe hard het waaide, is nog maar de vraag hoeveel beter die vlag zou worden.

8 seconde sluitertijd op ISO 100, brengt 1/8e seconde op ISO 6400. Hoger in ISO wil je denk ik echt niet gaan met een moderne camera en 1/8e bevriest het beeld nou ook niet echt. Daarbij zou het water misschien weer de storende factor worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

LA-384 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:26:
Afhankelijk van hoe hard het waaide, is nog maar de vraag hoeveel beter die vlag zou worden.

8 seconde sluitertijd op ISO 100, brengt 1/8e seconde op ISO 6400. Hoger in ISO wil je denk ik echt niet gaan met een moderne camera en 1/8e bevriest het beeld nou ook niet echt. Daarbij zou het water misschien weer de storende factor worden.
Ja maar hij is expres (neem ik aan/hoop ik) op F18 geschoten om op die 8 seconde te komen.

Dit is prima op F4 (of zelfs 2.8) te schieten. Scheelt ruim 4 a 5 stops, en dan hangen je vlaggen wel stil hoor. Daarnaast kan een A7III makkelijk ISO 12800 aan als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
sys64738 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:53:
[...]

Ja maar hij is expres (neem ik aan/hoop ik) op F18 geschoten om op die 8 seconde te komen.

Dit is prima op F4 (of zelfs 2.8) te schieten. Scheelt ruim 4 a 5 stops, en dan hangen je vlaggen wel stil hoor. Daarnaast kan een A7III makkelijk ISO 12800 aan als het moet.
Daar heb je een punt, dia diafragma stops beheers ik nog niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikel86
Bedankt voor de feedback. Heel leuk om te lezen waar nu precies op gelet wordt.

Dit was inderdaad bewust op hoge fstop geschoten. Ik vond het uitgesmeerde water wel wat toevoegen. De wind was niet zo erg krachtig dus het had waarschijnlijk ook wel gelukt de vlag stil te krijgen. Heb ik ten tijde van de opname niet echt op gelet moet ik eerlijk bekennen. Zeker een aandachtspunt voor de volgende keer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Denk wel dat je beter af zou zijn met een ND-filter (neutral density, ook wel grijsfilter) dan zo ver afstoppen. Met een 3 stops grijsfilter (bijvoorbeeld B+W 803 ND 0.9 MRC Nano XS PRO Digital) zou je al van f/18 naar f/6.3 kunnen. Je hebt dan nog steeds een behoorlijke lange DOF, maar het komt de lensscherpte wel ten goede. Die piekt vaak ergens tussen 1 en 2 stops afgestopt vanaf vol open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Maikel86 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:21:
Dit was inderdaad bewust op hoge fstop geschoten. Ik vond het uitgesmeerde water wel wat toevoegen. De wind was niet zo erg krachtig dus het had waarschijnlijk ook wel gelukt de vlag stil te krijgen. Heb ik ten tijde van de opname niet echt op gelet moet ik eerlijk bekennen. Zeker een aandachtspunt voor de volgende keer!
Wat je ook zou kunnen doen in zo'n geval, als je niet vies bent van een beetje nabewerken, is de foto twee keer nemen, een keer met een lange sluitertijd om het water glad te krijgen en een keer met korte sluitertijd om de vlaggen stil te krijgen. Vervolgens kun je de twee foto's samenvoegen in bijvoorbeeld Photoshop. Dat is echter wel een kunstje dat oefening vergt, want je moet zorgen dat het camerastandpunt exact hetzelfde blijft tussen de opnames en dat (in dit geval) de foto's ongeveer dezelfde belichting krijgen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rudyman85
@Maikel86 beste plaat, en welkom :) de twee paaltjes rechts kan ook een keuze zijn deze te verwijderen, dat je alleen de lamp hebt met licht.

Heb me met vorige commentaar op foto's (overbelichting van de zon) bezig gehouden (waarvoor dank!) en met die feedback nogmaals naar het wad gegaan;

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49791721073_d98ae09409_c.jpgDaar bovenin bij het wad #friesland zonsondergang. by Rudy's kiekjes, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@rudyman85 Je belichting is dit keer dik in orde. Dus das mooi. Echter nu is de opbouw van je foto niet ideaal.

Een goede landschapsfoto heeft (bijna) altijd een voorgrond, midden, en achtergrond. Die moeten stuk voor stuk interessant zijn en ook nog eens goed samenwerken. Je midden (die paaltjes) is mooi, de achtergrond (zon en wolken/lucht) zijn niet zo spectaculair (dus nog een keer terug gaan) maar je voorgrond is rommelig en afleidend terwijl die je juist de foto in zo moeten leiden/trekken.

Ook is een duidelijk onderwerp wel handig. Iets wat je wil laten zien en waar de aandacht naar uit moet gaan. Die paaltjes zouden dat prima kunnen zijn maar nu zijn ze iets te klein en worden ze overschaduwd door die voorgrond.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
sys64738 schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:47:
@rudyman85 Je belichting is dit keer dik in orde. Dus das mooi. Echter nu is de opbouw van je foto niet ideaal.

Een goede landschapsfoto heeft (bijna) altijd een voorgrond, midden, en achtergrond. Die moeten stuk voor stuk interessant zijn en ook nog eens goed samenwerken. Je midden (die paaltjes) is mooi, de achtergrond (zon en wolken/lucht) zijn niet zo spectaculair (dus nog een keer terug gaan) maar je voorgrond is rommelig en afleidend terwijl die je juist de foto in zo moeten leiden/trekken.

Ook is een duidelijk onderwerp wel handig. Iets wat je wil laten zien en waar de aandacht naar uit moet gaan. Die paaltjes zouden dat prima kunnen zijn maar nu zijn ze iets te klein en worden ze overschaduwd door die voorgrond.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
@sys64738 kan me hier in vinden, hartelijk bedankt! _/-\o_ ga er mee aan de slag. Al ben ik wel heel blij met de voorgrond/het gras. Het Wad is dan vaak ook niet abstract en ruig. neem deze feedback mee, dan meld me dan opnieuw ;)

[ Voor 6% gewijzigd door rudyman85 op 20-04-2020 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Met (ultra) wide angle vind ik het zelf altijd wel mooi om laag standpunt in te nemen. Als je gewoon staat krijg je altijd beetje aparte dieptewerking in het eerste stuk van de voorgrond, doordat de beeldhoek zo wijd is.

Op die manier kan je ook heel gemakkelijk voorgrond 'faken' met optisch bedrog, zoals ik bijvoorbeeld met deze foto had gedaan. Je zou zweren dat de branding wel een meter of 15 tot 20 van mij vandaan was, maar het was in werkelijkheid eerder een meter of 4.

Verder kan je op deze manier met water vaak ook veel interessantere reflecties krijgen, omdat het interessante stuk van de zonsondergang net boven de horizon zit en de hoek tussen wateropvlak en lens dus heel scherp moet zijn om dat er op te krijgen.

Is natuurlijk niet zo dat het zo moet. Ik vind het zelf wel goed werken, maar smaken verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
Kid Jansen schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:22:
Met (ultra) wide angle vind ik het zelf altijd wel mooi om laag standpunt in te nemen. Als je gewoon staat krijg je altijd beetje aparte dieptewerking in het eerste stuk van de voorgrond, doordat de beeldhoek zo wijd is.

Op die manier kan je ook heel gemakkelijk voorgrond 'faken' met optisch bedrog, zoals ik bijvoorbeeld met deze foto had gedaan. Je zou zweren dat de branding wel een meter of 15 tot 20 van mij vandaan was, maar het was in werkelijkheid eerder een meter of 4.

Verder kan je op deze manier met water vaak ook veel interessantere reflecties krijgen, omdat het interessante stuk van de zonsondergang net boven de horizon zit en de hoek tussen wateropvlak en lens dus heel scherp moet zijn om dat er op te krijgen.

Is natuurlijk niet zo dat het zo moet. Ik vind het zelf wel goed werken, maar smaken verschillen.
Interessant. laag op de grond (Frog view) kan leuk voor breedhoek foto's werken. Als ik bovenstaande feedback bekijk, wat is jou onderwerp in die foto? is het altijd nodig een onderwerp, wat als een foto een keer geen onderwerp heeft, maar wel mooi licht :) kortom, er zijn geen regels. Het is meer interessanter voor het breder publiek wellicht? Snap het punt wel, het wordt meer een geheel, en dat is essentieel voor een goede plaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@rudyman85 Het gras is inderdaad erg mooi. Zeker met die zon erop zo. Alleen doordat er ook veel riet en de kale grond tussendoor zit, oogt het rommelig. Als je een stuk kunt vinden met (bijna) alleen maar gras, zou dat een prima voorgrond zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
sys64738 schreef op maandag 20 april 2020 @ 18:29:
@rudyman85 Het gras is inderdaad erg mooi. Zeker met die zon erop zo. Alleen doordat er ook veel riet en de kale grond tussendoor zit, oogt het rommelig. Als je een stuk kunt vinden met (bijna) alleen maar gras, zou dat een prima voorgrond zijn.
Zal eens kijken of ik ‘m kan verbeteren :) bedankt voor je feedback!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
sys64738 schreef op maandag 20 april 2020 @ 18:29:
Waarom niet naar een 2x3 (staand) formaat uitsnijden? Ik heb het even in een quick and dirty bewerking op het origineel geprobeerd en ik moet zeggen, wow, wat een potentie heeft dit (aanvankelijk) wat fletse en rommelige beeld. Zon (horizontaal) exact in het midden houden. De beam over het gras komt de toeschouwer dan met overtuiging tegemoet.

Daarnaast heeft @rudyman85 voor een messcherpe en exact liggende horizon gezorgd. Dat biedt de mogelijkheid de luchtpartij eenvoudig in een scherp afgestoken selectie te nemen. Daarna het blauw- en in mindere mate het groen kanaal in een eenvoudige histogram bewerking stevig naar links trekken. En wederom wow! Het wordt dan een lucht die we graag zien bij zonsondergangen. Ik vond het origineel toch wel een tikkie flets. Wel liep ik met deze methode al snel tegen banding aan, maar in het origineel, in raw en met voldoende pixels, zal dat niet zo snel voorkomen. Vermoed ik.

In deze corona periode tijd zat om nog eens door de archieven te struinen. Gemaakt april 2010 boven Kingston upon Hull. De daling in de richting Schiphol had al ingezet. In tegenstelling tot mijn pleidooi hierboven in 16x9 met de zon helemaal aan de rand :) Door het vliegtuigraampje onder een hoek. De beam van de motor valt gelukkig buiten beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79B-whiHOcEee5aESfITimsKcn0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OlM1eMSfzaBZfocZP7iR2Mn3.jpg?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door OttiglioM op 30-04-2020 11:53 . Reden: stijlfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
OttiglioM schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:52:
[...]

Waarom niet naar een 2x3 (staand) formaat uitsnijden? Ik heb het even in een quick and dirty bewerking op het origineel geprobeerd en ik moet zeggen, wow, wat een potentie heeft dit (aanvankelijk) wat fletse en rommelige beeld. Zon (horizontaal) exact in het midden houden. De beam over het gras komt de toeschouwer dan met overtuiging tegemoet.

Daarnaast heeft @rudyman85 voor een messcherpe en exact liggende horizon gezorgd. Dat biedt de mogelijkheid de luchtpartij eenvoudig in een scherp afgestoken selectie te nemen. Daarna het blauw- en in mindere mate het groen kanaal in een eenvoudige histogram bewerking stevig naar links trekken. En wederom wow! Het wordt dan een lucht die we graag zien bij zonsondergangen. Ik vond het origineel toch wel een tikkie flets. Wel liep ik met deze methode al snel tegen banding aan, maar in het origineel, in raw en met voldoende pixels, zal dat niet zo snel voorkomen. Vermoed ik.

In deze corona periode tijd zat om nog eens door de archieven te struinen. Gemaakt april 2010 boven Kingston upon Hull. De daling in de richting Schiphol had al ingezet. In tegenstelling tot mijn pleidooi hierboven in 16x9 met de zon helemaal aan de rand :) Door het vliegtuigraampje onder een hoek. De beam van de motor valt gelukkig buiten beeld.

[Afbeelding]
OttiglioM schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:52:
[...]

[Afbeelding]
Geweldig, fijne reactie. Ga bovenstaande proberen (schuiven met kleuren en verhouding) en de locatie binnenkort nogmaals bezoeken, hou jullie op de hoogte :*)

@OttiglioM prima foto, net de zon die er onder uit steekt en de vleugel tot het end op de foto

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
Even geen reacties op voorgaande foto's, die zijn zo te zien al uitgebreid besproken. Eigenlijk is mijn foto ook een reactie: soms is inzoomen beter dan groothoek. Met een groothoek had ik hier ook een lege, saaie voorgrond gehad. Op 150mm (300mm equivalent) wordt het kleine groepje koeien ineens een beeldvullende voorgrond. En de zon komt lekker groot in beeld.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49957373776_0bbe224e19_b.jpgCows and Sunrise by Robert Spanjaard, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 12:46
Arumes schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:17:
Even geen reacties op voorgaande foto's, die zijn zo te zien al uitgebreid besproken. Eigenlijk is mijn foto ook een reactie: soms is inzoomen beter dan groothoek.
Ja erg lekker, door die silhouetten. Misschien alleen de koe rechts niet zo mooi.

[ Voor 6% gewijzigd door RobbieHifi op 10-06-2020 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@OttiglioM Nee. Deze is niet aan mij besteed. Zon teveel in het hoekje gepropt. Vleugel ook erg krap gekaderd. Die deken van wolken is best mooi maar kan de boel niet meer redden.

@Arumes Werkelijk schitternd. Mooie verdeling zo in 2 vlakken. Heerlijke oranje kleur en dan die koeien in de mist. Super.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-clips
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-09 12:14
@Arumes hele mooie kleuren en silhoutten, goed gezien ik dacht eerst aan Afrika, maar dat kan hier dus ook! Jammer inderdaad van de koe rechts, maar die schuiven niet zo makkelijk. Doen we nog aan hotshots?

12 Augustus 2026 weer proberen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 13:41
@Arumes Gaaf. Mooie kleuren en precies wat @E-clips zei dacht ik eerst ook een foto op een of andere savanne te zien :+

Zelf vanochtend even aan het wandelen geweest. Kwam ineens dit plaatje tegen. Had helaas alleen mijn iPhone bij (iPhone 7), dus was wat beperkt in de mogelijkheden. Desalniettemin wel tevreden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Yc56lkXJc-RMEMRJgIVFFm4mcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwWXWsrSGZewAvB2yEdG4gkx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door PdeBie op 26-01-2021 07:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• svenvbins
  • Laatst online: 16-05 13:18
Vanwege goede omstandigheden voor lichtende nachtwolken en zeevonk ben ik gisteren (de langste dag van het jaar....) toch nog voor de zonsondergang naar Scheveningen gefietst. Helaas geen van beide kunnen zien, wel een aantal cruiseschepen en een geweldige zonsondergang (y) .

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50030757002_a8ac26e876_c.jpgScheveningen Sunset by Sven vB, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 22:34
@PdeBie Mooie mistige ochtend. Best goed resultaat voor een telefoon inderdaad, vooral de flare valt me reuze mee. De stengel in de voorgrond vind ik wel wat storen. (En zou je de foto wat kunnen verkleinen? 8 MP is wel wat veel van het goede ;) )

@svenvbins Leuk effect zo, geeft letterlijk het idee dat je naar de zonsondergang kijkt. Voor lichtende nachtwolken moet je wel wat later zijn trouwens, meestal worden die pas vanaf 23.30u zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Dat is zeker een fraaie foto. :) Het enige dat ik wat minder mooi vind is de afgesneden koe rechtsonder en de halo om de zon.
Die is erg goed gelukt! Laat mooi zijn dat de vaardigheid van de fotograaf veel belangrijker is dan de gebruikte apparatuur. :)
Deze kan me helaas niet zo bekoren, er is wel erg veel lege ruimte onder en boven. Ik denk dat een tele-opname met een van die cruise-schepen voor een vurige lucht mooier was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 13:41
@NMH thanks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:47

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Dishoek/ Koudekerke

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50209722317_81ce800761_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50209722447_e7e165686f_c.jpg

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-08 10:58

BaasG

Spiral out. Keep going

Ook maar eens meedoen hier :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrwmcdg-v7Y0t83FVY0T8_6ICjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zt92goA5BRPmIXdzpXfhIJoE.jpg?f=fotoalbum_large

Vejers Strand, Denemarken, twee weken geleden.

member of the Dark side: black Nikon gear

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@BaasG Dat is een flinke 'brandende' zonsondergang! Stevige gloeiende bol. 8)
wel een paar sensorvlekjes die nog weggewerkt zouden kunnen worden...

Dit is een herfstige zonsopgang in het Kadoelerveld:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50605359756_a28d73578a_c.jpg
Kadoelerveld09 by Erik Haak, on Flickr

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 15-11-2020 16:33 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 14:48
Ik ben benieuwd wat jullie van deze plaatjes vinden. Foto's zijn niet gecropped en zo goed als onbewerkt buiten een kleine auto contrast in Photoshop :)

1. Zonsondergang gewoon in Nederland, stond daar net toevallig op het juiste moment.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9obuRZUD0fROE_vjXwiRWpwh8tQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQBENVTcOG8oZ9ZN49WeCyph.jpg?f=fotoalbum_large

2. Zonsopkomst op de Filipijnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYFn0oOC2mQoQB4h0BML5v9WMPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzY9gEVGKomWmLaVYdDf8CjZ.jpg?f=fotoalbum_large

3. Zonsopkomst in Italie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uD_qGM0aO5rvmDKmHphQuAzby40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNpCUfN3ugnmTxeMlnJOQiFO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
@_jero_813
1 vind ik niet echt interessant. Maar weet ook niet echt hoe je hem mooier zou kunnen maken.
2 vind ik een mooie foto. Mooie lucht en er is op de voorgrond iets interessants te zien.
3 Zwarte voorgrond en een witte vlek in de lucht. Zou in nabewerking misschien nog wat kunnen worden. Maar nu vind ik de voorgrond niet echt interessant, en de zon ook niet.

[ Voor 10% gewijzigd door NIMIC op 26-11-2020 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02
Waarom niet, en wat zou het beter maken?

Ik vind #1 wel cool eigenlijk, omdat het net lijkt alsof de wolk de zon heeft opgeslokt :D De compositie zou nog ietsje beter kunnen (bovenste helft doet niet zoveel voor me) en de voorgrond is wat te donker, misschien dat dat iets ophalen 'm beter maakt, maar dat zou ook averechts kunnen werken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
Smaken zullen blijven verschillen.

Nummer 1 is inhoudelijk best wel interessant. Het is omdat we, ondanks de donkerte, het Hollandse polderlandschap nog kunnen herkennen. Anders zou ik me, op het verkeerde moment, op de Nevada testsite kunnen wanen.

2 is mooi. De aan het net sjorrende visser is een krachtige toevoeging.

3. Heeft/had potentie. Maar daar is niet veel uitgekomen. Helaas. Twee karakteristieke torentjes en iets van een castello aan de horizon. (intussen ben ik tamelijk vaardig geworden in het wegpoetsen van al die vreselijke antennes op die mooie Italiaanse daken.)

@ehtweak Persoonlijk hou ik wel van die zon de rand gepropt. Maar niet iedereen denkt daar zo over. De verstrooiende stralenwerking over het Kadoelerveld (voorheen landbouwgrond?) is latent aanwezig maar had van mij wel iets krachtiger aanwezig mogen zijn. Persoonlijk hou ik wel van stevig onderbelichten. Maar dat is ook weer een kwestie van smaak.

• _jero_813
Misschien had ik erbij moeten vermelden dat deze nog gemaakt zijn met (oude) compact camera's en geen systeem of dslr waardoor de dynamic range natuurlijk ook lager is.

@NIMIC @Hahn @OttiglioM
Bedankt voor de feedback, zou het helpen om foto 3 te croppen ivm de donkere onderkant? Zoals ik aangaf is er bij alle 3 nog niks gecropped.

En smaken verschillen inderdaad, maar daarentegen kun je van elke feedback (ook al ben je het daar misschien niet 100% mee eens) weer leren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een herinnering aan een zomerse avond:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50773396832_96bc51e530_c.jpg
LelystadSunset02 by Erik Haak, on Flickr

9 augustus 2020; het was die dag zo'n 30 graden. Heel wat anders dan nu. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker78
@_jero_813 Wat laat maar hier nog wat commentaar op jouw 3 foto's: i.v.m. de belichting is het een bekend probleem om zowel de lucht als het land mooi vast te leggen: óf de lucht is mooi en het land te donker óf het land is mooi en de lucht veel te licht. Daar zijn wel oplossingen voor, vaak niet eens makkelijk. Je eerste en derde foto zijn voorbeelden van dat 'probleem'. Je zou een heel stuk van de ondergrond kunnen wegsnijden maar dan hou je alleen lucht over en dan zegt niet genoeg. Wat dat betreft is je tweede foto in mijn ogen het best geslaagd omdat daar, tegen de mooie lucht, ook nog iets gebeurt. Je kunt er, lijkt mij, nog wel iets meer uithalen, zoiets bijvoorbeeld. Ik denk dat je er niet onderuit komt om je te verdiepen in het bewerken van je aarde/lucht foto's, nog los van de vraag hoe te belichten; alles in één keer goed is nagenoeg onmogelijk.

@ehtweak Zo kan een zonsondergang in augustus er inderdaad uitzien, maak mij er maar lekker mee midden in de coronawinter :+

Hier eentje van mij, van een paar dagen geleden:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50798705188_20aa6b065e_c.jpgsunset over the 'Oudeschans', Amsterdam by Henk48, on Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _jero_813
@Walker78 Prachtige foto :)

Hier nog een zonsondergang die ik gemaakt heb met een compactcamera in 2010 (vandaar het beetje ruis in de foto). Ik twijfel zelf of de boom en de mensen rechts een toevoeging is of dat ik die beter weg had kunnen laten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXfNTLVHAv3Vq9OclWUU_aCZxD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fMV7LO5Z07Ys9cScugYOln6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:00

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Sterker nog, ik had daar iets meer van willen zien. Ik zou 'm er zeker in laten zitten.

Hier staat tekst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _jero_813
Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:02:
Sterker nog, ik had daar iets meer van willen zien. Ik zou 'm er zeker in laten zitten.
Ik had hem iets gecropped, dus hierbij :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOzt9-wDgdMogs8sGjFsdqkwEJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8BCVLVmFrtxzHvy3KW6z7SF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:42
Ik zou dat bouwsel er net af croppen. Die verrommelt de boel een beetje doordat hij overloopt in de boom. De mensen komen mooi los. En links er ook iets af voor het evenwicht. Leuke plaat!

[ Voor 13% gewijzigd door klaaas op 08-01-2021 12:48 ]

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieHifi
Misschien een crosspost, maar in de vroege ochtend naar de Zaanse Schans geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLkYzaVZPESXLGfTd2y5WvvX_n8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPceEcZKd3O9QxK6Mns2OWim.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXeWAf0QmNcbazQ-YRQDRifN8x4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVMXwpn8xsx82XfF6uHKtfqY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker78
@_jero_813 het blijft altijd een kwestie van smaak maar ik vind je eerste versie het beste: doordat je de foto wat meer gecropt hebt komt de lucht, met die mooie 'vlam' in het midden, beter tot zijn recht en lijkt, zonder dat blauw eromheen, ook iets feller. Het trekt gelijk de aandacht en de silhouetten van die mensen rechts onder de boom hebben daarbij een toegevoegde waarde, zonder dat ze te nadrukkelijk aanwezig zijn. In je tweede versie vind ik dat rechtergedeelte, juist omdat het silhouetten zijn, iets te zwaar aangezet, het trekt teveel aandacht naar zich toe en dat gaat m.i. dan weer ten koste van het onderwerp zelf. Mooie foto verder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
@_jero_813 sluit me aan bij @klaaas: torentje er net af kroppen, maar ook echt maar net. Tweede paar mensen en dat derde bootje zou ik er wel op laten staan.

Verder twijfel ik beetje over de hoek linksboven. Die is wel duidelijk het minst, maar je hebt niet zoveel opties daar. Links in de breedte croppen gaat compositie niet ten goede komen denk ik, maar in de hoogte is ook niet echt een optie i.v.m. de boom. Die vind ik namelijk wel stuk beter in de tweede versie waarbij je volledige hoogte hebt + klein stukje lucht.

Misschien dat belichting iets optrekken op linker helft een idee is met gradient filter waarbij je +1/3 stop hebt aan linker rand en dan fade naar 0 op middellijn. De zee is namelijk in de rechter helft ook een stuk lichter, dus denk dat hij dat wel kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
@RobbieHifi
Mooie foto's maar ik vind vooral voor de tweede foto de kleurverzadiging wat te hoog waardoor de foto's wat kunstmatig aandoen. Ook zou ik een perspectief-correctie toepassen voor deze foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0Ok0_R0KSXzKI7_yEEReCpLUGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTZrX16MhatLjmRJyU2kNmhN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door JoStad op 11-01-2021 11:06 . Reden: textueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
JoStad schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:24:
@RobbieHifi
Mooie foto's maar ik vind vooral voor de tweede foto de kleurverzadiging wat te hoog waardoor de foto's wat kunstmatig aandoen. Ook zou ik een perspectief-correctie toepassen voor deze foto.

[Afbeelding]
Wat vind je er zelf van?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:43
@JoStad volgens mij zou het goed zijn als je veel kritischer wordt op de foto's die je post. Ik zie in meerdere topics terug dat mensen reageren op de manier waarop @Luxicon dat ook doet. En wat mij betreft terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
wisselwerking schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:32:
@JoStad volgens mij zou het goed zijn als je veel kritischer wordt op de foto's die je post. Ik zie in meerdere topics terug dat mensen reageren op de manier waarop @Luxicon dat ook doet. En wat mij betreft terecht.
@wisselwerking En dat vind jij leuk om dat nog even te herhalen ?

@Luxicon Sorry ik kan helemaal niks met jouw reactie. Misschien moet ik gewoon oprotten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
JoStad schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:28:
[...]

En dat vind jij leuk om dat nog even te herhalen ?

@Luxicon Sorry ik kan helemaal niks met jouw reactie. Misschien moet ik gewoon oprotten ?
Volgens mij begrijp je niet wat ik er mee bedoel. Ik heb een andere foto van je een duimpje omhoog gedaan gister (die met de molen). Ik vind je bewerkingen en kleuren al een stuk fijner te bekijken dan ik eerder zag. De eerste indruk van de foto is dat het blad in het midden ervoor zorgt dat de foto niet geslaagd overkomt. Het lijkt mij dat je dit zelf ook ziet, en daar een mening over hebt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jero_813
Persoonlijk vind ik dat er te veel bomen en planten voor de lucht zitten waardoor die niet goed zichtbaar is. De lucht zelf is wel een mooie kleur maar ik denk dat ook zonder de bomen de lucht net niet interessant genoeg zou zijn vanwege het ontbreken van de zon of wolken bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:51
JoStad schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:24:
@RobbieHifi

[Afbeelding]
De zonsondergang is geen clichéfoto geworden van een weids landschap waar de zon in het water weerspiegelt.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het was vanochtend idd nogal rood, tijdens zonsopkomst. Dankzij het Saharastof.

Dit is een paar minuten vóór zonskopkomst:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50965035858_eee69ea168_c.jpg
Veluwe-Renderklippen-Sunrise01 by Erik Haak, on Flickr

Tijdens zonsopkomst:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50965035833_1f0cdf2c86_c.jpg
Veluwe-Renderklippen-Sunrise02 by Erik Haak, on Flickr

...en een paar minuten nadat de zon is opgekomen:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50965848772_bbc923c662_c.jpg
Veluwe-Renderklippen-Sunrise03 by Erik Haak, on Flickr

Duidelijk zijn de roodtinten zichtbaar op het landschap en in de lucht. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02
Het is dat je het zegt, anders had ik gedacht dat je 3x dezelfde foto had geplaatst :P Wel lekkere kleurtjes, daar niet van :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

@ehtweak Mooie kleuren in de lucht, Sahara zand in de lucht word ik altijd blij van als fotograaf :) Vind jammer dat bij je foto's de voorgrond nogal dichtloopt in de schaduwen. Volgende keer wellicht graduated filter gebruiken?

Sinds ik mijn Mini 2 heb wilde ik deze foto al maken, maar afgelopen zaterdag waren de voorspelling goed en stond ik vroeg op om even naar Nijmegen te rijden:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51065562247_9cd3e894a8_c.jpg

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieHifi
Weer eens teruggeweest naar de Zaanse Schans. Nu een keer tijdens de zonsondergang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMMRES301OLiupzmWEsbwIaz6Kw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAcgvIJ3uqlbJ62rZ47XgxnJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhjG0lr2tlFAWYqw5XFLVHq6Gdc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dF0rWggLy3KovB0TdCY8ia6v.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humil
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-09 11:46
Omdat molens toch best populair zijn:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51070424161_254ba104fe_w.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51129786313_c273e4196e_w.jpg

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:24

F.West98

Alweer 16 jaar hier

@RobbieHifi Mooie foto's! #1 vind ik de mooist gebalanceerde kleuren in de lucht hebben, lekker zacht en sfeervol. Ik had zelf wel het water iets verder bewerkt, het is nu wat donker en ik vind de kleur niet helemaal matchen bij de lucht. #2 vind ik iets te sterk aangezet, daar is op zich niets mis mee maar nu lijken de kleine flarden blauwe lucht bijna groenig/turquoise. Die kunnen misschien nog iets beter bij elkaar aansluiten.

@Humil Ik vind bij geen van beide het onderwerp echt duidelijk molens; misschien dat een andere uitsnede daar al bij kan helpen. Van #1 vind ik de kleuren het prettigst: komt grotendeels natuurlijk over, alleen helemaal rechts is het misschien iets te verzadigd geel. Voor #2 komen de kleuren iets lastiger over, het huis en de molen zijn vrij blauw (bijna paars) terwijl de lucht misschien iets te kunstmatig oranje is. Het komt over als een soort HDR-effect,

Dan nu mijn poging. Niet direct een zonsondergang, maar een maanopkomst vlak na zonsondergang. Is alweer een tijdje terug, uit eind november. De kleuren waren echt prachtig zacht met mooie reflecties in het water.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51136796469_124c41523d_c.jpg
80D + 18-135mm kitlens; 69mm; f/5.6; 1/60sec; ISO200

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51136233753_c79758013e_c.jpg
125mm; f/5.6; 1/60sec; ISO200

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
@F.West98 Bijzonder zachte lucht en strakke reflectie. Het ziet er zelfs bijna kunstmatig uit zo, vooral in de eerste foto. Wat zien we daar eigenlijk?

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51135025086_6cbc8f7e0b_c.jpg
Pagina: 1 ... 25 ... 27 Laatste

Let op:
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen :)