Apparticle SharePoint | Apps | Articles

For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Dankje, zal het onthouden gaan voor als ik weer eens dit soort foto's maak!EXX schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:47:
De kleine DOF vind ik wel een beetje storend in deze foto. Ipv f/2.8 en 1/4000 sluitertijd zou ik bv. f/8 en 1/500 hebben genomen (of zelfs f/11 en 1/250) zodat de zee ook naar achteren scherper op de foto staat.
Die eerste is gaaf! Mooie vegen in de lucht zo. Op Flickr zie ik een soortgelijke met iets meer kleur in de lucht, die heeft die rode pixels dan weer niet. Ondanks dat die wat langer belicht is (341 seconden) heeft 'ie meer detail in de lucht zitten. Misschien bij je foto hier te ver willen pushen in nabewerking? Lijkt me trouwens dat je die ruis met Lightroom wel enigszins weg kan werken. Had er bij mijn 5D2 ook regelmatig last van, nu met mijn 6D valt het wel mee (maar echt veel LE's heb ik nog niet geschoten).CrashOverDrive schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 17:01:
Dan ook maar mijn bijdrage, een zonsondergang (hij plopte net achter de bergen) en een vuurtoren in het ondergaande zonnetje in Noorwegen van een paar weken geleden. Helaas wel (heel) veel oplichtende pixels door de lange exposure (blijft een beetje een ding met long exposures op de 6D).
[afbeelding]Aurlandsfjord at Sunset by Rob van den Berg, on Flickr
[afbeelding]Lindesnes Lighthouse by Rob van den Berg, on Flickr
Je tweede foto doet het hier niet, maar op Flickr gelukkig wel. Ook hier weer mooie vegen in de lucht, f/18 voor de sluitertijd? Denk dat dit ook wel een goede kandidaat voor z/w zou zijn geweest.
Eentje van mij in Sicilië:

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
@ EXX Heerlijke kleuren. Mooi weergegeven!
@Tobias mooie grote plaat. Heerlijk sfeertje
Compaskwal@Texel RicohGRII | 21mm

[ Voor 24% gewijzigd door Tomas_ op 09-09-2016 11:10 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ben het wel een wat betreft de personen. Ik ben niet zo'n voorstander van klonen, maar denk inderdaad dat het hier wel goed past. Ga ik proberen!
[ Voor 0% gewijzigd door Tomas_ op 09-09-2016 23:30 . Reden: Typo ]
The devil is in the details.
www.mariovisser.com
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Het is een beetje lullig dat je foto’s zijn ondergesneeuwd doordat er mensen na jou geen commentaar op hun voorganger geven. Ik herken het fenomeen. Dat zijn meestal forumgebruikers die ook de wat mindere foto’s posten omdat ze hier net nieuw zijn. Terwijl ik dit al heb getypt zie ik nu dat je zelf ook geen commentaar op je voorganger geeft. Ik begrijp je excuus, het is ook echt lastig commentaar te geven op je voorgangers, nog meer zelfs als je nieuw bent. Alleen voelt het niet echt fair voor die andere forumgebruikers die het soms ook moeilijk vinden om hun voorganger van commentaar te voorzien, maar het toch doen. Hou het leuk voor iedereen en zeg ook iets over de foto van je voorganger.Canaria schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 08:39:
Niemand die iets van mijn foto's vindt?
Je foto’s vind ik kwalitatief wat beter dan die van een beginner. Okay, de eerste is wel erg druk, ook al is het licht mooi en de vlak verdeling met je horizon op 1/3 prima, ik vind het toch de minst geslaagde van de drie. Te onrustig, en net geen zwarte schimmen, maar te weinig kleurendetails om het interessant te maken. Minder kleurendetails van je voorgrond was hier waarschijnlijk beter geweest met die fietsen zo prominent in beeld.
Foto twee vind ik wat krap qua ruimte tussen de hoofden en het (ei)land aan de overkant. Als het mogelijk was had ik een hoger standpunt gezocht om de drie personen beter te isoleren. Verder mooie kleuren en een prachtig beeld van hoe je die drie mensen vast hebt gelegd (het lijkt net een monument waarbij de personen iets doen en daarmee een verhaal vertellen).
De beste van de drie vind ik de laatste. Er zijn geen elementen die prikken in het land aan de overkant. Het bord voegt sfeer toe, de steiger leidt de kijker dieper de foto in waar nog een skyline van bomen te ontdekken zijn. Goed gebruik gemaakt van lead lines. Eenvoudig en sterk beeld.
Over al je foto’s zie ik wel wat puntjes in het water en de lucht. Op zich niet erg dat er vogels in beeld zijn. Toch heb ik ook het idee dat sommige stipjes vuilte kan zijn op je lens. Met name in je laatste foto goed in het water te zien, rechts van de steiger tussen de kade en het einde van de dichtst bij zijnde bomenrij. Ik zou het even wegclonen in een foto bewerkingsprogramma.
Verder vind ik je beeldverhouding, met op 1/3 van je foto de horizon, in deze foto’s prima werken. Lijkt ook dat je netjes een rechte horizon hebt. Blijven schieten en ga zo door
@Technonose: De mensen op de achtergrond voegen weinig toe wat mij betreft. De kwal zelf is goed scherp. De lucht had van mij nog wel iets scherper gemogen.
Hier een plaatje van mij. Eergisteren deze foto gemaakt op 200m van mijn huis toe ik er langs reed. Geen camera bij me dus maar even met de camerainstellingen van mijn telefoon gespeeld en een beetje in lightroom natuurlijk.

don't mind me
@JeroenF: kleuren zijn fijn, had het bordje met 94 misschien iets lichter gemaakt (alhoewel dat wellicht wat neppig oogt) en de rechterbovenhoek iets donkerder, want daar lijk je nu nog het effect van een mask te zien. Qua compositie: mooi punt in de verte met die spoorlijn zo, hij zou nog sterker worden als je 'm exact in het midden van het spoor neemt en hem daar ook centreert. Dat lijkt nu voor 99% het geval te zijn, maar 't is het nét niet helemaal volgens mij.
[ Voor 29% gewijzigd door tobiasvs op 11-09-2016 14:13 ]
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Dat laatste. Je ziet dat er warmtegolven boven zitten, een soort fata morgana. Het is een reflectie van iets.Twhomp schreef op zondag 11 september 2016 @ 14:35:
Wat ziet de rails bij de assenteller er vreemd uit, nog nooit een 'gespleten' dikkere rail gezien. Of is het optisch bedrog?
Bij foto 1 zijn de palen scheef. Die voegen niets toe aan de foto. Ook zijn de fietsen rommelig. ik zou de volgende keer naar voren lopen tot aan de kade zodat je alleen water ziet en voorkomt dat de fietsen en palen het verdere mooie beeld verstoren.
Bij foto 2 die ook scheef lijkt te staan bied de voorgrond niet echt veel. Een groot en schuin donker vlak. De volgende keer wellicht iets naar rechts en voren gaan om de voorgrond recht te krijgen en minder strand in het beeld.
Bij foto 3 die ook niet recht is, is hetzelfde met de voorgrond. Een groot donker vlak wat niet veel aan de foto toevoegd. De volgende keer naar voren lopen zodat je dichter op de steiger zit. verder prima foto!
kwa kleuren vind ik het prima foto's en zeker voor een beginner op de goede weg!
Er zit een goede sfeer in. Wat betreft compositie zijn er zeker verbeteringen.
@JeroenF. Prima foto voor een mobiel
@Rinaldo, als je de closeup bekijkt zijn beide kanten zo. Het lijkt er op dat de rails anders is afgesleten waardoor het zo lijkt en dus geen optisch bedrog maar gewoon zoals het is.
@bennieeee: Volgens mij loopt je horizon scheef en staat de zon net uit het midden. Ook is de zee achteraan net niet scherp. Wel een mooie oranje lucht.
@tobiasvs: Een prachtige lucht en een prachtig effect met die bergen onder de zon die naar achter toe steeds vager/lichter worden; daar ben ik echt een fan van. Enige ding wat ik waarschijnlijk anders gedaan zou hebben is dat ik voor een horizontale compositie was gegaan zonder de bovenste helft van de lucht.
@EXX: Prachtige lucht!
@technonose: Mooi lichteffect door de kwal, is weer eens wat anders dan de standaard zonsondergang. Ik zou waarschijnlijk de mensen op de achtergrond weggeshopt hebben zodat ze niet de aandacht afleiden van het hoofdonderwerp.
@JeroenF: Prachtige plaat met de rails die mooie leading lines vormen naar de kleurrijke lucht. Alleen jammer van die halo rond de boom rechts; net of daar HDR net niet lekker is toegepast. Misschien nog een idee om die bordjes en de assenteller weg te shoppen?
Dan tot slot nog een zonsondergang van mij die ik deze zomer op de wadden heb geschoten:

Voor mij krijgt de foto net wat meer cachet door een border er om heen, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.MattiB schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:31:
@NMH, een prima foto zo maar waarom die jaren 90 rand eromheen? Nu doet het me denken aan zo'n motivational poster.
De foto met kwal van Technonose ziet er lekker belicht uit, en is fijn qua kleuren.
@Tobias: Lekker sfeertje en compositie! Ik vind je website ook mooi waarbij je het thema / de lokatie Sicilië gebruikt. Dat nodigt uit zelf een website te maken om dit soort 'series' te showen.
Hierbij 3 foto's van net voor en na de zonsondergang, eergisteren. De schaduwen zijn donker, maar ik heb er bewust voor gekozen (zoals je kunt zien in alle 3 de foto's)

[ Voor 47% gewijzigd door Luxicon op 25-09-2016 18:34 ]
...

Orange Canal by Ton van der Donk on Flickr
Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55
De lucht vind ik erg mooi zo!Mr Ton schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:20:
Ik liep gisteren naar huis en werd getrakteerd op een prachtig lichtspektakel. Gelukkig had ik mn camera in mn tas zitten en kon ik deze mooie foto schieten. Ben benieuwd wat jullie er van vinden!
[afbeelding]
...
De foto vind ik erg mooiGeckoo schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:08:
Goedemorgen
[afbeelding]
met een one+2 gemaakt...
...
Klopt vanuit de auto met standaard instellingen... Maar dacht deel hem even.Luxicon schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 15:10:
[...]
De foto vind ik erg mooi, maar je ziet dat de 'kwaliteit' lang niet zo goed is.
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
Afgelopen juni een paar weekjes naar Noorwegen/Spitsbergen geweest, maar in de zomer is dat niet bepaald een bestemming die dit topic kan spekken; midzomernachtzon. Ik heb welgeteld drie zonsondergangen meegemaakt in 15 dagen. Toch zat er één bij die wel het schieten waard was (zo rond een uur of twaalf):

Ik weet alleen nog steeds niet welke van de twee ik nou geslaagder vind, met meer lucht of meer water...
[ Voor 3% gewijzigd door Elzavo op 29-09-2016 16:38 ]
Mooi hoor!Elzavo schreef op donderdag 29 september 2016 @ 00:35:
Erg sfeervol plaatje hoor. Ik zou met zo'n uitzicht echt balen dat ik mijn camera niet bij me heb, maar in de randstad kom je dat soort oogsnoep toch niet snel tegen.
Afgelopen juni een paar weekjes naar Noorwegen/Spitsbergen geweest, maar in de zomer is dat niet bepaald een bestemming die dit topic kan spekken; midzomernachtzon. Ik heb welgeteld drie zonsondergangen meegemaakt in 15 dagen. Toch zat er één bij die wel het schieten waard was (zo rond een uur of twaalf):
[afbeelding]Sunset Norway 1 by Laurens van Toor, on Flickr
[afbeelding]_DSC1053 by Laurens van Toor, on Flickr
Ik weet alleen nog steeds niet welke van de twee ik nou geslaagder vind, met meer lucht of meer water...
Ik zelf vind de eerste meer geslaagd, de lucht voegt meer toe dan de zwarte berg die de halve 2e foto opeist. Als je de eerste even netjes recht zet (horizon is scheef) en wellicht een klein beetje cropt linksboven heb je een erg mooi plaatje!
Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55
...
Valt nog niet mee zeg, zeker bij die onderste. Zit een raar optisch bedrog-achtige horizon in. Ik vind eigenlijk nog steeds dat die scheef staat
@Luxicon: ja, dat heb ik nou ook......soms. Ik ga hier nooit meer uitkomen denk ik
Die tweede foto heeft meer diepgang, de tweede lijkt meer ingezoomd te zijn. Dat is niet zo, maar je ziet meer water en die berg brengt mooi schuine lijnen mee. Bij de eerste foto heb je veel lucht, maar dat is bij de tweede foto ook zo. Al met al vind ik die foto veel meer in balans qua compositie.Elzavo schreef op donderdag 29 september 2016 @ 16:46:
Heb ze allebei geprobeerd recht te zetten en de bovenste nog een beetje gecropped aan de bovenkant.
Valt nog niet mee zeg, zeker bij die onderste. Zit een raar optisch bedrog-achtige horizon in. Ik vind eigenlijk nog steeds dat die scheef staat.
@Luxicon: ja, dat heb ik nou ook......soms. Ik ga hier nooit meer uitkomen denk ik.
...
Mmh, diepgang maakt de tweede foto wel een stuk interessanter inderdaad (want los van de kleuren zijn het eigenlijk gewoon een beetje saaie plaatjes). Ik moet nog een hoop leren en jouw analyse maakt me zeker weer ietwat wijzer. Thanks!Luxicon schreef op donderdag 29 september 2016 @ 18:53:
[...]
Die tweede foto heeft meer diepgang, de tweede lijkt meer ingezoomd te zijn. Dat is niet zo, maar je ziet meer water en die berg brengt mooi schuine lijnen mee. Bij de eerste foto heb je veel lucht, maar dat is bij de tweede foto ook zo. Al met al vind ik die foto veel meer in balans qua compositie.
Mooie lucht. Jammer dat de bebouwing zo donker isMr Ton schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:20:
Ik liep gisteren naar huis en werd getrakteerd op een prachtig lichtspektakel. Gelukkig had ik mn camera in mn tas zitten en kon ik deze mooie foto schieten. Ben benieuwd wat jullie er van vinden!
[afbeelding]
1.

2.

3.

4.

5.

gemaakt met een D750 en een 105mm 2.8 Micro VR
eerste twee met een 24mm 1.4, de laatste drie met een 105mm 1.4
9.

10.

11.

12.

13.

HyperTrophy schreef op maandag 23 januari 2017 @ 21:57:
Nabij Gytsjerk
eerste twee met een 24mm 1.4, de laatste drie met een 105mm 1.4
9.
[afbeelding]
10.
[afbeelding]
11.
[afbeelding]
12.
[afbeelding]
13.
[afbeelding]
[ Voor 107% gewijzigd door Cobiwan op 23-01-2017 22:56 ]
Heb de 2.8 micro ook, maar twijfel om hem nog te behouden.
Het is overigens een zonsopgang.
Vanochtend was het een fijne zonsopkomst bij de John Frost brug in Arnhem. HDR met de Phantom 4.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Bijdrage:

[ Voor 255% gewijzigd door AlterEgo op 03-02-2017 13:52 . Reden: Flickr gedoe :-) ]
Afgelopen zondag om mijn nieuwe camera te testen de zonsondergang vanuit onze voortuin geschoten:

[ Voor 5% gewijzigd door Pindakaas op 03-02-2017 14:53 ]
don't mind me
Prachtig! Ook je andere fotos van Antartica zijn fraai. Vast een mooie ervaring geweestAlterEgo schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:38:
Leuk topic. Frost bridge met sneeuw is natuurlijk dubbel leuk.
Bijdrage:
[afbeelding]
Dank je! Met een klassiek zeilschip door poolstreken varen: ik kan het aanraden.MattiB schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 15:28:
[...]
Prachtig! Ook je andere fotos van Antartica zijn fraai. Vast een mooie ervaring geweest
Dichter bij het gevoel van "op een andere planeet zijn" denk ik nooit te komen.
@HyperTrophy Leuke plaatjes ook! Vind zelf de derde en vierde het mooist, hebben een goede voorgrond die erg mooi scherp is met dat mooie kleuren op de achtergrond, met een mooie bokeh.
Vanavond was het toch ook erg mooi paars (en nee de kleuren zijn niet aangedikt) met een mooi wolkenspel in de verte.

Panorama van 3x 50mm, f/5, 1/60s, ISO 200 op een 80D
Natuurlijk ook leuk wat experimenteren met de nieuwe camera
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

In RAW gefotografeerd ja, en met Lightroom bewerkt. Zelf ''mis'' ik niet echt iets...nou ja, behalve een ticket naar Hawaii om daar te fotograferenHyperTrophy schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:05:
wat mis je zelf aan de foto dan, dat het er in het echt anders uit zag? heb je in RAW gefotografeerd? En werk je met Lightroom of Photoshop of iets dergelijks?
@Alwayshappyz Mooie plaat, hier zie ik juist wat ik bij de F.West mis en dat is iets interssants op de grond. Toch heb ik het idee dat de witbalans wel heel erg verstoord is. Misschien kun je beter een graduated filter gebruiken in Lightroom. Dan verandert er minder op de grond. Iets grotere thumbnail zou ook fijn zijn.
Van mijn kant een plaatje dat toevallig ook op een 80D+18-135 is geschoten.
50mm, f/7.1, 1/1600 ISO 400.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Leuke foto! Mooie voorgrond ook. Ik vind de lucht op sommige plekken wel net iets te licht, maar ik vind het wel een mooie foto.BeefHazard schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 23:00:
@F.West98 Guitige plaat, toch mis ik nog weel beetje punch en vind ik die boom rechts storend. Een leuk onderwerp op de grond zou de foto veel goed doen.
@Alwayshappyz Mooie plaat, hier zie ik juist wat ik bij de F.West mis en dat is iets interssants op de grond. Toch heb ik het idee dat de witbalans wel heel erg verstoord is. Misschien kun je beter een graduated filter gebruiken in Lightroom. Dan verandert er minder op de grond. Iets grotere thumbnail zou ook fijn zijn.
Van mijn kant een plaatje dat toevallig ook op een 80D+18-135 is geschoten.
[afbeelding]
50mm, f/7.1, 1/1600 ISO 400.
En bedankt! Thumbnail begrijp ik ja. Probeerde hem groter te linken (naar flickr), maar zowel img als flickr tags deden het niet, dus via fotoalbum gedaan en die maakt het plaatje klein. Alleen als je erop klikt wordt hij groter. In de foto (de lucht) had ik al een graduated filter toegepast. Grond heb ik alleen de exposure wat veranderd, zodat het meer zichtbaar zou zijn (originele foto was er op de grond niks te zien, zo donker).
@Alwayshappyz "Iets" te veel bewerkt als je het mij vraagt. En ook de compositie/locatie is niet zo mooi. "Als je mooie foto's wilt maken, moet je zorgen dat je mooie dingen voor je camera hebt" is een veelgehoorde uitspraak en dit klopt als een bus. Landschappen en mooie zonsondergangen kosten best veel tijd en moeite maar als het dan lukt, geeft het erg veel voldoening (mij wel in ieder geval). Dus gewoon lekker er op uit. Das op zich al leuk, zelfs als je foto's niet lukken...
@BeefHazard Deze compositie zou op zich nog wel kunnen werken als je boven de horizon een hele mooie avondlucht had met ondergaande zon. Ik heb het gevoel dat je uur te vroeg was met het nemen van je foto. Nu is de lucht uitgebeten en egaal. Probeer dus volgende keer echt rond zonsopgang of ondergang je plaat te schieten en met mooiere lucht (lees wat bewolking en meer kleur). Dat komt niet vaak voor en dat maakt landschappen juist zo uitdagend. Als het makkelijk was zou iedereen het wel doen ;-)
Zelf al tijdje geen landschappen geschoten dus het is beetje "beste stuurlui staan aan wal"-gevalletje. Maar zodra ik weer wat geschoten heb, post ik hier zeker weer wat.
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Thankssys64738 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 14:01:
@F.West98 Erg mooie lucht. Maar zelfs een mooie lucht heeft een goede compositie nodig en die vind ik wat minder.
@Alwayshappyz "Iets" te veel bewerkt als je het mij vraagt. En ook de compositie/locatie is niet zo mooi. "Als je mooie foto's wilt maken, moet je zorgen dat je mooie dingen voor je camera hebt" is een veelgehoorde uitspraak en dit klopt als een bus. Landschappen en mooie zonsondergangen kosten best veel tijd en moeite maar als het dan lukt, geeft het erg veel voldoening (mij wel in ieder geval). Dus gewoon lekker er op uit. Das op zich al leuk, zelfs als je foto's niet lukken...
@BeefHazard Deze compositie zou op zich nog wel kunnen werken als je boven de horizon een hele mooie avondlucht had met ondergaande zon. Ik heb het gevoel dat je uur te vroeg was met het nemen van je foto. Nu is de lucht uitgebeten en egaal. Probeer dus volgende keer echt rond zonsopgang of ondergang je plaat te schieten en met mooiere lucht (lees wat bewolking en meer kleur). Dat komt niet vaak voor en dat maakt landschappen juist zo uitdagend. Als het makkelijk was zou iedereen het wel doen ;-)
Zelf al tijdje geen landschappen geschoten dus het is beetje "beste stuurlui staan aan wal"-gevalletje. Maar zodra ik weer wat geschoten heb, post ik hier zeker weer wat.
Wellicht de edit iets te ver gebracht in een poging om van een vrij saaie locatie iets moois te maken. Dank dus.
Daarnaast door het verlies aan contrast door de overbelichting valt ook de voorgrond in het niet. Probeer volgende keer een balans te vinden met je belichting. Schaduwen zijn te corrigeren achteraf, uitegebeten luchten niet.

Sunburst by MattiB, on Flickr
Vandaag spannende luchten, dus hoog tijd om weer eens langs het strand te gaan en wat met HDR te spelen.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
ik denk persoonlijk dat hier meer uit te halen is in de nabewerking. Vooral de voorgrond is een beetje flets vind ik. (Iets meer comtrast, schaduwen omhoog, wat meer helderheid, dan heb je een hele andere foto denk ik)
Maar ik houd stiekum wel van hedtige nabewerking
don't mind me
Sinds tijden weer een leuke zonsondergang weten te pakken met wat interessante luchten

@Propane Jammer dat de zon net achter de dijk staat
@MattiB Vind de boom ook niet zo lekker geplaatst, vind de andere foto's van die plek op je flickr mooier.

End of the day by Licht Sluw, on Flickr

Halfway there by Licht Sluw, on Flickr

Sea Buckthorn by Licht Sluw, on Flickr
Dank je! De eerste twee zijn misschien wat minder uniek maar vond de lucht mooi gekleurd en de overgang land/zee mooi.PdeBie schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 12:48:
@Sluw vooral de laatste spreekt mij heel erg aan. Kleuren zijn heel mooi en scherpte ligt ook goed.

Heb er nog 1 met focus op oneindig, kan nog kijken of ik een stack kan maken
@BeefHazard Leuke foto, ik mis inderdaad wat dynamisch contrast maar de wolken zijn weer erg mooi zo
@Propane bijzondere foto, jammer dat er geen wolken in de lucht waren. Toen ik langer keek zag ik ineens een romantisch koppel links staan. Dit voegt best wat toe, misschien had je die meer kunnen betrekken in je compositie?
@MattiB Mooie foto weer met perfecte timing. Weet niet of ik die boom zo pontificaal in beeld mooi vind. Misschien is dat persoonlijk.
@Sluw De onderste vind ik het best gelukt. Mooie dat je niet alles scherp hebt gemaakt, spreekt me wel aan.
@MattiB weer een mooie foto! Ik snap de kritiek op de steen, misschien had je de foto lager kunnen nemen waardoor de steen iets dichter bij de bomen geplaatst zou komen?
Foto van Trebinje in Bosnië:

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Dank je wel. Ben nog de volgende ochtend om 5 uur opgestaan om te kijken of het toen rustiger was, maar helaas was het toen zelfs nog ergerRobbieHifi schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 12:02:
@Royz prachtige plaat. De rimpels in het water storen mij wel een beetje. Klein zeurpuntje, want voor de rest vind ik deze zeer aangenaam.
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
@BeefHazard Wat mij betreft een beetje te geel, en dat paaltje stoort me een beetje. Dat kan wel leuk zijn maar is hier niet helemaal goed uit de verf gekomen. Ik ben het met @Pindakaas eens dat hier met wat meer bewerking meer uitgehaald kan worden.
@Propane Voordat ik je bericht las vond ik de foto niet geweldig, maar als je dan bedenkt dat het met een telefoon is gemaakt en ik het vergelijk met mijn eigen oude telefoon-foto's, dan is het een best behoorlijke foto. Ik had het water iets donkerder gemaakt (lucht ook wellicht) en de voorgrond wat lichter. In JPG zal die ruimte er niet zijn, maar de S7 kan ook RAW schieten dus dat zou dan wellicht uitmaken.
@MattiB Erg mooie kleuren weer, maar ik heb een beetje de indruk dat de boom wat vaag is. Lijkt wel alsof je in Lightroom de clarity/helderheid enorm omlaag hebt gegooid, of het is simpelweg het gevolg van je kleine diafragma. Verder lijkt het alsof de horizon een beetje scheef is? Of mis ik iets? Zeker een erg mooi plaatje verder, qua kleur komt ie goed uit de verf!
@Sluw De eerste vind ik niet geweldig, de flare is een beetje storend en de kleuren zijn nou ook niet je-van-het. De tweede is daarin een heel stuk beter. Hele mooie kleuren, de zon had van mij net iets hoger gemogen. Wellicht een enigszins saaie voorgrond, daar is nummer 3 dan weer erg goed in. Daar is de voorgrond erg interessant, maar dan vind ik de kleuren weer een beetje minder, vergeleken bij 2.
@Royz Mooie foto! Misschien het rood een klein beetje te veel aangezet bovenin, maar verder erg mooi. Je watermerk is wel een beetje storend om eerlijk te zijn, een iets minder opvallende variant (zwartwit/semitransparant?) was beter geweest.
Dan nu wat van mijn werk. Ruim een week geleden leek het erop dat het een mooie zonsondergang zou worden, dus ben speciaal richting Lauwersoog (specifieker: Moddergat) gereden om wat foto's te maken. Ik heb wel echt geluk gehad met de omstandigheden, het werd precies tijdens zonsondergang eb waardoor ik zowel foto's met als zonder water heb.

1. 1/60s, f/5.6, ISO100, 135mm op de 18-135 kitlens voor de 80D, met een gradual ND filter
Deze kan heel bewerkt lijken, maar ik heb echt nauwelijks iets gedaan. Kwam echt bijna direct zo uit de camera rollen, gebeurt niet vaak.

Klikbaar voor groter!
2. 20s, f/4.0, ISO200, 18mm op de 18-135 kitlens voor de 80D, panorama uit 3 foto's
Technisch gezien hoort deze thuis in het nachtfotografie-topic, want het was al kwart voor 12 en ik zag zelf niets meer behalve de lichtjes aan de horizon. Maar dan toch met 20sec sluitertijd zo veel kleur terughalen, ik was verrast. Zoals te zien was het hier net eb geworden (zelfde plek als vorige foto, andere hoek). Verder rechts uitzicht op Schiermonnikoog met bijbehorende vuurtoren.
@Sluw Ondanks dat ik wel van silhouetten houdt vind ik de eerste van je drie foto's het mooiste met dat lekker warme golden hour licht over de begroeing. Alleen jammer van die rode "lichtstrepen" in het midden en de voorgrond, die verstoren het beeld IMHO wat. Ook zou ik overwegen om de foto van boven iets te croppen om de "grote leegte" in de linkerbovenhelft wat minder groot te maken.
@MattiB 15 juni: Nog zo'n mooie Scandinavie plaat! Weer mooie kleuren in de lucht en het water. Het zou helemaal mooi geweest zijn als er wat van dat mooie gouden licht op die bomen links was gevallen, dat had ze prachtig uitgelicht. Enige kleine kritiekpuntje hier zou zijn dat de lucht in het midden boven de horizon wat uitgebeten is, maar dat krijg je al snel met zulke foto's aangezien de voorgrond zo donker is. Ik denk dat je bijna niet onder een ND-grad of exposure-stacking uit komt om dat goed te krijgen.
@Royz Mooie lucht en reflectie (als is hij inderdaad wat rimpelig), maar voor mijn gevoel oogt het middelste deel van de foto nogal koel vergeleken met de warme kleuren boven en onder. Je zou bijna overwegen om "vals te spelen" met photoshop en een paar ramen van de gebouwen op de voorgrond geel te maken om er wat warmte in te brengen.
@F.West98 Op de bovenste foto vind ik het onderste deel van de lucht wat te donker; misschien had je de ND-grad wat omhoog kunnen schuiven of zelfs helemaal weglaten. De onderste foto heeft hele mooie kleurschakeringen; zonder de kust in de hoek en de lichtjes rond de horizon was het bijna een abstracte plaat geweest met twee gespiegelde vlakken die elkaar bij de horizon raken.
Tot slot een van mezelf:

@F.West98 Ik vind vooral de tweede mooi! Grappig dat je toch nog zoveel licht aan de horizon kon terughalen terwijl het in het echt donker was. Ik vind hem wel wat 'onhandig' breed. Misschien was het leuk geweest om ook verticaal wat foto's te schieten.
@NMH Mooi silhouet. Enige kritiek is dat het een beetje oversharpened lijkt te zijn, volgens mij zie ik een klein beetje overshoot langs te zwarte randen maar dat is wel pixel peeping (en bovendien op deze resolutie niet duidelijk vast te stellen)
Dan twee shots van mij aan de Bodensee:

Zelfde plaats, ander moment:

Technisch niet echt een zonsondergang, maar de zon staat wel laag aan de lucht. Persoonlijk vind ik deze mooier dan de eerste vanwege de zware wolken en het licht dat daar doorheen breekt. Een paar minuten later barstte het los
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Dat is niet als effect van de grad, die zat al vrij hoog. Zonder de grad was het enkel nog donkerder geworden en was de lucht te licht, dat gaf een minder mooi effect (heb ik ook geprobeerd).NMH schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 00:17:
@F.West98 Op de bovenste foto vind ik het onderste deel van de lucht wat te donker; misschien had je de ND-grad wat omhoog kunnen schuiven of zelfs helemaal weglaten. De onderste foto heeft hele mooie kleurschakeringen; zonder de kust in de hoek en de lichtjes rond de horizon was het bijna een abstracte plaat geweest met twee gespiegelde vlakken die elkaar bij de horizon raken.
En bij de tweede kon ik moeilijk in het wad gaan staan natuurlijk
Fun fact: dit is een panorama van een stuk of 7-9 verticale foto'sCompizfox schreef op zondag 3 september 2017 @ 18:26:
@F.West98 Ik vind vooral de tweede mooi! Grappig dat je toch nog zoveel licht aan de horizon kon terughalen terwijl het in het echt donker was. Ik vind hem wel wat 'onhandig' breed. Misschien was het leuk geweest om ook verticaal wat foto's te schieten.
@Compizfox Beide foto's hadden van mij wel wat meer kleur mogen hebben, ziet er enigszins grauw uit voor een zonsondergang. De compositie van de eerste vind ik de beste van de twee. Verder prima plaatjes!
@NMH Ik vind m iets te bewerkt, het oranje had iets minder fel mogen zijn. De contouren in het zwart vind ik dan wel weer goed gelukt! Ook ben ik het eens met @Compizfox betreft de sharpening, die is iets te opvallend.
Oh, in je post schreef je dat het een "panorama uit 3 foto's" was. Maar ik bedoelde inderdaad het maken van meerdere rijen frames. Een panorama hoeft niet alleen in de breedte te zijn, je kan prima ook meerdere foto's verticaal stitchen! Ik denk dat je er nog net iets meer uit had kunnen halen als je twee rijen hoog aan frames had, dan is het aspect ratio net wat prettiger zeg maar.F.West98 schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:52:
[...]
Fun fact: dit is een panorama van een stuk of 7-9 verticale foto'sMeer verticale ruimte was dus enkel mogelijk geweest met een andere lens of het stichten van 2 rijen foto's maar dat leek me iets te veel van het goede (dit was al lastig met zo'n rechte horizon).
Bedankt voor je feedback!@Compizfox Beide foto's hadden van mij wel wat meer kleur mogen hebben, ziet er enigszins grauw uit voor een zonsondergang. De compositie van de eerste vind ik de beste van de twee. Verder prima plaatjes!
[ Voor 15% gewijzigd door Compizfox op 04-09-2017 22:01 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Compizfox schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:58:
[...]
Oh, in je post schreef je dat het een "panorama uit 3 foto's" was. Maar ik bedoelde inderdaad het maken van meerdere rijen frames. Een panorama hoeft niet alleen in de breedte te zijn, je kan prima ook meerdere foto's verticaal stitchen! Ik denk dat je er nog net iets meer uit had kunnen halen als je twee rijen hoog aan frames had, dan is het aspect ratio net wat prettiger zeg maar.

Deze is inderdaad uit 3x horizontaal. Andere panorama's waren wel verticaal. Het had hier inderdaad wel wat gescheeld denk ik, maar dat was wat lastig in te schatten. Ook werd het laat, koud en veranderde het licht heel snel. Met meer foto's had er meer verschil in belichting gezeten, zat er nu al een beetje tussen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Geschoten op 17 september op het strand van Bloemendaal aan Zee met Canon 600D + 10-22 f/3.5-4.5 op 10 mm 1/125 f/5 ISO100.
Foto heeft me wel natte voeten bezorgd en bijna het einde van groot deel van cameragear. Stond op een zandbank die zo'n 10 cm hoger lag dan tot waar tot dan toe de golven kwamen, maar op een gegeven moment kwam er een stuk hogere golf en stond ik tot m'n enkels in het water en zag ik m'n cameratas die ook op de zandbank lag richting zee drijven.
Lijkt op de foto of de golven best een eind weg zijn, maar dat komt omdat ik de camera maar zo'n 15 cm boven de grond hield in combinatie met ultra groothoek. In werkelijkheid was de branding maar een meter of vier van mij verwijderd.
Ik vind dat donkere er goed bij passen. Nu kijk ik automatisch naar de mooi lucht en bij een lichtere foto was er teveel te zien geweest denk ik.Kid Jansen schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 22:57:
Foto overigens expres vrij donker gehouden.
Zelf was ik afgelopen zaterdag nog even aan de kust:

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

[ Voor 41% gewijzigd door rudyman85 op 08-11-2018 14:12 ]
@Kid Jansen Mooi plaat en lekkere kleuren
@rudyman85 Fijne lucht, maar zoals je zelf al zegt mist er alleen wat interessants op de voorgrond.
Zonsondergang aan de kust blijft toch altijd een heerlijk moment. In dit geval op het strand van Texel in de buurt van de vuurtoren.

Fraai! Ik hou wel van mooie silhouetten. Was misschien net nog wat mooier geweest als je de man met zijn hond aan de linkerkant van de zon had gehad zodat ze richting de zon liepen. Ik weet niet of onder de zon zoals @moozzuzz voorstelt optimaal zou zijn geweest; dan heb je alle "actie" op een enkele verticale lijn en wordt de rest van de foto erg leeg ben ik bang.
Mooie lucht inderdaad, maar zoals je zelf al opmerkte is het nogal veel "lege" lucht en water en een relatief kleine zon. Wat meer ingezoomed met een zeilbootje er bij (beetje in de stijl van je voorganger) had denk ik een mooier beeld opgeleverd.
Fraaie tekening in het water op de voorgrond, het lijkt wel of er gebroken ijs in drijft. Maar gegeven augustus en Texel vermoed ik dat dat niet het geval is.
Zelf heb ik een tijd geleden deze foto geschoten. Het blijft een van mijn favorieten wat betreft zonsopgangen.

Hier nog een plaatje van een zonsondergang met een telelens. Geen silhouette van een koppel maar van een reiger dit keer.

Het silhouet van de reiger is best mooi, ondanks dat de poten een beetje wegvallen door het felle licht, maar het grote zwarte silhouet in het midden kan me minder bekoren, vooral omdat niet meer goed zichtbaar is wat het is. Het lijkt nu een beetje alsof het midden uit de foto gescheurd is.
Mooie sfeervolle zonsopgang met reflectie inderdaad.LA-384 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 21:44:
Zelf heb ik een tijd geleden deze foto geschoten. Het blijft een van mijn favorieten wat betreft zonsopgangen.
[Afbeelding]
Dan weer eens eentje van mezelf:

Dit was een beetje een "target of opportunity". Ik was onderweg naar huis na een (mislukte) poging om herfstplaatjes te schieten toen ik zag dat het best een mooie zonsondergang werd, Maar ja, stoppen kan niet echt op een autoweg dus de eerste afrit genomen, auto op een P+R gezet en snel met de camera naar buiten gegaan. Ik ben niet helemaal tevreden, onder andere met hoe de zon er op staat, maar ik ben benieuwd wat anderen er van vinden.
Thanks, dat van dat groene is me in de jaren nog nooit opgevallen eigenlijk, maar je hebt gelijk. Tzt eens zien of ik dat wat kan bijwerken.NMH schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:18:
Ik zie dat ik de foto van LA-384 nog over het hoofd had gezien:
Mooie sfeervolle zonsopgang met reflectie inderdaad.Alleen het water onderaan vind ik wat minder, dat oogt een beetje groenig.
Het is jammer dat je ziet dat de foto enigszins "snel" genomen is. Je geeft zelf al terecht kritiek op de compositie, maar dat is zoals het is. Wat wel jammer is, is dat je de ISO niet wat omhoog gedaan hebt, ISO 200 of 400 had niets toegevoegd aan ruis, maar had de foto wellicht wel scherper gemaakt ivm kortere sluitertijd. De ois compenseert volgens mij niet genoeg, of er stond wat wind.Dan weer eens eentje van mezelf:
[Afbeelding]Frisian sunset by Niels Hageman, on Flickr
Dit was een beetje een "target of opportunity". Ik was onderweg naar huis na een (mislukte) poging om herfstplaatjes te schieten toen ik zag dat het best een mooie zonsondergang werd, Maar ja, stoppen kan niet echt op een autoweg dus de eerste afrit genomen, auto op een P+R gezet en snel met de camera naar buiten gegaan. Ik ben niet helemaal tevreden, onder andere met hoe de zon er op staat, maar ik ben benieuwd wat anderen er van vinden.
De lucht daarentegen is een 10/10, erg mooi. Wellicht nog even de reflectie van de waterplas weghalen zodat het onderste 1/3e deel geheel zwart is en de aandacht geheel naar de lucht gaat.
Goed gespot en dat is meteen nog een belangrijke reden waarom ik deze foto op het randje vind. Wat je ziet in de takken is geen bewegingsonscherpte; het is een onscherp masker. De skyline en de lucht zijn namelijk twee aparte foto's die samengevoegd zijn. De zon gaat eigenlijk een stukje verder naar rechts onder, maar de skyline daar was erg rommelig met een boerenschuur en hoogspanningskabels. Ik ben na zonsondergang een stukje verder gelopen waar de skyline wat beter was en heb daar een paar minuten na zonsondergang een tweede foto genomen en de twee samengevoegd. Ik had verwacht dat een silhouet tegen een redelijk egale lucht makkelijk uit te knippen was voor een sky replacement, maar dat viel smerig tegen. Ik heb tijden zitten klooien met verschillende technieken om het masker goed te krijgen, maar dit was het beste wat ik voor elkaar kon krijgen. Tevreden ben ik er niet over, maar ik had gehoopt dat het op lagere resolutie minder op zou vallen. Busted.LA-384 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:39:
Het is jammer dat je ziet dat de foto enigszins "snel" genomen is. Je geeft zelf al terecht kritiek op de compositie, maar dat is zoals het is. Wat wel jammer is, is dat je de ISO niet wat omhoog gedaan hebt, ISO 200 of 400 had niets toegevoegd aan ruis, maar had de foto wellicht wel scherper gemaakt ivm kortere sluitertijd. De ois compenseert volgens mij niet genoeg, of er stond wat wind.
Heb ik overwogen, maar ik vond het ook wel mooi dat het donkere vlak iets doorbroken werd.De lucht daarentegen is een 10/10, erg mooi. Wellicht nog even de reflectie van de waterplas weghalen zodat het onderste 1/3e deel geheel zwart is en de aandacht geheel naar de lucht gaat.
De zon die ondergaat langs Mount Agung in Bali.

Canon M50 - Sigma 17-70mm
Absoluutmdoos schreef op zondag 24 november 2019 @ 00:08:
Ik vind deze ook wel waardig voor dit topic.
Hele fraaie plaat; eigenlijk niets op aan te merken. Het ziet er bijna uit als een render. Er hoeft alleen nog een titel boven en hij kan zo gebruikt worden als cover-art voor een shooter of post-apocalyptische game.
Daarnaast vind ik het jammer dat er precies een boom staat achter de dames. De bladen achter hun komen daardoor wat chaotisch over en het lijkt alsof de blik zo wordt geblokkeerd naar het open veld.
(ik ben ook nieuwsgierig naar de verhouding
[ Voor 4% gewijzigd door Royz op 25-11-2019 13:06 ]
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen