@
NMH NMH in "[Verzamel] Zonsopgangen en -ondergangen"
De eerste indruk die ik krijg bij die foto is dat het wat druk is. Niet alleen het water, maar ook de kale bomen links en rechts trekken mijn aandacht. Had het water helemaal strak geweest, had dat denk ik de foto een stuk rustiger gemaakt. Uiteraard heb je geen invloed op de wind, maar ik zou als de mogelijkheid zich voordoet, het nog eens proberen met een ND filter, puur om te kijken of een langere sluitertijd geen negatief effect heeft op de rest van de foto. Desnoods blend je nog een derde foto puur voor het water

. De zichtbare boomtakken zou je evt nog kunnen weghalen met content-aware fill, maar uiteraard alleen als het je zelf ook zou storen.
Verder vind ik de lucht erg mooi, zo'n oranje gloed vind ik altijd het mooiste aan zonsondergangen en -opgangen. Ook de keuze voor een bredere beeldverhouding is goed gevonden.
@
OttiglioM OttiglioM in "[Verzamel] Zonsopgangen en -ondergangen"
Het concept is prachtig, zoiets hoop ik zelf ook ooit nog eens te doen. De uitvoering echter is niet perfect. De foto is wat onscherp, wat mogelijk komt door een verkeerd scherpstelpunt, of door beweging van jezelf (600mm is volgens mij bijna niet te doen uit de hand). Het feit dat je geen tijd had om het statief op te stellen, zegt mij dat je eigenlijk te laat op locatie was

. Een dergelijke foto komt het best tot zijn recht als je er op moet wachten. In de praktijk betekent dat vaak dat je regelmatig naar hetzelfde punt terug moet.
@
Kid Jansen Kid Jansen in "[Verzamel] Zonsopgangen en -ondergangen"
Ook een geslaagde foto die mooi het formaat van de zon benadrukt. Qua scherpte vind ik deze een stuk beter geslaagd dan die van OttiglioM, maar het mist de vlucht vogels. Persoonlijk vind ik die wolk linksboven de zon wat afleiden, die zou ik weghalen als dat mogelijk is. Het hekje met prikkeldraad leidt ook wat af, maar minder.
@
rudyman85 rudyman85 in "[Verzamel] Zonsopgangen en -ondergangen"
Ik vind de foto wat te licht, mogelijk dat de zon nog net te fel was toen je deze maakte. Het maakt dan wel weer dat de voorgrond hier goed zichtbaar is, wat in dit geval een meerwaarde heeft omdat het niet stoort. De paaltjes maken het een beetje abstract. Ik mis wel iets in de foto, maar ik kan niet thuisbrengen wat het is. Misschien de compositie.
@
OttiglioM OttiglioM in "[Verzamel] Zonsopgangen en -ondergangen"
Hele bijzondere foto, het lijkt haast alsof je drie foto's hebt gecombineerd. De lucht, de hoogspanningsmast en de windmolens lijken alle drie een ander perspectief te hebben, maar welicht is dat vertekening door de lange lens. Het is geen foto die ik aan de muur zou willen hangen, maar bijzonder is het wel.
@
sys64738 sys64738 in "[Verzamel] Zonsopgangen en -ondergangen"
Mist en zonsopkomst/zonsondergang geven altijd een fantastische sfeer. Niet altijd goed op foto vast te leggen helaas, maar ik vind het hier weldegelijk geslaagd. Het gebrek aan detail voegt in mijn ogen juist iets toe. Het enige storende vind ik die (ik denk) vogel links boven die paaltjes, persoonlijk zou ik die weg photoshoppen (en wellicht ook de reflectie). Normaal houd ik van de oranje gloed, maar het gebrek daaraan vind ik bij deze foto zeker geen gemis.
Ik vind dat zonsopkomst/-ondergangsfoto's het vaak moeten hebben van een sterk contrast. Dat betekent dat de voorgrond meestal donker tot zwart is. Aangezien de zon het onderwerp is, vind ik dat alles behalve storend. Bovendien komt het vaak voor dat de voorgrond niet interessant of zelfs rommelig is. Door deze dan zo donker te laten, gaat het ook niet afleiden.
[
Voor 5% gewijzigd door
LA-384 op 13-04-2020 10:17
]